• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

No en sanoisi sitä lakien mukaiseksi jos se tapahtuu Lugerin piipun avittamana.
No sun ei tarvi sanoa. Silti se meni ihan lain mukaan, ja yhtään lainsäätäjää ei osoitettu Lugerilla. Kaduilla toki mekkaloitiin (niin natsit, kuin myös kommunistitkin). Nytkin kaduilla taidetaan mekkaloida, joten oletko siis sitä mieltä, että Bidenin mahdollinen tuleva valinta on laiton? Vai miten tää taas oikein menee?

Mutta sä et ole tässä keskustelussa antanut mitään näyttöä siitä että kyseisen aatteen tavoitteena olisi totalitaarisuus. Sä vaan huutelet tuota sanaa kuin jotku vihervassarit huutaa natsia tai oikeistoretardit huutaa marxismia.
No sitten mä huutelen. Minulle kyllä riittää tämä mekkalointi kaikenmaailman vääristä sanoista, väreistä, tuotemerkeistä ja ties mistä sekä pyrkimykset erimielisten vaientamiseen toimeentulo estämällä yms. Sulle se ei toki tietenkään riitä, eikä varmaan mikään muukaan. Joten siitä meidän ei tarvitse edes keskustella.
 
No sun ei tarvi sanoa. Silti se meni ihan lain mukaan, ja yhtään lainsäätäjää ei osoitettu Lugerilla. Kaduilla toki mekkaloitiin (niin natsit, kuin myös kommunistitkin). Nytkin kaduilla taidetaan mekkaloida, joten oletko siis sitä mieltä, että Bidenin mahdollinen tuleva valinta on laiton? Vai onko meillä taas vähän valikoivat faktat?

Siis yritätkö sä nyt oikeasti väittää että Bidenilla ja demokraateilla olisi keskitetty ja puolueen johtama väkivalta koneisto jonka tavoitteena on saada Biden valtaan ja keinoina on vastustajien murhaaminen, hakkaaminen ja pelottelu? Siis nyt vittu oikeesti.
 
Siis yritätkö sä nyt oikeasti väittää että Bidenilla ja demokraateilla olisi keskitetty ja puolueen johtama väkivalta koneisto jonka tavoitteena on saada Biden valtaan ja keinoina on vastustajien murhaaminen, hakkaaminen ja pelottelu? Siis nyt vittu oikeesti.
En yritä. Silti siellä kaduilla mekkaloidaan ja heilutaan aseidenkin kanssa.
 
En yritä. Silti siellä kaduilla mekkaloidaan ja heilutaan aseidenkin kanssa.

Eli muuten vaan yritit aivan susipaskaa whataboutismia? Noh, voidaan varmaan palata aiheeseen. Tai jatkaa offtopiccia vaikka täällä:
 
Valtaannousu oli lakien mukainen.

Ei se ollut. Lavastettiin tulipalo ja Hinderburg allekirjoitti lain jonka avulla sitten vangittiin poliittiset vastustajat, sujlettiin lehdet jne. Väitettiin että nämä olivat rikkoneet tätä lakia, vaikka suurin osa ei ollut, tämä on tietenkin laitonta.
Oikeudenkäyntejä ei ollut läheskään joka tapauksessa. Lisäksi seuraavissa vaaleissa käytettiin tätä lakia muokkaamaan vaalitulosta, eli vaalit oli ns. rigged, mutta natsit eivät saaneet silti kuin 44% äänistä. Seuraava äänestys (joka tekisi maasta diktatuurin) tarvitsi ison enemmistön jota natseilla ei ollut, joten
he esim. estivät demareita tulemasta paikalle äänestämään (vähän sama jos perssut olisivat estänneet muiden puolueiden edustajia tulemasta eduskuntaan äänestämään tästä syytesuoja keissistä) ja painostivat pienempiä puolueita äänestämään "oikein".
Enabling act meni näin läpi ja aatusta tuli yksinvaltias.
 
No sitten mä huutelen. Minulle kyllä riittää tämä mekkalointi kaikenmaailman vääristä sanoista, väreistä, tuotemerkeistä ja ties mistä sekä pyrkimykset erimielisten vaientamiseen toimeentulo estämällä yms. Sulle se ei toki tietenkään riitä, eikä varmaan mikään muukaan. Joten siitä meidän ei tarvitse edes keskustella.

Mutta jälleen kerran, se että ihmiset käyttää omaa sananvapauttaan ja omaa valinnanvapauttaan EI OLE MITÄÄN VITUN TOTALITAARISUUTTA
 
Eli muuten vaan yritit aivan susipaskaa whataboutismia? Noh, voidaan varmaan palata aiheeseen. Tai jatkaa offtopiccia vaikka täällä:
Ei se ollut. Lavastettiin tulipalo ja Hinderburg allekirjoitti lain jonka avulla sitten vangittiin poliittiset vastustajat, sujlettiin lehdet jne. Väitettiin että nämä olivat rikkoneet tätä lakia, vaikka suurin osa ei ollut, tämä on tietenkin laitonta.
Oikeudenkäyntejä ei ollut läheskään joka tapauksessa. Lisäksi seuraavissa vaaleissa käytettiin tätä lakia muokkaamaan vaalitulosta, eli vaalit oli ns. rigged, mutta natsit eivät saaneet silti kuin 44% äänistä. Seuraava äänestys (joka tekisi maasta diktatuurin) tarvitsi ison enemmistön jota natseilla ei ollut, joten
he esim. estivät demareita tulemasta paikalle äänestämään (vähän sama jos perssut olisivat estänneet muiden puolueiden edustajia tulemasta eduskuntaan äänestämään tästä syytesuoja keissistä) ja painostivat pienempiä puolueita äänestämään "oikein".
Enabling act meni näin läpi ja aatusta tuli yksinvaltias.

Ei tarvi jatkaa, mutta voin suositella teille tätä erinomaista sarjaa:


Mutta jälleen kerran, se että ihmiset käyttää omaa sananvapauttaan ja omaa valinnanvapauttaan EI OLE MITÄÄN VITUN TOTALITAARISUUTTA

Joo no tämä mielipide tuli kyllä jo selväksi.
 
Mutta jälleen kerran, se että ihmiset käyttää omaa sananvapauttaan ja omaa valinnanvapauttaan EI OLE MITÄÄN VITUN TOTALITAARISUUTTA

-Ihminen voi olla totalitaristi = Hän kannattaa toiminnoiltaan totalitaristista yhteiskuntaa ja jopa pyrkii sellaisen toteuttamiseen.

-Ideologia voi olla totalitaristinen = Katso edellinen, mutta sovella se ryhmään.

-Valtio voi olla totalitaristinen = Kun edellä mainitut viimein ovat saaneet vallan, laitetaan ideologia täytäntöön täysivoimaisesti.

Nykyiset äärivasemmistolaiset ovat päivänselvästi tällaisia henkilöitä. On kiistämätöntä, että nämä tyypit pyrkivät kaikin voimin hiljentämään kaiken muun kuin omaan ideologiaan sopivat äänet. He eivät keskustele, he hyökkäävät joko epäsuorasti tai väkivalloin.
 
-Ihminen voi olla totalitaristi = Hän kannattaa toiminnoiltaan totalitaristista yhteiskuntaa ja jopa pyrkii sellaisen toteuttamiseen.

-Ideologia voi olla totalitaristinen = Katso edellinen, mutta sovella se ryhmään.

-Valtio voi olla totalitaristinen = Kun edellä mainitut viimein ovat saaneet vallan, laitetaan ideologia täytäntöön täysivoimaisesti.

Nykyiset äärivasemmistolaiset ovat päivänselvästi tällaisia henkilöitä. On kiistämätöntä, että nämä tyypit pyrkivät kaikin voimin hiljentämään kaiken muun kuin omaan ideologiaan sopivat äänet. He eivät keskustele, he hyökkäävät joko epäsuorasti tai väkivalloin.
Voi jossain olla, mutta ei Suomessa. Meillä ne harvat äärivasemmistolaiset ovat ajatuksiltaan hyvin usein myös anarkisteja ja luonnollisesti vastustavat totalitarismia voimakkaasti, kuten vastustavat jo nykyisen kaltaisenkin yhteiskunnan otetta. Ja nykyisin, kun heillä ei oikeastaan ole kunnollista johtohahmoa, niin ei heistä oikein ole mihinkään toimintaankaan. Aika menee siihen, kun väittelevät keskenään, mikä on oikeaa vasemmistolaisuutta ja mikä oikeaa anarkismia, jos oikein rumasti sanoo. Talonvaltausten ja muiden näyttävien stunttien aika on ohi.

Toki silloin asia voi näyttää erilaiselta, jos itse on niin äärioikealla, että kokoomus oikeastaan näyttää vasemmistolta, Kepu agraarisosialisteilta, demarit kommareilta, vihreät fillarikommareilta, vasemmistoliitto vallankumouksellisilta jne.

Tilanne muuten oli menossa siihen suuntaan jo vuosikymmen sitten.



10. Mari Kuukkanen: Anarkismin keinot ja päämäärät. Tutkimus suomalaisesta anarkistiliikkeestä 2010-luvun alussa. Viimein on valmistunut kokonaisvaltainen väitöskirja anarkistisen toiminnan kulttuurista Suomessa. Mari Kuukkasen monografia on tiivis johdatus anarkististen liikkeiden historiaan ja nykykontekstiin.

Kirja kannattaa lukea, jos anarkismi ja liikkeet kiinnostavat yleisesti, ja väitöskirjaksi tutkimus on kirjoitettu todella sujuvasti ja ei ollenkaan kuivalla tavalla. Samalla kirjan kautta pääsee käsiksi liiketutkimuksen ongelmiin.

Kuukkasen tutkimuskysymykset ovat tällaisia: Miten anarkistit perustelevat toimintaansa? Mitä he tavoittelevat ja minkälaisilla keinoilla? Mitä heidän identiteettiinsä kuuluu ja miten se vaikuttaa anarkistiseen toimintaan? Mitä käytännössä tarkoittaa anarkistisen toiminnan “prefiguratiivisuus” eli yritys yhdistää keinot ja päämäärät? Miten tulevaa yhteiskuntaa eletään todeksi jo nyt?

Aineisto koostuu 12 anarkistin teemahaastattelusta, havainnoinnista anarkistien kokoontumisissa sekä anarkistimedioissa julkaistuista teksteistä. Olen itsekin päässyt sekä tutkimuksen lähteeksi että tiedon objektiksi, tosin en anarkistina vaan kirjoittajana ja blogin ylläpitäjänä, jonka “omassa positioitumisessa oli autonomimarxilaisia painotuksia” vuosina 2008-2014 (s. 153). Myös graduni ja Anton Montin kanssa kirjoitettu Suoraa toimintaa -kirja on tutkimuksessa esillä lähteenä.

Anarkistien puolesta voi harmitella, että väitöskirjan aineistonkeruuaika (noin 2010-2012) on kahden liikeaallon välissä. Vuosina 2007-2009 anarkisteja oli mukana Turun, Helsingin ja Tampereen talonvaltauksissa ja Kööpenhaminan ilmastokokouksen vastamobilisaatiossa. Vuosina 2013-2015 anarkismi koki renessanssin ja sai ennätyspaljon näkyvyyttä. Kuukkasen tutkimus osuu täsmälleen toimintakausien väliseen aallonpohjaan.

Mietin, johtuuko osittain ajankohdasta, että tutkimus antaa aineistoon päätyneistä anarkisteista osittain dogmaattisen kuvan. Kun on ns. tilanne päällä ja action käynnissä, ei ehkä ole aina niin olennaista, kenen identiteetti on mikäkin ja mitkä ovat tarkat rajanvedot. Sen sijaan välikausina on aikaa ja ehkä myös tarvetta kaivautua pohdiskeluihin.

Millaisia tuloksia olisi tullut, jos aineisto olisi kerätty vaikka 2013-2016? Väittäisin, että nyt monien vuosien ajan liikkeissä on tehty yhteistyötä identiteeteistä ja puhdasoppisuudesta välittämättä, vaikka niitäkin tietysti näkee.

Väitöskirja siis kertoo tietyistä anarkisteista tietyllä hetkellä.

Kirja palauttaa elävästi mieleen, miten kamalaa anarkistien kanssa toimiminen voi pahimmillaan olla – siis pahimmillaan, ei aina. Anarkistit käyvät aineiston mukaan jatkuvaa sisäistä kamppailua sallituista toimintatavoista ja toimintansa eettisyydestä. Kieltämättä hymyilytti kohta, jossa kerrotaan, kuinka osa havainnoiduista anarkisteista vastustaa kansalaisaloitteita, koska aloitteet “legitimoivat järjestelmää” ja “estävät ihmisiä lähtemästä kaduille” (s. 113). Aineistossa tulee esiin monien anarkistien yleinen reformivastaisuus, kuten perustulon vastustaminen sillä perusteella, että se passivoisi ihmisiä poliittisesti.

Väitöskirja kuvaakin poliittista ajattelua, joka tulee karmeimmillaan lähelle vallankumouksellisten liikkeiden synkintä päätyä: “ei saa parantaa ihmisten elämää uudistuksilla, koska se ostaa ihmiset hiljaisiksi ja vesittää vallankumouksellista potentiaalia…”

Tässä mielessä kirja ehkä vahvistaa yhtä anarkisteihin yleisesti kohdistuvaa ennakkoluuloa: joskus anarkisteille todella on tärkeämpää tehdä asiat oikealla tavalla ja säilyttää oma puhtaus kuin saavuttaa tuloksia.

Väitöskirja kuvaa kyllä moninaisuutta ja erimielisyyttä, mutta se kuvaa myös masentavaa klikkiytymistä, lahottavaa lahkolaisuutta ja änkymäräistä kuoppaan kaivautumista.

Aineiston anarkistit tosin itse puhuvat mieluummin “eettisyydestä” kuin dogmaattisuudesta.


Sivuhuomio ja törkeä provokaatio!

Anarkistit ovat Suomessa edellisen kymmenen vuoden aikana onnistuneet juuri silloin, kun he ovat heittäneet dogmit mäkeen ja toimineet tavalla, jota voisi kutsua leninistiseksi puolueeksi.

Leninin Mitä on tehtävä? -kirjan pohjalta voi määritellä löyhästi, että leninismi on kurinalaisen etujoukon työtä kapinan levittämiseksi ja kumouksellisen hegemonian saavuttamiseksi. Siihen tyypillisesti liittyy teoreettis-propagandistinen työ erityisesti omaa lehteä julkaisemalla, olemassaoleviin liikehdintöihin tarttuminen ja suunnan osoittaminen niille ja tehokkaiden kokoustoimintojen opettelu.

Esimerkiksi A-ryhmä oli 2010-luvun puolivälissä onnistunut anarkistinen projekti, koska se organisoitui kokeneiden toimijoiden johdolla etujoukoksi, joka kykeni kaappaamaan hegemonian tietyissä projekteissa (kuten Joukkovoimassa) tehokkailla kokoustaktiikoilla ja itsevarmoilla päämäärillä.

Myös A-ryhmän tapa käyttää symboleita ja näyttäytyä mielenosoituksissa lippujen ja muiden tunnusten kanssa ikään kuin kannatusta hakemassa, JHL:n lakon “kaappaaminen” sekä yliopistovaltauksen 500 ihmisen kokouksen johtamisen kutsuminen anarkistiseksi konsensuspäätöksenteoksi ovat olleet jossain määrin leninistisiä ja siksi hyvin tehokkaita toimintatapoja.

Leninistiset toimintatavat vaikuttavat sopivan erilaisille liikkeille hyvin, kunhan niitä ei kutsuta leninistisiksi. Leninismiä nähdään helposti jossain aivan muualla samalla, kun nimenomaan itse toimitaan leninistisesti.

Tämä ei ole kannanotto liikeleninismia vastaan tai sen puolesta. Tämä on vain sivuhuomio ja törkeä provokaatio.


Kuukkasen tutkimus ei missään nimessä ole pelkkää jumituksen kuvausta. Erityisen kiinnostavia kirjassa ovat etnografiset kuvaukset anarkistien kokouksista, Olkiluodon blokkauksen valmisteluista, itse aktiosta ja sen purusta sekä Turun taideslummista. Turun valtausskene itse asiassa näyttäytyy joustavimpana ja moniarvoisimpana kirjan toimintaympäristöistä, koska liike “ei ollut ensisijaisesti kytköksissä poliittiseen anarkismiin, vaan anarkismi oli lähinnä yksi ulottuvuus sen vastakulttuurisessa työkalupakissa” (s. 139).

Myös ajankohdan anarkisteja kohtaan esitetty kritiikki on minusta pääosin osuvaa sen pohjalta, mitä muistan kyseisistä vuosista. Kuukkanen korostaa anarkistien joustamattomuutta ja tapaa pitää “radikaaliutta” itseisarvona kontekstista välittämättä. Tutkimus osoittaa, kuinka anarkismissa välillä korostetaan “taktiikoiden moninaisuutta” sisäisen kriitiikin vaimentamistarkoituksessa. Vaikka toinen anarkisti tekisi mitä tahansa, pitää olla lojaali tätä kohtaan. Kuten Kuukkanen kirjoittaa, “solidaarisuuden vaatimus käy ilmi erilaisista velvoitteista, joita määritellään anarkistien puheissa ja anarkistimedioissa” (s. 86).

Myös anarkismin skaalautumattomuuden eli mittakaavan kasvattamisen ongelma tulee tutkimuksessa hyvin esiin. Yksi tapa muotoilla ongelma on tämä: “periaatteessa liike tavoittelee laajojen ihmisjoukkojen suosiota, mutta toisaalta sen olemassaolo perustuu paljolti siihen, että se houkuttelee puoleensa juuri tietynlaisia ihmisiä ja rakentaa näiden välille jaettuun erityisyyteen pohjaavaa sidettä. Toisin sanoen anarkistien on pohdittava, mitä yleisöä he oikeastaan haluavat puhutella.” (s. 75)

Toinen tapa puhua ongelmasta on tämä: Anarkismi on erittäin marginaalinen liike. Silti, kuten tutkimuksessa tulee esille (s. 73-74), anarkistit ajattelevat puhuvansa ikään kuin yleisesti ihmisten puolesta tai ainakin sen puolesta, mikä olisi ihmisille yleisesti hyväksi. Toisten puolesta puhuminen taas on anarkismin yleisiä periaatteita vastaan.

Väitöskirja tuo siis hyvin esiin anarkististen liikkeiden sisäisen ristiriitaisuuden. Ristiriitaisuus ja monimielisyys liittyvät luultavasti myös liikkeiden elinvoimaisuuteen, eli kyse ei ole pelkästään puutteesta.

Suurin osa tutkimuksen sisällöstä on itselleni ennalta tuttua. Ehkä yllättävin tulos liittyy väkivallan hyväksymiseen. Kuukkanen määrittelee väkivallan “ihmiseen (tai eläimeen) kohdistuvaksi fyysiseksi voimankäytöksi” (s. 102). Kuukkasen mukaan hänen aineistossaan “on silmiinpistävää, ettei väkivallasta suoranaisesti irtisanouduta, eikä pasifisti-identiteettiä juuri esiinny” (s. 107). Itse olen törmännyt vuosien varrella moniin sisäisiin liikekeskusteluihin, joissa väkivaltaan on suhtauduttu erittäin kielteisesti joko taktisista tai moraalisista (tai juridisista jne.) syistä, joten tulos yllätti. Kuukkanen toki korostaa, että väkivalta on anarkisteille hyvin monimutkainen kysymys ja sen käytölle asetetaan tiukat reunaehdot.

Menen sitten tutkimuksen ongelmiin. Aikoinaan ihastuin antropologiassa siihen, että antropologit joutuvat kirjoittamaan itsensä aina sisään tutkimukseen. Koska antropologi tutkii määritelmällisesti vierasta ja tulee kentälle vieraana, hänen on pakko asemoida itsensä ja selvittää, miten hänen roolinsa vaikuttaa tiedon tuottamiseen. Joskus oman roolin esittely on ehkä mennyt antropologiassa överiksikin. Kuukkasen väitöskirjassa on minusta päinvastainen ongelma.

Ainoa löytämäni suora positiointi kirjassa on ohimennen keskelle kappaletta sijoitettu lause: “Pääsyäni kentälle helpotti se, että olin osallistunut anarkistiseen toimintaan ennen tutkimukseni aloittamista.” (s. 52.) Mitä! Entinen – vai nykyinen? – anarkisti tekemässä väitöskirjaa – kenestä? Tovereistaan? Missä liikkeissä tutkija on toiminut ja miten? Onko tutkimusta ollut tarkoitus tehdä liikkeen sisältä käsin? Onko harkittu osallistuvaa tai taistelevaa tutkimusta? Onko haastatelluille ja havainnoiduille anarkisteille sanottu, että tätä tehdään ikään kuin anarkismin puolesta? Onko asetelma muuttunut tutkimuksen edetessä? Millaista kritiikkiä anarkistit ovat esittäneet tutkimusta kohtaan?

Toinen ongelma tutkimuksessa on minusta sen melko kritiikitön tapa käyttää sosiologian konservatiivisimpia käsitteitä. Väitöskirjassa “ideologia” tarkoittaa lähes mitä tahansa ja kaikki muuttuu ideologiaksi. Käsite määritellään sovinnaiseen tapaan niin laajaksi, että sen käyttövoima on hyvin pieni: “joukoksi ideoita, joihin kuuluu perustavia arvoja, yhteiskunnallista todellisuutta koskevia teorioita sekä poliittista toimintaa ohjaavia normeja” (s. 17).

Jos ideologia tarkoittaa arvoja, teorioita ja normeja yhdessä, niin totta kai kaikki on ideologiasta ja kaikkialta löytyy ideologiaa. Juuri näin tutkimuksen joka toisella sivulla näyttää tapahtuvan. Mutta mitä näin epämääräinen ideologian käsite oikein antaa? Miksi puhua nimenomaan “anarkismin ideologiasta”? Miksi juuri ideologia? Lisäongelmia tulee siitä, että anarkismin, vasemmiston ja marxismin kontekstissa ideologian käsite viittaa voimakkaasti väärään tietoisuuteen, huijaamiseen, tuotanto- ja riistosuhteiden peittämiseen ja niin edelleen. Tätä puolta ideologian käsitteestä ei tutkimuksessa käsitellä.

Toinen minusta ongelmallinen käsite on “identiteetti”. Anteeksi ranskani, mutta joka saatanan liiketutkimusta käsittelevä väitöskirja ja gradu tuntuu puhuvan kollektiivisista identiteeteistä. Kärjistettynä: tutkijoiden mukaan liiketoimijoiden ainoa funktio on rakentaa kollektiivista identiteettiään loputtomasti. Poliittinen toiminta alkaa kuulostaa shoppailulta ja ostarihengailulta. En nyt puhu erityisesti tästä väitöskirjasta, mutta välillä tällainen identiteettisosiologia tuntuu nollatutkimukselta: kun lähdetään etsimään identiteetin rakentamista, niin sitä aineistosta myös löydetään.

Mitä identiteetin ja ideologian kaltaiset käsitteet tekevät tutkimuskohteelle? Onko kyseessä itse asiassa käsitteellinen väkivalta?

Vastaväittäjä Miikka Pyykkönen tavoitteli ehkä jotakin samankaltaista kohteliaalla kysymyksellään siitä, mitä anarkismin anarkistisuudelle tapahtuu, kun se tuodaan tiedeinstituution piiriin ja normalisoidaan.

Kolmas käsite, jonka mielekkyyttä mietin, on “ihanne”. Sen käyttö antaa tekstille omissa silmissäni välillä hieman vähättelevän sävyn, mitä ei luultavasti ole haettu. Kun koko ajan korostetaan anarkistisen toiminnan ihanteellisuutta, konnotaationa tulee piikittely naiviudesta ja utopistisuudesta. Ihanteellisuuden sijaan voisi puhua esimerkiksi periaatteista, nyrkkisäännöistä tai lähtökohdista. Mutta voihan tietysti olla, että tutkittavat anarkistit todella näyttäytyivät tutkijalle hieman naiveina utopisteina ja ihanteen käsite on siksi paikallaan.

Minusta kirja on tästä kritiikistä huolimatta tärkeä. Se rakentaa liikehistoriaa ja sanallistaa omia kritiikkejäni. Olen miettinyt pitkään, mistä johtuu se, mitä joskus kutsutaan anarkistien itsepäisyydeksi tai ideologisuudeksi. Johtuuko se anarkismin menneisyydestä, joka polveutuu uuden ajan uskonlahkoista ja rationalistisesta ajattelusta? Tai liittykö se anarkismin yhteyteen porvariston viralliseen filosofiaan eli liberalismiin?

Kuukkasen tutkimuksesta voisi tulkita, että kyse on itse asiassa organisoitumisen puutteesta tai hajanaisuudesta. “Organisaation sijaan keskeiseksi siteeksi nousee tällöin jaettuun ideologiaan perustuva identiteetti.” (s. 91.) Jos ei järjestäydytä, ei jää muuta yhteistä kuin ideologia ja identiteetti.

Mutta kuten sanottu, tämä ei koske anarkismia aina ja kaikkialla vaan ehkä nimenomaan liikesyklien suvantovaiheissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja seuraava uhri on shakki, valkoiset nappulat korvattava muulla värillä. Pinkkiä ehdottaisin :sdrunk:
 
Voi jossain olla, mutta ei Suomessa. Meillä ne harvat äärivasemmistolaiset ovat ajatuksiltaan hyvin usein myös anarkisteja ja luonnollisesti vastustavat totalitarismia voimakkaasti, kuten vastustavat jo nykyisen kaltaisenkin yhteiskunnan otetta.
Ei tuolle väitteelle ole mitään uskottavaa pohjaa. Äärivasurit ovat nimenomaan totalitaristeja ideologialtaan, hallitusta myöten.
 
Ei tuolle väitteelle ole mitään uskottavaa pohjaa. Äärivasurit ovat nimenomaan totalitaristeja ideologialtaan, hallitusta myöten.
Niinpä, nykyisessäkin hallituksessa on idän totalitaarista kommunistimaata ihannoivien tahojen perillispuolue Vasemmistoliitto...

Ja tähän on jonkun helppo heittää kuittina: "mutku whatabout fanittaahan persutkin natsei, hei", mutta aika pientä se teoreettinen natsien fanitus kyllä on siihen nähden, miten innolla Suomessa ihailtiin Neuvostoliittoa tietyissä piireissä joitakin vuosikymmeniä sitten.
 
Ei tuolle väitteelle ole mitään uskottavaa pohjaa. Äärivasurit ovat nimenomaan totalitaristeja ideologialtaan, hallitusta myöten.

Niinpä, nykyisessäkin hallituksessa on idän totalitaarista kommunistimaata ihannoivien tahojen perillispuolue Vasemmistoliitto...

Ja tähän on jonkun helppo heittää kuittina: "mutku whatabout fanittaahan persutkin natsei, hei", mutta aika pientä se teoreettinen natsien fanitus kyllä on siihen nähden, miten innolla Suomessa ihailtiin Neuvostoliittoa tietyissä piireissä joitakin vuosikymmeniä sitten.


Heh. Eihän Vasemmistoliitto mitään äärivasureita ole. Nehän perusti koko Vasemmistoliiton siksi, kun halusivat eroon niistä, siis vanhoista kommareista ja taistolaisista ja sen semmoisista.
Ja ne sitten perusti omat puolueensa, jotka on vieläkin olemassa, eli SKP (Suomen kommunistinen puolue) ja KTP (Kommunistinen työväenpuolue).
Nuo kaksi porukkaa (SKP ja KTP) sen sijaan kyllä edelleenkin aidosti on. Niillä on keskuskomiteat ja kaikki, tavoiteohjelmassa vallankumous yms. Mutta jäsenten ikä alkaa jo seiskalla ja kasilla. Joten tuskin niistä on suurta uhkaa kellekään.
Mutta tietysti jos katsoo äärioikealla, niin kaikki muut näyttää vassareilta.
 
Se että kansa ohjaa mielipiteillään, puheellaan ja ostotaipumuksillaan sitä miten yritykset sitten käyttäytyvät ei ole mitenkään totalitaarista.
Samaa mieltä. Mutta totalitarismin määrittely ei kuulu tähän säikeeseen, joten tartun tuohon kursivoimaani kohtaan.

Olen saanut ihoa vaalentavia aineita valmistavien yritysten lausunnoista käsityksen, että suurin asiakaskunta ko. tuotteilla on Aasiassa ja Lähi-idässä. Silti näyttää nyt kovasti siltä, että aasialaisten ja lähi-itäläisten kuluttajien mielipiteet, puheet ja ostotaipumukset eivät ohjaakaan yritysten käyttäytymistä. Jos ohjaisivat, niin aikoisivatko yritykset tosiaan lopettaa tuotteiden myynnin, tai poistaa nimistä sanat "valkaisu" ja "vaalennus". Epäilen suuresti. Tällä perusteella minusta on aika selvää, että koko touhussa on kyse vain ja ainoastaan länsimaihin tarkoitetusta hyvesignaloinnista.
 
Samaa mieltä. Mutta totalitarismin määrittely ei kuulu tähän säikeeseen, joten tartun tuohon kursivoimaani kohtaan.

Olen saanut ihoa vaalentavia aineita valmistavien yritysten lausunnoista käsityksen, että suurin asiakaskunta ko. tuotteilla on Aasiassa ja Lähi-idässä. Silti näyttää nyt kovasti siltä, että aasialaisten ja lähi-itäläisten kuluttajien mielipiteet, puheet ja ostotaipumukset eivät ohjaakaan yritysten käyttäytymistä. Jos ohjaisivat, niin aikoisivatko yritykset tosiaan lopettaa tuotteiden myynnin, tai poistaa nimistä sanat "valkaisu" ja "vaalennus". Epäilen suuresti. Tällä perusteella minusta on aika selvää, että koko touhussa on kyse vain ja ainoastaan länsimaihin tarkoitetusta hyvesignaloinnista.
Niin. Vai olisiko se nyt niin ihmeellistä, jos näiden voiteiden ja muiden tököttien valmistajille tärkeämpi olisi joku muu ryhmä, kuin keski-ikäinen valkoinen heteromies joka pahoittaa mielensä jonkun sanan poistamisesta tai kontroversiaalin logon vaihtamisesta?
Nämähän kuitenkin varmaan on tehneet markkinatutkimusta ja focus grouppia ihan riittämiin, ja tuntevat asiakkaansa.

Btw. hyvesignalointi voi olla täällä jollekin vaikka kirosana. Mutta yhtiön markkinointiosastolle se voikin olla mahdollisuus.
 
Niin. Vai olisiko se nyt niin ihmeellistä, jos näiden voiteiden ja muiden tököttien valmistajille tärkeämpi olisi joku muu ryhmä, kuin keski-ikäinen valkoinen heteromies joka pahoittaa mielensä jonkun sanan poistamisesta tai kontroversiaalin logon vaihtamisesta?
Vaikeuksia luetun ymmärtämisessä? Minähän sanoin, että tärkein ryhmä ihoa vaalentavien tuotteiden valmistajille näyttää olevan asiakaskunta Aasiassa ja Lähi-idässä. Pistäpä siis näytille uutinen, tiedote, tutkimus tms., jonka mukaan em. tuotteet ovat herättäneet protestiaallon Aasiassa tai Lähi-idässä, ja juuri sen takia valmistajat ovat muuttamassa nimiä ja lopettamassa tuotantoa.

Sitä ennen pysyn kannassani, että nimenmuutokset ja valmistuksen lopettamiset johtuvat vain tämänhetkisestä tilanteesta länsimaissa. Aasialaisten ja lähi-itäläisten - eli sen varsinaisen ostajakunnan - mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.

Btw. hyvesignalointi voi olla täällä jollekin vaikka kirosana. Mutta yhtiön markkinointiosastolle se voikin olla mahdollisuus.
Hyvesignalointi on typeryyttä, mutta totta kai se voi kasvattaa myyntiä. Sanoin ihan samaa jo aiemmassa viestissäni.
 
Vaikeuksia luetun ymmärtämisessä? Minähän sanoin, että tärkein ryhmä ihoa vaalentavien tuotteiden valmistajille näyttää olevan asiakaskunta Aasiassa ja Lähi-idässä. Pistäpä siis näytille uutinen, tiedote, tutkimus tms., jonka mukaan em. tuotteet ovat herättäneet protestiaallon Aasiassa tai Lähi-idässä, ja juuri sen takia valmistajat ovat muuttamassa nimiä ja lopettamassa tuotantoa.

Sitä ennen pysyn kannassani, että nimenmuutokset ja valmistuksen lopettamiset johtuvat vain tämänhetkisestä tilanteesta länsimaissa. Aasialaisten ja lähi-itäläisten - eli sen varsinaisen ostajakunnan - mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.


Hyvesignalointi on typeryyttä, mutta totta kai se voi kasvattaa myyntiä. Sanoin ihan samaa jo aiemmassa viestissäni.
Mutta mikä siinä on ongelma?
Vieläkään en ole tässä keskustelussa nähnyt syytä tälle ”vastapöyristymiselle”, paitsi tällaisia kaltevan pinnan ”mihin tämä oikein johtaa” ja ”mitä seuraavaksi sitten”.
Itse en juuri keski-ikäisenä stereotypisenä valkoisena heteromiehenä ole käyttänyt kortisoonia ja kylmägeeliä kummempaa voidetta, mutta olen joskus toki syönyt Brumbergin Suukon ja keittänyt riisiäkin. Ei niistä mikään herätä suuria intohimoja.
Minun on vaikea ymmärtää, mikä siinä niin pöyristyttää, jos lopettavat jonkun sanan käytön tai muuttavat logoa.
Toisaalta, ajan nykyisin Nissanilla. Ei se kyllä mikään Datsun ole.
 
Mutta mikä siinä on ongelma?
Vieläkään en ole tässä keskustelussa nähnyt syytä tälle ”vastapöyristymiselle”, paitsi tällaisia kaltevan pinnan ”mihin tämä oikein johtaa” ja ”mitä seuraavaksi sitten”.

Minä en ole mitenkään pöyristynyt. Tähän ikään mennessä on jo tullut nähtyä monta sekopäistä muotivillitystä. Tämä viimeisin - mutta ei taatusti viimeinen - on vain yksi niistä.

Oleellista tässä sanojen ja värien kieltämisessä ja vaihtamisessa on se syy, miksi niin tehdään. Minusta se syy on typerä. Tässä kohkaamisessa on kyse massojen joukkohurmoksesta, jonka kanssa järjellä ei ole ollut tietyn pisteen jälkeen enää mitään tekemistä. Siitä on turha pöyristyä, ja kun kyse ei ole mistään oikeasti merkittävästä asiasta, sitä on turha yrittää edes estää. Tyhmyyttä vastaan itse jumalatkin taistelevat turhaan.
 

Uudet Starwarssit olivat niin paskoja että ne ehkä retconnataan kokonaan helvettiin. :smoke:

"Huhun mukaan Lucafilmin pomo Kathleen Kennedy vastustaa ideaa. "

höhö
 

En mä osaa sanoa tähän enää mitään.

Eli D&D tekee sen mitä fantasiakirjallisuus on tehnyt jo pitkän aikaa, eli siirtyy pois Tolkienin ajan koodauksesta (tai mikä ikinä onkaan suomenkielen sana tuolle termille) modernimpaan aikaan. Ja näköjään kun katsoo D&D:n asiakasprofiilia niin ei mikään ihme.
 

Uudet Starwarssit olivat niin paskoja että ne ehkä retconnataan kokonaan helvettiin. :smoke:

"Huhun mukaan Lucafilmin pomo Kathleen Kennedy vastustaa ideaa. "

höhö

Vähän väärä ketju aiheelle mutta kävis kyllä järkeen etenkin jos ne heittää Feigelle Star Warsin vetovastuun. Feige on kuitenkin osoittanut että osaa hanskata tuollaisen laajan franchisen todella hyvin. Kun taaskin Kennedy ei osannut pitää kontrollia.
(ja ei, uudet Star Warsit eivät olleet huonoja "koska feminismi" vaan ne olivat huonoja koska oli aivan liikaa kokkeja keittiössä joista yksi halusi tehdä pastaa, yksi currya ja yksi hampurilaisia).
 
Vähän väärä ketju aiheelle mutta kävis kyllä järkeen etenkin jos ne heittää Feigelle Star Warsin vetovastuun. Feige on kuitenkin osoittanut että osaa hanskata tuollaisen laajan franchisen todella hyvin. Kun taaskin Kennedy ei osannut pitää kontrollia.
(ja ei, uudet Star Warsit eivät olleet huonoja "koska feminismi" vaan ne olivat huonoja koska oli aivan liikaa kokkeja keittiössä joista yksi halusi tehdä pastaa, yksi currya ja yksi hampurilaisia).

Kyllä ne ihan paskoja sen feminismin vuoksikin oli joka johti umpipaskoihin hahmoihin muiden syiden lomassa.
 
Mutta jälleen kerran, se että ihmiset käyttää omaa sananvapauttaan ja omaa valinnanvapauttaan EI OLE MITÄÄN VITUN TOTALITAARISUUTTA

Osoittaa jonkinlaista totalitaarista ajattelua edes väittää, että tässä "ihmiset" - kollektiivina - olisivat käyttämässä sananvapauttaan. Kyse on pienen vähemmistön äänekkäästä öyhötyksestä siinä missä valtaosaa koko asia ei liikuta mitenkään. Tai liikuttaa vasta sitten, kun vuosikymmeniä käytettyjä, tuttuja tuotteita ei enää saakaan kaupasta.

Olen saanut ihoa vaalentavia aineita valmistavien yritysten lausunnoista käsityksen, että suurin asiakaskunta ko. tuotteilla on Aasiassa ja Lähi-idässä. Silti näyttää nyt kovasti siltä, että aasialaisten ja lähi-itäläisten kuluttajien mielipiteet, puheet ja ostotaipumukset eivät ohjaakaan yritysten käyttäytymistä. Jos ohjaisivat, niin aikoisivatko yritykset tosiaan lopettaa tuotteiden myynnin, tai poistaa nimistä sanat "valkaisu" ja "vaalennus". Epäilen suuresti. Tällä perusteella minusta on aika selvää, että koko touhussa on kyse vain ja ainoastaan länsimaihin tarkoitetusta hyvesignaloinnista.
Naulan kantaan.

Mutta mikä siinä on ongelma?

Ydinongelma on siinä, että pieni öyhöttäjien joukko haluaa pakottaa omat arvonsa muille. Omia arvojani loukkaa syvästi tällainen näennäisloukkaantuminen. Loukkaantujat ovat toki vapaita itse loukkaantumaan niin verisesti kuin haluavat, mutta on väärin, että he pakottavat muut mukautumaan juuri heidän loukkaantumiseensa.

Jos joku tykkää ostaa Eskimo-jäätelöpuikkoja aina kesäisin, niin kyllä siinä jollain tasolla on puututtu ihmisten oikeuksiin, jos Eskimoita ei enää saa kaupasta ensi kesänä. Jos Eskimo tuntuu loukkaavalta, niin loukkantuja on täysin vapaa jättämään Eskimot kauppaan, mutta on väärin, että loukkaantujat voisivat kieltää Eskimot kaikilta.

Sekin on huomattava, että tuotemerkkeihin ja -symboliikkaan sisältyy merkittävää brändiarvoa. On melkoinen riski, että tämä arvo tuhotaan, jos hyvää, tunnettua brändiä lähdetään sormeilemaan. Voi olla, että hyveöyhötyksellä aiheutetaan rahassa mitattavaa vahinkoa yrityksille ja niiden omistajille. Voisiko öyhöttäjät saada henkilökohtaiseen korvausvastuuseen?
 
Kyllä ne ihan paskoja sen feminismin vuoksikin oli joka johti umpipaskoihin hahmoihin muiden syiden lomassa.

Feminismi ei ehkä auttanut leffoja mutta se ei todellakaan ollut syy miksi ne ei onnistunut. Ensinnäkin Disney onnistui tekemään kaksi todella hyvää Star Wars leffaa jotka hakkaa kaikki prequel leffat ja joista toinen melkein jopa pärjää Empirelle. Ja ne on Rogue One ja The Force Awakens.
Noi kaksi ovat kaikin puolin hyviä leffoja, niin kriitikkojen kuin katsojienkin mielestä. Ja rahallisesti, toinen rikko 2mrd rajan ja toinen onnistui rikkomaan miljardin rajan siitä huolimatta että se oli spinoff leffa ilman mitään vanhoja hahmoja (pl. cameot).

Homma lähti menemään perseelleen siinä vaiheessa kun Disney päätti jakaa ohjaajan hommat kolmelle eri ohjaajalle (mikä ei sinänsä ole vielä ongelma) ilman että taustalla olisi ollut joku osaava tyyppi pitämässä hommaa paketissa (mistä syntyi se ongelma). MCU:ssa ei ole ollut tuota ongelmaa koska vaikka siellä on useita eri ohjaajia niin siellä on taustalla kuitenkin Feige varmistamassa että homma pysyy kasassa.
Joten lopputuloksena oli että oli yksi mainio Star Wars leffa jonka teki JJ Abrams. Sitä seurasi yksi todella hyvä parin sadan miljoonan indie leffa joka ei oikeasti tuntunut Star Wars leffalta ja joka oli pahasti ristiriidassa ekan leffan kanssa. Ja sitä seurasi kolmas leffa joka oli totaalinen clusterfuck missä yritettiin tehdä uukkaria edellisen leffan jälkeen ja lopputuloksena oli kolari kallioleikkaukseen.
Jos homma olisi ollut alusta loppuun JJ Abramsin käsissä, tai jos siellä olisi ollut se Feige taustalla, niin homma olisi mitä todennäköisemmin toiminut, vaikkakin siellä olisi ollut jotain "feministisiä elementtejä".

Ja sitten Solo nyt vaan oli kaikin puolin paska suoritus. Paitsi Donald Glover. Jos jotain niin Disneyn pitäisi tehdä Landosta soololeffa.
 
Osoittaa jonkinlaista totalitaarista ajattelua edes väittää, että tässä "ihmiset" - kollektiivina - olisivat käyttämässä sananvapauttaan. Kyse on pienen vähemmistön äänekkäästä öyhötyksestä siinä missä valtaosaa koko asia ei liikuta mitenkään. Tai liikuttaa vasta sitten, kun vuosikymmeniä käytettyjä, tuttuja tuotteita ei enää saakaan kaupasta.

Miksi luulet että puhuin kollektiivisesti kaikista ihmisistä? Se sananvapaus kuuluu sille pienelle äänekkälle vähemmistölle siinä missä muillekin.
 
Kyllä ne ihan paskoja sen feminismin vuoksikin oli joka johti umpipaskoihin hahmoihin muiden syiden lomassa.
Jonnet ei muista ensimmäistä jatko-osatrilogiaa? Ts pökkelöitä hahmoja saatiin kyllä aikaan ihan ilman mitään ismejäkin.
 
Feminismi ei ehkä auttanut leffoja mutta se ei todellakaan ollut syy miksi ne ei onnistunut. Ensinnäkin Disney onnistui tekemään kaksi todella hyvää Star Wars leffaa jotka hakkaa kaikki prequel leffat ja joista toinen melkein jopa pärjää Empirelle. Ja ne on Rogue One ja The Force Awakens.
Noi kaksi ovat kaikin puolin hyviä leffoja, niin kriitikkojen kuin katsojienkin mielestä.

Meehän nyt jo kämpille. Nuohan oli ihan kauheaa roskaa.
 
Jonnet ei muista ensimmäistä jatko-osatrilogiaa? Ts pökkelöitä hahmoja saatiin kyllä aikaan ihan ilman mitään ismejäkin.
Itse kun en ole Jonne ja useammankin kerran ehtinyt prequelit katsoa, (siis ilmeisesti puhutaan esi-osatrilogiasta) niin muistan kyllä hyvin miten nämä hakkaavat tarinankerronnassa ja käsikirjoituksessa nämä uudet räpellykset ihan 6-0 alkeellisesta blue-screenistä ja välillä heikosta ohjauksestaan huolimatta. Ja mitä hahmoihin tulee niin jopa Darth Maul on aivan eri planeetalta kuin mikä-sen-han-solon-pojan-nimi-ees-oli. Ainoa, minkä voi edes mainita samassa yhteydessä on Rogue One.
 
Osoittaa jonkinlaista totalitaarista ajattelua edes väittää, että tässä "ihmiset" - kollektiivina - olisivat käyttämässä sananvapauttaan. Kyse on pienen vähemmistön äänekkäästä öyhötyksestä siinä missä valtaosaa koko asia ei liikuta mitenkään. Tai liikuttaa vasta sitten, kun vuosikymmeniä käytettyjä, tuttuja tuotteita ei enää saakaan kaupasta.


Naulan kantaan.



Ydinongelma on siinä, että pieni öyhöttäjien joukko haluaa pakottaa omat arvonsa muille. Omia arvojani loukkaa syvästi tällainen näennäisloukkaantuminen. Loukkaantujat ovat toki vapaita itse loukkaantumaan niin verisesti kuin haluavat, mutta on väärin, että he pakottavat muut mukautumaan juuri heidän loukkaantumiseensa.

Jos joku tykkää ostaa Eskimo-jäätelöpuikkoja aina kesäisin, niin kyllä siinä jollain tasolla on puututtu ihmisten oikeuksiin, jos Eskimoita ei enää saa kaupasta ensi kesänä. Jos Eskimo tuntuu loukkaavalta, niin loukkantuja on täysin vapaa jättämään Eskimot kauppaan, mutta on väärin, että loukkaantujat voisivat kieltää Eskimot kaikilta.

Sekin on huomattava, että tuotemerkkeihin ja -symboliikkaan sisältyy merkittävää brändiarvoa. On melkoinen riski, että tämä arvo tuhotaan, jos hyvää, tunnettua brändiä lähdetään sormeilemaan. Voi olla, että hyveöyhötyksellä aiheutetaan rahassa mitattavaa vahinkoa yrityksille ja niiden omistajille. Voisiko öyhöttäjät saada henkilökohtaiseen korvausvastuuseen?
Suoraan sanottuna tämä kyllä kuulostaa eniten muutosvastarinnalta.

Ja samalta se puikko maistuu, vaikka nimi olisikin brändin mukaan vain Pingviini.
Itse asiassa, pidän melko todennäköisenä, että niiden puikkojenkin makua on vuosien mittaan hieman säädelty. Lähes kaikkien tuotteiden kohdalla sellaista kehittelyä kuitenkin tehdään.
 
Meehän nyt jo kämpille. Nuohan oli ihan kauheaa roskaa.

No kaikki ei tietenkään tykkää kaikista mutta sanoisin että Rogue Onen ja Force Awakensin kohdalla numerot puhuvat suht selvää kieltä.
Lisäksi kannattaa muistella että kuinka hirveää tuubaa prequelit olivat ja niiden päihittämiseen ei paljon vaadita.
 
No kaikki ei tietenkään tykkää kaikista mutta sanoisin että Rogue Onen ja Force Awakensin kohdalla numerot puhuvat suht selvää kieltä.

Juuh sillä ei varmaan ole mitään tekemistä asian kanssa että kyse oli suunnattoman odotetuista Star Wars elokuvista. :asif: Force awakens oli susipaska.

Jonnet ei muista ensimmäistä jatko-osatrilogiaa? Ts pökkelöitä hahmoja saatiin kyllä aikaan ihan ilman mitään ismejäkin.

Sanoisin että nämä leffat pelasti henkilöiden osalta isosti se että kaikissa oli onnistuneet pahikset jotka on kenties elokuvan tärkein hahmo. Ei minusta muutenkaan päähahmojen osalta mitenkään huonoja olleet jos nyt lasketaan se Jar Jar pois.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kun en ole Jonne ja useammankin kerran ehtinyt prequelit katsoa, (siis ilmeisesti puhutaan esi-osatrilogiasta) niin muistan kyllä hyvin miten nämä hakkaavat tarinankerronnassa ja käsikirjoituksessa nämä uudet räpellykset ihan 6-0 alkeellisesta blue-screenistä ja välillä heikosta ohjauksestaan huolimatta. Ja mitä hahmoihin tulee niin jopa Darth Maul on aivan eri planeetalta kuin mikä-sen-han-solon-pojan-nimi-ees-oli. Ainoa, minkä voi edes mainita samassa yhteydessä on Rogue One.
Prequel-trilogia. Miten vaan. Siis nimenomaan Ep1:n kauppasaartoineenhan ja veroineen (tää on Star Wars, ei puoli yhdeksän uutiset) oli täyttä paskaa.
 
Miksi luulet että puhuin kollektiivisesti kaikista ihmisistä? Se sananvapaus kuuluu sille pienelle äänekkälle vähemmistölle siinä missä muillekin.
Olisiko syynä se, että käytit kollektiivista nominatiivimuotoa "ihmiset", sen sijaan, että olisit käyttänyt merkitykseltään partitiivisempaa muotoa kuten "muutamat öyhöttäjät" tai edes "pieni, äänekäs vähemmmistö"? Tässä kun ei ole kyse siitä, että ihmiset yleisesti olisivat kadulla vaatimassa Eskimoita pois kaupoista.

Nyt muutamat öyhöttäjät käyttävät sananvapauttaan loukatakseen muiden oikeuksia omiin arvoihinsa ja mielipiteisiinsä. Perinteikkäät tuotemerkit ja -symboliikka ovat arvokkaita sinänsä myös kulttuurin osana.

Oliko niin, että öyhöttäjät ovat jo onnistuneet rajoittamaan joidenkin vanhojen elokuvien saatavuutta? Silloin loukataan suoraan kaikkien muiden sananvapautta. Sananvapaus kun on kaksisuuntainen: lupa levittää ja lupa vastaanottaa.
 
Ydinongelma on siinä, että pieni öyhöttäjien joukko haluaa pakottaa omat arvonsa muille. Omia arvojani loukkaa syvästi tällainen näennäisloukkaantuminen. Loukkaantujat ovat toki vapaita itse loukkaantumaan niin verisesti kuin haluavat, mutta on väärin, että he pakottavat muut mukautumaan juuri heidän loukkaantumiseensa.

Avainseikka on siinä, että ketään ei pakoteta mukautumaan.

Onko tämä taas se, missä vaadit vapauden nimissä myös täyttä vapautta seuraamuksista, vaikka se tarkoittaisi että muilla ei samaa vapautta olisi?
 
No kaikki ei tietenkään tykkää kaikista mutta sanoisin että Rogue Onen ja Force Awakensin kohdalla numerot puhuvat suht selvää kieltä.
Lisäksi kannattaa muistella että kuinka hirveää tuubaa prequelit olivat ja niiden päihittämiseen ei paljon vaadita.

Numerot puhuvat myynnistä, eivät hyvyydestä.

E: Samalla logiikalla Captain Marvel on helvetin hyvä leffa. :lol:
 
Avainseikka on siinä, että ketään ei pakoteta mukautumaan.

Onko tämä taas se, missä vaadit vapauden nimissä myös täyttä vapautta seuraamuksista, vaikka se tarkoittaisi että muilla ei samaa vapautta olisi?

Miten niin ei pakoteta? Onko jäänyt täysin huomaamatta nämä tapaukset, joissa kyseiset hullut pyrkivät saamaan potkuja ja muuta hallaa sellaisille, jotka heidän touhujaan ääneen ovat vastustaneet?
 
Eli D&D tekee sen mitä fantasiakirjallisuus on tehnyt jo pitkän aikaa, eli siirtyy pois Tolkienin ajan koodauksesta (tai mikä ikinä onkaan suomenkielen sana tuolle termille) modernimpaan aikaan. Ja näköjään kun katsoo D&D:n asiakasprofiilia niin ei mikään ihme.
No, on tuo kyllä melkoinen ihme, kun koko paska on tietyiltä osin perustunut alusta asti CNL ja ENG akselien varaan.. (tai no, ainankin 3.5 ed asti ja muistaakseni myös 4ed (Joka oli kyllä täyttä ongelmajätettä muuten.)
 
Suoraan sanottuna tämä kyllä kuulostaa eniten muutosvastarinnalta.
Turhia muutoksia on syytäkin vastustaa. Miksi muuttaa toimivaa ja hyväksi todettua? Muutoksissa pelkän muutoksen vuoksi ei ole mitään järkeä.

Jos on vakuuttavaa näyttöä siitä, että muutoksella päästään parempaan, niin harkitut muutokset voi toki olla perusteltuja kunhan muutoksen riskit pidetään hallittuina.

Ja samalta se puikko maistuu, vaikka nimi olisikin brändin mukaan vain Pingviini.
Kuluttajatuotteissa mielikuvilla on väliä.
Jos Pepsi ostaisi Coca Colan ja alkaisi myydä aitoa kokista Pepsi-pulloissa, niin ei varmaan kelpaisi kaikille. :)
 
Miten niin ei pakoteta? Onko jäänyt täysin huomaamatta nämä tapaukset, joissa kyseiset hullut pyrkivät saamaan potkuja ja muuta hallaa sellaisille, jotka heidän touhujaan ääneen ovat vastustaneet?

Jos "potkujen hankkiminen" tapahtuu laillisin keinoin esimerkiksi ilmoittaen, että emme syö ravintolassasi ellei rasistisia laukova kokki saa kenkää niin missä tarkalleen ottaen tapahtuu vääryys? Tietenkin potkuille pitää olla lailliset perusteet mutta esim. Levykauppa X osti bläkkisnatsin ulos ja sekin kuulemma oli väärin. Vaihtoehtoisesti voi seistä periaattensa tai työntekijänsä takana ja katsoa kortit.
 
Avainseikka on siinä, että ketään ei pakoteta mukautumaan.

Onko tämä taas se, missä vaadit vapauden nimissä myös täyttä vapautta seuraamuksista, vaikka se tarkoittaisi että muilla ei samaa vapautta olisi?
Kun julkisista palveluista poistetaan/sensuroidaan materiaalia niin totta hitossa silloin pakotetaan mukautumaan. Isoilla, lähes monopoliasemassa tomivilla jakelijoilla ja valtiolähtöisillä yrityksillä on täysin vastaava valta julkisesti saatavaan materiaaliin kuin jollain edesmenneellä valtion elokuvatarkastamolla, ellei jopa suurempi.
 
Kun julkisista palveluista poistetaan/sensuroidaan materiaalia niin totta hitossa silloin pakotetaan mukautumaan. Isoilla, lähes monopoliasemassa tomivilla, jakelijoilla ja valtiollisilla toimijoilla on täysin vastaava valta julkisesti saatavaan materiaaliin kuin jollain edesmenneellä valtion elokuvatarkastamolla ellei jopa suurempi.

Tuossa puhuttiin yksityisten yhtiöiden omaan brändiinsä jne. tekemistä muutoksista. Eikä niitäkään pakotettu.
 
Numerot puhuvat myynnistä, eivät hyvyydestä.

E: Samalla logiikalla Captain Marvel on helvetin hyvä leffa. :lol:

Laitoin jo muuten jatkot tuonne Star Wars ketjuun:
Summauksena josset vaivaudu avaan niin nuo kaksi Star Wars leffaa joista puhuin saivat hyvät arvostelut niin kriitikoilta kuin katsojilta. Eli jos kriitikot tykkää, katsojat tykkää ja tuotantoyhtiön pankkitili tykkää niin sanoisin että yleisesti ottaen kyseessä on ollut hyvä ja tykätty leffa, vaikkei se jokaisen makuun sopisikaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom