Toi eka kirjoitus suomenkuvalehden sivulla on aika huuruinen.
Esim tämä:
Suomi on esimerkiksi ainoa Pohjoismaa, jossa saamelaisten tärkeimmän elinkeinon, poronhoidon, harjoittaminen on sallittua muillekin kuin saamelaisille.
Ja tämä tuotiin esiin huonona asianan.
Tämähän on puhdasta rasismin vaatimista. Rasismi tekee uudelleen paluutaa, mutta tällä kertaa rasismin pökäle on kääritty hienoon lahjapaperiin.
Samaan aikaan kuitenkin elovena tyttö saa olla kirjoituksen mukaan tummaihoinen. Se on sitten myös kulttuurista omimista jos jos saamelaispuvun pitäminen on sitä. Niin ja samalla logiikalla eri maakuntien kansallispukuja ei saa pitää kukaan muu kuin sen kyseisen maakunnan geneettinen asukas(muistaakseni saamelaisuus määritellään myös geneettisesti)
Onse kumma jos ammattiansa ei saa vapaasti valita, vaan siihenkin pitää sotkea rasismi. Kalastajaksikaan ei kai sitten saa maakrapu ryhtyä?
Tai sitten tämä:
valtaväestön edustaja pukeutumassa perinteiseen saamelaispukuun naamiaisissa on hiljaista väkivaltaa, eikä sitä oikein voida verrata yhteiskuntaluokkien väliseen ”kulttuuriseen omimiseen”.
Hiljainen väkivalta? Kulttuurinen omiminen?
Koko kirjoitus on täynnä uuskieltä. Tulee jotenkin orwell ja 1984 tästä mieleen.
Alla vielä koko kirjoituksen viimenen kappale:
En tuomitse heitä, jotka kykenevät olemaan suomalaisuudestaan ylpeitä, mutta muistutan, että jokaisen meistä on välillä pysähdyttävä miettimään, mitä suomalaisuus todella on. Valkoisilla suomalaisilla ei ole oikeutta määritellä, kuka saa tuntea olevansa suomalainen ja kuka ei. Rodullistetut suomalaiset ovat olleet täällä aina, eivätkä he ole menossa minnekään. Eikä rasismin poistaminen ole heidän vastuullaan, vaan meidän valtaväestön edustajien, joiden tulee käyttää aikaamme asiaan perehtymiseen.
Entä jos tuosta vaihtaa sanan suomalainen sanaan saamelainen. Jostain syystä tämä ei kelpaakkaan.
Vikaan lauseeseen kommentoin vielä että ei rasismi katoa mihinkään sillä että sen suuntaa muutetaan ja annetaan sille kivoja uustermejä. Rasismi katoaa sillä, että edistetään värisokeutta ja tarkastellaan yksilöitä, eikä ryhmiä.
Esim tämä:
Suomi on esimerkiksi ainoa Pohjoismaa, jossa saamelaisten tärkeimmän elinkeinon, poronhoidon, harjoittaminen on sallittua muillekin kuin saamelaisille.
Ja tämä tuotiin esiin huonona asianan.
Tämähän on puhdasta rasismin vaatimista. Rasismi tekee uudelleen paluutaa, mutta tällä kertaa rasismin pökäle on kääritty hienoon lahjapaperiin.
Samaan aikaan kuitenkin elovena tyttö saa olla kirjoituksen mukaan tummaihoinen. Se on sitten myös kulttuurista omimista jos jos saamelaispuvun pitäminen on sitä. Niin ja samalla logiikalla eri maakuntien kansallispukuja ei saa pitää kukaan muu kuin sen kyseisen maakunnan geneettinen asukas(muistaakseni saamelaisuus määritellään myös geneettisesti)
Onse kumma jos ammattiansa ei saa vapaasti valita, vaan siihenkin pitää sotkea rasismi. Kalastajaksikaan ei kai sitten saa maakrapu ryhtyä?
Tai sitten tämä:
valtaväestön edustaja pukeutumassa perinteiseen saamelaispukuun naamiaisissa on hiljaista väkivaltaa, eikä sitä oikein voida verrata yhteiskuntaluokkien väliseen ”kulttuuriseen omimiseen”.
Hiljainen väkivalta? Kulttuurinen omiminen?
Koko kirjoitus on täynnä uuskieltä. Tulee jotenkin orwell ja 1984 tästä mieleen.
Alla vielä koko kirjoituksen viimenen kappale:
En tuomitse heitä, jotka kykenevät olemaan suomalaisuudestaan ylpeitä, mutta muistutan, että jokaisen meistä on välillä pysähdyttävä miettimään, mitä suomalaisuus todella on. Valkoisilla suomalaisilla ei ole oikeutta määritellä, kuka saa tuntea olevansa suomalainen ja kuka ei. Rodullistetut suomalaiset ovat olleet täällä aina, eivätkä he ole menossa minnekään. Eikä rasismin poistaminen ole heidän vastuullaan, vaan meidän valtaväestön edustajien, joiden tulee käyttää aikaamme asiaan perehtymiseen.
Entä jos tuosta vaihtaa sanan suomalainen sanaan saamelainen. Jostain syystä tämä ei kelpaakkaan.
Vikaan lauseeseen kommentoin vielä että ei rasismi katoa mihinkään sillä että sen suuntaa muutetaan ja annetaan sille kivoja uustermejä. Rasismi katoaa sillä, että edistetään värisokeutta ja tarkastellaan yksilöitä, eikä ryhmiä.