F1-kausi 2021

Tässä alkaa pikkuhiljaa taipua tykkäämään tuosta Bottaksestakin. Kaveri on kehittänyt sellaista tervettä itsetuntoa ja tuntuu olevan aika varma itsestään. Vielä kun saisi radallakin jotain hienoa aikaan. Hamiltonista välittyy ylimielinen kuva.. Bottas koittaa heittää läppää, mutta Lewis ei oikein lähde mukaan.

Bottashan on vähän jäykkä tyyppi yleensä kameroiden edessä, me suomalaiset ollaan sellaisia. En siis tarkoita tuota videoo vaan ihan noin yleensä haastatteluissa.
Mä pidän Bottaksesta, kun se ei ole lähtenyt mihinkään perseilyhin. Hommat ratkaistaan ajamalla ja ei ole häpee hävitä parhaalle.
 
Toivon ettei Verstappen voita mestaruutta. Siinä kaverissa on jotain niin etovaa vastenmielisyyttä, että oksat pois. Joo on nopea, yks nopeimmista kuskeista sarjassa, mutta kuitenkin.
Leclerc tai Russell vois olla niitä tulevaisuuden mestareita :)
 
Toivon ettei Verstappen voita mestaruutta. Siinä kaverissa on jotain niin etovaa vastenmielisyyttä
Ihan mielenkiinnosta, että mitä?

Vaikea uskoa että toiveesi kävisivät toteen. On vasta 23-vuotias nuori ja oli viime kaudella, ja näyttää olevan myös tällä kaudella ainut joka teoriassa pystyy haastamaan ylivoimasen Hamiltonin Mercedeksen.
 
Toivon ettei Verstappen voita mestaruutta. Siinä kaverissa on jotain niin etovaa vastenmielisyyttä, että oksat pois. Joo on nopea, yks nopeimmista kuskeista sarjassa, mutta kuitenkin.
Leclerc tai Russell vois olla niitä tulevaisuuden mestareita :)

Itsellä on kautta-aikain ollut montakin mestaria jotka ärsyttää. Yksikään näistä ei aiheuta etomista.

Toivon taas että Leclerc ei voita koskaan koska on Ferrarilla vain suhteiden vuoksi.
 
Verstappen ärsytti joskus, mutta ei kyllä enää muutamaan vuoteen ole häirinnyt. Se liittyi siihen sellaiseen rähjäämiseen radalla ja sen ulkopuolella, ja nyttemmin on selvästi kypsynyt kummassakin suhteessa. Hamilton ärsytti joskus tulkitsemani ylimielisyyden takia, mutta nykyään ei voisi ihmisenä vähempää ärsyttää, vaikka kisan aikana välillä se ylivoima ja toisinaan tuuri välillä ottaakin päähän. Nykyään joku Mazepin taitaa olla ainoa, joka suoraan sanottuna ei lämmitä yhtään, mutta toisaalta vaikuttaa tuovan draamaa viikonloppuihin.

Ihme kyllä, jos Verstappen ei jonain vuotena mestaruutta voita, tai useampanakin. Se vaatii jo sitä, että joku muista kuljettajista ehtii muutamassa vuodessa kehittyä harppauksin, ja sama koskee myös talleja.
 
Max Verstappen kasvoi paljon henkisesti Monacossa 2018, kun veti aika-ajon itse kaiteisiin ja tallikaveri voitti kisan.

Mutta sitä ihmettelen, että tyttöystävät on vaihtunut vanhempiin. Max on fetissi vanhempiin naisiin?
 
Niin, ennen Max deittaili samanikäisiä instagram malleja. Nyt seurustelee 10 vuotta vanhemman Kelly Piquetin kanssa.
Mielummin aikuinen nainen kuin julkisuudenhakuisia keikistelijöitä. Tietysti torpeedoa joutuu sietämään siinä sivussa nykyisen kanssa. Hieman taas lähtee jutut laukalle, joten eiköhän jätetä tähän.
 
Max Verstappen kasvoi paljon henkisesti Monacossa 2018, kun veti aika-ajon itse kaiteisiin ja tallikaveri voitti kisan.

Mutta sitä ihmettelen, että tyttöystävät on vaihtunut vanhempiin. Max on fetissi vanhempiin naisiin?
Samaa kasvua huomasin itsekin kauden 2018 aikana ja 2019 kasvoi edelleen ja oli paljon analyyttisempi. Viime vuonna meni jo aikuiskuskista, kiukuttelu jäi täysin pois. Selkeä tähtäin oli jahdata mersuja ja iskeä, kun epäonni tai huonot säädöt kohtasi johtotähtiä.

Vaikuttaisi tajunneen jotain kauden 2018 aikana ja potentiaalisena kiukutteluhetkinä osasi pitää suunsa kiinni ja tunnustaa epäonnistumisensa syyn.
 
Samaa kasvua huomasin itsekin kauden 2018 aikana ja 2019 kasvoi edelleen ja oli paljon analyyttisempi. Viime vuonna meni jo aikuiskuskista, kiukuttelu jäi täysin pois. Selkeä tähtäin oli jahdata mersuja ja iskeä, kun epäonni tai huonot säädöt kohtasi johtotähtiä.

Vaikuttaisi tajunneen jotain kauden 2018 aikana ja potentiaalisena kiukutteluhetkinä osasi pitää suunsa kiinni ja tunnustaa epäonnistumisensa syyn.
Pitää muistaa että Max oli ihan teini kun aloitti formuloissa, nyt aikuinen.
 
Ferrari ajellu testejä?

Screenshot_20210409-202034.jpg

En äkkiä löytäny tarkempaa infoa mistä on kyse, ei ainakaan kuvauspäivästä(100km). Ilmeisesti Fioranon rata kyseessä sillan ja "varikon" sijainnin perusteella.

E: Kyseessä on ilmeisesti 2018 kauden auto etusiiven perusteella ja pohjalevykin on vanhoilla säännöillä. Osaako joku sanoa kuinka paljon tiimit saa testata, tai ajaa(ei kait noissa saa olla yhtään uutta osaa kuluvan kauden autosta?), tuolla vanhemmalla kalustolla?
 
Viimeksi muokattu:
Tulevan viikonlopun aikatauluihin muutoksia ymmärrettävistä syistä. Perjantain sessiot alkaa 30min myöhemmin ja lauantaina tuntia aikaisemmin.

 
Ferrari ajellu testejä?

Screenshot_20210409-202034.jpg

En äkkiä löytäny tarkempaa infoa mistä on kyse, ei ainakaan kuvauspäivästä(100km). Ilmeisesti Fioranon rata kyseessä sillan ja "varikon" sijainnin perusteella.

E: Kyseessä on ilmeisesti 2018 kauden auto etusiiven perusteella ja pohjalevykin on vanhoilla säännöillä. Osaako joku sanoa kuinka paljon tiimit saa testata, tai ajaa(ei kait noissa saa olla yhtään uutta osaa kuluvan kauden autosta?), tuolla vanhemmalla kalustolla?

Yli 2 vuotta vanhalla autolla saa testata, ja käsittääkseni tohon ei ole mitään rajoituksia FIA:n suunnalta. Eli 2018 auto ja vissiin tietyillä muutoksilla myös 2019 autolla voisi ajaa testejä. Eiköhän noissa autoissa tiettyjä viitteitä ole myös nykyiseen kiesiin minkä takia nähty tarpeelliseksi ajella yli kisamitan verran.
 
Hamilton yritti leikkiä hauskaa. Katsonu vissii nuorempien juttuja. Mut, meh. En kyl oikein ymmärtänyt.

 
Jatkossa sääntöjen artikla 46.2 pätee vain lämmittelykierrokseen, jonka jälkeen autot starttaavat kisaan täysin paikaltaan.

Jos Räikkösen kokema tilanne tapahtuu uudelleen, eli kisaa jatketaan lentävällä lähdöllä, kuljettaja saa jatkaa ajamista paikalla, jolla tämä oli ennen turva-auton valojen sammumista. Rangaistusta ei siis tule, vaikka kuljettaja olisi "väärällä” paikalla.

Harmi vaan, että Räikkönen oli taas se joka kärsi siitä ja muutos vasta sen jälkeen. No, pää asia, että muuttuu.
 
Pakko se on myöntää että Hamilton on aivan saatanan hyvä kuski, ei se ole sattumaa että tyyppi on joka vuosi taitelemassa mestaruudesta.
Nyt kun Max haastaa Hamiltonin niin saatetaan nähdä todella kova mestaruustaistelu, Hamilton pitää melkein tappaa että se ei ota pisteitä, Hamilton nousee aina jostain ja ottaa ne pisteet.
 
Sprinttikisat tulossa tällä kaudella:


The Sprint Qualifying format in full
Friday

  • 60-minute First Practice in the morning with two sets of tyres for teams to choose freely
  • Normal Qualifying format in the afternoon with five soft tyre sets available only
Saturday

  • 60-minute Second Free Practice in the morning with one set of tyres for teams to choose freely
  • 100km Sprint Qualifying in the afternoon with two sets of tyres for teams to choose freely
Sunday

  • Full distance Grand Prix with two remaining sets of tyres

 
On tämä perseestä. Faneilta kysyttiin joku vuosi sitten sprinttikisoista, ja kanta oli aika yksimielinen
1002061.jpg


Nyt sitten käy niin, että sprinttikisoissa sattuu ja tapahtuu, F1 pääsee klikkiotsikoihin, Liberty Media haistaa dollarit ja jyrää sprinttikisat jokaiseen viikonloppuun ensi kaudeksi. Ja minä kun toivoin, että 2022 päästäisiin eroon DRS:stä.
 
Parempi toki näin, että kokeillaan muutamissa kisoissa eikä niin että rummutetaan läpi kauden alkuun pakolla jotain mitä ollaan valmisteltu tyyliin muutama viikko ennen H-hetkeä. Niin kuin esim. jokunen vuosi sitten ollut aika-ajo uudistus missä hitaimman ajan ajaneen kuljettajan tiimalasissa ollut aika kului hiljakseen loppuun ja kuljettajat saattoivat kesken kaiken karsiutua pois vaikka olisi ollut kierros kesken. Tuokin oli sellainen mikä varmaan jossain autopelissä olisi ollut siisti juttu, mutta ei toimi sitten kilparadoilla mitenkään ja oli muutenkin sekava talleille. Tälle systeemille taidettiin lyödä samantien kirvestä heti ensimmäisen viikonlopun jälkeen.

Ja niin, muuttuihan aikanaan aika-ajotkin useampaan kertaan kunnes päädyttiin nykyiseen malliin, mikä on todettu toimivaksi. Puhumattakaan piste-uudistuksista.

No, sittenpähän näkee onko näissä sprinttikisoissa järkeä. Samaan aikaan kiinnostaa katsoa mitä sähellystä ne tarjoaa ja kuitenkin toivoisi että jätettäisiin kyseiset pelleilyt alempiin/muihin luokkiin.
 
On tämä perseestä. Faneilta kysyttiin joku vuosi sitten sprinttikisoista, ja kanta oli aika yksimielinen
1002061.jpg


Nyt sitten käy niin, että sprinttikisoissa sattuu ja tapahtuu, F1 pääsee klikkiotsikoihin, Liberty Media haistaa dollarit ja jyrää sprinttikisat jokaiseen viikonloppuun ensi kaudeksi. Ja minä kun toivoin, että 2022 päästäisiin eroon DRS:stä.
Jos aina kysyttäisiin faneilta ja toimittaisi sen mukaan, niin koko sarjaa tuskin enää edes olisi. Näkisin, että tässä on potentiaalia, vähemmän testailua enemmän kisaamista ja tiimejä saattaa alkaa kiinnostamaan enemmän sekin, miten se auto toimii toisen perässä. Katsotaan miten käy.
 
Joo no, tuolla aiemmin linkitetyissä infoissa se ei ollut "kisa" (grand prix / race) vaan "sprint qualifying". Joka toivottavasti tarkoittaa sitä, että se on vaan yksi lyhytaikainen huuhaa aika-ajokokeilu muiden joukossa. Eikä sitä että viiden vuoden päästä Hamiltonilla on virallisissa tilastoissa 200 kisavoittoa.
Mutta vähän vaikea näihin on suhtautua positiivisesti kun Formuloissa ei pahemmin positiivisia muutoksia ole näkynyt tällä vuosisadalla (paitsi turvallisuuteen liittyen :tup: )
 
Kyllä mun mielestä on mukava, että kokeillaan kaikenlaista. Etenkin jos saadaan paljon tapahtumia ja rytinää.

Toki olen varmaan liian nuori jonne, kun seuraan urheilua suurelta osin viihteen vuoksi. Toinen aspekti on se, että ihailen kaikkia jotka ovat jossain taitavia, esim. huippu-urheilijoita. :smile:
 
Itseä kiinnostaa nähdä miten nämä toimii ja tuleeko näistä mitään todellista muutosta kärkitaistoon.
Mutta vaikkei tilastot niin hirveästi kiinnosta, niin toivottavasti näitä sprinttikisoja ei lasketa kisavoittojen kanssa samaan sarakkeeseen.
HAMILTONIN ego on jo sen verran paisunut että herran nimen kirjoitusasukin pitää varmaan muuttaa kokonaan isoilla kirjaimilla kirjoitettavaksi.
Jos tuosta tulee vielä ylimääräiset 23 kisavoittoa tilastoon, pitää HAMILTONIN nimi kirjoittaa varmaan sen jälkeen vähintään viisi numeroa isommalla fontilla kuin muut. Ihan vaan jotta herran ego mahtuu nimen sisään.

Vaikkei nykyisessä aika-ajo formaatissa ole mitään isommin vikana, niin mahdollinen lauantai päivän sade kaaos sprittikisa kuulostaa ihan kokeilemisen arvoiselta idealta.
 
Minä ainakin olen hyvin skeptinen tosta sprinttisetistä.
Veikkaan, jotta käytännössä lopputulos on että perjantain harkat on todellisuudessa koko viikonlopun aika-ajot ja sprinttikisan ekassa mutkassa tulee rytisemään aina, koska se tulee olemaan käytännössä ainut ohitusmahdollisuus.
 
Hyvä että kokeillaan uudistuksia. Voisivat kokeilla myös kisapisteet aika-ajoista, kisaan käänteisessä järjestyksessä. Viikonloppuun ylimääräinen moottori lisäksi.
 
Minä ainakin olen hyvin skeptinen tosta sprinttisetistä.
Veikkaan, jotta käytännössä lopputulos on että perjantain harkat on todellisuudessa koko viikonlopun aika-ajot ja sprinttikisan ekassa mutkassa tulee rytisemään aina, koska se tulee olemaan käytännössä ainut ohitusmahdollisuus.
Joo, kyllähän tässä sarjassa pitäisi ennenkaikkea saada nämä perusasiat kuntoon, ennenkö lähdetään kokeilemaan yhtään mitään lisää.

Viihdyttävä kilpa-ajaminenhan syntyy siitä , että pystytään taistelemaan, seuraamaan ja lopulta ohittamaan, mikä on ollut modernin F1:n suurin kompastuskivi. Tätä kautta varmasti tälläiset sprinttikisat tulisivat kertaheitolla viihdyttävimmiksi, jos niitä silloin edes tarvittaisiin.

Toivottavasti ensivuoden sääntömuutokset auttaisivat viemään kisaamista parempaan suuntaan.
 
DRS:n voisi myös heivata hiuksista vittuun.

Lajia viedään koko ajan enemmän ja enemmän pleikkaripelien suuntaan, tämän pitäisi olla rata-autoilun kuninkuusluokka. Jos nuoriso ei sitä jaksa katsoa, niin mitä sitten? Ei ne jaksa muutenkaan mitään katsoa viittä minuuttia pidempään.
 
Toivottavasti ensivuoden sääntömuutokset auttaisivat viemään kisaamista parempaan suuntaan.
Lause, jota on toisettu pari vuosikymmentä joka kauden jälkeen.

Lähinnä isot muutokset ovat lähes aina johtaneet siihen, että yksi talli toteuttaa muutokset muita paremmin ja saa sitä kautta useammaksi vuodeksi etumatkaa. Sitten taas tehdään isot muutokset ja arpaa heitetään uudelleen.

Rahojen ja resurssien tasaaminen ovat ainoa tapa saada aidosti tasainen kilpailu aikaan. Onneksi siihen suuntaan otetaan jo varovaisia askelia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 390
Viestejä
4 519 806
Jäsenet
74 619
Uusin jäsen
k(n)fidens

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom