Fallout 76

Katsoin gameplay-videon tuubistilta, jonka mielipiteitä vielä eilen arvostin. Tiesin että se luultavasti sattuisi sieluun, mutta piti saada varmistus.

Kaikkien SPECIAL alkaa ykkösestä, eli pelimekaanisesti hahmonluonti on poistettu. Mikäpä siinä. Ei näitä enää kukaan voi väittää roolipeleiksi.

Fallout 4:n vihattu dialogipyörä on poistettu ja korvattu tyylikkäällä emoji-pyörällä. Kuka väittää, ettei Bethesda kuuntele asiakkaitaan? Enää ei tarvitse osata edes lukea!

Kaikki NPC:t ovat kuolleita, vaikka äskettäin pystyssä oli selvästi vielä jonkunasteinen sivilisaatio. Ehkä selitys on olemassa, ehkä ei. Fallouttien paras puoli ovat aina olleet NPC:iden asuttamat kaupungit täynnä mielenkiintoista porukkaa ja monipuolisia questeja. Jopa Fallout 4:ssä oli pari tällaista. Eipä näköjään enää.

Kommunistirobotteja. Tämä osa Bethesdan Fallouteista on aina ärsyttänyt. Perinteiset Falloutit syyttivät ydintuhosta sotaa ja ihmisluontoa itsessään, Bethesda taas kommunisteja. Liberty Prime nauratti vain ensimmäiset kaksi minuuttia, eikä peltipönttöä olisi pitänyt päästää jatko-osaan. (Jos Fallout 76:ssa olisi tarina, löisin vetoa että robotti on taas ympätty mukaan. Voi se nytkin olla siellä.) Toisaalta ongelma on sama kuin Assassin's Creedeissä - en osaa sanoa onko tekijöiden asenne pitkälle vietyä satiiria vai vakavalla naamalla tehty tunarointi.

Supermutantti? Länsi-Virginiassa vuonna 2102? Miksipä ei? Ehkä pelissä voi törmätä myös kaikkien suosikki Three Dogiin - tai ainakin hänen radiokanavaansa, koska eläviä NPC:itä ei ole.

Hahmonkehityksessä käytetään loottilaatikoita. Nauroin ääneen tuolle. Peli on hulvaton parodia itsestään, jos osaa ottaa sen oikealla asenteella.

Fallout 4:n tyylistä askartelua riittää. Se on positiivinen asia ettei kaikkia reseptejä näe heti. Toisaalta kamoihin on lyöty tasorajoitukset. Se tuurilla tai nokkeluudella löydetyistä huippukamoista pelin alku- tai keskivaiheessa.

Kartta on iso. Ihan kiva. Romuarkeologiasta pitävät varmaan tykkäävät.

Kaupankäynnissä pelaajien välillä kamojen hintaa ei saa itse päättää, ellei ole panostanut karismaan. (syvä huokaus)

Se on hyvä että reilusti itseä korkeatasoisempia vihuja pystyy tappamaan taktikoimalla.

Peli pätkii ja nykii ja tekstuurit ovat suttuisia. Jotakuta varmaan haittaa. Minua ei, tuo on pelin ongelmista pienin.

Siis ei herraisä mitä paskaa tämä on. Odotin pahinta enkä pettynyt. Fallout 76 on kuin oman perheenjäsenen zombi: näyttää pintapuolisesti entiseltä rakkaalta, mutta aivot ovat mädäntyneet, sisus tyhjä ja sen kanssa oleskelu tuottaa vain tuskaa. Tämä on äärimmäisen surullista. Videota katsoessa tuli tippa linssiin.

Ennustus: Fallout 76 tulee olemaan kaikkien aikojen menestynein ja rahaa tuottavin Fallout. Sen takaavat sarjan maine ja pelkkää nelosta pelanneet uusfanit, mutta varsinkin peliin ympättävät mikromaksut. Bethesda saa pelistä rutosti rahaa ja muistaa kyllä merkata ylös, millainen peli on tuottoisin. Arvatkaa miltä Fallout 5 tulee näyttämään?
 
Pelin tökkimistä eikannata ihmetellä. Toistaiseksi kaikki pelivideot napattu Bethesdan pressitilaisuudessa, jossa peliä pyöritettiin Xboxilla ja 4K-resolla.
 
Onhan tarkka resoluutio, jolla voi ihmetellä pelin suttuisia tekstuureja tarkemmin, toki tärkeämpää kuin pelin sulava pyöriminen.
 
Eiköhän tuo 30fps (konsolit) ole kun halutaan kuitenkin että pyörii niin PS4 + Xbox konsoleil, ei siinä nyt mitään ihmeellistä.

Fallout 76 varmaan vain pieni kokeilu, eiköhän seuraava Fallout ole sitten taas perinteinen yksinpeli.
 
Mutta kuka idiootti on priorisoinut, että 4K ja 20-30 fps on parempi kuin Full HD ja 60 fps, varsinkin kun korkea resoluutio korostaa vanhentuneita grafiikoita? Toki tuo riippuu varmaan itse kunkin kuvaruudusta.
 
Mutta kuka idiootti on priorisoinut, että 4K ja 20-30 fps on parempi kuin Full HD ja 60 fps, varsinkin kun korkea resoluutio korostaa vanhentuneita grafiikoita? Toki tuo riippuu varmaan itse kunkin kuvaruudusta.

4K myy. Se on mediaseksikäs. 4K:lla myydään 55" telkkareita joita katsotaan viiden metrin päästä. Ei peruskonsolisti tiedä edes mikä on fps. Se konsolin tuottama diashow on normi, ei tiedetä paremmasta. Pääasia että on 4K ja karkkia ruutu täynnä.

Ja itse F76:sta, viimeisetkin mielenkiinnot katosi peliin kun katselin parin minuutin verran gameplay videota. Koko fallout genre on tyhmennetty ja tehty rahastusautomaatiksi. Kaiholla muistelen syksyä 1998 kun iskin Fallout 2 cd:n koneeseen sisään ja ihmettelin uutta mielenkiintoista pelimaailmaa.
 
Hyvä ettei nukahtanut, kun skippaillen katseli näitä videoita ja yritti saada tolkkua, että mikäs se pelin idea on.

Edit. Tuokin yksi video, niin puolesta välistä alkaen pelialue muuttuu sellaiseksi, että ihmettelen suuresti miksi pelin nimessä edes mainitaan fallout.
 
Viimeksi muokattu:
Harvoin postaan tarpeetonta negaa kun se ei edesauta keskustelua mitenkään, mutta hyi helvetti.
Rip yksi parhaista pelisarjoista. Fallout4 sai jo kärsiä, en ajatellut että sen saman voi tehdä Näin paljon huonommin.
 


En mä kyllä ymmärrä tätä mussutusta. Mielestäni f4 oli mukava peli ja tässä näyttäisi olevan todella paljon samaa. Itse ainakin tykkään.
 
NPC:istä tyhjä maailma kuulostaa ankealta. Ei asutuksia, ei radiokanavia, vähän vuorovaikutusta pelimaailman kanssa.

Radio on kyllä sillee vähän 2 piippunen juttu jos tiimissä kuitenki ollaan ja puhutaan sen mikin kanssa kavereille niin tarviiko siinä jotain radio selostuksia kuunnella edes. Sekoittaa vaan.
 
Tämähän on vain "välipeli". Että ne saavat tehtyä uutta pelimoottoria Fallout 5:sta varten. Jengille siksi aikaa jotain pelattavaa.

Aivan turhista syistä mussutetaan tuolla ylempänä. Älkää ostako peliä jossei se miellytä.
 
Se on vähän mitä nyt sattuu peliltä odottamaan. Kun peli julkistettiin ja selvisi, minkälainen peli on kyseessä (moninpeli + survival + settlementien rakentaminen, ei mitään tarinaa), suurin osa perinteistä RPG:tä odottavat sanoivat varmasti jo heti kättelyssä "ei kiitos". Minä ainakin sanoin.

