F1 Yleiskeskustelu

Milloin viimeksi muuten Williamssilla ollut yhtä monen voiton kuski kuin Valtsu ensi vuonna?
 
Toki Valtsu voi vielä voittaa loppukauden kisat ja vaihtaa tallia aika moninkertaisena gp-voittajana.
 
Kohta kuullaan Hamilta ylistävää lausuntoa Bottaksesta, Kuuluko muuten Samaa Rooseberista joka haastoi tätä kaveria koko ajan, säälittävä jätkä Ham toivoo että saa pidettyä oman paskan kiinni, sitten vielä ulisee että bottas on huikea kuski, kyse on vaan siitä että hän on niin uskomaton.

Olen täysin varma että Russel päihittää Hamiltonin pitkässä juoksussa.

tuskin päihittää, Russell ei nyt mikään super erikoinen kuski oo. Joka tapauksessa bottasta nopeampi ja parempi markkina arvo. Joten siinä mielessä sopii mersulle.
 
tuskin päihittää, Russell ei nyt mikään super erikoinen kuski oo. Joka tapauksessa bottasta nopeampi ja parempi markkina arvo. Joten siinä mielessä sopii mersulle.

Eiköhän Hamilton lakase Russelilla lattiaa, enkä usko että on edes Bottasta nopeampi. Se yks kisa mitään kerro pidemmässä juoksussa.
 
En usko että Bottas jatkaa Mercedeksellä, mutta toivottavasti pääsee johonkin muuhun talliin.

Pian voi muuten olla edessä kausia, ettei suomalaisia näy.
 
Ois kiva nähdä vielä mersulla kun tulee noi isot muutokset autoihin, mutta eiköhän ne jo laita russellin rattiin.
 
Ois kiva nähdä vielä mersulla kun tulee noi isot muutokset autoihin, mutta eiköhän ne jo laita russellin rattiin.

Varmaan näin onkin. Mutta Russelille tää siirto voi tulla pahimpaan mahdolliseen saumaan, kun näyttää, että Mersun dominansi on katoamassa. Ens vuonna mersu on todennäköisesti jossain keskikastissa, toi sykli vaan menee noin.
 
Nyt pitäisi päästä macille ja red bullille jotka voisivat olla kovia uusien sääntöjen myötä. Harmi, että RB:llä ilmeisesti ilmoitettiin ettei tilaa ole ja oranssit pitävät varmasti kiinni norriksesta sekä Ricciardo tuo rahaa..
 
Kovalaisella oli tosi surkea tuuri siirtohommissa.
Kovalaisella ei ollut mitään surkeaa missään, lukuunottamatta omaa suoritusta.
Hävisi aluksi F2 mestaruuden Rosbergille. Sen jälkeen näytti lupaavalta kun McLarenilla pystyi hetkeksi Hamiltonin haastamaan.
Kunnes romahti ja loppui päätökseen pienemmällä Lotus/Caterham-tallilla ja tallin ainoan ensimmäisen pisteenkin vei Vitali Petrov.
Ihmettelyä aiheutti uran jatkosta väkisin jääminen F1:siin, vaikka esim. Amerikoissa Cart-sarjassa olisi niiden keskinkertaisuuksien keskellä ollut mahdollisesti ollut näkyväkin ura tarjolla.
Elämä on valintoja täynnä. Japanissa sarjat ja näkyvyys eri luokkaa
 
Toivottavasti Bottas löytää jotain jostain, koska kohta alkaa oikeasti olla hetki, jolloin jostain pitäisi tallipaikka löytyä.
Erittäin vaikeaa enää uskoa jatkoon Mersulla.
Russell lienee ensi vuonna ratissa, riippumatta Hamiltonin touhuista.
 
Kovalaisella ei ollut mitään surkeaa missään, lukuunottamatta omaa suoritusta.
Hävisi aluksi F2 mestaruuden Rosbergille. Sen jälkeen näytti lupaavalta kun McLarenilla pystyi hetkeksi Hamiltonin haastamaan.
Kunnes romahti ja loppui päätökseen pienemmällä Lotus/Caterham-tallilla ja tallin ainoan ensimmäisen pisteenkin vei Vitali Petrov.
Ihmettelyä aiheutti uran jatkosta väkisin jääminen F1:siin, vaikka esim. Amerikoissa Cart-sarjassa olisi niiden keskinkertaisuuksien keskellä ollut mahdollisesti ollut näkyväkin ura tarjolla.
Elämä on valintoja täynnä. Japanissa sarjat ja näkyvyys eri luokkaa
Kannattais pysyä kontekstissa... Kyse oli siitä, että tossa voi jäädä tyhjäki lappu käteen. Toyotaa tarkoitin surkealla tuurilla.
"Mut en näkis Bottakselle huonona, jos vaihtais tallia. Kunhan ei Kovalaisen kohtaloa koe. Kovalaisella oli tosi surkea tuuri siirtohommissa."
 
Nyt pitäisi päästä macille ja red bullille jotka voisivat olla kovia uusien sääntöjen myötä. Harmi, että RB:llä ilmeisesti ilmoitettiin ettei tilaa ole ja oranssit pitävät varmasti kiinni norriksesta sekä Ricciardo tuo rahaa..

Ricciardo tuo rahaa? Varmaan jotain sponsoreita mukanaan joo, mutta eiköhän tuo liene ennemminkin nimenomaan niitä sarjan kovapalkkaisimpia ukkoja edelleen. Eikä varmasti olla Bottaksen tieltä ensi kaudeksi potkimassa pois, vaikka aika taaperrusta tämä kausi onkin ollut.
 
Kannattais pysyä kontekstissa... Kyse oli siitä, että tossa voi jäädä tyhjäki lappu käteen. Toyotaa tarkoitin surkealla tuurilla.
"Mut en näkis Bottakselle huonona, jos vaihtais tallia. Kunhan ei Kovalaisen kohtaloa koe. Kovalaisella oli tosi surkea tuuri siirtohommissa."
Mika Salo oli Toyotalla kehittämässä, mutta miten Kovalainen tähän liittyy?
 
Kovalaisella oli (esi)sopimus Toyotalle siirrosta Macin jälkeen ja sitten yhtäkkiä lähtivätkin ykkösistä ennen kautta 2010.
Aika yllättävää, koska olen kuitenkin jatkuvasti näitä seurannut. Ilmeisesti muisti pätkii, mutta löytynee joku linkki aiheeseen?
 
Tuollainen löytyi, mutta siis esisopimus?
Heikki Kovalainen on ollut vahvasti mukana spekulaatioissa Toyotan pilotiksi. Nyt lähti talli alta, ja jos Kimi Räikkönen menee McLarenille, Kovalainen joutuu tyytymään pikkutalliin.
 
Tuohan on niin normaalia kaikessa F1:siin liittyvässä toiminnassa, eikä tuossa mainita mitään mistään esisopimuksesta.
Eikös sellainen ollut myös Järvilehdolla Ferrarille, josta ei ikinä mitään tullut?
 
hänellä oli jo lähes valmis sopimus Toyotan F1-tallin kanssa kaudesta 2010.
Tuohan on niin normaalia kaikessa F1:siin liittyvässä toiminnassa, eikä tuossa mainita mitään mistään esisopimuksesta.
Eikös sellainen ollut myös Järvilehdolla Ferrarille, josta ei ikinä mitään tullut?

Ok käyttämäni sanamuoto meni ulkomuistista hieman pieleen. Tässä sinulle se kuuluisa "," tee sillä mitä lystäät.
 
Ok käyttämäni sanamuoto meni ulkomuistista hieman pieleen. Tässä sinulle se kuuluisa "," tee sillä mitä lystäät.
No aika hyvin vastasit kuitenkin ja linkin kanssa. Mutta paskanko väliä, kun Kovalainen oikeasti itse tyri uransa vaikka lahjoja kyllä olisi löytynyt.
Jos Pää ei kestä tyttöystävän vakuutteluista huolimatta, niin ei se vaan kestä.
Ammatinvalinta on vapaa ja toiset eivät vaan sitten mene ns. loppuun saakka.
Kovalainen oli hyvä kuski, mutta ei sen ura mihinkään sopimusongelmiin kaatunut, vaan miehellä oli tosiaan varmasti myös valintana F1:sen epäonnistumisien jälkeen ajaa rahasta kilpaa vaikka Amerikoissa. Mutta kun F1 oli se. Niin ei.
 
Ja jos kukaan ei enää muista, Renaultilla sen managerina oli vielä Briatore, joka lopuksi kyllästyi Kovalaisen pehmeyteen ja sopimuskin päättyi.
Itselleni oli silloin todella hämmentävä yllätys että pääsi vielä McLarenille, vaikka oli jo näyttönsä tehnyt.
Tai sitten muistan kaiken tosi huonosti.
 
No aika hyvin vastasit kuitenkin ja linkin kanssa. Mutta paskanko väliä, kun Kovalainen oikeasti itse tyri uransa vaikka lahjoja kyllä olisi löytynyt.
Jos Pää ei kestä tyttöystävän vakuutteluista huolimatta, niin ei se vaan kestä.
Ammatinvalinta on vapaa ja toiset eivät vaan sitten mene ns. loppuun saakka.
Kovalainen oli hyvä kuski, mutta ei sen ura mihinkään sopimusongelmiin kaatunut, vaan miehellä oli tosiaan varmasti myös valintana F1:sen epäonnistumisien jälkeen ajaa rahasta kilpaa vaikka Amerikoissa. Mutta kun F1 oli se. Niin ei.

Mitä kovalainen on tehnyt uransa jälkeen?
 
Suora lainaus Wikipediasta:
Kovalainen kilpaili Japanin Super GT -sarjassa kaudella 2015. Hänen ajoparinaan oli japanilainen Kōhei Hirate. He kilpailivat Lexus RC -luokan GT -autolla sarjan korkeimmalla tasolla GT500-luokassa ja sijoittuivat 13:nneksi.




Kovalaisen mestaruusauto vuodelta 2016.

Hän jatkoi samassa Lexus Team Sard -tallissa myös kaudella 2016, jolloin Kovalainen ja Hirate voittivat GT500-sarjan mestaruuden.

Kovalainen jatkoi Team Sardin kuljettajana myös kaudella 2017 yhdessä Hiraten kanssa. Kauden kahdeksasta startistaan he voittivat yhden ja olivat kahdesti palkintokorokkeella. Suoritus riitti sarjan kahdeksanteen tilaan.[18]

Kaudelle 2018 Kovalaisen pariksi vaihtui Kamui Kobayashi, entinen F1-kuski hänkin. Autona heillä on Lexus LC500 ja tallina edelleen Team Sard.[
 
Eli kaikki tuo osoittaa, että olisi hyvin voinut myös Amerikan Cart tjms. sarjassa pärjätä hyvin.
Valinta on vapaa, mutta pakollinen, eikä Kovalaisen uraa haitannut sopimusteknilliset asiat, vaan oma toiminta.
Kuka noita muistaa, mutta esim. Cart-mestaruus olisi ollut jotain muuta siihen aikaan.
Nykyäänhän kukaan ei tiedä Cart/Indy-sarjan mestareita, mutta ehkä silloin vielä.
Ainakaan kukaan ei muista Japanin retkiä.
 
Mä olisin aikoinaan maksanut Kuhan tallipaikan jos olisi se kauniaisiin mennyt 90 vai mitä M eurojacko tullutr meikäläiselle. Helposti olisin voinut 10-20M pistää Heikille. oma lärvi auton kylkeen olisi riittänyt kiitokseksi. Lupailin tuota silloin monella foorumilla.

Mutta ei tullut voittoa ja Kovis ulos ykkösistä, elämä on kovaa ja minä edelleen köyhä.
 
Kyllä minä voin Totolle soitella, tai Markolle jos vaikka tässä jossain vaiheessa olisi tuo sama summa sinne lähetettävänä. Tosin tänään ei ainakaan tainnut hilloa tulla.
 
Kovalaisella ei ollut mitään surkeaa missään, lukuunottamatta omaa suoritusta.
Oli kun meni McLarenille, jossa oli Ron Dennisin suosikkipoika Hamilton. Kovalaiselle laitettiin lähes joka kisaan tankki täyteen, paitsi kerran Silverstonessa, jolloin Kovalainen pystyi aika-ajoissa Hamin pieksemään. Kuten tiedetään ei täydellä tankilla pärjää, koska joutuu lähtemään hyvälläkin autolla letkan keskelle likaiseen ilmaan ja kärki karkaa. Kovalainen oli vielä turhan kiltti, eikä uskaltanut/pystynyt vaatimaan samanlaista taktiikkaa kuin mintä Ronin poika Hami sai.

Kyllä Kovalainenkin autoa osaa ajaa.
 
Turhan monta kertaa, ainakin osaksi, vaikuttanut tallin politiikka/tallipäällikön mieltymykset sihen miten suomalaisten kuskien ura mennyt. JJ, Kovalainen, nyt Bottas yms. Tottakai jos JJ ei olisi sitä pahaa testikolariakaan ajanut niin...
 
Turhan monta kertaa, ainakin osaksi, vaikuttanut tallin politiikka sihen miten suomalaisten kuskien ura mennyt. JJ, Kovalainen, nyt Bottas yms.

Tämä on kyllä niin totta. Fakta(tarkistamaton) on kuitenki se, että jokainen suomalainen kuski on noussu sarjaan ajotaitojen perusteella eikä iskän pankkitilin/ison sponsorin tukemana. Joku korjannee jos on tarvetta, en jaksa nyt alkaa tarkistaan. Bottaksella on toki Wihuri ja Kemppi taustalla, mutta nuo tainneet auttaa enemmän uraa ennen F1.
 
Oli kun meni McLarenille, jossa oli Ron Dennisin suosikkipoika Hamilton. Kovalaiselle laitettiin lähes joka kisaan tankki täyteen, paitsi kerran Silverstonessa, jolloin Kovalainen pystyi aika-ajoissa Hamin pieksemään. Kuten tiedetään ei täydellä tankilla pärjää, koska joutuu lähtemään hyvälläkin autolla letkan keskelle likaiseen ilmaan ja kärki karkaa. Kovalainen oli vielä turhan kiltti, eikä uskaltanut/pystynyt vaatimaan samanlaista taktiikkaa kuin mintä Ronin poika Hami sai.

Kyllä Kovalainenkin autoa osaa ajaa.
Haha ainiin joo. Tuo oli kyllä hyvä aina tuo tankki täyteen Kovalaiselle. Hamihan sai aina uusimmat parannuksetkin ensimmäisenä autoonsa. Noilta ajoilta juontaa kaveripiirissä hauska heitto " Totta tuolla kovalaisella on käytössä vielä Häkkisen vanha ajohaalariki"
 
Oli kun meni McLarenille, jossa oli Ron Dennisin suosikkipoika Hamilton. Kovalaiselle laitettiin lähes joka kisaan tankki täyteen, paitsi kerran Silverstonessa, jolloin Kovalainen pystyi aika-ajoissa Hamin pieksemään. Kuten tiedetään ei täydellä tankilla pärjää, koska joutuu lähtemään hyvälläkin autolla letkan keskelle likaiseen ilmaan ja kärki karkaa. Kovalainen oli vielä turhan kiltti, eikä uskaltanut/pystynyt vaatimaan samanlaista taktiikkaa kuin mintä Ronin poika Hami sai.
Kyllä Kovalainenkin autoa osaa ajaa.
Olikos tähän tarinaan jotain linkkiä, kun itse en muista kuin huhupuheita aiheesta, samoin kuin nykyään Bottaksen kanssa..
Mutta jo pelkästään pääseminen McLarenille oli hämmentävää. Eihän se tosiaan tossa tilanteessa mitään sanelemaan tai edes toivomaan varmaan kyennyt. Ja siinähän se pieni ero.
Hamiltoni ei ensimmäisellä kaudella jäänyt Alonson jalkoihin juttelemaan ja tärisemään niitä näitä, vaan antoi mennä.
Keskinäisten touhuilujen jäljiltä Räikkösestä tuli sen kauden mestari.
Ehkä tuosta sitten opittiin jotain.
Ja kyllä. Kovalainen oli hyvä kuski, mutta pää kesti vielä vähemmän kuin Bottaksella.
 
Olikos tähän tarinaan jotain linkkiä, kun itse en muista kuin huhupuheita aiheesta, samoin kuin nykyään Bottaksen kanssa..
Mutta jo pelkästään pääseminen McLarenille oli hämmentävää. Eihän se tosiaan tossa tilanteessa mitään sanelemaan tai edes toivomaan varmaan kyennyt. Ja siinähän se pieni ero.
Hamiltoni ei ensimmäisellä kaudella jäänyt Alonson jalkoihin juttelemaan ja tärisemään niitä näitä, vaan antoi mennä.
Keskinäisten touhuilujen jäljiltä Räikkösestä tuli sen kauden mestari.
Ehkä tuosta sitten opittiin jotain.
Ja kyllä. Kovalainen oli hyvä kuski, mutta pää kesti vielä vähemmän kuin Bottaksella.
Ei ole linkkiä, mutta saattaa olla, että olen kaikki Kovalaisen F1 kisat katsonut. Ihan ajotaidoilla Kovalainen MCLarenillekin pääsi. Sattui huonoon saumaan kun Ronilla oli suosikki, toki Häkkinenkin (Ronin poika hänkin) siitä ehkä vähän aikoinaan hyötyi. Häkä oli kyllä muutenkin hyvä. Kova temppu Häkältä laittaa 0,04s eka aika-joissa Sennaa päihin.
 
Bottaksella alkaa menemään kunnolla hermot. Voi ajaa loppukauden vain itelle, vaikka tiimi yrittää tehdä siitä Hamin suojapoikaa.

 
Tässä vielä Mersun analyysi kisasta. Olivat joka tapauksessa lirissä Red Bullin suoranopeuden takia - tai sanotaan että se ainakin vaikutti merkittävästi myös strategiavalintoihin.

 
Näyttää varmaan kun ei oo renkaat paikoillaan. Ei kai nuo tietääkseni pituutta ensikaudeksi kasva? Nytkin jo mittaa paljon enemmän kuin joskus aiemmin.
2022 maksimi akseliväli on 3600 mm. Nykyisissä säännöissä sitä ei selväsanaisesti kerrota, mutta esim. Mersu on tainnut olla jopa yli 3700 mm.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuossa mieleen että salliiko säännöt muiden rengasyhtiöiden kuin pirellin sponssata tiimejä/kuskeja. Yritin googlettaa mutta tietenkään ei mitään löytynyt. Toki ei voi tiimi käyttää muuta kuin P:tä mutta tosiaan voisiko auton kyljessä olla Michelin/Goodyear/Hankook etc spossina?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 223
Viestejä
4 865 063
Jäsenet
78 620
Uusin jäsen
J.R

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom