Transsukupuolinen Jade Nyström on nykyään sinut itsensä kanssa. Hän on kärsinyt aiemmin pahoista ulkonäköpaineista. Naiseutta eivät enää määritä vain ulkoiset tekijät.
www.is.fi
Hienoa jos Jade on löytänyt itsensä ja on tyytyväinen oloonsa. Hieman tuossa artikkelissa kuitenkin särähti tämä kohta:
Minusta on jotenkin ristiriitaista kuinka ei ole poikien ja tyttöjen leikkejä tai leluja vaan kaikki voivat olla vapaasti kiinnostuneita kaikesta... mutta miksi esim. transpiireissä näkemys sukupuolesta tuntuu niin kovin perinteiseltä ja viime vuosituhannelle jämähtäneeltä? Eli että eivät tytöt leiki autoilla vaan meikkaavat ja hankkivat hiustenpidennyksiä?
Eikö esim. Jade olisikaan kokenut tarvetta muuntautua stereotyyppiseksi ja perinteiseksi naisen kuvaksi (vaikka sitten plastiikkakirurgialla ja haaveillen hormonihoidoista), kunhan joku olisi sanonut hänelle ettei poikienkaan ole pakko leikkiä autoilla ja saa kasvattaa pitkät hiukset, vaikka olisikin poika?
Esim. minä olen todellinen miesten mies, ja silti minua ei kiinnosta esim. auton rassaaminen, talon rakentaminen tai jääkiekon seuraaminen telkkarista tai varsinkaan livenä. Ainoa stereotyyppisesti "miehinen" kiinnostuksenkohde minulla taitaa olla tietokoneet ja tietokonepelit, vai ovatko ne sittenkin pikkupoikien juttuja. Jos olisin elänyt luulossa että miesten on pakko olla kiinnostunut yllämainituista stereotyyppisistä "miehisistä jutuista", olisinkohan halunnut aloittaa hormonihoidot kohti stereotyyppistä naiseutta?