Kaiser Soze
Johtaja
Olen miehille joko vitsi tai huumorintajuton ”feminatsi” – Miksi sovinistisia vitsejä pitäisi sietää?
Julkaistu: 16.8. 2:00 , Päivitetty: 16.8. 8:00
JOKA ikinen miespuolinen kaverini, entinen poikaystäväni ja kaikki muut miespuoliset henkilöt, joita olen tavannut, ovat sanoneet jotain sovinistista – vitsillä tai ei. Olen ollut miehille joko vitsi tai huumorintajuton ”feminatsi”. Jos vitsejä kuulisi harvoin ja harvalta, niin voisihan niille nauraa, mutta jos niitä kuulee aina ja melkein jokaiselta, miksi niitä pitäisi enää sietää?
Olen feministi, eli tahdon tasa-arvoa. Kun sanon tämän ääneen, minut leimataan ”feminatsiksi”, joka haluaa sortaa miehiä. Olen vasta 20-vuotias ja silti jo todella kypsä tähän touhuun. Voin vain kuvitella, miten turhautuneita vanhemmat naiset ovat.
Venla Vartiainen
opiskelija, Helsinki
Poiminta kommenteista. Lue säkin @iina koska asia on just noin.
” Olen vasta 20-vuotias ja silti jo todella kypsä tähän touhuun. Voin vain kuvitella, miten turhautuneita vanhemmat naiset ovat.”
Tuossa iässä ärsyynnytään helposti, mikä johtunee siitä, että ärsyyntyjä turhautuu omaan statukseensa ja vaikutusmahdollisuuksiinsa. Ei oteta riittävän vakavasti – tosin monesti ei lainkaan syyttä. Pienikin pila pilaa koko päivän. (Eikä tuo ongelma vaivaa pelkästään naisia.)
Iän karttuessa opitaan elämään maailman kanssa, ohitetaan tyhmät heitot ja keskitytään tärkeämpiin asioihin. Eli ehkä ne vanhemmat naiset eivät ole edes niin turhautuneita, kuin juuri teiniän idealismissa kervistelevät. Tosin näyttää siltä, etteivät kaikki ihmiset aikuistu koskaan…
” Olen feministi, eli tahdon tasa-arvoa. Kun sanon tämän ääneen, minut leimataan ”feminatsiksi”, joka haluaa sortaa miehiä.”
Miksiköhän leimataan? Olisiko syynä se, että feministien suhdetoiminta on epäonnistunut? Kirjoittaja voi olla vilpittömästi tasa-arvon asialla, mutta feminismiin itseensä liitetään paljon ikävämpiäkin piirteitä.
Pitäisikö nimi muuttaa? Miksi sen pitää olla juuri feminismi? Jos vilpittömästi ajetaan tasa-arvoa, voisihan se olla neutraalimpikin. Vaikka kaipa feministit senkin pian pilaisivat. :-|