Fallout 76

Fallout on aina ollut itselleni "Lone wolf"- peli, ei kyllä oikein co-op innosta. Haluan seikkailla joutomaassa omine ajatukseni, ja tutkia paikkoja etsien questeja.
Ja jos tässä nyt sitten pitää alkaa itsekseen pelata siten että joka nurkalta tulee Power Armor pelaaja- duoja/squadeja vastaan rectaamaan, jätän kyllä suosiolla hyllyyn.
Ei mulla ole co-op ja squadpelejä vastaan mitään, tykkään niistä Pubgissa, Left 4 deadissa ynm, mutta falloutin vaan haluan kokea yksin.

Saas nähdä kuinka tämä on toteutettu, eli ihan vielä en heitä kirvestä kaivoon. Odotukset ei vaan ole nyt järin isot.


Eddit: Redditissä oli näin:
"Guys Todd said there is a dozen (12) players in a server and the game is 4 times larger than fallout 4 so u wont be seeing any other players at every corner u look."
--------------
"I think he said dozen(s) plural, but I still think you're right. That way you can play with friends if you want, but you won't be constantly running into other people"


Pfff...
Jos edellisen Falloutin tarina ei oikein aina kantanut, tuskin tässä pvp- versiossa parannetaan. Itselleni Fallouteissa ei rakentaminen ja pelkkä ihmisiä vastaan taistelu riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Fallout 76 on DOA omalta osaltani, jos pelin läpipeluu vaatii huhutut 2-4 pelaajaa.
Tukikohtien rakentelu Fallout4:ssa meni todella paljon ohi siitä mitä odotin pelisarjalta.. Jos tuo oli vain alkusoittoa, niin jääpä jatkossa pelaamatta.

Äänestän lompakollani ja toivottavasti en ole yksin mielipiteeni kanssa. Ehkäpä Fallout 5 olisi sitten paluu Fo3/NV kaavaan.

Onneksi on tulossa myös Fallout: Cascadia ja Fallout: New California total conversion modit !
 
Nyt ei oikein osaa sanoa mitä mieltä tästä on. Toisaalta ihan jees kun pääsee kavereiden kanssa pelaamaan,mutta sitten kun sielä on niitä randomeita,niin ei taas oikein innosta.
Nehän tais pressissä sanoa että peli pyörii servuilla jossain? Niin peli pyörii kokoajan,olit paikalla tai et. Elikäs teen kivan pikku basen ittelle johonkin notkoon ja menen nukkumaan,aamulla takasin pelaamaan ja koko base on palasina,kun joku m*lkku on löytänyt ne laukaisukoodit nukeen..

No kattellaan nyt vielä mitä paljastavat tässä syksyn mittaan ja katotaan sitten viittiikö raottaa lompakkoa vai ei.
 
Ja yllättyneet käsi ylös kun Bethesda pysty kuseen tämänkin. Mitenkäs sä käyt dialogia ja NPC keskusteluja monivalintakysymykseineen, kun samaan aikaan joku raiskaa sua perseeseen. Noin mitäs jäikään Falloutista jäljelle kun otettiin pois se RPG? Paska ammuskelupeli, jee! Noi CoD:it ja Battlefieldit tekee sen kaiken helvetisti paremmin, onnea vaan yritykselle. Fallouteissa muutenkin ollut se tappeleminen kaikista vähiten kiinnostava osuus.
 
Nyt ei oikein osaa sanoa mitä mieltä tästä on. Toisaalta ihan jees kun pääsee kavereiden kanssa pelaamaan,mutta sitten kun sielä on niitä randomeita,niin ei taas oikein innosta.
Nehän tais pressissä sanoa että peli pyörii servuilla jossain? Niin peli pyörii kokoajan,olit paikalla tai et. Elikäs teen kivan pikku basen ittelle johonkin notkoon ja menen nukkumaan,aamulla takasin pelaamaan ja koko base on palasina,kun joku m*lkku on löytänyt ne laukaisukoodit nukeen..