Suurin huolenaihe itselläni on siinä, kuinka kauan tällaisen pelin vetovoima säilyy. Kuinka pitkään pelaajat jaksavat nuohota samoja nurkkia romuja keräten ja rakentaen jotain? Pelissä ei myöskään käytännössä minkäänlaista hahmonkehitystä enää.

Ja kuinka paljon tällä kertaa kustaan loren niskaan?
 
Tämähän on vain "välipeli". Että ne saavat tehtyä uutta pelimoottoria Fallout 5:sta varten.

Tarkoitat varmaan että saavat puukoteltua Morrowindissa debytoineelle moottorille vielä vähän lisää käyttöikää. :)

Vitsit sikseen, onko ollut puhetta että TES VI tai Fallout 5 saisi uuden moottorin?
 
Mutta kuka idiootti on priorisoinut, että 4K ja 20-30 fps on parempi kuin Full HD ja 60 fps, varsinkin kun korkea resoluutio korostaa vanhentuneita grafiikoita? Toki tuo riippuu varmaan itse kunkin kuvaruudusta.

Sellainen idiootti joka haluaa tehdä massia. Eihän se kaikkia kiinnosta toki. ;) Itsekin otan ihan milloin tahansa mieluummin Full HD ja 60 fps kuin 4K ja 30fps. Mutta kyllähän tuo on myynnillisesti aivan varmasti tehokkaampaa mainostaa sitä 4K kuin 60fps. Tsekkaa vaikka Kullervon varsin osuvat perustelut tuosta.

Jonkun leimaaminen idiootiksi siksi että kyseinen henkilö tietää paljon sinua paremmin mitä tekee on vähän, noh, idioottimaista.
 


En mä kyllä ymmärrä tätä mussutusta. Mielestäni f4 oli mukava peli ja tässä näyttäisi olevan todella paljon samaa. Itse ainakin tykkään.


Itse kanssa tykkäsin F4:sta todella paljon. En oikein missään välissä ymmärtänyt kaikkea paskaa mitä se on saanut niskaansa internetsissä. Todennäköisesti tämä 76 pitää myös hankkia ja koeajaa mutta vähän pelottaa kuinka kauan tuo jaksaa pitää otteessaan ilman perinteistä yksinpelitarinaa. Jotenkin itselle tullut semmonen kuva että tämä on Destiny 2 Fallout vivahteella, ja vielä vähemmällä tarinalla.
 
Sellainen idiootti joka haluaa tehdä massia. Eihän se kaikkia kiinnosta toki. ;) Itsekin otan ihan milloin tahansa mieluummin Full HD ja 60 fps kuin 4K ja 30fps. Mutta kyllähän tuo on myynnillisesti aivan varmasti tehokkaampaa mainostaa sitä 4K kuin 60fps. Tsekkaa vaikka Kullervon varsin osuvat perustelut tuosta.

Jonkun leimaaminen idiootiksi siksi että kyseinen henkilö tietää paljon sinua paremmin mitä tekee on vähän, noh, idioottimaista.
Totta. On paljon järkevämpää tehdä huono peli joka tuottaa paljon rahaa, kuin hyvä peli joka tuottaa vähän vähemmän rahaa. Olin pahalla päällä tuon videon katselun johdosta.
 
Fallout 4 on hyvä peli, itselläkin 150 tuntia Steamissa kellotettuna. Mutta pelin nimen pitäisi olla jotain ihan muuta kuin Fallout. Kritiikkiä peli on saanut, ja ihan aiheesta, siitä että Fallout 4 on mennyt kauaksi Fallout genrestä. Falloutit eivät ole perimmältään fps-pelejä, vaan roolipelejä. Fallout nelosessa RPG-elementtejä on karsittu todella runsaasti, ns tyhmennetty koko peliä ja tehty enemmän suoraviivaista räiskintää.

Jollei ole pelannut Fallout sarjan ensimmäisiä pelejä tai New Vegasia, jotka olivat oikeasti roolipelejä maustettuna Black Isle studion (Obsidian New Vegasissa) mustalla huumorilla, niin kyseessä on vähän sama kuin sanoisi että Disneyn uuden Star Warssit ovat 10/10 elokuvia ja ei ymmärrä miksi ne ovat saaneet niin paljon "paskaa niskaansa" ja "mussutetaan vaan". Jos on nähnyt ne ensimmäiset Star Warssit, niin saattaisi ymmärtää miksi kritiikkiä esiintyy runsaasti näistä uudemmista tuotoksista.
 
Tarkoitat varmaan että saavat puukoteltua Morrowindissa debytoineelle moottorille vielä vähän lisää käyttöikää. :)

Vitsit sikseen, onko ollut puhetta että TES VI tai Fallout 5 saisi uuden moottorin?
Howardin puheista voisi päätellä, että TES VI voi saada uuden moottorin. En muista onko eksplisiittiseseti kerrottu uudesta moottorista, mutta uudesta tessistä puhuttiin jo ennen sen julkistamista siihen malliin, että kutoseen suunniteltuja asioita ei nykygenillä voi toteuttaa.
 
Howardin puheista voisi päätellä, että TES VI voi saada uuden moottorin. En muista onko eksplisiittiseseti kerrottu uudesta moottorista, mutta uudesta tessistä puhuttiin jo ennen sen julkistamista siihen malliin, että kutoseen suunniteltuja asioita ei nykygenillä voi toteuttaa.
Olishan se jo korkea aikaki sitä moottoria vaihtaa. :lol:
 
Olishan se jo korkea aikaki sitä moottoria vaihtaa. :lol:
Tuskin se moottori suoranaisesti mihinkään vaihtuu. Ehkä Creation Enginestä tulee Creation Engine 2, mutta samalle pohjalle sekin rakentuu. Toki jonkin sortin "major overhaul" on luvattu, eli ehkä odotettavissa on merkittäväpi askel kuin Gamebryo -> Creation Engine.
 
Tuskimpa betshada luopuu tuosta mihinkään kun nytten saanut konsoleillekin modit laitettua.
Pitkään pysyy myös konsoleillakin myynnit hyvinä kun isompia modeja satelee pitkälle omien delsujen.

Tai pojat tekevät kovan tempun ja luovat uuden moottorin yhtähyvillä modaus mahdolisuuksilla, syy miksi nykyistä ollaan näin pitkään käytetty.
 
DigitalFoundrylta suorituskykydataa sun muuta graafiseen toteutukseen liittyvää settiä.



Peli näyttää kyllä aivan -jäätävän- paskalta.
 
No mitähän jäätävän paskaa tuossakin muka on? Ei tekstuurit ovat kaikkein tarkinta kärkeä mitä peleissä tällä hetkellä on? No mitä sitten?
 
No mitähän jäätävän paskaa tuossakin muka on? Ei tekstuurit ovat kaikkein tarkinta kärkeä mitä peleissä tällä hetkellä on? No mitä sitten?
Ainakin valaistus on surkealla tasolla (ei vähiten koska Game "Creation Engine" bryo on kasa antiikkista paskaa joka olisi pitänyt kuopata jo 10++ vuotta sitten)
 
Onneks ennakotilasin tän, koska yleensä tykännyt niistä peleistä mitkä on haukuttu höyryäväksi kasaksi paskaa...
Taas näitä mitä silmät kiiluen ja m**** vaahdossa kehutaan niin en oo yleensä pahemmin nauttinut pelata.
Paska pelimaku varmaan sit.
 
Fallout 4 on hyvä peli, itselläkin 150 tuntia Steamissa kellotettuna. Mutta pelin nimen pitäisi olla jotain ihan muuta kuin Fallout. Kritiikkiä peli on saanut, ja ihan aiheesta, siitä että Fallout 4 on mennyt kauaksi Fallout genrestä. Falloutit eivät ole perimmältään fps-pelejä, vaan roolipelejä. Fallout nelosessa RPG-elementtejä on karsittu todella runsaasti, ns tyhmennetty koko peliä ja tehty enemmän suoraviivaista räiskintää.

Jollei ole pelannut Fallout sarjan ensimmäisiä pelejä tai New Vegasia, jotka olivat oikeasti roolipelejä maustettuna Black Isle studion (Obsidian New Vegasissa) mustalla huumorilla, niin kyseessä on vähän sama kuin sanoisi että Disneyn uuden Star Warssit ovat 10/10 elokuvia ja ei ymmärrä miksi ne ovat saaneet niin paljon "paskaa niskaansa" ja "mussutetaan vaan". Jos on nähnyt ne ensimmäiset Star Warssit, niin saattaisi ymmärtää miksi kritiikkiä esiintyy runsaasti näistä uudemmista tuotoksista.
Jokaisen falloutin ostannu heti kun on julkaistu. Ulkomuistista sanoisin että ensimmäinen oli pelattavassa kunnossa suoraan paketista, muut saaneet ison kasan korjauksia ennenkuin pelattavassa kunnossa. Mutta jokaisesta olen pitänyt, huippu peli sarja
 
Ainakin valaistus on surkealla tasolla (ei vähiten koska Game "Creation Engine" bryo on kasa antiikkista paskaa joka olisi pitänyt kuopata jo 10++ vuotta sitten)
Joo, fallouthan on läpi historian ollut se peli sarja joka kilpailee parhailla graffoilla muita vastaan
 
Joo, fallouthan on läpi historian ollut se peli sarja joka kilpailee parhailla graffoilla muita vastaan
Kysymys oli "mitä jäätävän paskaa tuossa oli" ja vastasin siihen että ainakin valaistus. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa onko Fallout kilpaillut joskus parhaiden grafiikoiden titteleistä vai ei. Eikä tuo Gamebryopaske edes rajoitu Fallouttiin.
 
Se on jännää kun ihmiset ei vieläkään ymmärrä mikä on demo tai alpha tai beta tai early access...Sitten ulistaan kun eihän se olekkaan vielä nätti peli
 
Se on jännää kun ihmiset ei vieläkään ymmärrä mikä on demo tai alpha tai beta tai early access...Sitten ulistaan kun eihän se olekkaan vielä nätti peli

Missä pelissä on grafiikat olennaisesti - tai edes epäolennaisesti - parantuneet julkisen alpha- tai betavaiheen jälkeen? Ei missään, ja harvemmin edes suorituskyky paranee. Tässä pelissä se olennainen parantuminen vaatisi vielä pelimoottorin vaihtoa tuosta antiikkisesta jöötistä ihan mihin tahansa muuhun.

Tässä tekeleessä on vielä oikein kuningasvärisuora käytössä kun peli sekä näyttää ihan paskalle että pyörii 15 fps.
 
Tässä tekeleessä on vielä oikein kuningasvärisuora käytössä kun peli sekä näyttää ihan paskalle että pyörii 15 fps.
Kaikesta voit kiittää kuningas 4K:ta, joka saa sekä pelin tökkimään että korostaa sen rumuutta :p Ei sillä, en pelaisi tuota vaikka se näyttäisi Crysis 5:ltä.
 
Eihän tähän taida edes modeja tulla joten miksi lienee pitäneet saman moottorin?
Edit: Jaah, taitaa olla sittenkin mod support tässäkin :eek:

Missä pelissä on grafiikat olennaisesti - tai edes epäolennaisesti - parantuneet julkisen alpha- tai betavaiheen jälkeen?
Eikös nykyisin grafiikat laske kun tulee julkaisu?

Muistaakseni jossain fallout 4 lisärissä sumu effektejä vähenettiin konsoleilla kun eivät jaksaneet pyöriä hyvin joten tämänkin osalta on varmaan asetuksia laskettava että pyörii konsoleilla paremmin tai optimoida paremmin.

Siihen en ota kantaa etteikö tämä peli voisi olla kivaa räveltämistä kaverin kanssa.
 
Muistaakseni jossain fallout 4 lisärissä sumu effektejä vähenettiin konsoleilla kun eivät jaksaneet pyöriä hyvin joten tämänkin osalta on varmaan asetuksia laskettava että pyörii konsoleilla paremmin tai optimoida paremmin.

Far Harbor tosiaan taisi aiheuttaa suorituskykyongelmia PS4:lla.
 
Onhan tuo engine vanhentunut ja graffat sitä kautta myös, se on raaka fakta. Tekstuurit ovat low res, valaistus ja varjot, varsinkin sisätiloissa aikaansa jäljessä. Toisaalta, kyllä sitä edelleen nauttii FO4 ja Skyrimin maailmoista, vaikka eivät edusta graafisesti läheskään sitä terävintä kärkeä.

Jokaisen Fallout-pelin pelanneena (+ lähes kaikki muut Bethesdan RPG-pelit) olen vain hieman skeptinen pelin suhteen, lähinnä sen end gamen suhteen. Demojen perusteella nähdyt paikat, tutkiminen ja itse tekeminen herättävät kiinnostusta peliä kohtaan enkä koe, että NPC-hahmojen puute tulee olemaan ainakaan itselle ongelma. En ole noista liiemmin muutenkaan piitannut sitten Fallout 2. Kaverien kanssa questaaminen Fallout-maailmassa on ehkä yksi suurin syy, miksi peli päätyy ostoskoriin. Olkoot pelissä juonta tai ei, niin jo pelkästään yllä mainutut asiat riittävät itselle validoimaan ostopäätöksen.

En jaksa uskoa siihen, että pelistä tulee mikään arvostelu- tai myyntimenestys, mutta siihen uskon, että tulen saamaan heti rahoilleni vastinetta ainakin 30h edestä ja pitkässä juoksussa varmasti vielä enemmän, kuten kaikissa Bethesdan-peleissä tähän asti.
 
Konsepti on ihan jees, mutta tekninen toteutus tulee olemaan sitä itseään kun Bethesda tykkää mennä siitä, mistä aita on matalin tuon pelimoottorinsa kanssa. Fallout-moninpeli ajan kanssa väsättynä vaikka sillä emo-firman omalla id Tech -moottorilla olisi voinut olla melkoinen jytky, mutta sen sijaan saadaan tälläistä ajan patinoimaa skeidaa jälleen kerran.
 
Far Harbor tosiaan taisi aiheuttaa suorituskykyongelmia PS4:lla.
Betshadan tyyli korjata suorituskyky ongelmat:


Kyllähän tuo engine alkaa nykysiille valaistuksille tms olemaan liian raskas kun mullakin fallout 4:ssä tuli ihme fps drop paikkoja(cpu/gpu rasitus lähelläkään 100) ja sitten valikosta ei saanut edes god rayta pois kun se aina laittoi sen oletuksena takaisin, console commandilla senkin sai.

Vaikka Betshada käytöksellään vituttaakin vaikka iso firma mutta itsehän olen lampaana äänestänyt lompakolla niiden pelleilyä... en taida valitettavasti olla yksin.
 
Täähän on ku metal gear survive. Kauheeta ripulia, mut ostan tottakai koska Fallout.
 
Täähän on ku metal gear survive. Kauheeta ripulia, mut ostan tottakai koska Fallout.
Sinulla on oikeus tukea pelisarjan kehitystä ihan siihen suuntaan kuin haluat. Itse menetin toivon siinä vaiheessa kun Creation Club esiteltiin.
 
Ei jaksa ymmärtää tätä ainaista engine-kitinää näissä peleissä, ei ole siihen kaatunut pelin hyvyys vielä. Lähinnä nyt jos noista modulaarisista sisätiloista (ja Skyrimissa kaupungeista) pääsisi eroon niin ihan hyvä ja se ei liene mahdotonta nykyiselläkään. Fantasiassa pitäisi voida lentää ja levitoida ja tällaisessa raketinheitinräiskinnässä savustaa talot kaukaa ulkopuolelta.

Suurempi fiiliksen tappajahan on se, että nämä pelit ovat loitontuneet taktikointia vaativista roolipeleistä romutalouden varassa toimivaan geneeriseen seikkailuun, jossa ennen pitkää hahmo pystyy kaikkeen eikä valintoja varsinaisesti tarvitse tehdä sen suhteen, että mitä voi saavuttaa.
 
Ei jaksa ymmärtää tätä ainaista engine-kitinää näissä peleissä, ei ole siihen kaatunut pelin hyvyys vielä.

Jos käytettyä moottori rajoittaa pelin ominaisuuksia ja saa sen näyttämään vanhanaikaiselta, eiköhän kitinä ole ihan perusteltua? Kaiken lisäksi moottorissa on ihan oikeita kummallisuuksia, joita ei nykypäivänä pitäisi olla, kuten monien asioiden synkronointi ruudunpäivitysnopeuteen.

Minulla on pieni teoria siitä, miksi siellä Bethesdan pressitilaisuudessa peliä pyöritettiin Xboxilla ja 4K-resolla. Se tehtiin tarkoituksella ruudunpäivityksen rajoittamiseksi. Muistakaa, että tällä moottorilla peli alkaa hajota kun nopeus ylittää 60fps. Pelin demottu versio saattoi olla sen verran kesken, että systeemien synkronointeja ei oltu vielä tehty ja peli leviää käsiin hitaasti joka tapauksessa, joten ruudunpäivitystä oli pakko rajoittaa vähinkojen minimoimiseksi.
 
Jos se pelisisältö ja -mekaniikka olisi mallillaan niin pienimpiä murheita olisi se, että peli näyttää "vanhanaikaiselta" jonkun FO4:n tai edes Skyrimin tapaan. Jos siihen RPG-puoleen panostettaisiin niin moottorin osuutta kaikkeen tapahtuvaan voisi jopa skaalata pienemmäksi. 3D-toimintaa ja räiskintää tässä maailmassa jo on. Tosin ehkä siksi itsekin tuntee vetoa enemmän Divinityn ja DA:n kaltaisiin peleihin ja vuoropohjaisen taistelun JRPG:n.
 
Itseäni ei moottorin ikä niin sureta, jos peli oisi muuten hyvä. Tällä kertaa jää kauppaan, sillä tämä sarja on minulle soolosurvival-tarinapeli, jossa en halua sekoilla onlinehermannien kanssa.

Fallout 4 ilman tarinaa, eli luuttaus-simu.
Paljoa ei siis jäänyt valitettavasti.
 
@Jurppii on asian ytimessä. Pelasin tuossa äskettäin FO3:sta ja New Vegasia INT1-melee-lihaskimpulla. Ei tuo alhainen intelligence tunnu juuri vaikuttavan peliin millään tavalla. Ehkä muutama sinne tänne ripoteltu keskusteluvaihtoehto, mutta niillä ei juurikaan ole vaikutusta lopputulokseen.

FO2 taas oli täysin eri kokemus. Tein INT3 hahmon, että saisin edes hieman skillipojoja, mutta silti kaveri ei osaa edes puhua kunnolla. Kovin on New California karu paikka tyhmälle tyypille, kun kotikylässä vittuillaan, Klamathissa vittuilaan ja ajetaan baarista pihalle. Kukaan ei suostu kertomaan mitään, joten minun täytyi lähteä harhailemaan vanhasta muistista kohti Deniä. Siellä tuli lisää vittuilua ja ajettiinpa baaristakin pihalle. Mom oli ymmärtäväinen ja laittoi evästä pöytään, mutta hinnasta ei ole mitään käsitystä. Se kun otti omatoimisesti rahat minun kukkarosta. Humalainen Karl vei lopuista rahoista puolet ja simahti baarin lattialle. Kun Sulik ei suostunut juttelemaan ja Vic pysyy sellissään, niin mihinkähän suuntaan sitä seuraavaksi lähtisi? Pitää varmaan testata miten suvaitsevainen paikka se Vault City on :lol:
 
@Jurppii on asian ytimessä. Pelasin tuossa äskettäin FO3:sta ja New Vegasia INT1-melee-lihaskimpulla. Ei tuo alhainen intelligence tunnu juuri vaikuttavan peliin millään tavalla. Ehkä muutama sinne tänne ripoteltu keskusteluvaihtoehto, mutta niillä ei juurikaan ole vaikutusta lopputulokseen.

FO2 taas oli täysin eri kokemus. Tein INT3 hahmon, että saisin edes hieman skillipojoja, mutta silti kaveri ei osaa edes puhua kunnolla. Kovin on New California karu paikka tyhmälle tyypille, kun kotikylässä vittuillaan, Klamathissa vittuilaan ja ajetaan baarista pihalle. Kukaan ei suostu kertomaan mitään, joten minun täytyi lähteä harhailemaan vanhasta muistista kohti Deniä. Siellä tuli lisää vittuilua ja ajettiinpa baaristakin pihalle. Mom oli ymmärtäväinen ja laittoi evästä pöytään, mutta hinnasta ei ole mitään käsitystä. Se kun otti omatoimisesti rahat minun kukkarosta. Humalainen Karl vei lopuista rahoista puolet ja simahti baarin lattialle. Kun Sulik ei suostunut juttelemaan ja Vic pysyy sellissään, niin mihinkähän suuntaan sitä seuraavaksi lähtisi? Pitää varmaan testata miten suvaitsevainen paikka se Vault City on :lol:

FO4 INT1 tarkoittaa, ettet pysty modaamaan laserkivääriisi fotonikiihdyttimiä hajonneista silmälaseista ;)
 
New Vegasissa oli kyllä noita low INT-checkejä aika harvassa, mutta ne oli hauskoja aina kun niitä tuli vastaan. Tyhmyydestä on pelissä jopa hyötyä. Followersien kirurgi antaa älykkyysimplantista alennusta (koska näytät todellakin tarvitsevan sitä), Arcade lähtee mukaan (koska jonkun on tuollaisestakin pidettävä huolta) ja REPCONNin robottivartija tulkitsee mölinäsi oikeaksi salasanaksi. Muita bonuksia ja hyviä vitsejä löytyy sieltä sun täältä.

Tyhmyystestejä on NV:ssä enemmän kuin yleisesti luullaan, mutta ne tuntuu harvinaisilta koska pelissä on yleensäkin dialogia niin valtavat määrät. Se taas johtaa immersiota rikkovaan ristiriitaan, koska hahmosi pystyy hädin tuskin puhumaan yhdelle tyypille ja keskustelee rakettitieteestä toisen kanssa. Suosittelen kuitenkin ehdottomasti kokeilemaan, varsinkin jos aiot tehdä peluun aikana kaikki questit. Osan asioista joutuu joka tapauksessa roolipelaamaan päässään (kuten yleensäkin).

Koko pelin kirjoittaminen uudestaan tyhmälle / hullulle hahmolle ei ole kuitenkaan mahdottomuus, vaikka siinä olisi ääninäyttely. Kuka muu on kokeillut samojen tekijöiden Vampire: The Masquerade: Bloodlinesia malkavialaisella?

Edit: Olihan Fallout 4:ssäkin jonkinlainen myönnytys tyhmille hahmoille, nimittäin Idiot Savant -perkki. Aika laiha lohtu entisiin peleihin verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Tää voi olla aika henkilökohtainen ja snadisti offtopic mielipide mutta craftaus rpg:issä alkaa olemaan kans aika nähty juttu. Modulaariset korkeamman tason kamat ihan ok valmiista komponenteista mutta jos homma menee siihen, että niitä zoomaavia pimeänäkökiikareita näperrellään itse ja liimataan kasvistärkkelyksellä (itsekasvatetusta maissista) piipun päälle niin saisi sitten olla sellainen hahmo, joka ei käytännössä mitään muuta osaa. Perus sankari, joka aloitti sekkailunsa alle 100h sitten voisi tuurilla takoa miekan mutta ei mitään, mikä vastaisi sepän myymää.
 
Nyt kun offtopiciin ollaan päästy niin yksi asia mitä en tulevissa fallouteissa haluasi nähdä on legendaariset aseet ja varusteet. Tai ainakin niiden pitäisi olla paljon harvemmassa ja edes etäisesti realistisia. Tykkäsin new vegasin aseiden kustomoinnista ja eri ammustyypeistä sitä lisää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 074
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom