F1 Yleiskeskustelu

Kättä taskuun niin varmasti löytyy kuskeille jakkara F1:n ja FIA:n johtoryhmästä. Oma arvio että 50%:n osuudella eli n.2,5Mrd:lla pääsisi vaikuttamaan.

 
En käsitä miksei tuolla ole sellaista sääntöä että turva-auton takana ajettaessa kaikkien pitäisi olla toistensa perässä. Viime kisassa turva-auton aikana Verstappen ajoi Leclercin vierellä, ja välillä jopa aavistuksen edellä. Eihän tuossa pysty edes renkaitaan lämmittelemään kun toinen on kiinni kyljessä, eikä johtava auto saa mitään etua jos toinen saa rinnalta lähteä.
 
En käsitä miksei tuolla ole sellaista sääntöä että turva-auton takana ajettaessa kaikkien pitäisi olla toistensa perässä. Viime kisassa turva-auton aikana Verstappen ajoi Leclercin vierellä, ja välillä jopa aavistuksen edellä. Eihän tuossa pysty edes renkaitaan lämmittelemään kun toinen on kiinni kyljessä, eikä johtava auto saa mitään etua jos toinen saa rinnalta lähteä.

Eikös siitä nimenomaan ole haittaa jos rinnalta lähdet, sut voi ohjata huonoon kulmaan mutkassa ennen lähtösuoraa ja et saa vetoapua sille suoralle kun jäät jälkeen? Noinhan taisi ekassa kisassa Verstappenille käydä, mitä Viaplayn tiimi kritisoi jälkipuinnissa kovasti, amatöörivirhe. Ja ei kait turva-auton takana saa ohittaa, Max nyt vaan tykkää harrastaa tuota rinnalle kurkistelua, välillä käy vähän ohikin. Siitä kait voisi rangaistakin, jos tuomaristo siihen haluaisi puuttua.
 
Itsekään en välitä yhtään näistä iltakisoista ja katuradoista. No ehkä se on vaan niin siistiä, varsinkin sitten LV kisassa kun pelkkää neonvaloa radan varret täynnä. Varsinki tuossa keinovalaistuksessa ne radan valot heijastuu ikävästi kypäräkameraan ja vaikea saada välillä selvää.
 
Noilla iltakisoilla saa varmaan hyvin tehtyä rahaa, ja muullahan ei nykyään niin väliä olekaan. Kai ne on ihan hyvä kombo mennä paikan päälle, katsella vähän formuloita ja jatkaa sitten iltaansa ihan muissa merkeissä. On vähän erityyppinen kokemus kuin mennä jollekin belgialaiselle tai japanilaiselle pellolle koko viikonlopuksi (tai ainakin kisapäiväksi) ja keskittyä itse asiaan.
 
Totta kyllä, liekö sitten tavoitellaan katselijoita joille F1 on toissijainen ja tavallaan tapahtuma on "etkot" sitten iltaa varten.
 
Onhan se televisiokuvassa ihan hienon näköistä kun ajetaan pimeässä illassa jossain valaistulla katuradalla. Varsinkin Las Vegas "neon-valoineen" voi olla näyttävä näky iltavalaistuksessa tv-kuvassa.

Itse kilpailun osalta katuradat ovat hanurista ja luultavasti kuljettajallakin on paljon parempi näkyvyys päivänvalossa kuin keinovaloissa. Sehän hidastaa sitä vauhtia jos kuljettaja ei näe niin hyvin.
 
Mikä ihmeen kiima näihin katuratoihin ja iltakisoihin, viime kisakin oli yhtä yökerhomeininkiä valoineen ja jumputuksineen.
F1 muuntuu pöhinää ja staroja viliseväksi urbaanin ihanneihmisen realityshowksi (presented by Netflix). Ekstaasimainen popitus ja nighlife-fiilistely pyörii somekanavissa, ja bileet jatkuu kellon ympäri. Välillä ehkä ajetaan kilpaakin, mutta who cares?

Yök, pois kalenterista kaikki maaseudulla ajettavat kisat. Siellä asuu vain juntteja ja köyhiä. Moottoriöljy, mitä se on? #NotMyF1. Nyt eletään 2020-lukua. Pitää olla sanomaa ja stailii. Tärkeintä on olla tärkee.
 
Taitaa kaupungit saada aika eri malliin oheistuloja katukisoista kun kaupungin pöhinä siine heti vieressä ennen ja jälkeen kisojen. Syrjässä olevilta radoilta menee kisavieraat sitten suoraan kotiin,
 
Tulee aikainen aamuherätys jos kisa-aika on perus jenkki 7pm.

Kymmenen tuntia siinä on aika-aroa Suomeen ja yhdeksän tuntia Keski-Euroopan aikaan. Eli silloin Suomessa kello olisi klo 5 ja Keski-Euroopassa klo 4 ja Iso-Britanniassa 3.

Voisi kuvitella että aloittaisivat kisan vaikka klo 9 illalla paikallista aikaa. Silloin olisi vähän inhimillisemmät lähetysajat Euroopan isoilla markkinoilla. Tosin USA:n Itärannikolla kello olisi silloin jo puolilla öin. Eli voisi olla vähän liian myöhäistä sen kannalta. Kisojen aikaistaminenkin lienee vaikeaa jos tarkoitus on ajaa kisa iltavalaistuksessa.
 
Eikös se kisa ala kymmeneltä paikallista aikaa? Näin ainakin ymmärsin aamusta kun luin uutisia.

Tässä vielä tweetti asiasta:


EDIT: Toinen tweetti:
 
Noilla iltakisoilla saa varmaan hyvin tehtyä rahaa, ja muullahan ei nykyään niin väliä olekaan. Kai ne on ihan hyvä kombo mennä paikan päälle, katsella vähän formuloita ja jatkaa sitten iltaansa ihan muissa merkeissä. On vähän erityyppinen kokemus kuin mennä jollekin belgialaiselle tai japanilaiselle pellolle koko viikonlopuksi (tai ainakin kisapäiväksi) ja keskittyä itse asiaan.
Hyvin sanottu kyl. Abu Dhabin kisassa esim. On sitä tunnelmaa, vaikka itse maasta en pidä.

Mut kyl noi Monaco, Monza, Silverstone, Spa, jne. On ne parhaat. Legendaarisimmat radat koko lajissa.

Mulla on vahva usko Maxin toiseen mestaruuteen ja laitoin ennen kauden alkua suht hyvän summan vetoa. Laitoin toki myös Ferrarille tallimestaruudesta.
 
Hyvin sanottu kyl. Abu Dhabin kisassa esim. On sitä tunnelmaa, vaikka itse maasta en pidä.

Mut kyl noi Monaco, Monza, Silverstone, Spa, jne. On ne parhaat. Legendaarisimmat radat koko lajissa.

Joo siis olen ollut esim. Abu Dhabin kisaa siten että ensin jännää katsomossa kun Kimi voittaa Lotuksella ja sitten kävelee siitä samalla lipulla Eminemin keikalle ja oluelle. Noista saa parhaimmillaan varmaan aika hyviä komboja aikaiseksi jos ottaa selvää ja haluaa käyttää siihen rahaa. Mutta on se varmasti vähän feikimpää se meno kuin se että olisi jollain perinteisellä radalla telttamajoituksella. Singaporen kisa voisi myös olla myös mukavaa ajanvietettä siinä kaupungin sydämessä. Kestää vaan helvetin kauan ennen kuin nuo Itä-Aasian maat siirtyy koronapsykooseistaan mihinkään, niin ei nyt ihan heti...
 
Viimeksi muokattu:
Joo siis olen ollut esim. Abu Dhabin kisaa siten että ensin jännää katsomossa kun Kimi voittaa Lotuksella ja sitten kävelee siitä samalla lipulla Eminemin keikalle ja oluelle. Noista saa parhaimmillaan varmaan aika hyviä komboja aikaiseksi jos ottaa selvää ja haluaa käyttää siihen rahaa. Mutta on se varmasti vähän feikimpää se meno kuin se että olisi jollain perinteisellä radalla telttamajoituksella. Singaporen kisa varmaan voisi olla myös mukavaa ajanvietettä siinä kaupungin sydämessä. Kestää vaan helvetin kauan ennen kuin nuo Itä-Aasian maat siirtyy koronapsykooseistaan mihinkään, niin ei nyt ihan heti...

Itsestä olisi kyllä todella hieno päästä joskus katsomaan Monacon GP kisaa niin, että olisi hyvällä näkyvyydellä radan varrella oma hotellihuone isolla parvekkeella tai kattoterassilla.

Hinta tosin taitaa olla niille sellaisen parvekkeen tai kattoterassin omaaville hotellihuoneille tai huoneistoille sellainen Monacon GP viikonloppuna, että ei taida meikäläisen budjetilla olla koskaan varaa.

Suomestakin tainneet jonain vuosina järjestää ryhmämatkoja Monacon GP:tä katsomaan. Ne on tosin olleet sellaisia, että majoitus on jossain kymmenien kilometrien päässä radasta Ranskassa ja bussilla viedään porukka radan varteen kisatapahtumien ajaksi. Sellainen taas ei itseä kiinnosta.
 
Itsestä olisi kyllä todella hieno päästä joskus katsomaan Monacon GP kisaa niin, että olisi hyvällä näkyvyydellä radan varrella oma hotellihuone isolla parvekkeella tai kattoterassilla.

Hinta tosin taitaa olla niille sellaisen parvekkeen tai kattoterassin omaaville hotellihuoneille tai huoneistoille sellainen Monacon GP viikonloppuna, että ei taida meikäläisen budjetilla olla koskaan varaa.

Veikkaan kanssa että noissa on sellaiset venäläiset oligarkkihinnat.
 
Hinta tosin taitaa olla niille sellaisen parvekkeen tai kattoterassin omaaville hotellihuoneille tai huoneistoille sellainen Monacon GP viikonloppuna, että ei taida meikäläisen budjetilla olla koskaan varaa.

Oliko se jo paketti missä parempi hotelli Nizzassa pari kolme tonnia. Tosta paatista kattelua 16k€/naama.
 
f-ykkösten VAR, eiku ROC eli Remote operations centre, jolle delegoidaan kisajohtajan(-jien?) tehtäviä. Tai ei ihan suoranaisesti, mut mm. voivat filtteröidä kamaa, jotta itse kisatuomariston ei tarvi esim. kaikkea videomateriaalia käydä läpi ennen päätöstä. Tästä olikin ennen kautta jotain mainintaa, mut tässäpä lisää:
 
f-ykkösten VAR, eiku ROC eli Remote operations centre, jolle delegoidaan kisajohtajan(-jien?) tehtäviä. Tai ei ihan suoranaisesti, mut mm. voivat filtteröidä kamaa, jotta itse kisatuomariston ei tarvi esim. kaikkea videomateriaalia käydä läpi ennen päätöstä. Tästä olikin ennen kautta jotain mainintaa, mut tässäpä lisää:

OIkeastihan tuo on vain uudelleen brändätty konsepti. Tämä ollut käytössä kaudesta 2010 lähtien.

Tässä kuvaa vuodelta 2015
 
Oli kun meni McLarenille, jossa oli Ron Dennisin suosikkipoika Hamilton. Kovalaiselle laitettiin lähes joka kisaan tankki täyteen, paitsi kerran Silverstonessa, jolloin Kovalainen pystyi aika-ajoissa Hamin pieksemään. Kuten tiedetään ei täydellä tankilla pärjää, koska joutuu lähtemään hyvälläkin autolla letkan keskelle likaiseen ilmaan ja kärki karkaa. Kovalainen oli vielä turhan kiltti, eikä uskaltanut/pystynyt vaatimaan samanlaista taktiikkaa kuin mintä Ronin poika Hami sai.

Kyllä Kovalainenkin autoa osaa ajaa.

Tässä on Heikki Kovalaisen oma näkemys tästä asiasta.


HAMILTONIN tallikaverina McLarenilla vuodet 2008–2009 ajanut Kovalainen kertoi brittikuskin kanssa kisaamisen olleen hankalaa.

– Toisinaan pystyin vastaamaan hänen vauhtiinsa, mutta kokonaisen kauden aikana jouduin aina ponnistelemaan pysyäkseni kyydissä.

Suomalaiskuskin kertoi tulleensa aina hyvin toimeen brittitähden kanssa, koska arveli, ettei Hamilton kokenut kainuulaista uhkana. Hamiltonin jahtaaminen oli kuitenkin uuvuttavaa.

– Yrität sinnitellä, mutta jossain vaiheessa energia loppuu. Näin kävi minullekin. Kapasiteettini ei riittänyt ajamaan samanlaisia aikoja ja kisoja, joihin hän pystyi, joten se ei ollut helppoa.

Heikki Kovalaiselta tyly arvio Fernando Alonson alamäestä - Formula 1 - Ilta-Sanomat
 
Jenkit jatkaa lajin muottiin laittoa.

 
Pitäisi euroopassakin olla parijono restartit kuten jenkeissä on, eikä yksiöletka.
 
Nyt on kova pätkä tv:ssä klo 21:00.

Kävin aikoinaan katsomassa ennakkonäytöksessä jossa Eki ja Osku veti alkutahdit näytökselle. Lopussa tuli tippa silmään...

 
Nyt on kova pätkä tv:ssä klo 21:00.

Kävin aikoinaan katsomassa ennakkonäytöksessä jossa Eki ja Osku veti alkutahdit näytökselle. Lopussa tuli tippa silmään...

On kyllä jokaisen formulafanin "pakko nähdä"-leffa! Tällaiselle milleniaaliuntuvikolle kun formulat ovat aina olleet suht turvallisia (Sennan kuolemasta oli ollut jo vuosia ennenkuin aloin lajia seurata), niin tämä oli silmiä avaava matka 70-luvulle. F1 on ollut silloin hurja laji, yksi virhe niin helposti on lähtenyt henki.
 

Oho, aika harvinaista että mulkku myöntää mulkkuutensa. Ehkä ei olekaan täysin mulkku? :think: Voi tässä ainakin ihan mielenkiinnolla seurata miten Mersun tilanne etenee, hyvä ettei ainakaan pääse valmiiseen pyötään missä on ylivoimainen auto odottamassa alusta lähtien.
Tuo Russell on kyllä varikon ylimielisin kuski, hyvä että meno on edes vähän rauhoittunut. Lieneeköhän pelkkää PR:ää?

Viimeistään se kolari Bottaksen kanssa ja sen jälkeinen käytös kyllä katkaisi kamelin selän.
 
Asiaton käytös
Tuo Russell on kyllä varikon ylimielisin kuski, hyvä että meno on edes vähän rauhoittunut. Lieneeköhän pelkkää PR:ää?
Tuolla radalla adrenaliinipäissään pyörivät nuoret kuumakallet ovat PR-mielessä ihan käveleviä katastrofeja. Tallien yksi keskeisiä tehtäviä on opettaa niille janttereille kriisiviestintää, että miten esiinnytään mediassa. Ne saa niin paljon ruutuaikaa suorassa lähetyksessä, että mediavalmennus on yksi ensimmäisiä opeteltavia juttuja, jotta tuollaiset kiukunpurkaukset eivät pääse eetteriin.
Joo, tiedän, että roskasakki niitä kiukunpurkauksia odottaa muna kovana, mutta tallien kannalta ne karsitaan minimiin, kun sponsorit ei halua tulla profiloiduksi niihin.
 
Tuolla radalla adrenaliinipäissään pyörivät nuoret kuumakallet ovat PR-mielessä ihan käveleviä katastrofeja. Tallien yksi keskeisiä tehtäviä on opettaa niille janttereille kriisiviestintää, että miten esiinnytään mediassa. Ne saa niin paljon ruutuaikaa suorassa lähetyksessä, että mediavalmennus on yksi ensimmäisiä opeteltavia juttuja, jotta tuollaiset kiukunpurkaukset eivät pääse eetteriin.
Joo, tiedän, että roskasakki niitä kiukunpurkauksia odottaa muna kovana, mutta tallien kannalta ne karsitaan minimiin, kun sponsorit ei halua tulla profiloiduksi niihin.

ei se välttämättä mitään roskasakkia oo kuka näitä kiukunpurkauksia odottaa. onhan se mukavaa että tuolla jotain tapahtuu kulisseissakin
 
Tuo Russell on kyllä varikon ylimielisin kuski,

Mervi Kallio päätyi omissa pohdinnoissaan Strolliin. Ehdokkaita kyseiseen titteliin on varmaan moniakin :D Nice guys fi(n)nish last, vai miten se menikään...
Button voitti niceguy-mentaliteetilla yhden mestaruuden, mutta edellytti kyllä aivan nappiinmennyttä autonkehitystä.
 
ei se välttämättä mitään roskasakkia oo kuka näitä kiukunpurkauksia odottaa. onhan se mukavaa että tuolla jotain tapahtuu kulisseissakin
Arvelinkin, että kalikka kalahtaa. Olen pahoillani, jos tunnistit itsesi. Tai no, en oikeastaan.

Moottoriurheilussa yksi osa tuntuu olevan sitä verenjanoista onnettomuuksien kyttäämistä ja sitten noita kiivaiden nuorten möläytyksiä ja mokaamisia. Kisatapahtuma on pettymys, jos tuloksena on vain onnistumisia, ja mokailut kiinnostaa enemmän. Täytyy kyllä sanoa, että sitä yleisöä en arvosta. Tunnistitko itsesi tästäkin? Ei tartte kertoa, ei se meitä normaaleja kiinnosta. ;)
 
Unohdin että Verstappen itki turva-autostakin joka ei kuulemma aja tarpeeksi kovaa.

kaveri saa olla onnellinen että turva-autot ei ole enään stankku Opel Vectroja
 

Liitteet

  • BBFD6331-CE1C-43EA-A34A-5DD8C980404B.jpeg
    BBFD6331-CE1C-43EA-A34A-5DD8C980404B.jpeg
    123 KB · Luettu: 149
Veikkaisin, että nykyään renkaiden lämmitys hieman kriittisemmässä osassa kuin joskus menneisyydessä. Ja eihän Max ollut ainoa, joka tuosta turva-auton hitaudesta on valittanut.
 
Ja eihän Max ollut ainoa, joka tuosta turva-auton hitaudesta on valittanut.
Aikaisemmin oli pop valittaa Hamiltonin valituksesta, nykyään se on siirtynyt Verstappeniin.

Vähemmän yllättäen voin paljastaa, että kyllä lähes jokainen kuljettaja siellä valittaa jostain asiasta radioon. Näistä poimitaan ainoastaan ne mehevimmät lähetykseen, tietysti painottaen Leclerc/Verstappen/Hamilton tällä kaudella. Eli jos menee päälähetyksen perusteella niin saa aika yksipuolisen kuvan tilanteesta.
 
Unohdin että Verstappen itki turva-autostakin joka ei kuulemma aja tarpeeksi kovaa.

kaveri saa olla onnellinen että turva-autot ei ole enään stankku Opel Vectroja
Leclerc sanoi myös olleensa vaikeuksissa. Pitää myös muistaa, että herroilla oli hardit alla. Jos Mersu olisi oikeasti sen 5s nopeampi kierroksella, kuten Russel arvioi niin voihan siinä ratkaiseva ero olla.
 
Korvanappiin tuli ”tieto” eli huhu että Indycar kuski Colton Herta ottaa Ricciardon jakkaran viimeistään kaudelle 2024.
 
Korvanappiin tuli ”tieto” eli huhu että Indycar kuski Colton Herta ottaa Ricciardon jakkaran viimeistään kaudelle 2024.
Viitannet tuohon maaliskuun huhuun.
 
Viitannet tuohon maaliskuun huhuun.
Ei vaan uutena lähteenä on Joe Savard joka myös höpötteli Miamissa että Saudit haluaa jatkossa kaksi kisaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 044
Viestejä
4 542 250
Jäsenet
74 928
Uusin jäsen
Retrysky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom