F1-kausi 2021

DRS:n voisi myös heivata hiuksista vittuun.

Lajia viedään koko ajan enemmän ja enemmän pleikkaripelien suuntaan, tämän pitäisi olla rata-autoilun kuninkuusluokka. Jos nuoriso ei sitä jaksa katsoa, niin mitä sitten? Ei ne jaksa muutenkaan mitään katsoa viittä minuuttia pidempään.
Ei lajin viihdyttäväksi tekemisessä ole mitään väärää. Täälläkin joka kisan jälkeen valitetaan, miten tylsää oli. On elitististä ajatella, että F1 olisi jotenkin muita urheilusarjoja tärkeämpi tai suurempi, se on vain yksi urheilusarja muiden joukossa ja samalla tapaa kamppailee silmäpareista kuin muutkin.
 
Sohaisen tässä tikulla kusiaispesää, mutta samalla tavalla kun DRS toi keinotekoisesti lisää ohituksia oltais samalla voitu tuoda lisäpainot autoihin tasapainottamaan tilannetta. Nuohan on ainaki olleet jossain sarjassa käytössä ja jos oikein muistan niin kisat ja aika-ajot huomattavasti tasaväkisempiä(voin kyllä muistaa väärin).
 
Sohaisen tässä tikulla kusiaispesää, mutta samalla tavalla kun DRS toi keinotekoisesti lisää ohituksia oltais samalla voitu tuoda lisäpainot autoihin tasapainottamaan tilannetta. Nuohan on ainaki olleet jossain sarjassa käytössä ja jos oikein muistan niin kisat ja aika-ajot huomattavasti tasaväkisempiä(voin kyllä muistaa väärin).

Varmaan näillä auton valmistajilla, mersu ja kumppanit ei olisi hirveästi kiinnostusta lyödä miljoonia auton kehitykseen, jos siitä rankaistaan lisäpainoilla, kun on kehittänyt paremman auton kuin muut.
F1:siin on aina kuulunut tää, että joku talli on parempi kuin muut, mutta ei sen tarviis olla näin kauan kuin esim. mersu on nyt ollut. Tai Ferrari Schumin aikaan.
 
Ei lajin viihdyttäväksi tekemisessä ole mitään väärää. Täälläkin joka kisan jälkeen valitetaan, miten tylsää oli. On elitististä ajatella, että F1 olisi jotenkin muita urheilusarjoja tärkeämpi tai suurempi, se on vain yksi urheilusarja muiden joukossa ja samalla tapaa kamppailee silmäpareista kuin muutkin.
No joo, en nyt tietenkään tarkoita että F1 pitäisi automaattisesti olla muiden sarjojen yläpuolella, monissa muissa sarjoissa näkee oikeasti paljon parempaa kisaamista. Tuntuu vaan kovin muoviselta kokeilulta nämä sprintit saada parempaa kisaamista. Parasta olisi jos autoilla voitaisi kunnolla seurata edellä ajavaa ja ohittaminen olisi mahdollisimman vaikeaa, ei vain siipi auki ohi siirtymistä, mitä se enimmäkseen nykyään on.
 
Varmaan näillä auton valmistajilla, mersu ja kumppanit ei olisi hirveästi kiinnostusta lyödä miljoonia auton kehitykseen, jos siitä rankaistaan lisäpainoilla, kun on kehittänyt paremman auton kuin muut.
F1:siin on aina kuulunut tää, että joku talli on parempi kuin muut, mutta ei sen tarviis olla näin kauan kuin esim. mersu on nyt ollut. Tai Ferrari Schumin aikaan.

En mie siis ole sen kannalla, että lisäpainot pitäisi olla matkassa. Järjettömät säännöt auton kehityksen suhteen vaan syö mielenkiintoa, esimerkkinä juuri mersun dominointi. Mitenpä ne muut tallit eroa kuroo kiinni jos käytännössä moottorin kehitys on kielletty. No toki Honda nyt on jo hyvin mersun kannassa kiinni, mutta montako kautta tässä mentiin mersun määrätessä tahdin.

Kuten tuossa yllä @Arrows sanoikin, tuo olisi juuri parasta kun autoilla voisi ajaa mahdollisimman lähellä seuraten ja hakea ohituspaikkaa. Nythän tuo on käytännössä täysin mahdotonta. Tai toki mahdollista, mutta renkaat kärsii liikaa kun pitoa ei ole.
 
Ensi vuodeksihan sääntöjä muutetaan toisen auton seuraamisen helpottamiseksi. Siivet muuttuu yksinkertaisemmiksi (ainakin etusiipi), korin ylimääräisiä lärpäkkeitä vähennetään ja autoihin tulee maaefekti (jossain määrin) taas käyttöön. Näitten pitäisi helpottaa seuraamista.
 
Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että uusien juttujen kokeilu on F1:sille hyvästä - ja ennen kaikkea niin, että muutoksia ei runnota suoraan koko kauden aikaiseksi jutuksi, vaan muutamalle viikonlopulle.

Lähinnä pohdituttaa se, että mikä noiden sprinttikisojen konkreettinen hyöty on normaalikisoihin verrattuna? Aika-ajot perjantaina määrää järjestyksen sprinttiskabaan, joka yleensä on sama "kuin aina ennenkin" (paitsi Bottakselta voi odottaa jotain hämärää ongelmaa ennen ratkaisevia eriä). Sprinttiskaba määrittää järjestyksen sunnuntain kisaan. En siis loppuunsa näe hirveää jännityselementtiä tässä uudistuksessa, ainakaan vielä tässä vaiheessa. Toiveessa tietysti on, että nyt sprintissä kuljettajat ovat aggressiivisempia ja kärkikuskeille sattuisi esim varikolla jotain jännää, mikä sotkee pakkaa sunnuntaille.

Enemmän olisi jännitettävää, jos järjestys sprinttiin olisi käänteinen MM-järjestys. Eli aika-ajot olisi edelleen sunnuntain pääkisaa varten, ja tämä sprintti olisi niiltä osin riippumaton juttu. Sprinttiin sitten mm-pisteet jakoon vanhan ajan malliin, eli
1. = 10p
2. = 6p
3. = 4p
4. = 3p
5. = 2p
6. = 1p

Niin kuskeilla olisi motivaatiota yrittää taistella hänniltä kärkeen, mutta saatava pistemäärä ei olisi kuitenkaan liian suuri sunnuntain pääkisaan verrattuna.

Lisäksi sprinteissä voisi olla oma moottorinsa (eli yhdellä koneella ajetaan kaikki kauden sprintit, ei saa käyttää esim treeneissä tai aika-ajoissa).
 
Miksei DRS voisi olla vapaasti käytössä, jos et ole Top 10?
Sitten Top 4-10 sijoilla olisi vaikka 2s DRS etäisyys?
Oikeeta kilpailua sen olla pitää. Jos voi ajaa lähellä niin normaalilla radalla voi ohittaa. Pitää toivoa, että ovat lyhentäneet tulevan viikonlopun DRS aluetta, taidolla ei ole muuten mitään merkitystä.

Vanhoilla autoilla näkee oikeeta kilpailua, vaikka ei nuokaan samalta vuodelta ole, mutta voi ajaa tosi lähekkäin.
 
Kyllä entisenä F1-fanina on tämä Mersun ja sitä ennen RB:n ylivoimaisuus oman mielenkiinnon viennyt jo vuosia sitten. Yli 10v menty, että joku talli on aivan ylivoimainen. Ei ole oikein mitään jännitettävää.
 
Kyllä entisenä F1-fanina on tämä Mersun ja sitä ennen RB:n ylivoimaisuus oman mielenkiinnon viennyt jo vuosia sitten. Yli 10v menty, että joku talli on aivan ylivoimainen. Ei ole oikein mitään jännitettävää.

Niin...ennen ylivoimaista Mersuaan Lewis Hamiltonilla oli vain 1 mestaruus+1 hopea..ja neljä kautta EI 3 joukossa..
 
Noh toivottavasti Mersu ja RedBull on tänä vuonna suunnilleen yhtä hyviä,niin nähään Hamiltonin ja Verstappenin välillä kunnon MM-taisto..

Harmi vaan ettei Bottaksen eväät taida sinne riittää :(
 
Ja ihan 2000-luvulla muuan Schumacher hallitsi lajia napaten 5 mestaruutta yhtäsoittoa.

Schumilla ei ollut ihan ylivoimaisia kausia läheskään niin paljon kuin Hamiltonilla. Räikkönen, Montoya ja Alonso pakotti Schumin ja Ferrarin oikeasti ajamaan mestaruudesta. Hamilton päässyt ajamaan ehkä 3-4 kautta suvereeniin mestaruuteen samaan tyyliin kuin Schumi 2004 Ferrarilla.
 
Schumilla ei ollut ihan ylivoimaisia kausia läheskään niin paljon kuin Hamiltonilla. Räikkönen, Montoya ja Alonso pakotti Schumin ja Ferrarin oikeasti ajamaan mestaruudesta. Hamilton päässyt ajamaan ehkä 3-4 kautta suvereeniin mestaruuteen samaan tyyliin kuin Schumi 2004 Ferrarilla.

2002 ja 2004 Schumi ajo ylivoimaseen mestaruuteen..oli todella tylsää seurata..
 
Ihmiseläin on hauska tapaus, aina kaiken on uudistuttava tai kasvettava, vaikka joku toimisikin ihan hyvin.
Ihmiseläin on muutosvastainen tapaus.

Hyvä että tuovat edes kolmeen kisaan tämän uudistuksen tuomaan maustetta kisaviikonlopuille, ekstra pitkä kausi muutenkin niin hyvä sauma kokeilla vähän uutta. Tiedä sitä vaikka kaiken alku ininän jälkeen katsojat ovat sitä mieltä, että ehdottomasti jätetään muutamiin kisoihin sprinttikisat, siihen asti jäämme jännityksellä odottamaan.
 
Hyvä että tuovat edes kolmeen kisaan tämän uudistuksen tuomaan maustetta kisaviikonlopuille, ekstra pitkä kausi muutenkin niin hyvä sauma kokeilla vähän uutta. Tiedä sitä vaikka kaiken alku ininän jälkeen katsojat ovat sitä mieltä, että ehdottomasti jätetään muutamiin kisoihin sprinttikisat, siihen asti jäämme jännityksellä odottamaan.
Onhan tämä jännä nähdä, mutta ongelmana on jo nyt kustannusrajoitukset.
Kuinka paljon näiden takia joudutaan ruuvvaan moottoreita löysemmälle? Kuinka paljon kehotetaan kuskeja oleen ottamatta riskejä?
Ajetaanko eka kokeilu vajailla jonossa, koska säästetään kaikki kisaan? Se olisi katsojille kokemus :D
 
Onhan tämä jännä nähdä, mutta ongelmana on jo nyt kustannusrajoitukset.
Kuinka paljon näiden takia joudutaan ruuvvaan moottoreita löysemmälle? Kuinka paljon kehotetaan kuskeja oleen ottamatta riskejä?
Ajetaanko eka kokeilu vajailla jonossa, koska säästetään kaikki kisaan? Se olisi katsojille kokemus :D
FIA:han myönsi yhteensä 600k $ "apurahaa" korvaamaan mahdollisia korjauskustannuksia per talli. Eli 200k $ per sprintti kisa JOS auto vaurioituu sprinttikisan aikana. Eihän tuo paljoa ole, varsinkaan jos tullaan Russel tyylillä 300 taulussa sivuponttoonista sisään :hmm: Mutta ehkä vähän kompensoi ettei tallien tarvitsisi ainakaan niin paljoa himmailla näissä kisoissa.
 
FIA:han myönsi yhteensä 600k $ "apurahaa" korvaamaan mahdollisia korjauskustannuksia per talli. Eli 200k $ per sprintti kisa JOS auto vaurioituu sprinttikisan aikana. Eihän tuo paljoa ole, varsinkaan jos tullaan Russel tyylillä 300 taulussa sivuponttoonista sisään :hmm: Mutta ehkä vähän kompensoi ettei tallien tarvitsisi ainakaan niin paljoa himmailla näissä kisoissa.
Tuohan suorastaan kannustaa suorittamaan kestävyystestejä juuri sprinttikisoissa.
 
Kyllä entisenä F1-fanina on tämä Mersun ja sitä ennen RB:n ylivoimaisuus oman mielenkiinnon viennyt jo vuosia sitten. Yli 10v menty, että joku talli on aivan ylivoimainen. Ei ole oikein mitään jännitettävää.
sanoisin että lähes koko historian ajan joku talli on ollut ylivoimainen. Tasaiset kaudet on olleet melko vähissä. Se vain aika kultaa muistot
 
sanoisin että lähes koko historian ajan joku talli on ollut ylivoimainen. Tasaiset kaudet on olleet melko vähissä. Se vain aika kultaa muistot

Silloin kun hetkellisesti on jonkinlainen tasapaino ja kilpailullinen asetelma niin ei sitä oikein kerkeä kunnolla arvostamaan kun menee niin nopeasti ohi. Jokin vaikkapa 2010 "championship standings" on aika kaunista katsottavaa kun on ihan taistelu usean tiimin kesken mestaruudesta kauden loppumetreille jne. Ja ironisesti tietty Vettelin kaltainen tyhjän radan prinssi ja lapanen sitten lopulta voittaa senkin niin ei näistä edes mitään kovin hehkeitä muistoja jää :facepalm:

Mutta siis, yleensä ne ylivoimaiset kaudet vaihtelee, ja yksi ylivoimainen talli vaihtuu toiseen ylivoimaiseen talliin. Nykytilanteessa en osaa sanoa tapahtuuko meikäläisen elinaikana vielä sitä että oikeasti Mersun ylivoima loppuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Kimin mestaruus vuonnahan oli todella kutkuttava tilanne kauden päätöskisassa. samoin on Häkkisen mestaruusvuosina ollut
 
sanoisin että lähes koko historian ajan joku talli on ollut ylivoimainen. Tasaiset kaudet on olleet melko vähissä. Se vain aika kultaa muistot
Joo enemmän noin ollut mutta kyllä niitä hyviä vääntojä oli mm. Mikalle/Schumilla, Kimi/muut mutta nämä viimeiset 10+ kautta on ollut pelkästään yhteen päätyyn. Kun se ylivoima ollut vielä sellaista, että se on kisasta toiseen taistellaan vaan 3. paikasta.
 
Mutta nyt taas tämä kausi näyttää paremmalta. Toivottavasti pysyy tasaisena loppuun asti

Tuskin pysyy. Verstappen näytti jo Imolassa vähän nopeutta, 22 sekkaa kaulaa Hamiltoniin vaikka olikin uusinta lähdöt ja kaikki. RB tulee viemään ja muut vikisee jos niillä kestää vain pakka kasassa.

No joo, oli siinä ne Hamiltonin pöyrähdykset. Yks ehyt kisa tarvitaan, niin näkee sen "oikean" voima suhteen.
 
Tuskin pysyy. Verstappen näytti jo Imolassa vähän nopeutta, 22 sekkaa kaulaa Hamiltoniin vaikka olikin uusinta lähdöt ja kaikki. RB tulee viemään ja muut vikisee jos niillä kestää vain pakka kasassa.
Tuo olisi vain positiivinen juttu, jos Red Bull pystyy vastaamaan Hamiltonin vauhtiin. Kahden kisan jälkeen Hamilton vain pisteen edellä.
 
Tuo olisi vain positiivinen juttu, jos Red Bull pystyy vastaamaan Hamiltonin vauhtiin. Kahden kisan jälkeen Hamilton vain pisteen edellä.

Ehdottomasti. Toivon kyllä, että tulisi tasainen taisto mestaruudesta edes yhdeksi kaudeksi
 
Tuskin pysyy. Verstappen näytti jo Imolassa vähän nopeutta, 22 sekkaa kaulaa Hamiltoniin vaikka olikin uusinta lähdöt ja kaikki. RB tulee viemään ja muut vikisee jos niillä kestää vain pakka kasassa.

No joo, oli siinä ne Hamiltonin pöyrähdykset. Yks ehyt kisa tarvitaan, niin näkee sen "oikean" voima suhteen.
Piti oikeasti taistella useita kierroksia eri kuskien kanssa, joten tuolla erolla voi pyyhkiä persettä, mutta kuitenkin nopein kierros kisan lopussa.

Jokohan tällä kaudella pääsee Monacossa kierroksella ohi ilman vinkumista, että lippuja pitäisi näyttää aikasemmin, kun oli ylimääräisiä vaikeuksia päästä "riittävän lähelle".
 
Sprinttikisa on tervetullut kokeilu. Käsi ylös jotka on perjantain ja lauantain harkat katsoneet alusta loppuun? Nyt jää yksi harkka pois, tiimit saa vähemmän dataa ja perjantaillekin tulee jotain katsottavaa.
 
Itse ainakin katson kaikki harjoitukset koosteena YouTubesta, aika-ajot ja kisat sitten suorana.

Suhtaudun skeptisesti sprinttikisoihin, mutta sittenhän sen näkee miten hyvin ne toimivat. Turha niitä on täysin lynkata etukäteen, halokin olisi jäänyt tulematta jos mielipiteitä kuunneltaisiin.
 
Kisaamistahan sitä mieluiten katsoo, tätä kun saadaan lisää niin en ymmärrä miksei miellyttäisi.
 
Itse en ikinä katso harkkoja, täytyy olla tekemisen puutetta jos niihin aikaansa uhraa
 
Koitan itse ainakin kaiken katsoa mitä katsottavissa on, jos vaan ehdin. Aina ei ihan kaikkea ennätä, mutta joka tapauksessa se auttaa virittymään kisaviikonlopun tunnelmaan.
 
Tässä vielä yksityiskohtaisesti selitettynä, miten sprintti aika-ajot toimii.



Tän videon perusteella ainakin odotan ihan mielenkiinnolla tota systeemiä.
Videossa oli lopussa myös heitetty idea eri aika-ajomalleista eri kisoihin ja sekin tois mielenkiintoa aika-ajoihin.

Hyvä, että kokeillaan uusia asioita ja parasta siinä on se, että niitä ei tarvii käyttää, jos se ei vaikuta hyvältä.
 
Paljon on libertyn aikana haikailtu monen toimesta takaisin Bernien aikaan, mutta pakko kyllä myöntää että liberty saa kyllä näitä kokeilujaan helpommin lävitse.
Tuskin Bernien aikana olisi ollut joustoa kokeilla asiaa x yhden tai kahden kisaviikonlopun ajan, vaan esimerkiksi tämä sprintti olisi runnottu läpi koko kaudeksi.

Hyvänä esimerkkinä tästä oli ne "yksi kierros per kuski" tyylin aika-ajot, jotka kyllä eivät olleet niistä huonoimmista ideoista.
Muttei ne kuitenkaan tämän nykyisen tasolla ole.

Vaikka pakko kyllä myöntää että tuo yhden kierroksen aika-ajo toi välillä ihan mielenkiintoisia lähtöruutuja, kun joku kärkikuskeista teki vahingossa jonkun 0,5 sekunnin virheen.

Ei välttämättä olisi huono idea ottaa osaan kisoista käyttöön tuo sprintti ja esimerkiksi Monacoon tuo yhden kierroksen quali.
Kun taas osassa kisoista voisi säilyttää nykyisen 15/10 nopeinta jatkoon tyylin.
 
Paljon on libertyn aikana haikailtu monen toimesta takaisin Bernien aikaan, mutta pakko kyllä myöntää että liberty saa kyllä näitä kokeilujaan helpommin lävitse.
Tuskin Bernien aikana olisi ollut joustoa kokeilla asiaa x yhden tai kahden kisaviikonlopun ajan, vaan esimerkiksi tämä sprintti olisi runnottu läpi koko kaudeksi.

Hyvänä esimerkkinä tästä oli ne "yksi kierros per kuski" tyylin aika-ajot, jotka kyllä eivät olleet niistä huonoimmista ideoista.
Muttei ne kuitenkaan tämän nykyisen tasolla ole.

Vaikka pakko kyllä myöntää että tuo yhden kierroksen aika-ajo toi välillä ihan mielenkiintoisia lähtöruutuja, kun joku kärkikuskeista teki vahingossa jonkun 0,5 sekunnin virheen.

Ei välttämättä olisi huono idea ottaa osaan kisoista käyttöön tuo sprintti ja esimerkiksi Monacoon tuo yhden kierroksen quali.
Kun taas osassa kisoista voisi säilyttää nykyisen 15/10 nopeinta jatkoon tyylin.
Muutenkin somessa paljon enemmän virallista sisältöä nykyään.
 
Ei välttämättä olisi huono idea ottaa osaan kisoista käyttöön tuo sprintti ja esimerkiksi Monacoon tuo yhden kierroksen quali.
Kun taas osassa kisoista voisi säilyttää nykyisen 15/10 nopeinta jatkoon tyylin.

Tämä kyllä kuulostaa omaan korvaan ihan järkevältä idealta.
Itse odotan noista kisoista joissa on sprintti sitä, että itse kilpailuun saa lähteä millä renkaalla haluaa. Ei enää tarvitse pelleillä aika-ajon kakkososiossa mediumeilla vaan voi ajaa millä haluaa. Toisi mukavasti mielenkiintoakin jos esim. hamilton lähtisi kisaan softilla ja verstappen hardilla. Ei tietäisi ennenkuin vasta ihan kisan lopussa että kuka voittaa.
 
FIA:han myönsi yhteensä 600k $ "apurahaa" korvaamaan mahdollisia korjauskustannuksia per talli. Eli 200k $ per sprintti kisa JOS auto vaurioituu sprinttikisan aikana. Eihän tuo paljoa ole, varsinkaan jos tullaan Russel tyylillä 300 taulussa sivuponttoonista sisään :hmm: Mutta ehkä vähän kompensoi ettei tallien tarvitsisi ainakaan niin paljoa himmailla näissä kisoissa.
Vähän perspektiiviä antamaan Bottaksen kolarin hinta oli Mersulle 2,1 miljoonaa dollaria. Williamsin tuskin paljoa pienempi.
 
Vähän perspektiiviä antamaan Bottaksen kolarin hinta oli Mersulle 2,1 miljoonaa dollaria. Williamsin tuskin paljoa pienempi.
Ainakin jossain määrin yleensä perillä oleva AMuS kertoi hinnaksi n. 1M puntaa. Melko turhaa spekulointia ilman avointa kirjanpitoa.
 
Vaikka Bottaksen ura onkin taputeltu huipputalleissa niin miksi ihmeessä Mercedes ottaisi Hamiltonin aisapariksi mahdollisesti huomattavasti enemmän haastavan (parissakin mielessä ehkä) kuskin?

Valtteri on tarpeeksi nopea, että tuskin joka kisassa jää kolmanneksi ja Hamiltonille pedataan suht mukavasti se 8:s mestaruus.
 
Milloinkahan tulee seuraava suomalainen maailmanmestari, voi olla ettei enään ikinä
 
Niin..onko nyt uusia lupauksia?

Kai sieltä taas tulee jossain vaiheessa sentään uus F1-kuski..
Karting puolella on joitakin ja pienemmissä formuloissa on yksi lupaava mutta saa koska tulee F3 sarjaan. Sen jälkeen nähdään todellinen potentiaali. Tarvittaisiin paljon enemmän harrastajia että seuraava F1 kuski tulisi suomesta.
 
Nykyään tarvii olla helvetisti rahaa, että pääsee sisään ykkösiin..
Sitäkin onneksi nykyään Suomesta löytyy, kiitos Wihurin ja Kempin. Erityisesti Wihuri on innokkaasti lähtenyt sponssaamaan vähänkään lupaavia suomalaiskuskeja. Laaksonen sai useamman vuoden Wihurilta sponssia, Bottas pääsi Williamsille/Mersulle osaltaan Wihurin sponssauksen ansiosta ja nykyään Wihuri taitaa tukea Tuukka Tapostakin.

Eli kyllä Suomestakin rahaa löytyy, vielä pitäisi vaan löytyä joltain tarpeeksi taitoakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom