- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 3 557
FIA:lta mehusteluvideo
Jostain syystä 44 oli "päätähtenä"!
Jostain syystä 44 oli "päätähtenä"!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja kyllähän kuviin mahtuu aina yksi seiska lisää!Varmaan ymmärrettävää että 44 näytettiin, koska Rosberg ei enää aja formuloita. Toivottavasti tällä kaudella tulee sitten näkymään myös 77
Voihan sitä toivoa kaikenlaista. Kukahan tuonkin maksaisi? Taitaa olla vuosimaksu joku 30+ miljoonaa vuodessa ja siihen järjestelykustannukset päälle. Eikä taida ratakaan kelvata ylimpään rataluokkaan.Formula ykkösten osakilpailu Suomeen?
Taas vaihteeksi herätty elättelemään toiveita Suomen GP:stä.
Paitsi että rataluokitus F1-kelpoiselle kisaradalle taitaa olla 1A-luokitus. Testiradoiksi kelpaa myös 1B-tasoiseksi luokitellut. Ja luokituksen hakeminen ei tarkoita että sellaisen saa. FIA sen rataluokituksen päättää, ei hakija.Et tainnut lukea uutista kunnolla:
''Iittiin valmistuvalla 4,6 kilometrin mittaisella KymiRing-radalla on tulevaisuudessa mahdollista järjestää myös autourheilun huipputapahtuma, sillä radalle on nyt haettu myös Kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n FIA 1-luokitusta.''
Sehän on jännä, että sinä voit sanoa luokituksen ehtojen täyttyvän, vaikka rata ei ole vielä edes valmis saati luokiteltu.Ja tuo rata sen kyllä täyttää, siitä ei ole epäillystäkään. Pari ekaa vuotta jos kuiteskin ajelis muita sarjoja ja kattois, et mihkä se siitä lähtis sit.
Noh, niistäpä nyt ne herneet pois nenästäsi. Tuo oli korkeintaankin kevyttä sarkastista kuittailua. Et sinä tietenkään voi sanoa radan täyttävän luokituksen ehtoja, kun koko rataa ei ole vielä edes olemassa. Ja epäilenpä, ettet ole käynyt läpi rataluokituksessa käytettäviä ehtoja, rajoituksia ja vaatimuksiakaan.No ni, menihän tämä henkilökohtaiseksi nyt sitten, hävisit pelin.
Se näyttää kyllä olevan selvää, että MotoGP tulee ajamaan kisoja tuolla ja se on jo iso asia.
Vastasit juuri omaan kysymykseesi. Ja MotoGP ei tietenkään ole riippuvainen FIA:n rataluokituksista.Niin, tämä nyt kuitenki on selvää, vaikkei rataa ole edes olemassa? Vai mikä se sun argumenttis olikaan? Joo, on tehty soppareita ym, mut rataa ei tosiaan ole vielä olemassakaan.
Pistät sanoja suuhuni. Miksi?Mut sun mielestä (kerta tätä pointtia käytit argumenttina) radan grade2 täyttyy, mut grade1 ei, koska rataa ei ole olemassa?
Kannattaisikohan sitten ensin ottaa yhteyttä F1-sarjan uusiin omistajiin ja kysyä että onko heillä edes kiinnostusta antaa tuolle radalle kisaa.Luokitukset on tiedossa ja sen mukaan meinaavat nyt rataa rakentaa, mikä tässä on epäselvää? Aikanaan, kun, vaikka edes pienillä korjauksilla, saavat luokituksen, niin tottakai on vielä pitkä tie siihen, että kisa saatais. Tuo luokituksen nosto on lähinnä puitteiden parantamista. Lisäksi turva-alueilta vaaditaan enemmän ja mitälie.. hyvin uskon, että halvempi kerralla tehdä, kuin koittaa myöhemmin saada rahoitusta suurehkoihin muutostöihin. Onpaha ainakin hieno rata sit. Ei se ole pois keltään, paitsi ehkä sijoittajilta.
Meinaan vain, että sun mielestä radan tän hetkinen tilanne jotenkin vaikuttaisi luokitukseen? Eiköhän ne suunnitelmat vaikuta? Ihan samallalailla kuten moto GP:n kohdalla? Rataa ei ole vielä, joten ihan yhtälailla tyhjää puhua moto GP:stäkää "varmana".Vastasit juuri omaan kysymykseesi. Ja MotoGP ei tietenkään ole riippuvainen FIA:n rataluokituksista.
Pistät sanoja suuhuni. Miksi?
Kannattaisikohan sitten ensin ottaa yhteyttä F1-sarjan uusiin omistajiin ja kysyä että onko heillä edes kiinnostusta antaa tuolle radalle kisaa.
Oudon agressiivinen tyyli sinulla keskustella.
Kannattaako panostaa korkeimman luokituksen korkeimpiin ja siten varmasti kalleimpiin vaatimuksiin jos koko kisaa ei varmuudella olla saamassa?Meinaan vain, että sun mielestä radan tän hetkinen tilanne jotenkin vaikuttaisi luokitukseen? Eiköhän ne suunnitelmat vaikuta?
Paitsi, että ymmärtääkseni ne neuvottelut MotoGP:n järjestäjäorganisaation kanssa ovat jo kai aika pitkällä. F1-omistajilta ei ole taidettu edes tiedustella asiasta mitään.Ihan samallalailla kuten moto GP:n kohdalla? Rataa ei ole vielä, joten ihan yhtälailla tyhjää puhua moto GP:stäkää "varmana".
Kannattaako panostaa korkeimman luokituksen korkeimpiin ja siten varmasti kalleimpiin vaatimuksiin jos koko kisaa ei varmuudella olla saamassa?
Paitsi, että ymmärtääkseni ne neuvottelut MotoGP:n järjestäjäorganisaation kanssa ovat jo kai aika pitkällä. F1-omistajilta ei ole taidettu edes tiedustella asiasta mitään.
Eikä tietenkään MotoGP:n kisan saaminen ole varmaa, ennen kuin se on sitä.
Paitsi, että ymmärtääkseni ne neuvottelut MotoGP:n järjestäjäorganisaation kanssa ovat jo kai aika pitkällä. F1-omistajilta ei ole taidettu edes tiedustella asiasta mitään.
..mut itse voit kaikkea muuta väittää faktana (vaikka rata tosiaan on vielä ihan kesken..)Sehän on jännä, että sinä voit sanoa luokituksen ehtojen täyttyvän, vaikka rata ei ole vielä edes valmis saati luokiteltu.
Eli et edes halua asiallista keskustelua. Asia selvä. Hyvää jatkoa.Puhuttiin luokituksista. Sun mielestä se ei ollut mahdollista, kun rata ei ole edes valmis. Sinä tässä aloit asioista turhaan vänkään. Turhaan nyt koitat keskustelua muualle viedä kuin alkuperäisiin väitteisiisi. Itseasiassa en edes tiedä, onko muusta puhuttu kuin siitä, että laajentavat homman vastaamaan grade1 luokitusta (kyllä, sinäkin voit käydä ehdot ihan itse lukemassa). Mut mitäs sitä suomalainen muuta keksii, ku nillittää, jos joku yrittää
Mitä tällä on minkää kans tekemistä? Kisaa ei tule, jos ei rata valmistu, tätä samaahan hait nillittäessäs, ettei rata voi olla grade1 ennenkuin valmistuu. Mut jatkona asiaan; tottakai suunnitelmat pitää olla ennenkuin edes kehtaa mitään jutella fomin kans. Tätä ennen ei ollut.
Laitetaan vielä se muistutus:
..mut itse voit kaikkea muuta väittää faktana (vaikka rata tosiaan on vielä ihan kesken..)
Eli et edes halua asiallista keskustelua. Asia selvä. Hyvää jatkoa.
En ole kiinnostunut tuollaisesta turhasta riitelystä.
Mikä on 1A ja 1B? Tarkoitatko 1 ja 1T?Paitsi että rataluokitus F1-kelpoiselle kisaradalle taitaa olla 1A-luokitus. Testiradoiksi kelpaa myös 1B-tasoiseksi luokitellut. Ja luokituksen hakeminen ei tarkoita että sellaisen saa. FIA sen rataluokituksen päättää, ei hakija.
Juu, tätä taisin tarkoittaa. Muistinvaraisesti vetäisin nuo omat termit.Mikä on 1A ja 1B? Tarkoitatko 1 ja 1T?
Niinpä. Miksi sitten laittaa rahaa kiinni ylimmän luokituksen hakemiseen, kun kakkosluokituksellakin saataisiin hyviä kisoja maahan. WTCC ja DTM ovat todennäköisempiä mahdollisuuksia, MotoGP:n lisäksi, kuin F1-sarjan tai WEC:in saaminen tuonne. Mutta hakekoot mitä haluavat.Nuo autoluokkien kategoriat olivat vielä 2015 yksinkertaisemmat, Grade 1:een oli listattu vain F1, nyt siihen mennee pari muutakin nopeinta luokkaa (GP2, LMP1, ?), mutta mikään niistä ei ole kovin todennäköinen Kymiringille.
Luokitus on varmaankin poistettu siitä syystä, ettei F1-autolla ajaminen ole sen vaarattomampaa testeissä kuin kisassakaan. (Päin vastoin testeissä on usein ajettu autoilla, jotka eivät edes ole kisakunnossa.) Kuljettajien yhdistys piti joskus ääntä siitä, että testiajojakin täytyy säännöstellä huolellisesti.Aiemmin 1 ja 2 välissä oli 1T, joka tarkoitti sitä että riitti F1-testeihin. Nyt se on poistunut tai sitten sitä ei vaan ole yhdelläkään radalla, joten esim. Algarve ja Jerez on joko nostettu 1:een tai pudotettu 2:een.
Juu, tätä taisin tarkoittaa. Muistinvaraisesti vetäisin nuo omat termit.
Niinpä. Miksi sitten laittaa rahaa kiinni ylimmän luokituksen hakemiseen, kun kakkosluokituksellakin saataisiin hyviä kisoja maahan. WTCC ja DTM ovat todennäköisempiä mahdollisuuksia, MotoGP:n lisäksi, kuin F1-sarjan tai WEC:in saaminen tuonne. Mutta hakekoot mitä haluavat.
torillatavataan.jpg
McLarenilla yli kymmenen kauden ajan mekaanikkona työskennellyt Kari Lammeenranta on nostettu brittitallin uudeksi kisatiimin päämekaanikoksi. Lammeenranta korvaa tehtävässä Paul Jamesin, joka nostetaan tiimimanageriksi Williamsille hypänneen Dave Reddingin tilalle. McLaren vahvistaa muutokset tiedotteessaan.
http://www.suomif1.com/2017/02/sinivalkoisia-superuutisia-mclarenin-uudeksi-paakisamekaanikoksi-suomalainen/
No jopas oli melkonen "sinivalkoinen superuutinen"?
Muuan Ossi Oikarinen oli jo vuosia sitten ensin datainssinä Arrowsilla ja sittemmin Toyotalla Jarno Trullin kisainssinä ja lopulta BMW-Sauberin päätesti-insinöörinä. Ei tavattu torilla.
Tuon Mix 8 -paketin hinta on samat 25 €/kk eli säästöä nolla euroa, jos valikoimista ei löydy mitään kiinnostavaa. Maikkarilta näyttää lohkeavan kaikki C More -kanavatkin sisältävä kokonaisuus viiden euron lisämaksulla eli 30 €/kk. Itteäkin vähän kyrsi maksaa hervotonta hintaa, kun halvemman Mix 4 -paketin hinta taisi olla vain 10 €/kk ja mulle riittäisi neljäkin vapaavalintaista kanavaa. Nyt maksan sitten kaiketi 30 €/kk Mix 4:stä ja MTV Totalista, mutta säästän pari euroa, kun kaapelikortista ei mene erillistä maksua.Jälkiviisauta pukkaa, mut jos ois porukka tajunnu vielä pari vuotta sitten ottaa DNA:lta Mix 8-kanavapaketin, jota voi mielinmäärin räätälöidä, ni siihen sai vielä silloin valittua Maxin ja sieltä näkyy formulat. Muistaakseni viimevuoden alussa sen kanavapaketin ehdot muuttuivat, maikkari poisti Maxin sen valikoimista, mutta jo olemassa olevilla sopimuksilla sen vielä sai pidettyä ja paketti muuttui Premium Mix 8:ksi.
pekafu sanoi:Taitaa mennä hieman offtopicin puolelle,
mutta onkos noita maikkarin lähetyksiä mahdollista katsoa muutoin kun maksamalla tuon 25e/kk? Tällä hetkellä vaikuttaa aika suolaiselta hinnalta kun ei tuosta mtv totalin sisällöstä muusta kiinnostaisi maksaa. Katsomo-pakettia ei tänävuonna taida olla edes tulossa kun mtv on mennyt "yhdenmukaistamaan" tuotteitaan.
Jälkiviisauta pukkaa, mut jos ois porukka tajunnu vielä pari vuotta sitten ottaa DNA:lta Mix 8-kanavapaketin, jota voi mielinmäärin räätälöidä, ni siihen sai vielä silloin valittua Maxin ja sieltä näkyy formulat. Muistaakseni viimevuoden alussa sen kanavapaketin ehdot muuttuivat, maikkari poisti Maxin sen valikoimista, mutta jo olemassa olevilla sopimuksilla sen vielä sai pidettyä ja paketti muuttui Premium Mix 8:ksi. Kaikenkaikkiaan, maikkari yrittää saada kaikki omaan pakettiin, mutta jos jostain saa parillakympillä paketin, mihin kuuluu Max ja vaikka esim C-More kanavia, ni se olisi kaikista kannattavin vaihtoehto. Niiltä Sport-kanavilta tulee lähinnä vissiin tennistä, talviurheilua ja jotain formuloiden extrajuttuja.
Kysymys kuuluu, että näkyykö ne sitten varmasti sillä kanavalla, voi meinaan olla, että ne sen kanavan formulalähetykset blokataan täällä, koska Suomessa jakeluoikeudet on Maikkarilla.
Tämän vuoden autojen julkaisupäivät, jotka ovat jo tiedossa:
Renault February 21London
Force India February 22Silverstone
Sauber February 20Barcelona
Mercedes February 23Silverstone
Ferrari February 24Fiorano
McLaren February 24Woking
Toro Rosso February 26Barcelona
Red Bull February 26Barcelona
Williams ?
Haas ?
Kautta edeltävät testit:
February 27-March 2Barcelona
March 7-March 10Barcelona
F1 2017 launch, test and race schedule
Itse uskon, että mestaruus ratkaistaan Mersun ja Red Bullin välillä. Veikkaan, että ensi kauden mestari on Ricciardo tai Hamilton. Ferrari ei ole vuosiin saanut aikaan erityisen hyvää autoa, enkä keksi syytä, että miksi he nyt alkavalla kaudella olisivat yhtäkkiä onnistuneet.Omissa papereissa suurimmat mestarisuosikit on kimi ja lewis, se on nähty tässä vuosien saatossa että jos kimin autossa on pitoa niin harva jos kukaan sille pystyy vastaamaan.
Itse uskon, että mestaruus ratkaistaan Mersun ja Red Bullin välillä. Veikkaan, että ensi kauden mestari on Ricciardo tai Hamilton. Ferrari ei ole vuosiin saanut aikaan erityisen hyvää autoa, enkä keksi syytä, että miksi he nyt alkavalla kaudella olisivat yhtäkkiä onnistuneet.
Millähän kaudella viimeks Ferrari on ollu Top 10 ulkona lähes koko kauden ? Jokunen tovi siitä vierähtänyt.
Tuossa mun kimi tai lewis veikkauksessa on oletuksena se että Mersu, Redbull ja Ferrari on muutaman kympän sisällä toisistaan.
Tuskin ovat noin lähekkäin, mutta oishan se hienoa jos olisivat
Red Bullille muutaman vuoden takainen moottoriuudistus oli huono juttu, koska Renaultin hybridi oli aluksi täysi floppi. Nyt kuitenkin muutokset keskittyvät aerodynamiikkaan ja renkaisiin, ja Adrean Newey on uskomaton aerodynamiikkavelho. Tämän takia uskon, että Red Bull on nyt vahvoilla. Ferrari tuottaa massiivisen budjettinsa turvin joka vuosi melko hyviä autoja, mutta äärimmäinen huippu jää yleensä tavoittamatta.Komppaan sua, mut toisaalla säännöt muuttuu kohtalaisen isosti. Redbulli oli jahtaamassa Mersua, mut nyt palapeli sotkettiin uudelleen. Lisäksi Ferrari on iha hyviä autoja tuottanut, mut Redbull ja Mersu on sokaissu sen asian. Kärjessä ne vuodesta toiseen on, poislukien pari mahalasku-kautta.
Red Bullille muutaman vuoden takainen moottoriuudistus oli huono juttu, koska Renaultin hybridi oli aluksi täysi floppi. Nyt kuitenkin muutokset keskittyvät aerodynamiikkaan ja renkaisiin, ja Adrean Newey on uskomaton aerodynamiikkavelho. Tämän takia uskon, että Red Bull on nyt vahvoilla. Ferrari tuottaa massiivisen budjettinsa turvin joka vuosi melko hyviä autoja, mutta äärimmäinen huippu jää yleensä tavoittamatta.
Red Bullille muutaman vuoden takainen moottoriuudistus oli huono juttu, koska Renaultin hybridi oli aluksi täysi floppi. Nyt kuitenkin muutokset keskittyvät aerodynamiikkaan ja renkaisiin, ja Adrean Newey on uskomaton aerodynamiikkavelho. Tämän takia uskon, että Red Bull on nyt vahvoilla. Ferrari tuottaa massiivisen budjettinsa turvin joka vuosi melko hyviä autoja, mutta äärimmäinen huippu jää yleensä tavoittamatta.
Laitan tähän itselleni muistutuksen, ketä veikkaan kauden 2017 mestariksi, ja perusteet sille:
Max Verstappen, ja perusteet:
- Renault on tavoittanut Mersun etumatkaa. Vaikka ei ole ehkä saanut kokonaan kiinni, niin pitäisi olla ainakin selvästi lähempänä kuin edellisillä kausilla.
- Koska autot uudistuvat voimakkaasti tälle kaudelle ja Red Bullilla on Adrian Newey, niin odottaa sopii että auto+voimanlähde on kokonaisuutena se parhain.
- Verstappen vs. Ricciardo. Ricciardo pärjäsi jo varsin mainiosti Vettelille heidän viimeisenä yhteisenä kautenaan, joka tarkoittaa sitä että Ricciardo on kuskien top-5:ssä. Max on osoittanut jo nyt olevansa nopeampi kuin Ricciardo.
Kauden kalkkuna: Kimi.
Ferrarin suunnittelijaporukasta lähti kaikki tärkeimmät henkilöt juuri kun uuden auton kehitystyö olisi pitänyt olla kiivaimmillaan. Ja Kimi ei taas vaan osaa adaptoitua keskinkertaiseen autoon.
Laitan tähän itselleni muistutuksen, ketä veikkaan kauden 2017 mestariksi, ja perusteet sille:
Max Verstappen, ja perusteet:
- Renault on tavoittanut Mersun etumatkaa. Vaikka ei ole ehkä saanut kokonaan kiinni, niin pitäisi olla ainakin selvästi lähempänä kuin edellisillä kausilla.
- Koska autot uudistuvat voimakkaasti tälle kaudelle ja Red Bullilla on Adrian Newey, niin odottaa sopii että auto+voimanlähde on kokonaisuutena se parhain.
.
Renault pomo juuri kertoi haastattelussa, että ovat nyt kohtuu lähellä Ferraria tehoissa eli vielä matkaa Mersuun. Älä unohda että ensi kauden autot tuottavat paljon downforcea ja ennen kaikkea ilmanvastusta joten voimanlähteen tehoilla on entistä suurempi merkitys.