F1 kausi 2017

Toro Rosso harkitsee yllätysvetoa Gaslyn korvaajaksi:

"Porschen riveissä kestävyyskilpailuiden MM-sarjassa kisaava Brendon Hartley on saamassa ajomahdollisuuden Toro Rossolla USA:n osakilpailuun. Autosportin mukaan talli testaa myös mahdollisuutta kiinnittää Hartley tallin toiseksi kisakuljettajaksi ensi kaudeksi.
.
27-vuotias Hartley kuului takavuosina Red Bullin junioriohjelmaan. hän toimi tallin reservikuljettajana 2009 ja 2010, ajaen muutaman testipäivän. Red Bull -siteiden katkettua mies siirtyi kestävyyskilpailuiden pariin, joissa hän on tahkonnut menestystä Porschen ratissa. Le Mansin 24 tunnin ajon voiton lisäksi mies on hyvin lähellä tämän vuoden maailmanmestaruuden voittamista."
Todellinen yllätysnimi nousemassa F1-kuljettajaksi jo seuraaavaan osakilpailuun - Toro Rossolla hurjat suunnitelmat | SuomiF1

Kyseinen Hartley ajaa siis P1-luokassa WEC:ssä ja hänellä on jo mestaruus sarjasta vuodelta 2015, joten superlisenssi löytyy.
 
Toro Rosso harkitsee yllätysvetoa Gaslyn korvaajaksi:

"Porschen riveissä kestävyyskilpailuiden MM-sarjassa kisaava Brendon Hartley on saamassa ajomahdollisuuden Toro Rossolla USA:n osakilpailuun. Autosportin mukaan talli testaa myös mahdollisuutta kiinnittää Hartley tallin toiseksi kisakuljettajaksi ensi kaudeksi.
.
27-vuotias Hartley kuului takavuosina Red Bullin junioriohjelmaan. hän toimi tallin reservikuljettajana 2009 ja 2010, ajaen muutaman testipäivän. Red Bull -siteiden katkettua mies siirtyi kestävyyskilpailuiden pariin, joissa hän on tahkonnut menestystä Porschen ratissa. Le Mansin 24 tunnin ajon voiton lisäksi mies on hyvin lähellä tämän vuoden maailmanmestaruuden voittamista."
Todellinen yllätysnimi nousemassa F1-kuljettajaksi jo seuraaavaan osakilpailuun - Toro Rossolla hurjat suunnitelmat | SuomiF1

Kyseinen Hartley ajaa siis P1-luokassa WEC:ssä ja hänellä on jo mestaruus sarjasta vuodelta 2015, joten superlisenssi löytyy.
Vahvistettu, Hartley ajaa Austinissa:

"Brendon Hartley will make his Formula 1 debut for Toro Rosso at the United States Grand Prix, as exclusively predicted by Motorsport.com.
The Kiwi racer has been drafted in as replacement for Frenchman Pierre Gasly, who will be competing in the Super Formula Championship finale in Japan instead.

With Hartley having fallen off the F1 radar in recent years as he focused on sportscars, the call-up is a big shock.

"What an amazing feeling,” said the 27-year-old. “This opportunity came as somewhat of a surprise, but I never did give up on my ambition and childhood dream to reach F1."
Hartley joins Toro Rosso for Austin F1 race

:tup:
 
Alonso jatkaa Mäkillä ensi kaudellakin:

"Fernando Alonso will remain at the McLaren Formula 1 team next year after finally signing a contract extension that was announced on Thursday.
Although Alonso was widely expected to stay at the Woking-based team, speculation about his future had been rife for months after another torrid season in the Honda-powered car."
Alonso extends McLaren contract for 2018 season

Sopimuksen pituudesta ei ole tietoa, mutta itse veikkaisin sen riippuvan ensi kauden tulostasosta.
 
Ei sen Renaultin kanssa välttämättä ole yhtään iloisempi Alonso rataa kiertämässä.. :D
 
On sen luokan itkijä, että leikköhän kenenkään tallin puitteet riittäisi herralle enää tätänykyä.

Sanotaan näin, että jos itekkin tietäisin oman potentiaalin (mikä Alonsolla on aika korkealla tasolla), niin itkisin yhtälailla jos joutuisin ajaa paskalla kalustollla. :think:

Harmi vaan, että Alonso on ollu monesti väärässä paikassa väärään aikaan ja pyöri Ferrarilla monta vuotta ilman tulosta ja nyt McLarenilla sama.

Sit pohdintaa... kauanhan Ferrari on sellanen "maaginen" talli mihin kaikki haluaa? Ne onnistuu vähän väliä kusemaan omat hommansa siihen malliin, että tulee tälläsiä 10 vuoden kuivia kausia.
 
Viimeksi muokattu:
Sanotaan näin, että jos itekkin tietäisin oman potentiaalin (mikä Alonsolla on aika korkealla tasolla), niin itkisin jos joutuisin ajaa paskalla kalustollla. :think:

Harmi vaan, että Alonso on ollu monesti väärässä paikassa väärään aikaan ja pyöri Ferrarilla monta vuotta ilman tulosta ja nyt McLarenilla sama.

Sit pohdintaa... kauanhan Ferrari on sellanen "maaginen" talli mihin kaikki haluaa? Ne onnistuu vähän väliä kusemaan omat hommansa siihen malliin, että tulee tälläsiä 10 vuoden kuivia kausia.
No mielipidehän se tuokin. Itsellä tuntuu enemmän siltä, että ne parhaat ajovuodet on kiitänyt ohi Alonson kohdalla samaan tapaan kuin Räikkösellä. Satunnaisia väläytyksiä tulee, mutta tulosten jatkuva saavuttaminen jää toteuttamatta (osittain auton takia ja osittain omien ajovalintojen vuoksi).

Eiköhän tuo Ferrari tule säilyttämään ikonisen asemansa kuninkuusluokassa niin kauan kuin siellä ajetaan. Aika vaikea tuollaista statusta saanutta tallia on syrjäyttää kun kausibudjettikin on noin 20% suurempi kuin seuraavalla tallilla (MB).

EDIT: Jaa meni puurot ja vellit sekaisin (eurot ja punnat); ei se tallien budjettiero olekaan kuin 10% luokkaa kahdella kärki tallilla (Ferrari & MB).
 
EDIT: Jaa meni puurot ja vellit sekaisin (eurot ja punnat); ei se tallien budjettiero olekaan kuin 10% luokkaa kahdella kärki tallilla (Ferrari & MB).

Budjettikurin vuoksi näin. Ilman säästö sääntöjä Ferrari työntäisi tuonne luultavasti kaikki rahansa ja vähän ylikin...
 
Enpä oo ennen tuota miettinytkään sen suuremmin, mutta pitää kyllä paikkansa, että italiaanot kusee tasaisin väliajoin tallinsa hoitamisen. Ferkku olisi voinut pysyä aivan kärkitallina koko tämän vuosituhannen, jos ei menisi heti tunteisiin tallin johdolla ja taustapiruilla kun ei tulosta tule (ja maan medialla). Tuon tallin statuksen takia siellä on aina vähintään yksi sarjan top3-kuskeista, mutta jos kärsivällisyyttä olisi lisää, talli olisi voinut nousta tälle tasolle esim. nyt turboaikakaudella jo 2015 kun aihio oli hyvä.
 
Max on tehnyt jatkosopimuksen Red Bullin kanssa 2020 asti:
Sotakirveet haudattu - Max Verstappen pitkään jatkosopimuksen Red Bullin kanssa | SuomiF1

Alonso saattaa ottaa osaa taas yhteen isoon kisaan Amerikoissa:
"Monacossa Alonso on jo voittanut ja Indy500:ssa hän teki debyyttinsä tällä kaudella. Alonso totesi torstaina Yhdysvaltojen GP:n yhteydessä, että seuraavaksi hän aikoo siirtää huomionsa formulatehtäviensä lisäksi Le Mansiin, johon 18. helmikuuta ajettava Daytonan kisa olisi oivaa preppausta.

– En saanut totutella Indy500-kisaan saman tyyppisellä kilpailulla, joten se oli iso haaste. Olin kilpailukykyinen ja tunsin oloni hyväksi, mutta jos haluan valmistautua paremmin Le Mansiin, siihen on varmasti muita mahdollisuuksia, Alonso kommentoi viitaten Daytonan kisaan.

McLarenin toimitusjohtaja Zak Brown tukee suojattinsa tavoitteita.

– Jos Fernando haluaa Daytonaan ja meillä on paikka vapaana, ilmoitamme hänet mukaan mielellämme, Brown toteaa."
Alonsolla taas formuloiden ulkopuolisia suunnitelmia – McLaren-pomolta lupa
 
Verstappen jatkaa 2020 asti. Räikkönen lopettaa 2018. Ricciardo menee siis Ferrarille, vai miten sillä on sopimusta jäljellä?
 
Ritsardosta sanotaan usein, ettei Vettel halua enää uudestaan hänen tallikaverikseen. Hänen tiimihenkensä sopisi paremmin myös Mercedesille. Veikkaan Bottasin saavan kenkää ensi kaudella ja Ricciardon tulevan hänen tilalleen. Luulen, että Bottas kiinnostaa edelleen Ferraria, joten hänet palkattaneen sitten Kimin tilalle, mikäli Kimi ei pärjää selvästi viime vuosia paremmin. Voittoja se vaatisi. Toinen mahdollisuus olisi se Renault, sillä Red Bull luultavasti kutsuisi Sainzin takaisin.

Ricciardo on se avain kuskimarkkinoille. Mikäli hän ei liiku, niin voi olla, ettei kärkitalleissa nähdä ollenkaan muutoksia.
 
Hintaan saat lisätä VPN:n ainakin niin kauan kunnes uusi tv-sopimus on tehty Suomeen ja jos se on sellainen ettei MTV maksa myös nettiyksinoikeuksista.

Live stream offerings will only be made available in markets where it does not clash with pre-exiting television deals that have guaranteed exclusivity.

F1 plans online streaming service for 2018 season
 
Hintaan saat lisätä VPN:n ainakin niin kauan kunnes uusi tv-sopimus on tehty Suomeen ja jos se on sellainen ettei MTV maksa myös nettiyksinoikeuksista.

Live stream offerings will only be made available in markets where it does not clash with pre-exiting television deals that have guaranteed exclusivity.

F1 plans online streaming service for 2018 season
Noh eiköhän VPN ala olemaan jo aika perus juttuja, ainakin tekin foorumilla :D Freedomea saa tarjouksista 15€ vuosi
 
Noh eiköhän VPN ala olemaan jo aika perus juttuja, ainakin tekin foorumilla :D Freedomea saa tarjouksista 15€ vuosi
Sitten on tietty myös se, että yleisimmät VPN:t eli niiden käyttämät serverit voidaan bannata missä esim. Netflix on ollut aika tehokas.
 
MotoGP:n virallinen nettikatselu maksaa vajaat 150 € kilpakaudelta, joskin siihen kuuluu myös katseluoikeus arkistoon, josta löytyy vanhoja kisoja 90-luvulta alkaen. En usko, että F1-sarjaa voi sen halvemmalla seurata vaikka lisäherkut puuttuisivatkin. Toivottavasti siihen pakettiin sitten älytään lisätä vähintään pikkuformulat ellei sitten koko viikonlopun oheisluokkia.

Maikkarin kisastudio on tällä kaudella viimein onnistunut saavuttamaan kipukynnystä parempia tuloksia, joten kun yhdellä maksulla saa myös MotoGP-kisat ja vähän talviurheiluakin, niin enpä oikeastaan ole kiinnostunut kilpailevista tuotteista.
 
MotoGP:n virallinen nettikatselu maksaa vajaat 150 € kilpakaudelta, joskin siihen kuuluu myös katseluoikeus arkistoon, josta löytyy vanhoja kisoja 90-luvulta alkaen. En usko, että F1-sarjaa voi sen halvemmalla seurata vaikka lisäherkut puuttuisivatkin. Toivottavasti siihen pakettiin sitten älytään lisätä vähintään pikkuformulat ellei sitten koko viikonlopun oheisluokkia.

Maikkarin kisastudio on tällä kaudella viimein onnistunut saavuttamaan kipukynnystä parempia tuloksia, joten kun yhdellä maksulla saa myös MotoGP-kisat ja vähän talviurheiluakin, niin enpä oikeastaan ole kiinnostunut kilpailevista tuotteista.
C-More on 9 x 24,95€ = 224,55€/kausi.

Maikkari on kyllä parantanut lähetystensä laatua. Sinänsä harmi etteivät tarjoa pelkkää F1-pakettia. Periaatteessa voisivat jopa alkaa tarjoamaan jos ei ole nää yksinoikeutta. Omalla kohdallani ainoa syy tilata tuota on F1, eli jos vaihtoehdoksi tulisi tuommoinen 150€ kausipaketti, niin varmasti vaihtuisi.
 
Niin, eli kun F1-paketti on vaikka 200 €/vuosi, niin et oikeastaan voita mitään, jos tarjonta on suppeampi.
Noh, saa nyt nähdä miten hinnoittelevat ja onko semmoista ylipäätään täällä tarjolla. Parinkympin ero voisi kyllä jo olla sellainen, että otan mieluummin halvemman vaihtoehdon ja laitan sen pari kymppiä johonkin muualle.
 
Ferrarilla taas painettu paniikkinappulaa liian hätäisesti? Lähde: Ferrarin tallipäällikkö saa kenkää! - Korvaaja selvillä | Sportti.com

"F1-talli Ferrarin tiimipäällikkö Maurizio Arrivabene on saamassa lähtöpassit, kertoo Saksan Sky-kanava.

Ferrarin tekninen päällikkö Mattia Binotto on nousemassa "Maurin" korvaajaksi, väittää lähde.

Ferrari-pomo Sergio Marchionne on vaatinut muutoksia, koska talli on kärsinyt isoista ongelmista sesongin loppupuolella. "
Mielestäni Maurizio on hoitanut hommat ihan mallikkaasti,eikä ansaise potkuja.
 
Onhan se toki hyvä, että jotenkin reagoidaan näihin virheisiin mutta ei tuossa syyllisten hakemisessa järkeä ole. Ei ainakaan luulisi nostavan tallin henkeä tai parantavan pitkän tähtäimen suunnittelua, kun johtoportaassa vaihtuu henkilöstö vähän väliä. Näitä kahden viimeisimmän kisan teknisiä murheita lukuunottamatta Ferrarihan on pärjännyt varsin hyvin Maurizion kaudella, etenkin kun huomioidaan kuinka ylivoimainen tuo päävastus (Mersu) on ollut. En ainakaan itse odottanut Ferrarin olevan näin kova tällä kaudella.
 
Uutisankkahan tuo hyvin pitkälti on. Potkuista puhuttiin jo vuosi sitten, kun Ferrari hävisi jopa Red Bullille eikä voittanut kilpailuakaan. Sitä paitsi tällä kaudella Vettel on hävinnyt tallille enemmän pisteitä kuin mitä voi laittaa insinöörien saati tallipäällikön piikkiin. Sarjassa on paljon niitä kuljettajia, jotka väläyttelevät silloin tällöin, mutta joilla ei riitä kyvyt suorittaa parhaalla tasollaan jokaisessa kilpailussa pitkän kauden aikana. Vettel on sellainen kuljettaja.
 
Ei nuo Ferrarin huhut turhasta varmaan tule. Pitkin kauttahan noita on tullut. Tuntuu että isoimman ongelman muodostaa itse Marchionne joka ei anna tallille työrauhaa kehittyä ja korjata ongelmia vaan kokoajan painostetaan ja johdetaan pelolla tallia. Syy miksi talli ei tule ikinä nousemaan kärkeen on liiallinen makaroonien väki tallissa.
 
Marchionne se pelle on, taitaa olla Trumpin kaa kavereita.

"The fish rots from the head" :D
 
C-More on 9 x 24,95€ = 224,55€/kausi.

Maikkari on kyllä parantanut lähetystensä laatua. Sinänsä harmi etteivät tarjoa pelkkää F1-pakettia. Periaatteessa voisivat jopa alkaa tarjoamaan jos ei ole nää yksinoikeutta. Omalla kohdallani ainoa syy tilata tuota on F1, eli jos vaihtoehdoksi tulisi tuommoinen 150€ kausipaketti, niin varmasti vaihtuisi.
Itse asiassa pelkästään formuloita varten C-moren saa tällä kaudella pienellä kikkailulla hintaan 7 x 24,95 e = 174,65 e.
 
Radikaali ehdotus: F1-talleille väläytetään tiukkaa kulukattoa
Mitäs mietteitä tuosta? En jaksa uskoa että fefe tai mersu suostuu
Kyllä ne suostuvat, jos niiden on pakko. Mersu ehkä vielä voisi vain lähteä pois formuloista mutta Ferrarin on pakko jäädä, se on maineensa vanki.

Minä en ymmärrä, miksi ihmiset ajattelevat, että jos osallistumisen hinta laskee 500 miljoonasta eurosta 100 miljoonaan euroon, niin suurille autovalmistajille sarjasta tulee arvoton. Eihän se niin ole, koska halvempi hinta tekee kisatoiminnasta järkevämpää. Jos joku on niin raukkamainen, ettei uskalla kilpailla toisia vastaan tasaisilla resursseilla, niin sitten F1 voi paremmin ilman sellaisia epäterveitä osallistujia.

Esimerkkiä voidaan hakea Formula E -sarjasta. Siellä autot ovat hyvin pitkälti standardoituja (joskin rajoituksia löysennetään tulevina vuosina) ja kulut ovat hyvin pieniä. Mukana on niin isoja tehtaita kuin pieniä nyrkkipajoja. Tallit voivat olla olemassa sulassa sovussa siinä, missä F1:ssä riidellään jatkuvasti ja tallit nokittelevat vuoroin toisiaan ja vuoroin FIA:aa. Audi, Mercedes, Renault, Jaguar, Citroën...

Eri asia on, miten tuollaista voi valvoa. Ei sitä ennenkään voitu ja siksi moiset ehdotukset hylättiin jopa FIA:n taholta. Niin kauan kun tarkemmin ei tiedetä, mitä "kulukatto" käytännössä tarkoittaa ja kuinka sitä kontrolloidaan, niin on ihan turha spekuloida enemmän. Helppoa on heittää ilmoille sana "budjettikatto" ja ajatella asioiden tapahtuvan itsestään.

Johdonmukaisempaa lieneisi rajoittaa henkilöstön määrää tai "kehitysresursseja" jollain selkeästi mitattavalla tavalla. Tallilla saa olla yksi tehdas, jossa saa työskennellä enintään N kappaletta ihmisiä yhdellä sektorilla ja M kappaletta toisella.

Suuret tallit tuhlaavat paljon rahaa sellaisiinkin asioihin, joista ei saa kilpailullista etua, mutta jotka voivat jopa lisätä F1-sarjan vaikuttavuutta, kun tallit tuovat paikalle isoja motorhomeja ja muuta toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne suostuvat, jos niiden on pakko. Mersu ehkä vielä voisi vain lähteä pois formuloista mutta Ferrarin on pakko jäädä, se on maineensa vanki.

Minä en ymmärrä, miksi ihmiset ajattelevat, että jos osallistumisen hinta laskee 500 miljoonasta eurosta 100 miljoonaan euroon, niin suurille autovalmistajille sarjasta tulee arvoton. Eihän se niin ole, koska halvempi hinta tekee kisatoiminnasta järkevämpää. Jos joku on niin raukkamainen, ettei uskalla kilpailla toisia vastaan tasaisilla resursseilla, niin sitten F1 voi paremmin ilman sellaisia epäterveitä osallistujia.

Esimerkkiä voidaan hakea Formula E -sarjasta. Siellä autot ovat hyvin pitkälti standardoituja (joskin rajoituksia löysennetään tulevina vuosina) ja kulut ovat hyvin pieniä. Mukana on niin isoja tehtaita kuin pieniä nyrkkipajoja. Tallit voivat olla olemassa sulassa sovussa siinä, missä F1:ssä riidellään jatkuvasti ja tallit nokittelevat vuoroin toisiaan ja vuoroin FIA:aa. Audi, Mercedes, Renault, Jaguar, Citroën...

Eri asia on, miten tuollaista voi valvoa. Ei sitä ennenkään voitu ja siksi moiset ehdotukset hylättiin jopa FIA:n taholta. Niin kauan kun tarkemmin ei tiedetä, mitä "kulukatto" käytännössä tarkoittaa ja kuinka sitä kontrolloidaan, niin on ihan turha spekuloida enemmän. Helppoa on heittää ilmoille sana "budjettikatto" ja ajatella asioiden tapahtuvan itsestään.

Johdonmukaisempaa lieneisi rajoittaa henkilöstön määrää tai "kehitysresursseja" jollain selkeästi mitattavalla tavalla. Tallilla saa olla yksi tehdas, jossa saa työskennellä enintään N kappaletta ihmisiä yhdellä sektorilla ja M kappaletta toisella.

Suuret tallit tuhlaavat paljon rahaa sellaisiinkin asioihin, joista ei saa kilpailullista etua, mutta jotka voivat jopa lisätä F1-sarjan vaikuttavuutta, kun tallit tuovat paikalle isoja motorhomeja ja muuta toimintaa.
Kisatoiminnan järkevyys riippuu siitä, mitä tulee takaisin. Esimerkiksi Mercedekselle kisatoiminta on järkevää nykyisellään. Mainosarvo on hyvin suuri ja tallin pyörittämisen loppusumma on pyöreä nolla (kausi 2016). Sivukuluja varmaan tulee, mutta ne on sitten olemattoman pieniä summia. Jos mennään tasabudjeteilla, mainosarvo saattaa jäädä murto-osaan nykyisestä, mikäli päätyykin pyörimään sijoille 7-12. Äkillisenä romahduksena etenkin. Jos sisään tuleva rahavirta pysyy suhteellisesti samana, homma kääntyy tappiolliseksi kaikin puolin. Ei se raukkamaista ole, jos hyppää kelkasta pois sen vuoksi, että homma ei enää olekaan hyvää liiketoimintaa. Tuskin Mercedeksen päättävät tahot ensisijaisesti urheilulliset arvot mielessään tallin olemassaolosta päättävät, vaikka jos tallin johto urheilullisten arvojen vuoksi hommaa tekisikin.

F1 voi ehkä hetken aikaa paremmin ilman tuollaisia osallistujia. Pidemmän päälle niitä suuria, vuodesta toiseen tahkoavia valmistajia tarvitaan siellä, jos F1 aiotaan pitää "suurimpana ja kauneimpana". Siellä tarvitaan glamouria sun muuta kilpailemiseen liittymätöntä huttua, kuten mainitsit motorhomeista jne. Status "suurimpana ja kauneimpana" taitaa olla nykyään aika paljon hankalampi pitää, kuin 25 vuotta sitten.
 
Minä en usko, että mainosarvoa voidaan mitata suoraan rahassa. Arvioita on aina olemassa, mutta kun Mersukin on ollut F1-sarjassa läsnä vuosikymmeniä ja lisäksi se edustaa muissa sarjoissa, niin on hyvin vaikea osoittaa sormella, että mikä kaikki on saatu F1-sarjassa kilpailemisella ja mikä jonkin muun seurauksena. Missään nimessä Mersu ei saa suoraan F1:iin liittyvinä tuloina takaisin sitä summaa, minkä se tallin pyörittämiseen sijoittaa, se on tuubaa. Kuluja voi selitellä korkeintaan sillä, että ilman formuloita pitäisi laittaa hirveä summa euroja muuhun mainontaan.

Lajin vetovoima ei periaatteessa laske sillä, että budjetteja leikataan valtaosalla. Tällöin F1-presenssistä tulee halvempaa ja sen etu muuhun mainontaan nähden voi ainoastaan kasvaa, koska saman näkyvyyden saa aiempaa pienemmällä summalla. Jos Mersu on paska eikä pärjää formuloissa, niin sen on toki helpompaa vetäytyä ja tyytyä valehtelemaan olevansa paras.

Jos mennään tasabudjeteilla, mainosarvo saattaa jäädä murto-osaan nykyisestä, mikäli päätyykin pyörimään sijoille 7-12. Äkillisenä romahduksena etenkin. Jos sisään tuleva rahavirta pysyy suhteellisesti samana, homma kääntyy tappiolliseksi kaikin puolin.
Kyllä siinä aika monta vuotta saa niellä pölyä, jotta 300-400 miljoonan euron vuotuinen säästö budjetissa muuttuisi yhtäkkiä persnetoksi. Muistaakseni edes mestaritalli ei saa tuollaista summaa palkintorahaa nykyisellä voitonjaolla. Hatusta ravistan, että ne tallikohtaiset korruptiobonukset ovat luokkaa puolet tallien kokonaistuloista.

Edit: Autosportin näkemys talleille maksettavista menestysbonuksista herran vuonna 2017:

97 M$ – Mercedes
88 M$ – Red Bull
77 M$ – Ferrari
72 M$ – Force India
67 M$ – McLaren
69 M$ – Williams

Tuosta näkee, ettei mestaruuden ja romahtamisen välinen ero kylmässä käteisessä mitattuna ole juuri mitään. Maksettavat summat määräytyvät kolmen edellisen kilpakauden sijoitusten perusteella, mikä myös tasapainottaa heilahteluita.

P.S. Isoille talleille maksettavat korruptiorahat:

103 M$ – Ferrari
74 M$ – Mercedes
74 M$ – Red Bull
30 M$ – McLaren
10 M$ – Williams

Tietyt tallit tekevät siis vähemmän rahaa voittamalla kuin pelkästään olemalla läsnä sarjassa. Tämä toki, ainakin toivottavasti, tulee muuttumaan ensi vuosikymmenellä.

Jos joku Mersu lähtee ovet paukkuen formuloista, niin se tulee julkisuudessa syyttämään budjettikattoa tai sarjan teknistä taantumusta tai rasisteja tai ufoja, mutta syy on kuitenkin siinä, että siltä on viety epärehellisellä toiminnalla hankitut karkit pois. Ne, jotka jäävät, tulevat tukemaan ajatusta budjettikatosta, mikäli se vain saadaan toteutettua tavalla, joka kestää päivänvalon.
 
Viimeksi muokattu:
Minä en usko, että mainosarvoa voidaan mitata suoraan rahassa. Arvioita on aina olemassa, mutta kun Mersukin on ollut F1-sarjassa läsnä vuosikymmeniä ja lisäksi se edustaa muissa sarjoissa, niin on hyvin vaikea osoittaa sormella, että mikä kaikki on saatu F1-sarjassa kilpailemisella ja mikä jonkin muun seurauksena. Missään nimessä Mersu ei saa suoraan F1:iin liittyvinä tuloina takaisin sitä summaa, minkä se tallin pyörittämiseen sijoittaa, se on tuubaa. Kuluja voi selitellä korkeintaan sillä, että ilman formuloita pitäisi laittaa hirveä summa euroja muuhun mainontaan.

Lajin vetovoima ei periaatteessa laske sillä, että budjetteja leikataan valtaosalla. Tällöin F1-presenssistä tulee halvempaa ja sen etu muuhun mainontaan nähden voi ainoastaan kasvaa, koska saman näkyvyyden saa aiempaa pienemmällä summalla. Jos Mersu on paska eikä pärjää formuloissa, niin sen on toki helpompaa vetäytyä ja tyytyä valehtelemaan olevansa paras.


Kyllä siinä aika monta vuotta saa niellä pölyä, jotta 300-400 miljoonan euron vuotuinen säästö budjetissa muuttuisi yhtäkkiä persnetoksi. Muistaakseni edes mestaritalli ei saa tuollaista summaa palkintorahaa nykyisellä voitonjaolla. Hatusta ravistan, että ne tallikohtaiset korruptiobonukset ovat luokkaa puolet tallien kokonaistuloista.

Edit: Autosportin näkemys talleille maksettavista menestysbonuksista herran vuonna 2017:

97 M$ – Mercedes
88 M$ – Red Bull
77 M$ – Ferrari
72 M$ – Force India
67 M$ – McLaren
69 M$ – Williams

Tuosta näkee, ettei mestaruuden ja romahtamisen välinen ero kylmässä käteisessä mitattuna ole juuri mitään. Maksettavat summat määräytyvät kolmen edellisen kilpakauden sijoitusten perusteella, mikä myös tasapainottaa heilahteluita.

P.S. Isoille talleille maksettavat korruptiorahat:

103 M$ – Ferrari
74 M$ – Mercedes
74 M$ – Red Bull
30 M$ – McLaren
10 M$ – Williams

Tietyt tallit tekevät siis vähemmän rahaa voittamalla kuin pelkästään olemalla läsnä sarjassa. Tämä toki, ainakin toivottavasti, tulee muuttumaan ensi vuosikymmenellä.

Jos joku Mersu lähtee ovet paukkuen formuloista, niin se tulee julkisuudessa syyttämään budjettikattoa tai sarjan teknistä taantumusta tai rasisteja tai ufoja, mutta syy on kuitenkin siinä, että siltä on viety epärehellisellä toiminnalla hankitut karkit pois. Ne, jotka jäävät, tulevat tukemaan ajatusta budjettikatosta, mikäli se vain saadaan toteutettua tavalla, joka kestää päivänvalon.
(Seuraava on pienesti nousuhumalaista tajunnanvirtaa, en vastaa tekstin mahdollisesta sekavasta rönsyilystä :kippis:)

Täytyy muistaa, että merkittävä osa tallien tuloista tulee sponsorisopimuksista.

Samaisen Autosportin mukaan, mikäli MTV3 on siteerannut oikein (jutussa oli lähde, muttei linkkiä), kaudella 2016 kolmesta parhaasta tallista Mercedes ja Ferrari pääsivät ~nollille, Red Bull pääsi 7M€ voitolle. MB ja Fefe oli liikkeellä yli 300M€:n budjetilla ja RB:kin yli 200M€:n panoksella. Taisipa Williamskin jäädä pienesti voitolle, vaikka silloin kuskeina oli Massa & Bottas, joita ei kai maksukuskeiksi lasketa, Wihurista huolimatta.

Oletan, että sponsorisopimusten hinnoissa huomioidaan, ainakin osittain, tallin kulut. Suuremmalla panostuksella vakavasti otettavan tallin menestys, ja sitä kautta näkyvyys ja kiinnostavuus(*), on todennäköisempää. Tällöin kulujen tippuessa myös menestyksen todennäköisyys, näkyvyyden määrä, sekä sponsorisopimusten arvo tipahtaa.
Mikäli näin on, se säästö ei todellakaan ole suurille talleille noin suuri. En keksi, kuinka 100M€:n kulukatto toisi esim. Mercedekselle 300-400 M€:n säästöjä. Etenkään, kun tallin budjetti tuskin on tälläkään kaudella 400 miljoonaa. 300M€:n säästö tarkoittaisi jo sitä, että talli kieltäytyisi sarjan antamista rahoista, eikä hyväksyisi ensimmäistäkään mainostarraa mihinkään talliin liittyvään esineeseen tai asiaan.

Eikös viime- tai toissakaudella Meseltä äristy, kun heidän autonsa, ja sitä kautta sponsorinsa, eivät saa "heille kuuluvaa" ruutuaikaa. Johtivat niin selvästi, ettei sitä "yksin kurvailua" ollut mielekästä seurata. Tuskin siitä mesottaisiin, ellei näkyvyys toisi merkittävää osaa tuloista.

Pohjimmiltani olen samaa mieltä, kuin sinä. Olisihan sarjaa mukavampi seurata, jos pienemmilläkin olisi kunnollinen mahdollisuus. Tämän mahdollistaisi juuri tiukka kulukatto, joka auttaisi pienempiä talleja pärjäämään. Myös pienempiä talleja tarvitaan, monestakin syystä. Saattaisi mm. Räikkösellä / Alonsolla olla vähemmän F1-kausia takana ilman Sauberia / Minardia. Uskon, ikävä kyllä, että hyvin tiukka kulukatto ajaisi pikkuhiljaa sarjan joukkoon "yksi monista". Hankala juttuhan tuo kaiken kaikkiaan on. Mikään ei ole yksiselitteistä.


(*) Muistan, kun joskus jossain oli tapahtuma, missä oli Marussian, Caterhamin tms. auto näytillä ja showajossa. Suuri(n) osa porukasta oli, jotta "Sehän on ihan paska, ketä kiinnostaa, Ferrari tai McLaren se pitää olla!". Siinä huomasi hyvin sen, miten paljon sarjassa pärjääminen vaikuttaa mielikuviin, näkyvyyteen, haluttavuuteen jne. Näppärästi "suurelta kansalta" unohtui, että se Marussian tai Caterhamin F1-auto on sekin viimeisen päälle äärimmäinen tappolaite, jonka ajossa näkeminen ja kuuleminen on varsinkin ensimmäistä kertaa pieni elämys sinänsä, ja jolla kukaan kritisoija ei osaisi/uskaltaisi ajaa niin nopeasti, että saisi jarruja tai renkaita toimimaan. Ja sekin, että auto on tallissa työskentelevien kymmenien tai satojen henkilöiden työn tulos. Henkilöiden, jotka ovat hommassaan maailman parhaiden joukossa. Eijei, meitä kiinnostaa tapahtuma vain, jos siellä on Fefe tai Mäkki, eikä mitään jokkistiimiä. :facepalm:

edit:
Vittu, mikä wall of jorina. Onnittelut, jos jaksoit lukea :kippis:
 
Itse kyllä ihmettelen suuresti kanssa näitä Red Bullien ja miks ei muidenkin ohituksia/yrityksiä kun lähetään jostain 20m sukeltamaan sisäkurviin. Sinäänsä hienoa katsottavaa mutta jos edellä oleva pitää ajolinjansa ja ei katso että sieltä tullaan taas niin kuin project cars 2:sen avausmutkassa onlinessa muita nojaten mutkaan niin vahinkoja sattuu ihan varmasti joku kerta. Oliko nyt tuossa kisassa se Ricciardon vai Verstappenin ohitus Bottaksesta jos Bottas olisi kääntänyt sisälle niin kuin hänellä on oikeus niin kylkeen oltaisiin tultu niin reilusti.

Kyllä sitä itsekin toivoo että nähdään hienoja ja rohkeita ohituksia niinkuin Kimin 2 kierroksen ohitus (oconista?) Mutta se että tullaan todella kaukaata ja työnnetään kanssakilpailija pois radalta että ITSE päästään ohittamaan. Noo tällä kertaa oikeus toteutui ja mitään vakavampaa ei sattunut niin tämä hyvä:tup:.
 
Ajoihan Kvyat ihan ok kisan nyt USA:ssa. Ei tosin ole muuten väläytellyt Torolle takaisin päätymisen jälkeen, joten sinänsä ei harmita nähdä muita hänen tilallaan. Toki ei hänen tilanne helpoinkaan ole, kun eka potkut päätallista, tästä aiheutuneet lisäpaineet suorittaa ja nyt junnuja ajamassa hänen paikallaan. Toisaalta eipä noita mahdollisuuksia voi tai kannata ikuisesti antaa.

Toro Rossolla alkaa olemaan aika selkeä tuo tallin sijoituskin, joten sinänsä nyt on se ja sama ketä siellä ajattaa. Heillä 53p, edellä Williamsilla 68p ja takana Renaultilla 48p sekä Haasilla 43p. Sainz oli oikeastaan se pisteiden kerääjä, joten enää ei ole noita pisteitä varmaan kummoisesti tulossa hänen lähdettyään. Rellu menee melkein väkisinkin ohi, heillä kun on aika tasaväkinen auto mutta huomattavasti paremmat pisteiden kerääjät. Haas taas siinä ja siinä, sijoittunevat ehkä näiden Toron tulokaskuljettajien edelle kisoissa mutta tuskin enää kurovat tuota kaulaa kun top10 sijoitukset tuntuvat olevan nyt loppukaudesta harvassa.
 
Onhan tuossa Toro Rossolla vaarana suorastaan romahtaa tallipisteissä ennen kauden loppua. Renault'n paketti on edelleen niin epäluotettava, että pienellä tuurilla keskeytykset kasautuisivat tehdastallin harteille ja sitä myöten Toro Rosso pitäisi heidät takanaan. Hulkilla on jo nyt alla kolmen keskeytyksen putki ja viisi perättäistä nollatulosta. Kymmenen pinnan ero Haasiin voi tosin pitää loppuun asti vaikkei STR kartuttaisikaan omaa saldoaan, sillä Magnussenilta on aika turha odottaa pisteitä lainkaan ja Grosjeankin on viime aikoina saavuttanut niitä vain joka toisesta kilpailustaan.
 
Onhan tuossa Toro Rossolla vaarana suorastaan romahtaa tallipisteissä ennen kauden loppua. Renault'n paketti on edelleen niin epäluotettava, että pienellä tuurilla keskeytykset kasautuisivat tehdastallin harteille ja sitä myöten Toro Rosso pitäisi heidät takanaan.

Rellun edelläolon varmistamiseksi olisi ollut aikalailla pakollista pitää Sainz. Noista 53 pisteestä hän on kuitenkin tuonut suurimman osan. Kvyatin saldo tältä kaudelta kun on vain 5p ja on ajanut kuitenkin kahta kisaa lukuunottamatta kaikki kisat. Jos vaan Rellun auto kestää niin Hulkki ja Sainzi nappaavat kyllä 7.-10. sijoja ihan hyvällä varmuudella, keneltäkään nykyiseltä Toron kuskilta en taas tällaisia tuloksia oikein odottaisi.
 
Samalla tavalla Hülkenberg on tuonut Renault'n pisteet ja nyt hänellä on tosiaan jo viiden kilpailun pisteetön putki päällä. Sainzin tulos Texasissa sentään osoitti sen, että autolla on edelleen mahdollista ajaa pisteitä, joten Renault ei ole jäänyt kehityksessä muiden jalkoihin. Jos tarkkoja ollaan, niin sekä Toro Rosso että Renault olivat jääneet ilman pisteitä kolmessa edellisestä neljästä kilpailusta ennen tätä Yhdysvaltain GP:tä, mistä kummallekin tallille siunautui nettoa.
 
Edit: Nyt ku tarkemmin miettii tota, ni sehän kylmänviileesti vaan sanoi toivovansa, ettei fanit enää tulisi paikalle ensivuonna. Taitaa vähän viirata kaverilla päässä, psykologisiin testeihin oitis.

Itsellänikin kiinnittyi huomio tuohon kommenttiin. Aivan älytön kaiken kaikkiaan. Kovasti koitetaan saada lisää katsojia ja näkyvyyttä lajilla, etenkin tuolla USA:ssa, ja yksi kuljettaja toivoo fanien kaikkoavan (koska sai sääntöjenmukaisen rangaistuksen).

Salon kanssa kyllä samaa mieltä siitä, että tuota sääntöä pitäisi selkeyttää. Välillä saa mennä auto kokonaan yli ja välillä ei ollenkaan. Olisi vaikka sitten niin, että se 1 rengas pitää aina olla radalla kuten ehdotti. Tai sitten Hamiltonin (ja muiden vanhempien kuskien toivomat) hiekat/nurtsit rataviivojen ulkopuolelle ettei niitä yliteltäisi. Kyllähän sen sinänsä ymmärtää, että näillä kilometrin levyisillä turva-alueilla nuo junnut koittavat niitä rajoja. Ja eihän siinä mitään vikaa sinänsä mutta ei tarvitsisi sitten purnata jälkikäteen, kun ne toleranssien rajat tuli ylitettyä.
 
Kerran vuodessa voisi järjestää No Rules -eventin jossa saa ajaa mistä tahansa miten huvittaa. Voi vaikka laittaa nurmikkokelin renkaat ja vedellä paskarinkiä Parabolicassa heittäen paskaa kanssakilpailijoiden naamalle. Ehkä sitten sääntöjen merkitys tuntuu järkevämmältä.
 
Kvyatin F1-ura taitaa olla paketissa, ainakin RB/Toro Rosso-akselilla, enkä usko että mies enää muualtakaan töitä saa..

Red Bull -pomolta tyly vahvistus: Kvjatin F1-pesti ohi

Venäläiskuski Daniil Kvjat ei aja enää formula ykkösissä Red Bullin tai sen sisartiimin Toro Rosson väreissä, itävaltalaistallin neuvonantaja Helmut Marko vahvistaa.


Kvjatin F1-ura lähti alamäkeen alkukaudella 2016, kun Max Verstappen korvasi hänet neljän kisan jälkeen Red Bullilla. Sen jälkeen venäläinen on ajanut Toro Rossolla kuusi pistesijaa, joista viimeisimmän viikonloppuna Yhdysvalloissa.

Tällä kaudella 23-vuotiaalta Kvjatilta on jäänyt väliin Malesian ja Japanin kisat, sillä Red Bull ajatti noissa kilpailuissa Pierre Gaslya Toro Rosson toisessa autossa. Austinissa Kvjat palasi ajohommiin, kun Gaslylla oli muita velvollisuuksia, mutta nyt pestejä ei ole enää luvassa.

– Kvjat ei palaa enää uudestaan, Red Bullin F1-ohjelman kuskivalinnoista vastaava Marko vahvistaa saksalaiselle Auto Bildille.

– Emme usko, että hän voi kääntää kurssiaan pitkällä tähtäimellä.

Samalla Marko vahvisti, että Gasly ja Yhdysvalloissa F1-debyyttinsä tehnyt Brendon Hartley ajavat kaikki kauden kolme viimeistä kilpailua Toro Rossolla.

– Katsomme sen jälkeen, mitä tapahtuu.

Kvjat on ajanut F1-urallaan 72 kisaa ja saavuttanut kaksi palkintosijaa.
 
Kvyatin F1-ura taitaa olla paketissa, ainakin RB/Toro Rosso-akselilla, enkä usko että mies enää muualtakaan töitä saa..

Vaikea uskoa, että pääsisi muualle. Ei tuolla enää oikein ole sellaisia talleja. Williams nyt ehkä on ainoa mutta heillä on mahdollisuuksia ottaa kokeneempia ja parempia tai nuorempia lupaavampia kykyjä. Mutta tuo "katsotaan mitä tapahtuu (ensikaudella)" jäi mietityttämään. Onko Torolla siis muka muita järkeviä vaihtoehtoja sitten ensikauden kuskeiksi kuin Gasly ja Hartley?

F1 2018 Drivers - Formula One - GP Hub
Aika täynnä alkaa olemaan ensikauden kuskipaikat noin muuten. Torolle ei ole vahvistettu mutta he nyt palkkaavat vain omia junnujaan, joten eivät vaikuta "kuskimarkkinoihin". Periaatteessa sitten enää Sauberin molemmat paikat ja Williamsin toinen paikka ovat auki. Luulisi, että Sauber ottaisi ainakin Leclercin ajamaan ja ehkä myös Giovinazzin (mikäli Ferrarilla on oikeasti sananvaltaa noihin päätöksiin). Eikös siitä kuitenkin ollut puhetta, että moottorikuvioiden myötä Sauberista tulisi tavallaan "Ferrarin junnutalli"? Jos näin on niin Wehrleinin pitämisessä tallissa ei ole oikein järkeä. Ja ihan sama miten on niin Ericssonissa mielestäni vielä vähemmän, saisi mielestäni antaa mieluummin jollekin junnulle tilaa, kun ei tuo tuolta ylempiinkään talleihin nouse. Sinänsä hankalan oloinen tilanne Wehrleinille, mikäli ei pääse Williamssille niin taitaa jäädä ilman tallipaikkaa. Voi ottaa aika tiukoille, kun vuosi sitten huhuiltiin jo paikkaa Mersun tiimistä..
 
Eiköhän Wehrlein joudu katsomaan muualta kuskin paikkaa kuin Sauberilta. Nostavat Ferrarin juniorin Sauberille
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom