• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 267
Yleensä sama taho toitottaa että ihonvärillä ei ole merkitystä, ja sitten itse tekevät kyseisen jaottelun. Ja se jaottelu on kuulemma rasismia.
Riippuu tietty, miten jaottelu tehdään. Ihonvärillä ei pitäisi olla merkitystä siihen, miten kohtelee muita ihmisiä, mutta esimerkiksi kyselyissä tai tutkimuksissa voi olla joskus tarpeen tarkentaa asiaa ihan riippuen siitä, mitä ollaan kysymässä tai tutkimassa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Avaatko hieman tätä logiikkaa? Aiemmin sanoit, että



Mutta tästä jää ne loogiset stepit täysin puuttumaan. Kai rasismiin muutakin vaaditaan, kuin se, että mainitsee valkoihoiset ja tummaihoiset? Minäkin erittelin valkoihoiset ja tummaihoiset tuossa edellisessä kysymyksessä, olenko nyt siis rasisti?
Se on rasismia siksi, että henkilö olettaa että ihonväri vaikuttaa siihen, miten toinen ihminen tuntee. Se on ihan oppikirja esimerkki rasismista.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
772
Yleensä sama taho toitottaa että ihonvärillä ei ole merkitystä, ja sitten itse tekevät kyseisen jaottelun. Ja se jaottelu on kuulemma rasismia.
Juurikin tämä. Ihonvärillä ei ole merkitystä, mutta black lives matter. Sukupuolia ei ole, mutta feminismi on tärkeintä. Kaikki ovat tasa-arvoisia, mutta lakiin tarvitaan nais-,mamu, suku-,ja seksuaalivähemmistö kiintiöt joka paikkaan. Menee kaikki uskottavuus näihin vasemmistoideologioihin, kun niissä ei ole mitään konsistenssia, pelkkää reikäpäistä öyhöttämistä ja kitisemistä purkamaan omaa pahaa oloaan.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Se on rasismia siksi, että henkilö olettaa että ihonväri vaikuttaa siihen, miten toinen ihminen tuntee. Se on ihan oppikirja esimerkki rasismista.
Miten niin olettaa? Jos olettaisi, niin miksi on antanut vastausvaihtoehdon "täysin eri mieltä"? Tuo vastausvaihtoehtohan tarkoittaa, että ihonväri ei vaikuta siihen.

Kysymyshän antaa ymmärtää että mustat tuntevat erilailla kuin valkoiset, eri umpirasististahan tämä on hehe, ei siinä mitään.
Näköjään tässä oli sama väite, mutta mikä on se logiikka, joka johtaa tuohon johtopäätökseen?
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Miten niin olettaa? Jos olettaisi, niin miksi on antanut vastausvaihtoehdon "täysin eri mieltä"? Tuo vastausvaihtoehtohan tarkoittaa, että ihonväri ei vaikuta siihen.
Ei vaan siinä on pohja-ajatuksena se, että valkoisten ja mustien tuntemisessa on jotain eroa. Ja vastausvaihtoehdot liittyvät vain siihen, että voiko vääränvärinen ymmärtää niitä oikeanväristen tunteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 957
Ei vaan siinä on pohja-ajatuksena se, että valkoisten ja mustien tuntemisessa on jotain eroa. Ja vastausvaihtoehdot liittyvät vain siihen, että voiko vääränvärinen ymmärtää niitä oikeanväristen tunteita.
Pohja-ajatuksena tossa on kyllä mun nähdäkseni enemmänkin se, että vaikka meillä on kyky empatiaan niin jäädään kuitenkin lopulta ainakin jonkin etäisyyden päähän siitä että millään hyvällä varmuudella tiedettäisiin miltä todella toisesta tuntuu vaikka tämän asemaan useimmat kykenemmekin jossain määrin asettumaan. Ihonväri tähän on tuotu sitten vaan sen kautta että ainakin nyt woke-ajattelijan mielestä se vaikuttaa monella tavalla ihmisen olosuhteisiin jonka kautta tekee vaikeammaksi ymmärtää mitä kaikkea toisen kenkiin astuminen käsittäisi. Näkisin sinänsä että väite olisi totta vaikka poistettaisiin kokonaan maininta ihonväristäkin siitä.

Onko sinulle muuten täysin mahdotonta että voisit olla edes yhdestä asiasta "woken" kanssa samaa mieltä, jos nyt oletetaan että kysely sitä täydellisesti edustaa?
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Onko sinulle muuten täysin mahdotonta että voisit olla edes yhdestä asiasta "woken" kanssa samaa mieltä, jos nyt oletetaan että kysely sitä täydellisesti edustaa?
Outo ajatus. Eihän mielipiteet ole siitä kiinni, kuka ne sanoo. Ihan hyvinhän jollain woke-ihmisellä voi olla myös sellaisia mielipiteitä, joista minä olen samaa mieltä. Voidaan vaikka pitää samanlaisesta kahvista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 766
Outo ajatus. Eihän mielipiteet ole siitä kiinni, kuka ne sanoo. Ihan hyvinhän jollain woke-ihmisellä voi olla myös sellaisia mielipiteitä, joista minä olen samaa mieltä. Voidaan vaikka pitää samanlaisesta kahvista.
Outo ajatus todellakin, mutta valitettavan yleinen joissain piireissä. Ei ole ennaltanäkemätöntä, että jotkut pohjaavat mielipiteensä pelkästään siihen, että onpahan eri mieltä persun/Trumpin/"rasistin"/jne kanssa. Tätä on valitettavasti saanut todistaa ihan livenäkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 957
Outo ajatus. Eihän mielipiteet ole siitä kiinni, kuka ne sanoo. Ihan hyvinhän jollain woke-ihmisellä voi olla myös sellaisia mielipiteitä, joista minä olen samaa mieltä. Voidaan vaikka pitää samanlaisesta kahvista.
Se on minullekin outo ajatus jonka takia kysyinkin kun ketjussa on ollut aika paljon semmoista henkeä että testistä pitäisi saada nolla pistettä tai ainakin korkeintaan ihan pari pinnaa ollakseen järjissään.

Muotoilit tuossa itsekin aiemmin ketjussa allaolevalla tavalla joka vaikutti vähän juuri siltä ajattelutavalta että mikään mikä yhdistetään "wokeen" ei voi olla järkevää:
Tuosta sai täydet woke-pisteet vastaamalla "täysin samaa mieltä", mutta todellisuudessahan tuohon järkeväkin ihminen vastaa juuri noin
Hyvä kuitenkin jos olemme samaa mieltä tästä että myös "wokettaja" voi olla jossain asiassa ihan oikeassa siitä riippumatta millaisia leimasimia käytetään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 240
Onko sinulle muuten täysin mahdotonta että voisit olla edes yhdestä asiasta "woken" kanssa samaa mieltä, jos nyt oletetaan että kysely sitä täydellisesti edustaa?
Outo ajatus. Eihän mielipiteet ole siitä kiinni, kuka ne sanoo. Ihan hyvinhän jollain woke-ihmisellä voi olla myös sellaisia mielipiteitä, joista minä olen samaa mieltä. Voidaan vaikka pitää samanlaisesta kahvista.
Niin. Varmasti olen samaa mieltä jonkun wokettajan ja mokuttajan kanssa vaikkapa jonkin kodinkoneen laadusta. Tuossa testissä nyt ei niinkään sellaisia kyselty - vaikka saattaahan woketus olla edennyt jo siihen saakka, että Stihl vs. Husqvarna on virallistettu wokekysymys, ja varmasti ainakin Marvel vs. DC Comics on jo, asiaa tarkastamatta.

Toki siinä oli tulkinnanvaraisia ja ei-binäärisiä asioita. Minä esimerkiksi tulkitsen kysymyksen transnaisista siten, että onko minulla nyt jotain transnaisia vastaan tai aionko kohdella heitä miehinä. Joku vastaisi siihen sillä perusteella, että "eivät ole, ovat biologisesti miehiä". Voisin itse asiassa vastata moiseen kyselyyn sen kontekstissa jopa, että olen "täysin samaa mieltä" jos asiaan suhtauduttaisiin luonnollisemmin. Sukupuolen ollessa ilmoitusasia ja kaikenlaisen muun psykoottisen larppaamisen, mädätyksen ja vihamielisen transpakotuksen rehottaessa vastaan vain, että olen jokseenkin tai osittain samaa mieltä. Siitä varmaan saa jonkun wokepisteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 354
Pohdiskelin tässä iltani ratoksi, että jos minulla olisi kyky/teknologia muokata portaittain miehestä nainen atomitasolla, niin en tiedä missä kohtaa alkaisin uskomaan luomukseni todella olevan nainen. Se olisi varmaan 50+% kromosomeista. Ei ole tullut ennen ajateltua tätä ja olen vissiin lokeroinut alitajuisesti transihmiset sukupuolien ulkopuolelle (miehet, naiset, häiriintyneet tms.).
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Se on minullekin outo ajatus jonka takia kysyinkin kun ketjussa on ollut aika paljon semmoista henkeä että testistä pitäisi saada nolla pistettä tai ainakin korkeintaan ihan pari pinnaa ollakseen järjissään.
No se perustui ihan noihin kysymyksiin ja niiden vastausvaihtoehtoihin. Ei noista järkevä ihminen voi juurikaan pisteitä saada.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Pohdiskelin tässä iltani ratoksi, että jos minulla olisi kyky/teknologia muokata portaittain miehestä nainen atomitasolla, niin en tiedä missä kohtaa alkaisin uskomaan luomukseni todella olevan nainen. Se olisi varmaan 50+% kromosomeista. Ei ole tullut ennen ajateltua tätä ja olen vissiin lokeroinut alitajuisesti transihmiset sukupuolien ulkopuolelle (miehet, naiset, häiriintyneet tms.).
Tässä täytyy nyt muistaa se ero, että nämä sukupuolenvaihdokset (anteeksi, -korjaukset) perustuvat vain kirurgiaan ja hormoneihin. Hoidoilla ei siis naisesta tehdä miestä tai miehestä naista, vaan naisista tehdään miehen näköisiä ja miehistä tehdään naisen näköisiä. Ei heidän sukupuolensa muutu yhtään mihinkään, heitä vaan muokataan ulkoisesti näyttämään toisen sukupuolen edustajalta.

Transnaiset ovat siis edelleen miehiä, mutta saattavat näyttää naisilta.
Transmiehet ovat edelleen naisia, mutta saattavat näyttää miehiltä.

Eikä minulla ole mitään sitä vastaan, kunhan itse tykkäävät :)
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tuli vielä sellainen ajatus mieleen, että woket ja terveethän ovat jo pitkään tapelleet siitä, että onko oikein sanoa sukupuolen vaihtaminen vai sukupuolen korjaaminen. Mitäs jos sanoisin, että ei kumpikaan ole oikein, sillä eihän se sukupuoli siinä operaatiossa vaihdu mihinkään, eikä korjaannukaan. Sukupuoli kun säilyy ihan ennallaan huolimatta siitä kuinka paljon lääkitään ja leikellään.

Eli tähän saumaan lanseeraisin paremman termin: sukupuolen tuunaus.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 953
Tuli vielä sellainen ajatus mieleen, että woket ja terveethän ovat jo pitkään tapelleet siitä, että onko oikein sanoa sukupuolen vaihtaminen vai sukupuolen korjaaminen. Mitäs jos sanoisin, että ei kumpikaan ole oikein, sillä eihän se sukupuoli siinä operaatiossa vaihdu mihinkään, eikä korjaannukaan. Sukupuoli kun säilyy ihan ennallaan huolimatta siitä kuinka paljon lääkitään ja leikellään.

Eli tähän saumaan lanseeraisin paremman termin: sukupuolen tuunaus.
Vastaavasti sitä voisi kutsua leikkelemiseksi.

Sukupuoleenhan kys. toimenpide ei oikeastaan liity juuri sydämen ohitusleikkausta enempää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 240
Vastaavasti sitä voisi kutsua leikkelemiseksi.
Kirurgiaa voi tietysti kutsua leikkelemiseksi tai vaikka leikkeleeksi jos tekee mieli kutsua sitä jollain hassulla nimellä. Kuitenkin transtuunaukseen tarjottava hoitokokonaisuus käsittää näin maallikonkin alkeellisen käsityksen mukaan paljon muutakin kuin kirurgiaa, eikä kirurgia edes välttämättä ole mikään ykköspointti. Vieläpä ne oleellisimmat yleisimmät leikkaukset ovat sellaisia, joita tehdään muutenkin kosmeettisista syistä ei-transihmisille koko ajan ja aivan kasuaalisti.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 953
Transmies ja transnainen ovat myös aika hämääviä termejä kun viittaavat käsittääkseni ihan kumpaankin, henkilöön joka vain pitää toisen sukupuolen vaatteita ja haluaa häntä kutsuttavat toiseksi sukupuoleksi sekä sitten leikellyt "sukupuoltaan vaihtaneet" henkilöt.
 
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
72
Kai rasismiin muutakin vaaditaan, kuin se, että mainitsee valkoihoiset ja tummaihoiset?
Onko joku oikeasti joskus esittänyt kyseiselle sanalle mitään pitävää, selkeää tai yksiselitteistä määritelmää? Jos ei ole, niin pitäisikö sellainen yrittää kyhätä tässä ja nyt? Muutenhan koko sana ei tarkoita mitään, eikä sitä kannata edes käyttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 255
Onko joku oikeasti joskus esittänyt kyseiselle sanalle mitään pitävää, selkeää tai yksiselitteistä määritelmää? Jos ei ole, niin pitäisikö sellainen yrittää kyhätä tässä ja nyt? Muutenhan koko sana ei tarkoita mitään, eikä sitä kannata edes käyttää.
On, rotusorto.

. Rasismi tarkoittaa Unescon vuonna 1978 hyväksymän "Rotuja ja rotuennakkoluuloja koskevan julistuksen" mukaan käsitystä, että rodulliset tai etniset ryhmät jakautuvat arvoltaan parempiin ja huonompiin, mikä oikeuttaa alistamaan tai tuhoamaan muita huonommat ryhmät.
Tosin nykyään sitä käytetään milloin mihinkin, niin on kokenut sanana melkoista inflaatiota.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 938
Jep, joidenkin mielestä jopa Poliisi on lähtökohtaisesti rasistinen järjestö haha. Niin ja kuulemma vain valkoihoinen voi olla rasisti.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 267
Jep, joidenkin mielestä jopa Poliisi on lähtökohtaisesti rasistinen järjestö haha. Niin ja kuulemma vain valkoihoinen voi olla rasisti.
Hmm oletko siis useinkin kuullut ihmisten väittävän, että vain valkoihoinen voi olla rasisti? Se että esimerkiksi meidän yhteiskunnassa puhutaan valkoihoisten rasismista ei kuitenkaan tarkoita, etteikö joku muukin voisi olla rasisti. Vähän niin kuin sanomalla black lives matter ei tarkoita sitä, etteikö jonkun muun hengellä olisi väliä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 938
Hmm oletko siis useinkin kuullut ihmisten väittävän, että vain valkoihoinen voi olla rasisti? Se että esimerkiksi meidän yhteiskunnassa puhutaan valkoihoisten rasismista ei kuitenkaan tarkoita, etteikö joku muukin voisi olla rasisti. Vähän niin kuin sanomalla black lives matter ei tarkoita sitä, etteikö jonkun muun hengellä olisi väliä.
Kyllä tähän on useasti törmännyt näissä merkeissä. Ihan peruskauraa näillä. Huomasin että jos sanot white lives matter, alkaa kitinä. Ei siis niin saakaan sanoa, heh. No näistä mitään logiikkaa löydy mutta huvittavaa settiä.

Edit.

Tämmöinen tuli nopealla googletuksella vastaan aiheesta:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Hmm oletko siis useinkin kuullut ihmisten väittävän, että vain valkoihoinen voi olla rasisti? Se että esimerkiksi meidän yhteiskunnassa puhutaan valkoihoisten rasismista ei kuitenkaan tarkoita, etteikö joku muukin voisi olla rasisti. Vähän niin kuin sanomalla black lives matter ei tarkoita sitä, etteikö jonkun muun hengellä olisi väliä.
Minkä kiven alla sinä elät? Intersektionaaliseen narratiiviin kuuluu olennaisesti se, että "vain valkoinen voi olla rasisti", koska tämän ideologian mukaisesti rasismi on valtarakenteista lähtöisin olevaa. Näin ollen perisynnin tapaisesti jokainen valkoinen myös on rasisti kuuluessaan kuviteltuun etuoikeutettujen joukkoon. Todellisuudella ei tietenkään tarvitse olla asian kanssa mitään tekemistä, kuten ei myöskään sillä, että koko paska on USA:sta peräisin eikä liity yhteiskuntaamme sitäkään vähää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 267
Minkä kiven alla sinä elät? Intersektionaaliseen narratiiviin kuuluu olennaisesti se, että "vain valkoinen voi olla rasisti", koska tämän ideologian mukaisesti rasismi on valtarakenteista lähtöisin olevaa. Näin ollen perisynnin tapaisesti jokainen valkoinen myös on rasisti kuuluessaan kuviteltuun etuoikeutettujen joukkoon. Todellisuudella ei tietenkään tarvitse olla asian kanssa mitään tekemistä, kuten ei myöskään sillä, että koko paska on USA:sta peräisin eikä liity yhteiskuntaamme sitäkään vähää.
No sellaisen kiven alla, jossa en muista kuulleeni että rasismi olisi yksinomaan valkoihoisten ongelma ainakaan koko maailman mittakaavassa. Ellen nyt sitten jonkun yksittäisen teini-ikäisen idealistin suusta. Toki siis meidän yhteiskunnassa se usein liittyy valkoihoisiin, ja oman käsitykseni mukaan useat ihmiset voivat olla ja todennäköisesti ovatkin jossain määrin rasistisia ihan tahtomattaankin ohikiitävinä hetkinä, koska ihan kaikilta ennakkoluuloilta on lopulta kenenkään hankala välttyä. En itsekään välty.

Noi Iltalehden lainaamat Eddo-Lodgen näkemykset tosin tuntuvat näin äkkiseltään oudoilta ja tarpeettoman provosoivilta omaankin makuun. Harvoin tulee tällainen olo, mutta noita lainauksia lukiessa tuli sellainen olo, että mitään ei voi sanoa ilman että on rasisti.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Tässä yksi taustoitus, mistä tämä on lähtöisin:


" A RACIST: A racist is one who is both privileged and socialized on the basis of race by a white supremacist (racist) system. ‘The term applies to all white people (i.e., people of European descent) living in the United States, regardless of class, gender, religion, culture or sexuality. By this definition, people of color cannot be racists, because as peoples within the U.S. system, they do not have the power to back up their prejudices, hostilities, or acts of discrimination….’"

------------
"A student rose up during the question-and-answer session, accusing Sue of bias himself, and stating that his entire speech was a “microaggression against white people.”

Sue reacted by quoting Spike Lee’s saying that only white people can be racist."



" But what is racism? The claim that Black and White people can both be racist is simply, factually wrong."


Tuo on toki sitä ihan äärimmäistä linjaa, mutta 15 vuoden muhimisen jälkeen tuo USA-keskeinen näkemys on Suomessakin muuttunut niin, että nämä höyrypäät ovat vahvasti tätä mieltä kaikista valkoihoisista.
 
Viimeksi muokattu:

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Minä olen jo aikaa sitten lakannut välittämästä siitä, mitä kukakin pitää rasismina ja mitä ei. Itseäni ei vaan kertakaikkiaan kiinnosta, vaikka olisin jonkun mielestä rasisti. Tässä auttaa kun ymmärtää, ettei rasismissa ole mitään väärää. Aina jos näen tummaihoisen vinkuvan siitä, että kohtaa Suomessa rasismia, niin ajattelen, että olisiko kannattanut sitten pysyä muualla, jos ei osaa muuta kuin valittaa. Samoin jos itse menisin tummaihoisten maahan, niin se olisi ihan omaa syytäni, jos joutuisin siellä kärsimään rasismista.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 938
No sellaisen kiven alla, jossa en muista kuulleeni että rasismi olisi yksinomaan valkoihoisten ongelma ainakaan koko maailman mittakaavassa. Ellen nyt sitten jonkun yksittäisen teini-ikäisen idealistin suusta. Toki siis meidän yhteiskunnassa se usein liittyy valkoihoisiin, ja oman käsitykseni mukaan useat ihmiset voivat olla ja todennäköisesti ovatkin jossain määrin rasistisia ihan tahtomattaankin ohikiitävinä hetkinä, koska ihan kaikilta ennakkoluuloilta on lopulta kenenkään hankala välttyä. En itsekään välty.

Noi Iltalehden lainaamat Eddo-Lodgen näkemykset tosin tuntuvat näin äkkiseltään oudoilta ja tarpeettoman provosoivilta omaankin makuun. Harvoin tulee tällainen olo, mutta noita lainauksia lukiessa tuli sellainen olo, että mitään ei voi sanoa ilman että on rasisti.
Tarkoitit varmaan tummaihoisten ongelma, hehe. Ihminen on rasisti pohjimmiltaan ja suosii omaa viihteryhmäänsä, toki vain valkoiset ovat pahoja näin tehdessään.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tarkoitit varmaan tummaihoisten ongelma, hehe. Ihminen on rasisti pohjimmiltaan ja suosii omaa viihteryhmäänsä
Se on juuri näin. Esimerkiksi Suomessa suurin osa rasismista johtuu siitä, että muualta tullaan toisten maahan ja aletaan hyppimään silmille ja vaatimaan etuoikeuksia. Joten on ihan luonnollista että kantaväestö ei tuollaisesta touhusta tykkää. Toki on sitten ihan niitä puhtaitakin rasisteja, joille pelkkä ihonväri riittää syyksi syrjiä toista ihmistä, mutta sellaiset ovat aika marginaalissa.

Omassa tuttavapiirissä jokainen "rasisti" on "rasisti" vain sen vuoksi, mitä tulijat ovat itse tehneet ja omalla käytöksellään aiheuttaneet.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Tuo testin viimeinen kysymys "Valkoihoinen ihminen ei voi tietää, miltä tummaihoisesta ihmisestä tuntuu." oli itse asiassa aika epäonnistunut ja onnistui hienosti osoittamaan, että testin laatija on umpirasisti.
Ei vaan siinä on pohja-ajatuksena se, että valkoisten ja mustien tuntemisessa on jotain eroa. Ja vastausvaihtoehdot liittyvät vain siihen, että voiko vääränvärinen ymmärtää niitä oikeanväristen tunteita.
Ihan mielenkiintoinen ajatusmailman, siihen asti kun kirjoitit vääränvärisistä.

Kysymys toki esimerkki mikä toimii hyvin anti woke ja woke haarukointiin, loput sitten vastailee jotain.

Ehkä siksi oli käytetty tumma/valkoinen asettelua.

Ehkä jotain seuraavan vertauksen tapaista, voiko koulu kiusaaja ymmärtää miltä kiusatusta tuntuu., tai voiko sellanen jota ei ole kiusattu, ymmärtää miltä kiusatulta tuntuu.

Kirjaimellisesti esimerkki toki huono,(paitsi , ehkä jos on kiusattu joskus ollut).
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ihan mielenkiintoinen ajatusmailman, siihen asti kun kirjoitit vääränvärisistä.
Kirjoitin tuon pienellä sarkasmilla, sillä näillä wokettajilla nimenomaan on näissä ihonvärien konflikteissa aina se tausta-ajatus, että valkoihoinen on vääränvärinen. Eli aina jos valkoihoinen ja tummaihoinen on törmäyskurssilla, niin valkoihoinen on syyllinen ja tummaihoinen on uhri.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 035
Se on juuri näin. Esimerkiksi Suomessa suurin osa rasismista johtuu siitä, että muualta tullaan toisten maahan ja aletaan hyppimään silmille ja vaatimaan etuoikeuksia. Joten on ihan luonnollista että kantaväestö ei tuollaisesta touhusta tykkää. Toki on sitten ihan niitä puhtaitakin rasisteja, joille pelkkä ihonväri riittää syyksi syrjiä toista ihmistä, mutta sellaiset ovat aika marginaalissa.

Omassa tuttavapiirissä jokainen "rasisti" on "rasisti" vain sen vuoksi, mitä tulijat ovat itse tehneet ja omalla käytöksellään aiheuttaneet.
Tuo on aika yleinen syy sekä rasismiin että misandriaan (ehkä myös ihmisvihaan). Yleistetään pienen joukon teot koko joukkoon jonkun helposti havaittavan asian perusteella. Mitä erilaisempi toinen on sitä helpompi tuo on tehdä. Kyse on siis yleisesti ennakkoluuloista jolle on sitten eri nimiä riippuen kuka tekee, mitä tekee ja kehen kohdistuu. Ennakkoluulot voivat toimia myös toiseen suuntaan kuten esimerkiksi pitkien suosimiseen.

Japanissa syrjintä on esimerkiksi todella vahvaa tatuoituja ihmisiä kohtaan. Syrjintä ja ennakkoluuloisuus on syvällä ihmisessä siinä missä väkivaltakin.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tuo on aika yleinen syy sekä rasismiin että misandriaan (ehkä myös ihmisvihaan). Yleistetään pienen joukon teot koko joukkoon jonkun helposti havaittavan asian perusteella. Mitä erilaisempi toinen on sitä helpompi tuo on tehdä. Kyse on siis yleisesti ennakkoluuloista jolle on sitten eri nimiä riippuen kuka tekee, mitä tekee ja kehen kohdistuu. Ennakkoluulot voivat toimia myös toiseen suuntaan kuten esimerkiksi pitkien suosimiseen.

Japanissa syrjintä on esimerkiksi todella vahvaa tatuoituja ihmisiä kohtaan. Syrjintä ja ennakkoluuloisuus on syvällä ihmisessä siinä missä väkivaltakin.
Kyllä, ja se on ihan oikein. Vaikka tekijöiden joukko olisi hyvinkin pieni, niin mikäli se tilastollisesti poikkeaa valtaväestöstä, niin se on hyvä peruste syrjiä koko ryhmää. Esimerkiksi jos tilastoista voidaan todeta, että tietty etninen ryhmä syyllistyy 17-kertaisella todennäköisyydellä seksuaalirikoksiin, niin se on täysin käypä perustelu syrjiä koko tuota etnistä ryhmää.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Kirjoitin tuon pienellä sarkasmilla, sillä näillä wokettajilla nimenomaan on näissä ihonvärien konflikteissa aina se tausta-ajatus, että valkoihoinen on vääränvärinen. Eli aina jos valkoihoinen ja tummaihoinen on törmäyskurssilla, niin valkoihoinen on syyllinen ja tummaihoinen on uhri.
Ja se looginen steppi, millä päättelit kysymyksen kirjoittajan olevan wokettaja jäi hämäräksi. Wokettajilla on tausta-ajatus, joten kysymyksessä täytyy olla tausta-ajatus, ja koska kysymyksessä täytyy olla tausta-ajatus, niin sen kirjoittaja on umpirasisti wokettaja. Ja koska näin ollen kirjoittaja on umpirasisti wokettaja, todistaa se myös 100% että kysymyksessä on tausta-ajatus.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ja se looginen steppi, millä päättelit kysymyksen kirjoittajan olevan wokettaja jäi hämäräksi. Wokettajilla on tausta-ajatus, joten kysymyksessä täytyy olla tausta-ajatus, ja koska kysymyksessä täytyy olla tausta-ajatus, niin sen kirjoittaja on umpirasisti wokettaja. Ja koska näin ollen kirjoittaja on umpirasisti wokettaja, todistaa se myös 100% että kysymyksessä on tausta-ajatus.
No ihan se, että kukaan normaali ihminen ei olisi tuollaista testiä laatinut.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
No ihan se, että kukaan normaali ihminen ei olisi tuollaista testiä laatinut.
Miksi ei? Tuo on ihan sama perustelematon väite, käännettynä vain ympäri.

"Kirjoittaja on umpirasisti" ja "kirjoittaja ei voi olla olematta umpirasisti" tarkoittaa ihan samaa. Ja kumpikaan ei sisällä mitään, mikä viittaisi väitteen pitävän paikkaansa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 035
Kyllä, ja se on ihan oikein. Vaikka tekijöiden joukko olisi hyvinkin pieni, niin mikäli se tilastollisesti poikkeaa valtaväestöstä, niin se on hyvä peruste syrjiä koko ryhmää. Esimerkiksi jos tilastoista voidaan todeta, että tietty etninen ryhmä syyllistyy 17-kertaisella todennäköisyydellä seksuaalirikoksiin, niin se on täysin käypä perustelu syrjiä koko tuota etnistä ryhmää.
Eli miehiä saisi vapaasti syrjiä, erityisesti nuoria miehiä?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 267
Minä olen jo aikaa sitten lakannut välittämästä siitä, mitä kukakin pitää rasismina ja mitä ei. Itseäni ei vaan kertakaikkiaan kiinnosta, vaikka olisin jonkun mielestä rasisti. Tässä auttaa kun ymmärtää, ettei rasismissa ole mitään väärää. Aina jos näen tummaihoisen vinkuvan siitä, että kohtaa Suomessa rasismia, niin ajattelen, että olisiko kannattanut sitten pysyä muualla, jos ei osaa muuta kuin valittaa. Samoin jos itse menisin tummaihoisten maahan, niin se olisi ihan omaa syytäni, jos joutuisin siellä kärsimään rasismista.
Miksi pitäisi ymmärtää, että rasismissa ei ole mitään väärää? On vähän kummallinen ajatus. Onhan siitä hyvä pyrkiä päästä eroon mahdollisimman hyvin, että ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti rasistisin perustein. Muuten voidaan nostaa kädet ilmaan ja sanoa, että maailma on valmis tässä ja nyt ja mitäs synnyit tuon väriseksi, kun joku muu saman värinen teki jotain pahaa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Miksi ei? Tuo on ihan sama perustelematon väite, käännettynä vain ympäri.

"Kirjoittaja on umpirasisti" ja "kirjoittaja ei voi olla olematta umpirasisti" tarkoittaa ihan samaa. Ja kumpikaan ei sisällä mitään, mikä viittaisi väitteen pitävän paikkaansa.
Oletko koskaan kuullut terveellä järjellä päättelemisestä? Esim tässä tapauksessa jokainen voi terveellä järjellä päättelemällä tajuta, että ei kukaan ei-woke laatisi tuollaista testiä. Vain woke-ideologian sokaisema ei tuota huomaa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Eli miehiä saisi vapaasti syrjiä, erityisesti nuoria miehiä?
Jos sille on hyvät perusteet.

Mikä sinun mielestäsi olisi hyvä peruste nuorten miesten syrjimiselle? Ja millaista syrjintää ajaisit takaa? Eli siis miten tuo syrjintä tapahtuisi käytännössä?

Muistutan nyt vielä siitä, että jos vain mielessäsi ajattelet, että "minäpä nyt syrjin nuoria miehiä", mutta ei kuitenkaan käytännössä tee mitään tekoja, joissa tuo syrjiminen näkyisi, niin et sinä silloin ketään syrji. Siksi siis kyselin vähän tarkennuksia tuohon, että miksi ja miten ajattelit nuoria miehiä syrjittävän.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Miksi pitäisi ymmärtää, että rasismissa ei ole mitään väärää? On vähän kummallinen ajatus. Onhan siitä hyvä pyrkiä päästä eroon mahdollisimman hyvin, että ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti rasistisin perustein. Muuten voidaan nostaa kädet ilmaan ja sanoa, että maailma on valmis tässä ja nyt ja mitäs synnyit tuon väriseksi, kun joku muu saman värinen teki jotain pahaa.
No ei missään nimessä. Rasismi on yksi oleellinen tekijä etnisten ryhmien itsesuojelussa. Jos esimerkiksi suomalaiset lopettaisivat täysin rasismin muualta tulevia kohtaa, niin kohta suomalaisia ei enää olisi, ainakaan siinä mielessä miten nyt suomalaisuuden ymmärrämme.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Oletko koskaan kuullut terveellä järjellä päättelemisestä? Esim tässä tapauksessa jokainen voi terveellä järjellä päättelemällä tajuta, että ei kukaan ei-woke laatisi tuollaista testiä.
Olen. Terveellä järjellä tehdyistä päätelmistä voidaan osoittaa päätelmään johtaneet loogiset askeleet.

Vain woke-ideologian sokaisema ei tuota huomaa.
Mua hävettää sun puolesta.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Tässä yksi taustoitus, mistä tämä on lähtöisin:


" A RACIST: A racist is one who is both privileged and socialized on the basis of race by a white supremacist (racist) system. ‘The term applies to all white people (i.e., people of European descent) living in the United States, regardless of class, gender, religion, culture or sexuality. By this definition, people of color cannot be racists, because as peoples within the U.S. system, they do not have the power to back up their prejudices, hostilities, or acts of discrimination….’"

------------
"A student rose up during the question-and-answer session, accusing Sue of bias himself, and stating that his entire speech was a “microaggression against white people.”

Sue reacted by quoting Spike Lee’s saying that only white people can be racist."



" But what is racism? The claim that Black and White people can both be racist is simply, factually wrong."


Tuo on toki sitä ihan äärimmäistä linjaa, mutta 15 vuoden muhimisen jälkeen tuo USA-keskeinen näkemys on Suomessakin muuttunut niin, että nämä höyrypäät ovat vahvasti tätä mieltä kaikista valkoihoisista.
Joo, aivan vitun ärsyttävää, että tässä(kin) asiassa pitää ottaa vaan suoraan täysin toisen kulttuurin ja maan diskurssi positioineen "könttänä", vaikka tuo jenkkisekoilu ei yksinkertainen Suomessa oikein käy millään muotoa järkeen.

Puhumattakaan siitä, että on ihan alun alkaenkin aivan vitun typerää ja osoittaa, että jenkeissä typeryys ja usa-sentrisyys ei todellakaan katso ihonväriä.

"Hassusti" aina näissä "vain valkoiset rasisteja hurr durr" - sössötyksissä unohtuu Aasian maat kokonaan...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Oletko koskaan kuullut terveellä järjellä päättelemisestä? Esim tässä tapauksessa jokainen voi terveellä järjellä päättelemällä tajuta, että ei kukaan ei-woke laatisi tuollaista testiä. Vain woke-ideologian sokaisema ei tuota huomaa.
En tiedä testin laatijasta, mutta näin maalikkona testi näyttää perus lehtitestejä paljon paremmalta.

Todennäköisesti testin laatijalla on tehnyt vähän taustatyötä ja jotain osaamista on.

Siinä olet toki oikeassa että jos ei tiedä mitään aiheesta niin testiä ja kysymyksiä ei pystyisi tekemään, siitä kyllä kyseenalaistan että pitkää olla ideologian sokaisema, kysymysten perusteella en yllättyisi jos joku kriittisesti suhtautuva voisi myös saada yhtä hyvän aikaan.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 035
Jos sille on hyvät perusteet.

Mikä sinun mielestäsi olisi hyvä peruste nuorten miesten syrjimiselle? Ja millaista syrjintää ajaisit takaa? Eli siis miten tuo syrjintä tapahtuisi käytännössä?

Muistutan nyt vielä siitä, että jos vain mielessäsi ajattelet, että "minäpä nyt syrjin nuoria miehiä", mutta ei kuitenkaan käytännössä tee mitään tekoja, joissa tuo syrjiminen näkyisi, niin et sinä silloin ketään syrji. Siksi siis kyselin vähän tarkennuksia tuohon, että miksi ja miten ajattelit nuoria miehiä syrjittävän.
Ihan noilla perusteilla mitkä laitoit tuohon mitä kommentoin. En tiedä mitä tarkoitit syrjimisellä siinä yhteydessä. Eli syrjittäisiin miehiä samoin kuin tiettyä etnistä ryhmää. Minä olen tuossa positiivisen syrjinnän (olikohan oikea termi) kannalla eli ohjaamme resursseja kouluttamattomien nuorten miesten syrjäytymisen estämiseen. Sama koskee muitakin ryhmiä jotka aiheuttavat hankaluuksia. Työ on minusta paras syrjäytymisen estäminen, joutilaat miehet aiheuttavat aivan liikaa harmia. Taustakulttuuri voi vielä tehostaa tätä (taikka heikentää). Kaikkein pahin on jos töiden saamista estetään.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ihan noilla perusteilla mitkä laitoit tuohon mitä kommentoin. En tiedä mitä tarkoitit syrjimisellä siinä yhteydessä. Eli syrjittäisiin miehiä samoin kuin tiettyä etnistä ryhmää. Minä olen tuossa positiivisen syrjinnän (olikohan oikea termi) kannalla eli ohjaamme resursseja kouluttamattomien nuorten miesten syrjäytymisen estämiseen. Sama koskee muitakin ryhmiä jotka aiheuttavat hankaluuksia. Työ on minusta paras syrjäytymisen estäminen, joutilaat miehet aiheuttavat aivan liikaa harmia. Taustakulttuuri voi vielä tehostaa tätä (taikka heikentää). Kaikkein pahin on jos töiden saamista estetään.
Pyysin perusteluita siksi, että se selvittää minulle, oletko tosissasi kommentoimassa, vai yrititkö olla vain nokkela ja harhauttaa keskustelua. Ja kun kyse oli jälkimmäisestä, niin nyt tiedän ettei kanssasi keskustelu johda mihinkään, joten en käytä siihen resursseja.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Pyysin perusteluita siksi, että se selvittää minulle, oletko tosissasi kommentoimassa, vai yrititkö olla vain nokkela ja harhauttaa keskustelua. Ja kun kyse oli jälkimmäisestä, niin nyt tiedän ettei kanssasi keskustelu johda mihinkään, joten en käytä siihen resursseja.
Tarkoitatko nokkelalla harhautuksella nyt esimerkiksi sen tyyppistä, että perustelujen sijasta sanoo vain, että no senku vaan terveellä järjellä päättelee?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 035
Pyysin perusteluita siksi, että se selvittää minulle, oletko tosissasi kommentoimassa, vai yrititkö olla vain nokkela ja harhauttaa keskustelua. Ja kun kyse oli jälkimmäisestä, niin nyt tiedän ettei kanssasi keskustelu johda mihinkään, joten en käytä siihen resursseja.
Mitä keskustelun harhautusta tuossa oli? Minusta johdonmukaisuus on tärkeää rationaalisen ajattelijan kannalta ettei mennä vain tunteella. En halua lähteä minusta tuntuu tyyliseen keskusteluun, se ei johda mihinkään. Laitoin jopa toimenpiteet mitä mielestäni tulisi tehdä.

Huomauten että osa pahimmista feministeistä käyttää samaa perustelua kun sinä rasismin oikeutukseen.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Mitä keskustelun harhautusta tuossa oli? Minusta johdonmukaisuus on tärkeää rationaalisen ajattelijan kannalta ettei mennä vain tunteella. En halua lähteä minusta tuntuu tyyliseen keskusteluun, se ei johda mihinkään. Laitoin jopa toimenpiteet mitä mielestäni tulisi tehdä.
Harhautusta oli se, että kun minä esitin hyvät perustelut, miksi seksuaalirikoksissa yliedustettua etnistä ryhmää on ihan ok syrjiä, niin sinä yritit harhauttaa keskustelun siihen, että pitäisikin syrjiä vain nuoria miehiä. Eli yritit käytännössä vihjailla, että nuo etnisen ryhmän seksuaalirikokset johtuisivatkin siitä, että he ovat nuoria miehiä. Ja siksi pyysin avaamaan perusteluita ja kuten jo arvelinkin, et niitä pystynyt antamaan.

Tuo on tympeää keskustelua tuollainen, että sinulla on oma agendasi, jota et kuitenkaan pysty faktapohjaisilla argumenteilla puolustamaan, mutta pidät siitä silti kynsin ja hampain kiinni. Tai sitten voisit olla itsellesi rehellinen ja myöntää, että rasismille on paikkansa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Ihan noilla perusteilla mitkä laitoit tuohon mitä kommentoin. En tiedä mitä tarkoitit syrjimisellä siinä yhteydessä. Eli syrjittäisiin miehiä samoin kuin tiettyä etnistä ryhmää. Minä olen tuossa positiivisen syrjinnän (olikohan oikea termi) kannalla eli ohjaamme resursseja kouluttamattomien nuorten miesten syrjäytymisen estämiseen. Sama koskee muitakin ryhmiä jotka aiheuttavat hankaluuksia. Työ on minusta paras syrjäytymisen estäminen, joutilaat miehet aiheuttavat aivan liikaa harmia. Taustakulttuuri voi vielä tehostaa tätä (taikka heikentää). Kaikkein pahin on jos töiden saamista estetään.
Kun irakilaiset ja afgaanit ovat 40-kertaisesti yliedustettuina suomalaisiin verrattuna seksuaalirikoksista epäilyinä, niin todellakin taustakulttuuri on tässä suurin tekijä eikä mikään työttömyys tai syrjäytyminen. Vaikea on kuvitella näin suomalaisella taustakulttuurilla, että menisin jonkun raiskaamaan vain, koska olisin työtön. Mitäpä jos näillä ryhmillä onkin rasistinen motiivi raiskatessaan suomalaisia

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 526
Viestejä
4 202 581
Jäsenet
70 916
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom