F1 kausi 2017

Joka vuosi ennen kauden alkua liikkuu huhuja oranssista McLarenista. Tai ainakin minusta tuntuu siltä.
 
Joka vuosi ennen kauden alkua liikkuu huhuja oranssista McLarenista. Tai ainakin minusta tuntuu siltä.
´
Tämä. Siksi näistä ei enää jaksa kyllä innostua. Uskotaan, jos oranssi väri vilkkuu Australian lähtöruudukossa.
 
Nyt pääsee sitten innokkaimmat huuteleen Valen olevan maksukuski mersullakin:
Suuri suomalaisyritys teki historiaa - teki diilin F1-jätti Mercedeksen kanssa!
No, onhan tämä luonnollinen siirto, yllätyin vain, että Wihuri raskii kaivaa tarpeeksi massia...
Suuri suomalaisyritys teki historiaa - teki diilin F1-jätti Mercedeksen kanssa!
Perjantai 20.1.2017 klo 15.36

Mercedes-AMG Petronas -talli on julkaissut historiansa ensimmäisen suomalaissponsorin.




    • Suomalainen monialayritys Wihuri on tehnyt sponsorisopimuksen Mercedeksen kanssa.
    • Wihuri on tuoreen Mercedes-kuskin Valtteri Bottaksen pitkäaikainen tukija.
    • Wihuri on ensimmäinen Mercedeksen kanssa sopimuksen tehnyt suomalaisyhtiö.
(MERCEDES-AMG)">
Valtteri Bottas saa pitää kiinni pitkäaikaisesta tukijastaan. (MERCEDES-AMG)
LUE MYÖS
Asiantuntija arvioi: "Jos Bottas horjuu, kuskimarkkina räjähtää"

Kyse on tietenkin monialayritys Wihurista, joka tunnetaan myös varsin tiiviistä suhteesta Valtteri Bottakseen.

- Kesällä 2000 lykkäsin ensimmäiset sataset hänen isänsä kouraan, kun hän valitti, ettei ole rahaa renkaisiin ja pojan pitäisi päästä SM-kisoihin. Siitä se alkoi, yrityksen pääomistaja Antti Aarnio-Wihuri muisteli Iltalehden haastattelussa.

Kun Bottas siirtyi Williamsilta Mercedekselle, oli luonnollista että koko urheilu-uran mukana roikkunut tukija seuraisi perässä. Wihurin logo tulee näkymään sekä kuskien kypärässä että haalarissa. Joissain kisoissa Wihuri-nimi vaihtuu konserniin kuuluvan Wipak-yrityksen logoon. Myös tallin henkilökunnan käyttämissä varusteissa näkyy suomalaisfirman nimi.

- Olemme tyytyväisiä, että voimme toivottaa Wihurin Mercedes-AMG Petronas -perheeseen. Arvostettuna brändinä sekä Suomessa että maailmalla Wihurista tulee tärkeä lisä joukkueeseemme ja odotamme innolla yhteistyön alkamista, tallipäällikkö Toto Wolff kirjaili tiedotteessa.

- Olemme tukeneet Valtteri Bottasta jo usean vuoden ajan, ja on hienoa seurata häntä nyt, kun hän saa näyttää osaamisensa Mercedes-tallissa. Hänellä on realistinen mahdollisuus taistella formula ykkösten maailmanmestaruudesta, ja olen varma, että tästä yhteystyöstä tulee menestystarina meillä kaikille, toimitusjohtaja Juha Hellgren kommentoi.
 
No, onhan tämä luonnollinen siirto, yllätyin vain, että Wihuri raskii kaivaa tarpeeksi massia...

Hienoa että suomalainen yritys pysyy mukana touhussa. Ja veikkaan että massia on saanut kaivaa kohtuu kasan, ei taida pikku rahalla irrota paikkaa tallin haalareista.
 
F1-uutispommi: Ecclestone syrjään!

Bernie Ecclestonen aika F1-sarjan pomona on ohi. Hän vahvisti asian Auto Motor und Sport -lehdelle.

86-vuotias Ecclestone on hallinnoinut F1-sarjan kaupallisia oikeuksia vuodesta 1974 lähtien. Ecclestonen syrjäyttämistä ei ole vielä virallisesti tiedotettu, mutta hän sanoi itse AMuSille, että hänet pakotettiin väistymään F1-sarjan toimitusjohtajan paikalta.

– Minut syrjäytettiin tänään. Olen nyt sivussa, tämä on virallista. En johda yhtiötä enää. Chase Carey on ottanut minun tehtäväni hoitaakseen, Ecclestone kertoi.

Asian taustalla on se, että Liberty Media -yhtiö osti F1-sarjan oikeudet viime vuonna. Ecclestone jäi hoitamaan tehtävää, mutta oli odotettavissa, että Liberty haluaa korvata hänet.

Chase Carey on nyt F1-sarjaa pyörittävän yrityksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja.

– Minä olen nyt eräänlainen kunniapuheenjohtaja. En edes tiedä mitä se tarkoittaa.

Lähde:

F1-uutispommi: Ecclestone syrjään!
 
Nyt enää odotellaan päätöstä jolloin moottorit muutetaan takaisin V8 tai V10 vapareiksi joista lähtee mölyä.

Tai sitten koko sarjan hajoamista.
 
Äänestä: Onko Ecclestonen syrjäyttäminen hyvä uutinen F1-sarjalle?
Äänestä: Onko Ecclestonen syrjäyttäminen hyvä uutinen F1-sarjalle?

Kyllä, mutta ikävä tulee. Ecclestone on ollut se kääppänä joka on saanut piskuisetkin moottorijockeyt näyttämään gladiaattoreilta ja Monacon kadut näyttäytymään kultakuorrutteisina. Vastaavan vahvuinen korvikepersoona olisi ehkäpä 2.5 metrinen pellehermanni tai ihmisapina-hybridi läpinäkyvällä kallolla. Nuo viikset ovat hyvä alku, mutta eivät täytä edes puolia bernien saappaista.
 
Ristiriitaiset fiilikset Bernie syrjäytyksen suhteen.
Toisaalta on pitkään ollut tunne, että se muumio ei käy enää kaikilla sylintereillä, mutta samaan aikaan pelkään, että mahdolliset uudistukset lähtee niin lapasesta, että sama vaikka heti siirtyisi seuraamaan sähköformuloita.
Mutta uskoisin silti, että on aika tuulettaa pölyt ullakolta ja kellarista...
 
Mutta uskoisin silti, että on aika tuulettaa pölyt ullakolta ja kellarista...
Samat ajatukset. Varsinkin nettipuolella F1 on aivan lapsenkengissään. Kun vertaa vaikka MotoGP:n tarjoamaan striimauspakettiin, näyttää tämä F1:sen puolella oleva jokavuotinen kanavapakettien metsästys aika kivikautiselta.
 
Vihdoin saatiin SeniiliSeppo sieltä hourailemasta. Nyt vaan tosiaan netti täyteen hyötykäyttöön kohtuuhintaan ja Brawn pelastamaan lajin tekninen/urheilullinen puoli ni avot.
 
Ristiriitaiset fiilikset Bernie syrjäytyksen suhteen.
Toisaalta on pitkään ollut tunne, että se muumio ei käy enää kaikilla sylintereillä, mutta samaan aikaan pelkään, että mahdolliset uudistukset lähtee niin lapasesta, että sama vaikka heti siirtyisi seuraamaan sähköformuloita.
Mutta uskoisin silti, että on aika tuulettaa pölyt ullakolta ja kellarista...

Mikä aiheuttaa sinulle pelkoa siitä, että uudistukset lähtisi lapasesta? Mikään mitä olen nähnyt liittyen uusiin omistajiin ei ainakaan omasta mielestäni viittaa siihen.
 
Mikä aiheuttaa sinulle pelkoa siitä, että uudistukset lähtisi lapasesta? Mikään mitä olen nähnyt liittyen uusiin omistajiin ei ainakaan omasta mielestäni viittaa siihen.
Ei varsinaisesti vielä mikään. Mutta eipä ne tälle tai varmaan vielä ensikaudellekaan kerkiä/pysty mitään isoja muutoksia tekemään.
Liian aikaista lähteä liputtamaan suuntaan, jos toiseenkaan, mutta nähdäkseni kaikki on mahdollista, sekä hyvässä, että pahassa.

Mitä Brawniin tulee, niin kova kaveri teknisellä puolella sääntöjen venyttämisessä, mutta onko hän silloin kova kaveri tekemään venyttämisen kestäviä sääntöjä? :confused:
 
Rohkeita ohituksia halutaan lisää – F1-sääntöihin muutos

Rohkeita ohituksia halutaan lisää – F1-sääntöihin muutos
SPORT > F1 > UUTISET JULKAISTU 24.01.2017 22:12


Ferrarin Kimi Räikkönen ja Mercedeksen Nico Rosberg kävivät tiukan ohitustaistelun Malesian GP:ssä viime lokakuussa.imago/Crash Media Group/ All Over Press


F1-sarjassa voi tulevalla kaudella hakea vapaammin rohkeita ohituksia, sillä Kansainvälinen autoliitto FIA on päättänyt keventää ohitustilanteista jaettavia rangaistuksia.

FIA jakaa jatkossa rangaistuksia ainoastaan siinä tapauksessa, jos yksi kuljettaja on selvästi syyllinen ohitustilanteessa tapahtuneeseen kolariin. Viime kaudella nousi huoli siitä, että vähäisistäkin osumista jaettavat aika- ja lähtöruutusanktiot vähentävät kuljettajien halukkuutta yrittää ohituksia.

Uuden säännön myötä kisatuomarit saavat päättää itsenäisesti tutkivatko he kilpailujohtaja Charlie Whitingin heille raportoimat tilanteet. Tuomarit saavat myös päättää itsenäisesti mahdollisista rangaistuksista.

Lähde: motorsport.com

Imo hyvä muutos. Monesti tullu turhaan rangaistuksia kisatilanteista.
 
Viimekaudella minua vaivasi enemmän se, että säännöt eivät tuntuneet olevan samat kaikille kuljettajille. Kunhan vain saataisiin enemmän johdonmukaisuutta sääntöjen tulkitsemiseen. Tosin jos rangaistuksia aletaan jakamaan vain kolarin sattuessa, niin moni viime kauden epäselvä tilanne olisi jätetty kokonaan tutkimatta. Mutta saako tämän sääntömuutoksen myötä tehdä kiellettyjä ajolinjan muutoksia sijoituksensa puollustamiseen niin pitkään kun ei satu kolaria?
 
Viimekaudella minua vaivasi enemmän se, että säännöt eivät tuntuneet olevan samat kaikille kuljettajille. Kunhan vain saataisiin enemmän johdonmukaisuutta sääntöjen tulkitsemiseen. Tosin jos rangaistuksia aletaan jakamaan vain kolarin sattuessa, niin moni viime kauden epäselvä tilanne olisi jätetty kokonaan tutkimatta. Mutta saako tämän sääntömuutoksen myötä tehdä kiellettyjä ajolinjan muutoksia sijoituksensa puollustamiseen niin pitkään kun ei satu kolaria?
Veikkaan että tuo sääntömuutos koskee enemmänkin ohittajaa, tuoden enemmän rohkeampia ohitus yrityksiä. Ohitettavan ajolinjamuutokset ovat todella vaarallisia ja eihän kukaan uskaltaisi ohittaa jos puolustava auto saisi vaihdella linjaa niin paljon kuin haluaa.
 
Ei F1-sarja tarvitse löyhempiä säädöksiä, vaan johdonmukaisuutta niiden valvomisessa ja rangaistuskäytännöissä.
 
Veikkaan että tuo sääntömuutos koskee enemmänkin ohittajaa, tuoden enemmän rohkeampia ohitus yrityksiä. Ohitettavan ajolinjamuutokset ovat todella vaarallisia ja eihän kukaan uskaltaisi ohittaa jos puolustava auto saisi vaihdella linjaa niin paljon kuin haluaa.

Toivottavasti juurikin näin että koskaa lähinnä ohittajaa. Välillä turhaan rankaistaan ihan turhista kisatilanteista, joissa esim. ohituksessa sattui hieman osumaa. Katsojan näkökulmasta mieluummin pieni osuma kuin ei ohitusyritystä ollenkaan.

Ei F1-sarja tarvitse löyhempiä säädöksiä, vaan johdonmukaisuutta niiden valvomisessa ja rangaistuskäytännöissä.

Tuo johdonmukaisuushan siinä onkin se isoin ongelma. Toivottavasti tuo kisatilanteiden valvonnan höllääminen lisää osittain johdonmukaisuutta sillä, että kuljettajasta ja auton väristä riippumatta jätetään tietyt tilanteet kokonaan viheltämättä.
 
2e6dd0x.png
 
Kyllä itsekin olen edelleen sitä mieltä että mitä useampi auto rataa kiertää, sitä parempi. Toki Manoreiden vauhti alkuaikoina oli jopa vaarallisen hidasta mutta selkeästi sielläkin saatiin autoista kaikkein pahimmat viat viilattua pois. Jännä nähdä muutenkin helpottuuko uusien tallien mukaan tulo tulevina vuosina sarjassa tapahtuvien sitä sääntö-ja rakennemuutosten johdosta.
 
Vielä pari muuta turhempaa tallia kumoon ja lopuille kolme kuskia niin saadaan kunnollista kilpailua tähän sarjaan
 
F1-sarjan kisoissa voitaisiin luopua sinisten lippujen käytöstä, puntaroi sarjan moottoriurheilujohtaja Ross Brawn.
F1-pomo poistaisi siniset liput

Vois olla iha jees. Turha sääntö. Kisaa ne kaikki siellä ajaa, jäi kierroksella tai ei. Vois kuulua korkeintaan sarjaan "herrasmiesmäisyydet". Jos on oma taisto kesken, niin ei siinä huvita tilaa antaa, mut jos yksinään ajelee, niin ihan kohteliasta antaa tilaa.
 
Ei tarvis ainakaan kuunnella enää Vettelin "blue flags, blue flags" radioviestejä.

Kaikki siellä sitä huutelee, mut lähetykseen ei poimita kaikkia. Ihan perus toiminta, jotta saadaan painetta tuomaristolle.

edit: eihän tuon säännön poistaminen periaatteessa mitään muuttais, mut olispa sääntö vähemmän. Yllätysmomenttina sit joku kusipää jämäsijojen kuski, joka teilais ykkösenä olevan jääräpäisyydellään :D
 
Viimeksi muokattu:
Miksi sama henkilö pitäisi ohittaa useaan otteeseen? Jos se toinen on jäänyt kierroksella jälkeen ja siitä ollaan taas menossa ohi niin hieman typerää alkaa harrastamaan tuossa semmoista väkinäistä vääntöä. Tuskin kovin moni kuski kuitenkaan tuollaiseen edes ryhtyisi, pilaisi vain oman kisan taistelemassa jonkun kanssa kenen kanssa ei edes kisaa. Periaatteessa noissa taistelutilanteissa joissa kaksi ohitettavaa kisaavat voisi unohtaa nuo liput ja antaa hitaampien keskittyä siihen todelliseen sijataisteluun. Muuten sitten päästää ohitse nätisti sinisten lippujen kaltaisesti. Vaikka niin varmaan tuo aikalailla menisikin vaikka sääntö poistettaisiin kokonaan (pl. ehkä jotkut tuplatallipoikkeukset).
 
Periaatteessa joo ihan kiva jos siniset poistuu mutta olisko se sitten kiva jossain Unkarissa tai Monacossa kun koko kärki on jonossa viimisen miehen takana eikä kukaan pysty edes yrittämään ohitusta.
 
F1-pomo poistaisi siniset liput

Vois olla iha jees. Turha sääntö. Kisaa ne kaikki siellä ajaa, jäi kierroksella tai ei. Vois kuulua korkeintaan sarjaan "herrasmiesmäisyydet". Jos on oma taisto kesken, niin ei siinä huvita tilaa antaa, mut jos yksinään ajelee, niin ihan kohteliasta antaa tilaa.

Ehkä OK, mutta riskinä on kaikenlainen kikkailu. Päästetään toinen edelle mutta hidastetaan toista, jne.
 
Miksi sama henkilö pitäisi ohittaa useaan otteeseen? Jos se toinen on jäänyt kierroksella jälkeen ja siitä ollaan taas menossa ohi niin hieman typerää alkaa harrastamaan tuossa semmoista väkinäistä vääntöä. Tuskin kovin moni kuski kuitenkaan tuollaiseen edes ryhtyisi, pilaisi vain oman kisan taistelemassa jonkun kanssa kenen kanssa ei edes kisaa.
Niin. Indycareissa ei ole sinisiä lippuja. Se käytännössä tarkoittaa vain sitä, ettei tarvitse hidastaa ja päästää ohi. Kierroksella jäävät ajavat omaa nopeuttaan, omia ajolinjojansa, eivätkä varsinaisesti peittele. Mutta eivät myöskään helpota ohitusta hidastamalla ja asettumalla sivuun. Ei kukaan viitsi omia kierrosaikojaan pilata peittelemällä, paitsi jossain ovaalikisoissa, joissa sillä kierroksella jäämisellä on suurempi arvo.

Mielestäni se olisi selkeämpi käytäntö kuin nykyinen.
 
Ehkä OK, mutta riskinä on kaikenlainen kikkailu. Päästetään toinen edelle mutta hidastetaan toista, jne.

Ei tuollaista kikkailua estetä sinisillä lipuillakaan. Voidaan helposti sääntöjen harmailla alueilla liikkua ja hidastella jotain tiettyä. Äkkiä menee sekunti tai vaikka kolme ja kukaan ei ole rikkonut mitään sääntöä :) ... Siis tietenkin olen sitä mieltä, että hitaat kierroksella ohitettavat päästävät ohi, mut eiköhän tuo ilman sinisiä lippuja toimis ihan yhtä hyvin. Sääntö vähemmän ja tuomareillekkin aikaa keskittyä muuhun.

Siitäkin syntyy aina hirveä haloo, jos kierroksella ohitettava ohittaakin itsensä takaisin samalle kierrokselle. Ikäänkuin ei enää saisi kisata, kun kerran on kierroksella jäänyt. Kyseessä voi olla vaikkapa taistelu viimeisistä pistetiloista, joskus.
 
Autojen minimipainoa on nostettu vielä kuudella kilolla. Viime vuoden 702 kilosta ensin nostettiin 722 kiloon alunperin, nyt tulevan kauden autot siis painavat vähintään 728 kiloa.
Minimum car weight increased for 2017 F1 season

Tuokin ihan jees sääntömuutos, itseasiassa ihan loooginen, ku autojen paino kasvaa sääntöjen vuoksi. Olisko kuskit joutunut dieetille muuten? Eikö kuskikin kuulunut tuohon painoon?
 
Tuokin ihan jees sääntömuutos, itseasiassa ihan loooginen, ku autojen paino kasvaa sääntöjen vuoksi. Olisko kuskit joutunut dieetille muuten? Eikö kuskikin kuulunut tuohon painoon?
En muista. Auton paino "kisakunnossa", tankki tyhjänä.
 
Yksi sääntömuutos on tietenkin vielä tulossa, nyt kun Manor on poissa sarjasta. Aika-ajoissa tullee käytäntöön systeemi, jossa Q1- ja Q2-osioissa putoaa viisi hitainta kuskia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom