F1 Yleiskeskustelu



Ei nyt suoraan ykkösiin liity, mutta formuloihin kuitenkin.

Tossa on hyvä katsaus yhteen viimeaikojen surkeimpaan kuskiin. Kun jotain pikkuluokan kisaa oon kattonu, ni aina miettiny, että mikä helvetti toi yks kuski tuolla perällä jatkuvasti on, mutta toi video vähän avas sitä ja ihmettelen, että on noinkin pitkään saanu ajaa siellä. :woot:

Voisin veikata, että jopa minä olisin parempi kilpakuljettaja kun toi. :tongue:

Vaikuttaa että tuntumassa ja ymmärryksessä on jotain vikaa. Harrastelija ammattilaisten joukossa, joten ei nuo kierrosajat nyt niin huonoja ole. :) Ei nuokaan niin helppoja ole ajaa kuin luulisi, tulee mieleen Chris Harris:n F1 kokeilu. Pyörähti pari kertaa, mutta paulaute oli, että ei se nyt niin huonosti mennyt, ei mennyt sentään täysin himmailuksi. Keli taisi olla aika kylmä.

Tommi Mäkinen kävi myös pikaisesti pyörähtässä Williamsilla, kirjaimellisesti.

Ettei nyt mene täysin jauhannaksi...

 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa että tuntumassa ja ymmärryksessä on jotain vikaa. Harrastelija ammattilaisten joukossa, joten ei nuo kierrosajat nyt niin huonoja ole. :) Ei nuokaan niin helppoja ole ajaa kuin luulisi, tulee mieleen Chris Harris:n F1 kokeilu. Pyörähti pari kertaa, mutta paulaute oli, että ei se nyt niin huonosti mennyt, ei mennyt sentään täysin himmailuksi. Keli taisi olla aika kylmä.

Tommi Mäkinen kävi myös pikaisesti pyörähtässä Williamsilla, kirjaimellisesti.

Ettei nyt mene täysin jauhannaksi...



Jännää vain, että ura vaa jatkunut kaikesta huolimatta. Videolla tuli selväksi, että säännötkään ei ole aina ihan selkeitä tuolle kaverille.. hitauden lisäksi kaikenlaista muuta muuttujaa matkassa :D
 
Jännää vain, että ura vaa jatkunut kaikesta huolimatta. Videolla tuli selväksi, että säännötkään ei ole aina ihan selkeitä tuolle kaverille.. hitauden lisäksi kaikenlaista muuta muuttujaa matkassa :D
Oishan se varsinaisten kuskien kannalta ilouutinen, jos herra häipyisi pilaamasta muiden kisoja. Jotain on hahmotuksessa vikaa, jos ratavirkailijoiden pitää työntää ja ohjata auto takaisin radalle. --> Kaikki nauraa sulle, ne häpee sua, naapurin koirakin häpee, mäkin häpeen, sä oot häpässy ittes kaikkien näiden ihmisten silmien alla! Sä oot nöyryyttäny ittees! Ehkä on otettu liikaa mallia Intian liikenteestä.
 
Huomenna illalla F1 virtuaalikisa, jossa mukana useampikin F1-kuski: F1 drivers Charles Leclerc, Lando Norris, Alex Albon, George Russell, Antonio Giovinazzi and Nicholas Latifi take on 2009 world champion Jenso Button, 2019 cricket world cup winner Ben Stokes and a host of global stars for our Virtual Grand Prix special!

 
Indycarissa menossa kauden toinen iRacing kisa. Mukana vissiin kaikki kuskit + Wickens. Miksi ykkösissä ei?
 
En ole ikinä katsonu mutta onko noi virtuaali kisatkin samanlaista jonossa ajelua?
 
Muistan kyllä nämä ajat tuli katsottua kaikki kisat (luonnollisesti) silloin aikoinaan, itseasiassa ihan parasta kun miettii sitä missä tilassa nykyisin F1 on. Harmi että ei oo tommosta menoa enää. 90-luvulla oli kyllä huimaa menoa.
 
Muistan kyllä nämä ajat tuli katsottua kaikki kisat (luonnollisesti) silloin aikoinaan, itseasiassa ihan parasta kun miettii sitä missä tilassa nykyisin F1 on. Harmi että ei oo tommosta menoa enää. 90-luvulla oli kyllä huimaa menoa.

Mitä hienoo tossa ajassa oli? Kukaan ei ohittanu. Moottorit hajos joka toisella. TV-kuvassa ei näytetty juuri muita ku kärkikuskeja. Jne.

Tylsiä kisoja olivat.
 
Mitä hienoo tossa ajassa oli? Kukaan ei ohittanu. Moottorit hajos joka toisella. TV-kuvassa ei näytetty juuri muita ku kärkikuskeja. Jne.

Tylsiä kisoja olivat.
Tää vuodelta 2002, mutta onhan tuolloin ollu hienoja taisteluita esim. kolmen eri valmistajan välillä. Tähän tietty lisäksi tuo maaginen V10 moottori + ei DRS -kilkkeitä. :)

 
Tää vuodelta 2002, mutta onhan tuolloin ollu hienoja taisteluita esim. kolmen eri valmistajan välillä. Tähän tietty lisäksi tuo maaginen V10 moottori + ei DRS -kilkkeitä. :)



Onhan sitä joka vuosi harvoissa kisoissa hienoja taisteluita, mutta ihmiset muistaa vaan ne hienot taistelut.

Yleisesti kisat oli tylsiä.

Aika kultaa muistot.

edit: kannattaa kattoa niitä kokonaisia kisoja vuosikymmeniltä, eikä koosteita.
 
Tää vuodelta 2002, mutta onhan tuolloin ollu hienoja taisteluita esim. kolmen eri valmistajan välillä. Tähän tietty lisäksi tuo maaginen V10 moottori + ei DRS -kilkkeitä. :)


Huomasin tuossa klipissä seuraavani Kimin takasiipeä avautuvaksi merkiksi tulevasta ohituksesta. Tuo aika hyvin alleviivaa mikä nykyformuloissa on pilalla. Jännitys katoaa niistä olennaisimmista kilpailullisista elementeistä.

Ohitus ilman keinotekoisia apuvälineitä on arvokkaampi kuin sata ohitusta drs:n kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasin tuossa klipissä seuraavani Kimin takasiipeä avautuvaksi merkiksi tulevasta ohituksesta. Tuo aika hyvin alleviivaa mikä nykyformuloissa on pilalla. Jännitys katoaa niistä olennaisimmista kilpailullisista elementeistä.

Ohitus ilman keinotekoisia apuvälineitä on arvokkaampi kuin sata ohitusta drs:n kanssa.
Ois ollu aika mielenkiintoinen vauhti Monzassa avattavalla takasiivellä, kun menivät jo ilman sitä yli 370km/h.
 
Kyllä nuo vanhat kisat vaan saa aivan eri fiiliksen aikaan kuin nykyiset. Autot näyttää helvetin hienoilta ja nopeilta yksinkertaisuudessaan. Ja tuo ääni...

En tiedä sitten onko se vain nostalgiahekumointi kun 93 kaudella aloin seuraamaan. Tuolloin nuo grafiikat oli upeat värimaailmoineen ilman turhia ääniefektejä ja ylimääräsiä tietoja. Tuo V10 aikakausi vaan oli upeaa aika formuloissa ja V8 onneksi vielä jatkoi samaa linjaa. Viimeiset hienot F1 autot taisi jäädä sinne 2000 luvun alkupuolelle. Etenkin nämä jenkkien aikakauden kisat ovat olleet todella puuduttavia ilmeeltään eikä noita pölynimureitakaan voi kehua vaikka itse autojen nopeus ei olekaan laskenut.
 
Juuri näin. Toki tämä koronapaska kun jatkuu tarpeeksi pitkään niin loppuu koko jonoajelusarja.
 
Seuraako joku noita alasarjoja ja muuten nuoria kuskeja? Kenellä suomalaisella on mahkuja olla seuraava kuski ykkösissä?

edit: oon varmaa kysyny tän saman kysymyksen joskus aiemmin jo ehkä viime vuonna, en muista :D
 
Kyllä omasta mielestäni kilpa-ajo parantui huomattavasti heti kun DRS tuli kuvioihin. Myös säännöt ja kisaviikonlopun formaatti ovat tällä hetkellä parempia mielestäni. 2012-2016 (14-16 ilman Mersuja) on mielestäni parasta kilpailua mitä Formulat ovat tarjonneet. Jos saataisiin lähivuosina mukaan talleja sen verran, että kuskeja olisi 24-26 ja teknisiä vikoja tulisi edes vähän enemmän, niin olisi pullat hyvin uunissa. Ei todellakaan ole ikävä mitään tunnin aika-ajoa tai hirveää määrää testisessioita tai vapaata testaamista.
2017 eteenpäin autot ovat omasta mielestäni olleet kyllä aika perseestä. Jos näistä otettaisiin DRS pois niin miettikää nyt jotain Espanjan kisaa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en pidä DRS:stä vieläkään yhtään ja toivon että siitä jossain vaiheessa luovuttaisiin. Ilman sitä Formulat kiinnostaisi yhä ainakin pikkuisen enemmän. DRS kyllä lisää ohituksia, mutta samalla ohistusten kiinnostavuus laskee silmissäni merkittävästi. En myöskään pidä siitä, että toinen auto saa keinotekoisen edun. Väliaikainen lisäteho puolestaan on ok, jos molemmat autot saavat käyttää sitä haluamallaan tavalla.
 
Kyllä se oli ennen mukavaa kun vehkeet paukku tämän tästä, koskaan ei voinut olla varma voitosta
 
Seuraako joku noita alasarjoja ja muuten nuoria kuskeja? Kenellä suomalaisella on mahkuja olla seuraava kuski ykkösissä?

edit: oon varmaa kysyny tän saman kysymyksen joskus aiemmin jo ehkä viime vuonna, en muista :D
Niko Kari jatkaa F3:ssa, mutta se on jo neljäs täysinäinen kausi (jos lasketaan yhteen GP3 ja F3) ja loppusijoitukset olleet 10.+ että kyllä taitaa olla F1 jo aika epärealistinen tavoite. Koska joka tapauksessa pitää tulla F3 ja F2 kautta niin muista on varmaan vaikea sanoa ja varmaan liian aikaista sanoa sellaisesta joka olisi otollisessa iässä sitten kun Bottas on lopettamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kun kisaaminen on estynyt, ni oon kattonu kausikoosteita ja viimisimpänä 2009.
Se oli kyllä erikoinen kausi.

- Brawn GP:n osallistuminen oli vaakalaudalla, mutta osallistu ja voitti talli- ja kuskimestaruuden.
- Tupladiffuusorietu.
- Paljon sadekisoja.
- McLarenin/Hamiltonin valehtelukeissi.
- Briatoren banni.
- Loukkaantumisia. Massa sai mutterin päähänsä, joltain murtu jalka jne.
- Punasia lippuja.
- Räikkösen ainoo voitto Belgiassa pelkästään KERS:n (KERS tais tulla siihen kauteen vapaavalintaisena) avulla. Muuten Fisi olis voittanu sen.
- Ja vaikka mitä muuta, en muista enää edes mitä kaikkee tapahtu kun oli niin tapahtumarikas vuosi.

Varmasti yks 2000-luvun alun mielenkiintosimmista kausista yleisesti.

En edes muistanu, että Grosjean tuli ykkösiin kesken kauden ja Renaultille. Yhtä paljon tais olla jarruongelmia sillon, kun nykyäänkin. :D

Enivei, tästä niitä kattonu ja tolla kanavalla on muitakin koosteita, esim vaikka -98, -99 ja 2007 mitä oon kattonu.
 
Viimeksi muokattu:
Huh, aika kova jos Vettel lopettaa. En näe sen jatkavan missään muuallakaan joten nyt oli kyllä iso juttu..
 
Hyvää vaihtelua kärkikahinoihin, vaikka lopettaisikin. Ei taida ykköskuskin paikkaa enää löytyä muistakaan kärkitalleista. Joten liekö motivaatiota jatkaa.
 
Eivät vielä Räikkösen ens kauden Ferrari-paikkaa julkistaneet.
 
Oisko nyt Bottaksella paikka päästö ajelee Ferrarilla ja auttaa Leclerc maailmanmestaruuteen :hmm:
 
Bottaksella voisi ehkä olla Ferrarilla mahdollisuus useamman vuoden sopimukseen. Mersulta tuskin tulee edelleenkään kuin maksimissaan se vuoden jatko ja keskitytään seuraamaan Russelin ja Oconin kehitystä.
 
Ricciardo tai Sainz olisi varmaan parhaimmat kandidaatit. En nyt muista oliko Ricciardolla monivuotinen soppari Rellun kanssa tho.

Tai sit Kimi. :cigar2:
 
Sinänsä vähän outo ajankohta jo nyt ilmoittaa sopimustilanne kun 2020 kausikaan ole vielä alkanut.
 
Hamiltonilla on nyt ainakin sopimusneuvotteluissa kaikki kortit käsissään. Mukava olisi tietää onko Ferrarilta tarjottu jotain 50M$ sopparia vai haetaanko siipimiestä Leclercille.
 
Kinkkua on jotenkin vaikeaa kuvitella menevän Ferkulle. LEC olisi liian kova pala purtavaksi vs Bottas.
 
Kinkkua on jotenkin vaikeaa kuvitella menevän Ferkulle. LEC olisi liian kova pala purtavaksi vs Bottas.
Ferrarihan satsaa perinteisesti vain yhteen kuskiin. Ferrarin politiikan kannalta Hamilton-Leclerc-parivaljakko olisi ongelmallinen, koska he veisivät toisiltaan pisteitä ja olisi vaikea saada pakotettua toista apukuskin rooliin. Uskon että Hamiltonia itseään voisi kiinnostaakin kilpailla Leclercin kanssa samassa tallissa. Samoin Ferraria voisi kiinnostaa saada sarjan ykköskuski talliin, vaikka siitä seuraisikin haasteita. Mielenkiintoista nähdä, miten käy. :)
 
Hyvää vaihtelua kärkikahinoihin, vaikka lopettaisikin. Ei taida ykköskuskin paikkaa enää löytyä muistakaan kärkitalleista. Joten liekö motivaatiota jatkaa.

Juu hyvää vaihtelua. Ainoat vaihtoehdot Vettelille kait McLaren tai Renault, ensin mainittu todennäköisempi kun Rellun tilanne on ehkä menestymisen ja koko jatkonkin suhteen epävarmaa.

Villinä kuviona toki Mersu paikkakin voisi olla jonkinlainen mahdollinen Vettelille 2021 (Bottaksen tilalle), kun kerran saksalainen on. Tietenkin se olisi riski mersullekin että miten tulisivat toimeen Hamiltonin kanssa joten siksi Bottas heille turvallisempi valinta. Ja ei nyt täysin mahdottomuus olisi että Hamilton lopettaisi tämän kauden jälkeen jos voittaisi 7. mestaruuden jolloin Mercedes ehkä voisi mieluummin haluta tilalle Vettelin kuin Oconin (sopimus tiettävästi 2v Rellun kanssa kaudet 2020 ja 2021) tai kokemattoman Russelin, molemmat kylläkin tulevaisuuden lupauksia ja mersun suojatteja alunperinkin.
 
Luulisin suurimman vaikuttavan tekijän Hamiltonin tulevaisuuteen olevan Mersun sitoutuminen ykkösiin. Jos toiminta jatkuu nykyisellään niin Ferrarille lähtöön tuskin on syytä.

Hamilton tuoreiden kuulumisten perusteella tuntuu, että tämänhetkinen tauko on vaan tehnyt herralle hyvää ja ehkä auttaa Kimin sapattivuosien tapaan jatkamaan vaan sarjassa pidempään.
 
Hamiltonilla on nyt ainakin sopimusneuvotteluissa kaikki kortit käsissään. Mukava olisi tietää onko Ferrarilta tarjottu jotain 50M$ sopparia vai haetaanko siipimiestä Leclercille.
Eikössiellä mersulla yks siipimies ois vapaana heti enskaudelle..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 367
Viestejä
4 864 774
Jäsenet
78 661
Uusin jäsen
Qwerty2112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom