F1 2019 - Kanadan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Se että sinun mielestä pitäisi rangaista vain tahallisista teoista ei tätä faktaa muuta.
Ei tämä ole vain minun mielipiteeni. Moni entinen ja nykyinen kilpakuski on samaa mieltä, joukossa myös ex-maailmanmestareita.

Osittain kyse on varmasti siitäkin, että F1 tuomarointi on parhaimmillaankin ollut poukkoilevaa ja epäjohdonmukaista.
 
Kaikki kynnelle kykenevät ryömivät koloistaan jakamaan 2senttistään, esim:
Näkökulma: Vettelin rangaistus paljasti, kuinka pihalla osa faneista on: ”En tiedä kumpi ärsyttää enemmän, tuomarit vai fanit”
Ihan hyvää pohdintaa kuitenkin.

Loppukaneettikin rimmaa :D
Jos tämä on formula ykkösten suunta, en voi kuin sanoa: pilalla, pelkkää paskaa tilalla.

Näkökulma: Vettelin rangaistus paljasti, kuinka pihalla osa faneista on: ”En tiedä kumpi ärsyttää enemmän, tuomarit vai fanit”
Juuso Taipale
10.06.2019 15:41
getty_vettelvie21nakokulmacan19-696x464.jpg

© Kuva: Getty Images
Sebastian Vettelin saamassa rangaistuksessa on jotain hyvää. Se paljastaa, ketkä ovat täysin pihalla formula ykkösten lainalaisuuksista, kirjoittaa SuomiF1-sivuston Juuso Taipale.

Miten voi F1-sarja onnistua ampumaan itseään näin tehokkaasti omaan jalkaansa? Kauden ensimmäisen edes etäisesti jännittävän osakilpailun lässähtäminen täydeksi farssiksi on tragikoomisen täydellinen esimerkki sarjan nykytilasta.

Vettel maksoi pienestä lipsahduksestaan kovan hinnan, vaikka kenenkään lajista tietävän mielestä siinä ei ollut mitään väärää. Tuomaristo näki asian kuitenkin toisin.

Miksi näin pääsi käymään? Koska tuomaritornissa sääntökirjaa tulkittiin kuin piru raamattua. Ja se meni täydellisesti metsään.

Gilles Villeneuve kääntyisi haudassaan jos kuulisi, mitä hänen nimikkoradallaan oikein tapahtui.

Vettelin väitettiin estäneen Lewis Hamiltonia hänen palatessaan takaisin radalle. Mitä helkkaria, sanoivat kaikki lajia pidemmän aikaa seuranneet.

Gilles Villeneuve kääntyisi haudassaan jos kuulisi, mitä hänen nimikkoradallaan oikein tapahtui. Jos Vettel sai rangaistuksen pitäessään vikuroivan auton hallinnassaan, voi vain kuvitella millaista huutia Villeneuve ja Rene Arnoux olisivat saaneet kauden 1979 Ranskan GP:n taistostaan. Ai et tiedä mistä puhun? Niinpä niin….

Vettel sai siis rangaistuksen palatessaan radalle ja avaamatta Hamiltonille helppoa tietä ohitukselle. Voi kyynel. Tällaiseksikö kilvanajo on mennyt? Taistelua tai takana olevan elämän tekemistä tukalaksi ei saa harjoittaa?

Tarkastellaanpas tilannetta rauhassa ja analyyttisesti.

Vettelin Ferrari riistäytyi uudelleen kuljettajansa käsistä hänen palatessaan radalle yli kanttikiven. Heilahduksen näkee hänen onboard-kamerastaan. Saatuaan autonsa kuriin Vettel pitää rattinsa suorassa kiihdyttäen paikalta. Samalla tila oikealla kapeni, pakottaen Hamiltonin perääntymään.

Ei mitään rangaistavaa, mutta koska nykyajan formula ykkösissä pienenkään haitan aiheuttaminen on rikoksista suurin, rangaistiin Vetteliä.

Olen seurannut päätäni pudistellen perusteluita, joita jotkut käyttävät Vettelin rangaistusta puolustaessaan. Se kertoo surullisesti siitä, kuinka jotkut fanit ja jopa F1-sarja itse ovat erkaantuneet lajin perimmäisestä luonteesta.

