Ei nuo testit nyt ole pelkästään sen luontoisia että ne "reputetaan tai ei". Tietenkin joitain minimivaatimuksia on, mutta noiden testien tehtävä on pistetyttää hakijat joisa sitten eniten pisteitä päässeet pääsevät poliisikouluun. Kuten sanoin niin tuossa on jo aika kova seula kun ei ne hakijatkaan nyt kaikki ihan perustallaajia ole. Voit googlettaa asian itse jos tuo kuulostaa jotenkin uskomattomalta.
No nyt sä alat pääsemään kiinni siitä mitä mä hain takaa:
Eli siis, jos sulla on 175 aloituspaikkaa ja 5000 hakijaa niin se että paikan saa vain 3,5% hakijoista ei välttämättä tarkoita että kyseinen työ on erittäin vaativa vaan se voi myös tarkoittaa sitä että sulla on todella suosittu työpaikka mutta ei-niin-vaativa työpaikka joita vaan ei ole kovin montaa tässä maassa.
Jos niistä 5000 hakijasta vaikkapa 4500 täyttäisi ne minimivaatimukset poliisille (eli eivät reputa noita testejä) ja paikan sitten saa noista 4500 ne 175 parasta niin tuo ei tarkoita että kyseisen työn vaatimukset ovat todella korkeat vaan se tarkoittaa että kyseiseen työpaikkaan on todella vähän avoimia paikkoja versus paljonko on hakijoita. Eli jos aloituspaikkoja olisi se 2500 niin sitten puolet hakijoista pääsisi läpi.
Toki jotta sinä itse henkilökohtaisesti saat sen paikan niin sun pitää olla pirun hyvä. Mutta jos päätät poliisiammatin sijaan tehdä jotain muuta niin se ei ole suuri menetys koska jonossa on se 4325 tyyppiä jotka myös täyttävät kriteerit. Joka taaskin tarkoittaa sitä että työn vaativuus ei näy palkassa jos ei ole pulaa potentiaalisista työntekijöistä.
Mutta jos noista 5000 hakijasta vaikkapa 4800 reputtaisi kokeet, eli eivät täytä niitä minimivaatimuksia, ja sitten lopuista 200 valitaan ne 175 parasta niin sitten kyseessä on mitä todennäköisesti todella vaativa työ. Jolloin myös palkka tulee olemaan kohdalla koska palkkaavalla taholla ei ole niitä kolmea tuhatta muuta potentiaalista työntekijää jonossa.