Etkö pysy kärryillä kirjoituksistasi?
1. Kaaaapo esitti esimerkin mustien harjoittamasta rasismista
2. Sinä vastasit siihen, ettei se ole rasismia, sillä se riippuu henkilöiden välisistä suhteista
3. Minä vastasin tuohon, että kyllä se on ihan puhdasta rasismia, jos nuo "väliset suhteet" ovat pelkkiä ihonväriin liittyviä
4. Sinä aloit selittää jotain antropologiasta ja perustella sillä, ettei mustien harjoittama rasismi ole rasismia
Mä en ole missään väittänyt etteikö rasismia voisi esiintyä kaikkien ryhmien välillä ja joka suuntaan.
Tää keskustelu lähti siitä kun väitettiin että sanoilla ja kielellä ei voi olla arvolatautuneita merkityksiä, tai vähintäänkin niistä loukkaantujat ovat ihan itse tyhjästä keksineet että ne voivat olla loukkaavia. Ja jatko sitten tästä sun viestistä, missä ei ole mitään järkeä ja selvästi paistaa että et edes halua ymmärtåä sosiaalisten ryhmien toimintaa, ja sitä että sillä todellakin on eroa kuka sanoo
”Noinhan se menee. Esim. yhdysvalloissa on ihan yleistä, että osa tummaihoisista rasisteista kutsuu toisiaan nekruiksi ja hyväksyvät että toisen tummaihoiset kutsuvat heitä nekruiksi, mutta eivät hyväksy jos vääränvärinen (=valkoihoinen) niin sanoo. Ylipäänsäkin enemmän rasisteja löytyy tummaihoisista kuin valkoihoisista.”
Ja jos tosta aiheesta haluat jatkaa, niin olisi suotavaa tietää edes alkeet siitä miten yhteiskunta ihmisten ja ihmisryhmien välillä toimii. Ei, se ei ole mikään selkeä hierarkinen rakenne tai pyramidi missä ainoastaan yläpuolella olevat (enemmistöt/valtaväestö/valtaapitävät) voivat olla rasistisia. Mutta se ei myöskään toimi niin että sanoille keksitään merkityksiä tyhjästä, ja yhtäkkiä vaan joskus 1960-luvulla yhdysvalloissa päätettiin että esim sana ”neekeri” onkin halventava. Se historia on paljon pidempi ja monimutkaisempi, aivan kuten kaikkien uusien ja vanhojen loukkaavien termien kohdalla. Finjävel, spermanaama, poro, mitä näitä kauniita pilkkanimiä meillekin on.
Lisäksi, kun puhuttiin vaikka inuiiteista ja eskimoista, niin siinä ne sortavat valtarakenteet sekä vähemmistökansan itsensä halu määritellä itsensä ovat tärkeässä asemassa. Jos sanaa eskimo on käytetty Kanadassa alentavissa yhteyksissä ja vastoin kansan omaa tahtoa, niin totta helkkarissa heillä on lupa olla siitä nyreissään. En mäkään halua tulla kutsutuksi ryssäksi tai hurriksi sen takia että mulla on juuria niin Viipurissa kuin suomenruotsalaisissakin. Ja jos joku virolainen kollega puhuttelisi poroksi ihan vaan koska se hänestä on soveliasta ja koska ”suomalaiset nyt vaan on poroja, ei se ole halventavaa”, niin tota…Enkä minäkään tietenkään kutsuisi venäläisiä kollegoita ryssiksi, vaikka Suomi pitkään olikin alisteisessa ja riistetyssä asemassa Venäjään nähden, ja tiedän että monien venäläisten mielestä pitäisi olla vieläkin. Eikä ryssä-sanan yleistä halventavuutta nykyajassa poista se että otettiin 80-vuotta sitten venäläisiltä turpaan sodassa missä olimme syytön osapuoli.