Jotkut eivät usko, että Vettelillä olisi ollut ongelmia auton hallitsemisessa. Jokainen lajia ymmärtävä näkee TV-kuvista kuitenkin välittömästi, kuinka vaikeaan paikkaan Vettel joutui.

On täysin absurdia väittää, että Vettel olisi tahallisesti yrittänyt blokata Hamiltonin. Hän teki juuri sen, mitä kilpakuljettajan pitikin. On katsojan oma vika, jos hän olettaa että tällaisissa tilanteissa pitäisi ajaa sivuun ja päästää takana ajanut ohitse ilman mitään vastaanhangoittelua.

Vettelin rangaistusta on verrattu Monacossa 2016 nähtyyn käytännössä vastaavaan tilanteeseen, josta Hamilton selvisi ilman sanktioita. Hyvä niin, se päätös oli oikea. Niin olisi pitänyt käydä Montrealissakin.

En tiedä kumpi ärsyttää enemmän. Karkea tuomarivirhe vai joidenkin ihmisten ajatusmaailma siitä, ettei mitään virhettä edes tapahtunut.

Vettelin rangaistuksessa on muisteltu myös Max Verstappenin viime vuoden Japanin GP:ssä saamaa rangaistusta vastaavassa tilanteessa. Tuokin tilanne olisi pitänyt jättää sanktiotta, joskin Verstappenin tempun vuoksi Kimi Räikkönen kärsi huomattavasti enemmän kuin Hamilton.

Takavuosina Vettelin tempussa ei olisi ollut mitään ihmeellistä. Nuorempi ja/tai lajin historiasta tietämätön kansa voi ihailla internetistä lukuisia upeita taisteluita, joissa armoa ei anneta, joskaan sitä ei anellakaan.

Ratatapahtumiin liittyvät säännöt ja tuomaritoiminta on mennyt pelleilyksi. Se on myös istuttanut fanien mieliin väärän kuvan siitä, mitä radalla saa ja ei saa tehdä. Kilvanajo on kuollut.

En tiedä kumpi ärsyttää enemmän. Karkea tuomarivirhe vai joidenkin ihmisten ajatusmaailma siitä, ettei mitään virhettä edes tapahtunut.

Jos tämä on formula ykkösten suunta, en voi kuin sanoa: pilalla, pelkkää paskaa tilalla.
 
Kaikki kynnelle kykenevät ryömivät koloistaan jakamaan 2senttistään, esim:
Näkökulma: Vettelin rangaistus paljasti, kuinka pihalla osa faneista on: ”En tiedä kumpi ärsyttää enemmän, tuomarit vai fanit”
Ihan hyvää pohdintaa kuitenkin.

Loppukaneettikin rimmaa :D


Näkökulma: Vettelin rangaistus paljasti, kuinka pihalla osa faneista on: ”En tiedä kumpi ärsyttää enemmän, tuomarit vai fanit”
Juuso Taipale
10.06.2019 15:41
getty_vettelvie21nakokulmacan19-696x464.jpg

© Kuva: Getty Images
Sebastian Vettelin saamassa rangaistuksessa on jotain hyvää. Se paljastaa, ketkä ovat täysin pihalla formula ykkösten lainalaisuuksista, kirjoittaa SuomiF1-sivuston Juuso Taipale.

Miten voi F1-sarja onnistua ampumaan itseään näin tehokkaasti omaan jalkaansa? Kauden ensimmäisen edes etäisesti jännittävän osakilpailun lässähtäminen täydeksi farssiksi on tragikoomisen täydellinen esimerkki sarjan nykytilasta.

Vettel maksoi pienestä lipsahduksestaan kovan hinnan, vaikka kenenkään lajista tietävän mielestä siinä ei ollut mitään väärää. Tuomaristo näki asian kuitenkin toisin.

Miksi näin pääsi käymään? Koska tuomaritornissa sääntökirjaa tulkittiin kuin piru raamattua. Ja se meni täydellisesti metsään.

Gilles Villeneuve kääntyisi haudassaan jos kuulisi, mitä hänen nimikkoradallaan oikein tapahtui.

Vettelin väitettiin estäneen Lewis Hamiltonia hänen palatessaan takaisin radalle. Mitä helkkaria, sanoivat kaikki lajia pidemmän aikaa seuranneet.

Gilles Villeneuve kääntyisi haudassaan jos kuulisi, mitä hänen nimikkoradallaan oikein tapahtui. Jos Vettel sai rangaistuksen pitäessään vikuroivan auton hallinnassaan, voi vain kuvitella millaista huutia Villeneuve ja Rene Arnoux olisivat saaneet kauden 1979 Ranskan GP:n taistostaan. Ai et tiedä mistä puhun? Niinpä niin….

Vettel sai siis rangaistuksen palatessaan radalle ja avaamatta Hamiltonille helppoa tietä ohitukselle. Voi kyynel. Tällaiseksikö kilvanajo on mennyt? Taistelua tai takana olevan elämän tekemistä tukalaksi ei saa harjoittaa?

Tarkastellaanpas tilannetta rauhassa ja analyyttisesti.

Vettelin Ferrari riistäytyi uudelleen kuljettajansa käsistä hänen palatessaan radalle yli kanttikiven. Heilahduksen näkee hänen onboard-kamerastaan. Saatuaan autonsa kuriin Vettel pitää rattinsa suorassa kiihdyttäen paikalta. Samalla tila oikealla kapeni, pakottaen Hamiltonin perääntymään.

Ei mitään rangaistavaa, mutta koska nykyajan formula ykkösissä pienenkään haitan aiheuttaminen on rikoksista suurin, rangaistiin Vetteliä.

Olen seurannut päätäni pudistellen perusteluita, joita jotkut käyttävät Vettelin rangaistusta puolustaessaan. Se kertoo surullisesti siitä, kuinka jotkut fanit ja jopa F1-sarja itse ovat erkaantuneet lajin perimmäisestä luonteesta.

Jotkut eivät usko, että Vettelillä olisi ollut ongelmia auton hallitsemisessa. Jokainen lajia ymmärtävä näkee TV-kuvista kuitenkin välittömästi, kuinka vaikeaan paikkaan Vettel joutui.

On täysin absurdia väittää, että Vettel olisi tahallisesti yrittänyt blokata Hamiltonin. Hän teki juuri sen, mitä kilpakuljettajan pitikin. On katsojan oma vika, jos hän olettaa että tällaisissa tilanteissa pitäisi ajaa sivuun ja päästää takana ajanut ohitse ilman mitään vastaanhangoittelua.

Vettelin rangaistusta on verrattu Monacossa 2016 nähtyyn käytännössä vastaavaan tilanteeseen, josta Hamilton selvisi ilman sanktioita. Hyvä niin, se päätös oli oikea. Niin olisi pitänyt käydä Montrealissakin.

En tiedä kumpi ärsyttää enemmän. Karkea tuomarivirhe vai joidenkin ihmisten ajatusmaailma siitä, ettei mitään virhettä edes tapahtunut.

Vettelin rangaistuksessa on muisteltu myös Max Verstappenin viime vuoden Japanin GP:ssä saamaa rangaistusta vastaavassa tilanteessa. Tuokin tilanne olisi pitänyt jättää sanktiotta, joskin Verstappenin tempun vuoksi Kimi Räikkönen kärsi huomattavasti enemmän kuin Hamilton.

Takavuosina Vettelin tempussa ei olisi ollut mitään ihmeellistä. Nuorempi ja/tai lajin historiasta tietämätön kansa voi ihailla internetistä lukuisia upeita taisteluita, joissa armoa ei anneta, joskaan sitä ei anellakaan.

Ratatapahtumiin liittyvät säännöt ja tuomaritoiminta on mennyt pelleilyksi. Se on myös istuttanut fanien mieliin väärän kuvan siitä, mitä radalla saa ja ei saa tehdä. Kilvanajo on kuollut.

En tiedä kumpi ärsyttää enemmän. Karkea tuomarivirhe vai joidenkin ihmisten ajatusmaailma siitä, ettei mitään virhettä edes tapahtunut.

Jos tämä on formula ykkösten suunta, en voi kuin sanoa: pilalla, pelkkää paskaa tilalla.
Eihän ne tajua, että renkaat on yli sadan asteen lämpöisiä, jolloin ne kerää kaiken paskan. Ei renkaiden vaihtajilla huvikseen niitä käsineitä ole! Mitenköhän tuomaristo tulkitsi edellä ajavan oikeuden valita ajolinja, jos nyt siis kirjaimellisesti aletaan syynätä sääntöjä.
 
Tuomarointi sentää ehkä hieman parantunut sen suhteen, että ei katsota mikä on seuraamus vaan rikkeen vakavuus*. Ainaki vaikuttanut siltä. Tässä nyt sit mentiin vähä pieleen mielestäni. Eikait Vettel tuossa paljoa nätimmin olis voinu radalle palata..sijoituksen vaihdon olisin silti vielä niellyt ja kisa olisi jatkunut.

*seuraushan voi olla aina iha mitä vain, oli rike kuinka pieni tahansa.
 
Verstappenkin rauhoittunut niin ei enään edes nähdä kärjessä mitään yltiöpäisiä sukelluksia :sleeping:
 
Miksi? Vaikkapa jalkapallossa jos yrität ottaa palloa pois mutta vahingossa tallaatkin toisen jalan päälle niin ihan yhtä lailla siitä vapaapotku tulee oli se tallaus tahallista tai ei. Samoin se menee kaikissa urheilulajeissa. Ja edelleenkin tuon näkee ihan uusinnoista että tietoisesti Vettel tuonne ajolinjalle Hamiltonin eteen ajoi.

Selitystä Vettelin rangaistukselle:
Toisalta entä sitten? Hamilton oli takana, Vettel oli jo radalla hieman hitaampana ja peitti Hamiltonin ohitusyrityksen.

About sama tilanne olisi syntynyt esim siitä että Vettelin jarrutus olisi mennyt pitkäksi ja olisi ajanut mutkan erittäin hitaasti, jolloin mutkan ulostulossa olisi voinut pidättää Hamiltonia takanaan suunilleen samaan tapaan.

Tuossa Vettel näki missä Hamilton tulee ja ei antanut liikaa tilaa, mutta tarpeeksi että tilanne ei ole vaarallinen. Jos Hamis olisi ollut lähempänä eli rinnalla niin tilanne olisi ollut toinen, silloin Hamis olisi ajautunut nurmelle.

Mun mielestä tämä ei ollut niin paha tilanne että olisi rankkua tarvinu antaa. Jos tosiaan Hami olis ollu jo lähempänä tai lähes rinnalla niin olisi ollut selvä.

Mutta joo... Ratkee mestaruus aiemmin ja voi cmoren tilauksen lopettaa siinä vaiheessa.
 
Tässä nyt sit mentiin vähä pieleen mielestäni. Eikait Vettel tuossa paljoa nätimmin olis voinu radalle palata..sijoituksen vaihdon olisin silti vielä niellyt ja kisa olisi jatkunut.

En ole _koko_ kisaa vielä katsonut nauhalta mutta tämän kiistellyn kohdan muutamaan kertaan ja olen samaa mieltä. Kilvanajoa oli ja omasta mielestäni epäoikeudenmukainen rangaistus.
 
Onhan tuo Vettel ihan pelle. Mahiksia olisi kyllä ollut jättää tilaa, mutta veti vaan enemmän oikealle. Epätoivoinen ja vaarallinen teko kaikenkaikkiaan.
Lopettaisi koko kilvanajon kun ei kasetti kestä.
 
Onhan tuo Vettel ihan pelle. Mahiksia olisi kyllä ollut jättää tilaa, mutta veti vaan enemmän oikealle. Epätoivoinen ja vaarallinen teko kaikenkaikkiaan.
Lopettaisi koko kilvanajon kun ei kasetti kestä.
Oikein asiantuntijan lausunto. Pitäisikö aina jäädä radan varteen odottamaan että muut pääsee ohi kun menee jarrutus pitkäksi? Tai miten jos tullaan rintarinnan jarrutukseen? Pitäskö edellä olevan päästää toinen edelle aina kun on vaarallista? Aika tylsää katottavaa olis
 
Monikos virheen puolesta liputtajista on ajanut radalla minkään sortin formulaa?
Kättä pystyyn:
o/
Moniko on spinnannut asfalttiradalla?
Kättä pystyyn:
o/
Moniko on ajanut kilpaa asfaltilla formulalla?
Kättä pystyyn:
o

Tätä kepeää taustaa vasten kommentoin ;

Melko rattimies Vettel kun piti tuon näpeissä ilman että SC + harjahenkilöt. Silmittömät refleksit. Ei tossa muuta ehdi sekunneissa tehdä kun refleksillä vedettävät asiat. Se että joku katuhaukka tietää että peitti tahallaan :lol: Väitän että ei todellakaan.

Se että jarrutuksen jätti liian myöhäiseen, siitä voidaan puhua lisää. Siitä kun seuraa useimmiten lipsahdus ..
 
Täytyy ottaa huomioon, että Kanadan rata on katurata ja seinät lähellä. Vettelin luikastelut jollain muulla radalla, niin Hämis ois ohittanu, nyt oli seinä edessä.
 
Ei Vettel mitää etua saanut tolla. Päinvastoin.

Tässä tapauksessa Vettel ei saanut etua, vaan menetti sitä.

Katoitteko te sitä kisaa? Ilman blokkausta Vettel olisi menettänyt sijan. Ja tässä ei tarvi edes miettiä tahallisuutta, Vettel ajoi ulos radalta ja tuli takaisin niin että sai siitä hyötyä. Se on jätetty ihan liian monta kertaa rankaisematta ja nyt siitä seurasi niin paljon itkua niin monelta taholta että luulen seuraavalla kerralla tuomariston olevan taas niin munaton ettei uskalla tehdä mitään.
 
Oikein asiantuntijan lausunto. Pitäisikö aina jäädä radan varteen odottamaan että muut pääsee ohi kun menee jarrutus pitkäksi? Tai miten jos tullaan rintarinnan jarrutukseen? Pitäskö edellä olevan päästää toinen edelle aina kun on vaarallista? Aika tylsää katottavaa olis

Ei tarvitse, mutta ei myöskään tartte blokata muuria vasten. Eli oman virheen takia ei kannata pilata muiden kisaa, tällä kertaa onneksi niin ei käynyt mutta kuka väittää ettei se ollut lähellä?
Vetteliltä nyt on nähty näitä ennenkin, ihan hyvä kun sai rankkua.
 
Ei tämä ole vain minun mielipiteeni. Moni entinen ja nykyinen kilpakuski on samaa mieltä, joukossa myös ex-maailmanmestareita.

Osittain kyse on varmasti siitäkin, että F1 tuomarointi on parhaimmillaankin ollut poukkoilevaa ja epäjohdonmukaista.
Tuomariston yksimielisen päätöksen mukaan Vettel blokkasi Hamiltonin kohti seinää tahallaan, eli ilmeisesti asia on nyt loppuun käsitelty, koska olemme kaikki samaa mieltä siitä, että tahallisista koukkailuista pitäisi antaa penalttia vaikka estelyt olisivatkin suhteellisen pieniä?

But while it is clear from on board footage that Vettel was battling to control his car as he bounced off the grass onto the circuit again, it is understood that the stewards' decision was based on Vettel's actions at the point he had effectively recovered from the incident.

The stewards examined slow motion footage of Vettel's actions from the moment that he had regained control and started steering his car - and felt the evidence showed that he could have made different choices that would have been within the rules.
 
Katoitteko te sitä kisaa? Ilman blokkausta Vettel olisi menettänyt sijan. Ja tässä ei tarvi edes miettiä tahallisuutta, Vettel ajoi ulos radalta ja tuli takaisin niin että sai siitä hyötyä. Se on jätetty ihan liian monta kertaa rankaisematta ja nyt siitä seurasi niin paljon itkua niin monelta taholta että luulen seuraavalla kerralla tuomariston olevan taas niin munaton ettei uskalla tehdä mitään.
Paljon hitaammin siellä nurmikolla pääsee, mikä hyöty? Perä lähti irti, olisi siis pitänyt koittaa driftata ensimmäinen mutka, kääntää siitä täydellisesti haltuun ja välttää vielä seinä. Kuka käy näyttämässä mallia formulalla?
 
Ihan oikea päätös tuomareilta, kyllä Vettel ois voinut tehdä enemmän tuossa, mutta se ois tarkoittanut kisan häviämistä.
 
Siis näyttääkö tämä nyt oikeasti siltä, että Vettel ohjaa tahallaan kohti seinää blokatakseen Hamiltonin?

 
No ei todellakaan, vaan siltä että Vettel tekee korjausliikkeen kun perä meinaa lähteä alta.
 
Kyllähän se perä lähtee alta kun mennään heti liikaa kaasulle, Vettelillä oli vaan ihan jumalaton kiire päästä Hamin edelle.
Tuo on selvä sääntörike Vetteliltä.
 
Ei tämä ole vain minun mielipiteeni. Moni entinen ja nykyinen kilpakuski on samaa mieltä, joukossa myös ex-maailmanmestareita.

Osittain kyse on varmasti siitäkin, että F1 tuomarointi on parhaimmillaankin ollut poukkoilevaa ja epäjohdonmukaista.

En sanonutkaan että se on vain sinun mielipiteesi. Teko on kuitenkin sääntöjen mukaan rangaistava oli se tahallinen tai ei. Tässä tapauksessa toki tilanne vielä selkeästi tahallinen niin ei pitäisi mitään valittamista olla kenelläkään. Ei ikinä olisi Vettel vaikkapa harjoituksissa samanlaisen ulosajon jälkeen tullut tuohon tapaan talla pohjassa takaisin radalle ja vielä suoraan ajolinjalle.
 
Sääntö oli? Turvallinen radalle paluu?

Mielestäni oli aika lailla turvallinen.

Hamilton tai kukaan muukaan ei ollu juuri paluu kohdalla. Hamilton oli perässä. Ja edelleen takana kun Vettel sai auton liikkumaan normaalia vauhtia.

Hamilton näki tilanteen ja oli aikaa varautua. Päätti toki yrittää väkisin ohi ulkokautta mikä johti kuitenkin siihen että Vettel kerkesikin edelle ja vauhtiin.

Vaihtoehto olisi ollut himmata ja puikata sisäkautta ohi
 
Mielenkiintoista tästä olisi tehnyt, jos rangaistus olisi ollut: päästä tilanteessa kärsinyt ohi ja 1 kierroksen kuluttua saat ohittaa sen jos pääset? Toi voisi 5 sec sijasta parempi ratkaisu? Olisi ollut mielenkiintoisempi loppu. Toki kun tuo ohittaminen näyttää olevan käytännön mahdotonta, niin ehkä ei kuitenkaan toimisi.
 
Sääntö oli? Turvallinen radalle paluu?

Mielestäni oli aika lailla turvallinen.

Hamilton tai kukaan muukaan ei ollu juuri paluu kohdalla. Hamilton oli perässä. Ja edelleen takana kun Vettel sai auton liikkumaan normaalia vauhtia.

Hamilton näki tilanteen ja oli aikaa varautua. Päätti toki yrittää väkisin ohi ulkokautta mikä johti kuitenkin siihen että Vettel kerkesikin edelle ja vauhtiin.

Vaihtoehto olisi ollut himmata ja puikata sisäkautta ohi

Jep sääntö oli turvallinen radalle paluu. Jos tulee takaisin radalle toisen ajolinjalle ja toinen on pakotettu jarruttamaan välttääkseen törmäyksen niin eihän tuo radalle tulo ole mitenkään turvallinen. Ajolinjalle palataan vasta kun itse ajetaan täyttä vauhtia tai kun ei muita autoja ole tulossa päin.
Toki jos Hamilton ei olisi ajanut normaalia ajolinjaa ja yrittänyt sisäkautta Vettelistä ohi niin eipä tuo olisi Vettelin radalle paluusta tehnyt yhtään sen vaarattomampaa. Silloin vain väistö Vettelistä olisi tapahtunut sisäkautta eikä jarruttamalla.
 
Jep sääntö oli turvallinen radalle paluu. Jos tulee takaisin radalle toisen ajolinjalle ja toinen on pakotettu jarruttamaan välttääkseen törmäyksen niin eihän tuo radalle tulo ole mitenkään turvallinen. Ajolinjalle palataan vasta kun itse ajetaan täyttä vauhtia tai kun ei muita autoja ole tulossa päin.
Näinhän se on. Tosin itse näkisin mieluummin kisoissa tällaista loppuun asti taistelemista, kuin että virheen jälkeen jäädään kiltisti odottelemaan turvallista radalle palaamista. Tulee vähän hajuton ja mauton koko lajista, jos sitä suitsitaan liikaa.

Salon kanssa samoilla linjoilla; sääntörike, mutta olisin jättänyt rankaisematta :kahvi:
 
Siis näyttääkö tämä nyt oikeasti siltä, että Vettel ohjaa tahallaan kohti seinää blokatakseen Hamiltonin?


Vaikea sanoa videon perusteella, että kuinka paljon ajatusta touhussa oli mukana. Vettel kuitenkin tarkisti Hamiltonin tulos pelistään ja ohjasi samalla blokkauksen tapaisesti kohti seinää.

Kirjoitin jo aiemmin, että Vettel vaikuttaa usein sortuvan ryhmiin tekoihin nopeita reaktioita vaativissa tilanteissa. Ehkä se kielii alitajuisista reaktioista? Joskus nähdään myös sitä efektiä, että kun kuljettaja kääntää päätään ja katsettaan, niin hän kääntää vahingossa rattiakin samaan suuntaan. Luulisi kyllä, että kokeneilla kilpakuljettajilla olisi parempi koordinaatiokyky.
 
5 sekunnin rangaistuksesta ei voi valittaa, eli sitä valitusta tuskin koskaan käsitellään.

Edellisen F1-kisan voittaja voi sittenkin muuttua – Ferrari ei luovuta, uudet todisteet kaivettu esiin

Edellisen F1-kisan voittaja voi sittenkin muuttua – Ferrari ei luovuta, uudet todisteet kaivettu esiin
Sebastian Vettelin ja Lewis Hamiltonin kärkitaisto puhuttaa vielä pitkään Kanadan GP:n jälkeen. (KUVA: DAN ISTITENE / AFP / LEHTIKUVA)

Julkaistu: 17.6. 22:16

FORMULA 1
Ferrari on jättänyt valituksen Sebastian Vettelin rangaistuksesta.
Reilu viikko sitten Kanadan Montrealissa ajettu F1-kisa päättyi kyseenalaisissa tunnelmissa. Ensimmäisenä maaliviivan ylittänyt Ferrarin Sebastian Vettel putosi viiden sekunnin aikasakolla toiseksi, ja Mercedeksen Lewis Hamilton nousi voittoon.

Vettel sai rangaistuksen tilanteesta, jossa hän ajautui johtoasemassa ulos radalta ja palasi takaisin juuri brittikuskin eteen. Tuomaristo katsoi Vettelin palanneen radalle vaarallisesti, mikä pakotti Hamiltonin väistöliikkeeseen.

Rangaistus keräsi runsaasti kritiikkiä. Monen mielestä tilanne oli kilvanajoa, eikä siitä olisi kuulunut rangaista.

Nyt, yli viikko tapahtuneen jälkeen Ferrari on jättänyt FIA:lle valituksen rangaistuksesta.



Sääntöjen mukaan valituksen voi vielä tehdä, mikäli tilanteesta on ilmennyt uusia todisteita. Lisäksi se pitää tehdä 14 päivän sisällä tapahtumasta.

Italialaistalli katsoo, ettei Vettel palannut tahallaan radalle vaarallisesti Hamiltonin eteen vaan yritti kaikin keinoin välttää kolarin.

Motorsport.comin mukaan FIA kutsuu mitä todennäköisimmin tuomariston kokoon heti tulevan Ranskan GP-viikonlopun alkajaisiksi päättämään, ovatko Ferrarin toimittamat uudet todisteet hyväksyttäviä ja muuttavatko ne alkuperäistä päätöstä.

Vielä ne kyllä yrittää.
 
Jaa-a.. ei voi oikee taaskaan välttyä ajattelematta kabinetti-pelejä, jos voittajaa aletaan muuttaan. Mun mielestäki oli sellainen tilanne, että epäselvyyden vuoksi olisi voinut jättää rankaisematta, mut.. mitähän uusia todisteita siellä voisi olla? Tulkintaa Vettelin ratista/kaasupolkimesta ja niiden käytöstä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom