• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Ensimmäinen hommahan tollaisessa tilanteessa on raivota somessa ja levittää viestiä eteenpäin edes tutustumatta mistä on kyse.

Siinä tais olla 2 tekstiä jossa toisen kirjoittaja on PS Teemu Torssonen ja piti tehtävässä vertailla motiiveja, vaikuttimia, pyrkimyksiä sun muuta.

Eikä siihen lukiolaista tartte, menee paikalliseen kirjakauppaan ja selaa ton kokonaisuuden.

Vajakein kansanosa toki ajattelee että toi teksti on se mitä pitää oppia. Mut onneksi siihen harva haksahtaa vaikka Twitterissä tuota niin levitetään. Paitsi Jani Mäkelä.

Vaikka kuinka on kyseessä pelkkä tehtäväteksti niin olisi ehkä kannattanut poimia tekstiksi kuitenkin jokin jossa ei yksittäisiä eduskuntapuolueita mollata. Ihan puolueesta riippumatta. Kuintenkin lähtökohtaisesti opetuksessa pitäisi pyrkiä poliittiseen neutraaliuteen.
 
Vaikka kuinka on kyseessä pelkkä tehtäväteksti niin olisi ehkä kannattanut poimia tekstiksi kuitenkin jokin jossa ei yksittäisiä eduskuntapuolueita mollata. Ihan puolueesta riippumatta. Kuintenkin lähtökohtaisesti opetuksessa pitäisi pyrkiä poliittiseen neutraaliuteen.

No luitko tehtävänannon? Ja siihen liittyvät muut materiaalit?
 
Ensimmäinen hommahan tollaisessa tilanteessa on raivota somessa ja levittää viestiä eteenpäin edes tutustumatta mistä on kyse.

Siinä tais olla 2 tekstiä jossa toisen kirjoittaja on PS Teemu Torssonen ja piti tehtävässä vertailla motiiveja, vaikuttimia, pyrkimyksiä sun muuta.

Eikä siihen lukiolaista tartte, menee paikalliseen kirjakauppaan ja selaa ton kokonaisuuden.

Vajakein kansanosa toki ajattelee että toi teksti on se mitä pitää oppia. Mut onneksi siihen harva haksahtaa vaikka Twitterissä tuota niin levitetään. Paitsi Jani Mäkelä.

Perussuomalainen poliitikko (vai poliitikot) väittää valheellisesti, että peruskoulussa opetettaisiin persujen levittävän tuulesta temmattuja huhuja? Ei helvetti mikä itseservaus :D .

Ehkäpä tuo olisi tosiaan hyvä lisätä peruskoulun oppimäärään:think:
 
No luitko tehtävänannon? Ja siihen liittyvät muut materiaalit?

Luin nuo materiaalit mitä twitterissä oli. Ei se muuta sitä että kannattaisi pyrkiä siihen ettei edes tehtäväteksteissä mollattaisi mitään yksittäisiä eduskuntapuolueita kun opetuksessa pitäisi pyrkiä poliittiseen neutraaliuteen. Jos tehtävänannossa on tarkoituksella haettu jotain asenteellista tekstiä niin sellaista löytyisi varmasti muutakin.
 
Amazon Primeltä ei kannata katsoa tosi-tv sarjaa kestävyysurheilulaji seikkailu-urheilun kovimmasta kisasta Eco Challengesta jos sosiaalinen oikeudenmukaisuus harmittaa. Kerronta pyöri aika paljon sen ympärillä, miten mustat kertoivat kisaavansa koska ovat mustia, naiset koska naisia, intialaiset naiset koska intialaisia naisia, jne.
Oliko valkoisia, jotka kisailivat koska ovat valkoisia? Tai tupla ja kuitti, valkoinen mies?
 
Niin. Ja miten se meni noin omasta mielestä, että onko Twitterissä olleet jutut yleensä se mistä kannattaa rakentaa oma todellisuus? Vai katsoa ihan itte vaivalla se mistä oli kyse.

Juuri selitin, että asia on yhä perseestä vaikka kyse on pelkästä tehtävätekstistä ja siten ei ihan niin huono asia. Kyllä tuosta on ihan aiheellista huomauttaa.
 
Ensimmäinen hommahan tollaisessa tilanteessa on raivota somessa ja levittää viestiä eteenpäin edes tutustumatta mistä on kyse.

Siinä tais olla 2 tekstiä jossa toisen kirjoittaja on PS Teemu Torssonen ja piti tehtävässä vertailla motiiveja, vaikuttimia, pyrkimyksiä sun muuta.

Eikä siihen lukiolaista tartte, menee paikalliseen kirjakauppaan ja selaa ton kokonaisuuden.

Vajakein kansanosa toki ajattelee että toi teksti on se mitä pitää oppia. Mut onneksi siihen harva haksahtaa vaikka Twitterissä tuota niin levitetään. Paitsi Jani Mäkelä.
Luin ja joo. Suurin ongelma ei olekkaan se, että tuollaista tekstiä on kirjassa tai opiskelijan pitää sitä pohtia. Se vain ei kuulu äikkään. Äikkä on realiaine ja äidinkielen arvosana vaikuttaa pitkälti siihen - kiitos GL opetusministeri - ettei kilttien tyttöjen oikeilla mielipiteillä tarvitse stressata jatko-opiskelupaikasta, koska oikea vastaus kysymykseen ei ole.

8.a) Ei pysty, ei kykene. Koko roska on niin täyttä jargonia, että sen referointi oksettaa ja punaista lankaa ei oikeastaan ole, paitsi aatteessa.
b) Mielestäni on oikein, että mediakenttä on laaja jossa tuodaan tasapuolisesti kaikkien, myös perussuomalaisten näkemyksiä ulos. Jos näkemys on jonkun mielestä väärä, hänellä on siihen oikeus eikä siksi ennakkoon toimittajan tarvitse alkaa sensuroimaan itseään tai uutisia. Toimittajan tehtävä on tehdä uutisia, ei mielipidevaikuttaa. Rasismin määrittelijän arvostelu tai arvioiminen taas on olkiukkoilua argumentointivirhe. Rasismin määritelmä ei voi muuttua sen mukaan kuka sanoo ja kuka arvioi.
 
Luin ja joo. Suurin ongelma ei olekkaan se, että tuollaista tekstiä on kirjassa tai opiskelijan pitää sitä pohtia. Se vain ei kuulu äikkään. Äikkä on realiaine ja äidinkielen arvosana vaikuttaa pitkälti siihen - kiitos GL opetusministeri - ettei kilttien tyttöjen oikeilla mielipiteillä tarvitse stressata jatko-opiskelupaikasta, koska oikea vastaus kysymykseen ei ole.

Ei äidinkieli ole reaaliaine :facepalm:

Ja miten niin tekstin analysointi ei kuulu aineeseen? Kyllä muuten kuului 30 vuotta sitten ainakin.
 
Vaikka kuinka on kyseessä pelkkä tehtäväteksti niin olisi ehkä kannattanut poimia tekstiksi kuitenkin jokin jossa ei yksittäisiä eduskuntapuolueita mollata. Ihan puolueesta riippumatta. Kuintenkin lähtökohtaisesti opetuksessa pitäisi pyrkiä poliittiseen neutraaliuteen.

No jos siinä oli kaksi tekstiä vastakkaisista näkökulmista niin eiköhän siinä ole juurikin pyritty siihen neutraalisuuteen.

Lisäksi jos tehtävänä on tehdä kriittistä analyysia kirjoituksesta ja sen motiiveista niin silloin pitääkin valita joku teksti missä on niitä motiiveja mitä analysoida. Joku puhtaasti neutraali artikkeli ei oikein täyttäisi tuon tehtävän tarkoitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei äidinkieli ole reaaliaine :facepalm:

Ja miten niin tekstin analysointi ei kuulu aineeseen? Kyllä muuten kuului 30 vuotta sitten ainakin.
No niinpä. Ei tosiaan ole, vaan merkitsevä pääaine. Liian väsyneenä kommentoin ylipäätään, yhtä kaikki pointti oli, että aineella on aivan helvetillinen painoarvo nyt ja tulevaisuudessa.
Ylioppilastutkinnon pisteytys (taulukko 1)

  • Käytössä kaikilla koulutusaloilla lukuun ottamatta kulttuurialaa ja Diakonia-ammattikorkeakoulun tulkin koulutusta.
  • Todistusvalinnassa pisteytetään viisi ainetta.
    • Pisteytettävät aineet ovat:
      • Äidinkieli (suomi, ruotsi, saame, suomi toisena kielenä tai ruotsi toisena kielenä)
      • Matematiikka
      • Vieras/toinen kotimainen kieli
      • Kaksi reaaliainetta/vierasta kieltä (toista kotimaista kieltä ei huomioida tässä kohdassa)
    • Kaikki pisteytettävät aineet huomioidaan vain kerran.
    • Hakijalle paras pisteitä tuottava yhdistelmä pisteytettävistä aineista huomioidaan.
    • Reaaliaineissa huomioidaan vain vuonna 2006 ja sen jälkeen suoritetut nk. ainereaalit. Toinen kotimainen kieli ei voi tulla huomioiduksi tässä kohdassa. Mikäli olet kirjoittanut useamman vieraan kielen, joista olet saanut parhaimmat arvosanat, voidaan vieras kieli -osiossa huomioida kaksi kieltä, joista saat pisteet.
  • Vaikka pisteytyksessä huomioidaan enimmillään viisi ainetta, voit tulla valituksi myös neljän aineen pisteillä.
  • Ylioppilastutkintotodistus voi ammattikorkeakoulujen todistusvalinnassa tuottaa enimmillään 198 pistettä.
  • Ylioppilastutkinnolla tehtävässä todistusvalinnassa ovat mukana ne hakijat, joiden lukion päättötodistus on valmis ja ylioppilastutkinnon tulokset on toimitettu ylioppilastutkintolautakunnasta korkeakoulujen käyttöön 12.5.2020 mennessä. Mikäli hakijan ylioppilastutkinnon arvosanat nousevat, hänen tulee olla yhteydessä korkeakoulun hakijapalveluihin.
  • Voit käyttää todistusvalinnan pistelaskuria apuvälineenä todistusvalinnan pisteiden laskemiseen.

Lukiossa ei juuri muuta hienoa ole, kuin kirjoitukset. Siinä loppujenlopuksi ei paina vaakakupissa enää sen persereikä feministiläskin äidinkielenopettajan mielipiteenä tarjoiltu numero. Onneksi tulevaisuudessa joutuu tarkemmin miettimään minkä sorttisia ajatuksia paperille kirjoittaa, jos hyvän arvosanan haluaa :thumbsup: IMO, nyt jo aivan liikaa painoarvoa äikällä, toisella kotimaisella, joskin tuo on ylläri, ettei toinen kotimainen vaikuta, jos valitsee vaikka: äikkä, matikka, englanti, fysiikka, kemia.
 
No tuskin nyt äidinkielen painoarvo liiallinen on? Tämäkin olisi aivan erilainen palsta jos ihmiset osaisi tuottaa ymmärrettävää tekstiä ja lukea ajatuksella. Koko koulukirjasotkukin olisi saattanut jäädä väliin kun lähdekritiikki ja taustojen selvittäminen olisi rutiinia.

Nuoret, etenkään pojat, eivät kohtaa osaa kirjoittaa työhakemusta, jolla olisi mahdollisuus onnistua.
 
No tuskin nyt äidinkielen painoarvo liiallinen on? Tämäkin olisi aivan erilainen palsta jos ihmiset osaisi tuottaa ymmärrettävää tekstiä ja lukea ajatuksella. Koko koulukirjasotkukin olisi saattanut jäädä väliin kun lähdekritiikki ja taustojen selvittäminen olisi rutiinia.

Nuoret, etenkään pojat, eivät kohtaa osaa kirjoittaa työhakemusta, jolla olisi mahdollisuus onnistua.

Kerrotko - asiaan ilmeisesti tarkemmin perehtyneenä - miksi tässä koulukirjacasessa ei ole mitään ongelmaa?
 
Kerrotko - asiaan ilmeisesti tarkemmin perehtyneenä - miksi tässä koulukirjacasessa ei ole mitään ongelmaa?

Sanoisin että enemmänkin en tajua miksi nyt julkisuudessa olevien tietojen perusteella tuo olisi ongelma.
Kerta kyseessä on tehtävänanto missä pitää suorittaa kriittistä tekstianalyysia (siinä mittakaavassa kun sitä tehdään lukiossa) niin pitäisi olla suht selvää että kyseessä ei ole mikään tekstin puoltaminen. Vaan kyse on siitä että opetetaan lukiolaisia lukemaan kriittisesti poliittisia tekstejä.
Tässä tapauksessa kyseessä oli vasemmistolainen teksti. Ja eiköhän kaikki täällä ole samaa mieltä siitä että on hyvä asia että lukiolaiset opetetaan lukemaan kriittisesti vasemmiston tekstejä (ja toki myös oikeiston).
 
No tuskin nyt äidinkielen painoarvo liiallinen on? Tämäkin olisi aivan erilainen palsta jos ihmiset osaisi tuottaa ymmärrettävää tekstiä ja lukea ajatuksella. Koko koulukirjasotkukin olisi saattanut jäädä väliin kun lähdekritiikki ja taustojen selvittäminen olisi rutiinia.

Nuoret, etenkään pojat, eivät kohtaa osaa kirjoittaa työhakemusta, jolla olisi mahdollisuus onnistua.

Offtopic:

Minusta tämä keskustelufoorumi erottuu juuri siksi edukseen muiden joukosta, että täällä on kirjoituksille jonkinlainen taso.

Pidit siitä tai et. Minusta on mukava lukea muitakin näkökulmia, kuin vain omiani.
Se avartaa myös omaa ajattelua.
 
Kerrotko - asiaan ilmeisesti tarkemmin perehtyneenä - miksi tässä koulukirjacasessa ei ole mitään ongelmaa?

Mikä siinä oli ongelma?

Sanoisin että enemmänkin en tajua miksi nyt julkisuudessa olevien tietojen perusteella tuo olisi ongelma.
Kerta kyseessä on tehtävänanto missä pitää suorittaa kriittistä tekstianalyysia (siinä mittakaavassa kun sitä tehdään lukiossa) niin pitäisi olla suht selvää että kyseessä ei ole mikään tekstin puoltaminen. Vaan kyse on siitä että opetetaan lukiolaisia lukemaan kriittisesti poliittisia tekstejä.
Tässä tapauksessa kyseessä oli vasemmistolainen teksti. Ja eiköhän kaikki täällä ole samaa mieltä siitä että on hyvä asia että lukiolaiset opetetaan lukemaan kriittisesti vasemmiston tekstejä (ja toki myös oikeiston).

Lukemani perusteella siinä oli toistakin kantaa edustava teksti ruodittavana.
 
Lukemani perusteella siinä oli toistakin kantaa edustava teksti ruodittavana.

Olisi mielenkiintoista kurkata siihen rinnakkaisuniversumiin missä on vain se toista kantaa edustava teksti ruodittavana ja nähdä että mesoaako samat tyypit siellä siitä että miksi juuri perussuomalaisten kirjoitus on valittu kohteeksi kun harjoitellaan kriittistä tekstianalyysia.
 
Sanoisin että enemmänkin en tajua miksi nyt julkisuudessa olevien tietojen perusteella tuo olisi ongelma.
Kerta kyseessä on tehtävänanto missä pitää suorittaa kriittistä tekstianalyysia (siinä mittakaavassa kun sitä tehdään lukiossa) niin pitäisi olla suht selvää että kyseessä ei ole mikään tekstin puoltaminen. Vaan kyse on siitä että opetetaan lukiolaisia lukemaan kriittisesti poliittisia tekstejä.
Tässä tapauksessa kyseessä oli vasemmistolainen teksti. Ja eiköhän kaikki täällä ole samaa mieltä siitä että on hyvä asia että lukiolaiset opetetaan lukemaan kriittisesti vasemmiston tekstejä (ja toki myös oikeiston).

Mikä siinä oli ongelma?



Lukemani perusteella siinä oli toistakin kantaa edustava teksti ruodittavana.

Jos tehtävänanto olisi ollut tyyliin: "Mieti, kenet päästät ääneen. Haluatko antaa mediatilaa pelkoa ja sortoa levittävälle äärivasemmistolle?" niin olisiko tämä ihan ok?

Kukaan ei varmasti ole eri mieltä siitä, että on hyvä opettaa kriittiistä ajattelua ja medialukutaitoa, mutta se, että tehtävänannossa nimenomaan puhutaan persuista ja yhdistetään heidän vielä hienovaraisesti rasismiin, on yksinkertaisesti väärin. Tuon tehtävänannon olisi voinut tehdä niin monella eri tavalla. Persujen mainitseminen on täysin turhaa. Olisi voitu esim. vain yleisemmin puhua "henkilöstä, joka levittää netissä huhuja ja pelkoa".

Ja tuo, että vihjataan siitä, että käsitteiden määritelmät pitäisi antaa tietyn porukan hommaksi on myös perseestä. Tulee mieleen ihan intersektionaalinen feminismi. Väärään porukkaan kuuluvia (ajanpuutteen vuoksi jätän valkoisen heteromiehen mainitsematta) määritelmille (ja näin ymös sanomisille) ei tule antaa painoarvoa. Tälleen siis hienovaraisesti vihjailtuna.

Tuossahan voitaisiin kirjoitella myös maahanmuuttajien tekemistä seksuaalirikoksista ja siitä, kenellä on oikeus määritellä, onko kyse isosta ongelmasta vai pitääkö sen kanssa vain elää. Sekin olisi opettanut kriittistä ajattelua, mutta ylläri ettei sellaista ole tuohon laitettu.
 
Jos tehtävänanto olisi ollut tyyliin: "Mieti, kenet päästät ääneen. Haluatko antaa mediatilaa pelkoa ja sortoa levittävälle äärivasemmistolle?" niin olisiko tämä ihan ok?

Kukaan ei varmasti ole eri mieltä siitä, että on hyvä opettaa kriittiistä ajattelua ja medialukutaitoa, mutta se, että tehtävänannossa nimenomaan puhutaan persuista ja yhdistetään heidän vielä hienovaraisesti rasismiin, on yksinkertaisesti väärin. Tuon tehtävänannon olisi voinut tehdä niin monella eri tavalla. Persujen mainitseminen on täysin turhaa. Olisi voitu esim. vain yleisemmin puhua "henkilöstä, joka levittää netissä huhuja ja pelkoa".

Ja tuo, että vihjataan siitä, että käsitteiden määritelmät pitäisi antaa tietyn porukan hommaksi on myös perseestä. Tulee mieleen ihan intersektionaalinen feminismi. Väärään porukkaan kuuluvia (ajanpuutteen vuoksi jätän valkoisen heteromiehen mainitsematta) määritelmille (ja näin ymös sanomisille) ei tule antaa painoarvoa. Tälleen siis hienovaraisesti vihjailtuna.

Tuossahan voitaisiin kirjoitella myös maahanmuuttajien tekemistä seksuaalirikoksista ja siitä, kenellä on oikeus määritellä, onko kyse isosta ongelmasta vai pitääkö sen kanssa vain elää. Sekin olisi opettanut kriittistä ajattelua, mutta ylläri ettei sellaista ole tuohon laitettu.

Siinä tehtävänannossa ei mainita sanallakaan perussuomalaisia.
 
Siinä tehtävänannossa ei mainita sanallakaan perussuomalaisia.

Ahaa.

1598596688532.png
 
No voihan ähäkutti sentään!

Mä puhuin koko ajan tuosta kohdasta. Mulle on oikeastaan ihan sama, miksi sitä haluat nimittää. Tosiasiaa se ei muuta.

1598596909761.png

Ai siis oikeasti otat sen linjan että et suostu myöntämään että teit virheen ja ymmärsit väärin mistä tuossa oli kyse?
Noh, mikäs siinä jos tykkää...
 
Ai siis oikeasti otat sen linjan että et suostu myöntämään että teit virheen ja ymmärsit väärin mistä tuossa oli kyse?
Noh, mikäs siinä jos tykkää...

Kevyesti mennään sivuraiteille. Jos katsot sen mun alkuperäisen viestin ja jatkat siitä.

E: Eihän tämä nyt vain ole sitä pahamaineista maalitolppien siirtelyä.
 
Kevyesti mennään sivuraiteille. Jos katsot sen mun alkuperäisen viestin ja jatkat siitä.

Okei...
Jos tehtävänanto olisi ollut tyyliin: "Mieti, kenet päästät ääneen. Haluatko antaa mediatilaa pelkoa ja sortoa levittävälle äärivasemmistolle?" niin olisiko tämä ihan ok?

Kukaan ei varmasti ole eri mieltä siitä, että on hyvä opettaa kriittiistä ajattelua ja medialukutaitoa, mutta se, että tehtävänannossa nimenomaan puhutaan persuista ja yhdistetään heidän vielä hienovaraisesti rasismiin, on yksinkertaisesti väärin. Tuon tehtävänannon olisi voinut tehdä niin monella eri tavalla. Persujen mainitseminen on täysin turhaa. Olisi voitu esim. vain yleisemmin puhua "henkilöstä, joka levittää netissä huhuja ja pelkoa".

Väität että "persujen mainitseminen on täysin turhaa". Ja että olisi voitu puhua sen sijaan "henkilöstä joka levittää netissä huhuja ja pelkoa". Mutta kerta nuo kohdat mitä sä haluat muuttaa olivat siinä alkuperäisessä tekstissä, ei siinä varsinaisessa tehtävänannossa mitä voidaan aina tarvittaessa muuttaa, niin sanoisin että aika selkeästi näyttää siltä että sä luulit että tuo ekana lainattu kohta "6." olisi ollut tehtävä tuossa oppikirjassa. Mutta oikeasti se olikin vain yksi kohta tuota analysoitavaa tekstiä. Jota ei voida muuttaa koska se nyt vähän tuhoaa sen koko tehtävän pointin jos lähdetään muuttamaan sitä tekstin sisältöä. Vähän kuin jos laitettaisiin oppilaat arvioimaan To Kill a Mockingbirdiä mutta ensinnä vihervasemmiston iloksi poistetaan siitä kaikki rasistinen kielenkäyttö.

*edit*
Ja jos analysoitavana olisi jonkun perussuomalaisen kirjoittama teksti jossa olisi lause:
"Mieti, kenet päästät ääneen. Haluatko antaa mediatilaa pelkoa ja sortoa levittävälle äärivasemmistolle?"
niin tuon tekstin antaminen analysoitavaksi vastaavaan tapaan olisi ihan täysin ok.
 
E: Eihän tämä nyt vain ole sitä pahamaineista maalitolppien siirtelyä.

Kyllähän tuo sun toimintasi nyt pahasti siltä näyttää. Puhut siitä että tehtävänantoa olisi pitänyt muuttaa, mutta kun noita esittämiäsi asioita ei edes koko tehtävänannosta löydy, niin sitten siirtelet maalitolppia että tarkoititkin jotakin muuta.

Onpa myös "yllättävää" että samaisessa artikkelissa löytyvät muihin kansanosiin liittyvät termit "karvakädet" ja "rättipäät", sekä viittaukset siitä että alentaisivat asuntojen arvoa ei sitten kuitenkaan ole mikään ongelma, mutta jostain syystä perussuomalaisten mainitseminen olisi.

Mutta senhän nyt näki jo alkuperäisen twiitin kuvan rajauksesta, että ei ole tarkoitus vahingossakaan antaa kontekstia tai kertoa koko tarinaa, vaan pääasia on päästä öyhöttämään turhasta.
 
Siis oletko oikeasti sitä mieltä, että vanhemmat saavat tupsahtaa luokkahuoneeseen "valvomaan opetusta" silloin kuin heitä huvittaa?

Tietysti, koska jos siihen pitää varata aika, koulu ja opettajat voi valmistautua ja poistaa mahdolliset aivopesuohjelmat sille ajalle. Näinhän tapahtuu jos yrittää mennä katsomaan mitä Kiinan uudelleenkoulutusleireillä tapahtuu, että siellä sovitaan että sinä päivänä ei näytetä mitä siellä oikeasti tapahtuu, ja kaikki on muka ihan kivaa ja vapaaehtoista.

Onko Suomen kouluissa jotain salattavaa, että sinne ei saisi tupsahtaa ilman ajanvarausta?
 
Viimeksi muokattu:
Olipas kyllä taas tuuhiointia.

A) Äikän kirjassa mollataan persuja!
B) No siinä kyllä itseasiassa on tarkoitus analysoida kriittisesti ko. kirjoitusta
A) No silti siinä mainittiin persut ikävästi! Jonkun kommarin kirjoitus!
B) No oli siinä analysoitavana persunkin kirjoitus
A) Joo mut mä en puhu siitä kun tehtävänannossa mainitaan persut ikävästi!
B) Ei muuten mainita vaan analysoitavassa tekstissä
A) Älä vittu siirtele maalitolppia

Ei tähän kai pysty kuin... persut? :love2:
 
Samaa aivopesuahan tuo on vaikka miten asian kääntelette. Pitää olla aika vahvat lasit silmillä jos ei tuota näe. Pienin askelin asiat päin persettä.
 
Samaa aivopesuahan tuo on vaikka miten asian kääntelette. Pitää olla aika vahvat lasit silmillä jos ei tuota näe. Pienin askelin asiat päin persettä.

Eli siis mitä, lukiolaisia, niitä jotka noin kolmen vuoden sisään ovat äänioikeutettuja, ei pitäisi laittaa analysoimaan poliittisia tekstejä?
Miksi helvetissä ei?
 
Enemmänkin tuo teksti kertoo siitä kuinka sairaita ajatuksia näillä vasemmiston kannattajilla on. Varmaan aika hyvin toimii heitä vastaan. Ihme etteivät tuttuun tapaan kehoittaneet väkivaltaan.
 
Tuohon opetuksen seuraamiseen liittyen.


"Suomessa opetus peruskoulussa on julkista ja oppituntia voi tulla seuraamaan kuka tahansa. Koululla on kuitenkin oikeus edellyttää, että vierailija ilmoittautuu ensin esimerkiksi rehtorille ja kertoo, mitä opetusta on tulossa seuraamaan. "

"Vanhemmalta voidaan rajata pääsy oppitunneille, jos hänen läsnäolonsa vaarantaa oppimisen ja opetuksen tai aiheuttaa häiriötä. Jos vierailua oppitunnilla rajataan, vanhemman on saatava asiasta päätös ja muutoksenhakuohjeet. "

Käytännön tasolla tuota opetuksen seuraamista tapahtuu todella harvoin, ja yleensä tämä liittyy tiettyihin "haasteellisiin tapauksiin". Kenelläpä työssä käyvällä aikuisella sitä nyt olisi aikaa keskellä päivää istua luokassa, varsinkin kun oikeus seurata opetusta tarkoittaa käytännössä sitä että luokassa on istuttava hiljaa.

Omista kouluajoistani (josta on siis jo yli 30 vuotta) muistan erään äärikristillisesti suuntautuneen, vanhemman joka kävi muutaman kerran seuraamassa uskonnon tunteja. Syyn voinette arvatakkin. Tapahtuma oli ainakin ko. henkilön lapselle aika kiusallinen.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Suomessa oppitunnit ovat julkisia tilaisuuksia (perusopetuslaki §19) ja täten todellakin kuka tahansa saa niihin osallistua juuri sillä motiivilla mikä heillä sattuu olemaan.
No tämä kyllä tuli yllätyksenä. Siis kuka tahansa setämies voi mennä kuunteluoppilaaksi ekaluokkalaisten seuraksi?

Toisaalta asiaton oleskelu koulun alueella on kyseiseltä setämieheltä kielletty.

19 §
Opetuksen julkisuus


Tässä laissa tarkoitettu opetus on julkista. Perustellusta syystä voidaan oikeutta päästä seuraamaan opetusta rajoittaa.

Kuinkahan paljon noita perusteltuja syitä käytetään?

Edit


Tuon linkin mukaan rehtori voi evätä läsnäolon, jos se vaikka aiheuttaa huolen tunnetta lapsille tai lapset kokevat läsnäolon oppimista häiritsevänä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida avaamalla teille aueta. Kriittinen suhtautuminen kaukana näistä, ja asian voi huomata ellei ole uskovainen asian suhteen.

Jos vaikka kokeilet nyt sen ensimmäisen kerran? Mikä tuossa oli aivopesua? Se että oppilaita pyydetään suhtautumaan kriittisesti lukemaansa? Ja tässä tapauksessa siis suhtautumaan kriittisesti Voima-lehden tekstiin? Musta toi kuulostaan helvetin relevantilta ja tärkeältä oppitunnin aiheelta.
 
Kelatkaa jos aineistossa olisi pari sataa vuotta vanhaa tekstiä jossa tummempipigmenttisiä pidettäisiin ali-ihmisinä ja naisten äänioikeutta jumalan tahdon vastaisena
 
Kelatkaa jos aineistossa olisi pari sataa vuotta vanhaa tekstiä jossa tummempipigmenttisiä pidettäisiin ali-ihmisinä ja naisten äänioikeutta jumalan tahdon vastaisena
Tai muslimien pyhän kirjan kehotuksia vuodelta 2020.
 
No tämä kyllä tuli yllätyksenä. Siis kuka tahansa setämies voi mennä kuunteluoppilaaksi ekaluokkalaisten seuraksi?

Toisaalta asiaton oleskelu koulun alueella on kyseiseltä setämieheltä kielletty.



Kuinkahan paljon noita perusteltuja syitä käytetään?

Edit


Tuon linkin mukaan rehtori voi evätä läsnäolon, jos se vaikka aiheuttaa huolen tunnetta lapsille tai lapset kokevat läsnäolon oppimista häiritsevänä.
Asiatonta oleskelua ei ole se, että menee tunnille kuuntelemaan.

Tätä ei myöskään voi kieltää jos jostain tuntuu siltä, että hiljaa paikallaan istuva aikoinen häiritsee, tarvitaan oikea syy.

Ja kyllä, sinne voi mennä setä tai jopa mies. Pelottavaa?
 
Asiatonta oleskelua ei ole se, että menee tunnille kuuntelemaan.

Tätä ei myöskään voi kieltää jos jostain tuntuu siltä, että hiljaa paikallaan istuva aikoinen häiritsee, tarvitaan oikea syy.

Ja kyllä, sinne voi mennä setä tai jopa mies. Pelottavaa?
En muista, että koulu-urani aikana olisi ollut creepyjä setiä luokan perällä tuijottamassa pikkulapsia tai teinityttöjä. Muistaisin kyllä, jos näin olisi tapahtunut, ja se olisi häirinnyt oppimistani.
 
En muista, että koulu-urani aikana olisi ollut creepyjä setiä luokan perällä tuijottamassa pikkulapsia tai teinityttöjä. Muistaisin kyllä, jos näin olisi tapahtunut, ja se olisi häirinnyt oppimistani.
Hyvä niin. Varmaan tarkoittaa, että creepyt sedät eivät tuota harrasta. Tai sitten creepyksi julistautuva mies joka kertoo haluavansa tulla katselemaan pikkulapsia ei saanut lupaa osallistua tunnillesi. Itselläni on ollut ihan ei-creepy setä ja jopa ei-creepy täti kerran jos muistan.
 
No siis se on fakta että julkista opetusta saa tulla kuka vaan seuraamaan. Todellisuus lienee kuitenkin se, että sinne luokkaan ei niin vaan kävellä vaan jos niin tekee niin vähintäänkin hämmentää tilannetta niin että opetus keskeytyy ja asiaa aletaan selvittelemään. Eli parempi laittaa reksille ensin viestiä.

Mutta ei liity aiheeseen.
 
Siis oletko oikeasti sitä mieltä, että vanhemmat saavat tupsahtaa luokkahuoneeseen "valvomaan opetusta" silloin kuin heitä huvittaa?

Kyseessä oli siis oppilaiden etäopetuksesta, niin kuin lainaamassasi viestissäni lukee. Ja kyllä jos kyse on etäopetuksesta yhdysvalloissa niin vanhemmilla on täysi oikeus valvoa lapsiaan omassa kodissaan. En tiedä miten nuo lait yhdysvalloissa menee eri osavaltioissa siinä että saako vanhemmat tulla katsomaan sinne koululle miten niitä heidän lapsia siellä opetetaan.

Kyseessä oli tämä tapaus, missä vanhemmat yritettiin pakottaa allekirjoittamaan sopimus koulun kanssa että eivät valvo lapsiaan kun ovat kotona etäopetuksessa. Ihan järjestöntä menoa...


Cardoza-Moore said this is because teachers are pushing "social justice" instead of reading, writing and math, and they don't want to be held accountable to the parents.
 
Kyseessä oli tämä tapaus, missä vanhemmat yritettiin pakottaa allekirjoittamaan sopimus koulun kanssa että eivät valvo lapsiaan kun ovat kotona etäopetuksessa. Ihan järjestöntä menoa...

" "We have issued new guidance to principles that parents can assist their children during virtual group lessons with permission of the instructor but should refrain from sharing or recordings any information about other students in the classroom.""

Ja toi Foxin juttu siis tehty siltä pohjalta että Cardoza-Moore väittää että vanhemmat ei saa nähdä virtuaalioppituntia koska siellä opetetaan suurinpiirtein kommunismia eikä matikkaa.

Tennesseen kanta taas on se että tuossa on kyse muiden luokkalaisten yksityisyydensuojasta.
 
Berlinale vergibt zukünftig Schauspielpreise genderneutral - DER SPIEGEL - Kultur

Berliinin elokuvajuhlat sukupuolineutraaleiksi: Parhaiden näyttelijöiden palkintoja ei jaeta enää erikseen miehille ja naisille

Saksan elokuvajuhlilla ei enää erikseen jaeta parasta palkintoa mies- sekä naisnäyttelijöille, sen sijaan annetaan vain yksi sukupuolineutraali palkinto parhaan osan esittäjälle.
Se että ketä tai mitä tämä palvelee on hieman epäselvää itselle.

Voin kuvitella mielessäni jo sen paskamyrskyn mikä nousee jos "väärä" sukupuoli voittaa useammin parhaan näyttelijän palkinnon.
 
Satuin avaamaan telkkarin äsken, siellä oli lopuillaan Historia: Mary Rose -laivan salaisuus Ihan mielenkiintoinen juttu, selvittivät 500 vuotta sitten uponneen Englannin laivaston lippulaivan miehistön taustoja. Yhden kallon muoto viittasi Afrikkaan mutta isotooppitutkimuksen mukaan olisi syntynyt ja kasvanut Britanniassa. Dna-tutkimus sijoitti alkuperän Pohjois-Afrikkaan. Tutkija totesi että tutkimus osoitti että käsitys että sotalaivoissa olisi ollut vain englantilaisia kumoutui nyt.

Tarkoitan siis että tarvittaessa maali siirtyy, nyt maassa syntynyt oli vieras, toisissa tapauksissa taas vierastaustainen maassa syntynyt tai kansalaisuuden saanut on ehdottomasti samaa kuin kantikset.

Maali siirtyi viidessäsadassa vuodessa. On se melkoinen maali.

Vai tarkoitatko, että se ei ole historiallisesti oleellista, että milloin Englannissa alkoi olemaan afrikkalaisperäistä kansaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom