Kylläpä jaksat kierrellä selvää asiaaVoi helvetti. Jos on yhteisö nimeltä "lastensilpomisen kannattajat". Ja henkilö omasta vapaasta tahdostaan kuuluu tähän yhteisöön. Niin sinunko mielestäsi tässä henkilössä ei ole mitään vikaa niin kauan kuin hän ei itse silvo lapsia? Ja sinun mielestäsi tuo yhteisökin on ihan ok ja tuomittavia ovat tästä yhteisöstä vain he, jotka fyysisesti itse silpovat lapsia? Entä he, jotka osallistuvat lastensilvontaseremoniaan katselemaan kun lapsi silvotaan?
No voi helvetti mitä skenaarionrakennusta taas. Jos kyseisen yhteisön pääfokus on juurikin siinä lastensilpomisessa niin sitten tottakai siihen liittyminen on väärin.
Mutta jos nyt palautetaan tämä keskustelu siihen oikeaan maailmaan pois sun hypoteeseista niin jos se yhteisö on vaikka "juutalaisuus" mihin sisältyy helvetisti kaikkea muutakin ja tuo lasten silpominen on vain yksi riitti monien joukossa. Niin vaikkakin tuo riitti on itsessään on tuomittava niin en tuomitse ihmistä vain siksi että hän tunnustautuu juutalaiseksi (siis ihan uskovaiseksi juutalaiseksi) vaan sen perusteella miten hän sitten itse oikeasti toimii.
Ja tämä pätee kaikkiin uskontoihin, jokaisessa uskonnossa on iso kasa erilaisia oppeja, perinteitä ja sääntöjä joita sitten kyseistä uskoa tunnustavat enemmän tai vähemmän noudattavat. Se mikä merkkaa yksilötasolla ei ole se että mitkä ovat tuon uskonnon opit vaan se että mitä niistä opeista kyseinen henkilö noudattaa itse henkilökohtaisessa uskossaan. Ja sittenkin hommasta tulee ongelma vasta kun kyseinen henkilö alkaa vaikuttamaan haitallisesti muiden ihmisten elämään niiden oppien pohjalta.