F1-kausi 2022

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mitä korkeampi auto niin sen huonommin maaefekti myös toimii -> hitaampi etenkin mutkissa? Tuohan nimenomaan on Mersulle huono uutinen siinä mielessä. Ja siis eihän tuo koske jokaista tallia siten, että jos jollain pompattaa liikaa niin kaikkien maavaraa nostetaan.
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mitä korkeampi auto niin sen huonommin maaefekti myös toimii -> hitaampi etenkin mutkissa? Tuohan nimenomaan on Mersulle huono uutinen siinä mielessä. Ja siis eihän tuo koske jokaista tallia siten, että jos jollain pompattaa liikaa niin kaikkien maavaraa nostetaan.
Jeps. Käsitin myös, että jos pompottaa liikaa, nii se pitää tallin korjata autossaan. Jos ei parempaa ratkaisua tallilla ole, nii sit nostaa maavaraa tai toteuttaa jotain muuta pikafiksiä, joka vie suorituskykyä.
 
We've got our hands on TD039 & tell you all the details. New porpoising limits will be set before FP3. If a team can't supply a setup deemed to be safe, they have to raise ride by 10mm. Cars will be disqualified. if still above the limits.

Kova korotus tuo 10mm, jos totta.
 
We've got our hands on TD039 & tell you all the details. New porpoising limits will be set before FP3. If a team can't supply a setup deemed to be safe, they have to raise ride by 10mm. Cars will be disqualified. if still above the limits.

Kova korotus tuo 10mm, jos totta.
Mut toisaalla kova on rangaistuskin, jos ei siitä huolimatta olla rajojen alla.
 
Olisko jopa Alfalle hyvä juttu. Sit toisaalla onko Mersu vetänyt auton liian limiitille ja tuon säännön myötä nähdään suorituskyvyssä isompikin droppi..
Alfa Romeolla pomppimisefekti ei ole ole ollut pahimmasta päästä. Yksi pahimmin auton pomppimisesta kärsinyt talli on Mercedes, josta Bottas siirtyi pois viime kauden päätteeksi.
– En usko, että olen koskaan kokenut sitä niin pahasti kuin jotkut tiimit tai kuljettajat kokevat, Bottas kertoi.
 
Porpoising

Ei löydy tuolla hakusanalla yhtään tulosta tältä foorumilta.

Kyseessä on auton pomppinen kun maaefekti, auton alusta ja perinteinen aerodynamiikka eivät toimi yhteen ja siitä seuraa auton raju pomppinen.

Tuota efektiä ei ole otettu huomioon, kun tämän kauden autoja on speksattu. Siitä aiheutuu eri radoilla erilaisia ongelmia. Pomppimista, pohjan tikkoutumisia, jousituksen rikkoutumisia ja ulosajoja.

Ratkaisu tuohon ongelmaan olisi maaefektin vähentäminen, jousituksen koventaminen tai aktiivijousitus, joka oli käytöässä jonkin aikaa 80- ja 90 luvuna taitteesssa.

Itse veikkaan, että muutaman kisän jälkeen tuo maaefekti joudutaan poistamaan autoista, jonka jälkeen autot ovat todella hitaita loppukauden.



Noin tuli maaliskuussa kirjoitettua ja ei se minun veikkaus aivan pieleen mennyt.
 
Eikait tuo ainakaa Mersua auta, jos nimenomaan pomppimisen määrää (mitä lie tarkoittaa? Voimaa/värähtelytaajuutta?) rajoitetaan säännöillä. Ei siis tehdä mitään maavara-sääntöä, joka nimenomaan auttaisi Mersua, ku kaikki joutuis ajaan sit isommalla maavaralla, vaikka auto toimis matalemmallakin maavaralla hakkaamatta kuskin selkää rikki.

Tuo kyllä ihan hyvä homma jos ei tosiaan pakoteta kaikkia nostamaan maavaraa, mikä olisi melko älytöntä.
 
Juuri näin!
Laittamalla ylärajat pomppimisen aiheuttamille voimille, sen sijaan että asetettiin jokin minimi ajokorkeus.
Tällöin tallit jotka ovat saaneet pomppimisen kuriin ilman ajokorkeuden liiallista nostoa, eivät joutuisi kärsimään toisten tallien takia.
Kun taas tallit joilla on autossa pillastunut kenguru kartturina, niin tuolla maksimi voimalla mitattuna nuo olisivat pakotettuja nostamaan ajokorkeutta eikä kuskien selät kärsisi.

Tuolle voisi asettaa jonkin keskiarvon, ettei mikään hetkellinen epätavallinen pomppiminen laukaisisi tuota hälyä.
No siinäpä ei kauaa mennyt että fialla lukivat kommenttini ja tekivät siitä säännön.

Ei vaan, hyvä että reagoivat ja vieläpä niin että juuri pomppivat autot kärsivät ja 2022 auton suunnittelussa onnistuneet tallit puolestaan eivät.

Mahtoiko tuo Russellin kolmas palli olla tän kauden viimeinen podium sija Mersulla?
 
Hyvä että tuli päätös porpoisingiin. Toivottavasti 1 ja 2 harjoituksessa saadaan jotain konkreettista tietoa katsojille missä mennään, ettei jää vaan FIAn toimistolle anturitiedot. Kuskin kypärästä ja pohjan raapimisesta katsojat saavat infon, kyllä toi anturitirto pitäisi olla näkyvissä jotenkin. FIAlla on se tieto, mutta onko se salattua tallien puolelta?

Rangaistus, 10mm korotus ajokorkeuteen on kanssa hankala vahvistaa, auto kulkee >250 km/h pomppi ja ajokorkeuden pitäisi olla 10mm korkeampi rankun mukaan. Onkohan pomppiminen täysin riippuvainen nopeudesta? Tai sitten radan epätasaisuus aloittaa pomppimisen. Jokuhan siellä pohjassa muuttuu kun nopettta lisätään, sakkaamistako jossain kohtaa halutaan? Jos mitataan paikallaan ollessa oikean rangaistus korkeuden määrittely on vaikeaa, eli siis pakko todeta vain kiihtyvyysantureista ajon aikana onko tullut muutosta pomppimiseen, jos rangaistus on tullut. Vertailutiedot ennen Kanadaa ja jälkeen olisi mukava nähdä. Hitaammin ajamalla harjoitukset, ei tule rankkua eikä pompi, kisassa mennään täysillä ja pomppii. Näinkö mennään!

Mersu, Ferrari, Macci ja AlfaTauri, oisko ne pahimmin ongelmissa olevat tallit.
 
Mahtoiko tuo Russellin kolmas palli olla tän kauden viimeinen podium sija Mersulla?
Eipä ollu Barcelonassa Mersulla tätä ongelmaa etten usko. Ilmeisesti heidän auton säätöalue on todella kapea tän suhteen eivätkä täysin ymmärrä vielä aihetta.

Ferrarillakin oli tulossa uusi jousitus kesätauon jälkeen niin saa nähdä millainen vaikutus sillä on.

FIA:lle peukku nopeasta ja oikeudenmukaisesta toiminnasta. En osannut odottaa tätä.
 
Mersulla on jo vastaus. Bakussa ei ollut kyse porpoisingista vaan pomppimisesta (bouncing). Tarkkana FIA (säännön muotoilussa).

“Come now to Monaco and to Baku, what that unfortunately uncovered is a second issue that was being masked by the first. I’m confident we’ve made a step forward in terms of porpoising, but we very clearly have bouncing, and to the outside it looks almost identical, but there is a subtle difference between the two.”

Vowles said the bouncing is simply a function of the car striking the track: “What is happening now is that the car is lower, as a result of fixing the first issue, but now hitting the deck quite hard, and that’s creating the bouncing that you see at the moment.

“Again, you try and extract performance by running the car low but the problem is very different and the bumpier the track the more the input is clearly having an effect, which is what we saw in Baku.

 
Ei nähdä, mutta ilmeisesti mitataan. Tästä olisi mukava saada infoa. Taidetaan nähdä parantuneita autoja kun deadline lähestyy :hmm:
 
Todeltahan tuo vaikuttaa.
Ossi asiasta puhuikin jo maaliskuussa ja myöhemminkin, eikä ole sääntömuutoksen puolestapuhuja ko. asian tiimoilta.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi yleisesti luullaan erheellisesti että pomppimisen kurissa pitävät tallit kärsisivät? Verstappenin hokee tätä.
 
Miksi yleisesti luullaan erheellisesti että pomppimisen kurissa pitävät tallit kärsisivät? Verstappenin hokee tätä.
Täh? Täällä ainaki ollut yleinen mielipide ihan eri? Missä toisin ja mitä Verstappen on sanonut? edit: Toki tossa on se, että minkälaisia (minkä suuruisia) rajoja päätetään.. ja minkä perusteella. Kuskeilla ei pitäis olla tässä sananvaltaa, koska eturistiriita.
-"sulla oli tollainen x geen höykytys, oliko ok?"
-"joo kaikki ok"
(vaikka sattuu iha perkeleesti suoralla.) Muu vastaus vois vaikuttaa auton suorituskykyyn heikentävästi. Näin esimerkkinä.

edit2: meinaan siis, ku pitää ensin löytää ne rajat jollain mittaustavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi yleisesti luullaan erheellisesti että pomppimisen kurissa pitävät tallit kärsisivät? Verstappenin hokee tätä.

Tuossa menossa olevissa harjoituksissa Bottas kertoi ennen harjoitusta tehdyssä nauhoituksessa että pomppimisen kuriin laittaminen ei vaikuta niihin talleihin, joilla asia on ollut jo kunnossa. Ne tallit, joilla asia on ongelma tulevat kärsimään "jonkin verran".

Itse olen samaa mieltä.
 
Täh? Täällä ainaki ollut yleinen mielipide ihan eri? Missä toisin ja mitä Verstappen on sanonut? edit: Toki tossa on se, että minkälaisia (minkä suuruisia) rajoja päätetään.. ja minkä perusteella. Kuskeilla ei pitäis olla tässä sananvaltaa, koska eturistiriita.
-"sulla oli tollainen x geen höykytys, oliko ok?"
-"joo kaikki ok"
(vaikka sattuu iha perkeleesti suoralla.) Muu vastaus vois vaikuttaa auton suorituskykyyn heikentävästi. Näin esimerkkinä.

edit2: meinaan siis, ku pitää ensin löytää ne rajat jollain mittaustavalla.
Täällä oleva mielipide ei ole yleinen mielipide. ;) Kun lukee eri aviiseja niin aistii yleisen mielipiteen. Verstappenin kommenttia en tähän hätään löytänyt mutta jonkun tv:n haastiksessa sanoi että tämä ei palvele mersua mutta muita talleja.

Mittaustapa on jo löytynyt, taajuus (en tiedä onko vahvistettu). Näitä tuloksia esiteltiin jo F1tv:n tech talkissa.

Tällaiset muutokset ei ole mikään uusi juttu sarjassa:
2013: FIA päätti muuttaa renkaita ja toi uudet renkaat Unkarin GP:n -> Red bull ja Vettel voitti kaikki loput kauden kisat. Kimin loppukausi meni vtuiksi kun Lotarilta loppui rahat eivätkä pystyneet kehittämään autoa vastaamaan uusia renkaita.
2020: FIA päätti kieltää party moden
2021: Masi päätti muuttaa sääntöjä kesken kisan. Belgiassa päätettiin ajaa feikki kisa turva-auton perässä. Varikkostoppeihin tuli toleranssit.
Renkaiden minimipaineita on muuteltu vuosien aikana kymmeniä kertoja.
 
Viimeksi muokattu:
Horner hieman kiukkuaa muutoksesta. hieman oikeutetustikin.
Milloinkohan Horner tajuaa että mikään ei ole muuttunut. Nyt tulee vaan sääntö joka suojelee kuskeja.

edit: paitsi jos uusissa tarkemmissa tutkimisissa löytyy jo valmiiksi jotain laitonta Red Bull:n autosta. :hmm:
 
Niin, jossain vaiheessahan taisi olla puhetta että pomppiminen pistettäisiin kuriin sillä että kaikki joutuvat nostamaan maavaraa. Jos siihen oltaisiin lähdetty niin oltaisiin rangaistu niitä talleja jotka osasivat hoitaa asiansa kunnolla mutta nyt kärsivät vain he joiden pitääkin.
 
Tuossa on sitten että miten korvataan talleille joilla ei ole ongelmaa se että toisien(suurempien) tallien suorituskyky paranee ja nämä toiset saavat siitä kärsiä.

Sama kuin se budjettijuttu, mitä hyvää pienet tallit saavat korvaukseksi kun isot saa luvan käyttää miljardin lisää.
 
Tuossa on sitten että miten korvataan talleille joilla ei ole ongelmaa se että toisien(suurempien) tallien suorituskyky paranee ja nämä toiset saavat siitä kärsiä.

Sama kuin se budjettijuttu, mitä hyvää pienet tallit saavat korvaukseksi kun isot saa luvan käyttää miljardin lisää.
Miten se suorituskyky paranee tämän ansiosta?
Nythän se tulee niin että pomppivat autot joutuvat nostamaan ajokorkeutta, kunnes auto ei enää pompi.
Kun taas autot jotka eivät pompi, niin mikään ei ole muuttunut.
 
Mittaustapa on jo löytynyt, taajuus (en tiedä onko vahvistettu). Näitä tuloksia esiteltiin jo F1tv:n tech talkissa.
Tarkoitin, että miten määrittelevät oikean tason. Esim. Liian tiukka raja antaa ehkä etua (tai tasoittaa eroja) eniten pomppiville autoille.
Red Bull -pomon mukaan FIA tulee kohtaamaan isoja haasteita yrittäessään selvittää, liikkuuko auto suorilla sallituissa rajoissa.
– En tiedä, kuka määrittelee esimerkiksi sen, millä ajokorkeudella ajat. Tai mikä pomppimistaso on hyväksyttävää ja mikä ei? Jos tuuli muuttuu, sillä on vaikutusta. Miten valvot sitä? Horner kysyy.
 
Onhan tuossa Hornerilla ihan hyvä pointti. Aika paljon tulee olemaan haasteita siinä miten mitataan ja mihin ne rajat vedetään. Hyvät skandaalin ainekset käsillä käsillä, kun joku kärkiauto alkaakin yhtäkkiä kisan loppupuolella pomppimaan kun tuuli kääntynyt sopivasti tms ja joudutaan liputtamaan varikolle.
 
Jotenkin uskon, että tämä sääntö tulee olemaan yhtä iso farssi kuin jokunen vuosi sitten se aika-ajoissa ollut sääntö. Loppujen lopuksi ei nähty niitä viimeisiä vetoja ja nopeasti palattiin vanhaan. Oliko se kausi 2015 vai -16.

Kuten edelle jo olikin, on Hornerilla hyvä pointti tuossa. Mitä jos RB anturit sanoo, että nyt pomppii liikaa vaikka kuskit ei tunne mitään. Mersulla anturit sanoo kaikki ok ja kuskit tarvii apua noustessaan autosta koska selkä paskana. (Toki kaiken järjen mukaan tuo nyt ei voi olla mahdollista?)
 
Kovia päänahkoja on Valtterilla kyllä vielä takana MM-pisteissä. Eikä Norriskaan ole kuin 6 pinnaa edellä. :thumbsup:
 
Span kisaan tulee uudet blank eli pohjalevy säännöt. Ferrari ja Red Bull on tehnyt pohjalevyt jotka antaa eri kohdasta erilaisen taipuman. Mersu yritti tätä mutta epäonnistui.

En muista tarkkoja asetuksia mutta paksuus ainakin piti olla vakio koko matkalta.

edit: tästä siis kyse

Pohjalevy on kaikille sama, Ferrari ja Red Bull löysi porsaanreiän tavasta millä mitataan kulumista, FIA tilkitsi tämän uudella sääntötarkennuksella.

 
Toton mielestä kisat olleet tylsiä eikä niin viihdyttäviä tällä kaudella. Tarkoituksellako unohtaa kaudet 2014-2020 :facepalm:


“I think the reason why races have less entertainment is because there’s just too much performance gap between the teams,” Wolff said.
 
Johan se tyyli jolla Toto ensin heitti Valtterin susille, kun "Valtteri ajoi 5cm liian pitkälle" joka muka aiheutti sen että yksi neljästä pulttipojista hioi pultin pyöreäksi ja huhu kertoo että se rengas on yhä kiinni ripustuksissa Mersun tehtaalla.
Ja seuraavassa kisassa Lewis itse UNOHTI vaihtaa jarrutusmoodin renkaanlämmittelystä kisamoodiin.
Tämä tietysti oli kuulemma insinöörien vika ja Toto henkilökohtaisesti varmistaa ettei moista enää pääse tapahtumaan.
Eihän siinä mennyt kuin voitto ja mahdollisesti myös mestaruus.

Noiden jälkeen en ole kovinkaan paljoa antanut painoarvoa tuon hepun horinoille.
Joten aika samalla tasolla tuon jutun perusteella herran vitamiinit näkyy olevan.

Onhan hän luotsannut Mersun toki 7 kuljettajan ja 8 tallin mestaruuteen, että kai ne pillerit jotenkin toimii.
Mutta älkää Mersulla herranjumala enää päästäkö häntä 200m päähän hastattelijoiden mikrofooneista.
 
Williams saa käyttöön ensimmäistä kertaa tällä kaudella vaihdelaatikon Mersulta :



Miten mie olen aina kuvitellu, että näillä asiakastalleilla on käytössä koko voimansiirto "emo" - tallilta :hmm:
 
Williams saa käyttöön ensimmäistä kertaa tällä kaudella vaihdelaatikon Mersulta :



Miten mie olen aina kuvitellu, että näillä asiakastalleilla on käytössä koko voimansiirto "emo" - tallilta :hmm:

Muistaakseni Williams on ollut juuri poikkeus, että aiemmin vaihdelaatikko olisi ollut ilmeisesti Williamsin omaa tuotantoa. Syytä en oikein tiedä, kun luulisi Mersun oma olisi vähän parempi?
 
Williams ja McLaren ovat rakentaneet omat vaihdelaatikkonsa. Tällöin takaripustusten kiinnityspisteet ja koko takajousituksen voi suunnitella mielensä mukaan.
 
Toto itkee kun on tylsää RB/Ferrarin ylivoiman takia. :facepalm:


Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff on huolissaan Formula 1 -sarjan nykytilasta. Uusien sääntömuutosten myötä kuninkuusluokan kärjessä häärää kaksi tallia, Red Bull sekä Ferrari.

Toto Wolff lyttää F1-sarjan nykytilan – ”Red Bullin ja Ferrarin ylivoima tekee lajista tylsän”
© Kuva: Getty ImagesToto Wolff lyttää F1-sarjan nykytilan – ”Red Bullin ja Ferrarin ylivoima tekee lajista tylsän”
Kauden puolivälissä yksikään muu talli ei ole voittanut osakilpailua kaudella 2022. Uusien sääntömuutosten oli määrä tehdä sarjasta tasaisempaa, mutta näin ei ole tapahtunut.

– Kilpailut eivät ole enää yhtä mielenkiintoisia. Tallien välillä on vain liian suuri vauhtiero, Wolff aloitti The Independentin haastattelussa.

– Jos Verstappen (Max) katoaa horisonttiin joka kilpailussa ja Ferrarit tarjoavat ainoan viihteen kilpailun aikana, on tilanne huono. Kaikki heidän perässään muodostavat DRS-junia. Se ei tee hyvää kilpailulle.

Kommentti on erikoinen, sillä Wolffin johtama Mercedes on voittanut kahdeksan edellistä valmistajien mestaruutta F1-sarjassa. Verstappen onnistui katkaisemaan tallin ylivoiman voittamalla kuljettajien mestaruuden viime kaudella.

The post Toto Wolff lyttää F1-sarjan nykytilan – ”Red Bullin ja Ferrarin ylivoima tekee lajista tylsän” appeared first on SuomiF1.

Vittu mikä äijä.
 
Toto itkee kun on tylsää RB/Ferrarin ylivoiman takia. :facepalm:




Vittu mikä äijä.
Eikö ne Mersulla huomaa kuinka tuolle Totolle nauraa jo pihan harakatkin, eikö ne voisi tehdä jo jotain sopimusta että suoria haastatteluja ei hänen kanssaan saa tehdä, vaan kaikki pitää vetää jonkun Mercedeksen mediavastaavan läpi.
Lienee turha muistuttaa Toton sammakoista viimekauden Monacon ja Bakun kisojen jälkeen.
Tuntuu että joka kerta kun hän pääsee median eteen, että ei voi ottaa herran puheita kuin jonain ö luokan komediana.
 
Alkaako Bemari pikkuhiljaa tulemaan esiin....vai???
mercedes-w13-nose-comparison.jpg
 
Toto itkee kun on tylsää RB/Ferrarin ylivoiman takia. :facepalm:




Vittu mikä äijä.
Mistähän haastattelusta tämä on? On nyt äkkiä löydä uutista asiasta kuin SuomiF1 sivuilta ja siellä ei mainita mitään lähdettä sen kummemmin. Ulkomaan uutisista ei tuommoista löydy
 
Mistähän haastattelusta tämä on? On nyt äkkiä löydä uutista asiasta kuin SuomiF1 sivuilta ja siellä ei mainita mitään lähdettä sen kummemmin. Ulkomaan uutisista ei tuommoista löydy
Toto Wolff Says Red Bull, Ferrari Dominance Makes F1 Boring This Season (thedrive.com)
Mercedes boss Toto Wolff blames Red Bull and Ferrari for F1 being ‘less entertaining’ this season | The Independent

Löytyi googlesta hakusanalla "toto wolff comments on 2022 season"
 
Maksumuurin takana toikin mutta jos nyt vähän klikkihuoraus otsikoiden takaa katsoo mitä Toto oikeastti sanoi:

Austrian supremo Wolff said: “I think the reason why races have less entertainment is because there’s just too much performance gap between the teams.
“If you have [Red Bull's Max] Verstappen disappearing into the distance, the two Ferraris being the only entertainment during the race and then we are in the middle of nowhere in no man’s land.

Eli Verstappen ajaa voittoon ja Ferrarit takana taistelee keskenään, eil nillittää kilpaulun puutteesta, ei niinkään Ferrarin ja Red Bullin ylivoimasta. Mercedes boss Toto Wolff says Red Bull and Ferrari's dominance of F1 to blame for lack of entertainment

Vähän tarkemmin mitä Wolff sanoi:

But the reason for that contrast is a change for Verstappen, says Wolff, with the World Champion now allowed to relax his approach thanks to having the fastest car on the grid.

"Last year Max Verstappen used a crowbar (drove aggressively) with a less good car and became World Champion. Now that he has the fastest car, everything is easier for him," said Wolff, speaking to Austrian outlet Sport24Auto.

Eli Verstappen voitti viime vuonna huonommalla autolla ja nyt ajaa parhaalla autolla ja voittaa kaikki

E: sulla olikin kaksi linkkiä tuossa, en heti huomannut. Katsoin vain tuota jälkimmäistä joka on maksumuurin takana
 
En ole samaa mieltä Damon Hillin kanssa. Se vaatii Räikkösen tapaisen kylmähermoisen Suomalaisen jotta ei mene hermot Ferrarin sirkustellessa taktiikoiden ja autojen luotettavuuden kanssa, Leclerc on parempi kuski kuin Sainz ja selvä ykköskuski tälle kaudelle.
 
En ole samaa mieltä Damon Hillin kanssa. Se vaatii Räikkösen tapaisen kylmähermoisen Suomalaisen jotta ei mene hermot Ferrarin sirkustellessa taktiikoiden ja autojen luotettavuuden kanssa, Leclerc on parempi kuski kuin Sainz ja selvä ykköskuski tälle kaudelle.
Leclerc on nopeampi kun katsotaan yksittäisiä kierroksia mutta se vaan ei riitä mestaruuteen.

Jos Sainz olisi kauden alussa ollut sinut auton kanssa + tuuria (esim. Itävalta) niin Leclerc soittaisi kakkosviulua nyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 791
Viestejä
4 499 092
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom