F1 Yleiskeskustelu

Hamiltonille ei ole ykköskuskin paikkaa ferkulla koska siellä on Leclerc? Eiköhän hamin CV riittäisi ykköseksi missä vaan.

Niin minäkin luulin että Räikkösen CV riittää päihittämään ensimmäisen kauden tulokkaan kun Ferrari haki kakkoskuskia.

Kannattaa aina muistaa että Leclercin takana on Jean Todt.
 
Hamiltonille ei ole ykköskuskin paikkaa ferkulla koska siellä on Leclerc? Eiköhän hamin CV riittäisi ykköseksi missä vaan.

Ei oo ihan noin yksinkertaista, kun Leclerc on Ferrarin oma poika ja nuori mies, ja Ham ollut arkkivihollisen leivissä koko ajan. :think: Sopimuskuvioita tärkeämpää voi olla se, miten kävisi Hamilton vs Leclerc kamppailussa. Leclerc tuskin ihan helpolla antaisi periksi ja on useimpien mielestä sukupolvensa huippulahjakkuuksia, eli haluaako Hamilton ottaa riskiä että tuleekin turpaan ja sitten ei enää näytetä ihan niin kaikkien aikojen suurimmalta enää. Ottaen huomioon tuon kaksikon väännöt radalla 2019 kaudella, ja se miten Vettel pärjäsi Leclercille, Hamiltonin voitto olisi kaikkea muuta kuin varma. Leclerc vs Vettel vääntö tuo kovasti mieleen erään Hamilton vs Alonso väännön silloin kun Hamilton oli tulokaskuski ekaa kertaa voittaja-autossa. Haluaako Hamilton ottaa riskiä että on se vanha mestari joka ottaa tulokkaalta tattiin. Varsinkin kun vaihtoehtona on kruisailla helppoihin mestaruuksiin mersulla, ennätykset rikkoen.
 
Päästötavoite vaatii uutta tekniikkaa: Tulevaisuuden Formula 1 muuttuu kaksitahtiseksi ekohybridiksi

Formula 1:n tavoite päästöjen merkittäväksi alentamiseksi edellyttää uudenlaista moottoritekniikkaa. F1-sarjan teknisen johtajan Pat Symondsin mukaan tuleva voimanlähde on todennäköisesti kaksitahtimoottorinen hybridi, kertoo Motorsport Magazine. Ahdettu kaksitahtimoottori käyttää suunnitelmien mukaan synteettistä polttoainetta, joka on tehty vedystä ja ilmasta kaapatusta hiilidioksidista.
 
Päästötavoite vaatii uutta tekniikkaa: Tulevaisuuden Formula 1 muuttuu kaksitahtiseksi ekohybridiksi

Formula 1:n tavoite päästöjen merkittäväksi alentamiseksi edellyttää uudenlaista moottoritekniikkaa. F1-sarjan teknisen johtajan Pat Symondsin mukaan tuleva voimanlähde on todennäköisesti kaksitahtimoottorinen hybridi, kertoo Motorsport Magazine. Ahdettu kaksitahtimoottori käyttää suunnitelmien mukaan synteettistä polttoainetta, joka on tehty vedystä ja ilmasta kaapatusta hiilidioksidista.
Huvittavaa kyllä tämä formuloitten ekopelleily, kun samaan aikaan kuitenkin niitä romuja raahataan ympäri maapallon lentokoneilla ja rekoilla ja noitten autojen päästöt siten lähinnä pisara meressä.
 
Jos oikeasti haluaisivat pudottaa hiilijalanjälkeään niin pistäisivät joskus tuon kisakalenterin sellaseen järjestykseen ettei hypitä edestakas mantereiden välillä, vaan esim Euroopan kisat ajetaan peräkkän, Aasian suunnan kisat peräkkän, jne.

Tässä esim lentokartta kaudelta 2018:

Formula One teams will clock up 109,000 air miles in 2018 | Daily Mail Online

4194FFF600000578-4621550-1_Australia_Melbourne_2_China_Shanghai_3_Bahrain_Sakhir_4_Azerba-a-6_1497974815838.jpg


Sitten pohditaan autojen päästöjä.. :facepalm:
 
Huvittavaa kyllä tämä formuloitten ekopelleily, kun samaan aikaan kuitenkin niitä romuja raahataan ympäri maapallon lentokoneilla ja rekoilla ja noitten autojen päästöt siten lähinnä pisara meressä.
Telkkarista näkyvät kuitenkin vain ne kisat, ja siksi lajin kannalta on tärkeintä se, että millä energialla kisat ajetaan. Toisaalta kyllähän tuossa jutussa sanottiin, että jatkossa myös lentokoneet, joilla noita kamppeita roudataan, tankattaisiin tuolla synteettisellä polttoaineella.
 


Linkkaan tänne, vaikka kaikki varmaan sen löytääkin youtubesta.

Noi keskustelut tuolla on aina mielenkiintosia ja harmi että vasta "viimeaikoina" on alkanu niitä kuulumaan lähetykseenkin paremmin.

Ois hienoa kuulla vielä vanhempiakin keskusteluita.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Onko tuosta Australian tilanteesta vielä ollut mitään puhetta kun siellä on metsät ja eläimet palanut ihmisillä huonot ilmat hengitellä niin pohdin vaan onko järkeä raahata F1-sirkusta tuonne tänä vuonna?
 
Onko tuosta Australian tilanteesta vielä ollut mitään puhetta kun siellä on metsät ja eläimet palanut ihmisillä huonot ilmat hengitellä niin pohdin vaan onko järkeä raahata F1-sirkusta tuonne tänä vuonna?
Jos summernats pidettiin ja Bathurst 12h pidetään niin miksi ei F1:stä?
 
Päästötavoite vaatii uutta tekniikkaa: Tulevaisuuden Formula 1 muuttuu kaksitahtiseksi ekohybridiksi

Formula 1:n tavoite päästöjen merkittäväksi alentamiseksi edellyttää uudenlaista moottoritekniikkaa. F1-sarjan teknisen johtajan Pat Symondsin mukaan tuleva voimanlähde on todennäköisesti kaksitahtimoottorinen hybridi, kertoo Motorsport Magazine. Ahdettu kaksitahtimoottori käyttää suunnitelmien mukaan synteettistä polttoainetta, joka on tehty vedystä ja ilmasta kaapatusta hiilidioksidista.

Tehot tuossa karkaa, jos ei sääntöjä suunnitella kunnolla. Jos mietitään että kartingissa on jopa 400hv/l vaparina, vaikka eihän siihen voi suoraan laittaa turboa ja sähköapuja, koska ei se kestä. Koneen säätäminen on myös oma juttunsa tuossa sunnitelmassa.
 
Arvostetut F1-sivustot: Mercedes saattaa vetäytyä ensi kauden jälkeen kuninkuussarjasta – taustalla valtavat säästöpaineet

Kaksi arvostettua F1-sivustoa uutisoi keskiviikkona, että Mercedes-tallin tulevaisuus formula ykkösten MM-sarjassa ratkaistaan kahden viikon kuluttua. Racingfans(siirryt toiseen palveluun) ja Autocar(siirryt toiseen palveluun) -nettisivustojen yhteisten tutkimusten mukaan kahden viikon päästä selviää, jatkaako saksalaistalli formula ykkösten MM-sarjassa vielä ensi kauden jälkeen.

Nettisivustojen mukaan Mercedeksen omistavan Daimler AG:n hallitus kokoontuu 12. helmikuuta pohtimaan, vetäytyykö saksalaistalli kuninkuussarjasta ensi kauden jälkeen.

Se, miksi menestyneen F1-tallin tulevaisuutta pohditaan kahden viikon päästä, johtuu siitä, että emoyhtiö Daimler AG:llä on valtavat paineet tehdä säästöjä. Konserni teki viime vuonna miljardien tappiot ja suunnitteli yli 10 000 työntekijän irtisanomista. Yhtiö on viimeisen kymmenen vuoden ajan syytänyt miljardeja F1-talliinsa.

Uudelleenbrändäys Aston Martiniksi?
Huhuja liikkuu myös siitä, että Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolf, joka omistaa siivun tallista, olisi ryhtymässä yhteistyöhön Racing Point -tallin kanssa. Racing Point -tallin omistaa Lawrence Stroll, joka on investoimassa Aston Martiniin. Tämä voisi tarkoittaa sitä, että Mercedes-talli voitaisiin uudelleenbrändätä Aston Martiniksi kaudella 2021.
 
Voisi olla iso piristysruiske sarjalle. Moottoritoimittajana varmaankin jatkavat kuitenkin ja tallille voisi löytyä ostaja.
 
Tuskin Mercedes on mihinkään lähdössä. Tallin budjetti vuonna 2018 oli £338.4m, josta Daimlerin osuus £64.3m. Tuotoksena $3.7bn edestä mainosarvoa. Kuulostaa aika hyvältä sijoitukselta.
Mercedes reveals cost of 2018 Formula 1 world championship win
Usein vetäytyminen voikin olla symbolinen, koska se ei vaan näytä ulkoisesti eikä yrityksen sisäisesti hyvältä jos samalla on massairtisanomiset. Tuolla tallin budjetilla saa aika monta super bowl mainosta.
 
Kyllä tuollaisen firman hallituksessa tuijotetaan yksinomaan niitä lukuja. F1 on kuitenkin mainosta autonvalmistajalle ja jos se näkyvyys joudutaan ostaan muualta niin se voi vaatia entistä enemmän irtisanomisia.

Daimlerin vuosittaisella sijoituksella näyttäisi saavan reilun viiden minuutin edestä mainosaikaa Super Bowlin yhteydestä. F1 näyttää edelleen aika kannattavalta.
5894f4456e09a8aa238b4e2c.jpg
 
Oon ymmärtänyt, että mersu on tehny "lähtöä" jo hetken aikaa.

Tai oon ite veikkaillu, että siinä kohtaa, kun mersu ei enää dominoi ykkösiä, niin se lähtee pois sieltä ja panostaa enemmän sähköformuloihin.

Noin yleisesti polttomoottorit on katoavaa teknologiaa, eikä siihen panostaminen oo enää niin järkevää, niin parempi panostaa sähköön ja sähköformuloiden kautta kehittää sitä teknologiaa.

Ja kun ykköset joskus siirtyy täyssähköön (tai sähköformulat ja ykköset yhdistyy tms), niin sitten mersu varmaan palaa tallina.
 
Kyllä tuollaisen firman hallituksessa tuijotetaan yksinomaan niitä lukuja. F1 on kuitenkin mainosta autonvalmistajalle ja jos se näkyvyys joudutaan ostaan muualta niin se voi vaatia entistä enemmän irtisanomisia.

Daimlerin vuosittaisella sijoituksella näyttäisi saavan reilun viiden minuutin edestä mainosaikaa Super Bowlin yhteydestä. F1 näyttää edelleen aika kannattavalta.
5894f4456e09a8aa238b4e2c.jpg
Super bowl oli tarkoituksella pienellä eli rivien välistä tarkoitin muuta mainontaa/markkinointia, jota toki nytkin tehdään joten se ei mitään järkyttäviä lisäpanostuksia tarvitse.

Tuo 3.7 miljardia on laskettu muinaisella lehtimainontaan keksityllä kaavalla johon saa suurin piirtein itse keksiä numerot joka kuulostaa varmaan hyvältä pressitiedotteessa, jos tuo edes oli Mersun oma väite eikä Autosportin oma lisäys.
 
Saako tallit itse kehitellä öljyt formuloihin vai onko kaikilla samaa tavaraa kuten polttoaineessa?
 
Polttoainetta tai voiteluaineita ei ole standardisoitu. Joitain rajoituksia on, mutta vähintään jokaisella moottorinvalmistajalla on omat toimittajansa ja reseptinsä. Niiden kehityksellä on lähivuosina tehty isoja parannuksia moottoritehoon.
 
Ainakin Ferrari on hyötynyt Shell:n polttoainekoktaileista vuosien varrella. "Saimme tämän verran lisää tehoa pelkällä polttoaineella."
 
Okei kiitos tiedosta, olisi kiva tietää millaisia eroja noillakin saadaan vehkeisiin.:)
 
Täytyykin katsoa, eka kausi ainakin oli todella mielenkiintoinen ja toi hyvin uutta tietoa ainakin allekirjoittaneelle

Edit: Eka jakso katsottu, ilmeisesti hyvää ja positiivista palautetta saanut sarja F1 kulisseissa kun nyt kaikki tallit olleet kiinnostuneita 2. kauteen osallistumisesta. ISO peukku
 
Viimeksi muokattu:
Vähän jäi pintaraapaisuksi tämä toinen kausi. Ei läheskään samanlaista draamaa kuin mitä ekalla kaudella, vaikka aineksia olisi ollut tapahtumien valossa aika paljon enemmänkin. En tiedä varoiko porukka antamasta kärkkäitä lausuntoja, mutta jotenkin turvallisen oloista settiä oli. Varsinkin Mersun ja Ferrarin kulisseihin olisi ollut mielenkiintoista nähdä vähän enemmän.

Plussaa Williamsin tilanteen avaamisesta.
 
Vähän jäi pintaraapaisuksi tämä toinen kausi. Ei läheskään samanlaista draamaa kuin mitä ekalla kaudella, vaikka aineksia olisi ollut tapahtumien valossa aika paljon enemmänkin. En tiedä varoiko porukka antamasta kärkkäitä lausuntoja, mutta jotenkin turvallisen oloista settiä oli. Varsinkin Mersun ja Ferrarin kulisseihin olisi ollut mielenkiintoista nähdä vähän enemmän.

Plussaa Williamsin tilanteen avaamisesta.
Haas:n puolella oli kyllä tapahtumia ja tallipäällikkö ei säästellyt sanoissaan. Olihan siinä jo melkein naurussa pitelemistä, kun Mangusti hajotti Steiner:n toimiston oven.
 
Alfaa ei näkynyt laisinkaan koko sarjassa paria sekunttia lukuunottamatta. Muutenkin tylsemmän ja dramatisoidumman oloinen kuin viime kaudella. Jälkikäteen tehdyt "kisaselostuksetkin" oli todella päälleliimatun oloisia.
 
Seitsemän F1-tallia julkaisi keskiviikkona yhteisen tiedotteen, jossa ne ilmaisivat tyytymättömyytensä FIAn taannoiseen päätökseen Ferrarin voimayksiköihin liittyen.


Oli toi kyllä aika hyvin FIAlta vedetty kun itseltäkin oli alkuperäinen uutinen mennyt ohi :D

Ferrari tuomittiin jostain mutta sori ei voida kertoa mistä...
 
Ihan odotettua. Tätä kautta tuskin voi perua kokonaan niin parempi noin. Tulee talleille muutenkin kalliiksi tämä kausi niin todella vaikeaa olisi siinä sivussa vielä tehdä aivan uutta autoa.
Jos tämä kausi peruttaisiin kokonaan niin sitten ehkäpä.
 
Mielenkiintoinen tilanne McLarenille, moottorit vaihtuu Rellusta Mersuun ja varmaankin hommat on suunniteltu vuoden - 21 autolle.
 


Ei nyt suoraan ykkösiin liity, mutta formuloihin kuitenkin.

Tossa on hyvä katsaus yhteen viimeaikojen surkeimpaan kuskiin. Kun jotain pikkuluokan kisaa oon kattonu, ni aina miettiny, että mikä helvetti toi yks kuski tuolla perällä jatkuvasti on, mutta toi video vähän avas sitä ja ihmettelen, että on noinkin pitkään saanu ajaa siellä. :woot:

Voisin veikata, että jopa minä olisin parempi kilpakuljettaja kun toi. :tongue:
 
Yritin kaivella ajankohtaista listaa ensivuoden kuljettajasoppareista. Muistanko väärin, että suurimmalla osalla kuskeista oli sopparit päättymässä? Verstappen väsäsi jo nimensä pidempään paperiin, mutta miten muiden kanssa olikaan?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 606
Viestejä
4 552 113
Jäsenet
75 030
Uusin jäsen
Kumikala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom