F1 Yleiskeskustelu

Täysin kylmästi ajateltuna Max Verstappen on ylivoimaisesti paras kuljettaja, mitä tämä laji on nähnyt vuosikymmeniin.
Tuo jätkä on niin uskomattoman hyvä että se vaatii joiltakin ymmärrystä, ja nekin tulee taipumaan.
Vai tarkoitit Max ja/tai Red Bull fanin silmin ajateltuna? :cigar2:

Tässä lajissa auton merkitys on jotain 90% tuloksesta niin on ihan turha lähteä vertailemaan kuka on paras kuski ja kuka ei.

edit: Sellainen kuriositeetti että Red Bull:lla on F1 historian paras aerosuunnittelija, mersulla oli parhaat moottorisuunnittelijat 2012-2020, Ferrarilla paras taktikko ja tiimipäällikkö duo 1997-2006. Näihin aikajanoihin kun yhdistät nimet Verstappen, Hamilton ja Schumacher niin ymmärrät varmaan mitä haen takaa.:whistling: Ai niin Newey ja Vettel 2009-2014
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tapauksessa kuski on 90% ja auto sen 10%, nyt puhutaan niin kovasta kuskista. Täysin poikkeusksellisen mahtava kuljettaja, tavallaan syntynyt ajamaan tuota autoa!

Kimi oli parhaimmillaan lähellä sitä mitä Max on jopa helposti. Kyse on siitä että muut kuskit eivät pysty vastamaan hänelle, ja se saa kaikki näyttämään pirun helpota.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tapauksessa kuski on 90% ja auto sen 10%, nyt puhutaan niin kovasta kuskista. Täysin poikkeusksellisen mahtava kuljettaja, tavallaan syntynyt ajamaan tuota autoa!

Kimi oli parhaimmillaan lähellä sitä mitä Max on jopa helposti. Kyse on siitä että muut kuskit eivät pysty vastamaan hänelle, ja se saa kaikki näyttämään pirun helpota.
Entäs Perez kun on aika hienosti ajanut tällä kaudella ja ollut paikoin Maxia nopeampikin? Samantasoinen kuin Max?

Kyllä minä sanoisin, että Leclerckin on kuljettajana aivan poikkeuksellinen talentti - ainakin kun näki kaverin otteita GP2:ssa. Autot kun ovat kutakuinkin identtiset, niin kaverin suoritustaso oli muihin verrattuna aivan eri planeetalta. F1:ssä on toistaiseksi nähty siitä väläyksiä, mutta itse uskon että jos Ferrari ja RB olisivat kaikin puolin samalla tasolla niin Max ei ihan niin ylivertainen kuski ole - ainakin Charlesiin verrattuna. Enkä kyllä laskisi mersunkaan parivaljakkoa ”harmaaseen massaan”, vaan ennemmin samaan laariin kuin nämä kaksi veijaria.

Kimi ja McLaren oli kyllä aikamoinen paketti, ja siellä vaan klikkasi kaikki: renkaat sekä auton suunnittelu istuivat Räikkösen ajotyyliin kuin hanska käteen. Ainut mikä ei klikannut oli luotettavuus, ja siihen suli vähintään yksi ja ehkä jopa kaksi mestaruutta.
 
Perez ei ole edes samalla sivulla Maxsin kanssa. Leclerk pystyy olemaan nopea, mutta ulosajo kutsuu aivan liikaa. Max on täysin omassa kastissa näistä nuorista kuljettajista, ja jopa naurettavan helposti.
 
Onhan Max hyvä mutta on kyllä aika vahvat lasit päässä että siitä jonkun jumalkuskin saa. Juurikin LeClerc ja ehkä jopa Russel kunnon autolla pystyvät samaan.

Sitä en kiistä etteikö Maxilla olisi lahjakkuutta, röyhkeyttä ja taitoa mitä vaaditaan useisiin mestaruuksiin, mutta väitän että erot noiden kuljettajien välillä ovat paljon pienempiä kuin mitä Kamis esittää.
 
Jos Max olisi aloittanut Marussialla hän olisi varmaan ehtinyt kolaroimaan itsensä pois jonkun maksukuskin tieltä ennen kauden päätöstä. Jos Hamilton olisi jäänyt McLarenille hän olisi edelleen yksinkertainen maailmanmestari. Jos...
 
Mie olen aina herkutellut ajatuksella missä eri tallien kuskit pääsisivät kokeilemaan kilpatallin autoa, siinä nyt viimeistään näkisi erot kuskien välillä. Leclerc RB esimerkiksi, tai Max mersun autoa. Tokihan fakta on se, että tuo on täysin haaveilua eikä ikinä tule toteutumaan ja sekin, että autothan rakennetaan kuskin mieltymysten mukaan. Nykyinen RB ei sovi mitenkään Leclercin ajotyylille jne.

Eilisessä FP1 lähetyksessä Vilander kertoi, että esimerkiksi aikoinaan kun Kimi ja Montoya ajoivat tallikavereina niin käytännössä McLaren oli tehnyt 2 eri autoa, toinen Kimille sopivaksi ja toinen Montoyalle. Samalla taisi mainita myös sen, että nykyiset kulukatot jne. ei mahdollista nykypäivänä samaa vaan auto rakennetaan käytännössä tallin ykköskuskin toiveiden perusteella ja sitten toiseen autoon pyritään tekemään säädöt toiselle kuskille.
 

Tässä sitä oikeaa näkökulmaa ihmisoikeusista/huonoista sanavalinnoista.
Muumiot, vanhat ukot:)
Formulat on kyllä käynyt tylsäksi kun pitää tämmöisistä tyhjänpäiväisyyksistä repiä otsikoita. Tahdon varikkotytöt takaisin ja Bernien takaisin johtoon. Nelson Piquet voisi hoitaa F1-kilpailujohtajan toimea.
 
Viimeksi muokattu:
Formulat on kyllä käynyt tylsäksi kun pitää tämmöisistä tyhjänpäiväisyyksistä repiä otsikoita. Tahdon varikkotytöt takaisin ja Bernien takaisin johtoon. Nelson Piquet voisi hoitaa F1-kilpailujohtajan toimea.
Varikkotytöt ja rasistiset idiootit ne vasta lajista jännän tekeekin.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Varikkotytöt ja rasistiset idiootit ne vasta lajista jännän tekeekin.
Kyllä, juuri näin. Nuo Piquetin ja Bernien kommentithan ei tosin siihen itse lajiin, eli kilvanajoon kuulu lainkaan. Sehän itsessään onkin melko tylsää jonossa ajelua.
Mutta F1:t on ( tai oli) paljon muutakin sen kilvanajon ympärillä. Se käy tylsäksi, jos kaikenmaailman mielensäpahoittajat pääsee canceloimaan milloin mitäkin. Toisaalta viihdettä sekin kun osa kuljettajista kumartelee sateenkaarilipulle tms.
 
Kyllä, juuri näin. Nuo Piquetin ja Bernien kommentithan ei tosin siihen itse lajiin, eli kilvanajoon kuulu lainkaan. Sehän itsessään onkin melko tylsää jonossa ajelua.
Mutta F1:t on ( tai oli) paljon muutakin sen kilvanajon ympärillä. Se käy tylsäksi, jos kaikenmaailman mielensäpahoittajat pääsee canceloimaan milloin mitäkin. Toisaalta viihdettä sekin kun osa kuljettajista kumartelee sateenkaarilipulle tms.
Ei, vaan se on toisten ihmisten kunnioittamista, ettei solvaa muita rasistisesti miten tahtoo. Ja siitä huomauttavat ihmiset vuorostaan leimataan mielensäpahoittajiksi. Ei oikeasti ole yhtään ihme, että maailmassa on vielä tekemistä ihan tällaisten perusasioiden kanssa vielä tänä päivänä, kun itketään jostain canceloinnista. Ihmisillä pitää olla vastuu sanomisistaan. Ei me eletä missään 30-luvulla.
 
Ei, vaan se on toisten ihmisten kunnioittamista, ettei solvaa muita rasistisesti miten tahtoo. Ja siitä huomauttavat ihmiset vuorostaan leimataan mielensäpahoittajiksi. Ei oikeasti ole yhtään ihme, että maailmassa on vielä tekemistä ihan tällaisten perusasioiden kanssa vielä tänä päivänä, kun itketään jostain canceloinnista. Ihmisillä pitää olla vastuu sanomisistaan. Ei me eletä missään 30-luvulla.
Ei vaan eletään 20-luvulla
 
Ei, vaan se on toisten ihmisten kunnioittamista, ettei solvaa muita rasistisesti miten tahtoo. Ja siitä huomauttavat ihmiset vuorostaan leimataan mielensäpahoittajiksi. Ei oikeasti ole yhtään ihme, että maailmassa on vielä tekemistä ihan tällaisten perusasioiden kanssa vielä tänä päivänä, kun itketään jostain canceloinnista. Ihmisillä pitää olla vastuu sanomisistaan. Ei me eletä missään 30-luvulla.

Toki näin, mutta joka asiasta voi herkät ihmiset pahoittaa mielensä, tuollakin ympyröissä voi olla aika monenlaista puhetta, näitä kun ruvetaan suurennuslasilla tutkimaan niin siinäpä sitä sirkusta kerrakseen. Eikun kaikki vanhoja puheita ja nauhoja tutkimaan ja eikun rankkua jos joku sattuu mielensä pahoittamaan.

Ja varikkotytöt takas:)
 
Onkohan Piquet mennyt vanhuuttaan sekaisin vai minkä takia pitää heittää tuommoisia pirun ahdasmielisiä kommentteja, haukku vieläpä Keken siinä samalla, eihän tuommoinen palvele ketään.
 
Eli parempi vaan pysyä poissa siitä kisaamisesta.

Tämä kans kuuluu F1, kait:hmm:
F1.png
 
Mikä siinä on että sama tuomaristo ei voisi tuomita koko kauden? (+ jotkuu varamiehet/naiset) Eihän niiden tarvitsisi olla edes siellä radalla. Futiksen VAR-kopista mallia. Voisivat olla jossain Lontoon päämajassa tms. Nyt siellä on joka viikonloppu joku paikallinen Mika Salo & kumppanit ja tuomiot jaetaan sen hetkisen fiiliksen mukaan. "Ei, nyt ei anneta rangaistusta koska yleisö rakastaa tätä kisaamista". Tai sitten sääntökirjassa on jotain vikaa, jos sitä voidaan tulkita niin eritavalla viikonlopusta toiseen.
 
Hamilton oli innoissaan, kun Eloapinat heilui kisassa....kunnes muutti puheitaan työnantajan ilmeisesti ojennettua Hamiltonia ja sanoutuvan irti kuskinsa sanomisista.
.
 
Hamilton oli innoissaan, kun Eloapinat heilui kisassa....kunnes muutti puheitaan työnantajan ilmeisesti ojennettua Hamiltonia ja sanoutuvan irti kuskinsa sanomisista.
.
Saas nähdä tuleeko järjeställe rankkua tästä pienestä turvateknisestä vahingosta. :hmm:
 
Hamilton oli innoissaan, kun Eloapinat heilui kisassa....kunnes muutti puheitaan työnantajan ilmeisesti ojennettua Hamiltonia ja sanoutuvan irti kuskinsa sanomisista.
.
tai sitten kuten jutussa kerrotaan, ei tiennyt että idiootit hyppäsivät radalle juoksenmaan
 
Eli kolarista huolimatta olisi punaiset liput tulleet noiden takia. Tosin nyt jäivät onneksi ilman suurempaa huomiota.
 
Tempauksesta tiedettiin etukäteen muttei silti kyetty estämään. Vähän jo alkaa mietityttää, onko viranomaiset ja järjestäjät nyt ollu ihan toimiensa tasalla. Joka tapauksessa, onni onnettomuudessa kun siitä olis saatu kunnon farssi jos ne olis pyrkineet radalle kun autot olis ollu kohdalla niin kuin tämä sekopäähihhuli aikoinaan.

 
Tempauksesta tiedettiin etukäteen muttei silti kyetty estämään. Vähän jo alkaa mietityttää, onko viranomaiset ja järjestäjät nyt ollu ihan toimiensa tasalla. Joka tapauksessa, onni onnettomuudessa kun siitä olis saatu kunnon farssi jos ne olis pyrkineet radalle kun autot olis ollu kohdalla niin kuin tämä sekopäähihhuli aikoinaan.


Sunnuntaina kisoissa oli porukkaa jotain 150k. Mitkään resurssit ei riitä valvomaan jokaisen liikettä.
 
Marko heittää tyylillä oman kuskin bussin alle.

Nostaisi varmasti itse kenenkin itsetuntoa kun pomo sanoisi lehdistölle: ”hommattiin ongelmalapselle psykologi”

 
Mie olen aina herkutellut ajatuksella missä eri tallien kuskit pääsisivät kokeilemaan kilpatallin autoa, siinä nyt viimeistään näkisi erot kuskien välillä. Leclerc RB esimerkiksi, tai Max mersun autoa. Tokihan fakta on se, että tuo on täysin haaveilua eikä ikinä tule toteutumaan ja sekin, että autothan rakennetaan kuskin mieltymysten mukaan. Nykyinen RB ei sovi mitenkään Leclercin ajotyylille jne.

Eilisessä FP1 lähetyksessä Vilander kertoi, että esimerkiksi aikoinaan kun Kimi ja Montoya ajoivat tallikavereina niin käytännössä McLaren oli tehnyt 2 eri autoa, toinen Kimille sopivaksi ja toinen Montoyalle. Samalla taisi mainita myös sen, että nykyiset kulukatot jne. ei mahdollista nykypäivänä samaa vaan auto rakennetaan käytännössä tallin ykköskuskin toiveiden perusteella ja sitten toiseen autoon pyritään tekemään säädöt toiselle kuskille.
Jep muistan tän joskus Häkkisen aikaan jo kun toisella hajos auto heti alkuun esim. jopa ennen lähtöä niin tuli kiire juosta vara-autoon, mikä sitten oli usein sen ykköskuskin mukaan tehty ja sillä se vauhti ei todellakaan ollut samaa kun omalla autolla.

Tämän takia varmaan Valtterikin kärsi ja jostain syystä ekat vuodet Mersulla meni paremmin, mutta loppuaika jäi enemmän ja enemmän Hamiltonista. Olisiko auto mennyt enemmän sellaiseen suuntaan, että sopi paremmin Hamiltonin hanskaan ja vielä huonommin Valtterin.

Sama juttu varmaan Kimin toisella Ferrari keikalla. Eka kausi aivan penkin alle Alonsolle tehdyllä autolla ja sitten sopi vähän paremmin kun Vettelin kanssa tekivät kimpassa sitä, mutta ehkä siinä suosittiin enemmän Vetteliä kehityksessä.
 
Haha kuka nyt kypärää käyttää?

Ellei tietysti meinaa kaatua tms.
Verstappen näyttää ko.kuvassa hyvää esimerkkiä asennosta (joka on ikävä kyllä hyvin yleinen asento, lisää soppaan vielä humalatila..), jolla parantaa mahdollisuuksiaan menettää hampaitaan tai halkaista kallo. Melkein nojaa ohjaustankoon ja jalat vierekkäin menosuuntaan, ei tartte isoakaan estettä ja kippaa. Vähän sama, ku skeitillä vetelis tossa asennossa alamäkeä.. hullun hommaa.
edit: kuva artikkelista:
c49f5cb50fd88ee14a01b8b1277e61fa1c6386cd23a7f8fea141d47e94d9c193.jpg
 
Noilla huippukuskeilla vaa sattuu olee normia parempi tasapainoaistimus ja reaktiokyky, mut juu totta ettei sais antaa huonoo esimerkkiä.
 
Olihan niitä huhuja kun Montoya loukkas itseään tenniksessä että kyseessä olis oikeasti ollu skoottierionnettomuus. Tiedäpä näitä.
 
Noilla huippukuskeilla vaa sattuu olee normia parempi tasapainoaistimus ja reaktiokyky, mut juu totta ettei sais antaa huonoo esimerkkiä.
Aistit varmaankin ovat kuskeilla kunnossa. Onnettomuusriskiä kasvattaakin nuo muut varikkoalueella liikkuvat ihmiset, ei huomioida ympäristöä vaan tuijotetaan puhelinta, vaihdetaan kulkulinjaa arvaamattomasti jne.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 143
Viestejä
4 547 532
Jäsenet
74 921
Uusin jäsen
Zaikka2013

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom