F1-kausi 2022

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tohelo
  • Aloitettu Aloitettu
Leclerc on nopeampi kun katsotaan yksittäisiä kierroksia mutta se vaan ei riitä mestaruuteen.

Jos Sainz olisi kauden alussa ollut sinut auton kanssa + tuuria (esim. Itävalta) niin Leclerc soittaisi kakkosviulua nyt.
Paha sanoa. Vaikuttaa siltä että kyllä kaikki tietävät ettei Sainzin absoluuttinen nopeus riitä samalla tavalla kuin Leclercillä. Toisaalta Sainz on tasaisempi, ei tee yhtä pahoja jättimäisiä virheitä kuin Leclerc. Minusta tää kausi oli pitkästä aikaa Leclerciltä nimenomaan VARMAA suorittamista, mutta vaikuttaa siltä ettei ”pojalla” sittenkään kestä pää, kuten on aikaisemmillakin kausilla nähty. Sainz kokonaisuutena siis ehkä parempi kuljettaja, jos arvioidaan nimenomaan tasaisuutta ja koko kauden mittakaavaa.
 
Nopeesti unohtunu millaista virhettä virheen perään Sainzin ekat kisat oli tällä kaudella. Lisäksi nopeus ei oo riittääny mihinkään. En tajua ollenkaan tätä keskustelua. Jossittelu yhtä tyhjän kanssa kun Carlosin kasetti oli täysin solmussa alkukaudesta. Hyvä että nyt alkaa kulkea mutta eihän hän ole ole ollut nopeampi kuin yhdessä aika-ajossa koko kaudella ja joka kisassa hitaampi usein reilulla marginaalilla niin miten se yhtäkkiä sieltä nousisi taisteluun.

Ja viime kisan unsafe releasekin meni ihan omaan piikkiin mutta kaikki vaan siitäkin syyttää Ferraria. Symppis tyyppi muttei tasoa ole mestaruustaistoon.
 
Nopeesti unohtunu millaista virhettä virheen perään Sainzin ekat kisat oli tällä kaudella. Lisäksi nopeus ei oo riittääny mihinkään. En tajua ollenkaan tätä keskustelua. Jossittelu yhtä tyhjän kanssa kun Carlosin kasetti oli täysin solmussa alkukaudesta. Hyvä että nyt alkaa kulkea mutta eihän hän ole ole ollut nopeampi kuin yhdessä aika-ajossa koko kaudella ja joka kisassa hitaampi usein reilulla marginaalilla niin miten se yhtäkkiä sieltä nousisi taisteluun.

Ja viime kisan unsafe releasekin meni ihan omaan piikkiin mutta kaikki vaan siitäkin syyttää Ferraria. Symppis tyyppi muttei tasoa ole mestaruustaistoon.
Sainz paini alkukaudesta saman ongelman parissa kuin Gasly ja Ricciardo painii edelleen. Norris ja Alonso kärsi aiemmin mutta ei enään. Se ongelma on ajotyyli kauden 2022 autolla. Sainz itsekin sanoi että ei ole sinut auton kanssa ja vähän kolisi (2 kisaa).

Tällä kaudella 4/12 voitettu paalulta kertoo hyvin että absoluuttinen kierrosnopeus ei ole mikään menestyksen tae.

Sainzin käyrä on ylöspäin kun Leclercillä se on alas.

Melkoiset lasit saa olla päässä jos tuon Unsafe releasen saa kuskin viaksi.
 
Sainz paini alkukaudesta saman ongelman parissa kuin Gasly ja Ricciardo painii edelleen. Norris ja Alonso kärsi aiemmin mutta ei enään. Se ongelma on ajotyyli kauden 2022 autolla. Sainz itsekin sanoi että ei ole sinut auton kanssa ja vähän kolisi (2 kisaa).

Yks kuskin tärkeimpiä kykyjä on sopeutuminen autoon ja sen hetkisiin vaateisiin. Sainzilta se ei alkukaudesta onnistunut. "Vähän kolisi" on kuin "vähän meni leveäksi" leclarcillä viime kisassa. Ja Sainzille näitä sattui useammin kuin kerran.
Tällä kaudella 4/12 voitettu paalulta kertoo hyvin että absoluuttinen kierrosnopeus ei ole mikään menestyksen tae.
No jos oot voittanut tallikaveris kerran ajamalla (koska se itse ajoi ulos) niin eipä menestykselle ole kauheena edellytyksiä.
Sainzin käyrä on ylöspäin kun Leclercillä se on alas.
Leclercillä on yksi virhe nyt takana. Onko se alaspäin osoittava käyrä sitten niin se on tulkintakysymys. Tätä edellisessä kisassa kolme erinomaista ohitusta Verstappenista eikä virheen virhettä. Sainzin käyrä on ylöspäin siksi koska ennen muutamaa viime kisaa ei ole saanut oikein mitään aikaiseksi. Viime kisaa lukuun ottamatta tällä käyrän kärjelläkin taso on ollut huonompi kuin Leclercillä.
Melkoiset lasit saa olla päässä jos tuon Unsafe releasen saa kuskin viaksi.
No kenen vika se sitten on jos lähtee punaisten palaessa?
edittiä: löytyhän tästä videokin ettei tarvi f1tv:stä tonkia
 
Viimeksi muokattu:
Tämänkin keskustelun perusteella pätee lausahdus: Olet niin hyvä kuin viimeisin kisasi.

Jos joku saisi löydettyä tilaston, kuinka paljon tällä kaudella kukin kuski on menettänyt ajovirheisiin (piste)sijoituksia, niin virheherkkyyksistä voitaisiin oikeasti puhua.
 
Sainzin käyrä on ylöspäin kun Leclercillä se on alas.

Jos nyt katsotaan edellisiä 7 kisaa ilman värilaseja, niin ei tuo Leclercin käyrä kovin alaspäin näytä:
- Espanjassa tekniikka petti ylivoimaisesta johdosta
- Monacossa kärjessä ennen kuin tiimi alkoi sekoilla kuivuvalla radalla taktiikan kanssa
- Bakussa kärjessä kun moottori hajosi. Toki varikkokäynti vielä tekemättä, eli sijoitus olisi ollut 1 tai 2
- Kanadassa moottori vaihtoon ja viimeisestä ruudusta liikkeelle
- Silverstonessa taas reilu johto, joka suli turva-autoon ja tiimin sekoiluun
- Itävallasta voitto, joka olisi ollut aika ylivoimainen ilman ongelmaa kaasupolkimen kanssa
- Ranskassa oma ajovirhe. Taisi olla toinen tälle kaudelle.

Suurin ongelma taitaa olla, että Italialaiset johtaa jälleen Ferraria. Mihinkäs ne tuosta 40 vuoden kulttuurista pääsis. Red Bull suorittaa tällä hetkellä niin kovalla tasolla, ettei teknisiin/taktisiin virheisiin olisi varaa. Verstappenin molemmat keskeytykset sattui kisoihin missä oli hitaampi, Ferrari on nyt hukannut voiton 4 kertaa ja Leclerc vielä yhden päälle.
 
^ Tämä. Onhan Leclercillä historiassa kämmejä, mut tällä kaudella ei niinkään. Melkoiseen tikun nokkaan nostettu nyt viimeisen kisan perusteella ja Sainzin pökäleen edessä kumarrettu, ku vähän saanu ryhtiä (jo oli aikakin).
 
^ Tämä. Onhan Leclercillä historiassa kämmejä, mut tällä kaudella ei niinkään. Melkoiseen tikun nokkaan nostettu nyt viimeisen kisan perusteella ja Sainzin pökäleen edessä kumarrettu, ku vähän saanu ryhtiä (jo oli aikakin).
Enpä usko että nostettu tikunnokkaan yhden kisan perusteella, vaan ihan yleisen pää ei kestä -ongelman vuoksi. Tämän ongelmansa tuntui saaneen ratkaistua alkukauden perusteella. Taustajoukkoihin mm. hankittiin uusi mentaalivalmentaja kestämään paineita. Leclerc keskeyttänyt tällä kaudella jo kahdesti virheeseensä kisan kärjestä (vai oliko Italiassa ajamassa ”vain” podiumille?) ja nämä itsensä antamat lausunnot kanssinväliseen kisalähetykseen ettei ansaitse olla siellä missä on, kuvastaa enemmän murtuvaa kuin sisuuntuvaa luonnetta.

Kuten jo kerroin kantani, Leclerc on Sainzia nopeampi kuski. Kuitenkin Sainzilla on huomattavasti parempi taito tuoda auto maaliin parhaalla sijoituksella. Tätä pakkaa sekoittaa kummallakin tallin taito säätää kaikessa mahdollisessa. Mutta koko kisan mitassa Sainz on tasaisempi ja parempi kuski.

Jos tästä on eri mieltä, kuulen kyllä mielelläni miksi Sainz oli viime kaudella Leclerciä edellä kuljettajien mm-pisteissä.

Sinänsä en ihmettelisi vaikka Mercedes olisi tallipisteissä tällä kaudella vielä kakkosena Ferrarin edellä. Moottorirangaistuksia on tulossa tod näk vielä kaikille mutta Ferrarilla osia kuluu ja vaihtuu muita enemmän. Puhumattakaan nyt tästä Ferrarin taidosta hävitä itse omat sijoituksensa. Mercedeksellä luotettava paketti ja jopa mr sarurday ollut hyvä nimenomaan kisakuljettaja.
 
Ei varmaankaan jää pyörimään varikolle, Häkkisen, Coulthardin, Hillin + monen muun tapaan. Vaan jää pois julkisuudesta Kimin tyyliin.
Upeat saavutukset, joita ei heikohko Aston Martin -aika vie pois.
 
Vettel lopettaa F1.


Tuli siinä mielessä tavallaan yllätyksenä, että juuri tällä viikolla Vettel taisi puhua tulevaisuudesta tallissa siihen malliin, että on näköpiirissä säilyä lajissa vielä. Muuten ei niinkään yllätä, että ainakaan Aston Martinilla luuhaaminen tällä tasolla ei nappaa.

Hieno ura ja ansaitut eläkepäivät.
 
Lievästi yllättävää kun aiemmista kommenteista ymmärsin että ois vielä ollut haluja ehkä jatkaa.
 
Jotkut jo reddit:ssä spekuloi muutama päivä sitten että instagram tili luotiin just sen takia että ilmoittaa uransa lopettamisesta.

Eko terroristi seuraava ura? :D

 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan nopeasti julkaistaan tieto, että de Vries ajaa kaudella 2023 Aston Martinilla :whistling:
 
Sääli, että ura päättyy näin mollivoittoisesti. Vettel on vielä nuorukainen (täytti vasta äskettäin 35). Kimin viimeinen voitto tuli 39-vuotiaana, eli iän puolesta Sebillä olisi ollut vielä vuosia jäljellä. Mutta kun tallipaikat Ferrarille, Mersulle ja Red Bullille on täynnä, ja muilla tiimeillä ei ole asiaa voittoihin tai edes podiumille, niin miksi tuhlata aikaansa letkan hännillä.

Sebastianilla on 8- ja 7-vuotiaat tyttäret ja 3-vuotias poika, joten siinäpä saa jo ajan täytettyä eläkkeellä ollessa. Mutta tuskin ajohanskat jää pysyvästi naulaan. Uskon, että kokeiluja tulee GT-sarjoissa ja muissa koppiautoissa. Le Mansin voitto varmasti houkuttelee, tai ainakin hän tulee saamaan houkuttelijoilta tarjouksia, kuten Porschelta. Indy 500 en usko Vetteliä kiinnostavan.
 
Ikävä kyllä nähdä Vettelin lähtevän jo nyt vaikka kyllähän hänen olemuksestaan on havainnut, ettei laji nappaa enää kuten ennen. Ei sinänsä tietysti yllätä, kun Astonin menestyminen on mitä on. Tavallaan olisi toivonut heidän yllättävän hyvillä tuloksilla ja odotinkin kyllä enemmän kyseiseltä tallilta tätä kautta ajatellen. Vettelille soisi vielä viimeisen podiumin mutta turha toivo Astonin taso huomioiden tai sitten saa olla aikas sekava kisa ja paljon tuuria matkassa.
 
Jos nyt katsotaan edellisiä 7 kisaa ilman värilaseja, niin ei tuo Leclercin käyrä kovin alaspäin näytä:
- Espanjassa tekniikka petti ylivoimaisesta johdosta
- Monacossa kärjessä ennen kuin tiimi alkoi sekoilla kuivuvalla radalla taktiikan kanssa
- Bakussa kärjessä kun moottori hajosi. Toki varikkokäynti vielä tekemättä, eli sijoitus olisi ollut 1 tai 2
- Kanadassa moottori vaihtoon ja viimeisestä ruudusta liikkeelle
- Silverstonessa taas reilu johto, joka suli turva-autoon ja tiimin sekoiluun
- Itävallasta voitto, joka olisi ollut aika ylivoimainen ilman ongelmaa kaasupolkimen kanssa
- Ranskassa oma ajovirhe. Taisi olla toinen tälle kaudelle.

Suurin ongelma taitaa olla, että Italialaiset johtaa jälleen Ferraria. Mihinkäs ne tuosta 40 vuoden kulttuurista pääsis. Red Bull suorittaa tällä hetkellä niin kovalla tasolla, ettei teknisiin/taktisiin virheisiin olisi varaa. Verstappenin molemmat keskeytykset sattui kisoihin missä oli hitaampi, Ferrari on nyt hukannut voiton 4 kertaa ja Leclerc vielä yhden päälle.
Kannattaa katsoa nuo Damon Hill:n kommentit eli pitää osata katsoa numeroiden taakse. Itse seison edelleen sen takana että seuraava Ferrari maailmanmestari on Sainz. Sen tosin voi estää Ferrarin jääräpäinen Leclercin suosiminen.

Vettelin lopetus oli aika odotettavaa. Aston Martin on kyllä sellainen puuhapete porukka ettei mitään tolkkua. Jokainen joka pitää itseään ammattilaisena älyää pysyä kaukana.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tuskin ajohanskat jää pysyvästi naulaan. Uskon, että kokeiluja tulee GT-sarjoissa ja muissa koppiautoissa. Le Mansin voitto varmasti houkuttelee, tai ainakin hän tulee saamaan houkuttelijoilta tarjouksia, kuten Porschelta. Indy 500 en usko Vetteliä kiinnostavan.

Oma veikkaus kyllä melko lailla päinvastainen; että moottoriurheilu-ura nimenomaan oli tässä. Ehkä maksimissaan jotain sähkövehkeillä tms ajettavia kilpailuja voisi nähdä ajavan noita ekologisuus-aatteitaan edistääkseen.
 
Joo ei me kopioida Ferraria, meillä on muuten vaan Maranellossa toimisto. Hyi pois se meistä :cigar2:







Sivuponttooni on erilainen mutta sekin korjattu Unkariin
 
No ei kait tuo nyt yllätys ollu jos "sisar"talli ottaa mallia, todennäköisesti nuo on tullu suoraan Ferrarilta ja uudet teipit päälle? Niillä on kuitenkin kaikki muu jo Ferrarilta, pl. kuskit :rofl:

Steiner::

“There are three concepts out there: the Ferrari concept, the Red Bull concept and the Mercedes concept,” he said.

“We are close to Ferrari, so obviously we're going to see what Ferrari has done and copy that one. But it takes time because we had to launch the car and race, and then we had to go into the wind tunnel to do testing, looking at that car.”


Vai oliko Steiner, tai joku isompi kaveri, sanonut jossain etteivät kopioi Ferraria tämän päivityksen suhteen?

E: @SampoTexaa tais viestisi olla hieman sarkastinen :lol: Ei ollu tarkoitus mitenkään olla hyökkäävä tällä kommentilla :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
No ei kait tuo nyt yllätys ollu jos "sisar"talli ottaa mallia, todennäköisesti nuo on tullu suoraan Ferrarilta ja uudet teipit päälle? Niillä on kuitenkin kaikki muu jo Ferrarilta, pl. kuskit :rofl:

Steiner::

“There are three concepts out there: the Ferrari concept, the Red Bull concept and the Mercedes concept,” he said.

“We are close to Ferrari, so obviously we're going to see what Ferrari has done and copy that one. But it takes time because we had to launch the car and race, and then we had to go into the wind tunnel to do testing, looking at that car.”


Vai oliko Steiner, tai joku isompi kaveri, sanonut jossain etteivät kopioi Ferraria tämän päivityksen suhteen?

E: @SampoTexaa tais viestisi olla hieman sarkastinen :lol: Ei ollu tarkoitus mitenkään olla hyökkäävä tällä kommentilla :thumbsup:
Osittain joo sarkastinen mutta naureskelin kun pari kautta sitten itkettin pinkistä mersusta jossa oli kopioidut jarrujen jäähdytysohjaimet mutta nyt F1 organisaatio laittaa silmät kiinni koska Ferrari ja jenkkimarkkinan Haas...

Steineri puhuu konseptista, ei suoraan kopioinnista koska se on säännöissä kielletty. Ongelmahan tuossa näyttäisi olevan se että auto on nyt käytännössä identtinen. Haas ei vaan osaa säätää sitä :D
 
Osittain joo sarkastinen mutta naureskelin kun pari kautta sitten itkettin pinkistä mersusta jossa oli kopioidut jarrujen jäähdytysohjaimet mutta nyt F1 organisaatio laittaa silmät kiinni koska Ferrari ja jenkkimarkkinan Haas...

Steineri puhuu konseptista, ei suoraan kopioinnista koska se on säännöissä kielletty. Ongelmahan tuossa näyttäisi olevan se että auto on nyt käytännössä identtinen. Haas ei vaan osaa säätää sitä :D
Saivat kato puoleen hintaan, ku ottivat kitin ilman owners manuaalia. ;)
 
Kesätaukohan päättyy ensviikonloppuna ja formulat jatkuu taas! :joy:

Tästä huomasin, kun youtubea selailin
 
Kesätaukohan päättyy ensviikonloppuna ja formulat jatkuu taas! :joy:

Tästä huomasin, kun youtubea selailin

Toivottavasti ei mene turva-auton takana köröttelyksi.
 
Ferrarin erikoisväritys Monzan kilpailuun:

Screenshot_20220907-164032.jpg


 
Turhaa jossittelua, mutta olishan tuo taistelu maailmanmestaruudesta tällä hetkellä varsin herkullinen ilman Maxia :rolleyes:
 
Lupaavan alun jälkeen kausi on kyllä lässähtänyt Maxin dominoinnin ja Alfa Romeon suorituskyvyn romahtamisen myötä. Muutama edellinen kisa ollut erityisen tylsiä. Viime kausi oli huomattavasyi parempi kovine mestaruusvääntöineen.
 
Päivitys Albonin tilanteesta:



Kuulostaa aika hemmetin vakavalta, toki huomenna ilmeisesti kotiutumassa. Miten tuo "respiratory failure" suomentuu? Jotain hapen saantiin liittyvä?
 
Päivitys Albonin tilanteesta:



Kuulostaa aika hemmetin vakavalta, toki huomenna ilmeisesti kotiutumassa. Miten tuo "respiratory failure" suomentuu? Jotain hapen saantiin liittyvä?


Motorsportin uutisessa kerrottiin että liittyi harvinaiseen jälkikomplikaatioon nukutusaineesta
"Following surgery, Alex suffered with unexpected post-operative anaesthetic complications which led to respiratory failure, a known but uncommon complication. He was re-intubated and transferred to intensive care for support.

 
Lupaavan alun jälkeen kausi on kyllä lässähtänyt Maxin dominoinnin ja Alfa Romeon suorituskyvyn romahtamisen myötä. Muutama edellinen kisa ollut erityisen tylsiä. Viime kausi oli huomattavasyi parempi kovine mestaruusvääntöineen.
Nyt sitten vielä ajettiin kierroskaupalla turva-auton perässä maaliin. FIA voisi muuttaa sääntöjään turva-autosta, esim. jos sitä tarvitaan 8-viimeisen kierroksen aikana (tai turva-auto ei ole poistunut vielä radalta kun 8-kierrosta on jällellä). Kisa keskeytetään ja startataan uudestaan paikaltaan tai turva-auton takaa.
 
Nyt sitten vielä ajettiin kierroskaupalla turva-auton perässä maaliin. FIA voisi muuttaa sääntöjään turva-autosta, esim. jos sitä tarvitaan 8-viimeisen kierroksen aikana (tai turva-auto ei ole poistunut vielä radalta kun 8-kierrosta on jällellä). Kisa keskeytetään ja startataan uudestaan paikaltaan tai turva-auton takaa.
Jotain tällaista tarvittaisiin. Muutenkin turva-auto touhu kestää aivan tolkuttoman kauan nykyään, miksei ne kierroksella ohitetut yms muut väärässä välissä olevat voisi painella suoraan vaan oikealle paikalle.

Viihteen kannalta paras olisi aina punaiset liput ja startti gridiltä.
 
Nyt sitten vielä ajettiin kierroskaupalla turva-auton perässä maaliin. FIA voisi muuttaa sääntöjään turva-autosta, esim. jos sitä tarvitaan 8-viimeisen kierroksen aikana (tai turva-auto ei ole poistunut vielä radalta kun 8-kierrosta on jällellä). Kisa keskeytetään ja startataan uudestaan paikaltaan tai turva-auton takaa.
Jos vaan sovitaan että ajetaan turva-auton jälkeen se yksi kierros täysiä vaikka oli kierrokset tullut täyteen.
 
Jotain tällaista tarvittaisiin. Muutenkin turva-auto touhu kestää aivan tolkuttoman kauan nykyään, miksei ne kierroksella ohitetut yms muut väärässä välissä olevat voisi painella suoraan vaan oikealle paikalle.

Viihteen kannalta paras olisi aina punaiset liput ja startti gridiltä.
Koska sen turva-auton ideana on kasata se letka yhteen, jotta jää enemmän aikaa työskennellä ilman autoja ohittamassa, jos nyt päästät ne muut ohitetut yms suoraan läpi niin voidaan samalla sitten poistaa koko turva-auto.
 
E olisi huono idea ajaa over lap/timeä jos tarvitsee. Jos jollain löpö loppuu niin sitten loppuu.
 
Koska sen turva-auton ideana on kasata se letka yhteen, jotta jää enemmän aikaa työskennellä ilman autoja ohittamassa, jos nyt päästät ne muut ohitetut yms suoraan läpi niin voidaan samalla sitten poistaa koko turva-auto.

Onko kenelläkään muuten tietoa, minkä ihmeen takia kierroksella ohitettujen pitää mennä omalle paikalle ohittamalla turva-auto? Eikö saman saisi aikaiseksi tiputtautumalla letkassa omalle paikalle? Tämän kun vielä tekisi samalla aikaa kun rataa siivotaan, niin heti olisi 2 kierrosta vähemmän turva-auton perässä ajelua.
 
Onko kenelläkään muuten tietoa, minkä ihmeen takia kierroksella ohitettujen pitää mennä omalle paikalle ohittamalla turva-auto? Eikö saman saisi aikaiseksi tiputtautumalla letkassa omalle paikalle? Tämän kun vielä tekisi samalla aikaa kun rataa siivotaan, niin heti olisi 2 kierrosta vähemmän turva-auton perässä ajelua.
Koska autojen sijoitus järjestelmissä perustuu seurantaan tiettyjen pisteiden kohdalla, niin niiden pitää ajaa oikeasti se matka, jotta eivät olisi tilastossa silti kierrosta jäljessä. Tämän takiahan myös se yksi kisa aloitettiin alkuperäisellä gridillä, kun autot eivät olleet ohittaneet ensimmäistä pistettä ja virallista dataa niiden sijoituksesta ei ollut ennen punaista lippua. Alla vielä joku nopeasti kaivettu teksti asiaan liittyen.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 786
Viestejä
4 499 043
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom