F1-kausi 2021

Alkaa vaikuttaa hyvin vahvasti siltä, kuten sanoin jo kauden alussa, että Bottaksen sijoitus tällä kaudella putoaa yhdellä kun kauden lopussa, kuten nytkin, kärkikaksikko tulee olemaan HAM ja VER.
Ei sitä tilannetta muuksi muuta kuin se että joku kilkkaa Hamiltonin tai Verstappenin, tai molemmat, kunnolla lasaretti- tai laulukuorokuntoon kesken kauden.
 
Ja sama uutinen niille, joita ei paskamedian linkit kiinnosta: McLaren to run one-off livery for Monaco Grand Prix, using iconic Gulf colour scheme | Formula 1®

image.jpg
 
Kimillä mahkut jännään statistiikkaan:

Monacon rataa Graham Hill kirjautti tililleen 1 211 kierrosta.
Mikäli Räikkönen tervehtii Alfa Romeollaan sunnuntaina ruutulippua, niin hän iskeytyy enää yhden kierroksen päähän Hillin nimissä olevasta ennätyksestä.
 

McLarenilla myönnetään aika suoraan, että auto on tehty Norrikselle. Jännä nähdä saako Ricciardo muutettua ajotapaansa, vai sorvataanko autoa muuten sopivammaksi.
 
Mitäs porukka on mieltä noista taipuvista takasiivistä? Ilmeisesti ainakin Red Bull, Ferrari ja Alfa Romeo saattavat joutua jäykistämään takasiipiään, mikä tarkoittaa hiukan huonompaa suoranopeutta. Mun mielestä vähän erikoista että sääntöä kiristetään kesken kauden, tosin onhan näitä nähty ennenkin. Harmi vaan jos Mersu pääsee kasvattamaan tämän vuoksi kaulaa, varsinkin kun he todennäköisesti tulevat nyt "löysäämään" omaa takasiipeään.

 
Toivoinkin jo että tuo homma olisi unohdettu. Ikävä tosiaan jos mersu saa etumatkaa tuosta ja saahan se toki joka tapauksessa "löysäämällä" omaa tai muut joutuu jäykistämään, kuten yllä kirjoteltiinkin.
 
Mitäs porukka on mieltä noista taipuvista takasiivistä? Ilmeisesti ainakin Red Bull, Ferrari ja Alfa Romeo saattavat joutua jäykistämään takasiipiään, mikä tarkoittaa hiukan huonompaa suoranopeutta. Mun mielestä vähän erikoista että sääntöä kiristetään kesken kauden, tosin onhan näitä nähty ennenkin. Harmi vaan jos Mersu pääsee kasvattamaan tämän vuoksi kaulaa, varsinkin kun he todennäköisesti tulevat nyt "löysäämään" omaa takasiipeään.

Sitä mieltä, että hyvä kun uskaltavat kiristävät testejä, säännöthän ymmärtääkseni pysyvät samana. Tuossahan on tiimit ottaneet tietoisen riskin, että FIA saattaa muuttaa testejä järeämpään suuntaan, jos siivet menee nykyisistä testeistä läpi (eli ovat lailliset) mutta taipuvat todellisessa rasituksessa enemmän kuin mitä säännöillä tarkoitetaan. Toisaalta ovathan ne saaneet laillista etua tästä riskin otosta, joten ehkä se on kannattanut?
 
Pistää ihan huolella ärsyttämään ihmiset/tahot joilta puuttuu analysointitaito omaa tekemistä kohtaan.
 
Mersu: Uli uli Red Bullilla on taipuva siipi... Oops, Mersulla on samanlainen :cigar:

Aika selkee toi ero esim. tässä videolla on (edit: tossa sunki videolla aika selkee ero):


Siivet taipuu aina, mut kuinka paljon.. nyt ei sääntöjä muutettu, vaan mittaustapaa. Kyllähän näiden parin videon perusteella esim. Red Bull joutuu tekeen siivelle asioita. Mersun ei välttis, riippuu vähän siitä, että meneekö läpi uudella mittaustavallakin.
 
Viimeksi muokattu:
Perez alkanu pärjätä huomattavasti paremmin, onko tottunu talliin vai onko Max lähdössä mersulle joten panostus kääntyy myös Perezin suuntaan.

Tätä ennustin jo aiemmin, että lopussa Hamiltonin auto saadaan toimimaan mutta Bottaksen ei.
 
Perez on tottunut autoon. Red Bull on rakentunut tasan Maxin ympärille ja eivät varmasti luovu kruununjalokivestään.
ja Verstappenikin näkee, että Mersun ylivoiman kausi voi olla päättymässä. Voi kyl liittyä enskauteenkin, mut isoilla talleilla riittänee pattia tänki kauden auton kehitykseen. Pienemmillä talleilla keskittyminen voi olla jo enskaudessa (riippuen vähän, että kui paljon kantsii satsata, että ne muutamat vähäiset, mutta tärkeät, pojot saa). Saas nähdä mitä esim. Haas saa aikaan, kun iha julkisestiki ovat sanoneet, että tää on välikausi.
 
ja Verstappenikin näkee, että Mersun ylivoiman kausi voi olla päättymässä. Voi kyl liittyä enskauteenkin, mut isoilla talleilla riittänee pattia tänki kauden auton kehitykseen. Pienemmillä talleilla keskittyminen voi olla jo enskaudessa (riippuen vähän, että kui paljon kantsii satsata, että ne muutamat vähäiset, mutta tärkeät, pojot saa). Saas nähdä mitä esim. Haas saa aikaan, kun iha julkisestiki ovat sanoneet, että tää on välikausi.

Mersu ei panosta enään isosti, taitaa Red Bull olla ainoa joka kehittää isommin.

 
Jaksaako joku kaivaa jotain tilastoja siitä miten Bottas on pärjänny kisassa missä Hamiltonilla menee huonosti?

Tai sen mitä muistan ni aina ku Hamilla menee huonosti, ni myös Bottaksella on menny kisa penkin alle.

Tyyliin saksa missä Bottas ajo seinään. Oliko silverstone missä meni rengas. Nyt edellisessä kisassa ei päässy pisteille. Jne jne jne.
 
Jaksaako joku kaivaa jotain tilastoja siitä miten Bottas on pärjänny kisassa missä Hamiltonilla menee huonosti?
2017
Monaco: HAM 7, BOT 4
Azerbaijan: HAM 5, BOT 2
Mexico: HAM 9, BOT 2

2018
Canada: HAM 5, BOT 2
Austria: HAM -, BOT -

2019
Austria: HAM 5, BOT 3
Germany: HAM 9, BOT -
Brazil: HAM 7, BOT -

2020
Italy: HAM 7, BOT 5
Sakhir: HAM -, BOT 8

2021
Monaco: HAM 7, BOT -
Azerbaijan: HAM 15, BOT 12

Noiden valossa eka kausi ihan ok, sitten lähtenyt alamäkeä aika vahvasti. Lähteenä Wikipedia ja formula1.com, otettu huomioon kisat joissa Hamilton ei ole sijoittunut 4. parhaan joukkoon.
 
2017
Monaco: HAM 7, BOT 4
Azerbaijan: HAM 5, BOT 2
Mexico: HAM 9, BOT 2

2018
Canada: HAM 5, BOT 2
Austria: HAM -, BOT -

2019
Austria: HAM 5, BOT 3
Germany: HAM 9, BOT -
Brazil: HAM 7, BOT -

2020
Italy: HAM 7, BOT 5
Sakhir: HAM -, BOT 8

2021
Monaco: HAM 7, BOT -
Azerbaijan: HAM 15, BOT 12

Noiden valossa eka kausi ihan ok, sitten lähtenyt alamäkeä aika vahvasti. Lähteenä Wikipedia ja formula1.com, otettu huomioon kisat joissa Hamilton ei ole sijoittunut 4. parhaan joukkoon.

Yllättävän usein on menny Bottaksellakin huonosti, kun Hamilla on menny huonosti.

Kuitenkin ne on just ne kisat missä pitäis sit voittaa.
 

– Se oli mahdollisesti minun virheeni. Kun analysoin pysähdystä, sanoin, että auto olisi muutaman sentin liian kaukana. Hän oli oikeasti hyvin tarkka pysähdyksessään. Hän ei tehnyt virhettä, se oli meidän ongelmamme, Wolff kertoi Motorsport-Totalille.

Kummasti nyt alkaa tulla korjauksia Monacon pieleen menneestä varikkopysähdyksestä.
 

– Se oli mahdollisesti minun virheeni. Kun analysoin pysähdystä, sanoin, että auto olisi muutaman sentin liian kaukana. Hän oli oikeasti hyvin tarkka pysähdyksessään. Hän ei tehnyt virhettä, se oli meidän ongelmamme, Wolff kertoi Motorsport-Totalille.

Kummasti nyt alkaa tulla korjauksia Monacon pieleen menneestä varikkopysähdyksestä.
Voi olla että laskee Valtterin työmotivaatiota jos tulee turhasta paskaa niskaan.
 
Onhan tuolla Mersulla aika kova meno. Boltteri säätää niitä asetuksia, koska talli sabotoi hänen tekemisiään vaihtelevasti joko tarkoituksella tai vahingossa, ja vittuilee tiimiradiossa tai jälkikäteen kun menee pieleen :tup: Varmaan se menisi ihan vaan niiden insinöörien ohjeiden mukaan jos voisi luottaa siihen että sieltä saa luotettavia ohjeistuksia.
 
Mersu-pomolta paljastus: Bottas voi syyttää vain itseään Bakun kyykkäyksestä - sotki auton asetukset vastoin insinöörien ohjeita - SuomiF1

Vähän heitetään Bottasta bussin alle. Lyödäänkö vetoa, että Hamiltonin tekemistä virhevalinnoista ei oltaisi kommentoitu mitenkään?
Vähän klikkiotsikon makua ja muutenkin typerästi kirjoitettu koko juttu. Valtterihan ei mitään "sotkenut" vaan valitsi suuremman downforcen asetukset (mikä oli jo tiedossa). Lisäksi ei ole vertailudataa käytössä miten Hamiltonin setup olisi toiminut Bottaksella, ehkä olisi ollut vielä hitaampi. Johonkinhan se valinta pohjautuu harjoitusten perusteella.

EDIT: Lainataas tähän lisää Elliottia:
After revealing Bottas had opposed the computer simulations when setting up his W12, Elliott insisted driver comfort was more important.

"What you need to understand is, [Baku] is a difficult circuit," Elliott explained. "It’s a circuit where it is quite hard to get heat into the front tyres and it’s one where you need real confidence to get around this circuit because the walls are really close.

"Getting heat into these tyres is really important and if you can go a little bit quicker, put a little bit more energy into those tyres the car will go quicker as a result and you end up in a positive performance spiral.

"So, it’s more important that Valtteri was happy with his car, that he felt confident in his car, than the small difference the simulation predicted in ultimate performance.”


Eli täyttä paskaa taas suomif1:n "uutinen", kuten yleensä.
 
Viimeksi muokattu:

Venäläinenkin voi osua joskus oikeaan. Asiantuntija sanoo että Totolle nauravat jo kaikki.

"
Popovin mukaan tallipomo suhtautuu Hamiltonin ja Bottaksen tekemisiin täysin päinvastaisella tavalla.

– Jos Hamilton tekee virheen, Wolff selittää, ettei se ollut virhe, tai että vika oli jonkun muun. Mutta jos Bottaksella menee jokin pieleen, se on Wolffin mielestä aina tämän oma syy. Jos taas Bottas onnistuu, se on tiimin ansiota, Popov tykittää.

– Kaikki ovat alkaneet nauraa tälle. Tai ei Bottas tietenkään, sillä hän tuntee, että hänet on jätetty tiimissä ulkopuoliseksi, Popov tietää."
 
Tämä Bottas, Toto, Mersu keskustelu on hauskaa luettavaa kun vertaa sitä Räikkösen viimeisiin vuosiin Ferrarilla.

Bottaksen kohdalla rakennellaan jos jonkinlaisia versioita siitä miten Toto tai talli sabotoi Bottaksen ajamista, heitetään bussin alle etc.
Räikkösen viimeisillä kausilla tuomittiin suoraan että Kimi on paska ja kuinka ei riitä yms.

Viimeisimpien kommenttien kirjoittajat voisi katsoa tämän taulukon ja kysyä itseltä. "Onko Mersulla tai Totolla tarve tehdä Bottaksesta huonompi? Jos on niin miksi vtussa?"
 
Tämä Bottas, Toto, Mersu keskustelu on hauskaa luettavaa kun vertaa sitä Räikkösen viimeisiin vuosiin Ferrarilla.

Bottaksen kohdalla rakennellaan jos jonkinlaisia versioita siitä miten Toto tai talli sabotoi Bottaksen ajamista, heitetään bussin alle etc.
Räikkösen viimeisillä kausilla tuomittiin suoraan että Kimi on paska ja kuinka ei riitä yms.

Viimeisimpien kommenttien kirjoittajat voisi katsoa tämän taulukon ja kysyä itseltä. "Onko Mersulla tai Totolla tarve tehdä Bottaksesta huonompi? Jos on niin miksi vtussa?"
Ei ole tarvetta tehdä bottaksesta huonompaa, mutta kaikki paukut on laitettu nyt Hamiltonin auton kehitykseen, kun redbull päässyt rinnalle/ohikin.

Btw. tämä on vaan omaa mutua
 
Eihän siinä, mutta olisi melkoisen rehellistä myös myöntää että asia on näin eikä esittää että tilanne olisi jotain muuta.
 
kysyä itseltä. "Onko Mersulla tai Totolla tarve tehdä Bottaksesta huonompi? Jos on niin miksi vtussa?"

Ei ole tarvetta tehdä huonompi, puuttuu vain kyky tehdä yhtä hyvä. Ja Bottasta haukkumalla johtoryhmä on innokkaampi vaihtamaan hänet kuin tallipäälikön.

Siis todennäköisesti se että Bottas ei saa yhtä hyvää kulkinetta kuin Hamilton oli ihan tietoinen päätös siinä vaiheessa kun pelättiin että tallin sisällä tilanteesta tulee taas yhtä tulehtunut kuin Rosbergin aikaan mutta nyt kun tarvittaisiinkin kahteen autoon kunnon suorituskyky niin se ei enää onnistukaan nappia kääntämällä.
 
Ei ole tarvetta tehdä huonompi, puuttuu vain kyky tehdä yhtä hyvä. Ja Bottasta haukkumalla johtoryhmä on innokkaampi vaihtamaan hänet kuin tallipäälikön.

Siis todennäköisesti se että Bottas ei saa yhtä hyvää kulkinetta kuin Hamilton oli ihan tietoinen päätös siinä vaiheessa kun pelättiin että tallin sisällä tilanteesta tulee taas yhtä tulehtunut kuin Rosbergin aikaan mutta nyt kun tarvittaisiinkin kahteen autoon kunnon suorituskyky niin se ei enää onnistukaan nappia kääntämällä.
Olet tallipäällikkö. Toisella kuskilla on jo 3 maailmanmestaruutta ja 4 kautta tallissa. Toinen kuski on 4 kautta Williamsilla eikä saavuttanut mitään ja rookie tallissa.

Kumpaan kuljettajaan panostaisit?
 
Toisaalta voisi olla ennakkoluuloton päällikkö joka urheillullisista syistä haluaisi mestariksi jonkun jolla ei ole mestaruutta? Miksi joku jolla jo on, tarvitsisi niitä enää lisää?
 
Toisaalta voisi olla ennakkoluuloton päällikkö joka urheillullisista syistä haluaisi mestariksi jonkun jolla ei ole mestaruutta? Miksi joku jolla jo on, tarvitsisi niitä enää lisää?
Koska nousisi kaikkien aikojen menestyneimmäksi kuskiksi. Jos Hamiltonilla olisi tällä hetkellä tyyliin 1 mestaruus. niin tuskinpa olisi väliä kumpi voittaa. Enemmän näkyvyyttä tuo Hamiltonin 8 mestaruus kuin Bottaksen ensimmäinen.
 
Olihan se jo viimevuonna kun Bottaksen auton rungossa oli jotain häikkää ja se jouduttiin vaihtamaan, niin kummasti alkoi nopeutta löytymään parin seuraavankisan aikana.
Ja asiasta kun kysyttiin sanoi Bottas että kyseessä oli Hamiltonin vanha runko jolla alkoi kulkemaan.

Joko Bottakselle annetaan nuo kaikki hieman sinnepäin menneet valuvialliset osat, tai sitten hänelle annetaan vain niitä edellisen specin osia ja uudet osat tuodaan vain autolle numero 44.
Melkein kiinnostaisi tietää, että jos vaikka Bottaksen kohdalle osuisi korona juuri kisaviikonlopun alla ja Russell pääsisi istumaan auton numero 44 sijaan autoon numero 77.

Olisiko Russell tasaisempi Hamiltonia vastaan vai laittaisiko Bottas spec Russellin ahtaalle?
 
Aika selvää tosiaan että tallin Hamiltonin panostusmäärällä Valtterinkin tulokset olisivat olleet aika eri luokkaa.
 
Olihan se jo viimevuonna kun Bottaksen auton rungossa oli jotain häikkää ja se jouduttiin vaihtamaan, niin kummasti alkoi nopeutta löytymään parin seuraavankisan aikana.
Ja asiasta kun kysyttiin sanoi Bottas että kyseessä oli Hamiltonin vanha runko jolla alkoi kulkemaan.

Se oli edellisellä kaudella. Taitaa vieläkin olla sama käytössä.
 
Joko Bottakselle annetaan nuo kaikki hieman sinnepäin menneet valuvialliset osat, tai sitten hänelle annetaan vain niitä edellisen specin osia ja uudet osat tuodaan vain autolle numero 44.

Ja/tai uudet osat testataan ensin Bottaksen autossa. Kun Valtteri on nopeampi, talli tietää, osa toimii. Hamilton saa uuden osan ja vaihtarina Valtteri vanhan. Ja tuuttiin huudetaan, "Hamilton osaa renkaiden säästämisen ja lämpötilojen hallinnan niin paljon paremmin".

Ferrari on tehnyt tätä kaikki panokset ykköskuskiin strategiaa sitten Schumacherin. Ykköskuskeja on ollut Ferrarilla Schumacherin jälkeenkin, useimmat monikertaisia maailmanmestareita ennen Ferrarin ykköskuskiksi nousuaan. Kimi on edelleen viimeinen Ferrarilla maailmanmestaruuden ottanut, Ferrarin tulokaskaudellaan ja maailmanmestaruuksia 0 ennen Ferraria. Tähän ei päässyt edes Leclerc.

Edellisestä voisi jo päätellä: jos auto ja tiimi ei toimi, all-in ykköskuskiin ei myöskään toimi. Mersu-tiimissä selvästi havaittavissa tökkimistä - alkaako Hamiltonin menestys ja Russelin odotus syödä liian monen tiimiläisen yläkertaa?

Mersun tulevaisuuden yllä leijuu tummia pilviä aiempien vuosien päivän paisteen sijasta. Ihmettelen myös, jos kerrotut tarinat pitävät paikkansa, että RedBull olisi saanut palkattua merkittävissä määrin osaajia Mersu-tiimistä. Miksi lähtivät? Pelkästään raha? Aika ohkaselta tuntuu RB:n moottorin tulevaisuus sillä, mitä Honda jättää jälkeensä, kun tähän asti takana on ollut yksi maailman merkittävin moottorijätti. Ja kauden aluksi moottorijätti ilmoitti myyvänsä viimeisenkin osuutensa Wolfin tiimistä.
 
Jatkan vielä vähän: Jos Daimler lähtee, niin miten käy Mercedes nimen käyttöoikeudelle? Tuleeko tiimistä Wolf Racing?

Jo mielikuvien tasolla pelkkä tiimin nimen vaihtuminen on aikasmoinen... en sano mitä, kukin miettiköön, miltä ajatus tuntuu.
 
Nyt on @SupremeBug melkoiset foliohattuilut käynnissä.

Kulisseisahan on tieto että Mersu on sitoutunut vain tämän kauden loppuun. Ineos ostanut ison siivun tallista, Lewiksellä vuoden pahvi. Henkilökunta vuotaa mm. Red Bull:lle. Odotan että Mersu ja Lewis ilmoittaa häipyvänsä sarjasta. Tämän jälkeen katsellaan kuinka Red Bull dominoi sarjaa pitkälle vuosi kymmenen puolivälin toiselle puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Toto Wolff Racing. Vittuillaan ja alistetaan kakkoskuskia mutta pidetään 5 vuotta tallissa koska on jollain next-level logiikalla juuri sopivan hidas.
 
Nyt on @SupremeBug melkoiset foliohattuilut käynnissä.

Niin? Tarkoitatko minun paria aiempaa viestiä, yleensä F1:siä vai omaasi "tieto kulisseissa"?

Siitä että Daimler on myymässä omaa osuuttaan nykyisestä Mercedes F1-tiimistä oli uutisjuttu joskus kauden alkupuolella. Oma muistikuva uutisjutusta oli ettei ollut vain spekulaatiota vaan perustui Daimlerin tiedotteeseen.

Daimlerin lähtöä F1:sistä on spekuloitu jo pitkään ja tallin omistusjärjestelyt sekä viimekaudella tehdyt valmistajien sitoutumisilmoitukset ovat olleet bensaa liekkeihin. Ineos on näkynyt pitkään F1:ssä, mutta ei tuone mitään sellaista, mitä Daimler on tuonnut. Ja FIA ajaa kulukattoa F1:siin, joten tekninen osaaminen on vielä kovempi juttu kuin pelkkä raha.

Ei pitäisi tulla yllätyksenä F1:n seuraajalle. F1:ssä kaikki on spekulaatiota eli foliohattuilua paitsi tulosluettelo ja tallien julkaisemat sopimukset.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 503
Viestejä
4 523 400
Jäsenet
74 631
Uusin jäsen
Kuazzimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom