@Bladekill ja @tpu ovat kyllä malliesimerkki nykyajan uhriutujista. Tässä tapauksessa he kyllä tajuavat, että rasismi on paha asia, mutta nyt "taitavasti" yrittävät saada itsensä uhrin asemaan. Koska kun valkoisia ihmisiä syytetään rasismista, nämä heput ottavat sen henkilökohtaisena hyökkäyksenä (en tiedä tunnistavatko itsensä liikaa, kun pitää puolustuskannalle lähteä).
Tässäkin tapauksessa viis veisataan historiasta, statistiikoista sekä tutkimuksista mitkä todistavat asian toiseksi. Oma mututuntuma kun sanoo, että asia on näin, niin näinhän sen on nyt oltava.
Siis voitteko kuvitella, että valkoihoiset suomalaiset miehet, maassa jossa yli 95% väestöstä on valkoista, väittävät että valkoiset kokevat enemmän rasismia. On kyllä niin hatusta heitettyä läppää, ettei moisia argumentteja voi ottaa edes tosissaan.
Eikö olekaan kivaa huomata, että kuulut itse tähän kategoriaan? Saako sanaa käyttää vain kun se koskee vastapuolta?
"uhriutua
(intransitive) to play the victim, to assume the role of a victim
(intransitive) to become a victim (of), to fall victim (to)"
Sinä niputat ihmisiä ryhmiin heidän ihonvärinsä perusteella. Tuollainen ajattelutapa pohjautuu rasismiin.
Siksi tuo sinun kommentointisi uhriutumisestakin meni täysin pieleen. Sinä kuvittelet, että koska minä olen (oletettavasti) valkoihoinen, niin minä automaattisesti kuulun kollektiiviseen ryhmään nimeltä "valkoihoiset" ja jos kommentoin mitä tahansa valkoihoisuuteen liittyvää asiaa, niin sinä kuvittelet minun puhuvan automaattisesti itsestäni.
Nämä valkoihoisten ja tummaihoisten väliset rasismit eivät millään tavalla kosketa minua. Minä en ole koskaan edes kokenut rasismia. Silti sinun mielestäsi minä uhriudun, vaikka en ole missään vaiheessa edes laittanut itseäni uhrin asemaan. Ja tämän johtopäätöksen sinä teit pelkästään minun (oletetun) ihonvärin perusteella. Eikö tuo ole mielestäsi sitten rasistista, että ihmisiä niputetaan heidän ihonvärinsä perusteella ja oletetaan tämän ihonvärin perusteella heistä jotain?
Vai odotas, tarkoitatko nyt tätä: ensin esimerkiksi britti-imperiumi valloittaa ja ryöstää jonkun maan, sitten poistuu maasta. Vuoden päästä kysytään tältä maalta "hei tykkäättekö briteistä/valkoihoisista". Vastaus on ei, joten nytkö on todistettu että tummaihoiset ovat rasistisempia?
No avataan vähän omaa logiikkaani käyttäen tätä sinun esimerkkiäsi:
1. Jos sanovat että eivät tykkää briteistä -> eivät ole rasisteja
2. Jos sanovat että eivät tykkää valkoihoisista -> ovat rasisteja
Viimeksi muokattu: