• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus



Tuli vastaan varsin mielenkiintoinen video siitä, miksi miehet vaikuttavat enenevissä määrin putoavan modernin länsimaisen yhteiskunnan rattaista. Brittiläläisstutkija käsittelee pääasiassa Yhdysvaltain tilannetta, mutta lähes joka kohta osuu ja uppoaa myös Suomessa.

Ei sinänsä mitään erityisen uutta tai mullistavaa jos on yhtään aihepiiriä seurannut, mutta hyvin koostettu ja kompakti kokonaisuus.

Vastaava tekstinä (valitse transcript) The mind-blowing stats on male inequality
Eroisien tilanne Suomessa
"Tilastojen mukaan noin 130 000 isää asui vuoden 2019 lopussa eri osoitteessa kuin alle 18-vuotiaat lapsensa. Äitien kohdalla tällainen tilanne on selvästi harvinaisempi. Yli 60 000 etä-isää, 47 prosenttia heistä, asui tilastojen mukaan yksin, eli asunnossa ei ole kirjoilla muita. "

Eli vaikuttaisi että yhä on suurta epätasa-arvoa tuon suhteen Suomessakin. Koulutuksessa ja työssä naiset menevät ylöspäin ja miehet alaspäin Suomessakin. Itsemurhissa meillä on ollut lienee jatkuvasti suuri ero. Vuonna 2020 529 miestä ja 188 naista surmasi itsensä. Miesten asioita ajavalle liikkeelle olisi selvästi tilausta.
 
Eli mistä on tarkalleen kysymys ja mitkä asiat uppoaa myös Suomeen?

Tiivistetysti: käytännössä kaikissa länsimaissa naiset jättävät miehet enenevissä määrin nielemään tomua lähes kaikilla elämän osa-alueilla, mutta erityisesti koulutuksessa. Aika monessa jutussa, joita aikanaan (ihan aiheellisesti) pidettiin isoina tasa-arvokysymyksinä naisten näkökulmasta, asiat ovat kääntyneet käytännössä päälaelleen siten, että sukupuolten väliset erot ovat edelleen yhtä suuret tai suuremmat, mutta tällä kertaa naisten eduksi. Yhä isompi osa miehistä jättäytyy koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle.

Mitä taas tulee Suomessa päteviin asioihin, niin oikeastaan kaikki luetellut tilastot: miesten osuus korkeakoulutetuista, miesopettajien osuus, miesten osuus itsemurhista, sosioekonominen eriytyminen, huoltajuuksien jakautuminen erotilanteissa jne. jne.
 
No ehkä se tässä tapauksessa toimii, koska kuvataan 2020-luvun Yhdysvaltoja eikä keskiajan mytologista Eurooppaa.

No missä sitten kuvataan keskiajan mytologista Eurooppaa? Ei ainakaan LotR:ssa, Witcherissä tai HotD:ssa.

Se että transu esittää transua on wokea? LGBT-asioita on kait tarinoiden kannalta oletettavaa kertoa, koska se on kuitenkin kulttuurissa jonkinlainen tekijä. Sen sijaan jos LGBT-asioita pitää ihan jokaisessa tuotannossa käsitellä, tai että joka castin pitää täyttää sateenkaarin värit niin silloin se ei ole enää ”normaalin” piirissä. En kyllä itse varsinaisesti nähnyt mitään yletöntä kehopositiivisuutta tässä. Suurin osa hahmoista on laihoja ja hyvännäköisiä, yksi vähän läskimpi joka kuitenkin löytää itsetunnon. Toksinen maskuliinisuus on varmaan mukana, toisaalta esim. naiset ovat kaikki ongelmaisia, heikkoja, inhimillisiä eikä mitään voimaantuneita supernaisia, jotka vetää koko maailmaa pataan.

No mä sanoin:
Joo, nykyään wokea huudellaan niin monista eri syistä, että "woke-leffoista/sarjoista" puhuminen on erittäin epämääräistä.

Onko se "woke-leffa/sarja", jos se vaihtaa alkuperäismateriaalin valkoihoisia hahmoja muunvärisiksi?
Tai jos muuten vain pyrkii siihen, että hahmot ovat mahdollisimman laaja valikoima eri ihmisryhmiä?
Onko se "woke-leffa/sarja", jos se käsittelee "woke"-aiheita (LGBT, toksinen maskuliinisuus, kehopositiivisuus jne,), näkyen myös hahmoissa?
Onko se "woke-leffa/sarja", jos se maalaa negatiivista kuvaa oikeistokonservatiiveista? Tai juoneltaan muutenkin sellainen, että valkoiset miehet pahiksia, tummaihoiset hyviksiä?

Johon sä vastasit:
Aikalailla nuo kaikki esimerkkisi edustavat wokea.

Ja boldattu on aikalailla suoraan kuvaus Euphoriasta. Oikeastaan myös bolattua ylempänä oleva sopii aika hyvin Euphoriaan.
 
Aika monessa jutussa, joita aikanaan (ihan aiheellisesti) pidettiin isoina tasa-arvokysymyksinä naisten näkökulmasta, asiat ovat kääntyneet käytännössä päälaelleen siten, että sukupuolten väliset erot ovat edelleen yhtä suuret tai suuremmat, mutta tällä kertaa naisten eduksi. Yhä isompi osa miehistä jättäytyy koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle.

Ongelmat lähtee omasta mielestä pojilla ihan sieltä peruskoulusta. Tässä kohtaa pitäisi ottaa ihan biologia huomioon ja todeta että pojat kehittyy tyttöjä hitaammin. Ei se hitaampi kehitys välttämättä näy suoraan oppimiskyvykkyydessä, mutta nykyajan vaatimukset itseohjautuvuudesta koitunee todennäköisesti useammin pojan kuin tytön heikommaksi oppimistulokseksi.

Vanhanajan opetus luokan edestä tiukasti kirjoja seuraten olisi monelle pojalle se paras tapa pysyä jotenkin mukana.
 
No missä sitten kuvataan keskiajan mytologista Eurooppaa? Ei ainakaan LotR:ssa, Witcherissä tai HotD:ssa.

Avaa nyt vähän että mistä oikein keksit näitä väitteitä etteivät nuo kuvaa Eurooppaa? Joo ei ne kuvaa sitä 1:1 mutta pohjautuu todella valtavalta osin että pitäisin aika valheellisena väitteenä.

Perus sterotyyppinen fantasiamössö jossa on ritareita linnoja ja keskiaikaa on niin eurooppalaista kuin voi olla ja se perustuu melkein kaikki Lotriin.
 
Viimeksi muokattu:
Avaa nyt vähän että mistä oikein keksit näitä väitteitä etteivät nuo kuvaa Eurooppaa? Joo ei ne kuvaa sitä 1:1 mutta pohjautuu todella valtavalta osin että pitäisin aika valheellisena väitteenä.

Perus sterotyyppinen fantasiamössö jossa on ritareita linnoja ja keskiaikaa on niin eurooppalaista kuin voi olla ja se perustuu melkein kaikki Lotriin.

No eivät todellakaan kuvaa Eurooppaa. Ne kuvaa Keskimaata, Westerosia ja Essosta ja jotain nimeltä mainitsematonta alunperin haltijoiden asuttamaa mannerta. Toki niiden kirjoittajat ovat ottaneet vaikutteita eurooppalaisista kulttuureista, luonnollisesti kerta ovat itse eurooppalaisia, kuten myös ovat ottaneet vaikutteita muistakin kulttuureista.

Mutta väite siitä, että ne kuvaisi keskiaikaista Eurooppaa, on yksinkertaisesti absurdi. Ne kuvaavat omia, täysin fiktiivisiä maailmojaan.
 
No missä sitten kuvataan keskiajan mytologista Eurooppaa? Ei ainakaan LotR:ssa, Witcherissä tai HotD:ssa.

Kyllä niissä juuri kuvataan, varsinkin LotR ja Witcher. Kuvaston kaltaista elämää vietettiin jossain määrin keskiajan Euroopassa ja sieltä mytologioista ne peikot ym. haltiat tulee. Eikö Witcherin innoittajana juuri ollut keskiajan Puola kirjoittajansa sanomana?


No mä sanoin:
Johon sä vastasit:
Ja boldattu on aikalailla suoraan kuvaus Euphoriasta. Oikeastaan myös bolattua ylempänä oleva sopii aika hyvin Euphoriaan.
Olin epätarkka se riippuu miten noita kuvataan. Esim. tyypillinen woke-asetelma paha valkoihoinen heteromies, nörtti tietokonevelho afrikkalaistaustainen, voimaantunut supernainen, päälleliimattu homoseksuaalisuus, stereotyyppinen uhri/sortajia-asetelma. Kehopositiivisuuksilta olen ilmeisesti pystynyt pitkälti välttymään, taisi Kapteeni Marvel tms. edustaa jotain tällaista, mutta en muutenkaan tuollaista paskaa katso.
 
Ongelmat lähtee omasta mielestä pojilla ihan sieltä peruskoulusta. Tässä kohtaa pitäisi ottaa ihan biologia huomioon ja todeta että pojat kehittyy tyttöjä hitaammin. Ei se hitaampi kehitys välttämättä näy suoraan oppimiskyvykkyydessä, mutta nykyajan vaatimukset itseohjautuvuudesta koitunee todennäköisesti useammin pojan kuin tytön heikommaksi oppimistulokseksi.

Vanhanajan opetus luokan edestä tiukasti kirjoja seuraten olisi monelle pojalle se paras tapa pysyä jotenkin mukana.
Juu mutta kun pitää valmistautua nykyajan työelämään tai mitä nuo selittää ja tämä nykyajan työelämänkin on ihan järkyttävää pelleilyä, jos miettii mitä tarkoitan niin tsekatkaa LinkedIn feedinne, toki tässä voi alakohtaisia eroja olla :wtf:.
 
Entä sellainen jota pidät itse wokena?
No niistä en pidä joten en voi mainita yhtään. Jos aloitan katsomaan esim. jotain sarjaa ja huomaan itseä riittävästi ärsyttäviä woketuksia, niin lopetan katselun siihen.

Hyvä esimerkki woketuksesta on muuten The Affair sarjan kaksi viimeistä kautta. Normaali hyvä sarja muuttui yhtäkkiä jostain käsittämättömästä syystä sellaiseksi woketukseksi että oksat pois. Katsoin kyllä kokopaskan, mutta aikalailla suu auki nuo loput…
 
Kyllä niissä juuri kuvataan, varsinkin LotR ja Witcher. Kuvaston kaltaista elämää vietettiin jossain määrin keskiajan Euroopassa ja sieltä mytologioista ne peikot ym. haltiat tulee. Eikö Witcherin innoittajana juuri ollut keskiajan Puola kirjoittajansa sanomana?

Witcher nyt on lähes täysin kopioitu keskiajan puolasta ja lisätty fantasiamausteet. Tosin ne fantasiamausteetkin taisi olla isolta osin kopioitu puolalaisesta tai Itäeuroopan tjs. mytologiasta. Haltiat varmaan otettu Lotrista.
 
Kyllä niissä juuri kuvataan, varsinkin LotR ja Witcher. Kuvaston kaltaista elämää vietettiin jossain määrin keskiajan Euroopassa ja sieltä mytologioista ne peikot ym. haltiat tulee. Eikö Witcherin innoittajana juuri ollut keskiajan Puola kirjoittajansa sanomana?

Sä nyt sekoitat sen, että joku kuvaa jotain asiaa, siihen, että joku ottaa vaikutteita jostain asiasta.
Witcher ottaa vaikutteita keskiajan Puolasta. Todella paljon. Mutta se ei kuvaa keskiajan Puolaa. Ei todellakaan, vaan Witcherin maailman taustat ovat täysin erilaiset kuin keskiajan Puolan.
Witcherin maailmassa eletään mantereella, joka oli pääasiassa haltijoiden (ja kääpiöiden) asuttama. Kunnes reilut 1000 vuotta ennen kirjoja/pelejä/sarjaa tapahtui Conjunction of the Spheres, jonka seurauksena randomi kasa ihmisiä (ja kaiken sorttisia muita eliöitä) päätyi muista ulottuvuuksista joka puolelle tuota Witcherin mannerta. Ja sitten seuraavan tuhannen vuoden aikana nuo ihmiset valloittivat mantereen ja ajoivat haltijat pois vallasta.
Joka on aika olennaista jos katsotaan sitä väen kirjoa Witcherissä. Kyse ei ole mistään homogeenisestä kansasta joka on asunut siellä vuosituhansien ajan. Vaan kyse on isosta sekamelskasta ihmisiä jotka yhtenä hetkenä vain imeytyivät omasta maailmastansa ja päätyivät ympäri Witcherin maailmaa.

Jos haluat esimerkkejä fantasiasta, joka kuvaa keskiajan Eurooppaa, niin sellaisia kyllä on. Esimerkiksi King Arthur. Mutta LotR, GoT/HotD ja Witcher eivät kuvaa keskiajan Eurooppaa, ne vain ammentavat sitä ja sen myyttejä lähdemateriaalina.
 
Kaikille epäiljöille tiedoksi. Tolkienin ja Sapkowskin luomat maailmat ovat mielikuvituksen tuotetta ja täysin fantasiamaailmoja. Niissä fantasia ei ole mauste vaan itse tuote. Mytologiasta ja muista tarustoista lainaaminen tai vaikutteiden saaminen esim. keskiajasta tekee fantasiamaailmasta vain enemmän fantasiaa, ei mitään muuta.

Myös J. K. Rowling kirjoittama Harry Potter on fantasiaa. Potterissa on myös kuvastoa eri aikakausista, mutta yhtälailla on ihan täyttä fantasiaa kaikilta osin.
 


Tuli vastaan varsin mielenkiintoinen video siitä, miksi miehet vaikuttavat enenevissä määrin putoavan modernin länsimaisen yhteiskunnan rattaista. Brittiläläisstutkija käsittelee pääasiassa Yhdysvaltain tilannetta, mutta lähes joka kohta osuu ja uppoaa myös Suomessa.

Ei sinänsä mitään erityisen uutta tai mullistavaa jos on yhtään aihepiiriä seurannut, mutta hyvin koostettu ja kompakti kokonaisuus.


Tämä ei tule muuttumaan. Miesten ongelmat ovat heidän omia ja naisten ongelmat ovat yhteiskunnan vastuulla.

En tiedä mainitsiko tämä video sitä mutta yksi konkreettisin voima mikä ajaa tätä on naisten kolmenkertainen varojen kulutus miehiin verrattuna. Hyödykkeitä on markkinoitava naisille jos haluavat maksimoida voittoa. Asia ajautuu tähän.

Sinänsä mielenkiintoista että miehet ovat silti pääasialliset varojen tuottajat, naiset kuitenkin hallitsevat kulutusmarkkinat.

Varmaan pragmaattisin asia on tiedostaa tää nykyinen meno ja suunnitella asiat sen mukaisesti. Nykyaikainen Woke yms kulttuuripaska(feminismin kanssa) ei tule tätä ainakaan helpottamaan ja jos jotain niin ero tulee olemaan vielä suurempi.
 
Mutta LotR, GoT/HotD ja Witcher eivät kuvaa keskiajan Eurooppaa, ne vain ammentavat sitä ja sen myyttejä lähdemateriaalina.
Niinhän mä sanoin. Jos käytin sanaa kuvaa niin vaihda tilalle ”ammentaa” ja asian ydin on silti sama.
 
Niinhän mä sanoin. Jos käytin sanaa kuvaa niin vaihda tilalle ”ammentaa” ja asian ydin on silti sama.

Okei, mutta mitä tekemistä tuolla on sitten ihonvärillä? Jos esim. Witcher ammentaa keskiaikaista Puolaa rakennusten ulkonäön ja vaikkapa aseiden osalta, niin miksi niiden pitäisi myös ammentaa sitä keskiaikaista Puolaa ihmisten ihonvärin osalta, vaikkakin Witcherin maailmassa ihmisten taustat ovat täysin erilaiset kuin mitä ne olivat keskiaikaisessa Puolassa?
 
Okei, mutta mitä tekemistä tuolla on sitten ihonvärillä? Jos esim. Witcher ammentaa keskiaikaista Puolaa rakennusten ulkonäön ja vaikkapa aseiden osalta, niin miksi niiden pitäisi myös ammentaa sitä keskiaikaista Puolaa ihmisten ihonvärin osalta, vaikkakin Witcherin maailmassa ihmisten taustat ovat täysin erilaiset kuin mitä ne olivat keskiaikaisessa Puolassa?
Eikös ne ollut niin kirjassakin? Pelit myös tehty kirjailijan kanssa yhteistyössä ja niissä kaikki hahmot oli valkoisia.
 
Eikös ne ollut niin kirjassakin? Pelit myös tehty kirjailijan kanssa yhteistyössä ja niissä kaikki hahmot oli valkoisia.

Ja sarjan kohdalla tekijät päättivät tehdä toisenlaisen adaptaation. Adaptaation joka sopii ihan hyvin siihen alkuperäisenkin maailman taustatarinaan.
 
Oma tutustumiseni Witcher-maailmaan perustuu pelkästään pelisarjaan. Ilmiselvästi kyse on fantasiamaailmasta, nykyihmisen silmin. Mutta siihen näyttäisi olevan kerätty runsaasti elementtejä siitä maailmasta, joka saattoi olla täyttä totta ainakin keskiaikaisen oppimattoman ihmisen mielessä. Näitä käsityksiä on koottu erilaisiin tarustoihin, mytologioihin, tarinoihin ja satuihin. Velhot, noidat, peikot, jättiläiset, maahiset, henget, aaveet, lohikäärmeet jne. Ihmismaailma peleissä vastaa tietoja keskiajan Euroopasta. Rakennukset, elinkeinot, ammatit, liikkumisvälineet, sodankäynti, kansallisuudetkin (pohjolan porukka, paikalliset asukit, arabikauppiaat). En ole siis nähnyt kyseistä elokuvaa, mutta jos näissä on tehty oleellisia muutoksia, on siihen ollut joku tarkoitus.
 

Feministi väittää että miehet jotka ovat mekkoon pukeutuneita miehiä vastaan pelkäävät viehättyvänsä heistä. En kyllä allekirjoita tuota väitettä, kyseessä voi olla ihan erilaisuuden vihaaminen. Ihan kuin samoin oltiin naisten housuja vastaan, tuskin vastaan laittaneet naiset pelkäsivät kiihottuvansa heistä.
 

Feministi väittää että miehet jotka ovat mekkoon pukeutuneita miehiä vastaan pelkäävät viehättyvänsä heistä. En kyllä allekirjoita tuota väitettä, kyseessä voi olla ihan erilaisuuden vihaaminen. Ihan kuin samoin oltiin naisten housuja vastaan, tuskin vastaan laittaneet naiset pelkäsivät kiihottuvansa heistä.
Riitti tuosta linkistäsi näkyvät ”feminist commentator” ja lopetin lukemisen siihen.
 
Go Woke Go Broke on yleinen toteamus mutta anti woke tuntuu toimivan vielä huonommin. Gina Caranon leffa tienasi vain 804 dollaria.
Niin eihän tuota näytetty kuin yhdessä elokuvateatterissa ja sielläkin liput oli ilmaisia, kyseessä taisi olla jokin erikoistilaisuus kutsuvieraille. Ei elokuva ei ollut mikään yleinen teatterilevitys. Terror on the Prairie oli sen maksaneen Daily Wire streaming palvelun yksinoikeus ja sen tuotot ei taida olla julkista tavaraa kuten ei noiden muidenkaan streemaus palveluiden voitot, mutta voi arvata että teki varmasti ihan kohtuullisesti voittoa. Mutta ei todellakaan kannata kiusallisten faktojen pilata median sjw öytötystä.

Jos vassurimedian sjw yöhötys valheet viimein alkaa väsyttää voi katsella vaikka miten Ginan täysin mitään validia syytä erottaneen Disney'n menee vapailla markkinoilla. Osakkeen arvosta pudonnut 54% ja rahaa mennyt 150 miljardia sjw -öytötykseen, CEO vaihtui sunnuntaina illalla kyseisen herran ollessa Elton John konsertissa siihen edelliseen idioottiin joka aloitti tuon Disney alasajon. Star Wars elokuvat ovat jäähyllä lopullisesti kun eivät saa tehtyä niillä voittoa Last Jedin jälkeen.

Jos nämä sjw yleisölle suunnatut elokuvat ovat varmoja hittejä myös suurelle yleisölle voit varmaankin selittää miksi 2022 suurin box office tuotto oli Maverick eikä esim, sjw märkä uni Bros.
 
Viimeksi muokattu:
Star Wars elokuvat ovat jäähyllä lopullisesti kun eivät saa tehtyä niillä voittoa Last Jedin jälkeen.

Kyllä Rise of Skywalker teki voittoa. About 275 miljoonan budjetti, box office oli miljardin joten se teki tuottoa sellaiset 300 miljoonaa. Toki vähemmän kuin se vajaat 800 miljonaa ja reilut 400 miljoonaa minkä Disney sai Force Awakensistä ja The Last Jedista.

Solo teki tappiota, joka aiheutti sen, että Disney perui suunnitelmat vastaavista ”soolo”-leffoista. Ja sen sijaan teki niistä sarjoja Disney+:aan (Obi-wan, Boba Fett). Ja muutenkin päätti laittaa enemmän paukkuja Disney+:n tarjontaan leffojen sijaan. Varmaan myös osittain koronan takia.
 
Kyllä Rise of Skywalker teki voittoa. About 275 miljoonan budjetti, box office oli miljardin joten se teki tuottoa sellaiset 300 miljoonaa. Toki vähemmän kuin se vajaat 800 miljonaa ja reilut 400 miljoonaa minkä Disney sai Force Awakensistä ja The Last Jedista.

Solo teki tappiota, joka aiheutti sen, että Disney perui suunnitelmat vastaavista ”soolo”-leffoista. Ja sen sijaan teki niistä sarjoja Disney+:aan (Obi-wan, Boba Fett). Ja muutenkin päätti laittaa enemmän paukkuja Disney+:n tarjontaan leffojen sijaan. Varmaan myös osittain koronan takia.

Nämä ovat vain näitä Hollywood "inclusive" ns. palkkatorvi medioiden valkopesulukuja eivät todellista tietoa. Rise of Skywalkeriin tehtiin laajoja uusintakuvauksia vielä viikko ennen julkaisua. Jokaiseen Hollywood leffan bujettiin yleensä lisätään myös varaa uusintakuvauksiin, mutta RoS:n tapauksessa näitä tehtiin vielä todella erikoisen myöhään ja laajasti. Tämä on hyvin hyvin kallista, mm. 5000 ihmisen CGI-tiimien uudelleen palkkaaminen ja 24/7 jurruttaminen vielä päiviä ennen julkaisua jo Disney kontrahtin oikeasti loputtua. Rise of Skywalker teki tappiota, jota Disney luuli paikkaavansa lelu sun muu krääsä tuloilla, mutta kaikki tämä Disney Star Wars krääsä on vain pölyttynyt kauppojen hyllyille ympäri maailman ja sitä on jouduttu tuhoamaan melkoisia määriä. Tuosta Star Wars krääsästä menee kaupaksi vain kaikki alkuperäiseen trilogiaan kuuluvat ja jonkin verran Mandalorianiin liittyvä tavara, mutta pitää muistaa että noihin alkuperäisiin hahmoihin liittyvät voitot tavaroista menee vielä George Lucasin kautta. Tässäpä syy miksi Disney ns. kusi mm. Luke Skywalkerin (suosituin alkuperäisestä trilogiasta) päälle ja yritti tuhota (osittain onnistui) tämän hahmon Last Jedi:ssä.

Lisäksi tuollaisen Disney Star Wars elokuvan markkinointibudjetti voi jopa ylittää itse elokuvan budjetin. Kun tämä otetaan huomioon jo Last Jedi saattoi tehdä tappiota tai jäädä +- tulokseksi Disney:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä ovat vain näitä Hollywood "inclusive" ns. palkkatorvi medioiden valkopesulukuja eivät todellista tietoa. Rise of Skywalkeriin tehtiin laajoja uusintakuvauksia vielä viikko ennen julkaisua. Jokaiseen Hollywood leffan bujettiin yleensä lisätään myös varaa uusintakuvauksiin, mutta RoS:n tapauksessa näitä tehtiin vielä todella erikoisen myöhään ja laajasti. Tämä on hyvin hyvin kallista, mm. 5000 ihmisen CGI-tiimien uudelleen palkkaaminen ja 24/7 jurruttaminen vielä päiviä ennen julkaisua jo Disney kontrahtin oikeasti loputtua. Rise of Skywalker teki tappiota, jota Disney luuli paikkaavansa lelu sun muu krääsä tuloilla, mutta kaikki tämä Disney Star Wars krääsä on vain pölyttynyt kauppojen hyllyille ympäri maailman ja sitä on jouduttu tuhoamaan melkoisia määriä. Tuosta Star Wars krääsästä menee kaupaksi vain kaikki alkuperäiseen trilogiaan kuuluvat ja jonkin verran Mandalorianiin liittyvä tavara, mutta pitää muistaa että noihin alkuperäisiin hahmoihin liittyvät voitot tavaroista menee vielä George Lucasin kautta.

Ja mihin perustuu tämä väite, että se budjetti olisi ollut noin paljon suurempi? Lisäksi jotta se olisi tehnyt tappioita, se olisi vaatinut käytännössä sen, että sen leffan budjetti olisi tuplat siitä mitä se oli. Ja ei ne nyt millään uusintakuvauksilla sitä kaikkea pysty polttamaan.
 
Ja mihin perustuu tämä väite, että se budjetti olisi ollut noin paljon suurempi? Lisäksi jotta se olisi tehnyt tappioita, se olisi vaatinut käytännössä sen, että sen leffan budjetti olisi tuplat siitä mitä se oli. Ja ei ne nyt millään uusintakuvauksilla sitä kaikkea pysty polttamaan.
Noista Disney Star Wars leffojen budjeteista on ollut sisäpiiri tietoa mm. youtuben Midnight Edge kanavalla, jossa usein vierailee useampikin nykyinen Hollywood tuottaja / käsikirjoittaja / ohjaaja.
 
Noista Disney Star Wars leffojen budjeteista on ollut sisäpiiri tietoa mm. youtuben Midnight Edge kanavalla, jossa usein vierailee useampikin nykyinen Hollywood tuottaja / käsikirjoittaja / ohjaaja.

Eli siis vain jotain randomeja huhuja.
 
Ei vaan todellista tietoa esiripun takaa, mutta saat tietenkin ihan rauhassa uskoa noihin Hollywoodin propaganda torvien (Variety, Hollywood Reporter) ilmoittamiin lukuihin.

Ja meinaat, ettei Varietyllä ja Hollywood Reporterilla olisi sitä tietoa sieltä esiripun takaa?
Puhumattakaan kaikista muista medioista. Kerta Disney on kuitenkin julkinen pörssiyhtiö ja jos kävisi ilmi, että sen Star Wars investointi olisi ollut merkittävästi huonompi, niin se olisi kyllä helvetin suuri uutinen ihan muutenkin.

Joten nyt tuntuu, että sä olet kuunnellut jotain sun omaan agendaan sopivia randomeja youtube-kanavia ja sitten otat niiden kertomat jutut totuuksina koska ne sopii sun omaan maailmankuvaan.
 
Ja meinaat, ettei Varietyllä ja Hollywood Reporterilla olisi sitä tietoa sieltä esiripun takaa?
Puhumattakaan kaikista muista medioista. Kerta Disney on kuitenkin julkinen pörssiyhtiö ja jos kävisi ilmi, että sen Star Wars investointi olisi ollut merkittävästi huonompi, niin se olisi kyllä helvetin suuri uutinen ihan muutenkin.

Joten nyt tuntuu, että sä olet kuunnellut jotain sun omaan agendaan sopivia randomeja youtube-kanavia ja sitten otat niiden kertomat jutut totuuksina koska ne sopii sun omaan maailmankuvaan.
Kyllähän esim. Variety:n toimittajilla voi olla sisäpiiritietoja noista Hollywoodin kipukohdista mutta eivät niistä raportoi ennen kuin tulee lupaa sikariportaalta, kun sitten loppuisi se sisäpiireily. Tästä esimerkkinä. esim Harvey Weinstein:nin vuosikymmeniä kestänyt suojelu vaikka hyvin tiesivät asiasta (esim. tästä Weinsteinin suojelusta on puhunut Midnight Edge:sissä Hollywoodissa työskentelevä ohjaaja/ käsikirjoittaja Kamran Pasha). Suurin osa Variety:n uskottavuudesta katosi kun Penske media osti sen 2012 ja loput karisi vuonna 2016 kun avoimesti mainostivat Hillary Clintonia presidentiksi (ensimmäinen kerta Varitety:n historiassa kun noin osallistuvat politiikkaan).

Joten nyt tuntuu, että sä olet lukenut sun omaan agendaan sopivaa propagandaa ja sitten otat niiden kertomat jutut totuuksina koska ne sopii sun omaan maailmankuvaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän esim. Variety:n toimittajilla voi olla sisäpiiritietoja noista Hollywoodin kipukohdista mutta eivät niistä raportoi ennen kuin tulee lupaa sikariportaalta, kun sitten loppuisi se sisäpiireily. Tästä esimerkkinä. esim Harvey Weinstein:nin vuosikymmeniä kestänyt suojelu vaikka hyvin tiesivät asiata (esim. tästä Weinsteinin suojelusta on puhunut Midnigh Edge:sissä Hollyydissa työskentelevä ohjaaja/ käsikirjoittaja Kamran Pasha). Suurin osa Variety:n uskottavuudesta katosi kun Penske media osti sen 2012 ja loput karisi vuonna 2016 kun avoimesti mainostivat Hillary Clintonia presidentiksi (ensimmäinen kerta Varitety:n historiassa kun noin osallistuvat politiikkaan).

Joten nyt tuntuu, että sä olet lukenut sun omaan agendaan sopivaa propagandaa ja sitten otat niiden kertomat jutut totuuksina koska ne sopii sun omaan maailmankuvaan.

Disney on julkinen pörssiyritys. Se tarkoittaa, että Disney joutuu neljä kertaa vuodessa kertomaan miten sillä menee taloudellisesti. Ja siinä yhteydessä erittelee muun muassa sen, että mitenkä sen leffat tuottavat rahaa.
Jos Disney piilottelisi jotain 300 miljoonan tappiota sen lippulaiva franchisessa, niin kyse ei olisi siitä, että mitä Varietyt ja muut kirjoittavat. Vaan olisi kyse siitä, että mitä Forbes, Wall Street Journal, Fortune, Bloomberg, jne. kirjoittaisivat.
 
Disney on julkinen pörssiyritys. Se tarkoittaa, että Disney joutuu neljä kertaa vuodessa kertomaan miten sillä menee taloudellisesti. Ja siinä yhteydessä erittelee muun muassa sen, että mitenkä sen leffat tuottavat rahaa.
Jos Disney piilottelisi jotain 300 miljoonan tappiota sen lippulaiva franchisessa, niin kyse ei olisi siitä, että mitä Varietyt ja muut kirjoittavat. Vaan olisi kyse siitä, että mitä Forbes, Wall Street Journal, Fortune, Bloomberg, jne. kirjoittaisivat.
Tuo isojen yritysten tappioiden piilottelu tilejä mulkkaamalla on ihan arkipäivää niille. Tästäkin on ollut juttua tuolla youtube Midnight Edge -kanavalla, jossa yksi keskustelijoista on maahanmuuttaja joka on työskennellyt noissa jättimäisissä talouslaskenta firmoissa (asiakkaina esim Disney) Amerikoissa jo monia vuosikymmeniä, tällä henkilöllä taitaa olla nykyisin oma firma k.o alalla.

On varsin mielenkiintoista että tuomari määräsi FTX:n konkurssin tappion saajat/investoijat tiedot salaisiksi (Yhdysvalloissa tiedot yleesä tällaisissa konkurssi tapauksissa ovat kaikkien avoimesti saatavissa). Syyn tähän salailuun ja Disney:n CEO pikavaihtoon voi hyvinkin olla FTX:ään sekaantuminen. Jos Bob Iger aavisti Chapek:in pian julkaisevan hänen Disney:n kautta tehdyt FTX investoinnit. Chapek:han sai yht äkkiä kenkää sunnuntaina ollessaan Elton John konsertissa. Hollywoodissa kulkeva huhu on että Iger:in liittolainen Disney CFO (talousjohtaja) Christine M McCarthy kutsui Disney johdon hätäkokoukseen ilman CEO Bob Chapek:ia ja Bob Iger:in ollessa paikalla.



Tuossa todella mielenkiintoinen pätkä CNBC:ltä jossa haastatellaan FTX: mainostajana ja sijoittajana ollutta Kevin O'Leary:ä liittyen hänen tekemisiin firman kanssa. Kannattaa katsoa koko video, mutta varsinkin kohdasta 2:50 eteenpäin missä O'Leary kertoo miten alunperin sotkeentui FTX:ään ja miten hän CNBC:n studiossa puolivahingossa mainitsee entisen ja nykyisen Disney CEO:n Bob Iger:in (videossa kohdassa 3:25 eteenpäin).
 
Viimeksi muokattu:
Niin eihän tuota näytetty kuin yhdessä elokuvateatterissa ja sielläkin liput oli ilmaisia, kyseessä taisi olla jokin erikoistilaisuus kutsuvieraille. Ei elokuva ei ollut mikään yleinen teatterilevitys. Terror on the Prairie oli sen maksaneen Daily Wire streaming palvelun yksinoikeus ja sen tuotot ei taida olla julkista tavaraa kuten ei noiden muidenkaan streemaus palveluiden voitot, mutta voi arvata että teki varmasti ihan kohtuullisesti voittoa. Mutta ei todellakaan kannata kiusallisten faktojen pilata median sjw öytötystä.

Jos vassurimedian sjw yöhötys valheet viimein alkaa väsyttää voi katsella vaikka miten Ginan täysin mitään validia syytä erottaneen Disney'n menee vapailla markkinoilla. Osakkeen arvosta pudonnut 54% ja rahaa mennyt 150 miljardia sjw -öytötykseen, CEO vaihtui sunnuntaina illalla kyseisen herran ollessa Elton John konsertissa siihen edelliseen idioottiin joka aloitti tuon Disney alasajon. Star Wars elokuvat ovat jäähyllä lopullisesti kun eivät saa tehtyä niillä voittoa Last Jedin jälkeen.

Jos nämä sjw yleisölle suunnatut elokuvat ovat varmoja hittejä myös suurelle yleisölle voit varmaankin selittää miksi 2022 suurin box office tuotto oli Maverick eikä esim, sjw märkä uni Bros.
Totta, näimmä ei ole näytetty kuin kerran yhdessä teatterissa. Kuka on väittänyt että elokuva ei voisi menestyä ilman wokea taikka että woke takaisi varman tuoton? Tuo kuulostaa olkinukelta. Go woke Go Broke on taas kyseenalaistettu ja ketjussa on esitetty monia menestyneitä woke leffoja/sarjoja. Kuinka monta woke vastaista menestynyttä leffaa tiedät? Maveric ei käsittääkseni ole sellainen. Kolme suurinta vuonna 2022 olivat (Usan box office) Maverick, The Way of The Water ja Wakanda Forever. Avatattaresta osa on sanonut sitä wokeksi mutta osa on taas sanonut että siinä on kulttuurista appropaatiota. Wakandaa en ole katsonut, onko se wokea vai ei?

Rise of Skywaker on tuottanut voittoa joten Last Jedi ei ollut viimeinen.
Edit
300 miljoonan voitto on varsin hyvä, vieläpä " Not accounted for here in Rise of Skywalker‘s black ink is merchandise revenue streams, which are largely kept under wraps".
 
Viimeksi muokattu:
Tuo isojen yritysten tappioiden piilottelu tilejä mulkkaamalla on ihan arkipäivää niille. Tästäkin on ollut juttua tuolla youtube Midnight Edge -kanavalla, jossa yksi keskustelijoista on maahanmuuttaja joka on työskennellyt noissa jättimäisissä talouslaskenta firmoissa (asiakkaina esim Disney) Amerikoissa jo monia vuosikymmeniä, tällä henkilöllä taitaa olla nykyisin oma firma k.o alalla.

On varsin mielenkiintoista että tuomari määräsi FTX:n konkurssin tappion saajat/investoijat tiedot salaisiksi (Yhdysvalloissa tiedot yleesä tällaisissa konkurssi tapauksissa ovat kaikkien avoimesti saatavissa). Syyn tähän salailuun ja Disney:n CEO pikavaihtoon voi hyvinkin olla FTX:ään sekaantuminen. Jos Bob Iger aavisti Chapek:in pian julkaisevan hänen Disney:n kautta tehdyt FTX investoinnit. Chapek:han sai yht äkkiä kenkää sunnuntaina ollessaan Elton John konsertissa. Hollywoodissa kulkeva huhu on että Iger:in liittolainen Disney CFO (talousjohtaja) Christine M McCarthy kutsui Disney johdon hätäkokoukseen ilman CEO Bob Chapek:ia ja Bob Iger:in ollessa paikalla.



Tuossa todella mielenkiintoinen pätkä CNBC:ltä jossa haastatellaan FTX: mainostajana ja sijoittajana ollutta Kevin O'Leary:ä liittyen hänen tekemisiin firman kanssa. Kannattaa katsoa koko video, mutta varsinkin kohdasta 2:50 eteenpäin missä O'Leary kertoo miten alunperin sotkeentui FTX:ään ja miten hän CNBC:n studiossa puolivahingossa mainitsee entisen ja nykyisen Disney CEO:n Bob Iger:in (videossa kohdassa 3:25 eteenpäin).


Nyt kyllä mennään vahvasti sinne salaliittoteoriaketjun puolelle.

Kuitenkin pointtina se, että jos siellä on jotain Disneyn työntekijöitä joilla on tietoa siitä, että Disney peittelee noita tappioita, ja he puhuvat siitä avoimesti, niin eiköhän nuo jutut saisi näkyvyyttä vähän muuallakin kuin jollain randomilla Youtube-kanavalla.
 
Nyt kyllä mennään vahvasti sinne salaliittoteoriaketjun puolelle.

Kuitenkin pointtina se, että jos siellä on jotain Disneyn työntekijöitä joilla on tietoa siitä, että Disney peittelee noita tappioita, ja he puhuvat siitä avoimesti, niin eiköhän nuo jutut saisi näkyvyyttä vähän muuallakin kuin jollain randomilla Youtube-kanavalla.
Sillä kuitattu kun siltä tuntuu :kahvi:
 
Mikä tuossa oli wokea? Veikkaan että syyt ihan muualla kuin wokessa että ei lyö leiville. Itse en edes alkanut katsomaan kun kuulin juonen, niin absurdilta se kuulosti.
Itse jätin jo castingin takia katsomatta. Aiheesta tehty leffakin, sen olen katsonut. En erityisen vaikuttunut, mutta casting ei ollut woke siinä.
 
Mitä ihmeen vikaa tuossa castingissä on?
Linkistä löytyy kansikuva alkuperäisestä sarjakuvasta. Hassusti taas sankarin etnisyys vaihtunut.

 
Linkistä löytyy kansikuva alkuperäisestä sarjakuvasta. Hassusti taas sankarin etnisyys vaihtunut.

No aika pienestä jutusta jätät koko sarjan katsomatta.
Ihan mielenkiinnosta, jätitkö samasta syystä Pacinon Scarfacen katsomatta?
 
No mitäs ihmeen järkeä tuossa on? Eli siis vanhoissa leffoissa oli ok vaihtaa päähenkilön etnisyys mutta uusissa ei?
Pacino ei ole riittävän kuubalainen sulle? Enemmän kait se on näiden wokeltajien ideologiaa, ettei hahmoa saa näytellä kuin juuri tietynlainen henkilö. Mitenkäs wokeltajille maistuisi jos vaikka Pocahontasta esittäisi valkoinen nainen?
 
Pacino ei ole riittävän kuubalainen sulle? Enemmän kait se on näiden wokeltajien ideologiaa, ettei hahmoa saa näytellä kuin juuri tietynlainen henkilö. Mitenkäs wokeltajille maistuisi jos vaikka Pocahontasta esittäisi valkoinen nainen?

Ei vaan tarkoitan sitä, että Pacinon Scarfacen päähahmon etnisyys muutettiin alkuperäisestä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom