F1-kausi 2020

No kyllä sillä pelivalinnalla on järkyttävän iso merkitys. Tuo F1 kötöstys ei millään päin sovi tuohon käyttöön, johan se tuossa viimekisassa kävi selväksi. Joku ei saanut teknisten ongelmien takia aikaa ollenkaan aika-ajoissa, ja selvästikään peliä ei ole siltä kantilta tehty, että mitään esports kisoja sillä ajettaisiin.

iRacing sitten taas ihan omassa kastissaan.

Verstappenilla ei varmasti mielenkiinto riitä tuollaisen arcaderäpellyksen kanssa pelailla, kun reaalimaailman kanssa sillä ei hirveästi ole tekemistä.
 
Muistaakseni ihan onnistuneita olivat ne F1:n viralliset esports-kisat aikaisempina vuosina, joissa taisi joku suomalainekin olla mukana. Ihan joka nettipeliä nuo tekniset ongelmat riivaa, myös sitä iRacingia.

Kumma jos Vertappenilla on noin erilainen asenne joihinkin muihin kuljettajiin verrattuna. :asif:
 
Joihinkin ... eihän siellä muita 2020 kauden F1 kuskeja ollut kuin Norris. Kummatkin vain naureskelee kyseiselle tekeleelle.
Indy ja F1 esport lähetyksiä kun vertaa, niin onhan se ero kuin yö ja päivä. Toinen sentään näyttää rehdiltä kilvan-ajolta. Chat keskustelut kisan aikana kans hyvin erinlaisia. Indyä kehutaan ja ihmetellään ja F1 oli pelkkää RESTART huutoa ja naureskelua.
 
Joihinkin ... eihän siellä muita 2020 kauden F1 kuskeja ollut kuin Norris. Kummatkin vain naureskelee kyseiselle tekeleelle.
Indy ja F1 esport lähetyksiä kun vertaa, niin onhan se ero kuin yö ja päivä. Toinen sentään näyttää rehdiltä kilvan-ajolta. Chat keskustelut kisan aikana kans hyvin erinlaisia. Indyä kehutaan ja ihmetellään ja F1 oli pelkkää RESTART huutoa ja naureskelua.
Kuskeja ne on entiset ja muidenkin sarjojen kuskit. Verstappen tuntuu olevan ainoa joka pystyy pelaamaan vain verenmaku suussa. :asif:

Indy yritti vakavampaa otetta ja F1 viihteellisempää. Varmasti molemmille löytyy katsojia. Ei yhtään yllätä jos siellä chatissa haukutaan ja naureskellaan kun pelataan "väärää peliä". :rofl2:
 
Eiköhän se aika tarkkaan ole tiedossa miksi kyseistä peliä tuossa yhteydessä pelataan. Ja se vastaus ei ole se, että se olisi tuossa käytössä parempi.
 
Eiköhän se aika tarkkaan ole tiedossa miksi kyseistä peliä tuossa yhteydessä pelataan. Ja se vastaus ei ole se, että se olisi tuossa käytössä parempi.
Tuskin ainoatakaan tuon sarjan peleistä on kukaan suuremmin kehunut miltään osa-alueelta. Taattua Codemastersia. :rofl2:
 
Kunhan Norris ja/tai Broadbent striimaa, niin viihdettä on tarjolla. Viralliset striimit menee siinä sivussa.
 
Kunhan Norris ja/tai Broadbent striimaa, niin viihdettä on tarjolla. Viralliset striimit menee siinä sivussa.
Norris on kyllä muuten huippu jätkä, mutta en kestä kuunnella sitä itkunaurua. Muuten toi nuori sukupolvi tuo F1:siin aivan toisenlaista rentoutta kuin mihin on tottunut. Pelkästään positiivisessa mielessä.

Mut tää e-sport skene ei kyllä pidemmän päälle jaksa kiinnostaa. Nyt katoin tuon Bahrainin gp:n ja linjoilla pysyin lähinnä Herbertin vuoksi. Jos ei oikeita kisoja saada enää käyntiin niin eipä haittaa vaikka koko moottoriurheilu lakkauttaisiin. Oon siitä saanut jo riittävästi nauttia ja perheonneakin se on paikoin koetellut. Riittävästi on jo saatu ja se riittää.

Mut jos kisat jatkuu ja kimi jatkaa niin totta kai katson.
 
Aioat hyvät ajopelit joita olen pelannut niin ovat F1 GP2, GP3, GP4 ja sitten myös FIA:n hyväksymä GTR2 ajosimulaattori. Tämä nyt oli vaan hauskanpitoa kuten täällä moni on sanonut.

Sitten mitä tulee tähän kauteen niin mielestäni kauden voisi perua koronasta johtuen ja sääästää autot ensi vuoteen. Näin säästyisi talleilla rahaa.
 
Eipä tässä paljoa "säästetä", ku tulot tippuu rytäkällä. Lomautuksia on varmasti tälläkin alalla. Isoiten iskee pienempiin talleihin.
Ja eikö se autojen kehityskin pistetty jäihin ja huolimatta siitä että päästäisiinkö ajamaan jo vaikka seuraavaan kalenterin mukaan olevaan kisaan, venyisikö kauden aloitus keskikesään tai ajettaisiinko yhtään kisaa. Niin McLarenia lukuunottamatta kaikki tallit käyttävät samoja autoja joilla oli tarkoitus aloittaa Australiassa, läpi tämän ja ensi kauden.

McLaren sai poikkeusluvan kehittää autoaan koska nykyiseen McLaren Renault koriin olisi aika mahdoton sovittaa Mersun koneita. McLaren kun on ilmoittanut pitävänsä kiinni aikeestaan siirtyä Renaultin moottoreista Mersun moottoreihin.
 
2021 kaudelle kehitys on jäädytetty. Tämä kausi kehitetään vielä täysillä, kunhan nyt tuo tähän ajankohtaan siirretty pakollinen kesäloma helpottaa.
 
Joihinkin ... eihän siellä muita 2020 kauden F1 kuskeja ollut kuin Norris. Kummatkin vain naureskelee kyseiselle tekeleelle.
Myös Latifi oli mukana.
Kahdeksan kisaa on ihan easy peasy, varsinkin jos kerran kautta voidaan tammikuulle. Kyllä se paras säästö tulee kuitenkin siitä, että saadaan ajettua mahdollisimman monta kisaa. Ei siitä että jätettäisiin ajamatta. Itse mietin eniten, että mitkähän on ne kisat joita voidaan ajaa joulu-tammikuussa. Varmaan Bahrain, Vietnam ja Abu Dhabi näin nopeasti tulee mieleen, mutta varmaan noita maita vielä löytyisi pari lisää, joissa lämpötila on kohdillaan silloin.
 
Myös Latifi oli mukana.
Kahdeksan kisaa on ihan easy peasy, varsinkin jos kerran kautta voidaan tammikuulle. Kyllä se paras säästö tulee kuitenkin siitä, että saadaan ajettua mahdollisimman monta kisaa. Ei siitä että jätettäisiin ajamatta. Itse mietin eniten, että mitkähän on ne kisat joita voidaan ajaa joulu-tammikuussa. Varmaan Bahrain, Vietnam ja Abu Dhabi näin nopeasti tulee mieleen, mutta varmaan noita maita vielä löytyisi pari lisää, joissa lämpötila on kohdillaan silloin.
Brasilia, Mexico jopa ehkä italiassa ja espanjassa voi ajaa vielä joskus marraskuussa. Onko jotain minimi lämpötilaa mikä pitää olla, että ajetaan vai kelpaako esim tuollainen kolea 10-15C
 
Brasilia, Mexico jopa ehkä italiassa ja espanjassa voi ajaa vielä joskus marraskuussa. Onko jotain minimi lämpötilaa mikä pitää olla, että ajetaan vai kelpaako esim tuollainen kolea 10-15C
Eikö ne talvitestikki tommosis ajeta, renkaiden lämmöt=toimivuus varmaan ekana on tulossa vastaan kun kone nyt pidetään tallissa lämmitettynä jolloin pysyy käynnissä toimivana pakkasellakin.
 
Ei muuta kuin nastat alle ja tammikuussa kymi ringiä ympäri.

Jos tämä korona ei tästä taitu kesän puoliväliin mennessä, lienee edessä vähintään tyhjille katsomoille ajelua.
 
Ei muuta kuin nastat alle ja tammikuussa kymi ringiä ympäri.

Jos tämä korona ei tästä taitu kesän puoliväliin mennessä, lienee edessä vähintään tyhjille katsomoille ajelua.
Voisin kuvitella, että ensin mietitään, voiko tallit lähteä paikanpäälle kisaamaan. Jos tosi hyvin käy, voisi katsomossakin olla porukkaa.
 
Miten luulette, että tilanne vaikuttaa tallien asemaan jatkossa? Itse veikkaan, että Williams ei ainakaan taloudellisesti selviä tästä tilanteesta...
 
Miten luulette, että tilanne vaikuttaa tallien asemaan jatkossa? Itse veikkaan, että Williams ei ainakaan taloudellisesti selviä tästä tilanteesta...
Zak Brown vaatii budjettikattoa alaspäin, tai muuten 2-4 tallia voi kaatua.
 
Miten luulette, että tilanne vaikuttaa tallien asemaan jatkossa? Itse veikkaan, että Williams ei ainakaan taloudellisesti selviä tästä tilanteesta...
Williamshan on jo pitkään ollut monesta muusta pikkutallista poiketen hyvinkin vakavarainen. Toisekseen heidän tulevaisuus ei riipu minkään ylemmän emoyhtiön osakkeenomistajien mielipiteistä, vaan Frank Williamsin innosta jatkaa. Ennemmin odotan, että kriisin pitkittyessä suuret autonvalmistajat päättävät lopettaa panostamisen kaikkeen "ylimääräisen", jota moottoriurheilu edustaa. Ferrari tuskin on heti lopettamassa, mutta Renault'n ja Mercedeksen kohtalo voi olla eri. Vielä F1:siä suurempi uhka on muilla moottoriurheilun kategorioilla. Pienet formulaluokat ja vakioautosarjat voivat kuolla kokonaan.
 
Jos kerran suuret tallit eivät saa heidän budjettikatosta vapautettua näitä asiaskastalleille tulevia osia. Vaihtoehtona tähän voi olla se että nämä tylysti lopettaa näiden osien tuottamisen. En tiedä mutta sopimuksissa voi olla pykälät tällaiseen. Jos isot tallit tekisivät näin niin silloin asiakastalleilla ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä se että heille tulevat osat irroitetaan näiden budjettikatosta.
 

– Tällä hetkellä tutkimme suljetun kilpailun logistisia ratkaisuja: miten saisimme ihmiset kisapaikalle, miten suojelisimme heitä, miten tekisimme siitä turvallista, keitä päästäisimme varikolle?

– Voisimme saada kahdeksan kilpailua ajettua, jos aloitamme lokakuussa. Eli jos haluatte takarajan, se on lokakuu. Ja jos aloittaisimme heinäkuussa, voisimme ajaa 19 kisan kauden, Brawn laskee huomauttaen mahdollisista kahden GP:n viikonlopuista.

– Mutta on olemassa myös vaihtoehto jatkamisesta ensi vuoden puolelle, ja sitä tutkitaan.
 
Fia ei pysty kyllä päättämään ajetaanko vai ei. Varmasti vielä joulukuussa mietitään että pitäskö sittenkin ajaa muutama kisa
 
Ja jos ensi vuoden puolelle meinaavat ajaa niin käytännössä samoilla autoilla jatkaisivat seuraavalla kaudella. Talleille järjettömän kallista aikaa kun ei saa autoa edes kehittää tällä hetkellä.
 
Ja jos ensi vuoden puolelle meinaavat ajaa niin käytännössä samoilla autoilla jatkaisivat seuraavalla kaudella. Talleille järjettömän kallista aikaa kun ei saa autoa edes kehittää tällä hetkellä.
No aikalailla samoille ne muutenkin ajaisivat. Sääntömuutokset menivät vuodella eteenpäin. Vähän itseä ärsyttää, sääntömuutokset siirrettiin ja joutuu odottamaan vuoden lisää ja katsella näitä "välikausia"..
 
Fia ei pysty kyllä päättämään ajetaanko vai ei. Varmasti vielä joulukuussa mietitään että pitäskö sittenkin ajaa muutama kisa
Uskon vakaasti, että FIA tekee oikean päätöksen... kauden jälkeen. :kahvi:
En tiedä olenko ainoa, jota ei kiinnosta yhtään nuo virtuaalikisat. Ja mekaanikkoja on jo aiemminkin käynyt sääliksi, mutta nyt vielä enemmän. Saavat pitää vuosilomansa aikana, jolloin ei saa poistua kotoa.
 
Uskon vakaasti, että FIA tekee oikean päätöksen... kauden jälkeen. :kahvi:
En tiedä olenko ainoa, jota ei kiinnosta yhtään nuo virtuaalikisat. Ja mekaanikkoja on jo aiemminkin käynyt sääliksi, mutta nyt vielä enemmän. Saavat pitää vuosilomansa aikana, jolloin ei saa poistua kotoa.

ei kans vois vähempää kiinnostaa virtuaalikisat
 
Kisan järjestäjät ovat ehdottaneet, että Spielbergissä sijaitseva Red Bull Ring voisi isännöidä toisen kilpailun seuraavalla viikolla. Asiasta kertoi radan omistavan Red Bullin moottoriurheiluneuvonantaja Helmut Marko Itävallan yleisradioyhtiölle. Markon mukaan kauden avauskisan järjestäminen olisi Itävallalle hyvää mainosta.

Radan edustajat ovat jo pyytäneet Itävallan hallitukselta lupaa järjestää kisa ilman yleisöä, ja maan urheiluministeri ilmoitti, ettei ole ajatusta vastaan.

Kalenterissa 19. heinäkuuta olevan Britannian gp:n järjestäjät kertoivat jo aiemmin ehdotuksestaan isännöidä kaksi kisaa peräjälkeen.

F1-pomot ovat sanoneet, että jos kausi saadaan alkamaan heinäkuussa, on 18–19 kisan kalenteri yhä mahdollinen. Kausi jatkuisi joulukuun lopulle tai mahdollisesti jopa tammikuuhun 2021 asti. Alun perin kauden piti alkaa 15. maaliskuuta ja käsittää ennätykselliset 22 kilpailua.

Useimmissa maissa kisojen ajaminen muutoin kuin ilman yleisöä on tuskin mahdollista ennen syksyä.
 
Williamshan on jo pitkään ollut monesta muusta pikkutallista poiketen hyvinkin vakavarainen. Toisekseen heidän tulevaisuus ei riipu minkään ylemmän emoyhtiön osakkeenomistajien mielipiteistä, vaan Frank Williamsin innosta jatkaa. Ennemmin odotan, että kriisin pitkittyessä suuret autonvalmistajat päättävät lopettaa panostamisen kaikkeen "ylimääräisen", jota moottoriurheilu edustaa. Ferrari tuskin on heti lopettamassa, mutta Renault'n ja Mercedeksen kohtalo voi olla eri. Vielä F1:siä suurempi uhka on muilla moottoriurheilun kategorioilla. Pienet formulaluokat ja vakioautosarjat voivat kuolla kokonaan.
Vakioautot on tosin aika paljon halvempia, sikäli kun autonvalmistajat itse edes pyörittää toimintaa. Pikkuformuloista nyt puhumattakaan.
Horner ehdotti, että pienemmät tallit voisivat ostaa valmiin auton kulujen säästämiseksi.

 
Kuulostaa epäuskottavalta suunnitelmalta. Mitä tekevät, jos taas esim. yhdellä tiimin mekaanikolla todetaan koronavirus torstaina? Kimi ja Vettel lähtevät yksityiskoneillaan kotiin ja kisa peruuntuu.
Eiköhän F1 budjetilla ole hyvinkin mahdollista tehdä todella suljettu ympäristö talleille, pressi yms kieltoon varikolle ja kaikki testataan tullessa ja keskenki asap testauksella niin että jos jollain todetaan se pystytään eristämään heti pois.
 
Uuutisen otsikko:
F1 saa jättimäisen pelastuspaketin – omistajataho myöntää karun tilanteen: koko kauden peruuntuminen on mahdollista


Lainaukset jutusta:

Gerg Maffei:
Joissain tapauksissa saatamme tehdä sellaista enemmänkin. On myös muita asioita, joilla voimme parantaa apua tarvitsevien tallien tilannetta,

Tällä hetkellä kauden alkamisen ajankohta on edelleen arvoitus. Maffein mukaan Libertyllä on valmiit suunnitelmat useiden eri skenaarioiden varalle. Myös koko kauden peruuntumiseen on varauduttu.
– Meillä on eri skenaarioita sille, ettei ajeta yhtäkään kilpailua ja toisaalta myös sille, että ajettaisiin 15–18 kilpailua ilman fanien läsnäoloa, Maffei kertoo.

Lisätty sisälllön kuvausta.
 
Viimeksi muokattu:

Lainaus jutusta:
F1-pomo paljasti: formulakauden avaus sinettiä vaille valmis!

Marko kertoi itävaltalaisella Ö3 radiokanavalla, että hanke on täyttämässä kaikki vaatimukset.

Kisan järjestäjät ovat käyneet neuvotteluja Itävallan viranomaisten, osavaltion edustajien ja F1-sarjan oikeudet omistavan Liberty Median kanssa.

Markon mukaan F1-kauden avaus on sinettiä vaille valmis. Aie voisi kaatua vain "koronaviruspandemian toiseen aaltoon".
 
Kertokaas autourheilumiehet, että ajetaanko jotain noista alemmista Formula sarjoista yhdenmukaisella kalustolla vai onko sielläkin sama juttu kuin F1:ssä että kaikki kehittää itse autoaan omiin suuntiin ja tämä sitten johtaa isoihin eroihin eri tallien välillä?
 
En oo ihan varma nykyään mutta ainakin ennen GP2:ssa oli kaikilla talleilla sama moottori ja kori.
 
Ei tietenkään ole sallittu kehitystä. Tarkoitushan on selvittää paras kuski. Tiimien välillä on kyllä eroja valmistautumisessa, resursseissa, tietämyksessä säädöistä...

F2 ja F3 on täsmälleen samat, ja Formula 3 (jota itse asiassa edellä mainittu F3 ei käytä) sekä Formula 4 -luokitukseen sopivia runko- ja moottorivalmistajia on useampi mutta tuskin koskaan useampaa samaan aikaan samassa sarjassa. Edellä mainittujen kahden lisäksi moni kansallinen tai alueellinen sarja käyttää jotain vastaavaa yksityyppiautoa mutta joka ei virallisesti noihin luokituksiin sovi.
 
Tosin juuri resurssit ratkaisee paljon noissa alemmissa luokissa. Ei ole sattumaa että melkein aina joku tietty tiimi hallitsee vuosia jotain tiettyä sarjaa, vaikka kuinka on "samat vehkeet". Karrikoiden voi sanoa että F2/3:n yms sarjoissa huonompikin kuski pärjää niissä huipputiimeissä ihan eri lailla kuin jossain toisessa.
 
Valtterikin näyttää ajelevan iRacingiä.

8a421d7d-8f7b-4a7f-9e46-e6169657904d.jpg
 
Mielenkiintoista nähdä, kun kausi jossakin vaiheessa (Itävallassa?) käynnistyy, kuinka nopeasti kuskit löytävät jälleen ajorytmin. Monelle voi olla ensimmäinen kerta sitten taaperoiän, kun ei ole ajanut kilpaa moneen kuukauteen. Oletan, että kuljettajat harjoittelevat kotona simulaattoreilla, mutta joillekin voi jäädä "karanteeni/sohvaperuna"-moodi päälle, nyt kun kenties ensimmäistä kertaa elämässään on ollut oikeasti aikaa vain löysäillä. Se voi kostautua kauden ensimmäisissä kisoissa.

Näkisin, että Bottas voi vielä yllättää kauden avauksessa. Veikkaan nimittäin hänen harjoittelevan Hamiltonia ahkerammin. Toisaalta emme edelläänkään ole täysin varmoja tallien voimasuhteista, ja vaikka tehtaat ovat olleet kiinni, insinööreillä on varmasti kotonaan ollut talvitestien data käytössä. Neweyt ja kumppanit ovat kerrankin saaneet rauhassa pohtia asioita. Ehkäpä näemme - näin toivon - yllätyksellisiä kisoja, jos ja kun kausi pääsee starttaamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 394
Viestejä
4 929 263
Jäsenet
79 355
Uusin jäsen
Erkki69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom