• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Julkisista tunteiden näyttämisestä sen verran tarkentaisin edellistä lausuntoani, että julkinen tunteiden näyttäminen on minulle hyvin vierasta, ja katsonkin tällaisia tapauksia hyvinkin paljon kieroon. Tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa.

Mistä sä tiedät, ettei sillä ole tekemistä sinun sukupuolesi kanssa?

Urheilijoista sen verran, että kyllähän "neitimäisesti" käyttäytyvä Cristiano Ronaldo esimerkiksi saa paljonkin pilkkaa julkisesta itkemisestään. Samaten urheilupiireissa puhutaan termeillä neitijalkapallo jne. sarjoista, joissa ollaan "herkemmin" näyttämässä (tai näyttelemässä) tuntemuksiaan ja tuskiaan (ikään kuin se nyt liittyisi sitten sukupuoleen, että kokeeko kipua vai ei).

Itselle tullut sellainen nk. kulttuurinen käsitys, että "mies ei turhia itke" eli pienistä vastoinkäymisistä (haavereista jne.) ei ruveta vollottamaan. MUTTA kun puhutaan "toksisesta maskuliinisuudesta", niin termi sisältää vahvasti sen, että miesten käytös olisi ongelma. Minulla on sellainen käsitys, että miehen itkemisen näkee negatiivisena aivan yhtä usein nainen kuin mieskin, ellei jopa useammin.

Ns. ilosta itkeminen on kyllä kulttuurissa varatta aikalailla yksinomaan naisille. Hyvin vieraalta tuntuisi, että esim. isä itkisi poikansa häissä. Mutta tässäkin sama, että käsitykseni mukaan asian näkää outona niin miehet kuin naisetkin, joten "toksisesta maskuliinisuudesta" puhuminen on harhaanjohtavaa.

Mistä sä tiedät, ettei sillä ole tekemistä sinun sukupuolesi kanssa?

Urheilijoista sen verran, että kyllähän "neitimäisesti" käyttäytyvä Cristiano Ronaldo esimerkiksi saa paljonkin pilkkaa julkisesta itkemisestään. Samaten urheilupiireissa puhutaan termeillä neitijalkapallo jne. sarjoista, joissa ollaan "herkemmin" näyttämässä (tai näyttelemässä) tuntemuksiaan ja tuskiaan (ikään kuin se nyt liittyisi sitten sukupuoleen, että kokeeko kipua vai ei).
Siis millä ei ole tekemistä sukupuoleni kanssa? En puhunut omasta sukupuolestani, vaan niiden julkisesti tunteita näyttävien sukupuolista.

Itse en ole kuullut näistä sarjoista puhuttavan minään neitijalkapallosarjoina.

E: Jääkiekon puolella tästä neitikiekosta tosin puhutaan paljonkin. Tälle on kuitenkin käsittääkseni varsin luonnollinen selitys.

Kyllähän se liittyy sukupuoleen koetaanko kipua vai ei. Naisilla on matalampi kipukynnys.

Kipukynnys paremmaksi | Kauneus & Terveys

"Monissa tutkimuksissa on todettu, että nainen tuntee hennomman ärsykkeen kivuliaana kuin mies. Naisen kipu kynnys on siis matalampi. Myös naisen kivun sietokyky on keskimäärin miestä kehnompi, eli hän väistelee kipua."

Siis millä ei ole tekemistä sukupuoleni kanssa? En puhunut omasta sukupuolestani, vaan niiden julkisesti tunteita näyttävien sukupuolista.

En väitä, kunhan heitin vaan ajatuksen, että voiko olla, että miehet ottavat julkiset tunteidenosoitukset huonommin vastaan syystä tai toisesta kuin naiset? Jotenkin vaan ajatus naisesta empaattisesti lohduttamassa kumpaa vaan sukupuolta tuntuu tavallisemmalta.

En väitä, kunhan heitin vaan ajatuksen, että voiko olla, että miehet ottavat julkiset tunteidenosoitukset huonommin vastaan syystä tai toisesta kuin naiset? Jotenkin vaan ajatus naisesta empaattisesti lohduttamassa kumpaa vaan sukupuolta tuntuu tavallisemmalta.
En tiedä johtuuko sukupuolesta vai mistä. Ajatus tuossa taustalla on se, että olen nähnyt elämäni aikana niin paljon asioita, jotka ovat menneet pieleen siksi, että joku ei osaa hallita tunteitaan. Jos ihminen ei osaa pidätellä itkuaan, niin tuskin osaa silloin pidätellä myöskään vihaansa, ynnä muita vastaavia. Tällaisista impulsiivisista ihmisistä pyrin pysyttelemään kaukana.

Itse olen kuitenkin ajatellut, että asia johtuu omista henkisistä lukoistani. Jos kuitenkin on niin, että tämä on miehinen ominaisuus ja johtuu siitä, että olen mies, niin mukava kuulla.

Ihminen nyt ei ole kauhean kauaa elanäyt nykyisessä yltäkylläisyydessä ja olemme käytännössä vieläkin niitä luolamiehiä. Pelto on kyynettävä tai peura käytävä kaatamassa eikä siinä itku auta. Erittäin tunteekkaat ihmiset eivät myöskään osaa ajatella rationaalisesti paineen alla, joten he luonnollisesti eivät selviä yhtä hyvin kuin tunteitaan hallitsevat henkilöt.

Kyllä miehet tuntee, mutta eivät vain näytä sitä samalla tavalla. Siinä ei myöskään ole mitään väärää.

Ei siinä ole mitään pahaa, jos lapselle opettaa vähän kovuuttakin elämää varten. Sitä tulee joka tapauksessa tarvimaan, vaikka kuinka haluaa uskoa vaaleanpunaiseen utopiaan pumpulimaailmasta. Ja poikalapsi tarvii sitä kovuutta elämässään enemmän kuin tyttölapsi tykkäsi joku siitä tai ei. Niin se vain on. Jos ei usko, voi katsoa ketä esimerkiksi asevelvollisuus yhteiskunnassa koskee, mikä on sukupuolijakauma turvallisuusalalla, fyysisesti vaativissa ja vaarallisissa töissä jne.

Kyllä miehet tuntee, mutta eivät vain näytä sitä samalla tavalla. Siinä ei myöskään ole mitään väärää.

Nimenomaan tämä

Ei noin varmaan moni sano suoraan, mutta koetteko tosiaan, että pojalle tai miehelle on ihan ok (eli ei "epämiehekästä") itkeä tai muuten näyttää tunteitaan muiden nähden? Mulla on sellainen käsitys, että jo lapsuudessa joutuu herkästi kiusatuksi, jos esim. alkaa itkeä julkisesti.
Onko itkeminen epämiehekästä riippuu kyllä tilanteesta. Ehkä miehiltä odotetaan hieman enemmän kovuutta kuin naisilta ja ihan pienistä asioista ei pidä itkeä. Toisaalta ei taida teidän naistenkaan puolella olla ihan ok jokaisesta pienestä asiasta aletaan pillittämään. Kuten muutkin jo sanoi, niin miehekkäänä pidetään sitä että asiat hoidetaan vaikka tuntuisi pahalta. Mutta sitten kun homma on hoidettu se on täysin ok päästää ne tunteet valloilleen ja antaa itkun tulla.

Se oli esimerkki.
No mistä sen esimerkin keksit? Kun oman käsityksen mukaan tuollaista ei tapahdu käytännössä lainkaan, vaikka urheilevassa sekä penkkiurheilevassa seurassa olen koko ikäni viettänyt. Toki joillekin tekosyille naureskellaan, kun suoritus mennyt perseelleen, mutta että itkulle, tuskin.

E: Tottakai pilkataan, aivan kuten ihmisiä pilkataan mitä mielikuvituksellisimmista syistä. Se, että nostaa tikunnokkaan jonkun spesifin tavan kiusata, kielii minusta siitä, että kyseinen tapa nähdään vähintäänkin kohtalaisen isona ongelmana.

En mäkään muista kuka niin varsinaisesti sanoi mutta hyvin se tuntui olevan kaikkien tajuntaan iskostunut, että poikien ei kuulu itkeä ja jos itki vaikkapa kiusaamisen seurauksena niin se oli suurin arvovaltatappio. Tosin, kuten sanottua, ajat on saattanut muuttua 80-luvulta ja hyvä niin jos on.

Omasta kasarilapsuudesta en muista mitään "boys dont cry" tyylistä. Olin lapsena niin poika/tyttö kuin kakara voi olla. Autot kiinnostivat siinä määrin että ensimmäinen koskaan sanomani sana Ladan viikinkivenevalomainoksen nähdessäni oli lala. Metsällä kuljin faijan mukana kun muut mukulat olivat päiväkodissa. Pikkuautoja, polkutraktoreita ja kaikkia poikalapselle hankittavia leluja oli kasoittain ja kaikista niistä tykkäsin ihan simona. Mutta halusin myös barbeja ja äiti rakenteli omin käsin meikälle oman rekkatapetilla varustetun nukkekodin. :D

Ja barbienukeille piti hankkia tietenkin kunnon kulkupeli.

de75d6a18949665ba909e9d11994f7e1.jpg

Omat vanhemmat olivat niin landepaukku/urheilija/metsästysporukkaa kuin mahdollista on, mutta mitään miehen muottiin kasvattamista en koskaan kokenut, mutta en kiistä etteikö sitä olisi mahdollisesti esiintynyt muualla.

Itkeminen ei ollut kaveripiirissäkään mikään tabu, mutta jos alkoi nyyhkyttämään aivan pikkuasiasta, katsottiin sitä vähän kieroon. Oliko se toksisen maskuliinisuuden ja opittujen sukupuoliroolien toistamista?

En tiedä, mutta ainakaan intersektionaalisten feministien näkemys asiasta ei liene täysin puolueeton.

Viimeksi muokattu:
Ainakaan matala älykkyys ja lukemattomuus ei ole este naisten erittäin macchiavellilaiselle käytökselle. Draamasarjojen matkiminen riittää.

"Heteromies ihastuu mieheen" On vähän samalla tavalla paradoksi kuten on "Ahtaat mieheyden rajat". Ei se ole enää heteromies jos toisia miehiä aletaan lähestyä seksuaalisessa mielessä ja samalla tavalla mieheys lakkaa olemasta ellei sille ole olemassa rajoja jolloin sitä ei voida enää määritellä.

"Heteromies ihastuu mieheen". Nope.

Jep. Ennemmin mies huomaakin olevansa homo. Tai bi.
Tämä on kyllä todella kummallista, kun sanojen merkityksiä koko ajan ollaan rikkomassa, laventamassa ta täysin muuttamassa. Hetero tarkopittaa täsmällisesti, että on kiinnostunut toisesta sukupuolesta. Jos on kiinnostunut samasta, niin ei kertakaikkiaan voi olla hetero, vaan jotain muuta.

samalla tavalla mieheys lakkaa olemasta ellei sille ole olemassa rajoja jolloin sitä ei voida enää määritellä.

Eli mieheyttä ei ole olemassa, jollei sitä jotenkin rajoittavasti määritellä? Voisiko kuitenkin olla ennemminkin niin, että epävarmat ihmiset kaipaavat tuollaisia määrittelyjä?

Jännä, itse en ajattele naiseudesta noin.

Miten mikään asia voi olla olemassa jos sitä ei voida määritellä? Muuten kuin jonain lentävänä pieruna mikä ei tarkoita mitään.
Olisi hedellisempää kysyä miten määrittelet. Feministeillä se riippuu henkilön identiteetistä, itse olen lääketieteellisen määrittelyn kannalla.

Miten niin älykkyyttä ei voida määritellä? :bored:

Siihenhän on vartavasten kehitetty erilaisia testejä joilla sen eri osa-alueita mitataan.

Aika vaikeeta se tuntuis olevan. Älykkyysosamäärää voidaan mitata, mutta älykkyys on hiukkasen monimutkaisempi asia. Ei lähdetä tässä (jälleen kerran) siihen keskusteluun, mutta netistä löytyy tietoa.

Olisi hedellisempää kysyä miten määrittelet. Feministeillä se riippuu henkilön identiteetistä, itse olen lääketieteellisen määrittelyn kannalla.

Puhut sukupuolesta. Miehekkyys tai maskuliinisuus käsitteenä on eri asia.

Miehekkyys onkin eri asia. Ongelma tulee siinä jos miesten oletetaan olevan miehekkäitä.

Mikä ongelma erityisesti kuin minkään muun sterotypian kanssa, jotka ovat välttämättömiä käsitteitä meidän käsitysmaailmassa?

Mitä on naisellisuus ja miksi siitä pitäisi välittää? Tuoko se minulle jotain lisäarvoa?

In b4 stereotyyppiset naisen ominaisuudet :cigar:

Mitä on naisellisuus ja miksi siitä pitäisi välittää?

In b4 stereotyyppiset naisen ominaisuudet :cigar:

Mitä ihmeellistä naisten stereotyyppisissä ominaisuuksissa? Se on jokaisen oma valinta haluaako niistä välittää jos tuntee olevansa erilainen. Ongelma on että tämä ongelma jos yhteiskunta katsoo kieroon yritetään ulkoistaa yhteiskunnan ongelmaksi vaikka se olisi henkilön ihan oma ongelma.

Tuoko se minulle jotain lisäarvoa?:cigar:

Mikäli et ole huomannut niin aika moni nainen yhteiskunnassa käyttää naiseuttaan tuomaan itselleen lisäarvoa?

Mitä ihmeellistä naisten stereotyyppisissä ominaisuuksissa? Se on jokaisen oma valinta haluaako niistä välittää jos tuntee olevansa erilainen. Ongelma on että tämä ongelma jos yhteiskunta katsoo kieroon yritetään ulkoistaa yhteiskunnan ongelmaksi vaikka se olisi henkilön ihan oma ongelma.

Yhteiskunnan tulee kohdella ihmisiä mahdollisimman tasa-arvoisesti. Et varmaankaan tarkoita yhteiskuntaa vaan muita ihmisiä.

Mikä on miehekästä, naisellista, kaunista tai rumaa? Jokainen taitaa itse määritellä nämä asiat, eli ovat makuasioita. Makuasioista voi kiistellä mutta onko se hedelmällistä?

Esimerkki miten ei voida myöntää itselle saati muille tilannetta. Naisille tuo on hyväksytympää.

Jos mä olen muka oikeakätinen ja sitten huomaankin tekeväni asioita vasemmalla kädellä, niin en kai minä siinä vaiheessa voi väittää olevani enää oikeakätinen?
On joko kätisyys vaihtunut tai olen molempikätinen.

Minusta tuossa on sille itse muka itseään heteroksi pitävällä sitä myöntämisvaikeuksia sen suhteen, että ei taida oikein ollakaan täyshetero.

Ellet sinä sitten tarkoita juuri tuota asiaa tuossa itsekin.

Jengi sanoo itseään heteroksi kun ne ovatkin todellisuudessa bi, joka ei ole koskaan vaan ihastunut samansukupuoliseen. Jos mies on aina ollut vain naisten kanssa niin sanoo itseään luultavasti kysyttäessä heteroksi sen sijaan, että alkaa spekuloimaan mahdollista piilevää biseksuaalisuuttaan. 100% raivoheteroita löytyy tuolta käyräsaariketjusta.

Jengi sanoo itseään heteroksi kun ne ovatkin todellisuudessa bi, joka ei ole koskaan vaan ihastunut samansukupuoliseen. Jos mies on aina ollut vain naisten kanssa niin sanoo itseään luultavasti kysyttäessä heteroksi sen sijaan, että alkaa spekuloimaan mahdollista piilevää biseksuaalisuuttaan. 100% raivoheteroita löytyy tuolta käyräsaariketjusta.

Tai sitten ne ei ole koskaan vaan ihastunut samaan sukupuoleen koska suurimmalla osasta ihmisistä hormonit ja kaikki muu toimii siten kuten evoluutio on ne muovannut suvunjatkamista ajatellen ja se ihastuminen syntyy vaan siihen toiseen sukupuoleen?

Tai sitten ne ei ole koskaan vaan ihastunut samaan sukupuoleen koska suurimmalla osasta ihmisistä hormonit ja kaikki muu toimii siten kuten evoluutio on ne muovannut suvunjatkamista ajatellen ja se ihastuminen syntyy vaan siihen toiseen sukupuoleen?

Toimiiko? Otetaas esimerkkinä Japanin nuorten ikäluokkien tilanne.

-----------------
Japanilaisnuoret lakkasivat harrastamasta seksiä – Nyt kunnat järjestävät sokkotreffejä, koska maa tarvitsee kipeästi lisää vauvoja

Japani on pulassa.

Ihmisiä kuolee koko ajan enemmän kuin syntyy, ja mikä huolestuttavinta: nuorille ei edes maistu seksi.

Britannian yleisradioyhtiö BBC:n kyselytutkimuksen mukaan noin 43 prosenttia 18–34-vuotiaista japanilaisnuorista ei ole harrastanut koskaan seksiä.

Samaan suuntaan viittaa tulos, jonka mukaan lähes kolmannes japanilaisista täyttää 30 vuotta ilman ensimmäistäkään seksikokemusta.

Muutaman vuoden takaisen kyselyn mukaan 45 prosenttia 16–24-vuotiaista naisista sanoi, ettei seksi kiinnosta tai se on jopa halveksittavaa.

Miehistä tätä mieltä oli noin neljännes.

Miten niin älykkyyttä ei voida määritellä? :bored:

Siihenhän on vartavasten kehitetty erilaisia testejä joilla sen eri osa-alueita mitataan.
Onko miehekkyydelle kehitetty erilaisia testejä, joilla sen eri osa-alueita mitataan?

Me puhutaan nykypäivästä. Laitoin esimerkin, ettei asia ole noin yksinkertainen. Ilmiöiden selittäminen pelkällä biologialla ei ole riittävää.

No japani on aika paska esimerkki mihinkään ihmiskunnasta koska se käsittää alle kaksi prosenttia siitä.

No mitkä urheilulajit mittaavat miehisyyttä?

Urheilulajit laajemmin. Ei mitkään lajit kai spesifisesti? Juurihan se tasa-arvovaltuutettu oli nyreissään koska fyysisen suorituskyvyn katsotiin kuvastavan miehisyyttä niin miksi tällaista nyt pitää alkaa kieltämään keskustelua paskoen?

No mites koko (läntinen) maailma, syntyvyys laskee?

Tähän taitaa olla ihan ehkäisyn keksiminen ja yleistyminen syynä.

No japani on aika paska esimerkki mihinkään ihmiskunnasta koska se käsittää alle kaksi prosenttia siitä.
No valkoinen, suomalainen, Heteromies (©) on aika paska esimerkki mihinkään, koska käsittää alle promillen ihmiskunnasta.

Urheilulajit laajemmin. Ei mitkään lajit kai spesifisesti? Juurihan se tasa-arvovaltuutettu oli nyreissään koska fyysisen suorituskyvyn katsotiin kuvastavan miehisyyttä niin miksi tällaista nyt pitää alkaa kieltämään keskustelua paskoen?
Ajattelin vaan, kun tunnut tietävän miehisyyden rajat ja speksit, että onko eniten mies amerikkalaisen jalkapallon, jalkapallon vaiko skeleton-kelkkailun maailmanmestari?

Statistiikka

Viestiketjuista
283 984
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom