TIEDOTE 12.2.2022 - FIN
Formulakuljettaja William Alatalo nousee FIA F3 -sarjaan.
William Alatalo (19v) etenee urallaan ylöspäin ja nousee FIA F3 -sarjaan. Alatalo on allekirjoittanut sopimuksen
sveitsiläisen Jenzer Motorsport -tallin kanssa. Sarjassa ei olla nähty suomalaisväriä muutamaan vuoteen.
Alatalo ajoi viime vuoden lopulla FIA F3-testit Jenzer Motorsportin kanssa ja vakuutti tiimin toiminnallaan, jonka
jälkeen neuvottelut alkoivat.
- Jenzer Motorsportin kanssa on keskusteltu jo pitkän ajan. He ovat seuranneet minua, ja minä heitä. Manageri
myös tuntee tiimipäällikön jo pitkältä ajalta. Päätin osallistua heidän tiimiin virallisiin FIA F3 -testeihin viime
vuoden lopulla ja siitä lähtien ollaan pidetty yhteyttä. Kaudesta päästiin yhteisymmärrykseen aika nopeasti ja
sopimus allekirjoitettiin, Alatalo kertoo
Viime kaudella Formula Regional European Championship -sarjaa ajanut Alatalo astuu selkeästi uudelle tasolle
FIA F3-sarjan puitteissa. Sarjan budjetit ovat suuremmat ja tapa toimia ammattimaisempaa.
- Kevääni etenee reissussa. Käyn tiimin luona Sveitsissä, sitten on Flying Finn Academyn maajoukkueleireilyä ja
Kuortaneella kauteen valmistautumista. Sitten helmikuun lopussa lähdenkin yli 3 viikon reissulle Bahrainiin,
ensimmäiseen osakilpailuun. Tiimin luona tulen viettämään aikaa varmasti. Siellä työskentelen tiimin kanssa ja
ajan simulaattoria. Normaalia autourheilijan elämää. Odotan innolla tulevaa kautta.
Alatalon ajot alkavat Bahrainissa 2-4.3 ja kilpailuviikonloppu on 18-20.3. Taso FIA F3-sarjassa on todella kova ja
vain parhaimmat noteerataan. Nöyristelemään ei kuitenkaan kannata lähteä, vaan tavoitteet pitää olla realistisen
korkeat heti kauden alusta.
- En ole itseasiassa tarkkoja tavoitteita asettanut. Haluan olla tiimin paras kuljettaja, se on sata varma. Sarjan
TOP12 olisi myös hyvä saavutus, ja podiumille nouseminen kauden aikana. Lähden tekemään parhaani, ja
hakemaan voittoa joka kisasta. Tiimi myös tietää, että ei sarjan TOP3 sijoista voida taistella, mutta parhaani
teemme.
- William on ajaa ensimmäistä kauttaan todella kovassa sarjassa, joten emme voi odottaa häneltä suuria kauden
alussa ja pitää antaa aikaa päästä sarjaan sisään. Olen kuitenkin seurannut Williamia jo pitkään ja uskon, että
hänen lahjakkuudellaan ja meidän ammattitaidolla saamme paljon hyviä asioita aikaiseksi kauden edetessä,
kertoo tiimipäällikkö Andreas Jenzer
Ajotaukoa on Alatalolle tullut muutama kuukausi mutta taustatyötä ja kuntoharjoittelua on tehty systemaattisesti
koko ajan.
- Talvikaudella harjoittelua olen pitänyt hyvin yllä. Treenausta Kuortaneella, ja Seinäjoella simulaattorilla ajamista.
Tällä talvikaudella treenasin vähän eri tavalla kuin vuosi sitten ja saa nähdä kuinka se tulee toimimaan. Tunnen
itseni valmiiksi ajamaan FIA F3 -sarjassa. Ensimmäisenä testipäivänä jo tietää, onko talven aikana tehty jotain
oikein tai väärin, William päättää.