Eri perspektiivi. Lähestyisin tätä nyt ihan arkijärjellä siihen tapaan, että puhuisinko itse äidistäni "voimaantuneena ihraperseenä" tai tyttärestäni "kisakireänä kiimapyllynä".
Jos nyt hieman laveammin haluaa asiaa ajatella: se, millaista asennoitumista erilaiset sanavalinnat viljelevät tai ilmentävät, on paikoin hienovaraista, mutta nähdäkseni ihan asiallisen kritiikin piirissä. Kaikenlaiset lumihiutalekommentit ja "maailma ei oo semmonen kuin toivoisit" sitten menevät tuon pointin ohi aivan täydellisesti, koska kyse ei - tällä kertaa - ole faktoista, vaan käytöstavoista ja niistä sosiaalisen toiminnan malleista, joihin käytöstapojen valinta ja toteuttaminen vaikuttavat. Vaikkakin hienovaraisesti. Maailmassa on mahdollista operoida järjellä ja paitsi faktoja, myös toisia ihmisiä kunnioittaen (muistaakseni esim. Terence Tao kirjoittaa aivan asiallisesti ja ystävällisesti toisista ihmisistä, silloin kun puheensa näitä koskettavat). Jos taas katsot, että em. kommentit ilmentävät mitä syvintä kunnioitusta, olemme tästä asiasta sitten eri mieltä ja tyydyn siihen.
Siis: sanavalintojen arvostelun kohteeksi nostamisella ei ole tässä tapauksessa tekemistä sen kanssa, onko sanavalintojen takana tavalla tai toisella johdonmukainen perspektiivi, vaan sen kanssa, millaista ilmapiiriä em. sanavalinnat ylläpitävät. Itse en toivoisi, että minulle rakkaista ihmisistä käytettäisiin tuollaista kieltä, mutta se on toki myös kulttuurikysymys. Kuitenkin, jos esimerkiksi vaimostani käytettäisiin vaikkapa hänen työpaikallaan em. sanavalintoja, pidän todennäköisenä että se näkyisi myös tavalla tai toisella hänen saamassaan kohtelussa. Ajatus on oksettava. Painotettakoon nyt, että tiedostan myös varsin hyvin, että kyse on myös osin patoutuneesta kiukusta ja turhautumisesta siihen, miten 2010- ja 20-luvulla erityisesti somekeskusteluja on käsitelty, rajattu ja arvotettu. Pointtini ei ollut keskustella siitä, onko läski läskiä tai tunteeko kaksikymppinen tai vanhempi ihminen seksuaalisia oloja, vaan että että esiin nostamani ulostulot lähinnä alleviivaavat mauttomuudessaan tällaisen arvostelun ja kritiikin tarvetta. Tämä on tietysti arvostelma ja näin ollen mielipide. Perustelut edellä.
Edit: lausejärjestyksiä