F1-kausi 2022

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kenelläkään muuten tietoa, minkä ihmeen takia kierroksella ohitettujen pitää mennä omalle paikalle ohittamalla turva-auto? Eikö saman saisi aikaiseksi tiputtautumalla letkassa omalle paikalle? Tämän kun vielä tekisi samalla aikaa kun rataa siivotaan, niin heti olisi 2 kierrosta vähemmän turva-auton perässä ajelua.

Tuossa ylhäällä varmaan se oikeampi syy mutta itse olen ajatellut tuohon liittyvän myös renkaiden, polttoaineen yms. kulutuksen tasaamisen. Jos voisi vain tiputtautua taaksepäin niin esimerkiksi tuota polttoainetta jäisi jäljellä oleville kierroksille käytettäväksi kilpakumppaneita enemmän, kun todellisuudessa ajettuja kierroksia on takana vähemmän. Eihän tuollainen SC:n aikana tapahtuva omalle paikalle ajo välttämättä kuluta yhtä paljon kuin normaalikierros mutta kuitenkin.
 
Näin katsojan kannaltahan se paras ratkaisu olisi, että SC takana ajettuja kierroksia ei oteta huomioon vaan jos kilpailussa on esim. 50 kierrosta niin ne 50 kierrosta ajetaan kilpaa vaikka niistä 10 olisi SC takana. Toki tässä nyt tulee vastaan se polttoaine, eihän yksikään tiimi tiedä montako kierrosta tällä kertaa mennään SC takana vai mennäänkö yhtäkään, eikä varmasti mielellään oteta sitä 10kg polttoainetta enemmän vain varmuuden vuoksi.

Toisaalta parempi kuin nykyinen olisi se, että kierroksella jääneet tiputtautuvat omille sijoilleen ja näin ollen ei muodostu siitäkään vaaraa kun ajavat kiinni letkaa. Sillähän ei ole käytännössä merkitystä jos sulla on kierros tavallaan vähemmän ajettuna muihin verrattuna koska sääntöhän on kuitenki siten, että kun kisaa johtava kuski ohittaa maalilinjan on sijoitukset lopullisia olit kierroksen tai 5 muita perässä.
 
Jotain tällaista tarvittaisiin. Muutenkin turva-auto touhu kestää aivan tolkuttoman kauan nykyään, miksei ne kierroksella ohitetut yms muut väärässä välissä olevat voisi painella suoraan vaan oikealle paikalle.

Viihteen kannalta paras olisi aina punaiset liput ja startti gridiltä.
Koska sen turva-auton ideana on kasata se letka yhteen, jotta jää enemmän aikaa työskennellä ilman autoja ohittamassa, jos nyt päästät ne muut ohitetut yms suoraan läpi niin voidaan samalla sitten poistaa koko turva-auto.

Näin katsojan kannaltahan se paras ratkaisu olisi, että SC takana ajettuja kierroksia ei oteta huomioon vaan jos kilpailussa on esim. 50 kierrosta niin ne 50 kierrosta ajetaan kilpaa vaikka niistä 10 olisi SC takana. Toki tässä nyt tulee vastaan se polttoaine, eihän yksikään tiimi tiedä montako kierrosta tällä kertaa mennään SC takana vai mennäänkö yhtäkään, eikä varmasti mielellään oteta sitä 10kg polttoainetta enemmän vain varmuuden vuoksi.
Toi voisi olla hyvä, mutta vaatisi sen välitankkauksen sallimisen. Siitä aikoinaan luovuttiin turvallisuussyistä
Toisaalta parempi kuin nykyinen olisi se, että kierroksella jääneet tiputtautuvat omille sijoilleen ja näin ollen ei muodostu siitäkään vaaraa kun ajavat kiinni letkaa. Sillähän ei ole käytännössä merkitystä jos sulla on kierros tavallaan vähemmän ajettuna muihin verrattuna koska sääntöhän on kuitenki siten, että kun kisaa johtava kuski ohittaa maalilinjan on sijoitukset lopullisia olit kierroksen tai 5 muita perässä.
Tohon voitaisiin luoda uudet säännöt, että kun turva-auto tulee radalle se tulee, aina kun mahollista, johdossa olevan auton eteen (tähän ei Monzassa tehty) varikko on auki vain 2-kierrosta ja kierroksella ohitetut jäävät odottamaan kunnes
kaikki kierroksen edellä olleet ovat varikon kohdalla (eli menevät suoraan "oikeille" paikoilleen. Tota luultavasti pitäisi vielä hienosäätää niin, etteivät ne edellä ajavat voi tarpeettomasti kupata?

Autoissa on radiot ja TV-kamerat käytössä, ei pitäisi muutenkaan olla ongelmaa siirtää/järjestää autoja paikoilleen niillä "kolarittomilla ja rataosuuksilla joita ei käytetä pelastusoperaatiossa.


Onko kenelläkään muuten tietoa, minkä ihmeen takia kierroksella ohitettujen pitää mennä omalle paikalle ohittamalla turva-auto? Eikö saman saisi aikaiseksi tiputtautumalla letkassa omalle paikalle? Tämän kun vielä tekisi samalla aikaa kun rataa siivotaan, niin heti olisi 2 kierrosta vähemmän turva-auton perässä ajelua.
Ei kai tolle ole mitään tähdellistä syytä? Luultavasti siitä vaan on tullut tapa eikä muita vaihtoehtoja olla edes vakavasti mietitty. Radat ovat niin leveitä, että turvalliset keinot ton toteuttamiseksi varmasti löytyy "tietyllä kohtaa" rataa.

Nyky läytäntö on huono Shown kannalta ja sitähän laji oikeasti on sekä liput "köyhälle" törkeän kalliitta eivätkä katsojat saa rahalle täyttä katetta.
Enkä usko kuskienkaan haluavan turva-auton takana kisaa ratkaista saati siellä körötellä tarpeettoman kauan.
Tosta, että kootaan autot yhteen turva-auton taakse en kylläkään haluaisi luopua. On tehnyt monen tylsän kisan mielenkiintoisemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi turva-auton takana pitää paikkoja edes muuttaa? Jospa turva-auto tulisi radalle kärkiauton eteen ja letka on mikä on? Joskus kärkiauton perään tulee kakkosena oleva auto ja joskus välissä on pari kierroksella ohitettua jne.

Ja jos joku käy varikolla, niin sitten käy. Sijoitus menee ja paikka jonossa määräytyy varikon ulostulon kohdalla olevan viivan mukaan.
 
Oliskohan syynä ihan pelkästään se, että halutaan turva-auton jälkeen ottaa "uusinta startti" ja ne kierroksella ohitetut on vaan tiellä siinä kohtaa kun startataan? Voi olla aika häsellystä jos startataan siinä järjestyksessä mikä sillä hetkellä on ja pelkkää sinistä lippua radan varsi täynnä :hmm:
 
Miksi turva-auton takana pitää paikkoja edes muuttaa? Jospa turva-auto tulisi radalle kärkiauton eteen ja letka on mikä on? Joskus kärkiauton perään tulee kakkosena oleva auto ja joskus välissä on pari kierroksella ohitettua jne.

Ja jos joku käy varikolla, niin sitten käy. Sijoitus menee ja paikka jonossa määräytyy varikon ulostulon kohdalla olevan viivan mukaan.
Koska F1:ssä hitaammankin ohittaminen vie aina aikaa, halutaan ettei pilata "hyvää uutta" kisaa sillä, että se nopeamman pitää ensin ohittaa, sattuman kautta, eteen tullut kierroksella ohitettu uudestaan. Monesti ei enää kierrokset riittäisi edes sen edellä olevan kiinnisaamiseen.
Nythän tossa usein käy, että uusintalähdössä (turva-auton takaakin) joku "nukkuu" itselleen raon edellä ajavaan ja ohitushaaveet meni siinä.
 
Onko kenelläkään muuten tietoa, minkä ihmeen takia kierroksella ohitettujen pitää mennä omalle paikalle ohittamalla turva-auto?

Tärkeämpi kysymys on se että miksi niiden pitää tehdä se kunniakierros. Ne olisivat olleet kärkikamppailijoiden välissä ilman lippuja joten ne saavat olla siellä myös lippujen jälkeenkin. Jos siis ei saada aikaiseksi sitä fiksumpaa ratkaisua että lopetetaan kierrosten tuhlaaminen turva-auton takana ja keskeytetään kisa kunnes rata on taas kunnossa.
 
Ei todellakaan mitään 30-45 minuutin odottelua vain, että viimeiset kierrokset saadaan ajettua. Ja mitä jos uusintalähdössä jää autoja radanvarteen? Taas punaiset liput? Siinä tulee jo 3 tunnin aikaraja vastaan. Sekös on kivaa?

Muutenkin punaisia lippuja käytetään nykyään liian heppoisasti. Aiemmin kisan keskeyttäminen tarkoitti, että kuski makasi elottomana/loukkaantuneena autossa, rata oli tukossa romuista tai rengasvallit olivat tuhoutuneet. Nytkö kisan keskeyttämisen syyksi riittää, että Netflix-sukupolvelle saadaan tarjottua viihdettä loppuun asti? Jos on seurannut F1:siä vuosikymmeniä, osaa hyväksyä, että F1 on urheilua ja urheiluun kuuluu tylsät hetket. Turva-auton perässä on ajettu maaliin monia kertoja, eikä kukaan ole marmattanut asiasta. Mutta ei toisaalta yllätä, koska nykyisin epämiellyttävien tunteiden sietäminen on ihmisillä nollassa. Siksi saammekin kuulla uutisia sprinttikisoista ja käännetyistä lähtöjärjestyksistä, koska ilmeisesti show on urheilua tärkeämpää.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kilpailujohtaja tuhlasi kallisarvoisia minuutteja hölmöilyllään. Parempi olisi luopua koko turva-autoprotokollasta. Se olisi myös turvallisempaa. Monesti on nähty, että turva-autoa kiinni ajaessa kuskit paahtavat lujaa vaikka radalla olisi virkailijoita työssä, tai lämmittelevät turva-auton perässä renkaita niin että spinnaavat. Väliaikainen 60km/h nopeusrajoitus sinne, missä auto on pysähtynyt, traktori paikalle ja kun traktori on poistunut, nopeusrajoitus pois. Tässä menisi 2 minuuttia maksimissaan. Le Mansin 24 tunnin kisassa tämä on ollut arkipäivää jo vuosia.
 
...Muutenkin punaisia lippuja käytetään nykyään liian heppoisasti. Aiemmin kisan keskeyttäminen tarkoitti, että kuski makasi elottomana/loukkaantuneena autossa, rata oli tukossa romuista tai rengasvallit olivat tuhoutuneet. Nytkö kisan keskeyttämisen syyksi riittää, että Netflix-sukupolvelle saadaan tarjottua viihdettä loppuun asti? ...
Itse en kaipaa ruumiita radalle, mieluiten punaiset liput.
 
Itse en kaipaa ruumiita radalle, mieluiten punaiset liput.
Taisit käsittää jotain väärin, koska en ymmärrä, mitä yrität sanoa.
Punaiset liput on tarkoitettu vain äärimmäisen poikkeuksellisiin tilanteisiin, jossa kisan keskeytys on välttämätöntä. Auton hyytyminen radan varteen ei ole koskaan sitä tarkoittanut.
 
Viimeksi muokattu:
Toi voisi olla hyvä, mutta vaatisi sen välitankkauksen sallimisen. Siitä aikoinaan luovuttiin turvallisuussyistä

Tohon voitaisiin luoda uudet säännöt, että kun turva-auto tulee radalle se tulee, aina kun mahollista, johdossa olevan auton eteen (tähän ei Monzassa tehty) varikko on auki vain 2-kierrosta ja kierroksella ohitetut jäävät odottamaan kunnes
kaikki kierroksen edellä olleet ovat varikon kohdalla (eli menevät suoraan "oikeille" paikoilleen. Tota luultavasti pitäisi vielä hienosäätää niin, etteivät ne edellä ajavat voi tarpeettomasti kupata?

Autoissa on radiot ja TV-kamerat käytössä, ei pitäisi muutenkaan olla ongelmaa siirtää/järjestää autoja paikoilleen niillä "kolarittomilla ja rataosuuksilla joita ei käytetä pelastusoperaatiossa.



Ei kai tolle ole mitään tähdellistä syytä? Luultavasti siitä vaan on tullut tapa eikä muita vaihtoehtoja olla edes vakavasti mietitty. Radat ovat niin leveitä, että turvalliset keinot ton toteuttamiseksi varmasti löytyy "tietyllä kohtaa" rataa.

Nyky läytäntö on huono Shown kannalta ja sitähän laji oikeasti on sekä liput "köyhälle" törkeän kalliitta eivätkä katsojat saa rahalle täyttä katetta.
Enkä usko kuskienkaan haluavan turva-auton takana kisaa ratkaista saati siellä körötellä tarpeettoman kauan.
Tosta, että kootaan autot yhteen turva-auton taakse en kylläkään haluaisi luopua. On tehnyt monen tylsän kisan mielenkiintoisemmaksi.
Eli ratkaisusi tähän olisi tiputtaa ne kierroksella ohitetut vielä kierroksen taaksepäin? Ja sitten sieltä koittamaan jollain kylmillä renkailla saada kaksi kierrosta takaisin?

Ja on siihen se ihan tähdellinen syy mikä edellä esitetty, ei noita autoja tuolla millään silmäpelillä nykyään seurata vaan järjestelmät siellä laskee ajetut kierrokset ynnämuut, tai olisihan siihen sitten mahdollisuus kehittää joku manuaalinen säätömekaniikka jollei ole jo, mutta aivan tarpeetonta säätämistä tuollainen olisi.
Miksi turva-auton takana pitää paikkoja edes muuttaa? Jospa turva-auto tulisi radalle kärkiauton eteen ja letka on mikä on? Joskus kärkiauton perään tulee kakkosena oleva auto ja joskus välissä on pari kierroksella ohitettua jne.

Ja jos joku käy varikolla, niin sitten käy. Sijoitus menee ja paikka jonossa määräytyy varikon ulostulon kohdalla olevan viivan mukaan.
Muissa sarjoissahan on käytössä mallia, että turva-auton ja kisan johtajan välistä autot ajatetaan ohi ja siirretään letkan perälle, mutta muuten noita paikkoja ei vaihdella sen kummemmin. Periaatteessa sama, mutta toki sillä erotuksella, että turva-auto nyt tulee radalle siihen kohtaan mihin sattuu osumaan, osassa sarjojahan itseasiassa on samaan aikaan useampi turva-auto radalla ja letkoja sen mukaisesti, eikä kaikki siirretä välttämättä yhteen letkaan.
Itse en kaipaa ruumiita radalle, mieluiten punaiset liput.
No on tähän olemassa välimallejakin useampi, ei siellä muissakaan sarjoissa ruumita ole rata täynnä vaikka korjataankin samalla kaiteita ja muuta kun autot kiertävät rataa jopa ilman turva-autoa.
 
Väliaikainen 60km/h nopeusrajoitus sinne, missä auto on pysähtynyt, traktori paikalle ja kun traktori on poistunut, nopeusrajoitus pois. Tässä menisi 2 minuuttia maksimissaan. Le Mansin 24 tunnin kisassa tämä on ollut arkipäivää jo vuosia.
Tämä lisäys turva-auton ollessa radalla olisi hyvä. Kärkiauto ja sitä seuraavat autot jäisivät turva-auton taakse jonoon. Kierroksella ohitetut saisivat heti tykitellä ohi letkasta, koska onnettomuusalueella autojen nopeus olisi joka tapauksessa rajattu vaikka sinne 60km/h lukemaan.

Tämän pitäisi olla hyvästikin mahdollista, kun rata on kolmen pääsektorin lisäksi jaettu minisektoreihin. Ei tarvitsisi välttämättä koko sektoria laittaa nopeusrajoittimen alle.

Minisektoreita sivuten: noita ei taideta enää lähetyksissä nähdä? Itsestä aika-ajojen seuraaminen oli paljon jännempää, kun näki aikavertailun kuskien välillä minisektoreiden tarkkuudella.
 
Tämä lisäys turva-auton ollessa radalla olisi hyvä. Kärkiauto ja sitä seuraavat autot jäisivät turva-auton taakse jonoon. Kierroksella ohitetut saisivat heti tykitellä ohi letkasta, koska onnettomuusalueella autojen nopeus olisi joka tapauksessa rajattu vaikka sinne 60km/h lukemaan.

Tämän pitäisi olla hyvästikin mahdollista, kun rata on kolmen pääsektorin lisäksi jaettu minisektoreihin. Ei tarvitsisi välttämättä koko sektoria laittaa nopeusrajoittimen alle.

Minisektoreita sivuten: noita ei taideta enää lähetyksissä nähdä? Itsestä aika-ajojen seuraaminen oli paljon jännempää, kun näki aikavertailun kuskien välillä minisektoreiden tarkkuudella.

Rata on jaettu VSC sektoreihin. Näitä olisi helppo noudattaa.

Minisektorit näkyy Multiviewerissä f1tv tilaajille. Huippuhyvä aika-ajoissa. Täällä näkyy myös kaikki "sector clean", ratarajojen ylitykset etc. viestit joita ei ruudussa näy.
F1_data.png
 
Tämä lisäys turva-auton ollessa radalla olisi hyvä. Kärkiauto ja sitä seuraavat autot jäisivät turva-auton taakse jonoon. Kierroksella ohitetut saisivat heti tykitellä ohi letkasta, koska onnettomuusalueella autojen nopeus olisi joka tapauksessa rajattu vaikka sinne 60km/h lukemaan.

Tämän pitäisi olla hyvästikin mahdollista, kun rata on kolmen pääsektorin lisäksi jaettu minisektoreihin. Ei tarvitsisi välttämättä koko sektoria laittaa nopeusrajoittimen alle.

Minisektoreita sivuten: noita ei taideta enää lähetyksissä nähdä? Itsestä aika-ajojen seuraaminen oli paljon jännempää, kun näki aikavertailun kuskien välillä minisektoreiden tarkkuudella.
Noita minisektoreita tais olla vaan muutamassa kisaviikonlopussa näytillä katsojille joskus vuosia sitten? Joku päätti että ne tarjosi aika-ajoissa liian tarkkaa tietoa nopean kierroksen aikana ja täten siirryttiin taas kolmen sektorin näyttämiseen. Niissä minisektoreissa oli jotkut väritkin, mitkä näytti tarkalleen vertailun kahden kuskin välillä, että kumpi oli nopeampi missäkin radan kohdassa. Oli kyllä ihan mielenkiintoiset.
 
Eli ratkaisusi tähän olisi tiputtaa ne kierroksella ohitetut vielä kierroksen taaksepäin? Ja sitten sieltä koittamaan jollain kylmillä renkailla saada kaksi kierrosta takaisin?
En aivan noin pitkälle miettinyt, mutta miksipä ei, jos parempaakaan ei olisi. Ne kierroksella ohitetut ajavat omaa kisaansa, joka ei juurikaan yleisöä kiinnosta (toki ko. kuskien faneja). Ne kierroksella ohitetyt ajavat sen turva-autoletkan kiinni nykyisinkin, joten se "kahden kierroksen" jääminen on lähinnä teoreettista. Vuosia sitten autojen erot olivat pahinnillaan luokkaa 7s/kierros jolkoin noita useammalla kierroksella ohitettuja oli. Nytkin sitten vaan noin käydessä jonon hännille omaan 2-kierroksella jääneiden letkaan.
Ja on siihen se ihan tähdellinen syy mikä edellä esitetty, ei noita autoja tuolla millään silmäpelillä nykyään seurata vaan järjestelmät siellä laskee ajetut kierrokset ynnämuut, tai olisihan siihen sitten mahdollisuus kehittää joku manuaalinen säätömekaniikka jollei ole jo, mutta aivan tarpeetonta säätämistä tuollainen olisi.
Ton takia se oikean paikan löytäminen kesken kierrostakin on todella helppoa. Tieto radiolla kuskille ja tarvittaessa lipuilla ko. kuskille jos pitää antaa paikka edellä ajavalle. Kuskit kyllä tietävät yleensä sijaintinsa kisassa vaikka olisivat juuri käyneet varikollakin.

No on tähän olemassa välimallejakin useampi, ei siellä muissakaan sarjoissa ruumita ole rata täynnä vaikka korjataankin samalla kaiteita ja muuta kun autot kiertävät rataa jopa ilman turva-autoa.
Ei toi (paikkojen vaihto) mikään turvallisuus riski ole... se tehdään varmasti turvallisessa paikassa... kuskit osaavat kyllä ajaa. Nyt ollaan ton Punaisen lipun kanssa herkempiä, kun sattui se autoa siirtämään tulleeseen traktoriin törmäys.
Ei siitä kenellekään hyvää fiilistä jää jos kuski loukkaantuu tai kuolee.
 
En aivan noin pitkälle miettinyt, mutta miksipä ei, jos parempaakaan ei olisi. Ne kierroksella ohitetut ajavat omaa kisaansa, joka ei juurikaan yleisöä kiinnosta (toki ko. kuskien faneja). Ne kierroksella ohitetyt ajavat sen turva-autoletkan kiinni nykyisinkin, joten se "kahden kierroksen" jääminen on lähinnä teoreettista. Vuosia sitten autojen erot olivat pahinnillaan luokkaa 7s/kierros jolkoin noita useammalla kierroksella ohitettuja oli. Nytkin sitten vaan noin käydessä jonon hännille omaan 2-kierroksella jääneiden letkaan.
Ajavat tietenkin, mutta ei tuossa kyllä pienintäkään järjen hiventä siltikään ole. Esimerkkinä siellä ajaa 0.5 sekunnin välein kaksi autoa kilpaa vielä johtokierroksella, sitten siihen väliin ajaa kisan johtaja ja tulee turva-auto, no sinnehän sitten meni sen takana olevan mahdollisuudet ohittaa positiosta kun tippuu kierroksen taaksepäin.

Ton takia se oikean paikan löytäminen kesken kierrostakin on todella helppoa. Tieto radiolla kuskille ja tarvittaessa lipuilla ko. kuskille jos pitää antaa paikka edellä ajavalle. Kuskit kyllä tietävät yleensä sijaintinsa kisassa vaikka olisivat juuri käyneet varikollakin.
Täh? Mitä nyt koitat hakea takaa, miten tämä korjaa sen autojen seurannan virheet mitä tuollaisesta säätämisestä tulee? Puhumattakaan niistä renkaista ja polttoaineista.

Ei toi (paikkojen vaihto) mikään turvallisuus riski ole... se tehdään varmasti turvallisessa paikassa... kuskit osaavat kyllä ajaa. Nyt ollaan ton Punaisen lipun kanssa herkempiä, kun sattui se autoa siirtämään tulleeseen traktoriin törmäys.
Ei siitä kenellekään hyvää fiilistä jää jos kuski loukkaantuu tai kuolee.
Katsoitko ollenkaan mihin viesteihin vastasin? Sen pohjalta ilman punaista lippua tulee ruumiita jos radalla työskennellään yms., mikä nyt on aivan täyttä huuhaata, tai sitten nimenomaan ne kuskit eivät osaa ajaa. Nopeutta rajoittamalla pitäisi onnistua nuo kaikki.
 
Ajavat tietenkin, mutta ei tuossa kyllä pienintäkään järjen hiventä siltikään ole. Esimerkkinä siellä ajaa 0.5 sekunnin välein kaksi autoa kilpaa vielä johtokierroksella, sitten siihen väliin ajaa kisan johtaja ja tulee turva-auto, no sinnehän sitten meni sen takana olevan mahdollisuudet ohittaa positiosta kun tippuu kierroksen taaksepäin.
Kun turva-auto tulee radalle on jo pitkään ollut vähintään tuplakeltaiset ja vauhtia pitää hiljentää kuinka paljon sitä voi vielä säännöissä rukata ja Kisassa ne menevät siihen pieneen rakoon täydellä vauhdilla.
Täh? Mitä nyt koitat hakea takaa, miten tämä korjaa sen autojen seurannan virheet mitä tuollaisesta säätämisestä tulee? Puhumattakaan niistä renkaista ja polttoaineista.
Kyllä ne nykyään tietävät reaaliajassa missä paikassa kukin auto radalla on ja tietokoneet vielä laskemassa.
Renkaat sitten vaihdetaan, jos talli katsotaan siitä hyötyvän kuten nytkin tehdään. Polttoaine kyllä riittää, koska noi on hitailla vaudeilla mekkein ecoautoja :)

Katsoitko ollenkaan mihin viesteihin vastasin? Sen pohjalta ilman punaista lippua tulee ruumiita jos radalla työskennellään yms., mikä nyt on aivan täyttä huuhaata, tai sitten nimenomaan ne kuskit eivät osaa ajaa. Nopeutta rajoittamalla pitäisi onnistua nuo kaikki.
Ehkä en, punaiset laitetaan nyt paljon herkemmin. Minusta voisivat vieläkin herkistää sitä ja turva-auton perässä ajelun sijasta siis keskeyttää kisa ja tilanteen normalisoituessa jatketaan kisaa lentävällä lähdöllä turva-auton takaa tai jopa suoraan lähtöruudukosta (vaikkakin se kyllä lisäisi kolareita).
 
Kun turva-auto tulee radalle on jo pitkään ollut vähintään tuplakeltaiset ja vauhtia pitää hiljentää kuinka paljon sitä voi vielä säännöissä rukata ja Kisassa ne menevät siihen pieneen rakoon täydellä vauhdilla.
Mihinköhän tämä nyt taas oli vastaus ja mitä oikein tällä haet? Vai meinasitko, että se kilpailun johtoauto tuosta välistä sitten ohittelee itsensä keltaisilla pois ja vielä sen turva-autonkin ohi, vai miten meinasit ratkaista ongelman, että positiosta ajaneet kuljettajat olisivatkin nyt täysin eri kierroksilla uusintalähdössä?
Kyllä ne nykyään tietävät reaaliajassa missä paikassa kukin auto radalla on ja tietokoneet vielä laskemassa.
Renkaat sitten vaihdetaan, jos talli katsotaan siitä hyötyvän kuten nytkin tehdään. Polttoaine kyllä riittää, koska noi on hitailla vaudeilla mekkein ecoautoja :)
Nimenomaan, ja sen takia niiden pitää ajaa se kierros ohittamalla turva-auto, etteivät siellä tietokoneella ole kierrosta jäljessä vai mikä tässä nyt oli vaikeaa ymmärtää? Toinen vaihtoehto sitten on joku manuaalisäätö himmeli lisätä millä voit sitten keinotekoisesti lisätä autolle kierroksen mutta renkaille et jne, mikä on aivan järjetöntä säätämistä verrattuna nykyiseen toimivaan järjestelmään ja luo suuremman mahdollisuuden tilastovirheille.
Ehkä en, punaiset laitetaan nyt paljon herkemmin. Minusta voisivat vieläkin herkistää sitä ja turva-auton perässä ajelun sijasta siis keskeyttää kisa ja tilanteen normalisoituessa jatketaan kisaa lentävällä lähdöllä turva-auton takaa tai jopa suoraan lähtöruudukosta (vaikkakin se kyllä lisäisi kolareita).
Tottakai voisivat keskeyttää, vaikka poistaisivat turva-auton kokonaan ja käyttäsivät pelkkää punaista, mutta ei tuolla kyllä mitään tekemistä sen turvallisuuden kanssa enää ole vaan aivan puhtaasti pelkkää shown takia keskeyttämistä ja se rata ei täyty ruumiista vaikka punaista lippua käytettäisiinkin harvemmin ja vain silloin kuin oikeasti olisi tarve.
 
Nimenomaan, ja sen takia niiden pitää ajaa se kierros ohittamalla turva-auto, etteivät siellä tietokoneella ole kierrosta jäljessä vai mikä tässä nyt oli vaikeaa ymmärtää? Toinen vaihtoehto sitten on joku manuaalisäätö himmeli lisätä millä voit sitten keinotekoisesti lisätä autolle kierroksen mutta renkaille et jne, mikä on aivan järjetöntä säätämistä verrattuna nykyiseen toimivaan järjestelmään ja luo suuremman mahdollisuuden tilastovirheille.
Tottakai voisivat keskeyttää, vaikka poistaisivat turva-auton kokonaan ja käyttäsivät pelkkää punaista, mutta ei tuolla kyllä mitään tekemistä sen turvallisuuden kanssa enää ole vaan aivan puhtaasti pelkkää shown takia keskeyttämistä ja se rata ei täyty ruumiista vaikka punaista lippua käytettäisiinkin harvemmin ja vain silloin kuin oikeasti olisi tarve.
Eiköhän meidän molempien kanta ole jo tässä esiin tullutkin, sen verran vielä tohon tietokoneiden autojen "transbondereiden" seurantaan, että sitä ohjelman koodia (miten seuraa autojen GPS:ää?) voidaan kyllä muuttaa (jos nykyinen tapa ei vielä jo toimi) reagoimaan siihen että turva-auto komennetaan radalla. Ei siinä himmeliä tulisi.
 
Nimenomaan, ja sen takia niiden pitää ajaa se kierros ohittamalla turva-auto, etteivät siellä tietokoneella ole kierrosta jäljessä vai mikä tässä nyt oli vaikeaa ymmärtää? Toinen vaihtoehto sitten on joku manuaalisäätö himmeli lisätä millä voit sitten keinotekoisesti lisätä autolle kierroksen mutta renkaille et jne, mikä on aivan järjetöntä säätämistä verrattuna nykyiseen toimivaan järjestelmään ja luo suuremman mahdollisuuden tilastovirheille

Nykyinen järjestelmä ei toimi kun nuo turva-autotilanteet kestää aivan järjettömän kauan. Ja mitä sillä on väliä vaikka tietokone näyttääkin että ovat kierroksen jäljessä? Samalla tavallahan kierroksella jääneiden kisa loppuu sillä kierroksella kun voittaja tulee maaliin, riippumatta siitä montako kierrosta ovat ajaneet. Jos jokin kuski on jäänyt ennen turva-autoa kierroksen, niin miksi sen pitäisi saada tuo hävitty aika hyvityksenä takaisin?

Eipä nuo turva-auton ohittaneet taida kovinkaan usein saada letkaa kiinni ennen kuin kilpailu käynnistyy uudelleen, kun turva-auto tulee käytännössä aina seuraavalta kierrokselta sisään. Ja jos saavat, niin hyötyvät lämpimistä renkaista. Eihän tuohon ikinä saa tasapuolista järjestelmää rakennettua (vähintään katsojat häviävät), niin keskittyisivät nyt vain nopeuttamaan tuota prosessia.
 
Nykyinen järjestelmä ei toimi kun nuo turva-autotilanteet kestää aivan järjettömän kauan. Ja mitä sillä on väliä vaikka tietokone näyttääkin että ovat kierroksen jäljessä? Samalla tavallahan kierroksella jääneiden kisa loppuu sillä kierroksella kun voittaja tulee maaliin, riippumatta siitä montako kierrosta ovat ajaneet. Jos jokin kuski on jäänyt ennen turva-autoa kierroksen, niin miksi sen pitäisi saada tuo hävitty aika hyvityksenä takaisin?

Eipä nuo turva-auton ohittaneet taida kovinkaan usein saada letkaa kiinni ennen kuin kilpailu käynnistyy uudelleen, kun turva-auto tulee käytännössä aina seuraavalta kierrokselta sisään. Ja jos saavat, niin hyötyvät lämpimistä renkaista. Eihän tuohon ikinä saa tasapuolista järjestelmää rakennettua (vähintään katsojat häviävät), niin keskittyisivät nyt vain nopeuttamaan tuota prosessia.
No se, miten kauan turva-autot kestää, nyt ei ole mitenkään kiinni autojen seurantajärjestelmästä vaan F1:sen säännöistä ja kisajohdon päätöksistä. Ovatko nykyisellään järkeviä vai eivät niin se on toinen keskustelunsa enkä siihen mielestäni kantaa ottanut, vaan taitaa nyt mennä aiheet vähän sekaisin. Alkuperäinen kysymys kuitenkin oli, miksi niiden autojen pitää ohittaa se turva-auto sen sijaan, että tiputettaisiin vain letkassa taaksepäin, johon vastaus on ihan yksinkertaisesti seurantajärjestelmä yhdistettynä sääntöihin ja päätöksin, että ne kierroksen takana olleet otetaan takaisin johtokierrokselle.

Mielestäni niiden ei tarvitsisi saada kierrosta takaisin ja puolestani voisivat vaikka säilyttää kaikki autot paikoillaan turva-auton takana ja siitä uusinta startti, mutta eipä itselläni ole osaa taikka arpaa muutella noita sääntöjä ja kisajohdon päätöksiä, niin näillä mennään.
 
No se, miten kauan turva-autot kestää, nyt ei ole mitenkään kiinni autojen seurantajärjestelmästä vaan F1:sen säännöistä ja kisajohdon päätöksistä. Ovatko nykyisellään järkeviä vai eivät niin se on toinen keskustelunsa enkä siihen mielestäni kantaa ottanut, vaan taitaa nyt mennä aiheet vähän sekaisin. Alkuperäinen kysymys kuitenkin oli, miksi niiden autojen pitää ohittaa se turva-auto sen sijaan, että tiputettaisiin vain letkassa taaksepäin, johon vastaus on ihan yksinkertaisesti seurantajärjestelmä yhdistettynä sääntöihin ja päätöksin, että ne kierroksen takana olleet otetaan takaisin johtokierrokselle.

Mielestäni niiden ei tarvitsisi saada kierrosta takaisin ja puolestani voisivat vaikka säilyttää kaikki autot paikoillaan turva-auton takana ja siitä uusinta startti, mutta eipä itselläni ole osaa taikka arpaa muutella noita sääntöjä ja kisajohdon päätöksiä, niin näillä mennään.

En vieläkään ymmärrä miksi tuo seurantajärjestelmä olisi ongelma. Ei kahdella kierroksella jääneitä kahta kertaa ajateta turva-auton ohi nykyiselläänkään.

Onneksi nykyisin alkaa olla jo harvinaisempia nuo useamman kierroksen jääneet mutta niitäkin on. Jos ei nuo ole seurantajärjestelmälle ongelma, niin miksi yhden kierroksen jääneet olisi.
 
En vieläkään ymmärrä miksi tuo seurantajärjestelmä olisi ongelma. Ei kahdella kierroksella jääneitä kahta kertaa ajateta turva-auton ohi nykyiselläänkään.

Onneksi nykyisin alkaa olla jo harvinaisempia nuo useamman kierroksen jääneet mutta niitäkin on. Jos ei nuo ole seurantajärjestelmälle ongelma, niin miksi yhden kierroksen jääneet olisi.
Jos 2 kierrosta jäänyt ajaa turva-auton ja johtajan ohi, tulee maaliin seuraavalla kierroksella ilman, että yhtäkään sijoitusta on muuttunut tässä välissä, millä erotuksella voittajaan se on siellä tilastossa / millä kierroksella tuli maaliin, kun voittaja tuli kierroksella 55?
Entäs jos olikin vain yhden kierroksen jäänyt, muuten sama tilanne?
Eihän se järjestelmä siinä se ongelma olekkaan, vaan se, että haluttaisiin turva-auton takana kikkailla autoja vastaaville sijoille ja kierroksille mitä ne olisivat turva-auton ohittaessa, koska vaatisi manuaalista ajamattomien kierroksien lisäilyä tilastoon yms. Tähänkin on se yksinkertaisin ratkaisu, että jatkavat sillä letkalla mikä se turva-auton tullessakin oli, eikä poisteta sieltä välistä niitä kierroksella jääneitä.
 
Miksi turva-auton takana ajettuna kierroksia ei vaan jätetä laskematta? Silloin turva-auton haitta jäisi paljon pienemmäksi.
 
Tulee lisää tilanteita ja homma muuttuu mielenkiintoisemmaksi.
Olisikin tosi mielenkiintoista kun kisaan tulisi parit turva-autot ja kokonaiskierros määrä kasvaisi sellaiseksi, ettei edes olisi mahdollista tankata niin paljoa vaan jäisivät kaikki radan varteen.
 
Olisikin tosi mielenkiintoista kun kisaan tulisi parit turva-autot ja kokonaiskierros määrä kasvaisi sellaiseksi, ettei edes olisi mahdollista tankata niin paljoa vaan jäisivät kaikki radan varteen.
Tulee lisää tilanteita ja homma muuttuu mielenkiintoisemmaksi.

Niin, ja ne ihan varmasti aiheuttaisi lisää turvaautokierroksia niin kukaan ei pääse maaliin asti.. todella mielenkiintoista katsoa :hmm:
E: typo
 
Viimeksi muokattu:
Olisikin tosi mielenkiintoista kun kisaan tulisi parit turva-autot ja kokonaiskierros määrä kasvaisi sellaiseksi, ettei edes olisi mahdollista tankata niin paljoa vaan jäisivät kaikki radan varteen.
Autojen kulutus kyllä tiedetään ja jos nyt tuo ongelmaksi muodostuisi kaikki autot varikolle ja laitetaan lisää polttoainetta ja annetaan sille esim. 20 s pakollinen pysähtymisaika, jolloin ei tarvitseisi hosua ja riski että lähdetään letku kiinni varikolta (niitäkin on sattunut) putoaa lähes nollaan.

Muutenkin tolla tavalla toteutettu välitankkaus voisi olla mielenkiintoinen uudistus. Eikä se vaatisi muuta kuin että ollaan yksimielisiä. Nythän autot edeleen säästävät bensaa eivätkä aja aina täysillä?
 
Autojen kulutus kyllä tiedetään ja jos nyt tuo ongelmaksi muodostuisi kaikki autot varikolle ja laitetaan lisää polttoainetta ja annetaan sille esim. 20 s pakollinen pysähtymisaika, jolloin ei tarvitseisi hosua ja riski että lähdetään letku kiinni varikolta (niitäkin on sattunut) putoaa lähes nollaan.

Muutenkin tolla tavalla toteutettu välitankkaus voisi olla mielenkiintoinen uudistus. Eikä se vaatisi muuta kuin että ollaan yksimielisiä. Nythän autot edeleen säästävät bensaa eivätkä aja aina täysillä?
Mitä merkitystä sillä on, jos tiedetään millilitralleen paljonko se auto kuluttaa, jos ei tiedetä kuinka monta kierrosta tulee olemaan? Loppu viestisi sitten onkin vähän enemmän sääntömuutoksia kuin vain, että jätetään turva-auton takana ajetut kierrokset laskematta. Tottakai välitankkauksella toimisi, mutta sitä päivää odotellessa kun tuo tuodaan takaisin missään muodossa.
 
Miksi turva-auton takana ajettuna kierroksia ei vaan jätetä laskematta? Silloin turva-auton haitta jäisi paljon pienemmäksi.
Jos nyt ei jätettäisi laskematta kokonaan, vaan laskettaisiin vain puolet? Eli esim. 4 kierrosta turva-auton takana, mutta kisakierroksia merkittäisiin vain 2 kpl. Kuinka paljon polttoaineen kulutus laskee per kierros, kun ajetaan VSC aikana tai SC takana?
 
Autojen kulutus kyllä tiedetään ja jos nyt tuo ongelmaksi muodostuisi kaikki autot varikolle ja laitetaan lisää polttoainetta ja annetaan sille esim. 20 s pakollinen pysähtymisaika, jolloin ei tarvitseisi hosua ja riski että lähdetään letku kiinni varikolta (niitäkin on sattunut) putoaa lähes nollaan.

Muutenkin tolla tavalla toteutettu välitankkaus voisi olla mielenkiintoinen uudistus. Eikä se vaatisi muuta kuin että ollaan yksimielisiä. Nythän autot edeleen säästävät bensaa eivätkä aja aina täysillä?
Tämä väli/lisätankkaus mahdollisuus kaikille tuli itelläkin mieleen. Kun tiedetään, että turvis lähtee pois, niin kaikki varikolle tankkaamaan ja sitten vielä kootusti turviksen taa oikeaan järjestykseen ja turvis ulos.
Näin saataisiin mitätöityä turva-auto kokonaan.
 
Tämä väli/lisätankkaus mahdollisuus kaikille tuli itelläkin mieleen. Kun tiedetään, että turvis lähtee pois, niin kaikki varikolle tankkaamaan ja sitten vielä kootusti turviksen taa oikeaan järjestykseen ja turvis ulos.
Näin saataisiin mitätöityä turva-auto kokonaan.
Ei ne kaikki sinne kerralla mahdu. kaikkien tallien toiset autot ensin, sitten toiset eikä yhtään kestäis saada oikeaan järjestykseen jonoa.
 
Mikä ero on siitä että ne turvaauton takana ajetut kierrokset ei lasketa vai näytetään punaista lippua? Yhtä kauan ne pitäisi kestää molemmat kuitenkin...
 
Helpointa olisi vain tuoda kaikki varikolle, vaihtaa renkaat ja sitten joko startata gridistä tai ajaa sen kierroksen turva-auton takana ja siitä liikkeelle. Kierroksella ohitetut ajaisivat sen extra kierroksen turva-auton perässä ja sitten varikolle kun muut siellä odottavat.

Ei tarvitsisi miettiä bensaa, jonon korjaamista, turvallisuus huolia jne. Ainut tuossa on että kaikki saavat renkaat vaihdettua ilman tappiota mutta näinhän se yleensä muutenkin menee.
 
Jotenki uskosin, että vahvin ehdokas Latifin tilalle kuitenki on De Vries :hmm: Alfa Romeolla jatkanee kuitenkin samat kuskit, Alpinelle siirtyy Gasly ja Mickille annetaan vielä yksi vuosi Haasilla. Steiner oli jossain sanonu, että mahdollisuudet Mickin jatkamiselle on 50/50.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 365
Viestejä
4 548 522
Jäsenet
74 978
Uusin jäsen
Omi77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom