F1 kausi 2017

Varmaan ymmärrettävää että 44 näytettiin, koska Rosberg ei enää aja formuloita. Toivottavasti tällä kaudella tulee sitten näkymään myös 77 :)
 
En yhtään ihmettelis jos täällä kerran ajettas formuloita ja sitte todettais että "ei tällä tienaakkaan" ja sen jälkeen saadaan taas odotella...
 
Et tainnut lukea uutista kunnolla:

''Iittiin valmistuvalla 4,6 kilometrin mittaisella KymiRing-radalla on tulevaisuudessa mahdollista järjestää myös autourheilun huipputapahtuma, sillä radalle on nyt haettu myös Kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n FIA 1-luokitusta.''
Paitsi että rataluokitus F1-kelpoiselle kisaradalle taitaa olla 1A-luokitus. Testiradoiksi kelpaa myös 1B-tasoiseksi luokitellut. Ja luokituksen hakeminen ei tarkoita että sellaisen saa. FIA sen rataluokituksen päättää, ei hakija.

Ja tuo rata sen kyllä täyttää, siitä ei ole epäillystäkään. Pari ekaa vuotta jos kuiteskin ajelis muita sarjoja ja kattois, et mihkä se siitä lähtis sit.
Sehän on jännä, että sinä voit sanoa luokituksen ehtojen täyttyvän, vaikka rata ei ole vielä edes valmis saati luokiteltu.
 
Ei varmaan täytä modernin Tilke-luokituksen ehtoja koska kaikkien mutkien runoff ei oo asvaltin peitossa. Eikä epäilyttävien ählyjen sponssaama.
 
No ni, menihän tämä henkilökohtaiseksi nyt sitten, hävisit pelin.
Noh, niistäpä nyt ne herneet pois nenästäsi. Tuo oli korkeintaankin kevyttä sarkastista kuittailua. Et sinä tietenkään voi sanoa radan täyttävän luokituksen ehtoja, kun koko rataa ei ole vielä edes olemassa. Ja epäilenpä, ettet ole käynyt läpi rataluokituksessa käytettäviä ehtoja, rajoituksia ja vaatimuksiakaan.

Se näyttää kyllä olevan selvää, että MotoGP tulee ajamaan kisoja tuolla ja se on jo iso asia.
 
Se näyttää kyllä olevan selvää, että MotoGP tulee ajamaan kisoja tuolla ja se on jo iso asia.

Niin, tämä nyt kuitenki on selvää, vaikkei rataa ole edes olemassa? Vai mikä se sun argumenttis olikaan? Joo, on tehty soppareita ym, mut rataa ei tosiaan ole vielä olemassakaan. Mut sun mielestä (kerta tätä pointtia käytit argumenttina) radan grade2 täyttyy, mut grade1 ei, koska rataa ei ole olemassa?

Luokitukset on tiedossa ja sen mukaan meinaavat nyt rataa rakentaa, mikä tässä on epäselvää? Aikanaan, kun, vaikka edes pienillä korjauksilla, saavat luokituksen, niin tottakai on vielä pitkä tie siihen, että kisa saatais. Tuo luokituksen nosto on lähinnä puitteiden parantamista. Lisäksi turva-alueilta vaaditaan enemmän ja mitälie.. hyvin uskon, että halvempi kerralla tehdä, kuin koittaa myöhemmin saada rahoitusta suurehkoihin muutostöihin. Onpaha ainakin hieno rata sit. Ei se ole pois keltään, paitsi ehkä sijoittajilta.

Mut jos multa kysytään, niin tässä vain kaivellaan rahaa F1-nimellä. Mut totta myöskin se, että FOMilla on uudet omistajat ja se voi olla mahdollisuus. Ehkäpä kymmenien miljoonien eurojen lisenssimaksut pienenee huomattavasti.. who knows. Tilaisuus tässä voi silti olla ja parempi nyt kerralla tehdä edes se rata valmiiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tämä nyt kuitenki on selvää, vaikkei rataa ole edes olemassa? Vai mikä se sun argumenttis olikaan? Joo, on tehty soppareita ym, mut rataa ei tosiaan ole vielä olemassakaan.
Vastasit juuri omaan kysymykseesi. Ja MotoGP ei tietenkään ole riippuvainen FIA:n rataluokituksista.

Mut sun mielestä (kerta tätä pointtia käytit argumenttina) radan grade2 täyttyy, mut grade1 ei, koska rataa ei ole olemassa?
Pistät sanoja suuhuni. Miksi?

Luokitukset on tiedossa ja sen mukaan meinaavat nyt rataa rakentaa, mikä tässä on epäselvää? Aikanaan, kun, vaikka edes pienillä korjauksilla, saavat luokituksen, niin tottakai on vielä pitkä tie siihen, että kisa saatais. Tuo luokituksen nosto on lähinnä puitteiden parantamista. Lisäksi turva-alueilta vaaditaan enemmän ja mitälie.. hyvin uskon, että halvempi kerralla tehdä, kuin koittaa myöhemmin saada rahoitusta suurehkoihin muutostöihin. Onpaha ainakin hieno rata sit. Ei se ole pois keltään, paitsi ehkä sijoittajilta.
Kannattaisikohan sitten ensin ottaa yhteyttä F1-sarjan uusiin omistajiin ja kysyä että onko heillä edes kiinnostusta antaa tuolle radalle kisaa.

Oudon agressiivinen tyyli sinulla keskustella.
 
Vastasit juuri omaan kysymykseesi. Ja MotoGP ei tietenkään ole riippuvainen FIA:n rataluokituksista.


Pistät sanoja suuhuni. Miksi?


Kannattaisikohan sitten ensin ottaa yhteyttä F1-sarjan uusiin omistajiin ja kysyä että onko heillä edes kiinnostusta antaa tuolle radalle kisaa.

Oudon agressiivinen tyyli sinulla keskustella.
Meinaan vain, että sun mielestä radan tän hetkinen tilanne jotenkin vaikuttaisi luokitukseen? Eiköhän ne suunnitelmat vaikuta? Ihan samallalailla kuten moto GP:n kohdalla? Rataa ei ole vielä, joten ihan yhtälailla tyhjää puhua moto GP:stäkää "varmana".
 
Meinaan vain, että sun mielestä radan tän hetkinen tilanne jotenkin vaikuttaisi luokitukseen? Eiköhän ne suunnitelmat vaikuta?
Kannattaako panostaa korkeimman luokituksen korkeimpiin ja siten varmasti kalleimpiin vaatimuksiin jos koko kisaa ei varmuudella olla saamassa?

Ihan samallalailla kuten moto GP:n kohdalla? Rataa ei ole vielä, joten ihan yhtälailla tyhjää puhua moto GP:stäkää "varmana".
Paitsi, että ymmärtääkseni ne neuvottelut MotoGP:n järjestäjäorganisaation kanssa ovat jo kai aika pitkällä. F1-omistajilta ei ole taidettu edes tiedustella asiasta mitään.

Eikä tietenkään MotoGP:n kisan saaminen ole varmaa, ennen kuin se on sitä.
 
Kannattaako panostaa korkeimman luokituksen korkeimpiin ja siten varmasti kalleimpiin vaatimuksiin jos koko kisaa ei varmuudella olla saamassa?


Paitsi, että ymmärtääkseni ne neuvottelut MotoGP:n järjestäjäorganisaation kanssa ovat jo kai aika pitkällä. F1-omistajilta ei ole taidettu edes tiedustella asiasta mitään.

Eikä tietenkään MotoGP:n kisan saaminen ole varmaa, ennen kuin se on sitä.

Puhuttiin luokituksista. Sun mielestä se ei ollut mahdollista, kun rata ei ole edes valmis. Sinä tässä aloit asioista turhaan vänkään. Turhaan nyt koitat keskustelua muualle viedä kuin alkuperäisiin väitteisiisi. Itseasiassa en edes tiedä, onko muusta puhuttu kuin siitä, että laajentavat homman vastaamaan grade1 luokitusta (kyllä, sinäkin voit käydä ehdot ihan itse lukemassa). Mut mitäs sitä suomalainen muuta keksii, ku nillittää, jos joku yrittää :D


Paitsi, että ymmärtääkseni ne neuvottelut MotoGP:n järjestäjäorganisaation kanssa ovat jo kai aika pitkällä. F1-omistajilta ei ole taidettu edes tiedustella asiasta mitään.

Mitä tällä on minkää kans tekemistä? Kisaa ei tule, jos ei rata valmistu, tätä samaahan hait nillittäessäs, ettei rata voi olla grade1 ennenkuin valmistuu. Mut jatkona asiaan; tottakai suunnitelmat pitää olla ennenkuin edes kehtaa mitään jutella fomin kans. Tätä ennen ei ollut.

Laitetaan vielä se muistutus:
Sehän on jännä, että sinä voit sanoa luokituksen ehtojen täyttyvän, vaikka rata ei ole vielä edes valmis saati luokiteltu.
..mut itse voit kaikkea muuta väittää faktana (vaikka rata tosiaan on vielä ihan kesken..)
 
Viimeksi muokattu:
Puhuttiin luokituksista. Sun mielestä se ei ollut mahdollista, kun rata ei ole edes valmis. Sinä tässä aloit asioista turhaan vänkään. Turhaan nyt koitat keskustelua muualle viedä kuin alkuperäisiin väitteisiisi. Itseasiassa en edes tiedä, onko muusta puhuttu kuin siitä, että laajentavat homman vastaamaan grade1 luokitusta (kyllä, sinäkin voit käydä ehdot ihan itse lukemassa). Mut mitäs sitä suomalainen muuta keksii, ku nillittää, jos joku yrittää :D




Mitä tällä on minkää kans tekemistä? Kisaa ei tule, jos ei rata valmistu, tätä samaahan hait nillittäessäs, ettei rata voi olla grade1 ennenkuin valmistuu. Mut jatkona asiaan; tottakai suunnitelmat pitää olla ennenkuin edes kehtaa mitään jutella fomin kans. Tätä ennen ei ollut.

Laitetaan vielä se muistutus:

..mut itse voit kaikkea muuta väittää faktana (vaikka rata tosiaan on vielä ihan kesken..)
Eli et edes halua asiallista keskustelua. Asia selvä. Hyvää jatkoa.

En ole kiinnostunut tuollaisesta turhasta riitelystä.
 
Paitsi että rataluokitus F1-kelpoiselle kisaradalle taitaa olla 1A-luokitus. Testiradoiksi kelpaa myös 1B-tasoiseksi luokitellut. Ja luokituksen hakeminen ei tarkoita että sellaisen saa. FIA sen rataluokituksen päättää, ei hakija.
Mikä on 1A ja 1B? Tarkoitatko 1 ja 1T?

ydEKn1W.png

Circuit Safety > appendix O

Lisenssisoidut radat:
http://www.fia.com/sites/default/files/tableaulicencescircuit.pdf

Aiemmin 1 ja 2 välissä oli 1T, joka tarkoitti sitä että riitti F1-testeihin. Nyt se on poistunut tai sitten sitä ei vaan ole yhdelläkään radalla, joten esim. Algarve ja Jerez on joko nostettu 1:een tai pudotettu 2:een.

Nuo autoluokkien kategoriat olivat vielä 2015 yksinkertaisemmat, Grade 1:een oli listattu vain F1, nyt siihen mennee pari muutakin nopeinta luokkaa (GP2, LMP1, ?), mutta mikään niistä ei ole kovin todennäköinen Kymiringille.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on 1A ja 1B? Tarkoitatko 1 ja 1T?
Juu, tätä taisin tarkoittaa. Muistinvaraisesti vetäisin nuo omat termit.

Nuo autoluokkien kategoriat olivat vielä 2015 yksinkertaisemmat, Grade 1:een oli listattu vain F1, nyt siihen mennee pari muutakin nopeinta luokkaa (GP2, LMP1, ?), mutta mikään niistä ei ole kovin todennäköinen Kymiringille.
Niinpä. Miksi sitten laittaa rahaa kiinni ylimmän luokituksen hakemiseen, kun kakkosluokituksellakin saataisiin hyviä kisoja maahan. WTCC ja DTM ovat todennäköisempiä mahdollisuuksia, MotoGP:n lisäksi, kuin F1-sarjan tai WEC:in saaminen tuonne. Mutta hakekoot mitä haluavat.
 
Aiemmin 1 ja 2 välissä oli 1T, joka tarkoitti sitä että riitti F1-testeihin. Nyt se on poistunut tai sitten sitä ei vaan ole yhdelläkään radalla, joten esim. Algarve ja Jerez on joko nostettu 1:een tai pudotettu 2:een.
Luokitus on varmaankin poistettu siitä syystä, ettei F1-autolla ajaminen ole sen vaarattomampaa testeissä kuin kisassakaan. (Päin vastoin testeissä on usein ajettu autoilla, jotka eivät edes ole kisakunnossa.) Kuljettajien yhdistys piti joskus ääntä siitä, että testiajojakin täytyy säännöstellä huolellisesti.
 
Juu, tätä taisin tarkoittaa. Muistinvaraisesti vetäisin nuo omat termit.


Niinpä. Miksi sitten laittaa rahaa kiinni ylimmän luokituksen hakemiseen, kun kakkosluokituksellakin saataisiin hyviä kisoja maahan. WTCC ja DTM ovat todennäköisempiä mahdollisuuksia, MotoGP:n lisäksi, kuin F1-sarjan tai WEC:in saaminen tuonne. Mutta hakekoot mitä haluavat.

Johan tähänkin vastattiin jo tuossa heti ensimmäisessä haastattelussa. Tässä vaiheessa projektia tuo on vielä erittäin kustannustehokasta, kun ei tarvitse lähteä muuttamaan olemassa olevaa, vaan rakentaa rata alusta asti täyttämään nuo vaatimukset.

Jos kustannukset ovat jokusen prosentin korkeammat, niin ne on jo varmaan kohta katettu sillä, että tämä sai näinkin paljon mediahuomiota, eli ihan puhtaasta markkinointi näkökulmasta. Ja kuitenkin lopputuloksena on EDES PIENEN PIENI mahdollisuus sille, että sinne joskus saadaankin ne F1 autot kiertämään rataa!

Yrittää pitää aina, muuten mitään ei tapahdu.
 
torillatavataan.jpg :)

McLarenilla yli kymmenen kauden ajan mekaanikkona työskennellyt Kari Lammeenranta on nostettu brittitallin uudeksi kisatiimin päämekaanikoksi. Lammeenranta korvaa tehtävässä Paul Jamesin, joka nostetaan tiimimanageriksi Williamsille hypänneen Dave Reddingin tilalle. McLaren vahvistaa muutokset tiedotteessaan.
http://www.suomif1.com/2017/02/sinivalkoisia-superuutisia-mclarenin-uudeksi-paakisamekaanikoksi-suomalainen/

No jopas oli melkonen "sinivalkoinen superuutinen"? :facepalm:

Muuan Ossi Oikarinen oli jo vuosia sitten ensin datainssinä Arrowsilla ja sittemmin Toyotalla Jarno Trullin kisainssinä ja lopulta BMW-Sauberin päätesti-insinöörinä. Ei tavattu torilla.
 
No jopas oli melkonen "sinivalkoinen superuutinen"? :facepalm:

Muuan Ossi Oikarinen oli jo vuosia sitten ensin datainssinä Arrowsilla ja sittemmin Toyotalla Jarno Trullin kisainssinä ja lopulta BMW-Sauberin päätesti-insinöörinä. Ei tavattu torilla.

Okei..
 
Taitaa mennä hieman offtopicin puolelle,

mutta onkos noita maikkarin lähetyksiä mahdollista katsoa muutoin kun maksamalla tuon 25e/kk? Tällä hetkellä vaikuttaa aika suolaiselta hinnalta kun ei tuosta mtv totalin sisällöstä muusta kiinnostaisi maksaa. Katsomo-pakettia ei tänävuonna taida olla edes tulossa kun mtv on mennyt "yhdenmukaistamaan" tuotteitaan.
 
Jälkiviisauta pukkaa, mut jos ois porukka tajunnu vielä pari vuotta sitten ottaa DNA:lta Mix 8-kanavapaketin, jota voi mielinmäärin räätälöidä, ni siihen sai vielä silloin valittua Maxin ja sieltä näkyy formulat. Muistaakseni viimevuoden alussa sen kanavapaketin ehdot muuttuivat, maikkari poisti Maxin sen valikoimista, mutta jo olemassa olevilla sopimuksilla sen vielä sai pidettyä ja paketti muuttui Premium Mix 8:ksi.
Tuon Mix 8 -paketin hinta on samat 25 €/kk eli säästöä nolla euroa, jos valikoimista ei löydy mitään kiinnostavaa. Maikkarilta näyttää lohkeavan kaikki C More -kanavatkin sisältävä kokonaisuus viiden euron lisämaksulla eli 30 €/kk. Itteäkin vähän kyrsi maksaa hervotonta hintaa, kun halvemman Mix 4 -paketin hinta taisi olla vain 10 €/kk ja mulle riittäisi neljäkin vapaavalintaista kanavaa. Nyt maksan sitten kaiketi 30 €/kk Mix 4:stä ja MTV Totalista, mutta säästän pari euroa, kun kaapelikortista ei mene erillistä maksua.
 
Tampereen Puhelimella on ainakin vielä tarjous MTV:n paketeista kaapeliin (Sport ja Total) ensimmäinen kuukausi ilmaiseksi 6kk määräaikaisena. Tuli tuohon nyt tartuttua kun sai ainakin tilatessa laittaa aloituksen vasta kauden alkuun. En tiedä onko muilla operaattoreilla vastaavanlaisia.

Pitänee tuon jälkeen katsoa millaiseksi se C-Moren nettipalvelu muodostuu, jokunen vuosi sitten Katsomon kautta kokeilin formuloita mutta silloin vielä toimivuus oli sitä tasoa että mieluummin katsoin kaapelista.
 
F1 Varikko (vain Sonera Viihteen mobiilipalvelussa)
Suora yhteys varikolle sisältäen mm. F1 tallien radioliikenteen. Lähetystä vain aika-ajojen ja GP-osakilpailujen aikana.


F1 On Board (vain Sonera Viihteen mobiilipalvelussa)
Suora kuvayhteys F1-ohjaamosta. Katsoja pääsee seuraamaan F1-osakilpailua mm. Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen näkökulmasta. Lähetystä vain aika-ajojen ja GP-osakilpailujen aikana.


F1 Sijainti (vain Sonera Viihteen mobiilipalvelussa)
Reaaliaikainen näkymä kuljettajien sijainnista radalla. Lähetystä vain aika-ajojen ja GP-osakilpailujen aikana.

Sonera viihteeseen Total Sporttiin tullut tuommoiset, tuo vähän Balsamia 24,95€ hinnalle.
 
pekafu sanoi:
Taitaa mennä hieman offtopicin puolelle,

mutta onkos noita maikkarin lähetyksiä mahdollista katsoa muutoin kun maksamalla tuon 25e/kk? Tällä hetkellä vaikuttaa aika suolaiselta hinnalta kun ei tuosta mtv totalin sisällöstä muusta kiinnostaisi maksaa. Katsomo-pakettia ei tänävuonna taida olla edes tulossa kun mtv on mennyt "yhdenmukaistamaan" tuotteitaan.


Jälkiviisauta pukkaa, mut jos ois porukka tajunnu vielä pari vuotta sitten ottaa DNA:lta Mix 8-kanavapaketin, jota voi mielinmäärin räätälöidä, ni siihen sai vielä silloin valittua Maxin ja sieltä näkyy formulat. Muistaakseni viimevuoden alussa sen kanavapaketin ehdot muuttuivat, maikkari poisti Maxin sen valikoimista, mutta jo olemassa olevilla sopimuksilla sen vielä sai pidettyä ja paketti muuttui Premium Mix 8:ksi. Kaikenkaikkiaan, maikkari yrittää saada kaikki omaan pakettiin, mutta jos jostain saa parillakympillä paketin, mihin kuuluu Max ja vaikka esim C-More kanavia, ni se olisi kaikista kannattavin vaihtoehto. Niiltä Sport-kanavilta tulee lähinnä vissiin tennistä, talviurheilua ja jotain formuloiden extrajuttuja.

Menee vähän ohi kysymyksen, mutta DNA:n kaapelipakettiin saa kai Saksan RTL:n, jolta formulat tulevat suorana. Selostuskieli on kylläkin saksa ja kaikki muukin dubataan saksaksi. Hinta on oletettavasti halvempi kuin MTV:n tuotoksilla.
 
Kysymys kuuluu, että näkyykö ne sitten varmasti sillä kanavalla, voi meinaan olla, että ne sen kanavan formulalähetykset blokataan täällä, koska Suomessa jakeluoikeudet on Maikkarilla.

Spekuloin tuota itsekin muron ketjussa joskus, ja olisiko joku todennut, että ei blokata... Mutta vannomaan en mene.

edit: Muron ketjusta löytyi tällainen. Tuolla ei ainakaan sanota, että F1-lähetykset pitäisi jättää näyttämättä. Mestarien liigaa sen sijaan ei saa ZDF-kanavalta näyttää.
Kopiosto-kanavat | Kopiosto


Satelliitista RTL näkyy ilmaiseksi, mutta vaatii laitteiden hankkimisen.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän vuoden autojen julkaisupäivät, jotka ovat jo tiedossa:
france-2.jpg
Renault February 21
united_kingdom-2.jpg
London
india-2.jpg
Force India February 22
united_kingdom-2.jpg
Silverstone
switzerland-3.jpg
Sauber February 20
spain-2.jpg
Barcelona
germany-4.jpg
Mercedes February 23
united_kingdom-2.jpg
Silverstone
italy-2.jpg
Ferrari February 24
italy-2.jpg
Fiorano
united_kingdom-2.jpg
McLaren February 24
united_kingdom-2.jpg
Woking
italy-2.jpg
Toro Rosso February 26
spain-2.jpg
Barcelona
austria-2.jpg
Red Bull February 26
spain-2.jpg
Barcelona
Williams ?
Haas ?

Kautta edeltävät testit:
February 27-March 2
spain-2.jpg
Barcelona
March 7-March 10
spain-2.jpg
Barcelona
F1 2017 launch, test and race schedule
 
Tämän vuoden autojen julkaisupäivät, jotka ovat jo tiedossa:
france-2.jpg
Renault February 21
united_kingdom-2.jpg
London
india-2.jpg
Force India February 22
united_kingdom-2.jpg
Silverstone
switzerland-3.jpg
Sauber February 20
spain-2.jpg
Barcelona
germany-4.jpg
Mercedes February 23
united_kingdom-2.jpg
Silverstone
italy-2.jpg
Ferrari February 24
italy-2.jpg
Fiorano
united_kingdom-2.jpg
McLaren February 24
united_kingdom-2.jpg
Woking
italy-2.jpg
Toro Rosso February 26
spain-2.jpg
Barcelona
austria-2.jpg
Red Bull February 26
spain-2.jpg
Barcelona
Williams ?
Haas ?

Kautta edeltävät testit:
February 27-March 2
spain-2.jpg
Barcelona
March 7-March 10
spain-2.jpg
Barcelona
F1 2017 launch, test and race schedule

Mainittukkin jo aiemmin, mut tässäpä näitä uudelleen:
F1 Fanatic Calendar · F1 Fanatic (f1-fanaticin kalenterisivu, josta voit vaikka omaan kalenteriin importata tapahtumat)

Formula One calendar by F1 Fanatic (suora linkki kalenterin webbinäkymään)

edit: varmaan päivittyy vielä, kun ainakin aikaisempia vuosina myös sessioiden aikataulut on näkynyt. Mikäli esim. googlen kalenteriin tuon lisäät (jos et osaa, kts. kommentit), niin päivittyy ilman omia tekemisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Saapa nähdä että miten nuoremmat kuskit pärjää uusilla autoilla, ovat varmasti huomattavan erilaisia ajaa kuin parin edellisvuoden autot.
Luulis että vanhemmat kuskit on kovilla koska noi uudet autot taitaa olla aikalailla samanlaisia ajettavia kuin 2000 luvun alkupuoliskon autot.

Omissa papereissa suurimmat mestarisuosikit on kimi ja lewis, se on nähty tässä vuosien saatossa että jos kimin autossa on pitoa niin harva jos kukaan sille pystyy vastaamaan.
 
Itse en taas usko pätkääkään, että nopeampi mutkanopeus vaikuttais mitään "nuorempiin" kuskeihin. Erit ajat nykyään ja kuntopuoli kaikilla kunnossa. Kyllä, jo varmasti 2000-luvun taitteesta menty hemmetisti eteenpäin. Esim. muuan Verstappen, tuskin hätkähtääkään. Toki Valtteri ja Varsinki Kimi, hyötynyt suomen huippu-urheiluvalmennuksesta*. Tilanne on kuitenkin tasoittunut.

Mitä uusiin autoihin: Eipä siinä mitään yllättävää ole, mut siltikin pettynyt tuohon lumiauraan. Muuten näyttää Williams hienolta vehkeeltä. "Kyrpähän" siinä myöskin edelleen on.. Olisivat voineet sääntöjä sen verran tarkentaa, että noista rumista nokista olis edes päästy eroon.

edit: ei tuossa videolla tietenkään Williamsin auto ollut. Renderöinti vain. Lopullinen voi olla jotain iha muuta. Näyttää nimittäin ihan edelliskauden autolta, johon on lyöty uudet siivet ja renkaat.

*Meillä on ihan omia opistojakin tätä varten. Kuortane mahtaa olla maailman kuullu. Ollaan pitkään oltu hyvä maa mitä tulee "urheilutieteseen". Ei siellä turhaan ole suomalaisia jamppoja kuskien fysiikkatyypeinä. Josta nyt ajatusjatkumona tuli mieleen, että olikoha se fysioterapia, jossa suomi on ykkösluokkaa. Toki jossain jenkeissä rikkaille tarjolla vaikka ja mitä..
 
Viimeksi muokattu:
Omissa papereissa suurimmat mestarisuosikit on kimi ja lewis, se on nähty tässä vuosien saatossa että jos kimin autossa on pitoa niin harva jos kukaan sille pystyy vastaamaan.
Itse uskon, että mestaruus ratkaistaan Mersun ja Red Bullin välillä. Veikkaan, että ensi kauden mestari on Ricciardo tai Hamilton. Ferrari ei ole vuosiin saanut aikaan erityisen hyvää autoa, enkä keksi syytä, että miksi he nyt alkavalla kaudella olisivat yhtäkkiä onnistuneet.
 
Itse uskon, että mestaruus ratkaistaan Mersun ja Red Bullin välillä. Veikkaan, että ensi kauden mestari on Ricciardo tai Hamilton. Ferrari ei ole vuosiin saanut aikaan erityisen hyvää autoa, enkä keksi syytä, että miksi he nyt alkavalla kaudella olisivat yhtäkkiä onnistuneet.

Komppaan sua, mut toisaalla säännöt muuttuu kohtalaisen isosti. Redbulli oli jahtaamassa Mersua, mut nyt palapeli sotkettiin uudelleen. Lisäksi Ferrari on iha hyviä autoja tuottanut, mut Redbull ja Mersu on sokaissu sen asian. Kärjessä ne vuodesta toiseen on, poislukien pari mahalasku-kautta.
 
Millähän kaudella viimeks Ferrari on ollu Top 10 ulkona lähes koko kauden ? Jokunen tovi siitä vierähtänyt.

wiki kertoo, että vuonna 1980 oli kymmenes ollut. Ensimmäisen ja viimeisen kerran. Top3 ulkopuolelle jääminenkin jo melkoisen harvinaista(2014,2009,1993...). Mut joo, ei ne osaa hyvää autoa tehä.

edit: siis sijoitus oli 10. vuonna 1980. Sitä en tiedä milloin koko kauden... ei varmaan ikinä.
 
Tuossa mun kimi tai lewis veikkauksessa on oletuksena se että Mersu, Redbull ja Ferrari on muutaman kympän sisällä toisistaan.

Tuskin ovat noin lähekkäin, mutta oishan se hienoa jos olisivat :tup:
 
Tuossa mun kimi tai lewis veikkauksessa on oletuksena se että Mersu, Redbull ja Ferrari on muutaman kympän sisällä toisistaan.

Tuskin ovat noin lähekkäin, mutta oishan se hienoa jos olisivat :tup:

Meikä vois villinkortin laittaa Bottakselle. Helppoja on edelliset tallikaverit ollet, poislukien Massa. Toki jotkut väittää, että olis menohalunsa kolarin jälkeen menettänyt, mut konkarikuski silti. Nyt tuleekin sitten todellinen haaste, moninkertainen maailmanmestari vastaan. Ei mitään hävittävää, paitsi oma ura, jos 100-0 ottaa kuokkaan. En pahemmin ukosta persoonana välitä, mut kyllähän se tois piristettä suomen formulaskenelle, jos Bottas pärjäis Hamiltonia vastaan. Enkä epäile yhtään etteikö siihen pystyis. Toki uus tiimi ja uus auto johon tottua.. ukko ekaa kertaa f1-tasolla siinä tilanteessa.
 
Komppaan sua, mut toisaalla säännöt muuttuu kohtalaisen isosti. Redbulli oli jahtaamassa Mersua, mut nyt palapeli sotkettiin uudelleen. Lisäksi Ferrari on iha hyviä autoja tuottanut, mut Redbull ja Mersu on sokaissu sen asian. Kärjessä ne vuodesta toiseen on, poislukien pari mahalasku-kautta.
Red Bullille muutaman vuoden takainen moottoriuudistus oli huono juttu, koska Renaultin hybridi oli aluksi täysi floppi. Nyt kuitenkin muutokset keskittyvät aerodynamiikkaan ja renkaisiin, ja Adrean Newey on uskomaton aerodynamiikkavelho. Tämän takia uskon, että Red Bull on nyt vahvoilla. Ferrari tuottaa massiivisen budjettinsa turvin joka vuosi melko hyviä autoja, mutta äärimmäinen huippu jää yleensä tavoittamatta.
 
Red Bullille muutaman vuoden takainen moottoriuudistus oli huono juttu, koska Renaultin hybridi oli aluksi täysi floppi. Nyt kuitenkin muutokset keskittyvät aerodynamiikkaan ja renkaisiin, ja Adrean Newey on uskomaton aerodynamiikkavelho. Tämän takia uskon, että Red Bull on nyt vahvoilla. Ferrari tuottaa massiivisen budjettinsa turvin joka vuosi melko hyviä autoja, mutta äärimmäinen huippu jää yleensä tavoittamatta.

Tämä on luultavasti yksi syistä miksi Mersu palkkasi James Allisonin Paddy Lowen tilalle. James Allison on pohjimmiltaan myöskin aero velho ja hän on yksi harvoista joka pystyy tasaväkisesti kilpailemaan Adrian Neweyn kanssa.
 
Red Bullille muutaman vuoden takainen moottoriuudistus oli huono juttu, koska Renaultin hybridi oli aluksi täysi floppi. Nyt kuitenkin muutokset keskittyvät aerodynamiikkaan ja renkaisiin, ja Adrean Newey on uskomaton aerodynamiikkavelho. Tämän takia uskon, että Red Bull on nyt vahvoilla. Ferrari tuottaa massiivisen budjettinsa turvin joka vuosi melko hyviä autoja, mutta äärimmäinen huippu jää yleensä tavoittamatta.

Kyllä. Mut oma pointtini oli se, että Ferraria ei tule koskaan aliarvioida. Olisikin vihdoin kausi, jolloin ainaki kolme tallia jahtais tasaväkisesti mestaruudesta. Se vain tuppaa aina joku yksittäinen löytään jonku porsaanreiän.. Mut siltikin Ferrari on aina se haastaja vähintäänkin.
 
Laitan tähän itselleni muistutuksen, ketä veikkaan kauden 2017 mestariksi, ja perusteet sille:
Max Verstappen, ja perusteet:
- Renault on tavoittanut Mersun etumatkaa. Vaikka ei ole ehkä saanut kokonaan kiinni, niin pitäisi olla ainakin selvästi lähempänä kuin edellisillä kausilla.
- Koska autot uudistuvat voimakkaasti tälle kaudelle ja Red Bullilla on Adrian Newey, niin odottaa sopii että auto+voimanlähde on kokonaisuutena se parhain.
- Verstappen vs. Ricciardo. Ricciardo pärjäsi jo varsin mainiosti Vettelille heidän viimeisenä yhteisenä kautenaan, joka tarkoittaa sitä että Ricciardo on kuskien top-5:ssä. Max on osoittanut jo nyt olevansa nopeampi kuin Ricciardo.

Kauden kalkkuna: Kimi.
Ferrarin suunnittelijaporukasta lähti kaikki tärkeimmät henkilöt juuri kun uuden auton kehitystyö olisi pitänyt olla kiivaimmillaan. Ja Kimi ei taas vaan osaa adaptoitua keskinkertaiseen autoon.
 
Laitan tähän itselleni muistutuksen, ketä veikkaan kauden 2017 mestariksi, ja perusteet sille:
Max Verstappen, ja perusteet:
- Renault on tavoittanut Mersun etumatkaa. Vaikka ei ole ehkä saanut kokonaan kiinni, niin pitäisi olla ainakin selvästi lähempänä kuin edellisillä kausilla.
- Koska autot uudistuvat voimakkaasti tälle kaudelle ja Red Bullilla on Adrian Newey, niin odottaa sopii että auto+voimanlähde on kokonaisuutena se parhain.
- Verstappen vs. Ricciardo. Ricciardo pärjäsi jo varsin mainiosti Vettelille heidän viimeisenä yhteisenä kautenaan, joka tarkoittaa sitä että Ricciardo on kuskien top-5:ssä. Max on osoittanut jo nyt olevansa nopeampi kuin Ricciardo.

Kauden kalkkuna: Kimi.
Ferrarin suunnittelijaporukasta lähti kaikki tärkeimmät henkilöt juuri kun uuden auton kehitystyö olisi pitänyt olla kiivaimmillaan. Ja Kimi ei taas vaan osaa adaptoitua keskinkertaiseen autoon.

Niin, että samaan syssyyn Verstappen on kova ku päihitti jätkän, joka päihitti Vettelin, mut Kimi on surkea, koska ei vetänyt samaista maailmanmestaria 10-0 pataan? :) Kyllähän Kimi jo pientä niskalenkkiä oli ottamassa Vettelistä alkukauden ongelmien jälkeen. Kuka tietää kuinka hyvin uudet autot Kimille sopii. Ainiin ja suomenkielinen sana on "sopeutua".
 
Laitan tähän itselleni muistutuksen, ketä veikkaan kauden 2017 mestariksi, ja perusteet sille:
Max Verstappen, ja perusteet:
- Renault on tavoittanut Mersun etumatkaa. Vaikka ei ole ehkä saanut kokonaan kiinni, niin pitäisi olla ainakin selvästi lähempänä kuin edellisillä kausilla.
- Koska autot uudistuvat voimakkaasti tälle kaudelle ja Red Bullilla on Adrian Newey, niin odottaa sopii että auto+voimanlähde on kokonaisuutena se parhain.
.

Renault pomo juuri kertoi haastattelussa, että ovat nyt kohtuu lähellä Ferraria tehoissa eli vielä matkaa Mersuun. Älä unohda että ensi kauden autot tuottavat paljon downforcea ja ennen kaikkea ilmanvastusta joten voimanlähteen tehoilla on entistä suurempi merkitys.
 
Renault pomo juuri kertoi haastattelussa, että ovat nyt kohtuu lähellä Ferraria tehoissa eli vielä matkaa Mersuun. Älä unohda että ensi kauden autot tuottavat paljon downforcea ja ennen kaikkea ilmanvastusta joten voimanlähteen tehoilla on entistä suurempi merkitys.

Ei välttämättä, poislukien suuren nopeuden radat. Mutkanopeudet kasvaa huomattavasti. Ei uusilla autoilla kierrosennätyksiä tehdä suorilla, vaan mutkissa. Ei pahemmin kymmenyksiä voiteta suorilla suuremmalla suoranopeudella vs mitä voitat mutkissa.

edit: kisatilanne toki eri. Suorilla tehokkaampi moottori tekee ohituksia, jos auto muuten pysyy muuten matkassa.

edit2: ja renkaat ja niiden kestävyys on täysin kysymysmerkki toistaiseksi.

edit3: toki se auttaa perkeleesti, jos autossa puhtia löytyy myös suorilla, downforesta tinkimättä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom