F1 Yleiskeskustelu

Nando puhuu asiaa :thumbsup:


Tl;dr:

"When [Ayrton] Senna won the championships and the races, he had the fastest car. When I won the championship, I had the fastest car. Michael [Schumacher] had the fastest car. Lewis broke all the records and pole positions because he had the fastest car.

Today, Lewis is driving super well and he's P13. It's Formula 1."
 
Ferrarilla vähän epävarmoja, mut se tiedetään, että Red Bullilla Perez auttaa Max mestaruuteen.
 
Melkoista Amerikan meininkiä :eek:


Miksi, oi miksi? Olis kai tonne teoriassa voinut ihan oikeanki sataman kaivaa, ku vieressä joku kanava ainaki menee merelle asti. Toi on vain ja ainoastaan naurettavaa :D Miami on kyl kait tunnettu veneilystään (tv-sarjoista opittua), mut silti...

Näyttökuva 2022-5-1 kello 18.02.28.png
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä jos on vetoa ja vieläpä ihan vakavastiotettavilla merkeillä. Tässä on pitemmän aikaa menty ihan siinä rajoilla että sarjaa voi sanoa kuninkuusluokaksi, kun talleja on vain 10 ja niistä tyypillisesti pari on ollut täysin persaukisia ja ajamassa paskoja kierroksia kolme sekkaa kärjestä. Nyt alkaa olemaan häntäpäässäkin kohtalaista kilpailukykyä, ja konkurssiuhkien sijaan uusia talleja tyrkyllä :tup:
 
Verstappen on ollut todella vakuuttava alkukaudesta, vaikka Ferrari vaikutti alkuun nopeammalta. Kauden viidestä ensimmäisestä kisasta on kolme voittoa ja kaksi keskeytystä teknisistä syistä. Eli aina kun Max on päässyt maaliin, niin se on tapahtunut voittajana. Kolmen kisan jälkeen ero Leclerciin oli jo 46 pinnaa mutta nyt enää 19 pistettä. Kyseinen ero kurotaan kiinni kolmella voitolla, vaikka Leclerc olisikin aina kakkonen. Kaudesta on jäljellä vielä 17 osakilpailua eli mitä vain voi vielä tapahtua.
 
Verstappen on ollut todella vakuuttava alkukaudesta, vaikka Ferrari vaikutti alkuun nopeammalta. Kauden viidestä ensimmäisestä kisasta on kolme voittoa ja kaksi keskeytystä teknisistä syistä. Eli aina kun Max on päässyt maaliin, niin se on tapahtunut voittajana. Kolmen kisan jälkeen ero Leclerciin oli jo 46 pinnaa mutta nyt enää 19 pistettä. Kyseinen ero kurotaan kiinni kolmella voitolla, vaikka Leclerc olisikin aina kakkonen. Kaudesta on jäljellä vielä 17 osakilpailua eli mitä vain voi vielä tapahtua.

Olettaisin, että Verstappenilla on Miamin jälkeen pienemmät vedonlyöntikertoimet mestaruuteen. Kyllä se paikkaa hanskalla enemmän kuin mitä Leclerk saa etua ilmeisesti hieman paremmasta autosta (tai ainakin moottorista). Kyllähän tässä toki kerkeää pitkän kauden aikana tapahtumaan autoissa kehitystä suuntaan ja toiseen.
 
Nando puhuu asiaa :thumbsup:


Tl;dr:

"When [Ayrton] Senna won the championships and the races, he had the fastest car. When I won the championship, I had the fastest car. Michael [Schumacher] had the fastest car. Lewis broke all the records and pole positions because he had the fastest car.

Today, Lewis is driving super well and he's P13. It's Formula 1."
Pakko tarttua Fernandon kommentin boldattuun kohta. 2005 kaudella taisi Kimi/McLaren olla se kaikista nopein kombinaatio, harmi vaan että luotettavuus oli mitä oli. 2006 oli sitten vähän eri juttu, joskin Schumi/Ferrari laittoi aika tasaväkisesti muistaakseni kampoihin.

”Lewis is driving super well” - no, en nyt sanois ihan niinkään. Ajaa sellaista rutiinisuoritusta kisasta toiseen, mutta näkee että sijoista ynnä muut ajaminen ei niin sytytä.
 
Pleikkari tunari, sä et prkle vedä noita uniikkeja vehkeitä seinään!!

 
Pleikkari tunari, sä et prkle vedä noita uniikkeja vehkeitä seinään!!

Ei mennyt Alesilla paljon paremmin vuosi sitten. Arnoux ajoi myös yhden 312 Ferrarin seinään tuolla viime vuonna. Kyllä ne taas on kunnossa seuraavaan hissekisaan/näytökseen.
Screenshot-2021-04-25-at-14.33.07.png
 
Mitäpä siinä on Charlesilla tehtävissä kun jarrut pettää tai Alesilla kun toinen ajaa perään uudemmalla pari sekuntia per kierros nopeammalla lotuksella. Muutenki eri mieltä noita autoja pitää ajaa edelleen ja kovaa mikä nyt johtaa siihen että välillä sattuu kolareita. Ne autot on tehty sitä varten ja ovat helposti korjattavissa. Omistajina on joko valmistajat tai ökyrikkaat keräilijät niin ei ole rahasta kiinni. Vaikka koko auto pitäisi valmistaa uusiksi viimeisintä pulttia myöten sen kustannukset olisivat murto-osa auton arvosta.

Leclercin onnettomuus on myös hyvä muistutus kuinka yksinkertaisesti autojen parantunut luotettavuus on iso turvallisuustekijä. Ykkösissä on kuollut aika monta kuskia sen seurauksena, että jarrut ovat pettäneet. Voi ne pettää nykyäänkin mutta todennäköisyydet tippuneet melkoisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Bottas-keskustelusta taasen etten pääse siihen sisään oikein olleenkaan. MIelestäni Valtteri on ajanut aika lailla samaa tasoa kuin ennenkin. On ihan eri asia kun ensimmäisen mittatikkuna tulokasmaksukuski kuin F1-historian menestynein kuljettaja. Viime kisa oli kuin Mersu-ura pienoiskoossa: erinomainen aika-ajo, kisa hyvä siihen saakka kunnes puskettiin kunnolla painetta jolloin sortui sinänsä pieneen virheeseen jolla oli merkittävät seuraamukset. Eli sellaisen keskitasoa paremman F1-kuskin kisa mutta ei tämä ihan huipulle riitä. Näitä pikkuvirheitä vaan tulee liian usein verrattuna Lewis, Verstappen jne. jolloin ne ne aiemmin ovat kumuloituneet ja hups ollaan taas mestaruustaistelun ulkopuolella. Nyt niitä vielä katsotaan sormien läpi kun ollaan keskitason tallissa jolla on parempi auto kuin odotettiin ja on alkukausi.

Valtterilla on ollut mersuvuosinakin erinomaisia alkukausia mutta se pointti nyt että hän ei ole pystnyt ylläpitämään sitä koko kauden ajan kertaakaan. Ehkä tänä vuonna on toisin ja joudun syömään sanani mutta mielestäni mikään ei viittaa siihen.

Vapautuneempi mies on varmasti kun nyt ei ole huipputason tallin vaatumistasoa ja odotukset kaikilta ovat melko vaatimattomia verrattuna viime vuosiin. Sopimus useamaksi vuodeksi ja ykköskuskin asema eikä tallin sisältä uhkaa. Mutta suorituksiin en ole huomannut sillä olevan vaikutusta.
 
Vips tulee kyllä putoamaan siitä jonkun tiimin kuskiohjelmasta. Eivät varmasti enää katsele tuota "suorittamista".
 
Eipä nuo Red bullin juniorikuskit tunnu oikein kukaan pärjäävän. Vips ajaa pöpelikköön omiin nimiin jokatoisessa kisassa, hauger ja iwasa kisavauhdin osalta ihan kuutamolla ja muut myös ihan tusinaosastoa.
 
Ja ainakin suomikuskit lähtivät ohjelmasta nopeammin kuin ehti kissaa sanoa, joten kummallista olisi jos muun maalaiset roikkuisivat vaikka millä suorituksilla.
 
Ihan mielenkiintoinen juttu.
Minä kyllä kaipaan keskeytyksiä.

Kisoissa oli jatkuvasti taustalla jännityselementti siitä, kestääkö Mikan tai Kimin auto maaliin. Suurin piirtein 2007-08 mentaliteetti muuttui autojen luotettavuuden parannuttua, ja nykyään ei keskeytyksien suhteen tarvitse kisan aikana jännittää. Keskeytysten vähennyttyä myös yllätykset vähenivät, kun enää ei keksikastista noustu podiumille pelkkien keskeytysten avittamana. Tämä teki kisoista ennalta-arvattavampia. Samaan aikaan (2007-08) ratojen hiekkaesteet asvaltoitiin, joten ulosajoista johtuvat keskeytykset kävivät entistä harvinaisemmiksi ja riski jäädä juumiin hiekalla käytännössä poistui.

Ehkä juuri näistä syistä F1 tuntuu tylsemmältä kuin vielä ~20 vuotta sitten. Tietysti en halua, että teennäisesti lähdetään kehittämään auton osia, jotka hajoavat herkemmin. Siinä ei olisi mitään järkeä. Ja toisaalta ei innosta nähdä 10 turva-autoepisodia per kisa, jos keskeytyksiä tulisi roppakaupala. Ennen vanhaa näet turva-autoa ei tarvittu, kun hyytyneet Minardit piti kärrätä radan varresta pois. Nyt kisat olisivat pelkkää turva-autoajelua, jos luotettavuus olisi 90-luvun tasoa.
 
Keskeytykset ok, mutta autojen määrää pitäisi saada myös ylös ettei sitten heti olla tilanteessa että alle 10 autoa radalla kilometrin päässä toisistaan.
 
Olisi kyllä hauska tietää miten nämä autot kestäisivät sen, että ajetaan koko kisa täysiä ja bensaa voi lisätä tarpeen mukaan.
 
Häkkisen (auton) kohdallahan ensimmäiset jännitysmomentit oli siinä, että lähteekö se ruudukosta lämmittelykierrokselle, kestääkö koko lämmittelykierroksen ja pääseekö ruudukosta eteenpäin startissa.
 
Suomeksi: Me Red Bull:lla ei osata laskea rahoja

 
Tykkään kyllä Hamiltonista ja esimerkiksi Barcelonan suoritus oli hyvä, mutta ihan hauska kiteytys. Toisaalta opettelisin itsekin varmaan jonkun saman rimpsun, jota toistelisin, jos olisin huippu-urheilija.

 
Joskus 2016 aikoihin oli puhetta, että Porsche liittyisi kaudelle 20 tai 22 (en muista kumpi).
VAG huhuja oli jonkin aikaa, ja mahdollisesti oli totuuspohjaa, mutta sitten paljastu päästövedätykset. Ja ymmärettävästi sen myötä huhut hiljeni, ja luonollisesti siinä vaiheessa olisi ollut mahdoton ajatus että olisi lähtenyt F1iin.
Muista kyllä lukeneeni jotain Porsche pohdintoja vielä siinä vaiheessa, mutta nekin hiljeni kun sekin merkki liitettiin touhuun.

En sitä epäile etteikö skandaalin kuumimpaan aikaa konsernissa silti jotkut miettineen miten ja missä vaiheessa otollisin aika iskeä.

F1 on kyllä sellainen suuren riskin rahareikä massavalmistajille, voi tulla pataan, jos ei menesty.

Joku Ferrari sillä ei niin väliä onko voittaja. Mersullakkin on historiansa ja jota edelliset kaudet pönkitti, ei vaaraksi vaikka kyntäisi vuosia.

Porsche ehkä kestää paremmin riskiä kuin joku Skoda.
 
Kyllä se taitaa olla niin että Mersu ja Hamilton on back. Kisanopeus kierrokselta 3-62

back.png
Siltä se vaikuttaa. Itse vielä toppuuttelin aika-ajon jälkeen mutta Lewiksen kisasuoritus oli murskaavaa. Todella harmi että Magnusson kilkkasi renkaan rikki. Olisi tullut todella mielenkiintoinen kisa. Toki Hamiltonilla oli myös taktiikkaetu, Verstappen oli jumissa Russelin takana, teki ajovirheen ja Leclerc joutui keskeyttämään. Mutta selvää on, että Mersulla on tehty tasonnosto muihin verrattuna ja mielenkiintoista nähdä, miten tää kantaa tuleviin kisoihin.

Testeissä Mersu oli todella nopea hitaissa mutkissa ja seuraava kisa on Monaco. En pitäis suurena yllätyksenä jos siellä nähtäisiin saksalaistiimin voitto.
 
Siltä se vaikuttaa. Itse vielä toppuuttelin aika-ajon jälkeen mutta Lewiksen kisasuoritus oli murskaavaa. Todella harmi että Magnusson kilkkasi renkaan rikki. Olisi tullut todella mielenkiintoinen kisa. Toki Hamiltonilla oli myös taktiikkaetu, Verstappen oli jumissa Russelin takana, teki ajovirheen ja Leclerc joutui keskeyttämään. Mutta selvää on, että Mersulla on tehty tasonnosto muihin verrattuna ja mielenkiintoista nähdä, miten tää kantaa tuleviin kisoihin.

Testeissä Mersu oli todella nopea hitaissa mutkissa ja seuraava kisa on Monaco. En pitäis suurena yllätyksenä jos siellä nähtäisiin saksalaistiimin voitto.
Eipä ainakaan Mika Salo vielä muistaakseni Miamin aikoihin ollut sulkenut Hamiltonia ulos mestaruustaistosta. En tiedä, missä arvossa Saloa täällä pidetään, mutta kuitenkin. Tuleepahan säpinää kauteen entistä enemmän.
 
Taas yksi tapaus erittäin pitkään ”Minne tahansa Alonso menee niin hän paskoo tallin ilmapiirin” -listaan.
Mikäs tässä nyt oli se kova paljastus?
Päivänselväähän nuo kuviot ovat aina olleet.
Alonso -> Hamilton -> Bottas
Alonso on mulkku, mutta mitä sitten. Kaikkihan tämän tietää.
Missä uutinen?
 
Taas yksi tapaus erittäin pitkään ”Minne tahansa Alonso menee niin hän paskoo tallin ilmapiirin” -listaan.

– Sanoisin, että juuri sen takia emme voittaneet maailmanmestaruutta 2007, vaikka meillä oli huikea auto, kuljettajat ja osaava taustaryhmät. Meillä oli siihen kaikki mahdollisuudet, mutta emme jyränneet kaikilla sylintereillä ja vetäneet yhtä köyttä, Priesley harmittelee.

Nojoo hyvät taustaryhmät.. olihan heillä ferrarin piirustukset ja taidettiin jopa taktiikoita vuotaa naapuritiimistä :D Tässä vähän pidempää stooria: What was the 2007 F1 Spygate issue surrounding F1 about?
Most damning of all was this email from De la Rosa to Alonso: "All the information from Ferrari is very reliable. It comes from Nigel Stepney, their former chief mechanic — I don't know what post he holds now. He's the same person who told us in Australia that Kimi was stopping in lap 18. He's very friendly with Mike Coughlan, our Chief Designer, and told him that."
 
Ensi kaudella kalenteriin suunnitteilla ilmeisesti 24 kisaa. Monaco vaarassa jäädä pois kalenterista mikäli ei luovu osasta erikoisoikeuksistaan. Kisajärjestäjillä sponsorina TAG Heuer kun F1-sponsorina on Rolex, ei osallistumismaksua kalenteriin ja koko TV-produktio on kisajärjestäjän tekemää eikä FOM:in.

Lähteenä twitter, eli ei mitään virallista :x3:
 
Ai se Horizon 5-auto?

En osaa kyllä tuohon sanoa mitään. Artikkelissahan puhuttiin, että konsepti mikä julkistettiin jo vuonna 2017 olisi nyt esiteltävissä. Lyhyesti, ovat siis tuohon One autoon pultanneet "aidon" moottorin F1:stä
 
Meinasin kun Forza Horizon 5:ssa on juuri "pääosa"-autona MB Amg-One hyperauto.
 
Muistankohan ihan väärin, että Bottas olisi tosta autosta sanonut joskus vuosi pari sitten, että hänelle on sellainen tulossa muutaman vuoden sisällä? Ellen sekoittanut siihen AMG GT:hen, jonka Bottas taisi jo ostaa/saada.

edit. Varmaan se on ollut toi GT, eipä ainakaan viitteitä muusta löytynyt
 
Viimeksi muokattu:
Mersuko/AMG alkaa valmistautumaan vuoden 2023 LMDh kisa-auton esiin tuontiin. Voisi pohjautua tuohon AMG One-konseptiin. Mene ja tiedä. Lähi päivinähän tuo selviää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 174
Viestejä
4 548 432
Jäsenet
74 927
Uusin jäsen
Lapinkarhu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom