Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vahvistettu, Hartley ajaa Austinissa:Toro Rosso harkitsee yllätysvetoa Gaslyn korvaajaksi:
"Porschen riveissä kestävyyskilpailuiden MM-sarjassa kisaava Brendon Hartley on saamassa ajomahdollisuuden Toro Rossolla USA:n osakilpailuun. Autosportin mukaan talli testaa myös mahdollisuutta kiinnittää Hartley tallin toiseksi kisakuljettajaksi ensi kaudeksi.
.
27-vuotias Hartley kuului takavuosina Red Bullin junioriohjelmaan. hän toimi tallin reservikuljettajana 2009 ja 2010, ajaen muutaman testipäivän. Red Bull -siteiden katkettua mies siirtyi kestävyyskilpailuiden pariin, joissa hän on tahkonnut menestystä Porschen ratissa. Le Mansin 24 tunnin ajon voiton lisäksi mies on hyvin lähellä tämän vuoden maailmanmestaruuden voittamista."
Todellinen yllätysnimi nousemassa F1-kuljettajaksi jo seuraaavaan osakilpailuun - Toro Rossolla hurjat suunnitelmat | SuomiF1
Kyseinen Hartley ajaa siis P1-luokassa WEC:ssä ja hänellä on jo mestaruus sarjasta vuodelta 2015, joten superlisenssi löytyy.
On sen luokan itkijä, että leikköhän kenenkään tallin puitteet riittäisi herralle enää tätänykyä.Ei sen Renaultin kanssa välttämättä ole yhtään iloisempi Alonso rataa kiertämässä..
On sen luokan itkijä, että leikköhän kenenkään tallin puitteet riittäisi herralle enää tätänykyä.
No mielipidehän se tuokin. Itsellä tuntuu enemmän siltä, että ne parhaat ajovuodet on kiitänyt ohi Alonson kohdalla samaan tapaan kuin Räikkösellä. Satunnaisia väläytyksiä tulee, mutta tulosten jatkuva saavuttaminen jää toteuttamatta (osittain auton takia ja osittain omien ajovalintojen vuoksi).Sanotaan näin, että jos itekkin tietäisin oman potentiaalin (mikä Alonsolla on aika korkealla tasolla), niin itkisin jos joutuisin ajaa paskalla kalustollla.
Harmi vaan, että Alonso on ollu monesti väärässä paikassa väärään aikaan ja pyöri Ferrarilla monta vuotta ilman tulosta ja nyt McLarenilla sama.
Sit pohdintaa... kauanhan Ferrari on sellanen "maaginen" talli mihin kaikki haluaa? Ne onnistuu vähän väliä kusemaan omat hommansa siihen malliin, että tulee tälläsiä 10 vuoden kuivia kausia.
EDIT: Jaa meni puurot ja vellit sekaisin (eurot ja punnat); ei se tallien budjettiero olekaan kuin 10% luokkaa kahdella kärki tallilla (Ferrari & MB).
Vapaa ensi kauden jälkeen.Verstappen jatkaa 2020 asti. Räikkönen lopettaa 2018. Ricciardo menee siis Ferrarille, vai miten sillä on sopimusta jäljellä?
Oma analyysi 100% sama kun luin uutisen.Verstappen jatkaa 2020 asti. Räikkönen lopettaa 2018. Ricciardo menee siis Ferrarille, vai miten sillä on sopimusta jäljellä?
Hintaan saat lisätä VPN:n ainakin niin kauan kunnes uusi tv-sopimus on tehty Suomeen ja jos se on sellainen ettei MTV maksa myös nettiyksinoikeuksista.
Noh eiköhän VPN ala olemaan jo aika perus juttuja, ainakin tekin foorumilla Freedomea saa tarjouksista 15€ vuosiHintaan saat lisätä VPN:n ainakin niin kauan kunnes uusi tv-sopimus on tehty Suomeen ja jos se on sellainen ettei MTV maksa myös nettiyksinoikeuksista.
Live stream offerings will only be made available in markets where it does not clash with pre-exiting television deals that have guaranteed exclusivity.
F1 plans online streaming service for 2018 season
Sitten on tietty myös se, että yleisimmät VPN:t eli niiden käyttämät serverit voidaan bannata missä esim. Netflix on ollut aika tehokas.Noh eiköhän VPN ala olemaan jo aika perus juttuja, ainakin tekin foorumilla Freedomea saa tarjouksista 15€ vuosi
C-More on 9 x 24,95€ = 224,55€/kausi.MotoGP:n virallinen nettikatselu maksaa vajaat 150 € kilpakaudelta, joskin siihen kuuluu myös katseluoikeus arkistoon, josta löytyy vanhoja kisoja 90-luvulta alkaen. En usko, että F1-sarjaa voi sen halvemmalla seurata vaikka lisäherkut puuttuisivatkin. Toivottavasti siihen pakettiin sitten älytään lisätä vähintään pikkuformulat ellei sitten koko viikonlopun oheisluokkia.
Maikkarin kisastudio on tällä kaudella viimein onnistunut saavuttamaan kipukynnystä parempia tuloksia, joten kun yhdellä maksulla saa myös MotoGP-kisat ja vähän talviurheiluakin, niin enpä oikeastaan ole kiinnostunut kilpailevista tuotteista.
Niin, eli kun F1-paketti on vaikka 200 €/vuosi, niin et oikeastaan voita mitään, jos tarjonta on suppeampi.C-More on 9 x 24,95€ = 224,55€/kausi.
Noh, saa nyt nähdä miten hinnoittelevat ja onko semmoista ylipäätään täällä tarjolla. Parinkympin ero voisi kyllä jo olla sellainen, että otan mieluummin halvemman vaihtoehdon ja laitan sen pari kymppiä johonkin muualle.Niin, eli kun F1-paketti on vaikka 200 €/vuosi, niin et oikeastaan voita mitään, jos tarjonta on suppeampi.
Itse asiassa pelkästään formuloita varten C-moren saa tällä kaudella pienellä kikkailulla hintaan 7 x 24,95 e = 174,65 e.C-More on 9 x 24,95€ = 224,55€/kausi.
Maikkari on kyllä parantanut lähetystensä laatua. Sinänsä harmi etteivät tarjoa pelkkää F1-pakettia. Periaatteessa voisivat jopa alkaa tarjoamaan jos ei ole nää yksinoikeutta. Omalla kohdallani ainoa syy tilata tuota on F1, eli jos vaihtoehdoksi tulisi tuommoinen 150€ kausipaketti, niin varmasti vaihtuisi.
Kyllä ne suostuvat, jos niiden on pakko. Mersu ehkä vielä voisi vain lähteä pois formuloista mutta Ferrarin on pakko jäädä, se on maineensa vanki.Radikaali ehdotus: F1-talleille väläytetään tiukkaa kulukattoa
Mitäs mietteitä tuosta? En jaksa uskoa että fefe tai mersu suostuu
Kisatoiminnan järkevyys riippuu siitä, mitä tulee takaisin. Esimerkiksi Mercedekselle kisatoiminta on järkevää nykyisellään. Mainosarvo on hyvin suuri ja tallin pyörittämisen loppusumma on pyöreä nolla (kausi 2016). Sivukuluja varmaan tulee, mutta ne on sitten olemattoman pieniä summia. Jos mennään tasabudjeteilla, mainosarvo saattaa jäädä murto-osaan nykyisestä, mikäli päätyykin pyörimään sijoille 7-12. Äkillisenä romahduksena etenkin. Jos sisään tuleva rahavirta pysyy suhteellisesti samana, homma kääntyy tappiolliseksi kaikin puolin. Ei se raukkamaista ole, jos hyppää kelkasta pois sen vuoksi, että homma ei enää olekaan hyvää liiketoimintaa. Tuskin Mercedeksen päättävät tahot ensisijaisesti urheilulliset arvot mielessään tallin olemassaolosta päättävät, vaikka jos tallin johto urheilullisten arvojen vuoksi hommaa tekisikin.Kyllä ne suostuvat, jos niiden on pakko. Mersu ehkä vielä voisi vain lähteä pois formuloista mutta Ferrarin on pakko jäädä, se on maineensa vanki.
Minä en ymmärrä, miksi ihmiset ajattelevat, että jos osallistumisen hinta laskee 500 miljoonasta eurosta 100 miljoonaan euroon, niin suurille autovalmistajille sarjasta tulee arvoton. Eihän se niin ole, koska halvempi hinta tekee kisatoiminnasta järkevämpää. Jos joku on niin raukkamainen, ettei uskalla kilpailla toisia vastaan tasaisilla resursseilla, niin sitten F1 voi paremmin ilman sellaisia epäterveitä osallistujia.
Esimerkkiä voidaan hakea Formula E -sarjasta. Siellä autot ovat hyvin pitkälti standardoituja (joskin rajoituksia löysennetään tulevina vuosina) ja kulut ovat hyvin pieniä. Mukana on niin isoja tehtaita kuin pieniä nyrkkipajoja. Tallit voivat olla olemassa sulassa sovussa siinä, missä F1:ssä riidellään jatkuvasti ja tallit nokittelevat vuoroin toisiaan ja vuoroin FIA:aa. Audi, Mercedes, Renault, Jaguar, Citroën...
Eri asia on, miten tuollaista voi valvoa. Ei sitä ennenkään voitu ja siksi moiset ehdotukset hylättiin jopa FIA:n taholta. Niin kauan kun tarkemmin ei tiedetä, mitä "kulukatto" käytännössä tarkoittaa ja kuinka sitä kontrolloidaan, niin on ihan turha spekuloida enemmän. Helppoa on heittää ilmoille sana "budjettikatto" ja ajatella asioiden tapahtuvan itsestään.
Johdonmukaisempaa lieneisi rajoittaa henkilöstön määrää tai "kehitysresursseja" jollain selkeästi mitattavalla tavalla. Tallilla saa olla yksi tehdas, jossa saa työskennellä enintään N kappaletta ihmisiä yhdellä sektorilla ja M kappaletta toisella.
Suuret tallit tuhlaavat paljon rahaa sellaisiinkin asioihin, joista ei saa kilpailullista etua, mutta jotka voivat jopa lisätä F1-sarjan vaikuttavuutta, kun tallit tuovat paikalle isoja motorhomeja ja muuta toimintaa.
Kyllä siinä aika monta vuotta saa niellä pölyä, jotta 300-400 miljoonan euron vuotuinen säästö budjetissa muuttuisi yhtäkkiä persnetoksi. Muistaakseni edes mestaritalli ei saa tuollaista summaa palkintorahaa nykyisellä voitonjaolla. Hatusta ravistan, että ne tallikohtaiset korruptiobonukset ovat luokkaa puolet tallien kokonaistuloista.Jos mennään tasabudjeteilla, mainosarvo saattaa jäädä murto-osaan nykyisestä, mikäli päätyykin pyörimään sijoille 7-12. Äkillisenä romahduksena etenkin. Jos sisään tuleva rahavirta pysyy suhteellisesti samana, homma kääntyy tappiolliseksi kaikin puolin.
(Seuraava on pienesti nousuhumalaista tajunnanvirtaa, en vastaa tekstin mahdollisesta sekavasta rönsyilystä )Minä en usko, että mainosarvoa voidaan mitata suoraan rahassa. Arvioita on aina olemassa, mutta kun Mersukin on ollut F1-sarjassa läsnä vuosikymmeniä ja lisäksi se edustaa muissa sarjoissa, niin on hyvin vaikea osoittaa sormella, että mikä kaikki on saatu F1-sarjassa kilpailemisella ja mikä jonkin muun seurauksena. Missään nimessä Mersu ei saa suoraan F1:iin liittyvinä tuloina takaisin sitä summaa, minkä se tallin pyörittämiseen sijoittaa, se on tuubaa. Kuluja voi selitellä korkeintaan sillä, että ilman formuloita pitäisi laittaa hirveä summa euroja muuhun mainontaan.
Lajin vetovoima ei periaatteessa laske sillä, että budjetteja leikataan valtaosalla. Tällöin F1-presenssistä tulee halvempaa ja sen etu muuhun mainontaan nähden voi ainoastaan kasvaa, koska saman näkyvyyden saa aiempaa pienemmällä summalla. Jos Mersu on paska eikä pärjää formuloissa, niin sen on toki helpompaa vetäytyä ja tyytyä valehtelemaan olevansa paras.
Kyllä siinä aika monta vuotta saa niellä pölyä, jotta 300-400 miljoonan euron vuotuinen säästö budjetissa muuttuisi yhtäkkiä persnetoksi. Muistaakseni edes mestaritalli ei saa tuollaista summaa palkintorahaa nykyisellä voitonjaolla. Hatusta ravistan, että ne tallikohtaiset korruptiobonukset ovat luokkaa puolet tallien kokonaistuloista.
Edit: Autosportin näkemys talleille maksettavista menestysbonuksista herran vuonna 2017:
97 M$ – Mercedes
88 M$ – Red Bull
77 M$ – Ferrari
72 M$ – Force India
67 M$ – McLaren
69 M$ – Williams
Tuosta näkee, ettei mestaruuden ja romahtamisen välinen ero kylmässä käteisessä mitattuna ole juuri mitään. Maksettavat summat määräytyvät kolmen edellisen kilpakauden sijoitusten perusteella, mikä myös tasapainottaa heilahteluita.
P.S. Isoille talleille maksettavat korruptiorahat:
103 M$ – Ferrari
74 M$ – Mercedes
74 M$ – Red Bull
30 M$ – McLaren
10 M$ – Williams
Tietyt tallit tekevät siis vähemmän rahaa voittamalla kuin pelkästään olemalla läsnä sarjassa. Tämä toki, ainakin toivottavasti, tulee muuttumaan ensi vuosikymmenellä.
Jos joku Mersu lähtee ovet paukkuen formuloista, niin se tulee julkisuudessa syyttämään budjettikattoa tai sarjan teknistä taantumusta tai rasisteja tai ufoja, mutta syy on kuitenkin siinä, että siltä on viety epärehellisellä toiminnalla hankitut karkit pois. Ne, jotka jäävät, tulevat tukemaan ajatusta budjettikatosta, mikäli se vain saadaan toteutettua tavalla, joka kestää päivänvalon.
Onhan tuossa Toro Rossolla vaarana suorastaan romahtaa tallipisteissä ennen kauden loppua. Renault'n paketti on edelleen niin epäluotettava, että pienellä tuurilla keskeytykset kasautuisivat tehdastallin harteille ja sitä myöten Toro Rosso pitäisi heidät takanaan.
Edit: Nyt ku tarkemmin miettii tota, ni sehän kylmänviileesti vaan sanoi toivovansa, ettei fanit enää tulisi paikalle ensivuonna. Taitaa vähän viirata kaverilla päässä, psykologisiin testeihin oitis.
Venäläiskuski Daniil Kvjat ei aja enää formula ykkösissä Red Bullin tai sen sisartiimin Toro Rosson väreissä, itävaltalaistallin neuvonantaja Helmut Marko vahvistaa.
Kvjatin F1-ura lähti alamäkeen alkukaudella 2016, kun Max Verstappen korvasi hänet neljän kisan jälkeen Red Bullilla. Sen jälkeen venäläinen on ajanut Toro Rossolla kuusi pistesijaa, joista viimeisimmän viikonloppuna Yhdysvalloissa.
Tällä kaudella 23-vuotiaalta Kvjatilta on jäänyt väliin Malesian ja Japanin kisat, sillä Red Bull ajatti noissa kilpailuissa Pierre Gaslya Toro Rosson toisessa autossa. Austinissa Kvjat palasi ajohommiin, kun Gaslylla oli muita velvollisuuksia, mutta nyt pestejä ei ole enää luvassa.
– Kvjat ei palaa enää uudestaan, Red Bullin F1-ohjelman kuskivalinnoista vastaava Marko vahvistaa saksalaiselle Auto Bildille.
– Emme usko, että hän voi kääntää kurssiaan pitkällä tähtäimellä.
Samalla Marko vahvisti, että Gasly ja Yhdysvalloissa F1-debyyttinsä tehnyt Brendon Hartley ajavat kaikki kauden kolme viimeistä kilpailua Toro Rossolla.
– Katsomme sen jälkeen, mitä tapahtuu.
Kvjat on ajanut F1-urallaan 72 kisaa ja saavuttanut kaksi palkintosijaa.
Mua ei haittais vaikka ei siellä olisikaan. Vittumainen kakara lähinnä.F1 tarvitsee Verstappenin kaltaisia persoonia.
Kvyatin F1-ura taitaa olla paketissa, ainakin RB/Toro Rosso-akselilla, enkä usko että mies enää muualtakaan töitä saa..