Ei asian x loukkaavuus voi olla siitä kiinni että jotkut kokee sen loukkaavaksi. Esim jos riittävän moni ihminen loukkantuu faktoista ja tilastoista, niin nämäkö tällöin muuttuu loukkaavaksi?
Oteaan ääriesimerkki, jotta sinäkin ymmärrät. Jos tarpeeksi moni loukkaantuu siitä että koulussa opetetaan neuvostoliiton ampuneen mainilan laukaukset, niin tämän sanominen lienee tällöin sun logiikalla loukkaavaa?
Kyllä, asioiden loukkaavuus on kiinni siitä, miten ihmiset kokevat ne asiat loukkaaviksi. Sitä se "loukkaavuus" ja "loukkaaminen" tarkoittavat.
Ja oletan nyt, että olet sen verta aikuinen ihminen, että olet jo oppinut sen miten käydään sosiaalisia kanssakäymisiä siten, että minimoidaan se muiden ihmisten loukkaaminen. Ja että tuota pidetään yleisesti ottaen kohteliaana tapana toimia.
Mutta annetaan nyt käytännön esimerkki oikeasta elämästä:
En koskaan avaudu mun, hyvin pitkälle faktoihin pohjautuvista, mielipiteistä kristinuskosta jos mun syvästi uskonnolliset kummitädit ovat kuulolla. Koska tiedän, tai ainakin pidän erittäin todennäköisenä, että he loukkaantuvat jos kuulevat mun mielipiteet. Tiedän, että tuolla avautumisella en mitenkään saavuttaisi mitään niin suurta positiivista vaikutusta, että se mitenkään painaisi vaakakupissa enemmän, kuin se mielipaha jonka aiheutan kummitädeilleni tuon loukkaantumisen myötä.
Ja tämä on se miten kaikki ihmiset, poislukien psykopaatit ja ehkä autistit, toimivat sosiaalisissa kanssakäymisissä. Balansoivat teosta saatavaa hyötyä sen teon aiheuttamaan mielipahaan.