Randomit tekevät pelistä just pelaamisen arvosen. Yksinpelit ja coop pelit on tylsää kun AI on nykyään niin surkea kaikissa peleissä, tai sitten vaikeus on tehty sillä että vihollisia tulee joko aivan saakelisti tai ne kestävät absurdeja määriä osumia kuten Divisionissa vaikka.

Tuota basen tuhoomista on joissain tämän tyyppisissä peleissä ratkottu sillä että on tietyt kellonajat milloin noita voi tuhota. Joissain peleissä se on koko serverille yhteinen ja joissain pelaajat saavat itse päättää sen aikaikkunan milloin base on tuhottavissa. Tuo nuke ei kyllä sovi noihin malleihin mitenkään. Kiva vaivalla kerätä joku ICBM ja sitten räjäyttää kohde jota ei voi edes tuhota. Miten lie ratkovat vai ratkovatko tuota ongelmaa mitenkään. Melko perseestä jos olettavat että suurinosa pelaajista on ystävällisiä. Ehkä aluksi, mutta kun pelimekaniikat ja tekeminen loppuu kesken niin kaikki vastaavat pelit ovat kyllä menneet kill on sight mätöksi.
 
Randomit tekevät pelistä just pelaamisen arvosen. Yksinpelit ja coop pelit on tylsää kun AI on nykyään niin surkea kaikissa peleissä, tai sitten vaikeus on tehty sillä että vihollisia tulee joko aivan saakelisti tai ne kestävät absurdeja määriä osumia kuten Divisionissa vaikka.

Tuota basen tuhoomista on joissain tämän tyyppisissä peleissä ratkottu sillä että on tietyt kellonajat milloin noita voi tuhota. Joissain peleissä se on koko serverille yhteinen ja joissain pelaajat saavat itse päättää sen aikaikkunan milloin base on tuhottavissa. Tuo nuke ei kyllä sovi noihin malleihin mitenkään. Kiva vaivalla kerätä joku ICBM ja sitten räjäyttää kohde jota ei voi edes tuhota. Miten lie ratkovat vai ratkovatko tuota ongelmaa mitenkään. Melko perseestä jos olettavat että suurinosa pelaajista on ystävällisiä. Ehkä aluksi, mutta kun pelimekaniikat ja tekeminen loppuu kesken niin kaikki vastaavat pelit ovat kyllä menneet kill on sight mätöksi.

Mä taas en jaksa pelata oikeestaan mitään missä on randomeita pyörimässä,niihin vaan tuppaa palamaan hihat muutamassa minuutissa. :D Useempaan vuoteen ole tullut pelattua kun yksäreitä ja coop/PvE pelejä kavereiden kanssa.
Kaikki PvP:tä sisältävät pelit oon vaan jättänyt väliin.

Mutta katellaan nyt syksy että mikä tästä oikein tulee,voi olla ihan kiva peli tai sitten hirveintä skeidaa ikinä. :)
 
Eddit: Redditissä oli näin:
"Guys Todd said there is a dozen (12) players in a server and the game is 4 times larger than fallout 4 so u wont be seeing any other players at every corner u look."
--------------
"I think he said dozen(s) plural, but I still think you're right. That way you can play with friends if you want, but you won't be constantly running into other people"

4x Fallout nelosen kokonen ei ole vielä kovin iso. Tuon kartan kävelee kulmasta kulmaan jossain <5 minuutissa.
 
Tästä taitaa tulla ensimmäinen Fallout peli koskaan, joka jää ostamatta. Harmittaa, että onnistuivat pilaamaan maailman parhaan pelisarjan. Siitä alkuperäisestä Fallout-fiiliksestä ei ollut nelosessa oikein mitään jäljellä ja tämä uusin tekele näyttää kasalta ADHD-onlinepaskaa, josta on riisuttu ne viimeisimmätkin RPG-elementit.

Onneksi New Vegas modi on tulossa. Toivottavasti joku tekisi samanlaiset modit ykkösestä ja kakkosesta.
 
Taitaa jäädä hyllyyn juu. Ei perheellisenä oikein ole aikaa siihen että jotkut m*lkut vetää paskaksi öisin tms. työllä ja vähäisellä peliajalla rakennetut jutut. Ja minunkin mielestä tuo " lone wolf " meininki oli aina se suola. Voin vaan kuvitella sitä kun yrität vaultista ulos ja siellä ulkona odottaa se 4 pelaajan vastaanottokomitea antamassa kuivana kakkoseen ad infinitum :beye:
 
Näin lyhyen pätkän jostain Todd Howard haastettelusta. Moditukea ei ole launchissa, mutta myöhemmin tulee private serverit jotka tukee modeja.
 
Jostain löytyi mainintaa että myöhemmin pelissä tulisi modituki ja tuki privaattirservereille, joilloin mm. voisi pelata täysin yksin. Mutta en löytänyt alkuperäisiä mainintoja näistä.

Saa vähän sama kuin yllä, näin noi mainnnat besthedan foorumilla.
 
Taitaa jäädä hyllyyn juu. Ei perheellisenä oikein ole aikaa siihen että jotkut m*lkut vetää paskaksi öisin tms. työllä ja vähäisellä peliajalla rakennetut jutut. Ja minunkin mielestä tuo " lone wolf " meininki oli aina se suola. Voin vaan kuvitella sitä kun yrität vaultista ulos ja siellä ulkona odottaa se 4 pelaajan vastaanottokomitea antamassa kuivana kakkoseen ad infinitum :beye:

Pelissähän ei ole server listiä vaan ilmeisesti aina auto matchataan parhaaseen. Jos nyt olemme oikein käsittäneet niin tuossa on se 3D tulostinta muistuttava laite jonka nimen unohdin. CAMP? Kun lähet serveriltä sun talo tallentuu siihen laitteeseen ja kun tuut seuraavan kerran takas niin tuosta laitteesta spawnataan se taas. Sun tekeleitäs ei voi siis tuhota kun et pelaa. Pelin aikana toki voi.
 
Pelissähän ei ole server listiä vaan ilmeisesti aina auto matchataan parhaaseen. Jos nyt olemme oikein käsittäneet niin tuossa on se 3D tulostinta muistuttava laite jonka nimen unohdin. CAMP? Kun lähet serveriltä sun talo tallentuu siihen laitteeseen ja kun tuut seuraavan kerran takas niin tuosta laitteesta spawnataan se taas. Sun tekeleitäs ei voi siis tuhota kun et pelaa. Pelin aikana toki voi.
I stand corrected. Siltikään tuo mahdollisuus että oma työ pistetään sileäksi ei oikein napostele kun tuota peliaikaa on aika rajallinen määrä. Toki tällainen pelisysteemi joillekin sopii.
 
I stand corrected. Siltikään tuo mahdollisuus että oma työ pistetään sileäksi ei oikein napostele kun tuota peliaikaa on aika rajallinen määrä. Toki tällainen pelisysteemi joillekin sopii.

Todd puhui että progressio tallentuu siihen 3D tulostin vekottimeen. Voi hyvinkin olla mahdollista että vaikka sun talo tuhottais niin blueprintti löytyy tuosta vehkeestä ja sen saa helposti rakennettua takaisin. Tuollainen systeemi estäisi griefaamista ihan hyvin mutta antaisi silti mahdollisuuden PvP:hen ilman liian pysyvää vaikutusta griefaamisesta. Saa nähä minkälainen se sitten lopulta on.
 
Mjoo eli yksi ikonisimmista roolipeleistä on sitten Online pvp basebuilder ilman npc'itä...
Pitkään pysyttelin positiivisena huhujen ja alku julkistusten yhteydessä, mut jo tuo vertaus että "if you play solo, its kinda like division darkzone". Eli groupit perseraiskaa miten haluaa. Tässä ainoo vaihtoehto nyt sitten on jättää ensimmäinen Fallout sarjan peli hyllyyn =(
 
Hetkinen, tässä videossa tuo kävelee. Eikai kukaan Fallout4:ssa kävele mihinkään? Juoksemalla tuo on selvästi nopeampi.
Niin, spede puhuikin kävelemisestä ja mainitsin myös juoksemisesta. Ilmeisesti mutkat suoriksi juosten aika on reilu 10min.
 
Niin, spede puhuikin kävelemisestä ja mainitsin myös juoksemisesta. Ilmeisesti mutkat suoriksi juosten aika on reilu 10min.

Juh, tässä videolla menee 12,5 minsaa. Näyttäisi siltä että endurance on tapissa niin ja sprinttia käytetään niin paljon kun mahdollista.

 
Juh, tässä videolla menee 12,5 minsaa. Näyttäisi siltä että endurance on tapissa niin ja sprinttia käytetään niin paljon kun mahdollista.



Tuo on joku hirveä käsi, jumittaa ainakin alussa joka esteen taakse. Power Armor päälle ja boosti käyttöön jatkuvasti + jetpackilla esteiden yli, aika puolittunee. Vielä bindaa jonkun ultrajetin tai vastaavan nopeasti nautittavaksi niin ei stamina lopu.


Jottei ihan off-topickiksi menisi, niin huonoltapa näyttää FO76 : Rust/Ark servujen pahimmat "Saltiest man" huutajat tulee cämpäämään spawneja 18h / pvä , ei NPCitä , ei suuria questeja , kahjot redditissä miettii jo Gary klaanin perustamista jonka ainoa tarkoitus on tappaa muut pelaajat , ei modeja paitsi paskan CC:n kautta koska rahastus :( (muoks, joo modeja tulee sitten "joskus" muutenkin kuin CC kautta , ehkä)

 
Itse myös erittäin skeptinen tämän suhteen, jo fallout 4 oli pettymys new vegasin jälkeen. Olisin vain niin kovasti halunnut hirttään sen prestonin. Jää kauppaan ja ostan vasta julkaisun jälkeen, jos sittenkään.

Itseä kutkuttaa ajatus että saamme jälleen nauttia tästäkin pelistä itänaapurin asukkaiden kanssa mikäli "servut" eivät pelaajan valittavissa.

Kaipaisin vain niin kovasti Fallout 2 tapaista roolipelausta, peli sarja tuntunut muuttuneen räiskintä peliksi pienillä rpg elementeillä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt oikein ymmärsin, että ois tulossa rustin tyylistä online pvp tästä uudesta, niin jää ostamatta. Viimeisiä asioita mitä tähän pelisarjaan olisin kaivannut :darra: Co-op ehkä olisi vielä mennyt, mutta en näe sillekkään tarvetta. On ihan muut pelit sitä varten.
 
Ei hitto tämä oli kyllä pahin pettymys vaikka noita online huhuja likkuikin jo aikaisemmin. No onneksi voi äänestää lolpakolla
 
Tässä on kai kaikki mitä tuosta on tähän mennessä nähty.

Siis sivulla oleva video.

E3 2018: Fallout 76 Release Date And Everything We Know About Bethesda's New Online Game

Oma kommentti: sen verran mitä tuosta on kerrottu tekstinä, perusteella ei kuulosta hyvältä. Mutta tuossa näytetyssä pätkistä itse pelistä se näyttää paremmalta. Kunhan peli ei ole liian monotoninen raidi farmisimulaattori niin tuota voisi harkita, vaikka aika kallis itselle.

Ja hox kyllä tuolla supermutantteja näyttää olevan. Niillehän voi aina keksiä uusia FEV lähteitä.
 
Viimeksi muokattu:


Tässä haastattelussa vähän lisätietoa. Muutama hilight
VATS toimii pelin sisäänrakennettuna aimbottina. Reaaliaikainen aimassist johon SPECIAL attribuutit vaikuttavat ja auttavat pelaajia jotka eivät osaa/voi tähdätä (Toddin sanat suoraan)

Questit tulevat roboteilta, holotapeista yms.

Vielä ei ole varmaa voiko kaikki pelaajat vahingoittaa kaikkia pelaajia, mutta Todd haluaa että pelissä on draamaa.

Serverit tosiaan toimivat matchmakingillä kuten aikaisemmin spekuloin. Tähän liittyen myös tuo että sun rakennelmat katoavat serveriltä kun poistut pelistä ja tulevat takaisin kun liityt on juttu. Jos sun talo nuketetaan niin se ei katoa pysyvästi ja Todd käytti lausetta "You can easily repair it"

Pelaajia on niin vähän per serveri että nyt playtest vaiheessa kaikki näkyvät kartalla että testaajat edes löytävät toisia pelaajia. Selväksi ei tullut onko tuo pysyvä ominaisuus.

Private worldit tulevat myöhemmin modituella.​

Vaikuttaisi siltä että monien huoli griefaamisesta ei ole läheskään niin suuri kuin moni ajattelee. Todennäköisyys törmätä muihin pelaajiin vaikuttaisi erittäin pieneltä jos testatessakin joutuvat näyttämään kaikki kartalla. Suurin haitta tulee varmaan olemaan camperit, mutta niistäkin pääsee eroon yksinkertaisesti vaihtamalla serveriä.
 
Vaikuttaisi siltä että monien huoli griefaamisesta ei ole läheskään niin suuri kuin moni ajattelee. Todennäköisyys törmätä muihin pelaajiin vaikuttaisi erittäin pieneltä jos testatessakin joutuvat näyttämään kaikki kartalla. Suurin haitta tulee varmaan olemaan camperit, mutta niistäkin pääsee eroon yksinkertaisesti vaihtamalla serveriä.

Jos joku varta vasten haluaa hyökätä muiden kimppuun niin se kyllä nostaa todennäköisyyksiä.
 


18:15 lähtien erittäin paljon infoa eri pelimekaniikoista kuten perkeistä, craftaamisesta ja survival mekaniikoista.
 
Laukaistavia ydinohjuksia mappi täynnä, pelin tekijät oikeasti muka luulevat että ei ole huijaavia pelaajia pelissä jotka nukettaisi joka servulla joka ikisen hökkelin pois.:rage:
Aika tyhmältä tuntuu käyttää 256h mökin ja kamojen rakentamiseen, kun haxupupu kuitenkin laittaa kaiken servulla paskaksi 30 minuutissa.
Ei taida 100+ servua riittää mihinkään b.e.t.a testiin :(

edit:jaa ai että olisi offline suoja ovp, noh saa nähdä miten beta testaus kehittää peliä.
 
Laukaistavia ydinohjuksia mappi täynnä, pelin tekijät oikeasti muka luulevat että ei ole huijaavia pelaajia pelissä jotka nukettaisi joka servulla joka ikisen hökkelin pois.:rage:
Aika tyhmältä tuntuu käyttää 256h mökin ja kamojen rakentamiseen, kun haxupupu kuitenkin laittaa kaiken servulla paskaksi 30 minuutissa.
Ei taida 100+ servua riittää mihinkään b.e.t.a testiin :(

edit:jaa ai että olisi offline suoja ovp, noh saa nähdä miten beta testaus kehittää peliä.


Offline suojan lisäksi tämän hetkisen tiedon mukaan nuo saa rakennettua takaisin muutamassa minuutissa. Nukejen päätarkoitus on luoda high level zoneja joista saa kovempaa loottia ja vaikeampaa PvE sisältöä. Eri alueiden nuketus tuo erilaista contenttia. Toki kun kaikki kamat on blingiä niin sitten noilla voi nukettaa niitä mökkejä.


Yksi asia mikä on kyllä huono on se että kaikki pelaajat näkyvät kartalla on design choice. Ideana on ilmeisesti se että pelaajat löytävät toisensa helpommin ja voivat tehä yhteistyötä .Ehkä vähän liian optimistinen kuva Bethesdalla pelaajista jos tuo on tämän ominaisuuden päämotiivi.

Serverit näillänäkymin ovat 24-30 pelaajan kokoisia

Edit: Niinjoo. Griefereille on wanted systeemi

Muoks2: Tällä hetkellä PvP näköjään toimii mmorpgistä tutulla duel kaavalla. Tästä varmaan voi olettaa että sama suoja koskee myös rakennuksiasi. Miten se sitten tuohon nukeen sitoutuu on eri asia.
 
Viimeksi muokattu:
Huuto oksennusta. Netissä petion singleplayer modin puolesta.
 
Fallout 2 oli yksi 90-luvun parhaista peleistä, ja 10-vuotta myöhemmin myös Fallout 3 tuli pelattua läpi mutta sen loppuvaiheilla kiinnostus sarjaa kohtaa loppui aivan täysin. Tajusin että pelin tärkein asia eli tutkimusmatkailu oli tylsää ja turhaa. Tuon pettymyksen jälkeen olen yrittänyt pelata New Vegasia kaksi kertaa mutta ei vaan nappaa. Fallout 4:sta en ole ostanut edes alesta.

Siksi en edes odottanut mitään tältä uudelta Falloutilta, mutta jos tämä on riittävän erilainen niin ehkä voisin jopa innostua. Moninpeli ainakin aluksi kuulostaa huonolta idealta, mutta sen voi kyllä hoitaa hyvinkin. Nyt on pitkästä aikaa tulollaan kiinnostava E3.

Korjataan vähän eli Fallout 2 on edelleen maailman paras peli, no questions asked. Fallout 3:sta odotin kuin kuuta nousevaa,kävin sen ostamassa heti kun tuli myyntiin, pelasin samana iltana kolme tuntia, laitoin pelin kiinni ja totesin, että vittu mitä paskaa. Lopulta pitkin kynsin suostuin New Vegasia kokeilemaan ja sehän olikin hyvä, mutta ei tietenkään mitään verrattuna kahteen ensimmäiseen. Neloseen en ole koskenutkaan, joten siitä en osaa sanoa yhtään mitään.

Katsotaan nyt, mitä sieltä tulee, mutta odotukset eivät näiden ennakkospekulointien jälkeen ole kovin korkealla.
Olen arvon käyttäjien kanssa aivan samoilla linjoilla! Fallout 1 ja 2 olivat ja ovat vieläkin parhaimpia pelejä joita olen koskaan pelannut. Jos en aivan väärin muista niin istuin julkaisun jälkeen koko kesän sisällä ja tahkosin Fallout kakkosta. Kolmosen ostin heti kun se tuli saataville vuonna 2008 ja tuli siihen hankittua kaikki lisäritkin, mutta ei se valitettavasti iskenyt yhtä kovasti. New Vegasia tuli pelattua joitakin kymmeniä tunteja ja lopulta se jäi kesken. Nelonen on vieläkin ostoslistalla ja odottaa sellaista hetkeä kun olisi aikaa vain pelata jotain peliä.

Tämä Fallout 76 tulee todella varmasti jäämään hyllyyn kun nuo multiplayerit eivät ole koskaan napanneet ja koko pelistä tulee keskustelujen pohjalta aika vahvat Fallout Tactics fibat. Tyrkytetään jonkinlaista Fallout spin-offia moninpelillä ja seuraavassa pelissä (toivottavasti) palataan jo aikaisemmin hyväksi todettiin yksinpeliin.
 
New Vegasia tuli pelattua joitakin kymmeniä tunteja ja lopulta se jäi kesken.

Kannattaa ehdottomasti kokeilla uusiksi. Itse pelasin sillon muinoinaan juurikin tuon kymmenisen tuntia ja jätin kesken. Nyt vuosi pari sitten päätin pelata tuon läpi ja kun siitä puuduttavasti alusta pääsee eroon niin yksi parhaimmista ellei paras 3D Fallout. Kaikki 3D Falloutit ovat kyllä tyyliltään niin erilaisia. Eniten tuossa New Vegasissa on kuitenkin sitä RPG meininkiä.

Itse ostin eilen FO4 kaikkine lisäreineen FO76:sta odotellessa. Ajattelin keskittyä tällä kertaa tuohon rakenteluun kun kerran julkaisussa tuon juonen vedin jo läpi. Ainankin toistaiseksi rakentaminen on tuntunut ihan jäätävältä paskalta. Käyttöliittymä on yksi surkeimmista mitä koskaan olen käyttänyt. Ilman modeja ei tuota pystyisi kyllä tekemään ollenkaan. Toivotaan että FO76:ssa on paljon järkevämpi systeemi.
 
Kannattaa kuitenkin muistaa se, että tää ei ole Falloutin jatko-osa, vaan itsenäinen peli joka sijoittuu Falloutin maailmaan. Fallout 5 tulee sitten kenties joskus myöhemmin.
 
Kannattaa kuitenkin muistaa se, että tää ei ole Falloutin jatko-osa, vaan itsenäinen peli joka sijoittuu Falloutin maailmaan. Fallout 5 tulee sitten kenties joskus myöhemmin.

Tuon takia olisinkin vähän toivonut että olisivat rohkeasti hypänneet tuohon survival genreen mukaan. Nyt peli vaikuttaa carebeareille suunnatulta wannabe survival coop peliltä. Sellaiselelta kädenlämpöiseltä tuotteelta josta ei pidä Falloutin perinteiset singleplayer fanit eivätkä nekään jotka normaalisti pelaavat survival genren pelejä.

Noiden ääripäiden väliin kyllä mahtuu The Division ja Sea of Thieves porukka joten ehkäpä tuollekin oma kohdeyleisö löytyy.
 
Olin innoissanin noista myyttisistä tarustoon perustuvista örkeistä, sopii peliin siinä missä muutkin oikeisiin eläimiin perustuvat mutaatiot ja erityisesti paremmin kuin floaterit, wanamingot ja muut alienit.

Mutta tuossa joko tuossa dokkarissa tai E3 mainittiin super mutantit joita ei siis pitäisi tuohon aikaan vielä olla. Samalla selitettiin ihmis-NPC ja raidereiden puuttuminen, että tämä oli ensimmäisiä avautuvia Vaultteja ja selviytyjiä ei ole vielä vapaalla. Mutta eikö muissa fallouteissa suurin osa ihmisistä ole ollut skeptisiä vaulttien olemassa oloon, tai suhtautunut vaultilaisiin kuin eristyksissä kasvaneisiin uusavuttomiin nössöihin? Vaikka nämä olisi vuosien saatossa kulkeutunut pommittamattomilta alueilta, eikö jo parissa kymmenessä vuodessa ehdi vaeltaa?

Vaikea kuvitella miten mielekkäitä tehtäviä saadaan tallenteilla ja roboteilla jaettaviksi? Roboteilla voi olla tekoälyä keksiä jotain, mutta pelkäänpä että valtaosa tehtävistä on peräisin Vault 76 tyyliin: Kun portti aukeaa, kerää tarkista näiden lähialueiden kunto, katso toimiiko esim voimalaitos ja onko maatila kylvökelpoinen... Eli varsinainen draamallinen tarina on kyseenalaista toteuttaa ilman oikeita samassa ajassa olevia NPC-hahmoja.

Raiderit korvataan uudella ghoul-tyypillä (scorched = kärventyneet) joilla on feraaleihin verrattuna vielä sen verran järkeä, että osaavat käyttää aseita? Mutta johan tavalliset ghoulit olivat olemassa ja niistä käyttäytyi kuin mikä tahansa ihmisryhmä? Kehittäjät yrittää vältellä noita järkeviä, puhuvia NPC mahdollisimman pitkälle ja varmaan sen takia sijoittuu muita Falloutteja ennen. Kukaan ei voi todistaa että maailmassa pitäisi olla jo muitakin ihmisiä kuin pelaajat.
 
Mutta tuossa joko tuossa dokkarissa tai E3 mainittiin super mutantit joita ei siis pitäisi tuohon aikaan vielä olla. Samalla selitettiin ihmis-NPC ja raidereiden puuttuminen, että tämä oli ensimmäisiä avautuvia Vaultteja ja selviytyjiä ei ole vielä vapaalla. Mutta eikö muissa fallouteissa suurin osa ihmisistä ole ollut skeptisiä vaulttien olemassa oloon, tai suhtautunut vaultilaisiin kuin eristyksissä kasvaneisiin uusavuttomiin nössöihin? Vaikka nämä olisi vuosien saatossa kulkeutunut pommittamattomilta alueilta, eikö jo parissa kymmenessä vuodessa ehdi vaeltaa?
Re-re-re-re-retcooon! Eipä sinänsä mikään yllätys, Bethesdan mielestä Fallout ei ole Fallout ilman supermutanttien räiskintää, oli siinä järkeä tai ei.
 
En edes yleensä jaksa muistaa pelien välisiä jatkumoja, mutta tässä tunnutaan jotenkin annettavan niin harvinaisen selkeitä ja alkukantaisia tekoselityksiä, että ihan peruspelaajankin pitäisi vähän kummaksua.

Tosin "peruspelaaja joka on pelannut sekä 2d että 3d Falloutit" on varsinainen vähemmistö kohderyhmästä. Näkyy että peruspelaaja on pelannut 4 ja ehkä kokeillut 3. NV ei ole numeroitu joten sekin on harvassa ja 1 & 2 on taas jo antiikkia, sopii vain niille jotka ovat aikanaan pelannut.

Itse pelasin 1 ja etenkin 2 jo ennen kuin osasin edes englantia, joten hieman jäävi tai kieroutunut näkökulma koko sarjaan. Kuitenkin jo alusta asti oli selvää tuo, että pelaaja on eristyneestä vaultista, mutta maailma on täynnä muita ihmisiä ydintuhosta huolimatta.
 
Eipä nuo vanhan koulukunnan Falloutitkaan toisaalta ilman jälkikorjailuja ja mokia olleet. Itseäni on aina kaivellut New Vegasin esipuheen kohta "those who survived did so in great underground Vaults", vaikka on selvää että iso osa porukasta polveutuu ihan muista ihmisistä kuin holvien asukkaista. NCR on lähtöisin holvista 15, mutta pakkohan niiden on ollut risteytyä muiden joutomaan asukkaiden kanssa jossain vaiheessa.

Bethesdalla toki aivan erilainen ote ja asenne Falloutiin kuin alkuperäisillä tekijöillä. Firma tarjoaa post-post-apokalyptisen yhteiskuntatutkielman sijaan rennon mutanttiampumaradan Vault-Tec-teemaisella kaatopaikalla, eikä loren kanssa olla niin turhantarkkoja. Härskeimmät retconit, kuten se että ghoulit pärjäävät nykyään ilman vettä tai ruokaa, ottavat silti entistä fania pannuun.
 
Unohdin aivan tuon Wasteland-sarjan! Senhän pitäisi olla suunnattu juuri Fallout 1 ja 2 faneille. Ykönen on antiikkinen vuodelta 1988 mutta kakonen on nykyaikainen vuodelta 2014, ja tuo kolmonen varmaan pistää paremmaksi.
 
Wastland 2 oli suht ok, mutta en saanut kiinni usean hahmon ohjastamisesta ja jäi kesken. Sama vika myös esim Jagged Alliance 1&2: tekee mieli käsitellä joukkuetta yhtenä yksikkönä, mutta peli on suunniteltu siihen että hallinnassa on muutama erillinen yksilö.

Tosin myös yhden hahmon Fallouteissa koen samaa ongelmaa: tekee mieli laittaa kokemuspisteitä vähän kaikkeen ettei jää mistään paitsi, sen sijaan että tekisi yhden erikoistuneen hahmon joka avaa vain oman alansa mahdollisuudet. Yhden hahmon pelissä tämä ei kuitenkaan niin haittaa, mutta jos joukkuepelissä huomaa toistuvasti vieneensä lähitaisteluhahmon snipertilanteisiin, se syö hivenen peli-intoa.
 
Eikös tuo ollut jo siellä E3 esityksessä? Tai ainakin oli just samoja pätkiä...
 
Varmaan muuten vaan kyhätty tommonen uusi pätkä niin saa lisää pöhinää™.
Tuossahan voice overina varmaan peräti E3 esityksestä juttuja.
 
Itse ostin tuon juuri Amazonista. Ei tunnu mistään löytyvän digitaalista kopiota ellei ehkä Bethesdan omasta kaupasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 492 868
Jäsenet
74 120
Uusin jäsen
Lähiverkkopaita

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom