F1 Yleiskeskustelu

Joo, mutta ei kukaan nykyään autoon kuole.
Eipä olis tähtien tarvinut olla paljon eri asennossa ettei Grosjean olis päässy nopeasti autosta ulos ja sitten olis käyny huonosti hyvin äkkiä.

Lisäksi Anthoine Hubertin kolari olis voinu olla hyvin kohtalokas ykkösissäkin.
 
Bernie laittanut ilmeisesti pari puntaa jemmaan "vanhuudenpäiviä" varten.
 
Viimeksi muokattu:
Toki noilla omaisuuksilla sama kuin normijamppa unohtaa 20€ setelin rotsin taskuun.
 
Venäjähän jää pois jo nyt että tarviiko sieltä välttämättä edes mitään muuta tipauttaa pois?

No tällä kaudella ajetaan 22 osakilpailua ja mikäli kisoja on ensi kaudella se 23 niin vähän pakostakin joku tän kauden radoista jää pois. Ensi kaudellahan ajetaan uutena kisana myös Las Vegas. Tosin onhan tuolla "uutisia" ollut, että ensi kaudella ajettaisiin jopa 24 kisaa.
 
Venäjähän jää pois jo nyt että tarviiko sieltä välttämättä edes mitään muuta tipauttaa pois?

Tässä yksi arvaus ensikauden kisoista ja voimassa oleva sopimus kesto. Listalta puuttuu ainakin Kiina joka hamuaa omaa kisaa ja Saudit haluaisi toisen kisan. Huom myös että Belgia ja Ranska on niputettu yhteen.

A possible calendar in 2023
RoundGrand PrixRegionContract duration
1BahrainMiddle East2036
2Saudi ArabiaMiddle East2025
3AzerbaijanEurope2024
4AustraliaAustralia/Asia2035
5USA (Miami)North America2031
6CanadaNorth America2029
7Italy(Imola)Europe2025
8SpainEurope2026
9MonacoEurope2022 (negotiations in progress)
10AustriaEurope2022 (negotiations in progress)
11Great BritainEurope2024
12HungaryEurope2027
13Belgium or FranceEuropeBoth 2022
14NetherlandsEurope2023
15Italy (Monza)Europe2024
16South AfricaAfricaNot yet known
17SingaporeAsia2028
18JapanAsia2024
19BrazilSouth America2025
20MexicoCentral America2022 (nothing known yet about new deal)
21USA (Austin)North America2026
22USA (Las Vegas)North AmericaUnknown deal
23QatarMiddle East2032
24Abu DhabiMiddle East2030
 
Jossain vaiheessahan oli että ainakin jotkut radat vuorottelisi vuosittain. Toisaalta olisi komeaa vaikka joku 40-50:n radan rosteri josta joka vuosi vuorollaan eri olisi.
 
Huom myös että Belgia ja Ranska on niputettu yhteen.
Jossain vaiheessahan oli että ainakin jotkut radat vuorottelisi vuosittain. Toisaalta olisi komeaa vaikka joku 40-50:n radan rosteri josta joka vuosi vuorollaan eri olisi.
Jep, Belgia ja Ranska on ainakin vahva aloituspari vuorottelulle.

Eurooppaa roikotetaan mukana nostalgian takia ja rahat haetaan Lähi-Idästa ja Aasiasta.
Toki samalla toivotaan, että jenkeistä rupeisi tippumana paalia.
 
Kyllä saisivat kierrättää Bahrainia, Saudi-Arabiaa, Qataria ja Abu Dhabia. Yksi "Arabian niemimaan GP" riittää. Ei voi Liberty Media olla niin ahne, että menevät pudottamaan klassikkokisoja, mutta jättävät kalenteriin tuollaisia öljydiktatuureja...tai ilmeisesti voi olla. Ainoastaan uusi Persianlahden sota olisi tarpeeksi suuri moraalinen este. En ihmettelisi, jos kulisseissa myös Dubai ja Kuwait ovat lahjoneet alustavan sopimuksen Liberty Median kanssa kisapaikasta vuoteen 2100 asti.
 
No tällä kaudella ajetaan 22 osakilpailua ja mikäli kisoja on ensi kaudella se 23 niin vähän pakostakin joku tän kauden radoista jää pois. Ensi kaudellahan ajetaan uutena kisana myös Las Vegas. Tosin onhan tuolla "uutisia" ollut, että ensi kaudella ajettaisiin jopa 24 kisaa.
Noniinpä tietenkiin, olin jo unohtanu koko las veekasin
 
Tässä yksi arvaus ensikauden kisoista ja voimassa oleva sopimus kesto. Listalta puuttuu ainakin Kiina joka hamuaa omaa kisaa ja Saudit haluaisi toisen kisan. Huom myös että Belgia ja Ranska on niputettu yhteen.

A possible calendar in 2023
RoundGrand PrixRegionContract duration
1BahrainMiddle East2036
2Saudi ArabiaMiddle East2025
3AzerbaijanEurope2024
4AustraliaAustralia/Asia2035
5USA (Miami)North America2031
6CanadaNorth America2029
7Italy(Imola)Europe2025
8SpainEurope2026
9MonacoEurope2022 (negotiations in progress)
10AustriaEurope2022 (negotiations in progress)
11Great BritainEurope2024
12HungaryEurope2027
13Belgium or FranceEuropeBoth 2022
14NetherlandsEurope2023
15Italy (Monza)Europe2024
16South AfricaAfricaNot yet known
17SingaporeAsia2028
18JapanAsia2024
19BrazilSouth America2025
20MexicoCentral America2022 (nothing known yet about new deal)
21USA (Austin)North America2026
22USA (Las Vegas)North AmericaUnknown deal
23QatarMiddle East2032
24Abu DhabiMiddle East2030

Monaco ja Barcelona sais samantien pudottaa kalenterista
 
Monaco ja Barcelona sais samantien pudottaa kalenterista
Kaikki helvetin aavikon parkkipaikat joutais mennä.

Monaco, Spa, Silverstone, Monza jne, on viimeisiä ratoja jotka pitäisi pudottaa sarjasta. Toki paskaahan tuo homma on kaikilla radoilla nykyään, kytätään jotain sentin ylityksiä ja mitätöidään aikoja. Autot on liian isoja ja painavia, äänetkin on tasoa ruohonleikkuri. Tv-ohjaus on paskaa, kuskien haastattelut on paskaa, tunnelma on paskaa, palkintopalliseremoniat on paskaa, DRS on paskaa.

Hohto ainakin omalla kohdalla koko hommasta on hiipunut. Pari viime kisaa jäänyt kokonaan katsomatta, en olisi uskonut että näin käy, kuitenkin 20 vuotta katsonut paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki aika-ajot ja kisat.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain vaiheessahan oli että ainakin jotkut radat vuorottelisi vuosittain. Toisaalta olisi komeaa vaikka joku 40-50:n radan rosteri josta joka vuosi vuorollaan eri olisi.

Kaikkien ratojen pitäisi olla vuorottelulistoilla, Saksassa vuoroin Nyrppä ja Hocke, Italiassa Monza ja Imola, Japanissa Suzuka ja Fuji jne. Jotkut radat voisivat olla kolmen vuoden kierrossa ja sitten jollain paikalla olisi uuden yrittäjän vuoro joka voisi päästä mukaan kiertoon jos kokemus olisi positiivinen.

Mutta kun tässä mennään sen mukaan mitä järjestäjiltä saadaan nyhdettyä niin eihän tätä tule tapahtumaan.
 
Kaikki helvetin aavikon parkkipaikat joutais mennä.

Monaco, Spa, Silverstone, Monza jne, on viimeisiä ratoja jotka pitäisi pudottaa sarjasta. Toki paskaahan tuo homma on kaikilla radoilla nykyään, kytätään jotain sentin ylityksiä ja mitätöidään aikoja. Autot on liian isoja ja painavia, äänetkin on tasoa ruohonleikkuri. Tv-ohjaus on paskaa, kuskien haastattelut on paskaa, tunnelma on paskaa, palkintopalliseremoniat on paskaa, DRS on paskaa.

Hohto ainakin omalla kohdalla koko hommasta on hiipunut. Pari viime kisaa jäänyt kokonaan katsomatta, en olisi uskonut että näin käy, kuitenkin 20 vuotta katsonut paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki aika-ajot ja kisat.

Joo samantien noi aavikkoradatkin joutais mennä.. itellä loppu lähestulkoon formuloiden kattominen.. viaplayn ryöstöhinnat ja viimekauden tuomaripelleilyt oli viimeinen niitti.. silloin tällöin tulee lähtö ja aika-ajojen ratkaisu hetket katottua
 
Mahdollinen korvaaja Ricciardolle?



Tuskin kuitenkaan ennen DR sopimuksen päätymistä, ainakin viimeisimmän päivityksen(Ricciardon insta) mukaan ajaa ainakin vielä kauden 2023 McLarenilla.
 
Taitaa Hertan siirto kaatua superlisenssipisteisiin. Tällä hetkellä 10. sija Indycar-sarjassa ei tuo tarvittavia pisteitä. Pitäisi ilmeisesti sijoittua vähintään 4:nneksi sarjan loppupisteissä, jotta 40 pojoa tulee täyteen.

Tosin en kyllä ihmettele, jos F1 lisää jonkun sääntömuutoksen tyyliin: "pisteraja ei koske Herta-nimisiä henkilöitä, joiden etunimi on Colton."
 
Nelson Piquet saga saamassa jatkoa oikeussalin kautta.
Mutta mitäköhän lakia tuossa on rikottu?
 
Itelle tästä ei tule mitään muuta mieleen kuin, että näytetään asialle tehtävän jotain. Eli homma huomioitu, pappa käväsee ottamassa pienen keskustelun tuomarin kanssa ja asia käsitelty.
 
Kyllä saisivat kierrättää Bahrainia, Saudi-Arabiaa, Qataria ja Abu Dhabia. Yksi "Arabian niemimaan GP" riittää. Ei voi Liberty Media olla niin ahne, että menevät pudottamaan klassikkokisoja, mutta jättävät kalenteriin tuollaisia öljydiktatuureja...tai ilmeisesti voi olla. Ainoastaan uusi Persianlahden sota olisi tarpeeksi suuri moraalinen este. En ihmettelisi, jos kulisseissa myös Dubai ja Kuwait ovat lahjoneet alustavan sopimuksen Liberty Median kanssa kisapaikasta vuoteen 2100 asti.
No jep.. nää radat on muutenkin niin samanlaisia (paitti saudi)
 
Kaudelle 2023 varmistettu 3 sprinttikisaa:


Peräti kuudesta sprintistä oli jossain kohtaa puhetta, mutta se ei tule toteutumaan.

Parempaa/varmempaa lähdettä en löytänyt.
 
RB ilmeisesti katkaisi sitten napanuoran lopullisesti Juri Vipsiltä:


Aikasemminhan oli jotain juttua, että RB jatkaisi jollain tapaa tukemista, mutta nyt näyttää Markon puheiden mukaan kaikki yhteistyö päättyneen.
Hyvä juttu! Nollatoleranssi vihapuheelle.
 
En puolustele millään tapaa vihapuhetta jne., mutta onhan tuo tavallaan sääli. Lupaava kuski, ikää 21 ja yhden sanan vuoksi todennäköisesti haaveet on romutettu F1 osalta.

En ole asiaan perehtynyt tarkemmin, mutta miten se MotoGP kuski kuitenkin voi jatkaa kautta normaaliin tapaan rattijuopumuksen jälkeen? Eikö tuossakin tavallaan anneta väärä kuva sen suhteen ettei teoilla ole mitään seuraamuksia?

Kuten Marko asian ilmaisi: "Mutta tämä on nykypäivän normi"
 
RB ilmeisesti katkaisi sitten napanuoran lopullisesti Juri Vipsiltä:


Aikasemminhan oli jotain juttua, että RB jatkaisi jollain tapaa tukemista, mutta nyt näyttää Markon puheiden mukaan kaikki yhteistyö päättyneen.
Toivottavasti löytää jostain muualta ajohommia. Ehkä jopa varakuskiksi tms. toiseen tiimiin niin voi viikonloput morjestella Markolle.
 
Toivottavasti löytää jostain muualta ajohommia. Ehkä jopa varakuskiksi tms. toiseen tiimiin niin voi viikonloput morjestella Markolle.
Huvittavaahan tässä on se että RB piti turpansa kiinni kun oma starakuskin tyttiksen iskä vähän laukoi rasistia ajatuksia pahimmasta kilpailijasta.
 
En puolustele millään tapaa vihapuhetta jne., mutta onhan tuo tavallaan sääli. Lupaava kuski, ikää 21 ja yhden sanan vuoksi todennäköisesti haaveet on romutettu F1 osalta.
No juu odotukset ainakin olivat kovia, kun RB:n junioritiimiin kuului.
Tällä kaudella lähinnä pari kertaa kolmas, typeriä keskeytyksiä ja muuten vaan keskinkertaisia esityksiä.
Lisäksi ajeli F1 Espanjan osakilpailussa ensimmäisissä harjoituksissa ollen viimeinen ja jääden jopa Latifista yli sekunnin.
Eli ei nyt mikään maaginen menetys RedBullille ja päätös yhteistyön lopettamisesta ei varmaan ollut vaikea.
 
No totta joo, mietin pari kertaa jätänkö tuon "lahjakas" pois tuosta kun itsekin vähän katselin miten on kisat menny. Mutta ei se syyttä kuitenkaan RB:n junioritiimiin kuulunut.
 
Joo, eipä sitä muutama vuosi sitten ollut Niko Karillakaan tulevaisuutta RedBullilla, kun kolmosissa tulosta ei Ardenilla tullut.
Mitä itse silloin seurasi, niin Karin suurin ongelma tuntui olevan ajaminen kuin kartingissa eli ei oppinut säästämään renkaita ollenkaan kun mahdollisuus uraan olisi ollut.
Ei tarvittu vihapuheita kun sponssit katosivat Wihuria myöten ja ura formuloissa loppui, vaikka on vain vuoden vanhempi kuin Vips.
Puhuttiin kuitenkin suurimmasta suomalaisesta lahjakkuudesta ja mahdollisesta F1-kuskista.
 
Joo, eipä sitä muutama vuosi sitten ollut Niko Karillakaan tulevaisuutta RedBullilla, kun kolmosissa tulosta ei Ardenilla tullut.
Mitä itse silloin seurasi, niin Karin suurin ongelma tuntui olevan ajaminen kuin kartingissa eli ei oppinut säästämään renkaita ollenkaan kun mahdollisuus uraan olisi ollut.
Ei tarvittu vihapuheita kun sponssit katosivat Wihuria myöten ja ura formuloissa loppui, vaikka on vain vuoden vanhempi kuin Vips.
Puhuttiin kuitenkin suurimmasta suomalaisesta lahjakkuudesta ja mahdollisesta F1-kuskista.

Missäs Kari nyt on???
 
Eikös tämä Niko ollut juuri se kuski mistä Helmut sanoi suoraan, oliko nyt Mervin haastattelemana, että taidot ei riitä ja siitä syystä yhteistyö loppuu tähän?
 
Mites muuan Kimi Räikkönen? No joo, kävihän se kauden ajamassa jotain pikku formulaa, ei F3 kuitenkaan ja siitä seuraava steppi oli F1.
Tarkoitan Karting-ajolla sitä, ettei ymmärrystä isompien formuloiden ajotapaan tai säätämiseen ole luonnostaan olemassa.
Räikkönen ajeli Formula Renault talvisarjassa, jonka voitti selkeästi ja Sauberin F1 testit osoittivat että miehellä on luontainen kyky hallita ja säätää autoa haluamakseen.
Eli Sauber näki Räikkösessä todellisen lahjakkuuden ja antoi hänelle tilaisuuden, jonka myös käytti.
Räikkösellehän ei tosiaan meinattu F1:siin vaadittavaa superlisenssiä antaa, mutta läpi meni kuitenkin ja loppu on sitä historiaa.
Ei voi mitenkään verrata Kariin tai Vipsiin.
 
Tarkoitan Karting-ajolla sitä, ettei ymmärrystä isompien formuloiden ajotapaan tai säätämiseen ole luonnostaan olemassa.
Räikkönen ajeli Formula Renault talvisarjassa, jonka voitti selkeästi ja Sauberin F1 testit osoittivat että miehellä on luontainen kyky hallita ja säätää autoa haluamakseen.
Eli Sauber näki Räikkösessä todellisen lahjakkuuden ja antoi hänelle tilaisuuden, jonka myös käytti.
Räikkösellehän ei tosiaan meinattu F1:siin vaadittavaa superlisenssiä antaa, mutta läpi meni kuitenkin ja loppu on sitä historiaa.
Ei voi mitenkään verrata Kariin tai Vipsiin.
Räikkösen lahjakkuuden näki itseasiassa David ja Steve Robertson . Sauber ei aluksi syttynyt idealle mutta lopulta Räikkönen sai testinsä. Loppu onkin historiaa.
 
Tuukka Taponen on 15v ja tulossa. Kartingit sujui ja myös Formula 4 kulkee.
Tulevaisuus näyttää miten isommissa käy.
Toivottavasti homma kulkee formulaluokissakin. Ainakin viime vuonna vaikutti, että taisi saada jo varpaat Ferrari-akatemian oven väliin. Muistaakseni Tuukka oli kokelaiden parhaimmistoa testissä, vaikka kyseessä oli vasta ensikosketukset formuloihin. Viime lopuksi Ferrari valitsi muistaakseni italialaisen kaverin, joka taisi olla vuoden vanhempi. Joka tapauksessa Ferrarilla oltiin vaikuttuneita, ja itselle jäi sellainen kuva että jos tämäkin kausi menee hyvin ja nousujohteisesti niin saattaisi paikka aueta akatemiasta. Toki, onpa hänellä varmasti muitakin vaihtoehtoja tarjolla, kuten vaikka RB ja Mersu.

Mutta ei näiden junnujen kanssa liian paljon kannata alkaa keulimaan, nämä viimeiset stepit ykkösiin ovat todella haastavat ja monista tekijöistä (raha, ”oikeassa paikassa oikeaan aikaan”) riippuvaisia, että ei ne taitavimmatkaan sinne ykkösiin välttämättä pääse. Muuan Aaro Vainiokin oli aikoinaan lupaavimpia tulevaisuuden formulakuskeja kartingmenestykseen pohjautuen, mutta ei formulaura sitten auennutkaan. Saa tosin edelleen ajaa ammatikseen kilpaa, mikä mielestäni on myös hatunnoston arvoinen juttu.
 
On sillä kartingilla joku yhteys formuloihin, koska kyllä yleensä kovat kuskit ovat pärjänneet jo kartingissa. Verstappen, Russel, Norris, Leclerc jne ovat kartingin EM tai MM- voittajia (osa useamman kertaisia). Itse lasken nykyisen kartingin EM-mestaruuden voittamisen kovemmaksi kuin MM:n, koska MM on kerrasta poikki, jolloin tuurilla alkaa olemaan vaikutusta. Samat kuskit EM:ssä, mutta pitää pärjää 4-5 kisassa. Toki on paljon niitäkin, joilla ura ei ottanut tuulta alle kartingin jälkeen. Mutta ei tule nykykuskeista ketään mieleen, joka olisi huipulla F1:ssä, mutta kartingissa ei pärjännyt ihmeellisesti?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 469
Viestejä
4 497 438
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom