Puhut ristiin kahdesta eri asiasta:
1) Jostain mausta pitäminen
2) Jonkun maun sietäminen
On totta, että jos jostain mausta et pidä, niin voit oppia sietämään sitä. Mutta älä nyt hyvä mies sekoita jonkin asian sietämistä siihen että jostain asiasta pitää. Enkä edes ymmärrä, miksi kukaan haluaisi oppia sietämään jotain. Jos minä en jostain mausta pidä, niin en minä sitä sitten syökään.
Siis kyllä se voi mennä ihan siihen mausta pitämiseen. Tuossa draco76 listasikin kaksi sellaista, joista itsellä on ihan henkilökohtaista kokemusta. Eli homejuusto ja viski.
Ja sen kulttuurihomman voin debunkata ihan vaikka omakohtaisella esimerkillä. Olen aikuisiällä kokeillut helvetisti eri kulttuurien ruokia ja makuja, ja olen niistä pitänyt, vaikka niitä ei ole minulle opetettukaan (tai kasvatettu tykkäämään, niinkuin teikäläiset sanoo). Siinä mistä ihminen tykkää, ei ole mitään korrelaatiota siihen, mitä ihmiselle on lapsena syötetty.
Jos tuo teikäläisten logiikka pitäisi paikkansa, niin se tarkoittaisi sitä, että kukaan ihminen ei tykkää mistään vieraan kulttuurin ruuasta, jos sitä aikuisena kokeilee ensimmäistä kertaa. Ja jokainen ymmärtää että se on täyttä paskapuhetta.
Paitsi että tuo ei ole mitä mun logiikka tarkoittaisi. Kyse ei ole siitä, että ihminen tykkäisi vain niistä mitä on tottunut syömään. Vaan siitä, että todennäköisyys sille, että ihminen tykkää jostain ruuasta on paljon suurempi, jos kyseessä on ruoka mihin hän on jo tottunut.
Edelleenkään, ei ole olemassa mitään yhteiskunnan luomia sukupuolirooleja Suomessa. Jossain esim. islamissa niitä on, koska siellä miehet ja naiset eivät ole samanarvoisia. Mutta Suomessa ei.
Totta kai on. Ei se yhteiskunnan kulttuuri muutu silmänräpäyksessä vaikka lait korjattaisiinkin.