En nyt itse näe avioliittokäsitteen muutoksen tarvinneen mitään tutkimustietoa, vaan pohjimmiltaan näiden kahden näkemyksen välillä on vain ero siitä, onko syytä asettaa perusteettomia rajoituksia vai ei.
Mistä tiedetään, onko jollain vakiintuneella instituutiolla "perusteettomia rajoituksia" ellei asiaa tutkimuksin osoiteta? On ainakin ilmeistä, että uudelleenmäärittely rikkoo perinteisen asetelman mies+nainen->avioliitto->lapsia->perhe->uusia, kasvatettuja kansalaisia.
Perinteisen asetelman muuttamista perusteltiin sillä, että tutkimuksissa ei ole saatu mitään näyttöä poikkeavien mallien haitoista. Ongelma on siinä, että nämä tutkimukset olivat ehtaa asenteellisesti ladattua sosiologiaa, eikä niiden tuloksista voi tehdä objektiivisia päätelmiä.
Huuhaa-paperien onnistunut julkaisu - ja päätyminen jopa palkituksi, merkkipaaluartikkeliksi - osoittaa kristallinkirkkaasti, että tieteellinen julkaisuprosessi on ainakin sosiologian saralla vakavasti rikki.