Ei kyse ole projisoinnista vaan tieteestä. Lapsi luulee tietävänsä kaiken, tutkija tietää tietävänsä vähän. Sama asia tässä. Eikä ole vahvuutta, jos muut ihmiset eivät vaikuta. Enemmän se vaikuttaa sairaudelta.
Sinä väität tietäväsi minua paremmin, vaikuttaako joku mainos minuun vai ei Tuo sun tiedeviittauksesikin menee ihan päin seiniä. Tuossa puhutaan ihan vain kaikkien maailman asioiden tietämisestä. Tästä mistä minä puhun, puhutaan ainoastaan sen tietämisestä, että on jokin tietty asia vaikuttanut minuun itseeni. Eli ihan pikkuisen eri kertaluokan asioita ja sinä yrität niitä verrata keskenään ja tehdä päätelmiä toisesta perustuen toiseen. Ei taida olla tiede ihan hallussa.
Ja nyt selität jo, että sellaiset ihmiset ovat sairaita, jotka eivät ole alttiita joidenkin muiden ihmisten vaikutuksille Eli käännät kaiken päälaelleen.
Vai onko meillä kenties täysin eri käsitys siitä, mitä vaikuttamisella tarkoitetaan?
Minä tarkoitan vaikuttamisella sitä, että esimerkiksi joku mainos saisi minut ostamaan jotain, mitä en muuten olisi ostanut.
Ja sinun puheista saa sen käsityksen että sinä tarkoitat sellaista vaikuttamista, että jos joku ajaa päälleni autolla, niin kaadun. Ja sitten osoitat sormella, että kylläpäs olit vaikutukselle altis.
Perustavaa laatua oleva erimielisyys on siis siinä, että kun poika tykkää leikkiä autoilla, niin wokeporukka on sitä mieltä, hän tykkää leikkiä autolla siksi, että hänet on muiden toimesta opetettu tykkäämään autoilla leikkimisestä. Toinen osapuoli (johon itsekin kuulun) on taas sitä mieltä, että poikalapsi luontaisesti kokee auton mielenkiintoiseksi leluksi, vaikka sitä ei kukaan hänelle tuputtaisikaan.