F1 Yleiskeskustelu

Tuohan jo uutisoitiin eilen, että sääntöjen mukaan muiden tallien edustajat eivät voi osallistua kierrokselle.

Iltalehti on hyvä lähde, aina myöhässä ja usein väärässä.
Ahaa ok. Kiertää säännöt sitten kumminkin laittamalla sukulaiset kierrokselle. #Hymiö
 
Jossain kohtaahan mestaruudet oli moottorikehityksen lukitsemisen takia ratkaistu jo monta vuotta etukäteen, mutta kun nämä oli niitä Hamiltonin "oikeita mestaruuksia" niin ei voi kuin ylistää kuskia ajotaidoista :btooth:
 
Markkinoita ei ole jos kauden mestaruus on ratkottu jo ennen kauden alkua talvitesteissä.

Markkinoita ei ole myöskään, jos mestaruuksia järjestetään kikkailemalla. Mieluummin näen, että laji pidetään sellaisena kuin se on ollutkin. Siinä kilpailee paremmuudesta tallit, autot ja kuljettajat.
 
Verstappen voitti mestaruuden, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että Hamilton on oikea mestari
 
Voisko tuon tinkaamisen jo lopettaa. Verstappen on maailmanmestari ja se ei muuksi muutu. Verstappen ansaitsi mestaruuden.

Eikö tapahtumat Silverstonessa ole muistissa esimerkiksi? Vai montako keskeytystä Verstappen aiheutti Hamiltonille? Monzassa molemmat keskeytti sen tiedän.

Hamilton keskeytti kerran kaudelle ja Verstappen kolmesti. Jossittelua toki, mutta mikä olisi ollut tilanne ennen viimeistä kisaa jos molemmilla olisi saman verran keskeytyksiä?
 
Viimeksi muokattu:
En minä ainakaan tuota unohda, tappi sai lahjan ja se jää mieleen. Olisi kiva ollut nähdä tilanne missä Räikkönen olisi ollut Hamiltonin tilanteessa, mikä olisi sävel?
No oli miten oli, näillä mennään.
 
Masi ei kuitenkaan saanut kenkää. Hohhoijaa, mitäköhän päätöksiä tulee sitten tulevalla kaudella?
en muista mistä luin, mut vissii tota Masin tehtävää jaetaan kolmelle eri henkilölle tästedes. Ei ole yksi kaikesta vastuussa. vai olikohan ehdotus. En nyt löytänyt tälle lähdettä :/
 
en muista mistä luin, mut vissii tota Masin tehtävää jaetaan kolmelle eri henkilölle tästedes. Ei ole yksi kaikesta vastuussa. vai olikohan ehdotus. En nyt löytänyt tälle lähdettä :/
Vaikuttaa siltä, että päätetty jo jakaa tehtäviä. Pitää vain löytää päteviä henkilöitä tehtäviin. kuten Bayer mainitsee.
 
Ei liity suoraan F1:seen, mutta pikkuluokassa nähdään tänä vuonna myös yksi Suomalainen

Jenzer Motorsport sign rookie Alatalo for 2022
Wikipiedn mukaan
William Alatalo on ilmajoelta kotoisin oleva suomalais-etiopialainen kilpa-ajaja
Suomalaisen sivut.
https://fi.williamalatalo.com/
Siellä tiedote ladattavissa (pdf)
Josta pari lainausta
Formulakuljettaja William Alatalo nousee FIA F3 -sarjaan

William Alatalo (19v) etenee urallaan ylöspäin ja nousee FIA F3 -sarjaan. Alatalo on allekirjoittanut sopimuksen
sveitsiläisen Jenzer Motorsport -tallin kanssa. Sarjassa ei olla nähty suomalaisväriä muutamaan vuoteen.

TIEDOTE 12.2.2022 - FIN
Formulakuljettaja William Alatalo nousee FIA F3 -sarjaan.
William Alatalo (19v) etenee urallaan ylöspäin ja nousee FIA F3 -sarjaan. Alatalo on allekirjoittanut sopimuksen
sveitsiläisen Jenzer Motorsport -tallin kanssa. Sarjassa ei olla nähty suomalaisväriä muutamaan vuoteen.
Alatalo ajoi viime vuoden lopulla FIA F3-testit Jenzer Motorsportin kanssa ja vakuutti tiimin toiminnallaan, jonka
jälkeen neuvottelut alkoivat.
- Jenzer Motorsportin kanssa on keskusteltu jo pitkän ajan. He ovat seuranneet minua, ja minä heitä. Manageri
myös tuntee tiimipäällikön jo pitkältä ajalta. Päätin osallistua heidän tiimiin virallisiin FIA F3 -testeihin viime
vuoden lopulla ja siitä lähtien ollaan pidetty yhteyttä. Kaudesta päästiin yhteisymmärrykseen aika nopeasti ja
sopimus allekirjoitettiin, Alatalo kertoo
Viime kaudella Formula Regional European Championship -sarjaa ajanut Alatalo astuu selkeästi uudelle tasolle
FIA F3-sarjan puitteissa. Sarjan budjetit ovat suuremmat ja tapa toimia ammattimaisempaa.
- Kevääni etenee reissussa. Käyn tiimin luona Sveitsissä, sitten on Flying Finn Academyn maajoukkueleireilyä ja
Kuortaneella kauteen valmistautumista. Sitten helmikuun lopussa lähdenkin yli 3 viikon reissulle Bahrainiin,
ensimmäiseen osakilpailuun. Tiimin luona tulen viettämään aikaa varmasti. Siellä työskentelen tiimin kanssa ja
ajan simulaattoria. Normaalia autourheilijan elämää. Odotan innolla tulevaa kautta.
Alatalon ajot alkavat Bahrainissa 2-4.3 ja kilpailuviikonloppu on 18-20.3. Taso FIA F3-sarjassa on todella kova ja
vain parhaimmat noteerataan. Nöyristelemään ei kuitenkaan kannata lähteä, vaan tavoitteet pitää olla realistisen
korkeat heti kauden alusta.
- En ole itseasiassa tarkkoja tavoitteita asettanut. Haluan olla tiimin paras kuljettaja, se on sata varma. Sarjan
TOP12 olisi myös hyvä saavutus, ja podiumille nouseminen kauden aikana. Lähden tekemään parhaani, ja
hakemaan voittoa joka kisasta. Tiimi myös tietää, että ei sarjan TOP3 sijoista voida taistella, mutta parhaani
teemme.
- William on ajaa ensimmäistä kauttaan todella kovassa sarjassa, joten emme voi odottaa häneltä suuria kauden
alussa ja pitää antaa aikaa päästä sarjaan sisään. Olen kuitenkin seurannut Williamia jo pitkään ja uskon, että
hänen lahjakkuudellaan ja meidän ammattitaidolla saamme paljon hyviä asioita aikaiseksi kauden edetessä,
kertoo tiimipäällikkö Andreas Jenzer
Ajotaukoa on Alatalolle tullut muutama kuukausi mutta taustatyötä ja kuntoharjoittelua on tehty systemaattisesti
koko ajan.
- Talvikaudella harjoittelua olen pitänyt hyvin yllä. Treenausta Kuortaneella, ja Seinäjoella simulaattorilla ajamista.
Tällä talvikaudella treenasin vähän eri tavalla kuin vuosi sitten ja saa nähdä kuinka se tulee toimimaan. Tunnen
itseni valmiiksi ajamaan FIA F3 -sarjassa. Ensimmäisenä testipäivänä jo tietää, onko talven aikana tehty jotain
oikein tai väärin, William päättää.

Jotain IS.FI juttuja
 
Jaa se sai Masi kenkää sitte, olis mukava tietää taustoja. Esim. miksi Mersu veti vetoomuksensa pois, oliko lie luvattu jotain ja tämä oli imagon kannalta parempi ratkaisu? Ken tietää...
 
Jaa se sai Masi kenkää sitte, olis mukava tietää taustoja. Esim. miksi Mersu veti vetoomuksensa pois, oliko lie luvattu jotain ja tämä oli imagon kannalta parempi ratkaisu? Ken tietää...

Aivan hemmetin hyvä, että tää jantteri sai kenkää. Kyllä se viimeisen kisan perseily oikeutti mononkuvan perseeseen. Jossain toimessaan jatkaa vielä, mutta toivottavasti se on joku kahvinkeittäjä.
 
Aivan hemmetin hyvä, että tää jantteri sai kenkää. Kyllä se viimeisen kisan perseily oikeutti mononkuvan perseeseen. Jossain toimessaan jatkaa vielä, mutta toivottavasti se on joku kahvinkeittäjä.
Sitä ei sitten tiedä onko seuraaja parempi vai huonompi, kun ei niitä ihan joka oksalla kasva. Pitää pystyä nopeisiin päätöksiin, johon edes Masi ei välttämättä pystynyt. Charlie Whiting oli asia erikseen, mutta oli pestissä yli 20 vuotta.
 
IMO paras ratkaisu olisi että tuohon väliin (director <-> tallit) pistettäisiin joku muu henkilö. Tallit ei pääse painostamaan niin helposti kun välissä on filtteri. Toki hidastaa päätöksentekoa.
 
IMO paras ratkaisu olisi että tuohon väliin (director <-> tallit) pistettäisiin joku muu henkilö. Tallit ei pääse painostamaan niin helposti kun välissä on filtteri. Toki hidastaa päätöksentekoa.
Eikös ne ottaneet yhteydet pois, että on parempi rauha päättää asioista, kun vinkuminen meni omaksi kilpailuksi.
 
Eikös ne ottaneet yhteydet pois, että on parempi rauha päättää asioista, kun vinkuminen meni omaksi kilpailuksi.

Otti joo. Siihen sopisi jokin jeesjees-mies jolle tallipomot voi valittaa koko ajan mutta joka ei oikeasti tee mitään eikä välitä mitään eteenpäin.
 
Sitä ei sitten tiedä onko seuraaja parempi vai huonompi, kun ei niitä ihan joka oksalla kasva. Pitää pystyä nopeisiin päätöksiin, johon edes Masi ei välttämättä pystynyt. Charlie Whiting oli asia erikseen, mutta oli pestissä yli 20 vuotta.

Joo, vaikea sanoa ja eiköhän Masikin ollut saanut ohjeet ylempää, että Verstappeni pitää auttaa mestariksi jos siihen tilaisuus tulee ja tulihan se. Joten tuskinpa sillä on väliä, kuka sillä pallilla istuu:)
 
Turva-autosäännön voisi suoraviivaistaa niin, että järjestys on se mikä on eikä ruveta päästelemään kierroksella ohitettuja ohi yms. paskaa.
 
Turva-autosäännön voisi suoraviivaistaa niin, että järjestys on se mikä on eikä ruveta päästelemään kierroksella ohitettuja ohi yms. paskaa.
Ei säännössä vikaa ollu, mutta ekaksi arvottiin normaalista poikkeavasti, että ei päästetä ohi ja sitten käytettiin vasta normaalia tyyliä liian myöhään. Jos heti olisi päästetty ohi niin kaikki olisi mennyt sääntöjen mukaan ja kenelläkään ei olisi mitään vinkumista asiasta. Tietysti voidaan miettiä, että olisiko joku voinut haastaa Tapin tai mennä jopa ohi ja miten olisi käynyt voittotaiston, mutta aika kuluneelta vaikuttaa jo asian pohtiminen.
 
Viimeksi muokattu:
Asiaton käytös
Ei säännössä vikaa ollu, mutta ekaksi arvottiin normaalista poikkeavasti, että ei päästetä ohi ja sitten käytettiin vasta normaalia tyyliä liian myöhään. Jos heti olisi päästetty ohi niin kaikki olisi mennyt sääntöjen mukaan ja kenelläkään ei olisi mitään vinkumista asiasta. Tietysti voidaan miettiä, että olisiko joku voinut haastaa Tapin tai mennä jopa ohi ja miten olisi käynyt voittotaiston, mutta aika kuluneelta vaikuttaa jo asian pohtiminen.

Vittu mitä paskaa sä jauhat:lol:"Oi tappi miten ihana sä oletkaan, tuletko perseeseen?? tulethan, säännöistä viis kunhan tulet"
 
Vittu mitä paskaa sä jauhat:lol:"Oi tappi miten ihana sä oletkaan, tuletko perseeseen?? tulethan, säännöistä viis kunhan tulet"
Auttaa jos muistaa kisan niin aikaa oli, jos ei olisi arvottu liikaa. Ajoivat monta kierrosta turva-auton perässä, jos heti olisi laskettu ohi niin mitään sanomista ei pitäisi olla kenelläkään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei säännössä vikaa ollu, mutta ekaksi arvottiin normaalista poikkeavasti, että ei päästetä ohi ja sitten käytettiin vasta normaalia tyyliä liian myöhään. Jos heti olisi päästetty ohi niin kaikki olisi mennyt sääntöjen mukaan ja kenelläkään ei olisi mitään vinkumista asiasta. Tietysti voidaan miettiä, että olisiko joku voinut haastaa Tapin tai mennä jopa ohi ja miten olisi käynyt voittotaiston, mutta aika kuluneelta vaikuttaa jo asian pohtiminen.
Vikahan oli siinä että päästettiin ohi ainoastaan Verstappenin ja Hamiltonin välissä olleet, ei muita.

E: mutta ihan oikein että Masi sai kenkää, hänen homma oli valvoa että kisa menee sääntöjen mukaan mutta näinhän ei tapahtanut
 
E: mutta ihan oikein että Masi sai kenkää, hänen homma oli valvoa että kisa menee sääntöjen mukaan mutta näinhän ei tapahtanut

Nuo säännöt luotiin silloin kun siellä oli kaveri jolla riitti kapasiteetti käsitellä kuumottavia ja hankalia tilanteita nopeasti. Masihan oireili jo aiemmin ettei riitä. Todt:n ja Brawnin olisi pitänyt tehdä jotain mutta eivät tehneet ja pommi räjähti pahimmalla tavalla käsiin.

Vielä kun ne lopettaisi teekerhon ja kouluttaisivat ammattitaitoiset ja vakiotuomarit kisoihin.
 
Vikahan oli siinä että päästettiin ohi ainoastaan Verstappenin ja Hamiltonin välissä olleet, ei muita.

E: mutta ihan oikein että Masi sai kenkää, hänen homma oli valvoa että kisa menee sääntöjen mukaan mutta näinhän ei tapahtanut
Kisa meni ihan sääntöjen mukaan.
 
Kisa meni ihan sääntöjen mukaan.
Säännöissähän sanotaan että kaikki autot (eikä vain kärki autojen välissä olevat) ajatetaan omille paikoilleen ja että kisa jatkuu kun ohitetut kuskit saa letkan kiinni.

Nythän ainoastaan Hamiltonin ja Verstappenin välistä otettiin autot veks ja eikä ne olleet edes päässeet vielä karkuun kun kisa jatkui.

Oikea ratkaisu jotta sitä Masin kaipaamaa rasingiä pääsee yapahtumaan, olisi ollut laittaa kisa poikki punaisilla lipuilla.
Näin molemmat kärkiautot olisi olleet tuoreilla kumeilla liikenteessä.

Toki pärinää olisi varmasti tullut tuostakin, mutta olisi edes mennyt sääntökirjan mukaan.
Toivottavasti Masi edes sai hyvät bonukset Red Bullilta, miten olisi vaikka loppuelämäksi ilmaiset Red Bullit?
 
Säännöissähän sanotaan että kaikki autot (eikä vain kärki autojen välissä olevat) ajatetaan omille paikoilleen ja että kisa jatkuu kun ohitetut kuskit saa letkan kiinni.

Nythän ainoastaan Hamiltonin ja Verstappenin välistä otettiin autot veks ja eikä ne olleet edes päässeet vielä karkuun kun kisa jatkui.

Oikea ratkaisu jotta sitä Masin kaipaamaa rasingiä pääsee yapahtumaan, olisi ollut laittaa kisa poikki punaisilla lipuilla.
Näin molemmat kärkiautot olisi olleet tuoreilla kumeilla liikenteessä.

Toki pärinää olisi varmasti tullut tuostakin, mutta olisi edes mennyt sääntökirjan mukaan.
Toivottavasti Masi edes sai hyvät bonukset Red Bullilta, miten olisi vaikka loppuelämäksi ilmaiset Red Bullit?
Edelleenkin meni ihan sääntöjen mukaan. Kilpailujohtalla on oikeus soveltaa sääntöjä parhaaksi katsomallaan tavalla.
 
Sääntöihin on kirjattu, että kilpailunjohtaja saa soveltaa useimpia sääntöjä (ml. turva-auto) ihan miten huvittaa. Jos tiimit haluaa paremmat säännöt, niin sopikoon paremmat säännöt. Jos katsoja haluaa paremmat säännöt, niin vaihtakoon lajia.
(ja Mersulle on todennäköisesti neuvoteltu ensi kaudeksi tiskin alta myönnytykset autokehityksen sääntötulkintoihin jo etukäteen)
 
Sääntöihin on kirjattu, että kilpailunjohtaja saa soveltaa useimpia sääntöjä (ml. turva-auto) ihan miten huvittaa. Jos tiimit haluaa paremmat säännöt, niin sopikoon paremmat säännöt. Jos katsoja haluaa paremmat säännöt, niin vaihtakoon lajia.
Älä sit tule tällä kaudella itkemään kun tuomaristo tekee mielestäsi vääriä päätöksiä. Ja varsinkaan sellaisia joihin on sääntöpykälät.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 506
Viestejä
4 862 941
Jäsenet
78 608
Uusin jäsen
Sisunissila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom