Siirretty pressanvaaliketjusta, jossa
@wanderer_ kirjoittaa:
En ole trollannut, mutta onhan tuossa sun kommentissa huomattavissa tahatonta ironiaa. Sä kun olet ollut etuoikeutettu koko ikäsi nimenomaan sukupuolesi ja etnisyytesi perusteella. Antaa näkökulmaa miettiä asioita vähän laajemmin, kun muistaa historian.
Ja vi**t etuoikeutettu. White guilt on niin syvältä kuin voi olla. Se ei ole minun tai sinun tai kenenkään muun suomalaisen syy, että meidän isovanhempamme raatoivat niska vääränä nostaen tämän maan agraariköyhyydestä moderniksi ja kukoistavaksi maaksi. En tunne tippaakaan syyllisyyttä siitä, että meidän vaarimme pysäyttivät ryssät itärajalla ja pitivät Suomen itsenäisenä. Tunnen pikemminkin siitä kiitollisuutta ja ylpeyttä. Suomea ei kukaan auttanut. Meidän isovanhempamme ja vanhempamme tekivät kaiken itse.
En myöskään tunne mitään syyllisyyttä siitä, että minä menestyn elämässäni paremmin kuin valtaosa ikäluokastani. Minä aloin tehdä töitä jo lapsena ja satsasin itseeni ja tulevaisuuteeni. En ole mennyt yli siitä, missä aita on matalampi.
Ja lähtökohtani eivät ole olleet ruusuiset. Kasvoin perheessä, jolla ei ollut liikaa rahaa. Vaatteetkin ommeltiin itse. Koulussa sain poikana kärsiä vuosikausia varsin raa'asta koulukiusaamisesta. Asia, joka ainakaan siihen aikaan ei tyttöjä vaivannut tippaakaan. Mutta uin sen paskalammikon läpi ja minusta tuli henkisesti vahvempi sen vuoksi.
Kannan vastuuta vain siitä, mitä itse teen. Jos joku muu sattuu olemaan samanvärinen, -rotuinen tai varustettu samoilla sukupuolielimillä, hän ei edusta minua enkä minä edusta häntä. Jos joku valkoinen heteromies on kusipää, hän ei edusta minua. Ja jos jollakulla on enemmän väriä nahassa tai letit, niin kohtelen häntä siitä vain ja ainoastaan yksilönä. En feministisistä lähtökohdista vaan täysin tasa-arvoisesti. Vaadin yhtä paljon niin miehiltä kuin naisilta.
Mussuttaminen siitä, että olet kasvanut liian hyvässä perheessä, liian hyvässä maassa on sairasta. Meidän ei tule olla pahoillamme siitä, että meillä on asiat hyvin. Meidän tulee olla se esimerkki muille, johoin huonommista olosuhteista ponnistavat yrittävät päästä. Suomen ihmeen tulisi olla tavoite jollekin Afrikan maalle sen sijaan, että he käsi ojossa huutavat meiltä almuja.