Joo, varmasti mennään tietynlaisen ulkoisen paineen johdattelemana ja tehdään silloin tällöin brändiuudistuksia taloudellisin perustein, mutta tässä tapauksessa tuo "ulkoinen paine" on kuluttajista promillen promilleja keitä tämä asia häiritsee. Tämä ei todellakaan ole mikään "jää viivan alle eniten" -tyyppinen ratkaisu, vaan varmasti heikentää brändiä ja kulutusta ainakin väliaikaisesti, ellei pysyvästi.Tavallaan kaikki liiketoiminnalliset päätkset tehdään "ulkoisen paineen johdattelemana". Eli siis tehdään kuluttajien muuttuvista preferensseistä johtuvat päätökset niin, että viivan alle jäisi eniten.
Jos asia vituttaa, niin tämän voi nähdä niinkin että firmat toimivat proaktiivisesti niin, että mielensäpahoittajille ei jää mitään aseita niitä vastaan. Eli kun ei ole "neekeriä" tuotepakkauksessa, niin mielensäpahoittajille ei jää enää oikein aseita hyökätä yritystä vastaan. Sinänsä ihan järkevää selustan turvaamista.