F1-kausi 2022

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Sainzin käyrä on ylöspäin kun Leclercillä se on alas.

Jos nyt katsotaan edellisiä 7 kisaa ilman värilaseja, niin ei tuo Leclercin käyrä kovin alaspäin näytä:
- Espanjassa tekniikka petti ylivoimaisesta johdosta
- Monacossa kärjessä ennen kuin tiimi alkoi sekoilla kuivuvalla radalla taktiikan kanssa
- Bakussa kärjessä kun moottori hajosi. Toki varikkokäynti vielä tekemättä, eli sijoitus olisi ollut 1 tai 2
- Kanadassa moottori vaihtoon ja viimeisestä ruudusta liikkeelle
- Silverstonessa taas reilu johto, joka suli turva-autoon ja tiimin sekoiluun
- Itävallasta voitto, joka olisi ollut aika ylivoimainen ilman ongelmaa kaasupolkimen kanssa
- Ranskassa oma ajovirhe. Taisi olla toinen tälle kaudelle.

Suurin ongelma taitaa olla, että Italialaiset johtaa jälleen Ferraria. Mihinkäs ne tuosta 40 vuoden kulttuurista pääsis. Red Bull suorittaa tällä hetkellä niin kovalla tasolla, ettei teknisiin/taktisiin virheisiin olisi varaa. Verstappenin molemmat keskeytykset sattui kisoihin missä oli hitaampi, Ferrari on nyt hukannut voiton 4 kertaa ja Leclerc vielä yhden päälle.
 
^ Tämä. Onhan Leclercillä historiassa kämmejä, mut tällä kaudella ei niinkään. Melkoiseen tikun nokkaan nostettu nyt viimeisen kisan perusteella ja Sainzin pökäleen edessä kumarrettu, ku vähän saanu ryhtiä (jo oli aikakin).
 
^ Tämä. Onhan Leclercillä historiassa kämmejä, mut tällä kaudella ei niinkään. Melkoiseen tikun nokkaan nostettu nyt viimeisen kisan perusteella ja Sainzin pökäleen edessä kumarrettu, ku vähän saanu ryhtiä (jo oli aikakin).
Enpä usko että nostettu tikunnokkaan yhden kisan perusteella, vaan ihan yleisen pää ei kestä -ongelman vuoksi. Tämän ongelmansa tuntui saaneen ratkaistua alkukauden perusteella. Taustajoukkoihin mm. hankittiin uusi mentaalivalmentaja kestämään paineita. Leclerc keskeyttänyt tällä kaudella jo kahdesti virheeseensä kisan kärjestä (vai oliko Italiassa ajamassa ”vain” podiumille?) ja nämä itsensä antamat lausunnot kanssinväliseen kisalähetykseen ettei ansaitse olla siellä missä on, kuvastaa enemmän murtuvaa kuin sisuuntuvaa luonnetta.

Kuten jo kerroin kantani, Leclerc on Sainzia nopeampi kuski. Kuitenkin Sainzilla on huomattavasti parempi taito tuoda auto maaliin parhaalla sijoituksella. Tätä pakkaa sekoittaa kummallakin tallin taito säätää kaikessa mahdollisessa. Mutta koko kisan mitassa Sainz on tasaisempi ja parempi kuski.

Jos tästä on eri mieltä, kuulen kyllä mielelläni miksi Sainz oli viime kaudella Leclerciä edellä kuljettajien mm-pisteissä.

Sinänsä en ihmettelisi vaikka Mercedes olisi tallipisteissä tällä kaudella vielä kakkosena Ferrarin edellä. Moottorirangaistuksia on tulossa tod näk vielä kaikille mutta Ferrarilla osia kuluu ja vaihtuu muita enemmän. Puhumattakaan nyt tästä Ferrarin taidosta hävitä itse omat sijoituksensa. Mercedeksellä luotettava paketti ja jopa mr sarurday ollut hyvä nimenomaan kisakuljettaja.
 
Vettel lopettaa F1.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Ei varmaankaan jää pyörimään varikolle, Häkkisen, Coulthardin, Hillin + monen muun tapaan. Vaan jää pois julkisuudesta Kimin tyyliin.
Upeat saavutukset, joita ei heikohko Aston Martin -aika vie pois.
 
Vettel lopettaa F1.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tuli siinä mielessä tavallaan yllätyksenä, että juuri tällä viikolla Vettel taisi puhua tulevaisuudesta tallissa siihen malliin, että on näköpiirissä säilyä lajissa vielä. Muuten ei niinkään yllätä, että ainakaan Aston Martinilla luuhaaminen tällä tasolla ei nappaa.

Hieno ura ja ansaitut eläkepäivät.
 
Lievästi yllättävää kun aiemmista kommenteista ymmärsin että ois vielä ollut haluja ehkä jatkaa.
 
Jotkut jo reddit:ssä spekuloi muutama päivä sitten että instagram tili luotiin just sen takia että ilmoittaa uransa lopettamisesta.

Eko terroristi seuraava ura? :D

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan nopeasti julkaistaan tieto, että de Vries ajaa kaudella 2023 Aston Martinilla :whistling:
 
Sääli, että ura päättyy näin mollivoittoisesti. Vettel on vielä nuorukainen (täytti vasta äskettäin 35). Kimin viimeinen voitto tuli 39-vuotiaana, eli iän puolesta Sebillä olisi ollut vielä vuosia jäljellä. Mutta kun tallipaikat Ferrarille, Mersulle ja Red Bullille on täynnä, ja muilla tiimeillä ei ole asiaa voittoihin tai edes podiumille, niin miksi tuhlata aikaansa letkan hännillä.

Sebastianilla on 8- ja 7-vuotiaat tyttäret ja 3-vuotias poika, joten siinäpä saa jo ajan täytettyä eläkkeellä ollessa. Mutta tuskin ajohanskat jää pysyvästi naulaan. Uskon, että kokeiluja tulee GT-sarjoissa ja muissa koppiautoissa. Le Mansin voitto varmasti houkuttelee, tai ainakin hän tulee saamaan houkuttelijoilta tarjouksia, kuten Porschelta. Indy 500 en usko Vetteliä kiinnostavan.
 
Ikävä kyllä nähdä Vettelin lähtevän jo nyt vaikka kyllähän hänen olemuksestaan on havainnut, ettei laji nappaa enää kuten ennen. Ei sinänsä tietysti yllätä, kun Astonin menestyminen on mitä on. Tavallaan olisi toivonut heidän yllättävän hyvillä tuloksilla ja odotinkin kyllä enemmän kyseiseltä tallilta tätä kautta ajatellen. Vettelille soisi vielä viimeisen podiumin mutta turha toivo Astonin taso huomioiden tai sitten saa olla aikas sekava kisa ja paljon tuuria matkassa.
 
Vettel päättää uransa tähän kauteen.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

 
Jos nyt katsotaan edellisiä 7 kisaa ilman värilaseja, niin ei tuo Leclercin käyrä kovin alaspäin näytä:
- Espanjassa tekniikka petti ylivoimaisesta johdosta
- Monacossa kärjessä ennen kuin tiimi alkoi sekoilla kuivuvalla radalla taktiikan kanssa
- Bakussa kärjessä kun moottori hajosi. Toki varikkokäynti vielä tekemättä, eli sijoitus olisi ollut 1 tai 2
- Kanadassa moottori vaihtoon ja viimeisestä ruudusta liikkeelle
- Silverstonessa taas reilu johto, joka suli turva-autoon ja tiimin sekoiluun
- Itävallasta voitto, joka olisi ollut aika ylivoimainen ilman ongelmaa kaasupolkimen kanssa
- Ranskassa oma ajovirhe. Taisi olla toinen tälle kaudelle.

Suurin ongelma taitaa olla, että Italialaiset johtaa jälleen Ferraria. Mihinkäs ne tuosta 40 vuoden kulttuurista pääsis. Red Bull suorittaa tällä hetkellä niin kovalla tasolla, ettei teknisiin/taktisiin virheisiin olisi varaa. Verstappenin molemmat keskeytykset sattui kisoihin missä oli hitaampi, Ferrari on nyt hukannut voiton 4 kertaa ja Leclerc vielä yhden päälle.
Kannattaa katsoa nuo Damon Hill:n kommentit eli pitää osata katsoa numeroiden taakse. Itse seison edelleen sen takana että seuraava Ferrari maailmanmestari on Sainz. Sen tosin voi estää Ferrarin jääräpäinen Leclercin suosiminen.

Vettelin lopetus oli aika odotettavaa. Aston Martin on kyllä sellainen puuhapete porukka ettei mitään tolkkua. Jokainen joka pitää itseään ammattilaisena älyää pysyä kaukana.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tuskin ajohanskat jää pysyvästi naulaan. Uskon, että kokeiluja tulee GT-sarjoissa ja muissa koppiautoissa. Le Mansin voitto varmasti houkuttelee, tai ainakin hän tulee saamaan houkuttelijoilta tarjouksia, kuten Porschelta. Indy 500 en usko Vetteliä kiinnostavan.

Oma veikkaus kyllä melko lailla päinvastainen; että moottoriurheilu-ura nimenomaan oli tässä. Ehkä maksimissaan jotain sähkövehkeillä tms ajettavia kilpailuja voisi nähdä ajavan noita ekologisuus-aatteitaan edistääkseen.
 
Lattia nousee 15mm 25mm sijaan. Tallit hyväksyi muutoksen.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Joo ei me kopioida Ferraria, meillä on muuten vaan Maranellossa toimisto. Hyi pois se meistä :cigar2:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Sivuponttooni on erilainen mutta sekin korjattu Unkariin
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
No ei kait tuo nyt yllätys ollu jos "sisar"talli ottaa mallia, todennäköisesti nuo on tullu suoraan Ferrarilta ja uudet teipit päälle? Niillä on kuitenkin kaikki muu jo Ferrarilta, pl. kuskit :rofl:

Steiner::

“There are three concepts out there: the Ferrari concept, the Red Bull concept and the Mercedes concept,” he said.

“We are close to Ferrari, so obviously we're going to see what Ferrari has done and copy that one. But it takes time because we had to launch the car and race, and then we had to go into the wind tunnel to do testing, looking at that car.”


Vai oliko Steiner, tai joku isompi kaveri, sanonut jossain etteivät kopioi Ferraria tämän päivityksen suhteen?

E: @SampoTexaa tais viestisi olla hieman sarkastinen :lol: Ei ollu tarkoitus mitenkään olla hyökkäävä tällä kommentilla :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
No ei kait tuo nyt yllätys ollu jos "sisar"talli ottaa mallia, todennäköisesti nuo on tullu suoraan Ferrarilta ja uudet teipit päälle? Niillä on kuitenkin kaikki muu jo Ferrarilta, pl. kuskit :rofl:

Steiner::

“There are three concepts out there: the Ferrari concept, the Red Bull concept and the Mercedes concept,” he said.

“We are close to Ferrari, so obviously we're going to see what Ferrari has done and copy that one. But it takes time because we had to launch the car and race, and then we had to go into the wind tunnel to do testing, looking at that car.”


Vai oliko Steiner, tai joku isompi kaveri, sanonut jossain etteivät kopioi Ferraria tämän päivityksen suhteen?

E: @SampoTexaa tais viestisi olla hieman sarkastinen :lol: Ei ollu tarkoitus mitenkään olla hyökkäävä tällä kommentilla :thumbsup:
Osittain joo sarkastinen mutta naureskelin kun pari kautta sitten itkettin pinkistä mersusta jossa oli kopioidut jarrujen jäähdytysohjaimet mutta nyt F1 organisaatio laittaa silmät kiinni koska Ferrari ja jenkkimarkkinan Haas...

Steineri puhuu konseptista, ei suoraan kopioinnista koska se on säännöissä kielletty. Ongelmahan tuossa näyttäisi olevan se että auto on nyt käytännössä identtinen. Haas ei vaan osaa säätää sitä :D
 
Osittain joo sarkastinen mutta naureskelin kun pari kautta sitten itkettin pinkistä mersusta jossa oli kopioidut jarrujen jäähdytysohjaimet mutta nyt F1 organisaatio laittaa silmät kiinni koska Ferrari ja jenkkimarkkinan Haas...

Steineri puhuu konseptista, ei suoraan kopioinnista koska se on säännöissä kielletty. Ongelmahan tuossa näyttäisi olevan se että auto on nyt käytännössä identtinen. Haas ei vaan osaa säätää sitä :D
Saivat kato puoleen hintaan, ku ottivat kitin ilman owners manuaalia. ;)
 
Kesätaukohan päättyy ensviikonloppuna ja formulat jatkuu taas! :joy:

Tästä huomasin, kun youtubea selailin
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kesätaukohan päättyy ensviikonloppuna ja formulat jatkuu taas! :joy:

Tästä huomasin, kun youtubea selailin
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Toivottavasti ei mene turva-auton takana köröttelyksi.
 
Ferrarin erikoisväritys Monzan kilpailuun:

Screenshot_20220907-164032.jpg


 
Ferrarin erikoisväritys Monzan kilpailuun:

Screenshot_20220907-164032.jpg



Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuleekohan yhtä kova viikonloppu kuin mersulla, oliko 2019 kun hieman erikoisväritystä laitettiin Saksaan :D
 
Turhaa jossittelua, mutta olishan tuo taistelu maailmanmestaruudesta tällä hetkellä varsin herkullinen ilman Maxia :rolleyes:
 
Lupaavan alun jälkeen kausi on kyllä lässähtänyt Maxin dominoinnin ja Alfa Romeon suorituskyvyn romahtamisen myötä. Muutama edellinen kisa ollut erityisen tylsiä. Viime kausi oli huomattavasyi parempi kovine mestaruusvääntöineen.
 
Päivitys Albonin tilanteesta:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kuulostaa aika hemmetin vakavalta, toki huomenna ilmeisesti kotiutumassa. Miten tuo "respiratory failure" suomentuu? Jotain hapen saantiin liittyvä?
 
Päivitys Albonin tilanteesta:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kuulostaa aika hemmetin vakavalta, toki huomenna ilmeisesti kotiutumassa. Miten tuo "respiratory failure" suomentuu? Jotain hapen saantiin liittyvä?


Motorsportin uutisessa kerrottiin että liittyi harvinaiseen jälkikomplikaatioon nukutusaineesta
"Following surgery, Alex suffered with unexpected post-operative anaesthetic complications which led to respiratory failure, a known but uncommon complication. He was re-intubated and transferred to intensive care for support.

 
Lupaavan alun jälkeen kausi on kyllä lässähtänyt Maxin dominoinnin ja Alfa Romeon suorituskyvyn romahtamisen myötä. Muutama edellinen kisa ollut erityisen tylsiä. Viime kausi oli huomattavasyi parempi kovine mestaruusvääntöineen.
Nyt sitten vielä ajettiin kierroskaupalla turva-auton perässä maaliin. FIA voisi muuttaa sääntöjään turva-autosta, esim. jos sitä tarvitaan 8-viimeisen kierroksen aikana (tai turva-auto ei ole poistunut vielä radalta kun 8-kierrosta on jällellä). Kisa keskeytetään ja startataan uudestaan paikaltaan tai turva-auton takaa.
 
Nyt sitten vielä ajettiin kierroskaupalla turva-auton perässä maaliin. FIA voisi muuttaa sääntöjään turva-autosta, esim. jos sitä tarvitaan 8-viimeisen kierroksen aikana (tai turva-auto ei ole poistunut vielä radalta kun 8-kierrosta on jällellä). Kisa keskeytetään ja startataan uudestaan paikaltaan tai turva-auton takaa.
Jotain tällaista tarvittaisiin. Muutenkin turva-auto touhu kestää aivan tolkuttoman kauan nykyään, miksei ne kierroksella ohitetut yms muut väärässä välissä olevat voisi painella suoraan vaan oikealle paikalle.

Viihteen kannalta paras olisi aina punaiset liput ja startti gridiltä.
 
Nyt sitten vielä ajettiin kierroskaupalla turva-auton perässä maaliin. FIA voisi muuttaa sääntöjään turva-autosta, esim. jos sitä tarvitaan 8-viimeisen kierroksen aikana (tai turva-auto ei ole poistunut vielä radalta kun 8-kierrosta on jällellä). Kisa keskeytetään ja startataan uudestaan paikaltaan tai turva-auton takaa.
Jos vaan sovitaan että ajetaan turva-auton jälkeen se yksi kierros täysiä vaikka oli kierrokset tullut täyteen.
 
Jotain tällaista tarvittaisiin. Muutenkin turva-auto touhu kestää aivan tolkuttoman kauan nykyään, miksei ne kierroksella ohitetut yms muut väärässä välissä olevat voisi painella suoraan vaan oikealle paikalle.

Viihteen kannalta paras olisi aina punaiset liput ja startti gridiltä.
Koska sen turva-auton ideana on kasata se letka yhteen, jotta jää enemmän aikaa työskennellä ilman autoja ohittamassa, jos nyt päästät ne muut ohitetut yms suoraan läpi niin voidaan samalla sitten poistaa koko turva-auto.
 
E olisi huono idea ajaa over lap/timeä jos tarvitsee. Jos jollain löpö loppuu niin sitten loppuu.
 
Koska sen turva-auton ideana on kasata se letka yhteen, jotta jää enemmän aikaa työskennellä ilman autoja ohittamassa, jos nyt päästät ne muut ohitetut yms suoraan läpi niin voidaan samalla sitten poistaa koko turva-auto.

Onko kenelläkään muuten tietoa, minkä ihmeen takia kierroksella ohitettujen pitää mennä omalle paikalle ohittamalla turva-auto? Eikö saman saisi aikaiseksi tiputtautumalla letkassa omalle paikalle? Tämän kun vielä tekisi samalla aikaa kun rataa siivotaan, niin heti olisi 2 kierrosta vähemmän turva-auton perässä ajelua.
 
Onko kenelläkään muuten tietoa, minkä ihmeen takia kierroksella ohitettujen pitää mennä omalle paikalle ohittamalla turva-auto? Eikö saman saisi aikaiseksi tiputtautumalla letkassa omalle paikalle? Tämän kun vielä tekisi samalla aikaa kun rataa siivotaan, niin heti olisi 2 kierrosta vähemmän turva-auton perässä ajelua.
Koska autojen sijoitus järjestelmissä perustuu seurantaan tiettyjen pisteiden kohdalla, niin niiden pitää ajaa oikeasti se matka, jotta eivät olisi tilastossa silti kierrosta jäljessä. Tämän takiahan myös se yksi kisa aloitettiin alkuperäisellä gridillä, kun autot eivät olleet ohittaneet ensimmäistä pistettä ja virallista dataa niiden sijoituksesta ei ollut ennen punaista lippua. Alla vielä joku nopeasti kaivettu teksti asiaan liittyen.

 
Onko kenelläkään muuten tietoa, minkä ihmeen takia kierroksella ohitettujen pitää mennä omalle paikalle ohittamalla turva-auto? Eikö saman saisi aikaiseksi tiputtautumalla letkassa omalle paikalle? Tämän kun vielä tekisi samalla aikaa kun rataa siivotaan, niin heti olisi 2 kierrosta vähemmän turva-auton perässä ajelua.

Tuossa ylhäällä varmaan se oikeampi syy mutta itse olen ajatellut tuohon liittyvän myös renkaiden, polttoaineen yms. kulutuksen tasaamisen. Jos voisi vain tiputtautua taaksepäin niin esimerkiksi tuota polttoainetta jäisi jäljellä oleville kierroksille käytettäväksi kilpakumppaneita enemmän, kun todellisuudessa ajettuja kierroksia on takana vähemmän. Eihän tuollainen SC:n aikana tapahtuva omalle paikalle ajo välttämättä kuluta yhtä paljon kuin normaalikierros mutta kuitenkin.
 
Näin katsojan kannaltahan se paras ratkaisu olisi, että SC takana ajettuja kierroksia ei oteta huomioon vaan jos kilpailussa on esim. 50 kierrosta niin ne 50 kierrosta ajetaan kilpaa vaikka niistä 10 olisi SC takana. Toki tässä nyt tulee vastaan se polttoaine, eihän yksikään tiimi tiedä montako kierrosta tällä kertaa mennään SC takana vai mennäänkö yhtäkään, eikä varmasti mielellään oteta sitä 10kg polttoainetta enemmän vain varmuuden vuoksi.

Toisaalta parempi kuin nykyinen olisi se, että kierroksella jääneet tiputtautuvat omille sijoilleen ja näin ollen ei muodostu siitäkään vaaraa kun ajavat kiinni letkaa. Sillähän ei ole käytännössä merkitystä jos sulla on kierros tavallaan vähemmän ajettuna muihin verrattuna koska sääntöhän on kuitenki siten, että kun kisaa johtava kuski ohittaa maalilinjan on sijoitukset lopullisia olit kierroksen tai 5 muita perässä.
 
Jotain tällaista tarvittaisiin. Muutenkin turva-auto touhu kestää aivan tolkuttoman kauan nykyään, miksei ne kierroksella ohitetut yms muut väärässä välissä olevat voisi painella suoraan vaan oikealle paikalle.

Viihteen kannalta paras olisi aina punaiset liput ja startti gridiltä.
Koska sen turva-auton ideana on kasata se letka yhteen, jotta jää enemmän aikaa työskennellä ilman autoja ohittamassa, jos nyt päästät ne muut ohitetut yms suoraan läpi niin voidaan samalla sitten poistaa koko turva-auto.

Näin katsojan kannaltahan se paras ratkaisu olisi, että SC takana ajettuja kierroksia ei oteta huomioon vaan jos kilpailussa on esim. 50 kierrosta niin ne 50 kierrosta ajetaan kilpaa vaikka niistä 10 olisi SC takana. Toki tässä nyt tulee vastaan se polttoaine, eihän yksikään tiimi tiedä montako kierrosta tällä kertaa mennään SC takana vai mennäänkö yhtäkään, eikä varmasti mielellään oteta sitä 10kg polttoainetta enemmän vain varmuuden vuoksi.
Toi voisi olla hyvä, mutta vaatisi sen välitankkauksen sallimisen. Siitä aikoinaan luovuttiin turvallisuussyistä
Toisaalta parempi kuin nykyinen olisi se, että kierroksella jääneet tiputtautuvat omille sijoilleen ja näin ollen ei muodostu siitäkään vaaraa kun ajavat kiinni letkaa. Sillähän ei ole käytännössä merkitystä jos sulla on kierros tavallaan vähemmän ajettuna muihin verrattuna koska sääntöhän on kuitenki siten, että kun kisaa johtava kuski ohittaa maalilinjan on sijoitukset lopullisia olit kierroksen tai 5 muita perässä.
Tohon voitaisiin luoda uudet säännöt, että kun turva-auto tulee radalle se tulee, aina kun mahollista, johdossa olevan auton eteen (tähän ei Monzassa tehty) varikko on auki vain 2-kierrosta ja kierroksella ohitetut jäävät odottamaan kunnes
kaikki kierroksen edellä olleet ovat varikon kohdalla (eli menevät suoraan "oikeille" paikoilleen. Tota luultavasti pitäisi vielä hienosäätää niin, etteivät ne edellä ajavat voi tarpeettomasti kupata?

Autoissa on radiot ja TV-kamerat käytössä, ei pitäisi muutenkaan olla ongelmaa siirtää/järjestää autoja paikoilleen niillä "kolarittomilla ja rataosuuksilla joita ei käytetä pelastusoperaatiossa.


Onko kenelläkään muuten tietoa, minkä ihmeen takia kierroksella ohitettujen pitää mennä omalle paikalle ohittamalla turva-auto? Eikö saman saisi aikaiseksi tiputtautumalla letkassa omalle paikalle? Tämän kun vielä tekisi samalla aikaa kun rataa siivotaan, niin heti olisi 2 kierrosta vähemmän turva-auton perässä ajelua.
Ei kai tolle ole mitään tähdellistä syytä? Luultavasti siitä vaan on tullut tapa eikä muita vaihtoehtoja olla edes vakavasti mietitty. Radat ovat niin leveitä, että turvalliset keinot ton toteuttamiseksi varmasti löytyy "tietyllä kohtaa" rataa.

Nyky läytäntö on huono Shown kannalta ja sitähän laji oikeasti on sekä liput "köyhälle" törkeän kalliitta eivätkä katsojat saa rahalle täyttä katetta.
Enkä usko kuskienkaan haluavan turva-auton takana kisaa ratkaista saati siellä körötellä tarpeettoman kauan.
Tosta, että kootaan autot yhteen turva-auton taakse en kylläkään haluaisi luopua. On tehnyt monen tylsän kisan mielenkiintoisemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi turva-auton takana pitää paikkoja edes muuttaa? Jospa turva-auto tulisi radalle kärkiauton eteen ja letka on mikä on? Joskus kärkiauton perään tulee kakkosena oleva auto ja joskus välissä on pari kierroksella ohitettua jne.

Ja jos joku käy varikolla, niin sitten käy. Sijoitus menee ja paikka jonossa määräytyy varikon ulostulon kohdalla olevan viivan mukaan.
 
Oliskohan syynä ihan pelkästään se, että halutaan turva-auton jälkeen ottaa "uusinta startti" ja ne kierroksella ohitetut on vaan tiellä siinä kohtaa kun startataan? Voi olla aika häsellystä jos startataan siinä järjestyksessä mikä sillä hetkellä on ja pelkkää sinistä lippua radan varsi täynnä :hmm:
 
Miksi turva-auton takana pitää paikkoja edes muuttaa? Jospa turva-auto tulisi radalle kärkiauton eteen ja letka on mikä on? Joskus kärkiauton perään tulee kakkosena oleva auto ja joskus välissä on pari kierroksella ohitettua jne.

Ja jos joku käy varikolla, niin sitten käy. Sijoitus menee ja paikka jonossa määräytyy varikon ulostulon kohdalla olevan viivan mukaan.
Koska F1:ssä hitaammankin ohittaminen vie aina aikaa, halutaan ettei pilata "hyvää uutta" kisaa sillä, että se nopeamman pitää ensin ohittaa, sattuman kautta, eteen tullut kierroksella ohitettu uudestaan. Monesti ei enää kierrokset riittäisi edes sen edellä olevan kiinnisaamiseen.
Nythän tossa usein käy, että uusintalähdössä (turva-auton takaakin) joku "nukkuu" itselleen raon edellä ajavaan ja ohitushaaveet meni siinä.
 
Onko kenelläkään muuten tietoa, minkä ihmeen takia kierroksella ohitettujen pitää mennä omalle paikalle ohittamalla turva-auto?

Tärkeämpi kysymys on se että miksi niiden pitää tehdä se kunniakierros. Ne olisivat olleet kärkikamppailijoiden välissä ilman lippuja joten ne saavat olla siellä myös lippujen jälkeenkin. Jos siis ei saada aikaiseksi sitä fiksumpaa ratkaisua että lopetetaan kierrosten tuhlaaminen turva-auton takana ja keskeytetään kisa kunnes rata on taas kunnossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 049
Viestejä
4 967 448
Jäsenet
79 731
Uusin jäsen
kerhis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom