F1-kausi 2021

Singaporen GP peruttu. Huhut kertoo, että korvaava kisa olisi CotA, Kiina tai Turkki (Singapore GP cancelled, F1 considering three replacements · RaceFans ).

aika odotettu kuvio kun koko maa menee 3 viikoksi lockdowniin kun tulee 20 case/pvä.

Spassa tarvis monsuuni-renkaita
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Mitäs porukka on mieltä noista taipuvista takasiivistä? Ilmeisesti ainakin Red Bull, Ferrari ja Alfa Romeo saattavat joutua jäykistämään takasiipiään, mikä tarkoittaa hiukan huonompaa suoranopeutta. Mun mielestä vähän erikoista että sääntöä kiristetään kesken kauden, tosin onhan näitä nähty ennenkin. Harmi vaan jos Mersu pääsee kasvattamaan tämän vuoksi kaulaa, varsinkin kun he todennäköisesti tulevat nyt "löysäämään" omaa takasiipeään.

Sitä mieltä, että hyvä kun uskaltavat kiristävät testejä, säännöthän ymmärtääkseni pysyvät samana. Tuossahan on tiimit ottaneet tietoisen riskin, että FIA saattaa muuttaa testejä järeämpään suuntaan, jos siivet menee nykyisistä testeistä läpi (eli ovat lailliset) mutta taipuvat todellisessa rasituksessa enemmän kuin mitä säännöillä tarkoitetaan. Toisaalta ovathan ne saaneet laillista etua tästä riskin otosta, joten ehkä se on kannattanut?
 
Mersu: Uli uli Red Bullilla on taipuva siipi... Oops, Mersulla on samanlainen :cigar:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Ei ollu espaniassa, mistä toi kohu tais lähteä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Pistää ihan huolella ärsyttämään ihmiset/tahot joilta puuttuu analysointitaito omaa tekemistä kohtaan.
 
Mersu: Uli uli Red Bullilla on taipuva siipi... Oops, Mersulla on samanlainen :cigar:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Aika selkee toi ero esim. tässä videolla on (edit: tossa sunki videolla aika selkee ero):
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Siivet taipuu aina, mut kuinka paljon.. nyt ei sääntöjä muutettu, vaan mittaustapaa. Kyllähän näiden parin videon perusteella esim. Red Bull joutuu tekeen siivelle asioita. Mersun ei välttis, riippuu vähän siitä, että meneekö läpi uudella mittaustavallakin.
 
Viimeksi muokattu:
Perez alkanu pärjätä huomattavasti paremmin, onko tottunu talliin vai onko Max lähdössä mersulle joten panostus kääntyy myös Perezin suuntaan.

Tätä ennustin jo aiemmin, että lopussa Hamiltonin auto saadaan toimimaan mutta Bottaksen ei.
 
Perez on tottunut autoon. Red Bull on rakentunut tasan Maxin ympärille ja eivät varmasti luovu kruununjalokivestään.
ja Verstappenikin näkee, että Mersun ylivoiman kausi voi olla päättymässä. Voi kyl liittyä enskauteenkin, mut isoilla talleilla riittänee pattia tänki kauden auton kehitykseen. Pienemmillä talleilla keskittyminen voi olla jo enskaudessa (riippuen vähän, että kui paljon kantsii satsata, että ne muutamat vähäiset, mutta tärkeät, pojot saa). Saas nähdä mitä esim. Haas saa aikaan, kun iha julkisestiki ovat sanoneet, että tää on välikausi.
 
ja Verstappenikin näkee, että Mersun ylivoiman kausi voi olla päättymässä. Voi kyl liittyä enskauteenkin, mut isoilla talleilla riittänee pattia tänki kauden auton kehitykseen. Pienemmillä talleilla keskittyminen voi olla jo enskaudessa (riippuen vähän, että kui paljon kantsii satsata, että ne muutamat vähäiset, mutta tärkeät, pojot saa). Saas nähdä mitä esim. Haas saa aikaan, kun iha julkisestiki ovat sanoneet, että tää on välikausi.

Mersu ei panosta enään isosti, taitaa Red Bull olla ainoa joka kehittää isommin.

 
Jaksaako joku kaivaa jotain tilastoja siitä miten Bottas on pärjänny kisassa missä Hamiltonilla menee huonosti?

Tai sen mitä muistan ni aina ku Hamilla menee huonosti, ni myös Bottaksella on menny kisa penkin alle.

Tyyliin saksa missä Bottas ajo seinään. Oliko silverstone missä meni rengas. Nyt edellisessä kisassa ei päässy pisteille. Jne jne jne.
 
Jaksaako joku kaivaa jotain tilastoja siitä miten Bottas on pärjänny kisassa missä Hamiltonilla menee huonosti?
2017
Monaco: HAM 7, BOT 4
Azerbaijan: HAM 5, BOT 2
Mexico: HAM 9, BOT 2

2018
Canada: HAM 5, BOT 2
Austria: HAM -, BOT -

2019
Austria: HAM 5, BOT 3
Germany: HAM 9, BOT -
Brazil: HAM 7, BOT -

2020
Italy: HAM 7, BOT 5
Sakhir: HAM -, BOT 8

2021
Monaco: HAM 7, BOT -
Azerbaijan: HAM 15, BOT 12

Noiden valossa eka kausi ihan ok, sitten lähtenyt alamäkeä aika vahvasti. Lähteenä Wikipedia ja formula1.com, otettu huomioon kisat joissa Hamilton ei ole sijoittunut 4. parhaan joukkoon.
 
2017
Monaco: HAM 7, BOT 4
Azerbaijan: HAM 5, BOT 2
Mexico: HAM 9, BOT 2

2018
Canada: HAM 5, BOT 2
Austria: HAM -, BOT -

2019
Austria: HAM 5, BOT 3
Germany: HAM 9, BOT -
Brazil: HAM 7, BOT -

2020
Italy: HAM 7, BOT 5
Sakhir: HAM -, BOT 8

2021
Monaco: HAM 7, BOT -
Azerbaijan: HAM 15, BOT 12

Noiden valossa eka kausi ihan ok, sitten lähtenyt alamäkeä aika vahvasti. Lähteenä Wikipedia ja formula1.com, otettu huomioon kisat joissa Hamilton ei ole sijoittunut 4. parhaan joukkoon.

Yllättävän usein on menny Bottaksellakin huonosti, kun Hamilla on menny huonosti.

Kuitenkin ne on just ne kisat missä pitäis sit voittaa.
 

– Se oli mahdollisesti minun virheeni. Kun analysoin pysähdystä, sanoin, että auto olisi muutaman sentin liian kaukana. Hän oli oikeasti hyvin tarkka pysähdyksessään. Hän ei tehnyt virhettä, se oli meidän ongelmamme, Wolff kertoi Motorsport-Totalille.

Kummasti nyt alkaa tulla korjauksia Monacon pieleen menneestä varikkopysähdyksestä.
 

– Se oli mahdollisesti minun virheeni. Kun analysoin pysähdystä, sanoin, että auto olisi muutaman sentin liian kaukana. Hän oli oikeasti hyvin tarkka pysähdyksessään. Hän ei tehnyt virhettä, se oli meidän ongelmamme, Wolff kertoi Motorsport-Totalille.

Kummasti nyt alkaa tulla korjauksia Monacon pieleen menneestä varikkopysähdyksestä.
Voi olla että laskee Valtterin työmotivaatiota jos tulee turhasta paskaa niskaan.
 
Onhan tuolla Mersulla aika kova meno. Boltteri säätää niitä asetuksia, koska talli sabotoi hänen tekemisiään vaihtelevasti joko tarkoituksella tai vahingossa, ja vittuilee tiimiradiossa tai jälkikäteen kun menee pieleen :tup: Varmaan se menisi ihan vaan niiden insinöörien ohjeiden mukaan jos voisi luottaa siihen että sieltä saa luotettavia ohjeistuksia.
 
Mersu-pomolta paljastus: Bottas voi syyttää vain itseään Bakun kyykkäyksestä - sotki auton asetukset vastoin insinöörien ohjeita - SuomiF1

Vähän heitetään Bottasta bussin alle. Lyödäänkö vetoa, että Hamiltonin tekemistä virhevalinnoista ei oltaisi kommentoitu mitenkään?
Vähän klikkiotsikon makua ja muutenkin typerästi kirjoitettu koko juttu. Valtterihan ei mitään "sotkenut" vaan valitsi suuremman downforcen asetukset (mikä oli jo tiedossa). Lisäksi ei ole vertailudataa käytössä miten Hamiltonin setup olisi toiminut Bottaksella, ehkä olisi ollut vielä hitaampi. Johonkinhan se valinta pohjautuu harjoitusten perusteella.

EDIT: Lainataas tähän lisää Elliottia:
After revealing Bottas had opposed the computer simulations when setting up his W12, Elliott insisted driver comfort was more important.

"What you need to understand is, [Baku] is a difficult circuit," Elliott explained. "It’s a circuit where it is quite hard to get heat into the front tyres and it’s one where you need real confidence to get around this circuit because the walls are really close.

"Getting heat into these tyres is really important and if you can go a little bit quicker, put a little bit more energy into those tyres the car will go quicker as a result and you end up in a positive performance spiral.

"So, it’s more important that Valtteri was happy with his car, that he felt confident in his car, than the small difference the simulation predicted in ultimate performance.”


Eli täyttä paskaa taas suomif1:n "uutinen", kuten yleensä.
 
Viimeksi muokattu:

Venäläinenkin voi osua joskus oikeaan. Asiantuntija sanoo että Totolle nauravat jo kaikki.

"
Popovin mukaan tallipomo suhtautuu Hamiltonin ja Bottaksen tekemisiin täysin päinvastaisella tavalla.

– Jos Hamilton tekee virheen, Wolff selittää, ettei se ollut virhe, tai että vika oli jonkun muun. Mutta jos Bottaksella menee jokin pieleen, se on Wolffin mielestä aina tämän oma syy. Jos taas Bottas onnistuu, se on tiimin ansiota, Popov tykittää.

– Kaikki ovat alkaneet nauraa tälle. Tai ei Bottas tietenkään, sillä hän tuntee, että hänet on jätetty tiimissä ulkopuoliseksi, Popov tietää."
 
Tämä Bottas, Toto, Mersu keskustelu on hauskaa luettavaa kun vertaa sitä Räikkösen viimeisiin vuosiin Ferrarilla.

Bottaksen kohdalla rakennellaan jos jonkinlaisia versioita siitä miten Toto tai talli sabotoi Bottaksen ajamista, heitetään bussin alle etc.
Räikkösen viimeisillä kausilla tuomittiin suoraan että Kimi on paska ja kuinka ei riitä yms.

Viimeisimpien kommenttien kirjoittajat voisi katsoa tämän taulukon ja kysyä itseltä. "Onko Mersulla tai Totolla tarve tehdä Bottaksesta huonompi? Jos on niin miksi vtussa?"
 
Tämä Bottas, Toto, Mersu keskustelu on hauskaa luettavaa kun vertaa sitä Räikkösen viimeisiin vuosiin Ferrarilla.

Bottaksen kohdalla rakennellaan jos jonkinlaisia versioita siitä miten Toto tai talli sabotoi Bottaksen ajamista, heitetään bussin alle etc.
Räikkösen viimeisillä kausilla tuomittiin suoraan että Kimi on paska ja kuinka ei riitä yms.

Viimeisimpien kommenttien kirjoittajat voisi katsoa tämän taulukon ja kysyä itseltä. "Onko Mersulla tai Totolla tarve tehdä Bottaksesta huonompi? Jos on niin miksi vtussa?"
Ei ole tarvetta tehdä bottaksesta huonompaa, mutta kaikki paukut on laitettu nyt Hamiltonin auton kehitykseen, kun redbull päässyt rinnalle/ohikin.

Btw. tämä on vaan omaa mutua
 
Eihän siinä, mutta olisi melkoisen rehellistä myös myöntää että asia on näin eikä esittää että tilanne olisi jotain muuta.
 
kysyä itseltä. "Onko Mersulla tai Totolla tarve tehdä Bottaksesta huonompi? Jos on niin miksi vtussa?"

Ei ole tarvetta tehdä huonompi, puuttuu vain kyky tehdä yhtä hyvä. Ja Bottasta haukkumalla johtoryhmä on innokkaampi vaihtamaan hänet kuin tallipäälikön.

Siis todennäköisesti se että Bottas ei saa yhtä hyvää kulkinetta kuin Hamilton oli ihan tietoinen päätös siinä vaiheessa kun pelättiin että tallin sisällä tilanteesta tulee taas yhtä tulehtunut kuin Rosbergin aikaan mutta nyt kun tarvittaisiinkin kahteen autoon kunnon suorituskyky niin se ei enää onnistukaan nappia kääntämällä.
 
Ei ole tarvetta tehdä huonompi, puuttuu vain kyky tehdä yhtä hyvä. Ja Bottasta haukkumalla johtoryhmä on innokkaampi vaihtamaan hänet kuin tallipäälikön.

Siis todennäköisesti se että Bottas ei saa yhtä hyvää kulkinetta kuin Hamilton oli ihan tietoinen päätös siinä vaiheessa kun pelättiin että tallin sisällä tilanteesta tulee taas yhtä tulehtunut kuin Rosbergin aikaan mutta nyt kun tarvittaisiinkin kahteen autoon kunnon suorituskyky niin se ei enää onnistukaan nappia kääntämällä.
Olet tallipäällikkö. Toisella kuskilla on jo 3 maailmanmestaruutta ja 4 kautta tallissa. Toinen kuski on 4 kautta Williamsilla eikä saavuttanut mitään ja rookie tallissa.

Kumpaan kuljettajaan panostaisit?
 
Toisaalta voisi olla ennakkoluuloton päällikkö joka urheillullisista syistä haluaisi mestariksi jonkun jolla ei ole mestaruutta? Miksi joku jolla jo on, tarvitsisi niitä enää lisää?
 
Toisaalta voisi olla ennakkoluuloton päällikkö joka urheillullisista syistä haluaisi mestariksi jonkun jolla ei ole mestaruutta? Miksi joku jolla jo on, tarvitsisi niitä enää lisää?
Koska nousisi kaikkien aikojen menestyneimmäksi kuskiksi. Jos Hamiltonilla olisi tällä hetkellä tyyliin 1 mestaruus. niin tuskinpa olisi väliä kumpi voittaa. Enemmän näkyvyyttä tuo Hamiltonin 8 mestaruus kuin Bottaksen ensimmäinen.
 
Olihan se jo viimevuonna kun Bottaksen auton rungossa oli jotain häikkää ja se jouduttiin vaihtamaan, niin kummasti alkoi nopeutta löytymään parin seuraavankisan aikana.
Ja asiasta kun kysyttiin sanoi Bottas että kyseessä oli Hamiltonin vanha runko jolla alkoi kulkemaan.

Joko Bottakselle annetaan nuo kaikki hieman sinnepäin menneet valuvialliset osat, tai sitten hänelle annetaan vain niitä edellisen specin osia ja uudet osat tuodaan vain autolle numero 44.
Melkein kiinnostaisi tietää, että jos vaikka Bottaksen kohdalle osuisi korona juuri kisaviikonlopun alla ja Russell pääsisi istumaan auton numero 44 sijaan autoon numero 77.

Olisiko Russell tasaisempi Hamiltonia vastaan vai laittaisiko Bottas spec Russellin ahtaalle?
 
Aika selvää tosiaan että tallin Hamiltonin panostusmäärällä Valtterinkin tulokset olisivat olleet aika eri luokkaa.
 
Olihan se jo viimevuonna kun Bottaksen auton rungossa oli jotain häikkää ja se jouduttiin vaihtamaan, niin kummasti alkoi nopeutta löytymään parin seuraavankisan aikana.
Ja asiasta kun kysyttiin sanoi Bottas että kyseessä oli Hamiltonin vanha runko jolla alkoi kulkemaan.

Se oli edellisellä kaudella. Taitaa vieläkin olla sama käytössä.
 
Joko Bottakselle annetaan nuo kaikki hieman sinnepäin menneet valuvialliset osat, tai sitten hänelle annetaan vain niitä edellisen specin osia ja uudet osat tuodaan vain autolle numero 44.

Ja/tai uudet osat testataan ensin Bottaksen autossa. Kun Valtteri on nopeampi, talli tietää, osa toimii. Hamilton saa uuden osan ja vaihtarina Valtteri vanhan. Ja tuuttiin huudetaan, "Hamilton osaa renkaiden säästämisen ja lämpötilojen hallinnan niin paljon paremmin".

Ferrari on tehnyt tätä kaikki panokset ykköskuskiin strategiaa sitten Schumacherin. Ykköskuskeja on ollut Ferrarilla Schumacherin jälkeenkin, useimmat monikertaisia maailmanmestareita ennen Ferrarin ykköskuskiksi nousuaan. Kimi on edelleen viimeinen Ferrarilla maailmanmestaruuden ottanut, Ferrarin tulokaskaudellaan ja maailmanmestaruuksia 0 ennen Ferraria. Tähän ei päässyt edes Leclerc.

Edellisestä voisi jo päätellä: jos auto ja tiimi ei toimi, all-in ykköskuskiin ei myöskään toimi. Mersu-tiimissä selvästi havaittavissa tökkimistä - alkaako Hamiltonin menestys ja Russelin odotus syödä liian monen tiimiläisen yläkertaa?

Mersun tulevaisuuden yllä leijuu tummia pilviä aiempien vuosien päivän paisteen sijasta. Ihmettelen myös, jos kerrotut tarinat pitävät paikkansa, että RedBull olisi saanut palkattua merkittävissä määrin osaajia Mersu-tiimistä. Miksi lähtivät? Pelkästään raha? Aika ohkaselta tuntuu RB:n moottorin tulevaisuus sillä, mitä Honda jättää jälkeensä, kun tähän asti takana on ollut yksi maailman merkittävin moottorijätti. Ja kauden aluksi moottorijätti ilmoitti myyvänsä viimeisenkin osuutensa Wolfin tiimistä.
 
Jatkan vielä vähän: Jos Daimler lähtee, niin miten käy Mercedes nimen käyttöoikeudelle? Tuleeko tiimistä Wolf Racing?

Jo mielikuvien tasolla pelkkä tiimin nimen vaihtuminen on aikasmoinen... en sano mitä, kukin miettiköön, miltä ajatus tuntuu.
 
Nyt on @SupremeBug melkoiset foliohattuilut käynnissä.

Kulisseisahan on tieto että Mersu on sitoutunut vain tämän kauden loppuun. Ineos ostanut ison siivun tallista, Lewiksellä vuoden pahvi. Henkilökunta vuotaa mm. Red Bull:lle. Odotan että Mersu ja Lewis ilmoittaa häipyvänsä sarjasta. Tämän jälkeen katsellaan kuinka Red Bull dominoi sarjaa pitkälle vuosi kymmenen puolivälin toiselle puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Toto Wolff Racing. Vittuillaan ja alistetaan kakkoskuskia mutta pidetään 5 vuotta tallissa koska on jollain next-level logiikalla juuri sopivan hidas.
 
Nyt on @SupremeBug melkoiset foliohattuilut käynnissä.

Niin? Tarkoitatko minun paria aiempaa viestiä, yleensä F1:siä vai omaasi "tieto kulisseissa"?

Siitä että Daimler on myymässä omaa osuuttaan nykyisestä Mercedes F1-tiimistä oli uutisjuttu joskus kauden alkupuolella. Oma muistikuva uutisjutusta oli ettei ollut vain spekulaatiota vaan perustui Daimlerin tiedotteeseen.

Daimlerin lähtöä F1:sistä on spekuloitu jo pitkään ja tallin omistusjärjestelyt sekä viimekaudella tehdyt valmistajien sitoutumisilmoitukset ovat olleet bensaa liekkeihin. Ineos on näkynyt pitkään F1:ssä, mutta ei tuone mitään sellaista, mitä Daimler on tuonnut. Ja FIA ajaa kulukattoa F1:siin, joten tekninen osaaminen on vielä kovempi juttu kuin pelkkä raha.

Ei pitäisi tulla yllätyksenä F1:n seuraajalle. F1:ssä kaikki on spekulaatiota eli foliohattuilua paitsi tulosluettelo ja tallien julkaisemat sopimukset.
 
Niin? Tarkoitatko minun paria aiempaa viestiä, yleensä F1:siä vai omaasi "tieto kulisseissa"?

Siitä että Daimler on myymässä omaa osuuttaan nykyisestä Mercedes F1-tiimistä oli uutisjuttu joskus kauden alkupuolella. Oma muistikuva uutisjutusta oli ettei ollut vain spekulaatiota vaan perustui Daimlerin tiedotteeseen.

Daimlerin lähtöä F1:sistä on spekuloitu jo pitkään ja tallin omistusjärjestelyt sekä viimekaudella tehdyt valmistajien sitoutumisilmoitukset ovat olleet bensaa liekkeihin. Ineos on näkynyt pitkään F1:ssä, mutta ei tuone mitään sellaista, mitä Daimler on tuonnut. Ja FIA ajaa kulukattoa F1:siin, joten tekninen osaaminen on vielä kovempi juttu kuin pelkkä raha.

Ei pitäisi tulla yllätyksenä F1:n seuraajalle. F1:ssä kaikki on spekulaatiota eli foliohattuilua paitsi tulosluettelo ja tallien julkaisemat sopimukset.
Nuo Daimlerin tiedotteen lehdistön johtopäätökset ammuttiin nopeasti alas.


Missään ei mainita sitä että Daimler olisi varmuudella sitoutunut panostamaan nykymallilla myös ensi kaudella. Tämän kauden jälkeen heillä on tehdas exit mahdollisuus FIA:n sopimuksista. Omistajina he voivat olla jatkossakin ja tarjota tukea Ineosille ja Williamsille. Tätä exit ajatusta tukee niin Hamiltonin vain vuoden diili sekä "Strategic changes 2022". Myös Allison vaihtaa hommia.


Foliohattu kommentit tuli siitä että Bottas olisi joku uusien osien testaaja. Uudet kehitysosat on aina mennyt ja menee jatkossakin tallien 1 kuskille ensin.
 
Bottas on tällä hetkellä huonompi kuin koskaan.
Joku on uponnut sisuksiin, vaikka helppoa ei aiemminkaan ole aina ollut.
Muistaakseni Keke Rosberg meni suurin odotuksin Wolf-talliin, mutta eipä siitä mitään tullut. Silloin puhuttiin miljonäärin omistamasta 100 miljoonan budjetilla pyörivästä tallista, mutta totuus taisi olla jotain muuta.
 
Bottas on tällä hetkellä huonompi kuin koskaan.
Joku on uponnut sisuksiin, vaikka helppoa ei aiemminkaan ole aina ollut.
Muistaakseni Keke Rosberg meni suurin odotuksin Wolf-talliin, mutta eipä siitä mitään tullut. Silloin puhuttiin miljonäärin omistamasta 100 miljoonan budjetilla pyörivästä tallista, mutta totuus taisi olla jotain muuta.
Ei vaan talli on heikompi kuin mitä se on ollut Nikon lähdön jälkeen koskaan. Viime kisassa talli kertoi (lehdistön mukaan) Bottakselle, että Bottaksen siivellä kierrosaika tippuu 0,1 s. Se ei pitänyt paikkaansa vaan autolla ei päässyt edes siipi avattuna pitkillä suorilla mm. McLarenista ohi.
Sitä edellisessä kisassa rengasmies kiristi pulttia avaamisen sijasta, ja matka päättyi siihen.

Sitä edellisessa? Russel hölmöyttään tuhosi Williamsin vieden täysin syyttämän Bottaksen pisteet.
(Hetkeä aiemmin Hami antoi esimerkin mitä tapahtuu jos menee slikseillä märälle jarruttamaa, tätä siis hehkutettu Russel ei myöskään tajunnut.)

Se on varmaa, ettei Bottas ajamisen taitoa ole unohtanut. Mersun on parannettava otteitaa tai tallimestaruus jää haaveeksi ja se tarkoittaa, että Bottakselle on pakko antaa parempi auto jos Peres jatkaa hyviä otteitaan.
 
Foliohattu kommentit tuli siitä että Bottas olisi joku uusien osien testaaja. Uudet kehitysosat on aina mennyt ja menee jatkossakin tallien 1 kuskille ensin.

Ja nykyisten testausrajoitusten aikana voidaan olla 100% varmoja että uudet osat tuovat kilpailuedun ykköskuskille. Ei minun maailmassa.

Vaikka laskentamallit, tuulitunnelit ym. hienot menetelmät näyttäisivät etukäteen, että uudet osat toimivat ja tarjoavat lisää nopeutta, ne eivät korvaa osien testaamista aidossa käyttötilanteessa. Tämän lisäksi kun vielä muistetaan viime vuosina noudatettu taktikointi kilpailuissa. Todellista nopeutta yritetään piilotella aina aika-ajoihin asti eli tilanteeseen, jolloin kuskien on pakko ajaa aivan rajoilla. Niin todellinen kehitysosien tuoma suorituskyky on kokeilussa vasta aika-ajossa.

Kumpi kuski on järkevämpää pistää testaamaan uusia osia? Se jolle tavoitellaan 8. tai 9. maailmanmestaruutta vai sille nopealle kakkoselle, joka tuo tallille tärkeät pisteet huonommallakin autolla?

Sitten on tietysti vielä täysin erikseen psykologia. On parempi, että kakkoskuski ei tiedä omaa rooliaan testikuskina. Tällöin kakkonen painaa täysillä ja ottaa enemmän riskejä eli myös testaa kehitysosat paremmin.

Kolmantena vaikuttavana asiana on tallin markkinointi. Bottas ei ole niin myyvä kuin Hamilton, Russell tai Räikkönen. Mercedes on kuitenkin brittitalli, millä on merkitystä. Toiseksi Hamiltonin kiinnostavuus on laskussa. Britit ovat saaneet tehtyä hyvää F1-peeärrää: "Bottas on jo niin nähty", Russell olisi jotain uutta haastetta Hamiltonille. Kumpi on markkinoinnillisesti parempi? Bottas vai Russell?
 
Ei vaan talli on heikompi kuin mitä se on ollut Nikon lähdön jälkeen koskaan. Viime kisassa talli kertoi (lehdistön mukaan) Bottakselle, että Bottaksen siivellä kierrosaika tippuu 0,1 s. Se ei pitänyt paikkaansa vaan autolla ei päässyt edes siipi avattuna pitkillä suorilla mm. McLarenista ohi.
Sitä edellisessä kisassa rengasmies kiristi pulttia avaamisen sijasta, ja matka päättyi siihen.

Sitä edellisessa? Russel hölmöyttään tuhosi Williamsin vieden täysin syyttämän Bottaksen pisteet.
(Hetkeä aiemmin Hami antoi esimerkin mitä tapahtuu jos menee slikseillä märälle jarruttamaa, tätä siis hehkutettu Russel ei myöskään tajunnut.)

Se on varmaa, ettei Bottas ajamisen taitoa ole unohtanut. Mersun on parannettava otteitaa tai tallimestaruus jää haaveeksi ja se tarkoittaa, että Bottakselle on pakko antaa parempi auto jos Peres jatkaa hyviä otteitaan.

Ei ole unohtanut ajamisen taitoa, mutta lajissa jossa erot on alle sekuntia niin pääkopan merkitys on järjettömän suuri. Näkeehän sen Vettelistä.
 
Ei ole unohtanut ajamisen taitoa, mutta lajissa jossa erot on alle sekuntia niin pääkopan merkitys on järjettömän suuri. Näkeehän sen Vettelistä.
Kyllä sen auton alustalla on todella iso merkitys. Ehkä tämään Bottas roikkui turhan kauan Hamin perässä tuhoten renkaitaan? Saattoi toi nega vähän avittaa väärää valintaa roikkua perässä kierrostolkulla, toivoi ehkä, että talli olis päästänyt Hamin ohi Verstappenin kimppuun, vähän ihmettelen miksei koeteltu. Bottas ja Verstappen kilkkaa ja Hami taas kunnon johtoon.
 
Aina miettinyt että mitä tapahtuu jos Bakussa joku vetää tuohon varikon sisääntuloaukkoon.

Pikkaisen heikommalla tuurilla Verstappen olisi vetänyt ja lopputulosta en halua edes arvailla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Aina miettinyt että mitä tapahtuu jos Bakussa joku vetää tuohon varikon sisääntuloaukkoon.

Pikkaisen heikommalla tuurilla Verstappen olisi vetänyt ja lopputulosta en halua edes arvailla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Hyvä video! Huonommalla tuurilla olisi tosiaan voinut Maxille käydä paljon huonomminkin.

Saas nähdä milloin tuohon varikkoporttiin tulee muutoksia, kun kuskit ovat muutenkin taineet kritisoida tuota portin tämän hetkistä sijaintia. Sinällään hassua, että vanhoja ratoja pilataan isoiksi asfalttikentiksi ja virheitä seurataan rataviivojen ylityksistä, kun sitten yhdessä kalenterin uusimmista radoista on selkeä turvallisuusriski, joka pitäisi jollain konstilla saada korjattua. Toivottavasti fiksataan ennenkuin sattuu jotain ikävää.
 
Mites muuten tuo Honda ja sen asiakastallit.
Kuulemma oli iso mottipäivitys suunnitteilla vuodelle 2022 joka otettiin kuitenkin käyttöön tälle vuodelle, johtuen Hondan poistumisesta ja vetovastuun siirtymisestä Red Bullin harteille.

Rupesin vaan miettimään että onko tuo 2022 spec mylly käytössä molemmissa, sekä Red Bullilla ja AlphaTaurilla?
Se selittäisi miten tuo AlphaTauri on piristynyt noinkin paljon suhteessa esimerkiksi McLareniin ja miksei myös emotalliin ja Mersuun verrattuna.

Toki tuota selittää myös se että Mersu ei enää ole niin ylivoimainen mitä se oli muutama vuosi sitten ja ympäriltä esimerkiksi Ferrari ja Alpine ovat enemmän tai vähemmän epäonnistuneet tämän vuoden autojen kanssa.

Mutta silti AlphaTauri on ollut piristävän nopea suhteessa edellisiin kausiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 770
Viestejä
5 022 319
Jäsenet
80 580
Uusin jäsen
ihmispitsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom