• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
Ja pitää kyllä sanoa että Chapelle on oikeassa, jos miettii tuota hahmoa ihan objektiivisesti niin menee kyllä aika pahasti stalkkeri / mies joka ei tunne rajoja kategoriaan.
Ja mitäs sitten? Piirretyissä tehdään toisille hahmoille paljon muitakin asioita, joita ei oikeasti saa toisille tehdä.
No ei varmaan ole OK opettaa lapsille että stalkkaus on oikein ja ei tarkoittaa kyllä. On mielestäni myös eri asia näyttää vaikka karikatyyrisiä Kelju K. Kojootin räjähdyksiä tms asioita jotka jo lapsellekin selvästi ovat pilaa.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
No ei varmaan ole OK opettaa lapsille että stalkkaus on oikein ja ei tarkoittaa kyllä. On mielestäni myös eri asia näyttää vaikka karikatyyrisiä Kelju K. Kojootin räjähdyksiä tms asioita jotka jo lapsellekin selvästi ovat pilaa.
No eihän nyt helvetti piirretyissä opeteta, että kaikki mitä siinä tapahtuu, on oikein?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
No ei varmaan ole OK opettaa lapsille että stalkkaus on oikein ja ei tarkoittaa kyllä. On mielestäni myös eri asia näyttää vaikka karikatyyrisiä Kelju K. Kojootin räjähdyksiä tms asioita jotka jo lapsellekin selvästi ovat pilaa.
Kyllähän noi piirroshahmot mättää toista nyrkillä ja kättä pidemmälläkin aika huoletta. Ihan asiallinen pointti. Toisaalta oon usein miettinyt, että minkä takia lapsille ylipäänsä tehdään ultraväkivaltaisia piirrettyjä. Mutta eipä ne ainakaan kenenkään mielestä tunnu ongelma olevan.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Täällä ei vissiin ole vielä ehditty valittaan siitä miten kävi Pepe Le Pew:lle:

Kestikin kauan, Dave Chapellehän tajusi tuon hahmon ongelmallisuuden jo vuonna 2000:


Ja pitää kyllä sanoa että Chapelle on oikeassa, jos miettii tuota hahmoa ihan objektiivisesti niin menee kyllä aika pahasti stalkkeri / mies joka ei tunne rajoja kategoriaan.
Chapelle itse on tyyppi joka nykystandardeilla pitäisi canseloida.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Kyllähän noi piirroshahmot mättää toista nyrkillä ja kättä pidemmälläkin aika huoletta. Ihan asiallinen pointti. Toisaalta oon usein miettinyt, että minkä takia lapsille ylipäänsä tehdään ultraväkivaltaisia piirrettyjä. Mutta eipä ne ainakaan kenenkään mielestä tunnu ongelma olevan.
Ennemmin esim disneyn piirretyt oli oikein hauskaa väkivaltaviihdettä (Kannattaa imaista disney klassikot paketti, jossa on kaikki vanhat).

Vähemmän yllättäin lapsista ei tullut kuolaavia idiootteja tai murhaavia hoboja, sen enempää, kuin sittemminkään... Jopa siis lapsikin yleensä tajuaa piirretyn ja todellisuuden eron, vaikka kaikki aikuiset eivät selkeästi haluakaan asiaa tajuta jostain kumman syystä..
Ennemmin kannattaisi tarkastella lasten kulttuurillista kasvatusta! Siinä olisi joidenkin kulttuurien osalta oikeasti erinäisiä syitä puuttua asiaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ennemmin esim disneyn piirretyt oli oikein hauskaa väkivaltaviihdettä (Kannattaa imaista disney klassikot paketti, jossa on kaikki vanhat).

Vähemmän yllättäin lapsista ei tullut kuolaavia idiootteja tai murhaavia hoboja, sen enempää, kuin sittemminkään... Jopa siis lapsikin yleensä tajuaa piirretyn ja todellisuuden eron, vaikka kaikki aikuiset eivät selkeästi haluakaan asiaa tajuta jostain kumman syystä..
Ennemmin kannattaisi tarkastella lasten kulttuurillista kasvatusta! Siinä olisi joidenkin kulttuurien osalta oikeasti erinäisiä syitä puuttua asiaan.
Niin siis suurin osa lapsista tulee jossain vaiheessa järkiinsä ja alkaa aikuistua. Väkivaltaisista lapsista ei kyllä ole mitään pulaa esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa.

Toki se käytöshäiriöinen pikku kullanmussukka osaa lyödä ilman piirrettyjäkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Niin siis suurin osa lapsista tulee jossain vaiheessa järkiinsä ja alkaa aikuistua. Väkivaltaisista lapsista ei kyllä ole mitään pulaa esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa.
En edelleenkään onnistu näkemään piirretyissä olevan väkivallan ja koulussa olevien väkivaltaisten lasten yhteyttä. Melko raakaahan tuo on lähiaikoina ollut, vaikka pumpulia on yritetty tunkea urakalla lasten korvista, silmistä ja kurkusta alas. Ennemminkin ongelmien määrä on kasvanut, kun kotona on noudatettu jotain kelvotonta kulttuuria ja opetettu sitä vanhempien toimesta lapsille... Ja kyseinen ongelma tulee edelleen kasvamaan ja pahenemaan, niinpitkään, kun sitä hyssytellään ja lakaistaan matonalle ja yritetään harhauttaa etsimällä syitä paikoista, joissa ne eivät ole.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
No eihän nyt helvetti piirretyissä opeteta, että kaikki mitä siinä tapahtuu, on oikein?
Onko nuo mielestäsi opetusohjelmia?
Lapsena oppii kaikesta mitä katsoo. Kyllä noita katsomalla oppii käytösmalleja vaikka ennen ohjelmaa lukisi punaisella "HEI TÄMÄ EI SITTEN OLE OPETUSOHJELMA". E: Kuten aiemmin sanoin, on eri asia näyttää jotain karikatyyristä väkivaltaa, koska kyllähän kotona sanotaan ettei muita saa lyödä. Kotona harvemmin sanotaan "hei älä sitten ahdistele ketään tai yritä pussata vasten tahtoa." Varsinkin kun vanhemmat itse ovat sukupolvea, jolloin raiskaus avioliitossa ei ollut vielä rikos. (Älkää nyt tätä väärinymmärtäkö, tajuatte varmaan pointtini liittyen sukupolvien välisiin kasvatuseroihin)

Turha tuosta nyt on kiivastua, en minä sanonut että kaikki lapset tuosta jotain ottaisivat. Mutta on niitä, joihin tuo sitten vaikuttaa enemmän. Ja näistä kasvaa niitä aikuisia jotka puristelevat ohikulkevia naisia baarissa perseestä, raiskauskeskusteluissa aina sanovat "No varmasti salaa kyllä halusi sitä" ja metoo keskusteluissa valittavat kuinka nykyään ei saa mitään sanoa (= ei saa enää ahdistella). Ja ääritapauksista sitten tulee näitä, jotka eivät hyväksy kielteistä vastausta vaan vaikkapa stalkkaavat jotakuta.

Puolustatteko tuota hahmoa jostain erityisestä syystä, koska en näe miten se on edes etäisesti hauska hahmo. Vai onko maailma mielestänne liian herkkä, mutta samalla pahoitatte itse mielenne kun joku kertoo valideja syitä piirroshahmon poistoon, olen hämmentynyt..


Lapsille voisi näyttää sellaisia kivoja tarinoita missä vaaleanpunaisia kukkasia leijuisi sydänten keskellä. Välillä voisi joku monivähemmistöinen käydä sanomassa, että valkoinen mies paha. Siinäpä se pikkukakkosen ohjelma modernisoituna. Tätä vaikka tunti joka päivä niin tavoite ok. No, ehkä jos sen tekisi vielä pakolliseksi asennekoulutukseksi niin parempi :thumbsup:
Näinhän se on, niin ei kasvaisi yliherkkiä aikuisia jotka itkevät nettifoorumeilla sen takia, kun yksi piirroshahmo poistetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226

Minulla ainakaan ei ole tunnuksia, mutta otsikossa/ingressissä varmaan kaikki oleellinen. Eli käyty "sadoilla treffeillä" kertomassa paikan päällä että onkin "transihminen". :sholiday:
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Onneksi suurin osa kertoo sentään asiallisesti asiasta profiilissaan. Ainakin sellainen vaikutelma jäänyt mulle. Tietää painaa ruksia niin ei tuhlaa kenenkään aikaa turhaan. Kyllä mua ainakin vituttaisi, jos treffeillä paljastuisi kumppani transihmiseksi, kun sellaista seuraa en hae.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
1 244

Minulla ainakaan ei ole tunnuksia, mutta otsikossa/ingressissä varmaan kaikki oleellinen. Eli käyty "sadoilla treffeillä" kertomassa paikan päällä että onkin "transihminen". :sholiday:
Ei mitään sen mullistavampaa tuossa kohdassa:
Bling tietää kokemuksesta, että transihmisen ei ole aina helppo löytää parisuhdetta. Hänellä on ollut kaksi vakavampaa suhdetta, mutta välillä hän oli neljä vuotta sinkkuna.

”Sinä aikana deittailin paljon. Kävin oikeasti sadoilla treffeillä.”

Pitkään hän mietti, kertoako heti transasiasta vai ei. Aluksi hän ei kertonut.

”Monta kertaa kävi niin, että tapasin jonkun ihanan miehen. Sitten mietin koko ajan, että nyt pitää kertoa. Se oli superstressaavaa, ja siinä tuli itkettyä monet illat. Kerroin asiasta ehkä kolmansien deittien jälkeen. Usein se oli heille järkytys.”

Sitten hän laittoi asian deittisovelluksen profiilitietoihin näkyviin: olen transnainen.

”Se säästi minua. Samalla siivilöityivät pois ne tyypit, jotka eivät pystyneet käsittelemään asiaa. Mutta ei tässä ole oikeaa tai väärää tapaa, on jokaisen yksityisasia, milloin siitä kertoo.”

Nyt Blingillä on ihana poikaystävä, jolle kumppanin transtausta ei ole ongelma.

”Meillä klikkasi heti tosi hyvin. Hän hyväksyy minut sellaisena kuin olen. Tämä on ensimmäinen suhde, jossa en ole sen takia, että joku huolii minut.”
Ei muutenkaan kovin kiinnostava juttu mitä läpi silmäili. Otsikkoon luonnolliseti laitettu se "kontroversiaalein" kohta kun koko juttu on muuten turhanpäiväistä lätinää jotka on kirjoitettu jo monet kerrat.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331

Minulla ainakaan ei ole tunnuksia, mutta otsikossa/ingressissä varmaan kaikki oleellinen. Eli käyty "sadoilla treffeillä" kertomassa paikan päällä että onkin "transihminen". :sholiday:
Sanoo kertoneensa sen yleensä kolmansilla treffeillä ja sen johtaneen järkytykseen. Sittemmin lisännyt sen avoimesti profiiliinsa ja nykyisin seurustelee.

Lähinnä kiinnostaa tietää, että missä vaiheessa deitti olisi huomannut asian vai olisiko.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Lapsena oppii kaikesta mitä katsoo. Kyllä noita katsomalla oppii käytösmalleja vaikka ennen ohjelmaa lukisi punaisella "HEI TÄMÄ EI SITTEN OLE OPETUSOHJELMA". E: Kuten aiemmin sanoin, on eri asia näyttää jotain karikatyyristä väkivaltaa, koska kyllähän kotona sanotaan ettei muita saa lyödä. Kotona harvemmin sanotaan "hei älä sitten ahdistele ketään tai yritä pussata vasten tahtoa." Varsinkin kun vanhemmat itse ovat sukupolvea, jolloin raiskaus avioliitossa ei ollut vielä rikos. (Älkää nyt tätä väärinymmärtäkö, tajuatte varmaan pointtini liittyen sukupolvien välisiin kasvatuseroihin)
Ei tajuta. Tämähän on ihan järjettömän ristiriitaista. Ensin sanot, että väkisin niistä oppii käytösmalleja ja sitten sanot että ei opikaan. Ihan samalla tavalla ne vanhemmat antaa käytösmallia väkivallassa kuin pussailussa.
Puolustatteko tuota hahmoa jostain erityisestä syystä, koska en näe miten se on edes etäisesti hauska hahmo. Vai onko maailma mielestänne liian herkkä, mutta samalla pahoitatte itse mielenne kun joku kertoo valideja syitä piirroshahmon poistoon, olen hämmentynyt..
Vastustan kaikkea kaksinaismoralismia joka on se yhteiskuntamme todellinen syöpä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Ei muutenkaan kovin kiinnostava juttu mitä läpi silmäili. Otsikkoon luonnolliseti laitettu se "kontroversiaalein" kohta kun koko juttu on muuten turhanpäiväistä lätinää jotka on kirjoitettu jo monet kerrat.
Joo okei. Toki vähän kyseenalainen tuo Hesarin "journalistinen" tyylikin jossa tyypistä tehdään otsikossa idiootti, ja sitten loput voi lukea 10 eur/kk (tai kiertää maksumuuri jos mahdollista).
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
Ei tajuta. Tämähän on ihan järjettömän ristiriitaista. Ensin sanot, että väkisin niistä oppii käytösmalleja ja sitten sanot että ei opikaan. Ihan samalla tavalla ne vanhemmat antaa käytösmallia väkivallassa kuin pussailussa.

Vastustan kaikkea kaksinaismoralismia joka on se yhteiskuntamme todellinen syöpä.
Lapsi oppii käytösmalleja kaikkialta, mutta tärkeimpänä on kuitenkin ne vanhempien sanomiset, kuten siinä viestissäni selvästi lukee (koska kyllähän kotona sanotaan ettei muita saa lyödä. Kotona harvemmin sanotaan "hei älä sitten ahdistele ketään tai yritä pussata vasten tahtoa." Varsinkin kun vanhemmat itse ovat sukupolvea, jolloin raiskaus avioliitossa ei ollut vielä rikos. (Älkää nyt tätä väärinymmärtäkö, tajuatte varmaan pointtini liittyen sukupolvien välisiin kasvatuseroihin) ". Väkivallasta lapsille puhutaan pienestä pitäen, mutta veikkaisin että tasa-arvokysymyksiä ja seksuaalikasvatusta ei pienille lapsille opeteta (tai ei opetettu aikasemmin), jolloin jäljelle jää mitä? No se televisio ym. viihde.

Eli siis vastutat ihan vastustamisen ilosta? Ei tajuta. Hahmo joka on selvästi ongelmallinen ja täysin turha, mutta sen poistoa pitää vastustaa ihan muuten vaan vaikka poistaminen on kaikkien hyväksi. Vai onko se syy "No muTtA siTten FemIniStiT VoitTavaT bäää"

Edit:
Sanonpa nyt uudestaan kun sinulta selvästi meni aikasemman viestini kohta ohitse.
Turha tuosta nyt on kiivastua, en minä sanonut että kaikki lapset tuosta jotain ottaisivat. Mutta on niitä, joihin tuo sitten vaikuttaa enemmän. Ja näistä kasvaa niitä aikuisia jotka puristelevat ohikulkevia naisia baarissa perseestä, raiskauskeskusteluissa aina sanovat "No varmasti salaa kyllä halusi sitä" ja metoo keskusteluissa valittavat kuinka nykyään ei saa mitään sanoa (= ei saa enää ahdistella). Ja ääritapauksista sitten tulee näitä, jotka eivät hyväksy kielteistä vastausta vaan vaikkapa stalkkaavat jotakuta.
Ja nimenomaan näihin heppuihin on vaikuttanyt myös (ei ainoastaan) ne viihteestä saadut esimerkit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eli siis vastutat ihan vastustamisen ilosta? Ei tajuta. Hahmo joka on selvästi ongelmallinen ja täysin turha, mutta sen poistoa pitää vastustaa ihan muuten vaan vaikka poistaminen on kaikkien hyväksi. Vai onko se syy "No muTtA siTten FemIniStiT VoitTavaT bäää"
Myös ne väkivaltaiset hahmot ovat selvästi ongelmaisia ja turhia ja poistaminen olisi kaikkien hyväksi. Ainakin näillä kriteereillä.

Mutu sille, että lähentelevä näätä tai mikälie olisi jotenkin erityisesti vaarallisempi lasten kehitykselle kuin väkivaltaiset piirroshahmot vaatisi jotain ihan oikeaa faktaa nyt. Mikään lähentely ei ole edes millään tavalla relevanttia lasten maailmassa ja ajatuksissa toisin kuin väkivalta.

Vastustan siksi, että tämä pöyristynyt vaatimus lepää nyt pelkän ns. mutupaskan päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459

Jo toinen Amanda Gormanin runojen kääntäjä joutui jättämään tehtävänsä: Katalaanin kielelle kääntävä Victor Obiols oli ”vääränlainen”
Katalaanin kielen kääntäjä kummastelee, voiko hän kääntää Shakespearea, jos hän ei voi kääntää nuoren amerikkalaisnaisenkaan tekstiä.


Amanda Gorman on nuorin presidentin virkaanastujaisissa esiintynyt runoilija. Ensimmäisen kerran tilaisuudessa esiintyi runoilija vuonna 1961, kun John F. Kennedystä tuli presidentti.Kuva: Saul Loeb / REUTERS
Mari Koppinen HS

13:58
Katalaanin kielen kääntäjä on joutunut jättämään Amanda Gormanin runon käännöstyön.

Victor Obiols -nimisen kääntäjän oli tarkoitus kääntää katalaaniksi runo, jonka amerikkalaisrunoilija Amanda Gorman luki viisiminuuttisessa esityksessään Joe Bidenin virkaanastujaisissa tammikuussa. Runosta julkaistaan useassa maassa erikoispainos, jonka esipuheen on kirjoittanut televisiopersoona Oprah Winfrey.


Obiolsin mukaan häneltä otettiin työtehtävä pois, sillä hänellä oli ”vääränlainen profiili”.


”He sanoivat minulle, että en ole sopiva kääntämään sitä”, Obiols kertoi uutistoimisto AFP:lle.

Obiols on Barcelonassa asuva kokenut kääntäjä, joka on kääntänyt aiemmin esimerkiksi William Shakespearen ja Oscar Wilden tuotantoa.


Kyseessä on jo toinen Gormanin kääntäjä, joka jättää tehtävänsä. Viime viikolla hollantilainen Marieke Lucas Rijnevald jätti Gormanin teoksen käännöstyön sen jälkeen, kun hänen valintaansa tehtävään oli kritisoitu julkisesti.

Julkisuudessa oli kysytty, miksi mustan naisrunoilijan tekstejä kääntää valkoinen ja muunsukupuolinen henkilö.


Rijneveld ilmoitti luopuvansa tehtävästä siitäkin huolimatta, että Amanda Gorman oli itse toivonut häntä kääntäjäkseen. Gormanin perusteluna oli ollut se, että kumpikin on ”nuori kirjailija, joka saanut osakseen menestystä jo uransa alkuvaiheessa”.


Runon katalaaniksi julkaiseva barcelonalaiskustantamo Univers kertoi keskiviikkona Espanjan Efe-tietotoimistolle, että se sai Gormanin amerikkalaiselta Viking Books for Young Readers -kustantamolta pyynnön teettää käännöstyö afrikkalais-amerikkalaisella naispuolisella aktivistilla, mikäli se vain on mahdollista.

Tiedossa ei ole, oliko pyyntö tullut Gormanilta itseltään vai oliko kyseessä hänen kustantajansa tai agenttinsa pyyntö.


Victor Obiols oli saanut oman käännöstyönsä tässä vaiheessa jo valmiiksi. Hän sai omalta kustantajaltaan viestin, jossa kerrottiin, ettei tämä olekaan oikea ihminen tehtävään.

”He eivät kyseenalaistaneet taitojani, mutta he etsivät tehtävään toisenlaista ihmistä. Kääntäjän pitäisi olla nainen, nuori, aktivisti ja mieluiten musta”, Obiols kertoi uutistoimisto AFP:lle.


Victor Obiols on Barcelonassa asuva kääntäjä ja runoilija. Kuvakaappaus Youtubesta.
Obiols oli saanut käännöstyön Universilta kolme viikkoa sitten. Tehtävänä oli kääntää Gormanin virkaanastujaisissa lausuma runo The Hill We Climb englannista katalaaniksi.

”Tämä on hyvin monimutkainen aihe, jota ei voi käsitellä kepeästi”, Obiols sanoi AFP:lle.


”Mutta jos en voi kääntää runoa siksi, että hän on nainen, nuori, musta ja 2000-luvun amerikkalainen, niin en minä voi kääntää siinä tapauksessa myöskään Homerosta, sillä en minä ole 700-luvulla ennen ajanlaskun alkua elänyt kreikkalainen. Enkä minä olisi voinut kääntää Shakespearea, sillä en ole 1500-luvun englantilainen.”


23-vuotias runoilija Amanda Gorman on saanut runsaasti suitsutusta runostaan The Hill We Climb, jonka hän luki Bidenin virkaanastujaisissa. Runo oli saanut innoituksensa Capitolin valtauksesta ja käsittelee sitä, kuinka demokratiaa ei voi tuhota koskaan pysyvästi. Runo sai aikaan maailmanlaajuisen keskustelun myös rotukysymyksistä.

Suomessa Gormanin runon erikoispainoksen, lähes samannimisen runokokoelman sekä lastenkirjan Change Sings suomennokset kustantaa Tammi. Erikoispainos olisi tarkoitus julkaista jo tänä keväänä, kokoelma ja lastenkirja syksyllä.

Teosten kääntäjiä vasta pohditaan.

”Olemme lähettäneet ehdotuksemme kirjailijalle ja hänen agentilleen ja odotamme nyt heidän vastaustaan”, Tammen lasten ja nuortenkirjojen kustantaja Saara Tiuraniemi kertoi HS:lle viime viikolla.

Jooh.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 865

Jo toinen Amanda Gormanin runojen kääntäjä joutui jättämään tehtävänsä: Katalaanin kielelle kääntävä Victor Obiols oli ”vääränlainen”
Katalaanin kielen kääntäjä kummastelee, voiko hän kääntää Shakespearea, jos hän ei voi kääntää nuoren amerikkalaisnaisenkaan tekstiä.


Amanda Gorman on nuorin presidentin virkaanastujaisissa esiintynyt runoilija. Ensimmäisen kerran tilaisuudessa esiintyi runoilija vuonna 1961, kun John F. Kennedystä tuli presidentti.Kuva: Saul Loeb / REUTERS
Mari Koppinen HS

13:58
Katalaanin kielen kääntäjä on joutunut jättämään Amanda Gormanin runon käännöstyön.

Victor Obiols -nimisen kääntäjän oli tarkoitus kääntää katalaaniksi runo, jonka amerikkalaisrunoilija Amanda Gorman luki viisiminuuttisessa esityksessään Joe Bidenin virkaanastujaisissa tammikuussa. Runosta julkaistaan useassa maassa erikoispainos, jonka esipuheen on kirjoittanut televisiopersoona Oprah Winfrey.


Obiolsin mukaan häneltä otettiin työtehtävä pois, sillä hänellä oli ”vääränlainen profiili”.


”He sanoivat minulle, että en ole sopiva kääntämään sitä”, Obiols kertoi uutistoimisto AFP:lle.

Obiols on Barcelonassa asuva kokenut kääntäjä, joka on kääntänyt aiemmin esimerkiksi William Shakespearen ja Oscar Wilden tuotantoa.


Kyseessä on jo toinen Gormanin kääntäjä, joka jättää tehtävänsä. Viime viikolla hollantilainen Marieke Lucas Rijnevald jätti Gormanin teoksen käännöstyön sen jälkeen, kun hänen valintaansa tehtävään oli kritisoitu julkisesti.

Julkisuudessa oli kysytty, miksi mustan naisrunoilijan tekstejä kääntää valkoinen ja muunsukupuolinen henkilö.


Rijneveld ilmoitti luopuvansa tehtävästä siitäkin huolimatta, että Amanda Gorman oli itse toivonut häntä kääntäjäkseen. Gormanin perusteluna oli ollut se, että kumpikin on ”nuori kirjailija, joka saanut osakseen menestystä jo uransa alkuvaiheessa”.


Runon katalaaniksi julkaiseva barcelonalaiskustantamo Univers kertoi keskiviikkona Espanjan Efe-tietotoimistolle, että se sai Gormanin amerikkalaiselta Viking Books for Young Readers -kustantamolta pyynnön teettää käännöstyö afrikkalais-amerikkalaisella naispuolisella aktivistilla, mikäli se vain on mahdollista.

Tiedossa ei ole, oliko pyyntö tullut Gormanilta itseltään vai oliko kyseessä hänen kustantajansa tai agenttinsa pyyntö.


Victor Obiols oli saanut oman käännöstyönsä tässä vaiheessa jo valmiiksi. Hän sai omalta kustantajaltaan viestin, jossa kerrottiin, ettei tämä olekaan oikea ihminen tehtävään.

”He eivät kyseenalaistaneet taitojani, mutta he etsivät tehtävään toisenlaista ihmistä. Kääntäjän pitäisi olla nainen, nuori, aktivisti ja mieluiten musta”, Obiols kertoi uutistoimisto AFP:lle.


Victor Obiols on Barcelonassa asuva kääntäjä ja runoilija. Kuvakaappaus Youtubesta.
Obiols oli saanut käännöstyön Universilta kolme viikkoa sitten. Tehtävänä oli kääntää Gormanin virkaanastujaisissa lausuma runo The Hill We Climb englannista katalaaniksi.

”Tämä on hyvin monimutkainen aihe, jota ei voi käsitellä kepeästi”, Obiols sanoi AFP:lle.


”Mutta jos en voi kääntää runoa siksi, että hän on nainen, nuori, musta ja 2000-luvun amerikkalainen, niin en minä voi kääntää siinä tapauksessa myöskään Homerosta, sillä en minä ole 700-luvulla ennen ajanlaskun alkua elänyt kreikkalainen. Enkä minä olisi voinut kääntää Shakespearea, sillä en ole 1500-luvun englantilainen.”


23-vuotias runoilija Amanda Gorman on saanut runsaasti suitsutusta runostaan The Hill We Climb, jonka hän luki Bidenin virkaanastujaisissa. Runo oli saanut innoituksensa Capitolin valtauksesta ja käsittelee sitä, kuinka demokratiaa ei voi tuhota koskaan pysyvästi. Runo sai aikaan maailmanlaajuisen keskustelun myös rotukysymyksistä.

Suomessa Gormanin runon erikoispainoksen, lähes samannimisen runokokoelman sekä lastenkirjan Change Sings suomennokset kustantaa Tammi. Erikoispainos olisi tarkoitus julkaista jo tänä keväänä, kokoelma ja lastenkirja syksyllä.

Teosten kääntäjiä vasta pohditaan.

”Olemme lähettäneet ehdotuksemme kirjailijalle ja hänen agentilleen ja odotamme nyt heidän vastaustaan”, Tammen lasten ja nuortenkirjojen kustantaja Saara Tiuraniemi kertoi HS:lle viime viikolla.

Jooh.
Mä näkisin tässä työntekijän valinnassa monia syrjiviä elementtejä. Saakohan remonttikilpailutuksessa ilmaista "haluaisin työn suorittavan valkoinen hetero mies, joka ei kuulu liittoon, jos vain mahdollista".
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044

Jo toinen Amanda Gormanin runojen kääntäjä joutui jättämään tehtävänsä: Katalaanin kielelle kääntävä Victor Obiols oli ”vääränlainen”
Katalaanin kielen kääntäjä kummastelee, voiko hän kääntää Shakespearea, jos hän ei voi kääntää nuoren amerikkalaisnaisenkaan tekstiä.


Amanda Gorman on nuorin presidentin virkaanastujaisissa esiintynyt runoilija. Ensimmäisen kerran tilaisuudessa esiintyi runoilija vuonna 1961, kun John F. Kennedystä tuli presidentti.Kuva: Saul Loeb / REUTERS
Mari Koppinen HS

13:58
Katalaanin kielen kääntäjä on joutunut jättämään Amanda Gormanin runon käännöstyön.

Victor Obiols -nimisen kääntäjän oli tarkoitus kääntää katalaaniksi runo, jonka amerikkalaisrunoilija Amanda Gorman luki viisiminuuttisessa esityksessään Joe Bidenin virkaanastujaisissa tammikuussa. Runosta julkaistaan useassa maassa erikoispainos, jonka esipuheen on kirjoittanut televisiopersoona Oprah Winfrey.


Obiolsin mukaan häneltä otettiin työtehtävä pois, sillä hänellä oli ”vääränlainen profiili”.


”He sanoivat minulle, että en ole sopiva kääntämään sitä”, Obiols kertoi uutistoimisto AFP:lle.

Obiols on Barcelonassa asuva kokenut kääntäjä, joka on kääntänyt aiemmin esimerkiksi William Shakespearen ja Oscar Wilden tuotantoa.


Kyseessä on jo toinen Gormanin kääntäjä, joka jättää tehtävänsä. Viime viikolla hollantilainen Marieke Lucas Rijnevald jätti Gormanin teoksen käännöstyön sen jälkeen, kun hänen valintaansa tehtävään oli kritisoitu julkisesti.

Julkisuudessa oli kysytty, miksi mustan naisrunoilijan tekstejä kääntää valkoinen ja muunsukupuolinen henkilö.


Rijneveld ilmoitti luopuvansa tehtävästä siitäkin huolimatta, että Amanda Gorman oli itse toivonut häntä kääntäjäkseen. Gormanin perusteluna oli ollut se, että kumpikin on ”nuori kirjailija, joka saanut osakseen menestystä jo uransa alkuvaiheessa”.


Runon katalaaniksi julkaiseva barcelonalaiskustantamo Univers kertoi keskiviikkona Espanjan Efe-tietotoimistolle, että se sai Gormanin amerikkalaiselta Viking Books for Young Readers -kustantamolta pyynnön teettää käännöstyö afrikkalais-amerikkalaisella naispuolisella aktivistilla, mikäli se vain on mahdollista.

Tiedossa ei ole, oliko pyyntö tullut Gormanilta itseltään vai oliko kyseessä hänen kustantajansa tai agenttinsa pyyntö.


Victor Obiols oli saanut oman käännöstyönsä tässä vaiheessa jo valmiiksi. Hän sai omalta kustantajaltaan viestin, jossa kerrottiin, ettei tämä olekaan oikea ihminen tehtävään.

”He eivät kyseenalaistaneet taitojani, mutta he etsivät tehtävään toisenlaista ihmistä. Kääntäjän pitäisi olla nainen, nuori, aktivisti ja mieluiten musta”, Obiols kertoi uutistoimisto AFP:lle.


Victor Obiols on Barcelonassa asuva kääntäjä ja runoilija. Kuvakaappaus Youtubesta.
Obiols oli saanut käännöstyön Universilta kolme viikkoa sitten. Tehtävänä oli kääntää Gormanin virkaanastujaisissa lausuma runo The Hill We Climb englannista katalaaniksi.

”Tämä on hyvin monimutkainen aihe, jota ei voi käsitellä kepeästi”, Obiols sanoi AFP:lle.


”Mutta jos en voi kääntää runoa siksi, että hän on nainen, nuori, musta ja 2000-luvun amerikkalainen, niin en minä voi kääntää siinä tapauksessa myöskään Homerosta, sillä en minä ole 700-luvulla ennen ajanlaskun alkua elänyt kreikkalainen. Enkä minä olisi voinut kääntää Shakespearea, sillä en ole 1500-luvun englantilainen.”


23-vuotias runoilija Amanda Gorman on saanut runsaasti suitsutusta runostaan The Hill We Climb, jonka hän luki Bidenin virkaanastujaisissa. Runo oli saanut innoituksensa Capitolin valtauksesta ja käsittelee sitä, kuinka demokratiaa ei voi tuhota koskaan pysyvästi. Runo sai aikaan maailmanlaajuisen keskustelun myös rotukysymyksistä.

Suomessa Gormanin runon erikoispainoksen, lähes samannimisen runokokoelman sekä lastenkirjan Change Sings suomennokset kustantaa Tammi. Erikoispainos olisi tarkoitus julkaista jo tänä keväänä, kokoelma ja lastenkirja syksyllä.

Teosten kääntäjiä vasta pohditaan.

”Olemme lähettäneet ehdotuksemme kirjailijalle ja hänen agentilleen ja odotamme nyt heidän vastaustaan”, Tammen lasten ja nuortenkirjojen kustantaja Saara Tiuraniemi kertoi HS:lle viime viikolla.

Jooh.
Ompa taas meko mielipuolista toimintaa noilla.
Tosin se, miten paskasti tuo runo lopulta käännetään tai jätetään kokonaan kääntämättä ei onneksi vaikuta maailman menoon millään tavalla.

On tässä tullut mieleen, että länsimaat antaa kyllä esim Kiinalaisille kaikenmaailman hömppä rotu ja sukupuolikiintiöillään ym vastaavalla typeryydellä melko ison kilpailuedun.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Mä näkisin tässä työntekijän valinnassa monia syrjiviä elementtejä. Saakohan remonttikilpailutuksessa ilmaista "haluaisin työn suorittavan valkoinen hetero mies, joka ei kuulu liittoon, jos vain mahdollista".
Onko täällä joku, joka osaisi selittää minulle, miten se ei ole rasistista, että kääntäjäksi halutaan ihanväriltään tietynlainen ihminen?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 865
Ei sitä pysty kukaan sulle selittämään siten että vastaus on järjellä perusteltavissa.
Ei pystykään, ja vielä enemmän ihmettelen hesarin suhtautumista asiaan. Asiaan suhtaudutaan, kuin se olisi ok. Puhdasta syrjintää ja hesarissa perseet repeisi, jos valkoinen vaatisi samaa.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Jos sen runon kääntäminen on vaikeaa, niin parempi kai jättää kääntämättä. Tai sitten kääntää välittämättä paskan vertaa jos joku ei siitä tykkää.

Tekisi melkein ihan itse kääntää se ja laittaa nettiin. Pyllykipuiset saisivat varmasti melkoisen itkupotkuraivarin siitä.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Näiden kaikkien viimeaikaisten tempausten vuoksi on tullut osoitetuksi, että tummaihoiset ovat todellisuudessa rasistisempia kuin valkoihoiset. Tuosta ei enää selittelemällä pääse yli eikä ympäri.

Käytännössä valkoihoisten tummaihoisiin kohdistama rasismin on pelkästään sellaista wannabenatsien harrastamaan "vitun n**keri" -huutelua, eli lähinnä sellaista, missä ei mitään vahinkoa tapahdu kellekään, paitsi ehkä mielensä pahoittamista.

Tummaihoisten valkoihoisiin kohdistama rasismi on taas ihan suunnitelmallista ja systemaattista syrjintää, jossa ihmisiltä viedään työpaikkojakin ihonvärin perusteella.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
Näiden kaikkien viimeaikaisten tempausten vuoksi on tullut osoitetuksi, että tummaihoiset ovat todellisuudessa rasistisempia kuin valkoihoiset. Tuosta ei enää selittelemällä pääse yli eikä ympäri.

Käytännössä valkoihoisten tummaihoisiin kohdistama rasismin on pelkästään sellaista wannabenatsien harrastamaan "vitun n**keri" -huutelua, eli lähinnä sellaista, missä ei mitään vahinkoa tapahdu kellekään, paitsi ehkä mielensä pahoittamista.

Tummaihoisten valkoihoisiin kohdistama rasismi on taas ihan suunnitelmallista ja systemaattista syrjintää, jossa ihmisiltä viedään työpaikkojakin ihonvärin perusteella.
Onko tämä sarkasmia?:srofl: Jos ei niin on kyllä A-luokan uhriutumista.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Käytännössä valkoihoisten tummaihoisiin kohdistama rasismin on pelkästään sellaista wannabenatsien harrastamaan "vitun n**keri" -huutelua, eli lähinnä sellaista, missä ei mitään vahinkoa tapahdu kellekään, paitsi ehkä mielensä pahoittamista.
Oliko tää nyt ihan vakavissaan esitetty ajatus? :zoom:

Et ole ikinä kuullut esimerkiksi sellaisesta, että jos nimi on mikä tahansa Mohammedin variantti (tai kotimainen stereotyyppinen "tumman" nimi) niin sitä ei kannata työhakemukseen laittaa? Eikä edes jää tuohon tuolla saralla.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Oliko tää nyt ihan vakavissaan esitetty ajatus? :zoom:

Et ole ikinä kuullut esimerkiksi sellaisesta, että jos nimi on mikä tahansa Mohammedin variantti (tai kotimainen stereotyyppinen "tumman" nimi) niin sitä ei kannata työhakemukseen laittaa? Eikä edes jää tuohon tuolla saralla.
Ja mitenhän tuo liittyy millään tavalla käsiteltävään asiaan?
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
No siinä oli sun esittämä väite siteerattuna. Siihen liittyy.
Minä puhuin tummaihoisten ja valkoihoisten välisestä rasismista.

Sinä tulit siihen selittämään jotain ihmisten nimistä. Jos haluat puhua ihmisten nimistä, niin keskustele niistä keskenäsi, mutta älä sekoita niitä minun kommentteihini.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Minä puhuin tummaihoisten ja valkoihoisten välisestä rasismista.

Sinä tulit siihen selittämään jotain ihmisten nimistä. Jos haluat puhua ihmisten nimistä, niin keskustele niistä keskenäsi, mutta älä sekoita niitä minun kommentteihini.
Kirjoitit näin:

Käytännössä valkoihoisten tummaihoisiin kohdistama rasismin on pelkästään sellaista wannabenatsien harrastamaan "vitun n**keri" -huutelua, eli lähinnä sellaista, missä ei mitään vahinkoa tapahdu kellekään, paitsi ehkä mielensä pahoittamista.
Ja lisäksi mm. sitä, että työhakemukseen lykkäämällä "tummaihoiseen" viittavan nimen heikentää selvästi mahdollisuuksiaan saada töitä. Eikä jää siihen. Jos se ei sun mielestäsi täytä rasismin merkkejä niin ongelma on siellä päässä.

Täyttä tietämättömän teeskentelyä kuvitella, että valkoisten tummiin kohdistama rasismi Suomessa on pelkästään jotain skinien huutelua.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Ja lisäksi mm. sitä, että työhakemukseen lykkäämällä "tummaihoiseen" viittavan nimen heikentää selvästi mahdollisuuksiaan saada töitä. Eikä jää siihen. Jos se ei sun mielestäsi täytä rasismin merkkejä niin ongelma on siellä päässä.

Täyttä tietämättömän teeskentelyä kuvitella, että valkoisten tummiin kohdistama rasismi Suomessa on pelkästään jotain skinien huutelua.
Sinä et selvästi edes ymmärrä, mitä rasismi tarkoittaa, joten en jatka keskustelua rasismista kanssasi.

Nimen perusteella syrjiminen ei ole rasismia. Eihän pelkän nimen perusteella voi edes tietää henkilön ihonväriä. Ja vaikka tietäisikin, niin et sinä voi siitä vetää johtopäätöstä, että olisi syrjitty IHONVÄRIN perusteella.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Jos haluat jatkaa, niin näytä edes jotain todistetta siitä, että valkoihoiset kohdistaisivat tummaihoisiin jotain muutakin rasismia kuin huutelua. Tummaihoisten valkoisiin kohdistamasta rasismista on todisteita jo julkisesti esillä vaikka millä mitalla, viimeisimpänä esimerkkinä tämä runojen kääntäminen. Joten aika paljon saat todistella, ennenkuin saisit edes rasismin määrän tasan valkoisten ja tummien kesken.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Sinä et selvästi edes ymmärrä, mitä rasismi tarkoittaa, joten en jatka keskustelua rasismista kanssasi.

Nimen perusteella syrjiminen ei ole rasismia. Eihän pelkän nimen perusteella voi edes tietää henkilön ihonväriä. Ja vaikka tietäisikin, niin et sinä voi siitä vetää johtopäätöstä, että olisi syrjitty IHONVÄRIN perusteella.
Höpö höpö. Sehän juuri on sitä itseään jos hakemus tyssää siihen kun nimi on Hagert tai Abdi Muhammad. Kaikki tietää kyllä, miksi nimi oli ongelma vaikka wincapita-hengessä "nimeähän tässä vaan syrjitään, ei mitään rasisteja olla!1" :btooth:
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Höpö höpö. Sehän juuri on sitä itseään jos hakemus tyssää siihen kun nimi on Hagert tai Abdi Muhammad. Kaikki tietää kyllä, miksi nimi oli ongelma vaikka wincapita-hengessä "nimeähän tässä vaan syrjitään, ei mitään rasisteja olla!1" :btooth:
Juuri kuten kuvittelinkin, sun argumentit on juurikin tuota luokkaa, että kuvittelet rasismin itse ja esität sen sitten totena. Selkeästi et ymmärrä, mitä rasismi on.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Nimen perusteella syrjiminen ei ole rasismia. Eihän pelkän nimen perusteella voi edes tietää henkilön ihonväriä.
Teknisesti olet ehkä oikeassa, mutta se taustalla oleva syy nimen perusteella tapahtuvaan syrjintään voi olla rasismi. Eli tiedetään että jos nimi on Abdul tai Mohammed niin taustalla oleva ajatus voi olla että todetaan ettei haluta "hiekkaneekereitä" tms.

Ja vaikka tietäisikin, niin et sinä voi siitä vetää johtopäätöstä, että olisi syrjitty IHONVÄRIN perusteella.
Edes sen todistaminen että jotain oltaisiin syrjitty nimen perusteella on lähes mahdotonta.

Kuitenkin aikaisemmin mainittu argumentti rasismista on täysin totta. Nykymaailmassa kaikki rasismi ja nimenomaan oikea todistettavissa oleva rasismi on vasemmistolaisten, mustien ja muiden tummien vähemmistön edustajien luomaa. Samaa tukee myös kaikki tutkimukset rasismista historiallisesti. Eri maissa tehtyjen tutkimusten perusteella pigmentin tummuus on suorassa korrelaatiossa rasismin määrän kanssa.

BLM rähinöistä, Euroopan tilanteesta yms. näkee että kun vikistään rasismista niin todellisuudessa kyse on lähes aina näiden ongelmavähemmistöjen itse aiheuttamista ongelmista jotka pohjautuvat heidän omaan käytökseen. Rasismimellakoiden alkaessa koko pääargumentti pohjautuu rikollisten ja matalan ÄO:n omaavan roskaväen tunteiluun ja eri mieltä olevien väkivaltaiseen uhkailuun. Mitään oikeaa todistetta mistään rasismista tai syrjinnästä ei ole. Niitä jotka todisteita tai rationaalista keskustelua uskaltavat pyytää uhkaillaan ja cancelloidaan.

Ihan mielenkiintoista nähdä että jos tuo jenkkien "emme halua valkoista ja/tai miestä yms. siihen ja tähän rooliin" -kulttuuri Suomeen rantautuu niin taipuuko suomalainen oikeusjärjestelmä jälleen kerran vihervasemmiston korruption ja painostuksen edessä vai päätyvätkö woke-lehmät ja muut vasemmistolaiset rotutohtorit käräjille kansanryhmää vastaan kiihottamisesta kuten kuuluukin.
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
1 170
Tämä on vähän kiistelyä sanojen määritelmästä. Tuossa nimen perusteella syrjinnässä ei ole kyse mistään rotuopista tietenkään, vaan ennakkoluuloista. Suomalaisen kun palkkaa, niin tietää kokemuksesta mitä suurin piirtein saa.

Sitä yksilöä, joka ei saa töitä, tuskin kovin paljon lämmittää mitkä syyt on.
 

Diego Serrano

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
135
Lisäksi koko pohdinta on lähinnä akateemista. Koska aika vähän on tilanteita joissa kaksi samat taidot omaavaa Pekka ja Hagert kilpailee työpaikasta. Aika hiljaista on koulutettujen ja osaavien Hagerttien tai Muhamedian tyrky hyville työpaikoille. Kuinka moni, työpaikan kriteerit täyttävä, Hagert on esim hakenut teidän työpaikalle töihin?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tämä on vähän kiistelyä sanojen määritelmästä. Tuossa nimen perusteella syrjinnässä ei ole kyse mistään rotuopista tietenkään, vaan ennakkoluuloista. Suomalaisen kun palkkaa, niin tietää kokemuksesta mitä suurin piirtein saa.

Sitä yksilöä, joka ei saa töitä, tuskin kovin paljon lämmittää mitkä syyt on.
No jos etnisesti toisesta porukasta olevan kuuloiseen nimeen ennakkoluuloinen suhtautuminen ja sen perusteella syrjintä ei ole rasismia niin sitten en tiedä enää mistä puhutaan. Joku näppärä skenaariohessu toki voi spekuloida, että mitäs jos nimi vaan ei miellytä (ja toki kaikki muutkin teot saa pelkistettyä tai muutettua joksikin toiseksi teoksi, jossa ei muka mitään vikaa pitäisi olla).

Lisäksi koko pohdinta on lähinnä akateemista. Koska aika vähän on tilanteita joissa kaksi samat taidot omaavaa Pekka ja Hagert kilpailee työpaikasta. Aika hiljaista on koulutettujen ja osaavien Hagerttien tai Muhamedian tyrky hyville työpaikoille. Kuinka moni, työpaikan kriteerit täyttävä, Hagert on esim hakenut teidän työpaikalle töihin?
No mitä nyt tutkimusta aiheesta lukenut niin ei siellä mitään fyysikoita ollutkaan koettamassa vaan ihan vastaavanlaisilla koulutusprofiileilla olevia tarjoilijoita yms.
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
1 170
No jos etnisesti toisesta porukasta olevan kuuloiseen nimeen ennakkoluuloinen suhtautuminen ja sen perusteella syrjintä ei ole rasismia niin sitten en tiedä enää mistä puhutaan. Joku näppärä skenaariohessu toki voi spekuloida, että mitäs jos nimi vaan ei miellytä (ja toki kaikki muutkin teot saa pelkistettyä tai muutettua joksikin toiseksi teoksi, jossa ei muka mitään vikaa pitäisi olla).
Skenaario olisi enemmänkin ettei tiedä millaisen peruskoulun henkilö on käynyt, ei ole tietoa kulttuurista yms. Tällaisia ennakkoluuloja saataisin parhaiten pois pienentämällä yrittäjien palkkaamisen riskiä ja lisäämällä työllisyytä ylipäätään.

Voihan tuota rasistiseksi kutsua, mutta on se mielestäni vähän eri asia kuin sanoa että väärän väriset ei saa kääntää jotain kirjaa. Joka sekin on taas eri asia kuin joku natsien väärän väriset on alempaa rotua.

Sanojen määritelmistä kiistelemistä. Jokainen on varmaan samaa mieltä että mikään näistä kolmesta ei ole hyvä asia.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
No jos etnisesti toisesta porukasta olevan kuuloiseen nimeen ennakkoluuloinen suhtautuminen ja sen perusteella syrjintä ei ole rasismia niin sitten en tiedä enää mistä puhutaan. Joku näppärä skenaariohessu toki voi spekuloida, että mitäs jos nimi vaan ei miellytä (ja toki kaikki muutkin teot saa pelkistettyä tai muutettua joksikin toiseksi teoksi, jossa ei muka mitään vikaa pitäisi olla).
Koitan vielä kerran vääntää rautalangasta.

Jos nimen perusteella rekrytoija tekee oletuksen, että henkilö on tummaihoinen ja sen takia jättää kutsumatta haastatteluun, niin kyllä, silloin kyse olisi rasismista.
Jos nimen perusteella rekrytoija tekee oletuksen, että henkilö kuuluu tiettyyn kulttuuriin, jonka edustajia ei halua töihin, ja sen takia jättää kutsumatta haastatteluun, niin silloin kyse ei ole rasismista.

Rasismia on se, jos jotain syrjitään ja kohdellaan eriarvoisesti tämän synnynnäisten ominaisuuksien kuten ihonvärin tai etnisyyden perusteella. Jos taas syrjitään henkilön omien valintojen seurauksena syntyneen tilanteen perusteella (esim. uskonto tai kulttuuri), niin kyse ei ole silloin rasismista.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Skenaario olisi enemmänkin ettei tiedä millaisen peruskoulun henkilö on käynyt, ei ole tietoa kulttuurista yms. Tällaisia ennakkoluuloja saataisin parhaiten pois pienentämällä yrittäjien palkkaamisen riskiä ja lisäämällä työllisyytä ylipäätään.
Esim. siinä suuremmassa tutkimuksesta aiheesta kaikki "hakijat" oli asetettu vastaavalle tasolle eli suomalainen peruskoulu merkittynä suoritetuksi eli oletettavasti Suomessa syntyneitä tai ainakin ennen kouluikää muuttaneita.

Koitan vielä kerran vääntää rautalangasta.

Jos nimen perusteella rekrytoija tekee oletuksen, että henkilö on tummaihoinen ja sen takia jättää kutsumatta haastatteluun, niin kyllä, silloin kyse olisi rasismista.
Jos nimen perusteella rekrytoija tekee oletuksen, että henkilö kuuluu tiettyyn kulttuuriin, jonka edustajia ei halua töihin, ja sen takia jättää kutsumatta haastatteluun, niin silloin kyse ei ole rasismista.

Rasismia on se, jos jotain syrjitään ja kohdellaan eriarvoisesti tämän synnynnäisten ominaisuuksien kuten ihonvärin tai etnisyyden perusteella. Jos taas syrjitään henkilön omien valintojen seurauksena syntyneen tilanteen perusteella (esim. uskonto tai kulttuuri), niin kyse ei ole silloin rasismista.
Jännästi se vaan tuntuisi Suomessa ylettyvän myös englantilaisiin ja venäläisiin nimiin vaikka heilläkin olisi merkitty koulutustaustaa Suomeen peruskoulusta saakka:


Voisi siis päätellä, että nimessä karsastetaan jotain muutakin kuin oletettua kulttuurista ongelmaa.

Tietty jos ajattelee kuten tpu, voi rasismin poistaa tosiaan aika tehokkaasti Suomesta kun toteaa, että kaikki muu on kulttuuriin kohdistuvaa erottelua tai syrjintää ja itse hyväksyy rasismiksi vain nimittelyn ja huutelun.
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
1 170
Esim. siinä suuremmassa tutkimuksesta aiheesta kaikki "hakijat" oli asetettu vastaavalle tasolle eli suomalainen peruskoulu merkittynä suoritetuksi eli oletettavasti Suomessa syntyneitä tai ainakin ennen kouluikää muuttaneita.


Jännästi se vaan tuntuisi Suomessa ylettyvän myös englantilaisiin ja venäläisiin nimiin vaikka heilläkin olisi merkitty koulutustaustaa Suomeen peruskoulusta saakka:

Oma, hyvänmielinen, tulkinta tästä olisi että siellä on luettu hakemuksista vain nimet ja sitten jäljelle jääneitä vasta tutkittu tarkemmin. Siis tämä on perseestä, mutta en usko että työnantajat kannattavat mitään rotuoppia.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Oma, hyvänmielinen, tulkinta tästä olisi että siellä on luettu hakemuksista vain nimet ja sitten jäljelle jääneitä vasta tutkittu tarkemmin. Siis tämä on perseestä, mutta en usko että työnantajat kannattavat mitään rotuoppia.
No ei tietenkään mitään rotuoppia taustalla ole. Yksinkertainen olettamus, että tietyllä nimellä tulee todennäköisemmin huti ja siksi sellaisen kaltaisilla nimillä varustetuille ei mahdollisuuksia tarjota. Pahimmillaan kehäpäätelmä jossa ajatellaan, että tietty porukka ei töitä tee ja siksi heille ei töitä tarjota.

Ja jos tää nyt kohdistuu selkeästi tiettyihin etnisiin ryhmiin niin onhan se aika pässinlihaa vaikka itseään saattaakin voida huijata sillä, että itsehän tässä kohdistaa syrjintänsä suunnilleen 1:1 tuon etnisen ryhmän kanssa yhteen sattuvaan kulttuuriseen ryhmään. Mikä sekin itsessään on jo selkeää syrjintää vaikkei ehkä kirjaimellisesti rasismia.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
Asiaton käytös - Alueella on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei kanssakeskustelijoista
@Bladekill ja @tpu ovat kyllä malliesimerkki nykyajan uhriutujista. Tässä tapauksessa he kyllä tajuavat, että rasismi on paha asia, mutta nyt "taitavasti" yrittävät saada itsensä uhrin asemaan. Koska kun valkoisia ihmisiä syytetään rasismista, nämä heput ottavat sen henkilökohtaisena hyökkäyksenä (en tiedä tunnistavatko itsensä liikaa, kun pitää puolustuskannalle lähteä).
Tässäkin tapauksessa viis veisataan historiasta, statistiikoista sekä tutkimuksista mitkä todistavat asian toiseksi. Oma mututuntuma kun sanoo, että asia on näin, niin näinhän sen on nyt oltava.

Siis voitteko kuvitella, että valkoihoiset suomalaiset miehet, maassa jossa yli 95% väestöstä on valkoista, väittävät että valkoiset kokevat enemmän rasismia:srofl: On kyllä niin hatusta heitettyä läppää, ettei moisia argumentteja voi ottaa edes tosissaan.
Jos meinaa käyttää uudissanoja, niin kannattaa ensin opetella, mitä ne tarkoittaa ;)
Eikö olekaan kivaa huomata, että kuulut itse tähän kategoriaan? Saako sanaa käyttää vain kun se koskee vastapuolta?

"uhriutua
(intransitive) to play the victim, to assume the role of a victim
(intransitive) to become a victim (of), to fall victim (to)"



Kuitenkin aikaisemmin mainittu argumentti rasismista on täysin totta. Nykymaailmassa kaikki rasismi ja nimenomaan oikea todistettavissa oleva rasismi on vasemmistolaisten, mustien ja muiden tummien vähemmistön edustajien luomaa. Samaa tukee myös kaikki tutkimukset rasismista historiallisesti. Eri maissa tehtyjen tutkimusten perusteella pigmentin tummuus on suorassa korrelaatiossa rasismin määrän kanssa.
Linkkaa toki näitä tutkimuksiasi.

Vai odotas, tarkoitatko nyt tätä: ensin esimerkiksi britti-imperiumi valloittaa ja ryöstää jonkun maan, sitten poistuu maasta. Vuoden päästä kysytään tältä maalta "hei tykkäättekö briteistä/valkoihoisista". Vastaus on ei, joten nytkö on todistettu että tummaihoiset ovat rasistisempia?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 479
Viestejä
4 163 604
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom