F1 Yleiskeskustelu

Eikös tuo vaan ole natua komposiittia tai jotain. Noilla aineilla on menty avaruuteenkin.
 
Las Vegasissa erikoiset olosuhteet – Luvassa F1-historian kylmin osakilpailu?

Las Vegas.PNG
 
Disney+:lle tulossa marraskuun 15:sta pvä katsottavaksi 4 osainen dokkari : Brawn: The Impossible F1 Story , joka kertoo Brawn GP tallin perustamisesta, innovaatioista yms.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:

Siitä kalenteria ens vuodeksi :tup:
 
Tämmöisen väitteen kuulin että jos Brittiläinen talli tai kuski ei voita kumpaakaan kahdesta viime kisasta on se ensimmäinen kerta sitten vuoden 1954 kun Britit, talli tai kuski, ei voita yhtään kisaan. En nyt löydä linkkiä enään mistä tuon luin
 
Siitä kalenteria ens vuodeksi :tup:

Bottas voi pistää uran jälkeen onlyfanssit tulille. Tiffany mukaan, jos ei pelkkä bottass myy.
 

Alfa Romeo vahvisti jättävänsä lajin tämä viikonlopun jälkeen. Saas nähdä onko tallilla vielä vaikeammat vuodet edessä Audia odotellessa vai miten käy. Bottaksella näytön paikka jokatapauksessa.
Ennakkotietojen perusteella Audi ei ole kummastakaan nykykuskista kiinnostunut.
 
Viimeksi muokattu:
Toki jos vetää vaihteeksi suhteellisesti ottaen hyvin seuraavan kauden-pari niin kiinnostusta voi taas löytyä.
 
Abu Dhabi on paska, ettei ansaitse triidiä. :p Sen voi muutenkin tiivistää 3 lauseeseen:
  1. Mitä veikkaatte kuka voittaa?
  2. Noni, Bottas keskeyttää.
  3. Taas ylivoimainen voitto Maxille.

2. Bottaksella taas surkea startti.

Siinähän se kausi 2023 olikin ja ens kaudella uudestaan. :D
 
Kohta noissa yhdellä kädellä ajettavissa autoissa on ilmastointi. Sen jälkeen varmaan Pioneerin stereot, karvanopat ja kännykkäteline. Mitenköhän nämä nykynuoret selviäisi 1984 Dallasissa (+40'C) ilman ohjaustehostinta ja manuaalilootalla...


Miksi en itse löydä tuosta jutusta mitään herneen nenään vetämisen arvoista? Vai onko olemassa jotain muuta syytä olla lieventämättä ääriolosuhteita kuin kivikaudelta peräisin oleva näkemys "kyllä ennen vanhaan pärjättiin mutta ei tämä nykynuoriso.."?
 
Kohta noissa yhdellä kädellä ajettavissa autoissa on ilmastointi. Sen jälkeen varmaan Pioneerin stereot, karvanopat ja kännykkäteline. Mitenköhän nämä nykynuoret selviäisi 1984 Dallasissa (+40'C) ilman ohjaustehostinta ja manuaalilootalla...

Keijolla oli viilennystä... Jos radan lämpö oli Goodyear:n mukaan 66 astetta niin paljonko hytissä oli? "Herrat" ei edes olleet paikalla, kun oli liian kuuma, mutta tietysti kisan voi aina ajaa.
 
"kyllä ennen vanhaan pärjättiin mutta ei tämä nykynuoriso.."

Vaikka vanhat autot oli parempia niin taitaa aika monelta unohtua että nykyään on aika paljon kovemmat g-voimat rasittamassa kuskeja. Vähän hankala verrata kun olosuhteet ja radat ovat muuttuneet mutta suht samanlaisessa Monzassa ajettiin sekä -84 että -23. Kun -84 paaluaika saatiin ajalla 1m26s ja voittaja käytti ruutulipulle pääsemiseen 1h20min29s niin nykypäivän hitaat säästäen ajelevat autot kiersivät aika-ajoissa kierroksen 1m20s ja ruutulipulle kesti 1h13min49s. Eli vaikka nykyautoilla ei yleensä ajetakkaan urku auki ovat ne silti aikast nopeita.
 
Nykyään pystyy lähes kuka vaan pienen harjoittelun jälkeen ajaa formuloita.. näitä ei tarvitse ns. Ajaa enään
 
Muutama vertailu ennen ja nyt ajamiseeen. Ennen tehtiin töitä töitä penkissä ja oikea käsi lähes enemmän vaihdevivussa kiinni, kuin ratissa. Nykyäänkin tehdään penkissä töitä, tosin kevyempää työskentelyä.
Monaco 1988 ja Monaco 2023
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Suzuka 1993 ja Suzuka 2023
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Valtteri Bottas kauden 2023 toiseksi kallein mies, kun lasketaan yhden pisteen hintaa. Bottaksen vuosipalkka arvioiden mukaan 9,1M€ , keräsi 10 pistettä, joten yksi piste maksoi tallille 910 000€.
Halvin kuski oli Piastri. Vuosipalkka 2M€, keräsi 97 pistettä, joten pisteen hinta 18 761,55€
 
Viimeksi muokattu:
Ikuinen kaksiteräinen miekka tuo ”ennen joutui ajamaan”. Ennenvanhaan kuskit tyyliin ilmestyivät radalle ja lähtivät ajamaan. Vapaa-ajalla vetivät kaljaa ja röökiä. Se että vaikka 90-luvun auto meinasi mennä seinään joka mutkassa, ei eroa ajamisesta sadekelissä ihan hirveästi. Se mikä formulalla ajamisesta tekee erittäin raskasta on mutkien kasvaneet g-voimat, erittäin tehokkaat jarrut ja miksei myös pidempi kausi iltakisoineen sekä autojen luotettavuus eli ei jää melkein puolet kaudesta ajamatta, kun auto leviää jatkuvasti. Helpostihan tuonkin asian todistaisi, kun joku rattimies ajaisi 20-30 kierrosta jollain vanhalla rutkulla.
 
Kalle menee kohta ja vie tittelin muiden edestä.

No, tuskin. Mutta viime aikoina esim aussien supercarseista Indyyn siirtynyt Scott McLaughlin osoittanut että ilman pikkuformula-kokemustakin voi tarpeeksi kova rattimies monopostoissakin alkaa menestymään. Tosin McLaughlin sai tallin tuella treenata vuoden ennen kuin alkoi kisata ja myös tuolla Supercarseissa on kuskit ihan autosarjojen parhaita, vaikkei sitä moni tajuakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ikuinen kaksiteräinen miekka tuo ”ennen joutui ajamaan”. Ennenvanhaan kuskit tyyliin ilmestyivät radalle ja lähtivät ajamaan. Vapaa-ajalla vetivät kaljaa ja röökiä. Se että vaikka 90-luvun auto meinasi mennä seinään joka mutkassa, ei eroa ajamisesta sadekelissä ihan hirveästi. Se mikä formulalla ajamisesta tekee erittäin raskasta on mutkien kasvaneet g-voimat, erittäin tehokkaat jarrut ja miksei myös pidempi kausi iltakisoineen sekä autojen luotettavuus eli ei jää melkein puolet kaudesta ajamatta, kun auto leviää jatkuvasti. Helpostihan tuonkin asian todistaisi, kun joku rattimies ajaisi 20-30 kierrosta jollain vanhalla rutkulla.
Mikä oli kovinta-aikaa, vanhaa kai havermmin pidetään sellaisena, mutta jotku kuvaa rankkana jotain Shumi aikaa, lähinnä sen takia että se ilmeisesti ajoi kisojen välillä paljon, mutta oli ne kolmoskuskitkin. Nyt kielletty aitoharjoittelu, mutta kuskit ilmeisesti hio simulaattoreissa. ja kisojen määrä tolkuton. Annettu ymmärtää että vaatii aika paljon hiomisti ihan ajoneuvon käytön hanskaamiseen.

Aiemmin jotain videopätkää missä vedellää yhdellä kädellä, nykyään taidetaan vetää tiukasti kahdella kädellä, ehkä suoralla jotain suojakalvoa revitään irti, joskus keskaria kavereille.

Tuohon väliin kai menee se aika kuin oli ajohallinta järjestelmät lähtö, jarrut, ym. ja etähallintaa.
 
Esimerkiksi Hamilton ja Kimi ovat sanoneet, että nykyiset autot on helpompia ajaa. Ajovirheitä näkee nykyään tosi vähän.

Onhan nämä nykyautot muutenkin omaan makuun ihan perkeleen tylsiä ja rumia. Menee ihan kiskoilla, ajaminen ei näytä miltään, mitään ääntä ei kuulu jne. Inhoan erityisesti noita autojen värityksiä, niitä tunnutaan vaihtelevan millon minkäkin syyn takia.
 
Vaikka vanhat autot oli parempia niin taitaa aika monelta unohtua että nykyään on aika paljon kovemmat g-voimat rasittamassa kuskeja. Vähän hankala verrata kun olosuhteet ja radat ovat muuttuneet mutta suht samanlaisessa Monzassa ajettiin sekä -84 että -23. Kun -84 paaluaika saatiin ajalla 1m26s ja voittaja käytti ruutulipulle pääsemiseen 1h20min29s niin nykypäivän hitaat säästäen ajelevat autot kiersivät aika-ajoissa kierroksen 1m20s ja ruutulipulle kesti 1h13min49s. Eli vaikka nykyautoilla ei yleensä ajetakkaan urku auki ovat ne silti aikast nopeita.
Aika monelta tuntuu unohtuvan että 1984 autot oli tällaisia.

94dbe1c11fa6ec58c3af4ad55b0400fa.jpg


Kisan nopeimman kierroksen ero silti vain 10sec.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyäänhän se on lähes sama ku ajelis simulaattoria. Toki g voimat on rajut
Onko Zak Brown sitten ensi vuonna mestariainesta, kun kävi ajamassa pari kisaa Sonomassa Williams:n F1 autolla, ajoi myös can-am McLaren M8:lla pari kisaa, ne vanhat kun ei ole leikkikaluja?
 
Ennen oli pään liikerata jotain ihan muuta, kun hans ei rajoittanut liikkeitä! Ei kehtaa edes ajatella törmäyksiä esim. Roland Ratzenberger, kun mikään ei rajoita g-voimia ja niska pettää. Jokainen jarrutus ei myöskään ollut sama asia, vaikka nykyisin enemmän hidastuvuutta, mutta siellä on nykyisin pään kohalla stoppari, ennen pelkästään lihaksilla!
 
Viimeksi muokattu:
Monster Energy ja Mersun yhteistyö päättyy. Monster aloittaa sponsoriyhteistyön McLarenin kanssa kaudesta 2024 monivuotisella sopimuksella.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

 
Bottas ja perse…taas.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Bottaksen hyvää tekevä perse tahkonut rahaa $150k.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Nää kuka vaan osaisi ja pärjäis -jutut on sikälikin kiinnostavis että ömericcalaisten mielestä maailman paras rallikuski, mikässen hyypiön nimi nyt oli, kun kuoli kun kaatoi moottorikelkan päällensä? siitähän oli videota kun ei meinannut uskaltaa istua, oikean rallikuskin ajaessa, vieressä. En minäkään uskaltaisi, muten väitäkään että voittaisin jos vaan olisi se auto! ;-) -Itse asiassa onkin kumma, miksi joka vuosi juuri niitä nuoria Teuvoja kuolee ojiin, vaika ne justiinsa on aina ne parhaat!
 
Nää kuka vaan osaisi ja pärjäis -jutut on sikälikin kiinnostavis että ömericcalaisten mielestä maailman paras rallikuski, mikässen hyypiön nimi nyt oli, kun kuoli kun kaatoi moottorikelkan päällensä? siitähän oli videota kun ei meinannut uskaltaa istua, oikean rallikuskin ajaessa, vieressä. En minäkään uskaltaisi, muten väitäkään että voittaisin jos vaan olisi se auto! ;-) -Itse asiassa onkin kumma, miksi joka vuosi juuri niitä nuoria Teuvoja kuolee ojiin, vaika ne justiinsa on aina ne parhaat!
Jenkkien mielipiteissä paistaa vahvasti suosio ja näyttävyys, turha se on kai verrata harrastelijaa ammattilaisiin ja ammattilaisissakin on vielä hyvä/loistava kategoria. Tanner Foust kävi ajamassa Mika Häkkisen 99 mestaruusautoa tässä jokunen viikko sitten, haastattelussa totesi et katotaan, kun tuo toinen kuski hyppää puikkoihin niin nähdään enemmän mihin se auto pystyy. Mika sanoi joskus, että tuntuu et ajais jo aika täysillä, mutta auto oli niin hyvä, että sillä piti ajaa vielä kovempaa ennen kuin se oikea raja löytyi.
 
Ei toki Blockikaan maailman paskin kuski ollut, rallycrossissakin tuli välillä ok tulosta. Tanner kyllä kova sälli itsekin, pitänyt kyllä Blockia parempana aina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 479
Viestejä
4 930 853
Jäsenet
79 371
Uusin jäsen
Jkankkunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom