Minä en usko, että mainosarvoa voidaan mitata suoraan rahassa. Arvioita on aina olemassa, mutta kun Mersukin on ollut F1-sarjassa läsnä vuosikymmeniä ja lisäksi se edustaa muissa sarjoissa, niin on hyvin vaikea osoittaa sormella, että mikä kaikki on saatu F1-sarjassa kilpailemisella ja mikä jonkin muun seurauksena. Missään nimessä Mersu ei saa suoraan F1:iin liittyvinä tuloina takaisin sitä summaa, minkä se tallin pyörittämiseen sijoittaa, se on tuubaa. Kuluja voi selitellä korkeintaan sillä, että ilman formuloita pitäisi laittaa hirveä summa euroja muuhun mainontaan.
Lajin vetovoima ei periaatteessa laske sillä, että budjetteja leikataan valtaosalla. Tällöin F1-presenssistä tulee halvempaa ja sen etu muuhun mainontaan nähden voi ainoastaan kasvaa, koska saman näkyvyyden saa aiempaa pienemmällä summalla. Jos Mersu on paska eikä pärjää formuloissa, niin sen on toki helpompaa vetäytyä ja tyytyä valehtelemaan olevansa paras.
Kyllä siinä aika monta vuotta saa niellä pölyä, jotta 300-400 miljoonan euron vuotuinen säästö budjetissa muuttuisi yhtäkkiä persnetoksi. Muistaakseni edes mestaritalli ei saa tuollaista summaa palkintorahaa nykyisellä voitonjaolla. Hatusta ravistan, että ne tallikohtaiset korruptiobonukset ovat luokkaa puolet tallien kokonaistuloista.
Edit:
Autosportin näkemys talleille maksettavista menestysbonuksista herran vuonna 2017:
97 M$ – Mercedes
88 M$ – Red Bull
77 M$ – Ferrari
72 M$ – Force India
67 M$ – McLaren
69 M$ – Williams
Tuosta näkee, ettei mestaruuden ja romahtamisen välinen ero kylmässä käteisessä mitattuna ole juuri mitään. Maksettavat summat määräytyvät kolmen edellisen kilpakauden sijoitusten perusteella, mikä myös tasapainottaa heilahteluita.
P.S. Isoille talleille maksettavat korruptiorahat:
103 M$ – Ferrari
74 M$ – Mercedes
74 M$ – Red Bull
30 M$ – McLaren
10 M$ – Williams
Tietyt tallit tekevät siis vähemmän rahaa voittamalla kuin pelkästään olemalla läsnä sarjassa. Tämä toki, ainakin toivottavasti, tulee muuttumaan ensi vuosikymmenellä.
Jos joku Mersu lähtee ovet paukkuen formuloista, niin se tulee julkisuudessa syyttämään budjettikattoa tai sarjan teknistä taantumusta tai rasisteja tai ufoja, mutta syy on kuitenkin siinä, että siltä on viety epärehellisellä toiminnalla hankitut karkit pois. Ne, jotka jäävät, tulevat tukemaan ajatusta budjettikatosta, mikäli se vain saadaan toteutettua tavalla, joka kestää päivänvalon.
(Seuraava on pienesti nousuhumalaista tajunnanvirtaa, en vastaa tekstin mahdollisesta sekavasta rönsyilystä

)
Täytyy muistaa, että merkittävä osa tallien tuloista tulee sponsorisopimuksista.
Samaisen Autosportin mukaan, mikäli MTV3 on siteerannut oikein (jutussa oli lähde, muttei linkkiä), kaudella 2016 kolmesta parhaasta tallista Mercedes ja Ferrari pääsivät ~nollille, Red Bull pääsi 7M€ voitolle. MB ja Fefe oli liikkeellä yli 300M€:n budjetilla ja RB:kin yli 200M€:n panoksella. Taisipa Williamskin jäädä pienesti voitolle, vaikka silloin kuskeina oli Massa & Bottas, joita ei kai maksukuskeiksi lasketa, Wihurista huolimatta.
Oletan, että sponsorisopimusten hinnoissa huomioidaan, ainakin osittain, tallin kulut. Suuremmalla panostuksella vakavasti otettavan tallin menestys, ja sitä kautta näkyvyys ja kiinnostavuus
(*), on todennäköisempää. Tällöin kulujen tippuessa myös menestyksen todennäköisyys, näkyvyyden määrä, sekä sponsorisopimusten arvo tipahtaa.
Mikäli näin on, se säästö ei todellakaan ole suurille talleille noin suuri. En keksi, kuinka 100M€:n kulukatto toisi esim. Mercedekselle 300-400 M€:n säästöjä. Etenkään, kun tallin budjetti tuskin on tälläkään kaudella 400 miljoonaa. 300M€:n säästö tarkoittaisi jo sitä, että talli kieltäytyisi sarjan antamista rahoista, eikä hyväksyisi ensimmäistäkään mainostarraa mihinkään talliin liittyvään esineeseen tai asiaan.
Eikös viime- tai toissakaudella Meseltä äristy, kun heidän autonsa, ja sitä kautta sponsorinsa, eivät saa "heille kuuluvaa" ruutuaikaa. Johtivat niin selvästi, ettei sitä "yksin kurvailua" ollut mielekästä seurata. Tuskin siitä mesottaisiin, ellei näkyvyys toisi merkittävää osaa tuloista.
Pohjimmiltani olen samaa mieltä, kuin sinä. Olisihan sarjaa mukavampi seurata, jos pienemmilläkin olisi kunnollinen mahdollisuus. Tämän mahdollistaisi juuri tiukka kulukatto, joka auttaisi pienempiä talleja pärjäämään. Myös pienempiä talleja tarvitaan, monestakin syystä. Saattaisi mm. Räikkösellä / Alonsolla olla vähemmän F1-kausia takana ilman Sauberia / Minardia. Uskon, ikävä kyllä, että hyvin tiukka kulukatto ajaisi pikkuhiljaa sarjan joukkoon "yksi monista". Hankala juttuhan tuo kaiken kaikkiaan on. Mikään ei ole yksiselitteistä.
(*) Muistan, kun joskus jossain oli tapahtuma, missä oli Marussian, Caterhamin tms. auto näytillä ja showajossa. Suuri(n) osa porukasta oli, jotta "Sehän on ihan paska, ketä kiinnostaa, Ferrari tai McLaren se pitää olla!". Siinä huomasi hyvin sen, miten paljon sarjassa pärjääminen vaikuttaa mielikuviin, näkyvyyteen, haluttavuuteen jne. Näppärästi "suurelta kansalta" unohtui, että se Marussian tai Caterhamin F1-auto on sekin viimeisen päälle äärimmäinen tappolaite, jonka ajossa näkeminen ja kuuleminen on varsinkin ensimmäistä kertaa pieni elämys sinänsä, ja jolla kukaan kritisoija ei osaisi/uskaltaisi ajaa niin nopeasti, että saisi jarruja tai renkaita toimimaan. Ja sekin, että auto on tallissa työskentelevien kymmenien tai satojen henkilöiden työn tulos. Henkilöiden, jotka ovat hommassaan maailman parhaiden joukossa. Eijei, meitä kiinnostaa tapahtuma vain, jos siellä on Fefe tai Mäkki, eikä mitään jokkistiimiä.
edit:
Vittu, mikä wall of jorina. Onnittelut, jos jaksoit lukea
