F1 Yleiskeskustelu

Uusien sääntöjen Ferrari istuu yllättävän hyvin Mika Salon käteen ja yllätyspaluun tehnyt F1 konkari starttaa paluukautensa päätöskilpailuun mestaruuden varmistaneena F1 mestarina..

Tai ainahan sitä saa haaveilla.

Mutta saas nähdä lie taas samaa unelmointia kuin ison rahan Toyota tallin tulo ja Salon saumat voittoihin, mutta olisiko liikaa unelmoitu jos uusien sääntöjen ansiosta Cadillac olisikin edes jossain määrin keskitason talli.

Tai ainakin huomattavasti kauden 2024 Sauberin pulkkaa nopeampi.
 
Jos Ferrarin moottori on hyvä niin silloin Cadillac voi pärjätä ihan kohtuullisesti koska moottori tai voimayksikkö korostuu nyt kun kolmen kauden jälkeen tätä saadaan taas muokata. Sitten taas kun mietitään Ferrarin onnistumisprosenttia uusien sääntöjen kanssa niin ei se kyllä kovin hyvä ole ollut.
 
Ensivuoden autossa voikin sitten olla monta kohtaa missä menee metsään.

✅ Mitä muuttuu — 2025 → 2026

- Autoista tulee pienempiä, kevyempiä ja ketterämpiä

Vuonna 2026 F1-autot ovat pituudeltaan lyhyempiä ja kapeampia — uusi säännöksiin kuuluva “agile car” -konsepti.
Painoa on leikattu: autojen minimipaino laskee noin 30 kg:lla.

- Uudet hybridivoimayksiköt ja polttoaine

Moottorityyppi säilyy V6 + turbo, mutta hybridijärjestelmä uudistuu: sähkökomponentin osuus kasvaa merkittävästi, ja tavoitteena on 50/50-teho-jakautuminen ICE:n ja sähkömoottorin välillä.
Kaikki autot käyttävät 100 % uusiutuvaa polttoainetta.

- Aktiivinen aerodynamiikka korvaa DRS:n

Perinteinen DRS (takasiiven liuku / alas-asetus kilpailijoiden ohituksia varten) poistuu. Sen sijaan uuden auton aerodynamiikka on aktiivinen: rungon aero-elementit voivat muuttua lennossa.
On esitetty kaksi tilaa: “X-mode” (suoraan, pieni drag) ja “Z-mode” (kulmiin, lisää downforcea) — tämä tekee autoista dynaamisempia ja pyrkii helpottamaan ohituksia.

- Auton “ground-effect” voimistuu

Rungon ja siipien sijaan alustan ja pohja-aerodynamiikan merkitys kasvaa. Tämä vähentää siipien riippuvuutta ja helpottaa autojen seuraamista lähekkäin — tarkoituksena on, että auto voisi ajaa lähempänä edessä olevaa ilman että downforce romahtaa.

- Autot “ajettavampia”, radikaali uuden alku

FIA kuvaa tulevia autoja “ketterämmiksi, kilpailullisemmiksi, turvallisemmiksi ja kestävämmiksi” verrattuna nykyisiin.
Useimmat tallit tekevät “puhtaalta pöydältä” uuden suunnittelun — tämä tarkoittaa, että autoista tulee teknisesti hyvin erilaisia vs. 2025.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 090
Viestejä
5 029 251
Jäsenet
80 635
Uusin jäsen
Nasti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom