Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä entisenä F1-fanina on tämä Mersun ja sitä ennen RB:n ylivoimaisuus oman mielenkiinnon viennyt jo vuosia sitten. Yli 10v menty, että joku talli on aivan ylivoimainen. Ei ole oikein mitään jännitettävää.
Ja ihan 2000-luvulla muuan Schumacher hallitsi lajia napaten 5 mestaruutta yhtäsoittoa.
Schumilla ei ollut ihan ylivoimaisia kausia läheskään niin paljon kuin Hamiltonilla. Räikkönen, Montoya ja Alonso pakotti Schumin ja Ferrarin oikeasti ajamaan mestaruudesta. Hamilton päässyt ajamaan ehkä 3-4 kautta suvereeniin mestaruuteen samaan tyyliin kuin Schumi 2004 Ferrarilla.
Ihmiseläin on muutosvastainen tapaus.Ihmiseläin on hauska tapaus, aina kaiken on uudistuttava tai kasvettava, vaikka joku toimisikin ihan hyvin.
Onhan tämä jännä nähdä, mutta ongelmana on jo nyt kustannusrajoitukset.Hyvä että tuovat edes kolmeen kisaan tämän uudistuksen tuomaan maustetta kisaviikonlopuille, ekstra pitkä kausi muutenkin niin hyvä sauma kokeilla vähän uutta. Tiedä sitä vaikka kaiken alku ininän jälkeen katsojat ovat sitä mieltä, että ehdottomasti jätetään muutamiin kisoihin sprinttikisat, siihen asti jäämme jännityksellä odottamaan.
FIA:han myönsi yhteensä 600k $ "apurahaa" korvaamaan mahdollisia korjauskustannuksia per talli. Eli 200k $ per sprintti kisa JOS auto vaurioituu sprinttikisan aikana. Eihän tuo paljoa ole, varsinkaan jos tullaan Russel tyylillä 300 taulussa sivuponttoonista sisäänOnhan tämä jännä nähdä, mutta ongelmana on jo nyt kustannusrajoitukset.
Kuinka paljon näiden takia joudutaan ruuvvaan moottoreita löysemmälle? Kuinka paljon kehotetaan kuskeja oleen ottamatta riskejä?
Ajetaanko eka kokeilu vajailla jonossa, koska säästetään kaikki kisaan? Se olisi katsojille kokemus![]()
Mutta ehkä vähän kompensoi ettei tallien tarvitsisi ainakaan niin paljoa himmailla näissä kisoissa.Tuohan suorastaan kannustaa suorittamaan kestävyystestejä juuri sprinttikisoissa.FIA:han myönsi yhteensä 600k $ "apurahaa" korvaamaan mahdollisia korjauskustannuksia per talli. Eli 200k $ per sprintti kisa JOS auto vaurioituu sprinttikisan aikana. Eihän tuo paljoa ole, varsinkaan jos tullaan Russel tyylillä 300 taulussa sivuponttoonista sisäänMutta ehkä vähän kompensoi ettei tallien tarvitsisi ainakaan niin paljoa himmailla näissä kisoissa.
sanoisin että lähes koko historian ajan joku talli on ollut ylivoimainen. Tasaiset kaudet on olleet melko vähissä. Se vain aika kultaa muistotKyllä entisenä F1-fanina on tämä Mersun ja sitä ennen RB:n ylivoimaisuus oman mielenkiinnon viennyt jo vuosia sitten. Yli 10v menty, että joku talli on aivan ylivoimainen. Ei ole oikein mitään jännitettävää.
sanoisin että lähes koko historian ajan joku talli on ollut ylivoimainen. Tasaiset kaudet on olleet melko vähissä. Se vain aika kultaa muistot

Joo enemmän noin ollut mutta kyllä niitä hyviä vääntojä oli mm. Mikalle/Schumilla, Kimi/muut mutta nämä viimeiset 10+ kautta on ollut pelkästään yhteen päätyyn. Kun se ylivoima ollut vielä sellaista, että se on kisasta toiseen taistellaan vaan 3. paikasta.sanoisin että lähes koko historian ajan joku talli on ollut ylivoimainen. Tasaiset kaudet on olleet melko vähissä. Se vain aika kultaa muistot
Mutta nyt taas tämä kausi näyttää paremmalta. Toivottavasti pysyy tasaisena loppuun asti
Tuo olisi vain positiivinen juttu, jos Red Bull pystyy vastaamaan Hamiltonin vauhtiin. Kahden kisan jälkeen Hamilton vain pisteen edellä.Tuskin pysyy. Verstappen näytti jo Imolassa vähän nopeutta, 22 sekkaa kaulaa Hamiltoniin vaikka olikin uusinta lähdöt ja kaikki. RB tulee viemään ja muut vikisee jos niillä kestää vain pakka kasassa.
Tuo olisi vain positiivinen juttu, jos Red Bull pystyy vastaamaan Hamiltonin vauhtiin. Kahden kisan jälkeen Hamilton vain pisteen edellä.
Piti oikeasti taistella useita kierroksia eri kuskien kanssa, joten tuolla erolla voi pyyhkiä persettä, mutta kuitenkin nopein kierros kisan lopussa.Tuskin pysyy. Verstappen näytti jo Imolassa vähän nopeutta, 22 sekkaa kaulaa Hamiltoniin vaikka olikin uusinta lähdöt ja kaikki. RB tulee viemään ja muut vikisee jos niillä kestää vain pakka kasassa.
No joo, oli siinä ne Hamiltonin pöyrähdykset. Yks ehyt kisa tarvitaan, niin näkee sen "oikean" voima suhteen.
Yksi löytyy täältä.Sprinttikisa on tervetullut kokeilu. Käsi ylös jotka on perjantain ja lauantain harkat katsoneet alusta loppuun? Nyt jää yksi harkka pois, tiimit saa vähemmän dataa ja perjantaillekin tulee jotain katsottavaa.
Tai sitten voi joskus pohtia, että aina se oma kupla ei ole kaikkien muiden todellisuus.Itse en ikinä katso harkkoja, täytyy olla tekemisen puutetta jos niihin aikaansa uhraa
Tässä vielä yksityiskohtaisesti selitettynä, miten sprintti aika-ajot toimii.
Muutenkin somessa paljon enemmän virallista sisältöä nykyään.Paljon on libertyn aikana haikailtu monen toimesta takaisin Bernien aikaan, mutta pakko kyllä myöntää että liberty saa kyllä näitä kokeilujaan helpommin lävitse.
Tuskin Bernien aikana olisi ollut joustoa kokeilla asiaa x yhden tai kahden kisaviikonlopun ajan, vaan esimerkiksi tämä sprintti olisi runnottu läpi koko kaudeksi.
Hyvänä esimerkkinä tästä oli ne "yksi kierros per kuski" tyylin aika-ajot, jotka kyllä eivät olleet niistä huonoimmista ideoista.
Muttei ne kuitenkaan tämän nykyisen tasolla ole.
Vaikka pakko kyllä myöntää että tuo yhden kierroksen aika-ajo toi välillä ihan mielenkiintoisia lähtöruutuja, kun joku kärkikuskeista teki vahingossa jonkun 0,5 sekunnin virheen.
Ei välttämättä olisi huono idea ottaa osaan kisoista käyttöön tuo sprintti ja esimerkiksi Monacoon tuo yhden kierroksen quali.
Kun taas osassa kisoista voisi säilyttää nykyisen 15/10 nopeinta jatkoon tyylin.
Ei välttämättä olisi huono idea ottaa osaan kisoista käyttöön tuo sprintti ja esimerkiksi Monacoon tuo yhden kierroksen quali.
Kun taas osassa kisoista voisi säilyttää nykyisen 15/10 nopeinta jatkoon tyylin.
Vähän perspektiiviä antamaan Bottaksen kolarin hinta oli Mersulle 2,1 miljoonaa dollaria. Williamsin tuskin paljoa pienempi.FIA:han myönsi yhteensä 600k $ "apurahaa" korvaamaan mahdollisia korjauskustannuksia per talli. Eli 200k $ per sprintti kisa JOS auto vaurioituu sprinttikisan aikana. Eihän tuo paljoa ole, varsinkaan jos tullaan Russel tyylillä 300 taulussa sivuponttoonista sisäänMutta ehkä vähän kompensoi ettei tallien tarvitsisi ainakaan niin paljoa himmailla näissä kisoissa.
Ainakin jossain määrin yleensä perillä oleva AMuS kertoi hinnaksi n. 1M puntaa. Melko turhaa spekulointia ilman avointa kirjanpitoa.Vähän perspektiiviä antamaan Bottaksen kolarin hinta oli Mersulle 2,1 miljoonaa dollaria. Williamsin tuskin paljoa pienempi.
Milloinkahan tulee seuraava suomalainen maailmanmestari, voi olla ettei enään ikinä
Karting puolella on joitakin ja pienemmissä formuloissa on yksi lupaava mutta saa koska tulee F3 sarjaan. Sen jälkeen nähdään todellinen potentiaali. Tarvittaisiin paljon enemmän harrastajia että seuraava F1 kuski tulisi suomesta.Niin..onko nyt uusia lupauksia?
Kai sieltä taas tulee jossain vaiheessa sentään uus F1-kuski..
Nykyään tarvii olla helvetisti rahaa, että pääsee sisään ykkösiin..Niin..onko nyt uusia lupauksia?
Kai sieltä taas tulee jossain vaiheessa sentään uus F1-kuski..
Sitäkin onneksi nykyään Suomesta löytyy, kiitos Wihurin ja Kempin. Erityisesti Wihuri on innokkaasti lähtenyt sponssaamaan vähänkään lupaavia suomalaiskuskeja. Laaksonen sai useamman vuoden Wihurilta sponssia, Bottas pääsi Williamsille/Mersulle osaltaan Wihurin sponssauksen ansiosta ja nykyään Wihuri taitaa tukea Tuukka Tapostakin.Nykyään tarvii olla helvetisti rahaa, että pääsee sisään ykkösiin..
McLaren Monacon kisan ainoa valopilkku?McLäreni tyylikkäänä Monacoon
![]()
Legendaarisen F1-tallin autot saavat uuden värityksen Monacon-kisaan – ”Parhaimman näköinen auto”
McLaren kilpailee Monacossa poikkeuksellisella värityksellä.www.is.fi

On se vaan komee. Vähän salaa toivoin, että tän kauden mäkki olis Gulfin värityksillä kun viime vuonna kuulin tosta sponsorisopimuksesta mutta on nyt edes yhden kisaviikonlopun ajan.Ja sama uutinen niille, joita ei paskamedian linkit kiinnosta: McLaren to run one-off livery for Monaco Grand Prix, using iconic Gulf colour scheme | Formula 1®
![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.