
Mitä muuttuu — 2025 → 2026
- Autoista tulee pienempiä, kevyempiä ja ketterämpiä
Vuonna 2026 F1-autot ovat pituudeltaan lyhyempiä ja kapeampia — uusi säännöksiin kuuluva “agile car” -konsepti.
Painoa on leikattu: autojen minimipaino laskee noin 30 kg:lla.
- Uudet hybridivoimayksiköt ja polttoaine
Moottorityyppi säilyy V6 + turbo, mutta hybridijärjestelmä uudistuu: sähkökomponentin osuus kasvaa merkittävästi, ja tavoitteena on 50/50-teho-jakautuminen ICE:n ja sähkömoottorin välillä.
Kaikki autot käyttävät 100 % uusiutuvaa polttoainetta.
- Aktiivinen aerodynamiikka korvaa DRS:n
Perinteinen DRS (takasiiven liuku / alas-asetus kilpailijoiden ohituksia varten) poistuu. Sen sijaan uuden auton aerodynamiikka on aktiivinen: rungon aero-elementit voivat muuttua lennossa.
On esitetty kaksi tilaa: “X-mode” (suoraan, pieni drag) ja “Z-mode” (kulmiin, lisää downforcea) — tämä tekee autoista dynaamisempia ja pyrkii helpottamaan ohituksia.
- Auton “ground-effect” voimistuu
Rungon ja siipien sijaan alustan ja pohja-aerodynamiikan merkitys kasvaa. Tämä vähentää siipien riippuvuutta ja helpottaa autojen seuraamista lähekkäin — tarkoituksena on, että auto voisi ajaa lähempänä edessä olevaa ilman että downforce romahtaa.
- Autot “ajettavampia”, radikaali uuden alku
FIA kuvaa tulevia autoja “ketterämmiksi, kilpailullisemmiksi, turvallisemmiksi ja kestävämmiksi” verrattuna nykyisiin.
Useimmat tallit tekevät “puhtaalta pöydältä” uuden suunnittelun — tämä tarkoittaa, että autoista tulee teknisesti hyvin erilaisia vs. 2025.