F1-kausi 2021

Niin, ennen Max deittaili samanikäisiä instagram malleja. Nyt seurustelee 10 vuotta vanhemman Kelly Piquetin kanssa.
Mielummin aikuinen nainen kuin julkisuudenhakuisia keikistelijöitä. Tietysti torpeedoa joutuu sietämään siinä sivussa nykyisen kanssa. Hieman taas lähtee jutut laukalle, joten eiköhän jätetä tähän.
 
Max Verstappen kasvoi paljon henkisesti Monacossa 2018, kun veti aika-ajon itse kaiteisiin ja tallikaveri voitti kisan.

Mutta sitä ihmettelen, että tyttöystävät on vaihtunut vanhempiin. Max on fetissi vanhempiin naisiin?
Samaa kasvua huomasin itsekin kauden 2018 aikana ja 2019 kasvoi edelleen ja oli paljon analyyttisempi. Viime vuonna meni jo aikuiskuskista, kiukuttelu jäi täysin pois. Selkeä tähtäin oli jahdata mersuja ja iskeä, kun epäonni tai huonot säädöt kohtasi johtotähtiä.

Vaikuttaisi tajunneen jotain kauden 2018 aikana ja potentiaalisena kiukutteluhetkinä osasi pitää suunsa kiinni ja tunnustaa epäonnistumisensa syyn.
 
Samaa kasvua huomasin itsekin kauden 2018 aikana ja 2019 kasvoi edelleen ja oli paljon analyyttisempi. Viime vuonna meni jo aikuiskuskista, kiukuttelu jäi täysin pois. Selkeä tähtäin oli jahdata mersuja ja iskeä, kun epäonni tai huonot säädöt kohtasi johtotähtiä.

Vaikuttaisi tajunneen jotain kauden 2018 aikana ja potentiaalisena kiukutteluhetkinä osasi pitää suunsa kiinni ja tunnustaa epäonnistumisensa syyn.
Pitää muistaa että Max oli ihan teini kun aloitti formuloissa, nyt aikuinen.
 
Ferrari ajellu testejä?

Screenshot_20210409-202034.jpg

En äkkiä löytäny tarkempaa infoa mistä on kyse, ei ainakaan kuvauspäivästä(100km). Ilmeisesti Fioranon rata kyseessä sillan ja "varikon" sijainnin perusteella.

E: Kyseessä on ilmeisesti 2018 kauden auto etusiiven perusteella ja pohjalevykin on vanhoilla säännöillä. Osaako joku sanoa kuinka paljon tiimit saa testata, tai ajaa(ei kait noissa saa olla yhtään uutta osaa kuluvan kauden autosta?), tuolla vanhemmalla kalustolla?
 
Viimeksi muokattu:
Tulevan viikonlopun aikatauluihin muutoksia ymmärrettävistä syistä. Perjantain sessiot alkaa 30min myöhemmin ja lauantaina tuntia aikaisemmin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Ferrari ajellu testejä?

Screenshot_20210409-202034.jpg

En äkkiä löytäny tarkempaa infoa mistä on kyse, ei ainakaan kuvauspäivästä(100km). Ilmeisesti Fioranon rata kyseessä sillan ja "varikon" sijainnin perusteella.

E: Kyseessä on ilmeisesti 2018 kauden auto etusiiven perusteella ja pohjalevykin on vanhoilla säännöillä. Osaako joku sanoa kuinka paljon tiimit saa testata, tai ajaa(ei kait noissa saa olla yhtään uutta osaa kuluvan kauden autosta?), tuolla vanhemmalla kalustolla?

Yli 2 vuotta vanhalla autolla saa testata, ja käsittääkseni tohon ei ole mitään rajoituksia FIA:n suunnalta. Eli 2018 auto ja vissiin tietyillä muutoksilla myös 2019 autolla voisi ajaa testejä. Eiköhän noissa autoissa tiettyjä viitteitä ole myös nykyiseen kiesiin minkä takia nähty tarpeelliseksi ajella yli kisamitan verran.
 
Hamilton yritti leikkiä hauskaa. Katsonu vissii nuorempien juttuja. Mut, meh. En kyl oikein ymmärtänyt.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Hamilton yritti leikkiä hauskaa. Katsonu vissii nuorempien juttuja. Mut, meh. En kyl oikein ymmärtänyt.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Korkeakultturellista pieruhuumoria.
 
Hamilton yritti leikkiä hauskaa. Katsonu vissii nuorempien juttuja. Mut, meh. En kyl oikein ymmärtänyt.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Et ymmärtänyt? Mitä kohtaa?
Itse kyllä ymmärsin, ei se tosin näin yli kolmekymppiselle mitään naurun purskahduksia tuonut.
 
Jatkossa sääntöjen artikla 46.2 pätee vain lämmittelykierrokseen, jonka jälkeen autot starttaavat kisaan täysin paikaltaan.

Jos Räikkösen kokema tilanne tapahtuu uudelleen, eli kisaa jatketaan lentävällä lähdöllä, kuljettaja saa jatkaa ajamista paikalla, jolla tämä oli ennen turva-auton valojen sammumista. Rangaistusta ei siis tule, vaikka kuljettaja olisi "väärällä” paikalla.

Harmi vaan, että Räikkönen oli taas se joka kärsi siitä ja muutos vasta sen jälkeen. No, pää asia, että muuttuu.
 
Pakko se on myöntää että Hamilton on aivan saatanan hyvä kuski, ei se ole sattumaa että tyyppi on joka vuosi taitelemassa mestaruudesta.
Nyt kun Max haastaa Hamiltonin niin saatetaan nähdä todella kova mestaruustaistelu, Hamilton pitää melkein tappaa että se ei ota pisteitä, Hamilton nousee aina jostain ja ottaa ne pisteet.
 
Sprinttikisat tulossa tällä kaudella:


The Sprint Qualifying format in full
Friday

  • 60-minute First Practice in the morning with two sets of tyres for teams to choose freely
  • Normal Qualifying format in the afternoon with five soft tyre sets available only
Saturday

  • 60-minute Second Free Practice in the morning with one set of tyres for teams to choose freely
  • 100km Sprint Qualifying in the afternoon with two sets of tyres for teams to choose freely
Sunday

  • Full distance Grand Prix with two remaining sets of tyres

 
On tämä perseestä. Faneilta kysyttiin joku vuosi sitten sprinttikisoista, ja kanta oli aika yksimielinen
1002061.jpg


Nyt sitten käy niin, että sprinttikisoissa sattuu ja tapahtuu, F1 pääsee klikkiotsikoihin, Liberty Media haistaa dollarit ja jyrää sprinttikisat jokaiseen viikonloppuun ensi kaudeksi. Ja minä kun toivoin, että 2022 päästäisiin eroon DRS:stä.
 
Parempi toki näin, että kokeillaan muutamissa kisoissa eikä niin että rummutetaan läpi kauden alkuun pakolla jotain mitä ollaan valmisteltu tyyliin muutama viikko ennen H-hetkeä. Niin kuin esim. jokunen vuosi sitten ollut aika-ajo uudistus missä hitaimman ajan ajaneen kuljettajan tiimalasissa ollut aika kului hiljakseen loppuun ja kuljettajat saattoivat kesken kaiken karsiutua pois vaikka olisi ollut kierros kesken. Tuokin oli sellainen mikä varmaan jossain autopelissä olisi ollut siisti juttu, mutta ei toimi sitten kilparadoilla mitenkään ja oli muutenkin sekava talleille. Tälle systeemille taidettiin lyödä samantien kirvestä heti ensimmäisen viikonlopun jälkeen.

Ja niin, muuttuihan aikanaan aika-ajotkin useampaan kertaan kunnes päädyttiin nykyiseen malliin, mikä on todettu toimivaksi. Puhumattakaan piste-uudistuksista.

No, sittenpähän näkee onko näissä sprinttikisoissa järkeä. Samaan aikaan kiinnostaa katsoa mitä sähellystä ne tarjoaa ja kuitenkin toivoisi että jätettäisiin kyseiset pelleilyt alempiin/muihin luokkiin.
 
On tämä perseestä. Faneilta kysyttiin joku vuosi sitten sprinttikisoista, ja kanta oli aika yksimielinen
1002061.jpg


Nyt sitten käy niin, että sprinttikisoissa sattuu ja tapahtuu, F1 pääsee klikkiotsikoihin, Liberty Media haistaa dollarit ja jyrää sprinttikisat jokaiseen viikonloppuun ensi kaudeksi. Ja minä kun toivoin, että 2022 päästäisiin eroon DRS:stä.
Jos aina kysyttäisiin faneilta ja toimittaisi sen mukaan, niin koko sarjaa tuskin enää edes olisi. Näkisin, että tässä on potentiaalia, vähemmän testailua enemmän kisaamista ja tiimejä saattaa alkaa kiinnostamaan enemmän sekin, miten se auto toimii toisen perässä. Katsotaan miten käy.
 
Joo no, tuolla aiemmin linkitetyissä infoissa se ei ollut "kisa" (grand prix / race) vaan "sprint qualifying". Joka toivottavasti tarkoittaa sitä, että se on vaan yksi lyhytaikainen huuhaa aika-ajokokeilu muiden joukossa. Eikä sitä että viiden vuoden päästä Hamiltonilla on virallisissa tilastoissa 200 kisavoittoa.
Mutta vähän vaikea näihin on suhtautua positiivisesti kun Formuloissa ei pahemmin positiivisia muutoksia ole näkynyt tällä vuosisadalla (paitsi turvallisuuteen liittyen :tup: )
 
Kyllä mun mielestä on mukava, että kokeillaan kaikenlaista. Etenkin jos saadaan paljon tapahtumia ja rytinää.

Toki olen varmaan liian nuori jonne, kun seuraan urheilua suurelta osin viihteen vuoksi. Toinen aspekti on se, että ihailen kaikkia jotka ovat jossain taitavia, esim. huippu-urheilijoita. :smile:
 
Itseä kiinnostaa nähdä miten nämä toimii ja tuleeko näistä mitään todellista muutosta kärkitaistoon.
Mutta vaikkei tilastot niin hirveästi kiinnosta, niin toivottavasti näitä sprinttikisoja ei lasketa kisavoittojen kanssa samaan sarakkeeseen.
HAMILTONIN ego on jo sen verran paisunut että herran nimen kirjoitusasukin pitää varmaan muuttaa kokonaan isoilla kirjaimilla kirjoitettavaksi.
Jos tuosta tulee vielä ylimääräiset 23 kisavoittoa tilastoon, pitää HAMILTONIN nimi kirjoittaa varmaan sen jälkeen vähintään viisi numeroa isommalla fontilla kuin muut. Ihan vaan jotta herran ego mahtuu nimen sisään.

Vaikkei nykyisessä aika-ajo formaatissa ole mitään isommin vikana, niin mahdollinen lauantai päivän sade kaaos sprittikisa kuulostaa ihan kokeilemisen arvoiselta idealta.
 
Minä ainakin olen hyvin skeptinen tosta sprinttisetistä.
Veikkaan, jotta käytännössä lopputulos on että perjantain harkat on todellisuudessa koko viikonlopun aika-ajot ja sprinttikisan ekassa mutkassa tulee rytisemään aina, koska se tulee olemaan käytännössä ainut ohitusmahdollisuus.
 
Hyvä että kokeillaan uudistuksia. Voisivat kokeilla myös kisapisteet aika-ajoista, kisaan käänteisessä järjestyksessä. Viikonloppuun ylimääräinen moottori lisäksi.
 
Minä ainakin olen hyvin skeptinen tosta sprinttisetistä.
Veikkaan, jotta käytännössä lopputulos on että perjantain harkat on todellisuudessa koko viikonlopun aika-ajot ja sprinttikisan ekassa mutkassa tulee rytisemään aina, koska se tulee olemaan käytännössä ainut ohitusmahdollisuus.
Joo, kyllähän tässä sarjassa pitäisi ennenkaikkea saada nämä perusasiat kuntoon, ennenkö lähdetään kokeilemaan yhtään mitään lisää.

Viihdyttävä kilpa-ajaminenhan syntyy siitä , että pystytään taistelemaan, seuraamaan ja lopulta ohittamaan, mikä on ollut modernin F1:n suurin kompastuskivi. Tätä kautta varmasti tälläiset sprinttikisat tulisivat kertaheitolla viihdyttävimmiksi, jos niitä silloin edes tarvittaisiin.

Toivottavasti ensivuoden sääntömuutokset auttaisivat viemään kisaamista parempaan suuntaan.
 
DRS:n voisi myös heivata hiuksista vittuun.

Lajia viedään koko ajan enemmän ja enemmän pleikkaripelien suuntaan, tämän pitäisi olla rata-autoilun kuninkuusluokka. Jos nuoriso ei sitä jaksa katsoa, niin mitä sitten? Ei ne jaksa muutenkaan mitään katsoa viittä minuuttia pidempään.
 
Toivottavasti ensivuoden sääntömuutokset auttaisivat viemään kisaamista parempaan suuntaan.
Lause, jota on toisettu pari vuosikymmentä joka kauden jälkeen.

Lähinnä isot muutokset ovat lähes aina johtaneet siihen, että yksi talli toteuttaa muutokset muita paremmin ja saa sitä kautta useammaksi vuodeksi etumatkaa. Sitten taas tehdään isot muutokset ja arpaa heitetään uudelleen.

Rahojen ja resurssien tasaaminen ovat ainoa tapa saada aidosti tasainen kilpailu aikaan. Onneksi siihen suuntaan otetaan jo varovaisia askelia.
 
DRS:n voisi myös heivata hiuksista vittuun.

Lajia viedään koko ajan enemmän ja enemmän pleikkaripelien suuntaan, tämän pitäisi olla rata-autoilun kuninkuusluokka. Jos nuoriso ei sitä jaksa katsoa, niin mitä sitten? Ei ne jaksa muutenkaan mitään katsoa viittä minuuttia pidempään.
Ei lajin viihdyttäväksi tekemisessä ole mitään väärää. Täälläkin joka kisan jälkeen valitetaan, miten tylsää oli. On elitististä ajatella, että F1 olisi jotenkin muita urheilusarjoja tärkeämpi tai suurempi, se on vain yksi urheilusarja muiden joukossa ja samalla tapaa kamppailee silmäpareista kuin muutkin.
 
Sohaisen tässä tikulla kusiaispesää, mutta samalla tavalla kun DRS toi keinotekoisesti lisää ohituksia oltais samalla voitu tuoda lisäpainot autoihin tasapainottamaan tilannetta. Nuohan on ainaki olleet jossain sarjassa käytössä ja jos oikein muistan niin kisat ja aika-ajot huomattavasti tasaväkisempiä(voin kyllä muistaa väärin).
 
Sohaisen tässä tikulla kusiaispesää, mutta samalla tavalla kun DRS toi keinotekoisesti lisää ohituksia oltais samalla voitu tuoda lisäpainot autoihin tasapainottamaan tilannetta. Nuohan on ainaki olleet jossain sarjassa käytössä ja jos oikein muistan niin kisat ja aika-ajot huomattavasti tasaväkisempiä(voin kyllä muistaa väärin).

Varmaan näillä auton valmistajilla, mersu ja kumppanit ei olisi hirveästi kiinnostusta lyödä miljoonia auton kehitykseen, jos siitä rankaistaan lisäpainoilla, kun on kehittänyt paremman auton kuin muut.
F1:siin on aina kuulunut tää, että joku talli on parempi kuin muut, mutta ei sen tarviis olla näin kauan kuin esim. mersu on nyt ollut. Tai Ferrari Schumin aikaan.
 
Ei lajin viihdyttäväksi tekemisessä ole mitään väärää. Täälläkin joka kisan jälkeen valitetaan, miten tylsää oli. On elitististä ajatella, että F1 olisi jotenkin muita urheilusarjoja tärkeämpi tai suurempi, se on vain yksi urheilusarja muiden joukossa ja samalla tapaa kamppailee silmäpareista kuin muutkin.
No joo, en nyt tietenkään tarkoita että F1 pitäisi automaattisesti olla muiden sarjojen yläpuolella, monissa muissa sarjoissa näkee oikeasti paljon parempaa kisaamista. Tuntuu vaan kovin muoviselta kokeilulta nämä sprintit saada parempaa kisaamista. Parasta olisi jos autoilla voitaisi kunnolla seurata edellä ajavaa ja ohittaminen olisi mahdollisimman vaikeaa, ei vain siipi auki ohi siirtymistä, mitä se enimmäkseen nykyään on.
 
Varmaan näillä auton valmistajilla, mersu ja kumppanit ei olisi hirveästi kiinnostusta lyödä miljoonia auton kehitykseen, jos siitä rankaistaan lisäpainoilla, kun on kehittänyt paremman auton kuin muut.
F1:siin on aina kuulunut tää, että joku talli on parempi kuin muut, mutta ei sen tarviis olla näin kauan kuin esim. mersu on nyt ollut. Tai Ferrari Schumin aikaan.

En mie siis ole sen kannalla, että lisäpainot pitäisi olla matkassa. Järjettömät säännöt auton kehityksen suhteen vaan syö mielenkiintoa, esimerkkinä juuri mersun dominointi. Mitenpä ne muut tallit eroa kuroo kiinni jos käytännössä moottorin kehitys on kielletty. No toki Honda nyt on jo hyvin mersun kannassa kiinni, mutta montako kautta tässä mentiin mersun määrätessä tahdin.

Kuten tuossa yllä @Arrows sanoikin, tuo olisi juuri parasta kun autoilla voisi ajaa mahdollisimman lähellä seuraten ja hakea ohituspaikkaa. Nythän tuo on käytännössä täysin mahdotonta. Tai toki mahdollista, mutta renkaat kärsii liikaa kun pitoa ei ole.
 
Ensi vuodeksihan sääntöjä muutetaan toisen auton seuraamisen helpottamiseksi. Siivet muuttuu yksinkertaisemmiksi (ainakin etusiipi), korin ylimääräisiä lärpäkkeitä vähennetään ja autoihin tulee maaefekti (jossain määrin) taas käyttöön. Näitten pitäisi helpottaa seuraamista.
 
Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että uusien juttujen kokeilu on F1:sille hyvästä - ja ennen kaikkea niin, että muutoksia ei runnota suoraan koko kauden aikaiseksi jutuksi, vaan muutamalle viikonlopulle.

Lähinnä pohdituttaa se, että mikä noiden sprinttikisojen konkreettinen hyöty on normaalikisoihin verrattuna? Aika-ajot perjantaina määrää järjestyksen sprinttiskabaan, joka yleensä on sama "kuin aina ennenkin" (paitsi Bottakselta voi odottaa jotain hämärää ongelmaa ennen ratkaisevia eriä). Sprinttiskaba määrittää järjestyksen sunnuntain kisaan. En siis loppuunsa näe hirveää jännityselementtiä tässä uudistuksessa, ainakaan vielä tässä vaiheessa. Toiveessa tietysti on, että nyt sprintissä kuljettajat ovat aggressiivisempia ja kärkikuskeille sattuisi esim varikolla jotain jännää, mikä sotkee pakkaa sunnuntaille.

Enemmän olisi jännitettävää, jos järjestys sprinttiin olisi käänteinen MM-järjestys. Eli aika-ajot olisi edelleen sunnuntain pääkisaa varten, ja tämä sprintti olisi niiltä osin riippumaton juttu. Sprinttiin sitten mm-pisteet jakoon vanhan ajan malliin, eli
1. = 10p
2. = 6p
3. = 4p
4. = 3p
5. = 2p
6. = 1p

Niin kuskeilla olisi motivaatiota yrittää taistella hänniltä kärkeen, mutta saatava pistemäärä ei olisi kuitenkaan liian suuri sunnuntain pääkisaan verrattuna.

Lisäksi sprinteissä voisi olla oma moottorinsa (eli yhdellä koneella ajetaan kaikki kauden sprintit, ei saa käyttää esim treeneissä tai aika-ajoissa).
 
Miksei DRS voisi olla vapaasti käytössä, jos et ole Top 10?
Sitten Top 4-10 sijoilla olisi vaikka 2s DRS etäisyys?
Oikeeta kilpailua sen olla pitää. Jos voi ajaa lähellä niin normaalilla radalla voi ohittaa. Pitää toivoa, että ovat lyhentäneet tulevan viikonlopun DRS aluetta, taidolla ei ole muuten mitään merkitystä.

Vanhoilla autoilla näkee oikeeta kilpailua, vaikka ei nuokaan samalta vuodelta ole, mutta voi ajaa tosi lähekkäin.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
290 732
Viestejä
4 973 184
Jäsenet
79 840
Uusin jäsen
T0mmiT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom