F1 Yleiskeskustelu

Seuraavaksi tulee uutinen, että Verstappen lähtee. RB mokasi, kun piti Hornerista kiinni. Tallin dynamiikka muuttui ja parin vuoden sisällä RB taistelee Q3:lle pääsystä. Yhden dynastian loppu alkoi nyt.
Tekis kyl Verstappenin perinnöllekkin hyvää pärjätä muissa talleissakin. Pohja legendaarisuudelle on jo luotu, pitäis vaa 1-2 muussakin tallissa menestyä. e: enkä nyt välttis tarkoita, että tarvis edes mestaruuksia, mut siitä aitoa taistelua.
 
Tekis kyl Verstappenin perinnöllekkin hyvää pärjätä muissa talleissakin. Pohja legendaarisuudelle on jo luotu, pitäis vaa 1-2 muussakin tallissa menestyä.
Eiköhän se Mersulle mene. Ferrarille sitten 3-4 mersuvuoden jälkeen, kun Hamilton on eläkkeellä ja Leclair ei ole voittanut mitään.
 
Mitenkä tuo Newey lähtö nyt pitäis tulkita? Jättääkö hän siis koko RB organisaation 2025 ensimmäisellä neljänneksellä vai F1-tiimin? Kun tuossa kuitenkin sanotaan: " The engineering supremo will step back from Formula 1 design duties to focus on final development and delivery of Red Bull’s first hypercar, the hugely anticipated RB17." eli keskittyykö nyt siis suunnittelemaan tuota hyperautoa?
 
Mitenkä tuo Newey lähtö nyt pitäis tulkita? Jättääkö hän siis koko RB organisaation 2025 ensimmäisellä neljänneksellä vai F1-tiimin? Kun tuossa kuitenkin sanotaan: " The engineering supremo will step back from Formula 1 design duties to focus on final development and delivery of Red Bull’s first hypercar, the hugely anticipated RB17." eli keskittyykö nyt siis suunnittelemaan tuota hyperautoa?

Ilmeisesti 12kk F1 ulkopuolista työtä sen hyperauton parissa Red Bullin sisällä ja sitten on vapaa tekemään mitä haluaa.

Tälläistä spekulaatiota nähnyt tuolla entisen Twitterin puolella.
 
Neweytä on kosittu tässä vuosien aikana monta kertaa Ferrarille, mutta ei ole halunnut mennä sinne, koska haluaa asua englannissa.
Nyt jos menee Ferrarille, niin saakohan asua kuitenkin englannissa, vai "pitääkö" muuttaa italiaan?
Jos vielä haluaa asua englannissa, niin aston martin on sillon parempi vaihtoehto, ellei ole muuttanut mieltään ja haluaa vanhoilla päivillä mennä italiaan.

No, menee mihin talliin vaan, niin mielenkiintoista nähdä saako nostettua vielä yhden tallin mestariksi omalla panoksellaan.
 
Tarjoan ittelleni kaljan, jos Leclerc voittaa mestaruuden 2020-luvulla.
Meikä kyl tykkää ko. herrasta. Symppis ja herrasmies-nuorukaisen oloinen. Isosti häntä aikoinaan hehkutettiin ja onkait se potentiaali siellä vielä olemassa. Verstappen on nii karsee jätkä, että arvostan vain tuloslistalta. F1 kaipais jotain parempaa persoonaa edustaan. Verstappen ja Rovanperä on esim kuin yö ja päivä. Molemmat kuitenkin nuoria superstaroja lajeissaan.
 
Meikä kyl tykkää ko. herrasta. Symppis ja herrasmies-nuorukaisen oloinen. Isosti häntä aikoinaan hehkutettiin ja onkait se potentiaali siellä vielä olemassa. Verstappen on nii karsee jätkä, että arvostan vain tuloslistalta. F1 kaipais jotain parempaa naamakuvaa.
Nico ja Jenson tasoa. Mestaruuspotentiaalia, mutta ei pysty yksin ratkomaan voittoja puhtaasti raa’alla nopeudella. Tosin tänä päivänä autot määrää voittajan.
 
Nyt vaan Valtsu Red Bullille näuttimaan jälkiliukkaista. Varmasti auto on vanhoillakin avuilla ainakin vuoden tms nopea, sitten tulee toki romahdus. Mutta siinäkin ajassa voisi pisteitä keräillä oivasti.
 
Nico ja Jenson tasoa. Mestaruuspotentiaalia, mutta ei pysty yksin ratkomaan voittoja puhtaasti raa’alla nopeudella. Tosin tänä päivänä autot määrää voittajan.
Mielipiteitä on monia. Hyväksyn tämänkin. Molemmat on kuskeja (pl. Verstappenin toro rosso), joita ei ole koeteltu ku yhdessä tallissa.
 
80-luvun jälkeen ei kuski ole hanskalla pystynyt paikkaamaan auton puutteita.
No höpöhöpö. Ei ne silloinkaan auton puutteita hanskannu, vaa ajo autoa, kuten sillä pystyy ajaan. Parhaat vaa ottaa autosta, minkä pystyy. Sama nykyää, mut erot on vaa iha perkeleesti pienempiä ja jopa varmaan ratin käyttöliittymällä ja muotoilulla ym. tehdään millisekuntien eroja.

e: siis kaikkihan noi on tilastopoikkeamia lukuunottamatta lahjakkuuksia ja hyviä ajajia. Sit näistä on se "0,1%" joukko, jotka loistaa ja on alle prosentin nopeampia kuin tallikaveri.
e2: no ehkä ennenvanhaan kykeni oleen huomattavasti nopeampi kuin tallikaveri. Ei ole mullakaan tähän mitää faktaa, mut veikkaan näin olleen. Eli olenki vissii samaa mieltä. Mut varmasti vaikeampaa nykyää erottua, ku virhemarginaali on mitättömän pieni.
 
Viimeksi muokattu:
Janne Palomäki, Iltalehti: "Mika Häkkinen toi McLarenin kolmantena ruutulipulle, ja hän tuuletti saavutustaan podiumilla riemukkaasti."

YouTube

Lisäksi kun kahdeksan kierroksella ohitettua tuli maaliin, niin epätodennäköistä että Häkkinen tuli kolmantena ruutulipulle. Kisan paremmuusjärjestyksessä kolmantena, mutta yli 95 % varmasti ei ollut kolmas kuljettaja jolle ruutulippua heilutettiin...

Kuskeille oli sanottu Sennan olevan koomassa.


lightsoutblog.com: "Some conspiracists believed that the race should never have happened- under Italian law if there was a death at a sporting event, the rest of the event had to be cancelled. Ratzenberger, however, died in Bologna Hospital, not at the event."

Ilkka Palomäki, Iltalehti: "Ymmärrämme nyt, että jos Imolassa olisi noudatettu lakia, koko San Marinon GP olisi peruttu ja Senna oli todennäköisesti yhä elossa."

Minä taas ymmärrän, että harva suomalaistoimittaja tuntee perin pohjin millaisia lakeja Italiassa oli voimassa 1994 keväällä. Palomäen jutun pääpointti on se, että Sennaa pidettiin keinotekoisesti elossa, jotta Imolan GP voitaisiin ajaa laillisesti loppuun. Siinä hän varmaan on oikeassa, mutta Ratzenbergerin suhteen väärässä, koska Ratzenberger julistettiin kuolleeksi vasta myöhemmin sairaalassa - vaikka saattoi olla kuollut jo radalla. Niin varmaan Sennakin, mutta kuolinhetkeksi laitettu kuitenkin se hetki kun auto lähti käsistä. Melko sekavaa...
 
Viimeksi muokattu:
Janne Palomäki, Iltalehti: "Mika Häkkinen toi McLarenin kolmantena ruutulipulle, ja hän tuuletti saavutustaan podiumilla riemukkaasti."

YouTube
Käytä lainauksia, mut onneksi on ketju seurannassa. Eli oli aivan järkyttävää historian vääristelyä toimittajalta. Vai tarkoitiko minua? Itse just aiemmin samasta asiasta mainitsin jokunen aika sit.

e: lainauksia käyttämällä pystyy selaan keskusteluakin hyvin taaksepäin kontektsin ymmärtääkseen.

Liitty siis kaiketi tähän:
Oliko näin todella? Eri ajat, mut eikait meijän Häkkinen noin mauton ole ollut vai onko toimittajalla värikynä ollut käytössä? Viikonloppu oli "täynnä" ruumiita.



e: artikkelin otsikko siis päivittelee sitä, että Sennaa pidettiin "hengissä" kisan ajan, vaikka oli jo todellisuudessa kuollut. En ihan ymmärtänyt miksi noin tulkittu, ku eikös potilasta pyritä kaikin tavoin pelastaan, jos se jollain tasolla mahdollista on. Tässä tapauksessa kaiketi hengitystä ja sydäntä autettiin.
 
Janne Palomäki, Iltalehti: "Mika Häkkinen toi McLarenin kolmantena ruutulipulle, ja hän tuuletti saavutustaan podiumilla riemukkaasti."

YouTube

Lisäksi kun kahdeksan kierroksella ohitettua tuli maaliin, niin epätodennäköistä että Häkkinen tuli kolmantena ruutulipulle. Kisan paremmuusjärjestyksessä kolmantena, mutta yli 95 % varmasti ei ollut kolmas kuljettaja jolle ruutulippua heilutettiin...
Joo-o, melkosta. Kuinka monta kertaa on missään rata-autoilu kisassa kerrottu monesko on ruutulipulla jos lasketaan kierroksella jääneet? Ihan normi tapa kertoa että tuli kolmantena ruutulipulle kun oli kolmas kisassa. Näköjään siitäkin löytyy joku joka jaksaa saivarrella.
 
Neweytä on kosittu tässä vuosien aikana monta kertaa Ferrarille, mutta ei ole halunnut mennä sinne, koska haluaa asua englannissa.
Nyt jos menee Ferrarille, niin saakohan asua kuitenkin englannissa, vai "pitääkö" muuttaa italiaan?
Jos vielä haluaa asua englannissa, niin aston martin on sillon parempi vaihtoehto, ellei ole muuttanut mieltään ja haluaa vanhoilla päivillä mennä italiaan.

No, menee mihin talliin vaan, niin mielenkiintoista nähdä saako nostettua vielä yhden tallin mestariksi omalla panoksellaan.
Siellä on Vasseur nyt puikoissa ja johdon puolella vanhan liiton luigit loistaa poissa niin on täysin mahdollista että tekisi briteistä käsin töitä.
 
Neweytä on kosittu tässä vuosien aikana monta kertaa Ferrarille, mutta ei ole halunnut mennä sinne, koska haluaa asua englannissa.
Nyt jos menee Ferrarille, niin saakohan asua kuitenkin englannissa, vai "pitääkö" muuttaa italiaan?
Jos vielä haluaa asua englannissa, niin aston martin on sillon parempi vaihtoehto, ellei ole muuttanut mieltään ja haluaa vanhoilla päivillä mennä italiaan.

No, menee mihin talliin vaan, niin mielenkiintoista nähdä saako nostettua vielä yhden tallin mestariksi omalla panoksellaan.

Ei ole lut kyse sitä eteikö haluaisi muuttaa Italiaan, tai Brasiliaan, vaan siitä ettei ole enä halunnut pilata aviolittoaan tekemällä jotainmikä murtaa perhjeen, ja kun ei ole ex-vaimosta tarvinut välittää, niin on kuitenkin ollut tärkeätä olla lähellä lapsiaan. On kuitenkin elämää Formuloidenkin ulkopuolella.

Nykyinen naistystävä, vastustaako Italiaa vai ei, en tiedä. Hänelle saatetaan tarjota aika optimaalista noinniinkuin tarjottimella. Ja teoriassa. Mutta Ferrari, ilman politiikkaa? Vasseur on toki voimakas moisessa, mutta asiat voivat tuolla muuttua nopeasti ja taas ollaan sopassa.
Muta se nistä koiranpennuista.
Minusta on kiinnostavaa, etä yhden vanhanaikaisen autonpiirtelijän siirrot on minustakin paljon kiinnostavampia, kuin se mitä Hamilton tekee, tai mitä Alonso tekee. Hamilton pärjäisi taatusti jopa RedBullillla, ja Alonso myös. Mutta kuka muu pärjäisi moisella autolla? Ricciardo tuskin enää, vaikka oli ainoa auto jossa oli hyvä, niin auto lie muuttunut niistä päivistä. Riciardo oli kuitenkin enempi Vettelin autolla kisoissa, kuin Maxin.
Toki on sekä Hamiloton että Alonsokin myöntänyt usein että "säädöt mysteeri ja siitä vielä pilattiin hiukan"...
Itse asiassa soisin että Newey ei menisi mihinkään, vaan tekisi jatkossa vain noita lempilapsiaan, superautoja, no vaikka sitten Ferrarille.
 
Oliko näin todella? Eri ajat, mut eikait meijän Häkkinen noin mauton ole ollut vai onko toimittajalla värikynä ollut käytössä? Viikonloppu oli "täynnä" ruumiita.

Muistan lukeneeni jostain F1 kirjasta, että palkintojenjako seremoniassa oltiin naamat aika vakavina ja sitten lehdistötilaisuudessa porukka itki, ymmärrettävistä syistä. Aina kun keltainen lehdistö kertoo jostain, niin asiaa on syytä tarkastella melko suurella varauksella.
 
Muistan lukeneeni jostain F1 kirjasta, että palkintojenjako seremoniassa oltiin naamat aika vakavina ja sitten lehdistötilaisuudessa porukka itki, ymmärrettävistä syistä. Aina kun keltainen lehdistö kertoo jostain, niin asiaa on syytä tarkastella melko suurella varauksella.
Joo tossa aiemmin jo jaettiin video tosta "riemusta".

Janne Palomäki, Iltalehti: "Mika Häkkinen toi McLarenin kolmantena ruutulipulle, ja hän tuuletti saavutustaan podiumilla riemukkaasti."

YouTube

Lisäksi kun kahdeksan kierroksella ohitettua tuli maaliin, niin epätodennäköistä että Häkkinen tuli kolmantena ruutulipulle. Kisan paremmuusjärjestyksessä kolmantena, mutta yli 95 % varmasti ei ollut kolmas kuljettaja jolle ruutulippua heilutettiin...

Kuskeille oli sanottu Sennan olevan koomassa.


lightsoutblog.com: "Some conspiracists believed that the race should never have happened- under Italian law if there was a death at a sporting event, the rest of the event had to be cancelled. Ratzenberger, however, died in Bologna Hospital, not at the event."

Ilkka Palomäki, Iltalehti: "Ymmärrämme nyt, että jos Imolassa olisi noudatettu lakia, koko San Marinon GP olisi peruttu ja Senna oli todennäköisesti yhä elossa."

Minä taas ymmärrän, että harva suomalaistoimittaja tuntee perin pohjin millaisia lakeja Italiassa oli voimassa 1994 keväällä. Palomäen jutun pääpointti on se, että Sennaa pidettiin keinotekoisesti elossa, jotta Imolan GP voitaisiin ajaa laillisesti loppuun. Siinä hän varmaan on oikeassa, mutta Ratzenbergerin suhteen väärässä, koska Ratzenberger julistettiin kuolleeksi vasta myöhemmin sairaalassa - vaikka saattoi olla kuollut jo radalla. Niin varmaan Sennakin, mutta kuolinhetkeksi laitettu kuitenkin se hetki kun auto lähti käsistä. Melko sekavaa...
 

Ei Prost väärässä ole, mutta unohtaa että kuolleet saavat aina lisäpisteitä mediassa.
Ranskalaismestari Alain Prost uskoo, että hän on täysin aliarvostettu.

En jaksanut tota edemmäs klikkihuorausta lukea. Miksi hän kokeee olevansa ton jutun perusteella aliarvostettu, kun käsittääkseni ei sitä ole?
 
x
sivusto kettuilee.

edit. tässä muuten Barichellon mälli samalta Imolan viikonlopulta.
 
Viimeksi muokattu:
Ferrarin special livery Miami GP.

ezgif-6-da0d6680bc.jpg
ezgif-6-392f7e31df.jpg
ezgif-6-68f6f27a61.jpg

 
Osaako joku sanoa kumpi on parempi kuski Hulkenberg vai Bottas?
Mielestäni yhdellä aikakierroksella Bottas. Kisassa sitten aika 50/60 noiden välillä. Bottas on aika lammas ohittamisen suhteen.
En oikein koskaan ymmärtänyt Hulkin paluuta, oli siellä varmasti potentiaalisia junioreita tyrkyllä, mutta suhteet/raha määrää. Kuten Hulkin Audi diili osoittaa.
 
Toki emmehän tiedä vaikka Sauberilla vielä jatkaisi, toinen juttu sitten että olisiko Haaskin juuri nyt hyppy parempaan, Haasilla kuitenkin kuskit välillä väläytelleet. 2-vuotisen(mikä ei varmaan sitten olisi Sauber/Audilla mahdollista?) kun Bottas ainakin saisi tässä vaiheessa niin ei heti taas tarvitsisi tuskailla ajopaikan kanssa. Totolle nyt herätys tosiaan.
 
Olisi sinällään kiva tietää kuinka paljon isoilla sponsoreilla on sanavaltaa kuskivalintoihin/kuinka paljon sponsorin pitää panostaa jotta saa päättää kuka ajaa.
 
Voi myös miettiä että kuinkamonta kuskia on puhtaasti palkkakuskeja jotka valinnut tallin johto ilman mitään sponsori kytköksiä. na maksukuski voi olla isonkin rahan kuski.
 
En oikein koskaan ymmärtänyt Hulkin paluuta, oli siellä varmasti potentiaalisia junioreita tyrkyllä, mutta suhteet/raha määrää. Kuten Hulkin Audi diili osoittaa.
En tiedä junioreista että onko siellä nopeaa saksalaista kuskia. Kovasti tuntuvat ihan markkinointi mielessä saksalaiset moottorivalmistajat suosivan oman maan kuskeja.
 
Kovasti tuntuvat ihan markkinointi mielessä saksalaiset moottorivalmistajat suosivan oman maan kuskeja.

Nico ja Shumi oli Mersullakin, mutta onko saksalaisia paljon mersumoottorisissa nyt?
Mutta jos olisin Jürgen Audi, olisin saattanut itsekin palkata Hulkkenperin.
Itse asiassa minusta Hulkkis olisi ollut Mersullekin ihan hyvä kuski, olisi ollut kiinnostava nähdä kumpi olisi ollut hapiampi. Kylä se saksalaiskortti varmaan on merkannut, mutta oishan ne mielummin ottaneet espanjalaisista kumman vaan...veikkaan.
 
Toisaalta voisivat Saksassakin muistaa historialliset aseveljeytemme yms, suomalainen kuski olisi yhtä ylväs valtakunnan puolustaja kuin germaanikin.
 
Nico ja Shumi oli Mersullakin, mutta onko saksalaisia paljon mersumoottorisissa nyt?
Mutta jos olisin Jürgen Audi, olisin saattanut itsekin palkata Hulkkenperin.
Itse asiassa minusta Hulkkis olisi ollut Mersullekin ihan hyvä kuski, olisi ollut kiinnostava nähdä kumpi olisi ollut hapiampi. Kylä se saksalaiskortti varmaan on merkannut, mutta oishan ne mielummin ottaneet espanjalaisista kumman vaan...veikkaan.

Ei kait tuo nyt niinkään niihin asiakastalleihin vaikuta vaan tehdastalleihin. Mersulla tosiaan ollut paljon saksalaiskuskeja ja ei yllättänyt tuokaan, että Audi nappasi toiseen penkkiin saksalaisen. Ei kait nyt jotain McLarenia ja Williamsia saksalaiset kiinnosta samalla tapaa vaikka onkin Mersun mottia alla.
 
Mielestäni yhdellä aikakierroksella Bottas. Kisassa sitten aika 50/60 noiden välillä. Bottas on aika lammas ohittamisen suhteen.
En oikein koskaan ymmärtänyt Hulkin paluuta, oli siellä varmasti potentiaalisia junioreita tyrkyllä, mutta suhteet/raha määrää. Kuten Hulkin Audi diili osoittaa.
On kyl Iha mahoton kysymys toi (Hulkenberg vs Bottas). Mersulla Bottas oli kokoajan veitsi kurkulla, nii ei välttis iha "110%" ottanut itsestään irti, vaa meni varman päälle eläkerahastoa säästellen. Williams-aikoihin oli ihan eri peto ja potentiaalia vaikka ja mihin.
 
Mutta kunpa Max lähtisi myös RB.ltä että saadaan pakka sakaisin kunnolla.
 
Autosportin foorumilla mutuillaan(tai siis että joku media-tahoa näin arvelee) että Sargeant saisi kenkää tämän kisan jälkeen. Ja että Toto yrittäisi painostaa päättäjiltä Antonellille erikoislupaa ajaa loppukauden Williamsilla.
 
Autosportin foorumilla mutuillaan(tai siis että joku media-tahoa näin arvelee) että Sargeant saisi kenkää tämän kisan jälkeen. Ja että Toto yrittäisi painostaa päättäjiltä Antonellille erikoislupaa ajaa loppukauden Williamsilla.

En muista vastaavaa hehkutusta kyllä yhdestä kuskista ennen olleen. Antonelli ajo vielä viime kaudella vielä Formula Regional -sarjassa(suorituskyky about F3 tasoa kait?) ja tällä kaudella F2. Nyt oltais kesken kautta jo tuomassa F1
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 316
Viestejä
4 509 293
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom