F1 kausi 2017

Ostaako joku niitä vanhoja kisoja niin paljon, että kannattaa olla laittamatta esim youtubeen niitä kaikkia?
Bernien bisnesmalli oli se, että mitään ei jaeta ilmaiseksi vaan kaikesta pitää jonkun maksaa. Vaikka Pööni on nyt mennyttä miestä, niin strategisia muutoksia ei kuitenkaan ihan hetkessä synny. Sen verranhan hihnaa on löystetty, että fanit saavat jonkin verran ladata klippejä YouTubeen.

Silti on helppoa arvata, että kokonaista kisa-arkistoa ei koskaan tulla laittamaan ilmaiseksi nettiin, koska se on hyvä ominaisuus maksullisessa nettipalvelussa. Jos kisoja pistettäisiin nyt jakoon ilmaiseksi, niin ihmiset vain suuttuisivat, kun ne aikanaan siirretään maksumuurin taakse.
 
Formula1.com julkas vähän aikaa sitte sen malesian kisan kokonaisuudessaan. Onko jossain ollu puhetta millon ne julkasee seuraavan kokokisan? Mikä niiden ajatus on niiden kanssa?
Miksköhän ne ees panttaa niitä? Ostaako joku niitä vanhoja kisoja niin paljon, että kannattaa olla laittamatta esim youtubeen niitä kaikkia?

Satunnaisesti itsellä tulee kanavasurffailtua ja vilkaistua siinä ohessa Sky Sport F1 ja Movistar F1 kanaville. Niillä kanavilla näyttää olevan F1 kisat ja niiden loputtomat uusinnat menossa 24/7/365. Miettinyt joskus kuka niitä jaksaa katsoa kun uusintoina näyttää pyörivän jotain tyyliin 1970-luvun ja 1980-luvunkin F1-kisoja.
 
Silti on helppoa arvata, että kokonaista kisa-arkistoa ei koskaan tulla laittamaan ilmaiseksi nettiin, koska se on hyvä ominaisuus maksullisessa nettipalvelussa. Jos kisoja pistettäisiin nyt jakoon ilmaiseksi, niin ihmiset vain suuttuisivat, kun ne aikanaan siirretään maksumuurin taakse.
Mietin, että periaatteessa SD-laatuisen materiaalin voisi laittaa ilmaiseksi nettiin, kun HD-laatuisesta kuitenkin maksetaan paremmin, mutta ehkä sekään ei ole hyvä idea. Materiaalin striimaus vie kaistaa. Jos "arvottomat" kisat laitettaisiin esim. youtubeen, oma palvelu saisi vähemmän huomiota, mikä ei tietenkään ole hyvä. Varmaan urheilupainotteisella striimauspalvelulla olisi kysyntää, kunhan hinta on riittävän alhainen. Helppo rakennella erinäisiä maksuportaita...
 
Ensi kaudella jopa kahdeksan rengasseosta?

Pirelli could produce up to eight different Formula 1 tyre compounds in 2018 instead of the five it has used up to now, in order to provide greater flexibility.
A final decision will be made after the last development test for next season's tyres, with McLaren drivers Stoffel Vandoorne and Lando Norris running at Interlagos next week.

Pirelli wants to expand its range in order to ensure that teams can choose from three viable tyres at every event.
.
Isola said the final size of the range is still open for debate.

"It's in between five and eight. It could be more. It's not because I don't want to tell you what is the number.

"Five is the number we had this year. It's also true that the hard compound was never used – it was used in Barcelona, then we decided not to use it again.

"Next year, moving one step on the soft side, we will have a range that is more usable, including the [new] hard, so we'll have five compounds that are usable.

"To have more flexibility we want to increased this range, and this is the reason why probably we are going to homologate more than five."
F1 could have up to eight tyre compounds in 2018 - Pirelli
 
Ja taas tulee ensivuodeksi kumit joista pehmeämmällä ajetaan helposti kokokisa ja keskimmäisellä 1,5 kisaa ja kovimmalla koko kausi. Rengaskilpailua odotellessa.
 
Kisoihin 200 kierrosta, niin täytyy vaihdella enemmän niitä renkaita. :P
 
8 seosta on pelkkää silmänlumetta eikä taustalla mikään muutu. Pirelli ei vaan kykene tekemään erilaisia renkaita. He ovat myös kyvyttömiä tekemään kestävää rengasta joka menettäisi nopeasti pitokykynsä.
 
Minun puolestani renkaat saisivat ollakin kestävät, jotta kisa ei menisi renkaiden säästelyksi. Ihan sama juttu kuin bensan kanssa. F1 ei ole mikään taloudellisuus- ja varovaisuuskilpailu.

Eri rengasseosten pakkokäyttö kisassa on myös keinotekoista ja pitäisi poistaa. Rengasvalmistaja toimittakoot tiettyjä seoksia kisaan, ja tiimit valitkoot ja käyttäkööt näistä X kappaletta rengassarjoja kuten haluavat.
 
Eri rengasseosten pakkokäyttö kisassa on myös keinotekoista ja pitäisi poistaa. Rengasvalmistaja toimittakoot tiettyjä seoksia kisaan, ja tiimit valitkoot ja käyttäkööt näistä X kappaletta rengassarjoja kuten haluavat.

Kyllä tallit lähes rajoituksettomaan sarjaan suostuisivat, jos tulot esim. kymmenkertaistettaisiin. Paljon on lähtenyt aikojen saatossa menestyksekkäitäkin talleja sarjasta pois rahapulan takia ja toisaalta 2000-luvun alussa lähti fanejakin, kun kisat olivat niin tylsiä, kun superrikkaat olivat täysin ylivoimaisia. Joskus kasarilla tuo rajoittamaton kilpailu vielä toimi, kun autojen tieteellinen kehittäminen oli lastenkengissä ja pienikin tiimi saattoi keksiä jonkun jipon, jolla pystyi olemaan ylivoimainen pari kisaa.
 
Ihan naurettavan ylivoimainen auto tuo mersu Hamiltonin alla. Ei tuo mestaruus tuolla autolla oikein mikään saavutus enää ole. Kuten ei 3 edeltävääkään mestaruutta. Nicon mestaruudesta puhumattakaan. Bottaksella ei tule ikinä olemaan mahdollisuuksia viedä mestaruutta. Ehkä seuraavalla tallitoverilla joka olisi vähän isompi nimi.

Mersuakaan ei kiinnosta antaa bottakselle mahdollisuutta ottaa 2 sijaa Vettelin nenän edestä. Alitehoinen auto Hamiltoniin verrattuna ja selkeä kakkoskuski. Kimi myös. Suomalaisten asema tiimeissä on kyllä aika selkeä.

EDIT: Avattava takasiipi vittuun noista autoista ja mieluummin se ohitusnappi tilalle pelkästään.
 
McLaren kääntää edelleen veistä Hondan kyljessä. Alonso nimittäin testaa tänään LMP1-sarjan kalustoa Toyotan riveissä.

Ensi kaudella (2018-19 "super season") ajetaan kaksi Le Mansin 24-tunnin kisaa ja Toyotan voi etukäteen odottaa voittavan ne molemmat, sillä se on ainoa tehdastalli ja hybridejä ajattava talli sarjassa. Mikäli Alonso haluaa vain voittaa eikä vastuksen tasolla niin väliä, niin nyt voisi olla hyvä hetki yrittää.
 
IS sanoo että Kubica olisi tehnyt sopparia Williamsin kanssa, toivottavasti näin on :tup:

F1-talli valitsee kuljettajaksi Robert Kubican – sensaatiomaisesta paluusta tulossa totta

F1-talli valitsee kuljettajaksi Robert Kubican – sensaatiomaisesta paluusta tulossa totta
8c8a1b3d0bdb486fa2dbfaa7e208eae3.jpg.webp

Robert Kubica on saamassa kisakuskin paikan Williams-tallista. (KUVA: Batchelor / XPB Images/ AOP)

Julkaistu: 21.11. 10:13

FORMULA 1
Robert Kubican sensaatiomainen paluu F1-sarjaan pahan loukkaantumisen jälkeen alkaa olla vahvistusta vaille varmaa.
Useiden eri lähteiden mukaan Williams-talli valitsee tai on jo valinnut Robert Kubicanuudeksi F1-kuljettajakseen. Puolalaisesta on tulossa nuoren kanadalaisen Lance Strollintallikaveri.

Hollantilaisen moottoriurheilukanavan RTL GP:n mukaan Kubica on jo allekirjoittanut Williamsin kanssa kaksivuotisen sopimuksen. Brittitalli kuitenkin kiistää vielä sellaiset tiedot.

– Jos olisimme jo päättäneet kuljettajasta, olisimme ilmoittaneet siitä. Puolan media käy ylikierroksilla, mutta jos emme ole virallisesti ilmoittaneet mitään, niin se ei ole vielä totta, Williamsin tiedottaja pyöritteli Kubican sopimusasiaa The Drive -sivuston mukaan.

Kubica testaa Williamsin tämänvuotista F1-autoa ensi viikolla Abu Dhabissa sen jälkeen, kun samalla radalla on ensi sunnuntaina ajettu kauden päätöskilpailu.

Joulukuussa 33 vuotta täyttävä Kubica ajoi edellisen F1-kisansa Abu Dhabissa marraskuussa 2010. Hän loukkaantui vakavasti rallionnettomuudessa Italiassa helmikuussa 2011.
 
IS sanoo että Kubica olisi tehnyt sopparia Williamsin kanssa, toivottavasti näin on :tup:

F1-talli valitsee kuljettajaksi Robert Kubican – sensaatiomaisesta paluusta tulossa totta

F1-talli valitsee kuljettajaksi Robert Kubican – sensaatiomaisesta paluusta tulossa totta
8c8a1b3d0bdb486fa2dbfaa7e208eae3.jpg.webp

Robert Kubica on saamassa kisakuskin paikan Williams-tallista. (KUVA: Batchelor / XPB Images/ AOP)

Julkaistu: 21.11. 10:13

FORMULA 1
Robert Kubican sensaatiomainen paluu F1-sarjaan pahan loukkaantumisen jälkeen alkaa olla vahvistusta vaille varmaa.
Useiden eri lähteiden mukaan Williams-talli valitsee tai on jo valinnut Robert Kubicanuudeksi F1-kuljettajakseen. Puolalaisesta on tulossa nuoren kanadalaisen Lance Strollintallikaveri.

Hollantilaisen moottoriurheilukanavan RTL GP:n mukaan Kubica on jo allekirjoittanut Williamsin kanssa kaksivuotisen sopimuksen. Brittitalli kuitenkin kiistää vielä sellaiset tiedot.

– Jos olisimme jo päättäneet kuljettajasta, olisimme ilmoittaneet siitä. Puolan media käy ylikierroksilla, mutta jos emme ole virallisesti ilmoittaneet mitään, niin se ei ole vielä totta, Williamsin tiedottaja pyöritteli Kubican sopimusasiaa The Drive -sivuston mukaan.

Kubica testaa Williamsin tämänvuotista F1-autoa ensi viikolla Abu Dhabissa sen jälkeen, kun samalla radalla on ensi sunnuntaina ajettu kauden päätöskilpailu.

Joulukuussa 33 vuotta täyttävä Kubica ajoi edellisen F1-kisansa Abu Dhabissa marraskuussa 2010. Hän loukkaantui vakavasti rallionnettomuudessa Italiassa helmikuussa 2011.
Juuei. Ei ole sopparia tehty.
Williams denies Kubica's 2018 deal is done
 
IS sanoo että Kubica olisi tehnyt sopparia Williamsin kanssa, toivottavasti näin on :tup:

F1-talli valitsee kuljettajaksi Robert Kubican – sensaatiomaisesta paluusta tulossa totta

F1-talli valitsee kuljettajaksi Robert Kubican – sensaatiomaisesta paluusta tulossa totta
8c8a1b3d0bdb486fa2dbfaa7e208eae3.jpg.webp

Robert Kubica on saamassa kisakuskin paikan Williams-tallista. (KUVA: Batchelor / XPB Images/ AOP)

Julkaistu: 21.11. 10:13

FORMULA 1
Robert Kubican sensaatiomainen paluu F1-sarjaan pahan loukkaantumisen jälkeen alkaa olla vahvistusta vaille varmaa.
Useiden eri lähteiden mukaan Williams-talli valitsee tai on jo valinnut Robert Kubicanuudeksi F1-kuljettajakseen. Puolalaisesta on tulossa nuoren kanadalaisen Lance Strollintallikaveri.

Hollantilaisen moottoriurheilukanavan RTL GP:n mukaan Kubica on jo allekirjoittanut Williamsin kanssa kaksivuotisen sopimuksen. Brittitalli kuitenkin kiistää vielä sellaiset tiedot.

– Jos olisimme jo päättäneet kuljettajasta, olisimme ilmoittaneet siitä. Puolan media käy ylikierroksilla, mutta jos emme ole virallisesti ilmoittaneet mitään, niin se ei ole vielä totta, Williamsin tiedottaja pyöritteli Kubican sopimusasiaa The Drive -sivuston mukaan.

Kubica testaa Williamsin tämänvuotista F1-autoa ensi viikolla Abu Dhabissa sen jälkeen, kun samalla radalla on ensi sunnuntaina ajettu kauden päätöskilpailu.

Joulukuussa 33 vuotta täyttävä Kubica ajoi edellisen F1-kisansa Abu Dhabissa marraskuussa 2010. Hän loukkaantui vakavasti rallionnettomuudessa Italiassa helmikuussa 2011.

Toivottavasti ei. En ymmärrä tätä Kubican ylistystä, tarjolla on kuitenkin paljon nuorempaa, lahjakkaampaa ja vahvempiranteista kuskia tarjolla.
Ei pari suljettua testiä kerro mitään siitä että mies pystyisi ajamaan ruuhkassa muiden autojen kanssa, reagoimaan normaalisti, saati sitten viemään läpi kokonaisen kauden.
Ei jatkoon.
 
Toivottavasti ei. En ymmärrä tätä Kubican ylistystä, tarjolla on kuitenkin paljon nuorempaa, lahjakkaampaa ja vahvempiranteista kuskia tarjolla.
Ei pari suljettua testiä kerro mitään siitä että mies pystyisi ajamaan ruuhkassa muiden autojen kanssa, reagoimaan normaalisti, saati sitten viemään läpi kokonaisen kauden.
Ei jatkoon.
Eiköhän siellä Williamsilla tiedetä aika paljon paremmin kuin kotisohvalla mihin Kubica kykenee ja mihin ei. Lisäksi Williams tarvitsee kyllin vanhan kuskin Strollin kaveriksi Martinin vuoksi (olikohan se minimi 26 mikä mainittiin ennen kautta)
 
Pirelli tuo ensi kaudelle kaksi uutta seosta, "superhardin" ja "hypersoftin". Lisäksi koko seospalettia tullaan pehmentämään huomattavasti tästä kaudesta. Eli ensi kaudella seoksia olisi seitsemän, joista aina kolme valikoimissa kisaa kohden. Muutoksen jälkeen Pirellin tavoitteena on, että joka kisassa olisi sen kaksi pysähdystä.

"Pirelli will expand its dry weather Formula 1 tyre range to seven compounds for 2018 with the introduction of the superhard and the hypersoft.
The Italian supplier says the compounds in the 2018 "rainbow" range with be "considerably softer" compared to 2017.

The first new tyre will be the orange superhard, slotting in as the hardest of the range.

It will be what Pirelli describes as its "insurance policy" given the other compounds have gone softer for next season.

The other new entry is the hypersoft, which will be pink and the softest of the range, with the name chosen via a fan poll on social media."
Pirelli introduces two new F1 tyre compounds for 2018
f1-2018-pirelli-tyres-2017-2018-pirelli-tyres.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko tässä nyt enää mitään tolkkua. Kolme seosta pitäisi riittää, hard medium ja soft ja täts it.
Pirellihän se vastuun kantaa. Ja tavoite on antaa parhaat mahdolliset seokset eri radoille ja niillä on tosiaan paljon eroa mikä toimii missäkin.
 
Onko tässä nyt enää mitään tolkkua. Kolme seosta pitäisi riittää, hard medium ja soft ja täts it.
Minä vaihtaisin vielä mediumin tilalle sadekelin renkaat.

Soft: 2-3 pysähdystä (ääritapauksissa 4)
Hard: 1-2 pysähdystä (ääritapauksissa 0)
Wet: Renkaat, jotka syrjäyttävät vettä, niin että voi ajaa sateellakin. Painottaen nimenomaan sitä, että voi ajaa sateella.

Ei voisi helvettiäkään kiinnostaa että lähestyykö se Hamilton ultrasofteilla vai hypersofteilla kun Pirellin kanssa on muutenkin ihan arpapeliä miten ne renkaat todellisuudessa käyttäytyy.
 
Minä vaihtaisin vielä mediumin tilalle sadekelin renkaat.

Soft: 2-3 pysähdystä (ääritapauksissa 4)
Hard: 1-2 pysähdystä (ääritapauksissa 0)
Ei sellaisia seoksia olekaan, jotka antaisivat tuollaisen tuloksen kaikilla radoilla. Todellisuudessa tulisi lähinnä yhden stopin kisoja ja niissäkin se stoppi olisi vain sääntöjen määräämän pakon vuoksi muutaman kiekan stintille.

Wet: Renkaat, jotka syrjäyttävät vettä, niin että voi ajaa sateellakin. Painottaen nimenomaan sitä, että voi ajaa sateella.
Ei sellaisiakaan ole, jotka olisivat sekä nopeita että pitäviä. Ääriesimerkkinä rengas joka ei altistu vesiliirrolle: polkupyörän rengas tai sitä vastaava. Tietenkään sillä ei voi ajaa muuta kuin köröttelynopeutta. Esimerkkinä rengas jolla voi ajaa kovaa, mutta joka on altis vesiliirrolle: nykyinen saderengas.

Ei voisi helvettiäkään kiinnostaa että lähestyykö se Hamilton ultrasofteilla vai hypersofteilla kun Pirellin kanssa on muutenkin ihan arpapeliä miten ne renkaat todellisuudessa käyttäytyy.
Selvästikään se ei sitä ole kuin poikkeustapauksissa. Lisäksi se "arpapeli" on sama kaikille.
 
Erittäin keinotekoista tällainen rengasseoksilla pelleily. Mieluummin mahdollisimman kestävät renkaat kaikille, jottei jouduta renkaidensäästelylinjalle. Jos varikkokäyntejä halutaan väkisin kisoihin, niin välitankkaukset takaisin. Siinä päästään bensansäästelylinjastakin eroon.


Mutta jos kisoihin halutaan jännittävyyttä lisää, niin miksei aerodynamiikan vähentämisestä puhuta? Sarjan uusi omistajahan mainitsi sen heti alkuun ohittamisen helpottajana, ja vastaavasta on puhuttu ties kuinka pitkään.
 
Ei sellaisia seoksia olekaan, jotka antaisivat tuollaisen tuloksen kaikilla radoilla. Todellisuudessa tulisi lähinnä yhden stopin kisoja ja niissäkin se stoppi olisi vain sääntöjen määräämän pakon vuoksi muutaman kiekan stintille.


Ei sellaisiakaan ole, jotka olisivat sekä nopeita että pitäviä. Ääriesimerkkinä rengas joka ei altistu vesiliirrolle: polkupyörän rengas tai sitä vastaava. Tietenkään sillä ei voi ajaa muuta kuin köröttelynopeutta. Esimerkkinä rengas jolla voi ajaa kovaa, mutta joka on altis vesiliirrolle: nykyinen saderengas.


Selvästikään se ei sitä ole kuin poikkeustapauksissa. Lisäksi se "arpapeli" on sama kaikille.
Ei sellaisia ei sellaisia... Selvästi Pirellin ulinat uponneet.

Häkkisen aikaan oli juurikin soft, hard ja wet-renkaat variantteineen, joten paskapuhetta.
 
Pirelli tekee nykyrenkaat kuten FIA haluaa, Häkkisen aikaan eri tilanne, silloi n oli kaksi valmistajaa ja kilpailua
 
F1-omistajilta jättiyllätys: sarjan logo uusiksi jo sunnuntaina!

F1-omistajilta jättiyllätys: sarjan logo uusiksi jo sunnuntaina!
SPORT > F1 > UUTISET JULKAISTU 24.11.2017 14:41

Nykyinen F1-logo on ollut käytössä jo vuodesta 1993 lähtien.xpbimages.com


F1-sarjan kaupalliset oikeudet omistava Liberty Media on pistänyt tuulemaan usealla rintamalla lajin brändin uudistamiseksi. Yhtiö ilmoitti yllättäen kauden päätöskisan alla, että 24 vuotta käytössä ollut logo menee uusiksi jo lähipäivinä.

Liberty Media on rekisteröinyt kolme uutta logoa marraskuun 17. päivänä, mutta toistaiseksi on epäselvää, mikä kyseisistä tavaramerkeistä päätyy viralliseksi logoksi tai onko varsinainen logo yksikään näistä nyt julkaistuista.



View image on Twitter
DO3RP4BWsAAD6Dl.jpg:small

https://twitter.com/f1broadcasting/status/931630795294429185
F1 Broadcasting@f1broadcasting

.@F1 has registered three new figurative logos designs with the @EU_IPO, located here: https://euipo.europa.eu/eSearch/#details/owners/79422 …

The current logo is better than all three...

11:11 PM - Nov 17, 2017

229 people are talking about this
Twitter Ads info and privacy





Libertyn toimitusjohtaja Chase Carey kuitenkin vahvisti Sky Sportsin lähetyksessä, että yhtiö aikoo piristää sarjan ilmettä uudella logolla jo tulevana sunnuntaina.

– Mielestämme logo oli hyvä tapa lisätä innostusta ja tuoretta energiaa, jotka vievät lajia uuteen aikaan. Se kunnioittaa sitä, mitä sarja on ollut emmekä aio muuttaa lajia kokonaan, Carey perusteli ESPN:n mukaan.


Nykyinen, varsin tunnettu logo on ollut käytössä keväästä 1993 lähtien.

No johan. Toi nykyinen logo on kerrassaan nerokas, enkä lähtis kyllä muuttamaan ainakaan noilla ehdotetuilla.
 
No nyt on hihat kääritty ja alettu paiskia hommia, kun peräti yksi graafinen elementti saadaan vaihdettua pikavauhdilla! Hevonpaskaa.
 
Häkkisen aikaan oli juurikin soft, hard ja wet-renkaat variantteineen, joten paskapuhetta.

Ja luulet että ne softit oli joka radalla samanlaiset? Ihan samalla tavalla se Pirellikin voisi kutsua aina kulloinkin mukana olevista seoksista kovinta hardiksi, keskimmäistä mediumiksi ja pehmeintä softiksi. Silloin ei vain renkaista puhuttaisi yhtä paljon kuin nyt.
 
Turhaa kyllä tuo logon vaihto vaikka sinänsä ymmärrän halun uudistua ja onhan tuo logo siinä tietynlaisessa roolissa. Nykyinen kyllä mielestäni paras mutta jos noista kolmesta pitäisi valita niin olisi sitten edes tuo oikean yläkulman versio. Noista kahdesta muusta töherryksestä ei tule edes F1 mieleen lukematta sitä tekstinä alta.
 
Ja luulet että ne softit oli joka radalla samanlaiset? Ihan samalla tavalla se Pirellikin voisi kutsua aina kulloinkin mukana olevista seoksista kovinta hardiksi, keskimmäistä mediumiksi ja pehmeintä softiksi. Silloin ei vain renkaista puhuttaisi yhtä paljon kuin nyt.
Luulen ja haluankin luulla, koska minua ei kiinnosta hevonhelvettiä mikä se todellinen koostumus on.

Juuh, okei. :facepalm: Häkkisen aikaan oli neljä seosta, urarenkaat ja eri rengasvalmistajat. Erilaisista autoista puhumattakaan.
Kisoissa softit, hardit ja pari erilaista saderengasta.
 
Pirelli tekee nykyrenkaat kuten FIA haluaa, Häkkisen aikaan eri tilanne, silloi n oli kaksi valmistajaa ja kilpailua
Pirellihän ryssii hyvät kisat koko ajan, ei FIA sellaista ole pyytänyt. Tällä kaudella Pirelli on pelannut kaiken erityisen varman päälle ja tuonut joka kisaan vähintään pykälää liian kovat renkaat. Se näkyy erityisesti varikkostoppien määrässä, kun kahden stopin kisat ovat jääneet yhden käden sormilla laskettaviin.
 
Ja luulet että ne softit oli joka radalla samanlaiset? Ihan samalla tavalla se Pirellikin voisi kutsua aina kulloinkin mukana olevista seoksista kovinta hardiksi, keskimmäistä mediumiksi ja pehmeintä softiksi. Silloin ei vain renkaista puhuttaisi yhtä paljon kuin nyt.
Täähän olisi parempi näin.

Katsojalle aika sama mikä kumi milloinkin on kyseessä. Miksi noin monta vaihtoehtoa jos ei niistä saa joka kisaan vapaasti valita?

Pirellihän ryssii hyvät kisat koko ajan, ei FIA sellaista ole pyytänyt. Tällä kaudella Pirelli on pelannut kaiken erityisen varman päälle ja tuonut joka kisaan vähintään pykälää liian kovat renkaat. Se näkyy erityisesti varikkostoppien määrässä, kun kahden stopin kisat ovat jääneet yhden käden sormilla laskettaviin.
Parempi ku ei tarttis stopata ollenkaan. Itse ainakin katselen radalla ajoa enkä varikkopysähdyksiä.
 
Parempi ku ei tarttis stopata ollenkaan. Itse ainakin katselen radalla ajoa enkä varikkopysähdyksiä.

Jos renkaat kestäis koko kisan niin kuskit ajais varovaisemmin ettei vaan tule lukkojarrutuksen takia ylimääräistä varikkopysähdystä minkä takia puoli ruudukkoa menee ohi.
 
Kausi taputeltu. Suomalaisilta ihan ok suoritukset, kun ajattelee ketä on tallikaverina. Kimin olisi edes sen yhden voiton voinut Monacosta ottaa. Aika tasaisen vaisu kausi Räikkösellä. Muutama väläytys. MM-sarjan 4. sija aika minimi mitä tuolla autolla piti saavuttaa. Bottaksella oli se heikko jakso jostain kumman syystä kesälomien jälkeen, muuten olisi ollut ihan superhyvä kausi. No vielä saadaan ainakin ensi kausi "nauttia" suomalaisista sarjan huipputalleissa. Ellei talvitauon aikana tapahdu jotain kummallista.

Tuo Räikkösen kertomus tuosta bensan säästämisestä pistää kyllä vituttamaan. Moottoriurheilun kuninkuusluokkaan ei kuulu tuollainen. :(
 
Tuo Räikkösen kertomus tuosta bensan säästämisestä pistää kyllä vituttamaan. Moottoriurheilun kuninkuusluokkaan ei kuulu tuollainen. :(
Luulen, että tuo bensan säästäminen osaltaan vaikuttaa siihen, etteivät renkaat kulu tällä kaudella niin nopeasti kuin toivottaisiin.
 
Mielestäni tuo bensa pitäisi olla silleen, että annetaan talleille X määrä bensaa, joka riittää koko kisan läpivientiin ilman säästelyjä, mutta olisi myös mahdollisuus tuohon tankkaamiseen ja sitä kautta eri taktiikan rakentamiseen. Sillä saatais varmasti katsojille lisää mielenkiintoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tuo bensa pitäisi olla silleen, että annetaan talleille X määrä bensaa, joka riittää koko kisan läpivientiin ilman säästelyjä, mutta olisi myös mahdollisuus tuohon tankkaamiseen ja sitä kautta eri taktiikan rakentamiseen. Sillä saatais varmasti katsojille lisää mielenkiintoa.
Välitankkaus on vähän niin ja näin. Jotkut väittävät sen olevan isokin kuluerä vaikka bensapumput ovat verrattain halpoja ja niitä on kaksi per talli, ja samat laitteet kiertävät kisasta toiseen. Suurin kuluerä lienee logistiikassa. Mulle on ihan sama, mitä sen kanssa tehdään, mutta joka tapauksessa bensaraja pitäisi poistaa kokonaan. Ilman välitankkaustakin tallien pitäisi saada itse päättää, kuinka paljon heidän autonsa syö bensaa kisassa.

Mutta mutta. MotoGP:ssäkin on bensarajoitus – muistaakseni 24 litraa per kisa. Tästä huolimatta pyörät joutuvat hyvin harvoin hidastamaan radikaalisti bensarajan takia. Osittain se on elektroniikan ansiota, sillä ohjainyksikkö leikkaa syöttöä/tehoja vähän kerrallaan, mikäli kulutus on liian suuri.

Formuloissa raja on aivan liian tiukka, koska ekologisuus on valhe ja se saavutetaan teeskentelyllä. Moottorit tarvitsevat paaaaljon enemmän polttoainetta kuin niille annetaan. Tarkoitus lienee ollut se, että tallit panostaisivat energiakeräinten kehittämiseen mutta eihän se ole onnistunut, kun Mersua vaille kaikki muut ovat joutuneet keskittymään konseptiensa resetoimiseen viime vuodet. Se on myös alati tiukentuvien luotettavuusvaatimusten seuraus.

Parempi ku ei tarttis stopata ollenkaan. Itse ainakin katselen radalla ajoa enkä varikkopysähdyksiä.
Alkuaikoina kukaan ei pakottanu tulemaan varikolle vaan stopit tulivat mukaan siitä syystä, että joku huomasi laskea, että autothan kulkevat kisamatkalla keskimäärin kovempaa, jos niihin tankataan vain osa tarvittavasta bensasta ja käytetään pehmeämpiä renkaita, joiden ei tarvitse kestää koko kisan läpi. Riskejäkin on helpompaa ottaa, kun voi laskea sen varaan, että renkaista pääsee kuitenkin eroon muutaman kierroksen sisällä. Itse asiassa jos joka kisassa tarvetta kahdelle stopille, niin se voisi olla parempikin kuin vain yksi pysähdys.

Häkkisen kulta-aikoina rengasvalikoima oli sellainen, että saattoi käyttää pelkästään kovempaa seosta ja pysähtyä yhden kerran, kun toinen saattoi ottaa pehmeämmät renkaat ja joutui tekemään sen vuoksi kaksi stoppia. Nykyään täysin mahdoton ajatus, koska kaikkien on pakko käyttää kovaa ja kivikovaa.
 
Millä radalla oli suurimmat erot aika-ajossa ja kisassa?
Millä radalla oli suurin eri aika-ajossa 1. ja 2. välillä?
 
Pitäisi kieltää sen öljyn kanssa kikkailu. Bensan kanssa on rajat, mutta öljyllä ei ole, ainakin Mersu lisää syöttöä paikotellen öljyä polttamalla.
 
Häkkisen kulta-aikoina rengasvalikoima oli sellainen, että saattoi käyttää pelkästään kovempaa seosta ja pysähtyä yhden kerran, kun toinen saattoi ottaa pehmeämmät renkaat ja joutui tekemään sen vuoksi kaksi stoppia. Nykyään täysin mahdoton ajatus, koska kaikkien on pakko käyttää kovaa ja kivikovaa.
Nojoo. Siis ainakin tuo keinotekoinen rajoitus pitäisi poistaa, että pakko käyttää kahta eri seosta.

Mitä helvetin järkeä? Eikö tallit voisi laskeskella itse mikä on nopein taktiikka? Jos tässä taas on syynä joku keinotekoinen ohitusten haaliminen niin jälleen kerran väärä keinotekoinen tapa (kuten DRS).

Välitankkausta en välttämättä haluaisi. Tulisiko autoista liian painavia, jos bensaa olisi tankissa riittävästi, että voi ajaa koko kisan kaasu pohjassa?
 
Alfa Romeo palaa F1-sarjaan Sauberin kanssa:

The Alfa Romeo name will return to Formula 1 in 2018 in partnership with Sauber and Ferrari.
The Swiss outfit will be known as the Alfa Romeo Sauber F1 Team from next year onwards, with the two companies entering into a multi-year agreement.

The deal will include "strategic, commercial and technological cooperation" and "the exchange of engineering and technical know-how", said a Sauber statement.
Alfa Romeo returns to F1 in Sauber partnership
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 432
Viestejä
4 537 457
Jäsenet
74 796
Uusin jäsen
anz14

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom