F1 2019 - Kanadan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Vettel ois pystynyt jättämään Hamiltonille tilaa, mutta ei tehnyt sitä ja sai ihan ansaitun 5 sec sakon.

Vettelillä oli auto hanskassa kun se palasi radalle, mutta painoi riskillä liikaa kaasua ja ajautui Hamiltonin tielle.
Toisaalta ei siinä oikein muuta olisi voinut tehdä. Ihan vastaavasta tilanteesta Hamilton ei saanut aiemmin rangaistusta.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän ihmetyttää myös Alfan taktiikat. Mikähän kuningasidea oli ottaa räikkönen sisään 8 kierrosta ennen loppua kun eteen/taakse oli 10s ja kierrosajat samoja?

Toki ei sillä että olisi jotain väliä olisi onko 13 vai 15.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän ihmetyttää myös Alfan taktiikat. Mikähän kuningasidea oli ottaa räikkönen sisään 8 kierrosta ennen loppua kun eteen/taakse oli 10s ja kierrosajat samoja?

Toki ei sillä että olisi jotain väliä olisi onko 13 vai 15.

Niin jos on tuollaisilla sijoilla niin se nyt on vähän kuin ajaisi harjoitussessiota tulevia kisoja varten, voi kokeilla jotain ja saada vähän dataa.
 
Meksikossa 2016 ei saanut Ham taas Verstappen rangaistusta, vaikka vetivät kylmästi mutkat suoraan.
 
Vähän ihmetyttää myös Alfan taktiikat. Mikähän kuningasidea oli ottaa räikkönen sisään 8 kierrosta ennen loppua kun eteen/taakse oli 10s ja kierrosajat samoja?

Toki ei sillä että olisi jotain väliä olisi onko 13 vai 15.

Eipä tullut Kimin kisaa lainkaan seurattua kisan aikana, mutta oisko nopein kierrosaika tavoitteena -> yksi piste?
 


Kommenteista: "Charles looks like a kid at a family reunion and his divorced parents just ran into each other"

:D
 
Jotenki tuli sellanen deja-vu tunne että ihan kuin tää Saksalaisen kasetin hajoominen ois nähty ennenkin. Onkohan Vettelille tulossa sankitoita lopun tapahtumista?
 
Oli tuo Ferrarille kyllä sellanen cockslap in the face että oksat pois. Hamilton/Mersu voittaa vaikkei ole edes ykkösenä ruutulipulla.. :D
 
Tuomariston pitäisi koostua pelkästään entisistä kuskeista.
Myös rahanjako pitäisi laittaa uusiksi, että ei olisi tällaisia kuuden vuoden jaksoja jolloin vain kolmen kärkitallin autot voittaa vuorotellen.
Nyt radalla kiertää aivan turhaan kymmenen pujottelukeppiä.
 
Oli tuo Ferrarille kyllä sellanen cockslap in the face että oksat pois. Hamilton/Mersu voittaa vaikkei ole edes ykkösenä ruutulipulla.. :D

No onhan tää koko kausi näköjään Ferrarille aika "traaginen" kun ensin se Leclerkin voitto lipesi ja nyt hajosi Vettelin kasetti lopullisesti... ei kyllä muuten henk. koht. haittaa kun Kimi lähti mutta toki Leclerk toivottavasti saa sen voittonsa joskus.

Onko tämä Montrealin rata jotenkin Ferrarille ideaali kun olivat viikonlopun nopein auto? Eli toisin sanoen, koskahan voisi olettaa vastaavaa kisaa vai palataanko taas normaaliin Mersu-ylivoimaan.
 
Tää laji on kyllä pilattu näillä tuomaroinneilla yms. Pienestäkin rengasosumasta tallipäälliköt ulisee tuomareille ja sitten tutkitaan ja hutkitaan, yleensä vielä hyvinkin epäloogisesti. Selkeät tahalliset kolarit ja kiilaukset on edelleen syytä tuomita, mutta tälläiset pikku nahistelut ja niiden tuomiot pitäisi jättää pois.
 
No onhan tää koko kausi näköjään Ferrarille aika "traaginen" kun ensin se Leclerkin voitto lipesi ja nyt hajosi Vettelin kasetti lopullisesti... ei kyllä muuten henk. koht. haittaa kun Kimi lähti mutta toki Leclerk toivottavasti saa sen voittonsa joskus.

Onko tämä Montrealin rata jotenkin Ferrarille ideaali kun olivat viikonlopun nopein auto? Eli toisin sanoen, koskahan voisi olettaa vastaavaa kisaa vai palataanko taas normaaliin Mersu-ylivoimaan.

Montrealin rata oli tosiaan Ferrarille se rata missä heidän odotettiinkin olevan nopein, kuten olivatkin. Ferrari oli suorilla joku 0.5 sekkaa nopeampi Mersua ja sitä suoraa tuolla riitti.

Hamilton oli taas todellinen Hannu Hanhi, eka rikkoo autonsa ajamalla seinään ja osia jouduttiin vaihtamaan ei sanktiota koska sattui olemaan kauden kuudes kisa, edellisessä kisassa olisi tullut lähtöruutu rangaistus. Sitten hydraliikka vika just ennen strattia, joudutaan vaihtamaan osia, mutta ei puolestaan sellaisia että tulisi rangaistuksia. Kisassa Meinaa kiesi jämähtää heti alussa, mutta yllätys ei sittenkään mitää ongelmaa. Lähellä osuma Vetteliin, ei osukkaan... ja Lopulta Vetteliltä riistetään voitto jonka olisi ansainnut ja Hamilton ajaa kakkosena ykköseksi! :D

Bottakseltakin ihan okei ajo kun ottaa huomioon, että Mersut ei tällä radalla Ferrarin kyydissä ollut ja kisa meni käytännössä pilalle jo aika-ajojen spinnaukseen.

Tilanne muuttuu seuraavassa GP:ssä taas tutun jännittäväksi ja Mersut köröttelee rauhassa kaksoisvoittoihin kisasta toiseen.
 
Onko tämä Montrealin rata jotenkin Ferrarille ideaali kun olivat viikonlopun nopein auto? Eli toisin sanoen, koskahan voisi olettaa vastaavaa kisaa vai palataanko taas normaaliin Mersu-ylivoimaan.

Eiköhän tässä palata taas samaan marssijärjestykseen, jossa mersut hallitsee. Monza on toinen rata, jossa Ferrarin voi olettaa loistavan ja jossain määrin myös Spa. Kalenterin tulevilla radoilla mutkavauhdit korostuvat ja niissä mersu loistaa.
 
Pitää olla 10 parhaan joukossa poimiakseen sen irtopisteen.

No nytpä tietää tämänkin. No sitten pysähdyksessä ei vaikuta olevan hirveästi järkeä/hyötyä.

Jotenki tuli sellanen deja-vu tunne että ihan kuin tää Saksalaisen kasetin hajoominen ois nähty ennenkin. Onkohan Vettelille tulossa sankitoita lopun tapahtumista?

Pari rangaistuspistettä sai, tosin mistä lie nekin tulivat. 7/12 nyt täynnä, jos tulee 12 täyteen, niin kisasta ulkona.
 
Jaa nyt siel alkaa riitelee toi koko top-4:Hamilton,Vettel,Bottas,Verstappen??

Kuulostaa jotenki tutulta..
 
Hamilton oli taas todellinen Hannu Hanhi, eka rikkoo autonsa ajamalla seinään ja osia jouduttiin vaihtamaan ei sanktiota koska sattui olemaan kauden kuudes kisa, edellisessä kisassa olisi tullut lähtöruutu rangaistus. Sitten hydraliikka vika just ennen strattia, joudutaan vaihtamaan osia, mutta ei puolestaan sellaisia että tulisi rangaistuksia. Kisassa Meinaa kiesi jämähtää heti alussa, mutta yllätys ei sittenkään mitää ongelmaa. Lähellä osuma Vetteliin, ei osukkaan... ja Lopulta Vetteliltä riistetään voitto jonka olisi ansainnut ja Hamilton ajaa kakkosena ykköseksi! :D
Itse jännäsin kisan aikana, että pääsisikö Hamilton ohi. Kun muuten kisa vaikutti erittäin tylsältä. Vaikka Hamiltonilla oli noin paljon kaikkia ongelmia, niin ei kukaan siltikään yrittänyt ohitusta Hamiltonista. Vettel taas teki ainoana kärkimiehistä selvän ajovirheen ja samalla vielä Hamilton hiillosti ihan perässä. No lopussa oli toki hauska seurata Vettelin täydellistä pään leviämistä. :D
 
Aivan turha rangaistus ja eniten tässä hävisivät nyt katsojat.
Aikarangaistus pilasi kilpailun kyllä aivan täysin. Jos olisi pitänyt pakosta joku rangaistus antaa, niin Vettelin olisi pitänyt päästää Hamilton edelle? Sitten Vettel olisi voinut yrittää vielä ohitusta. Ja jos Hamilton olisi myös tehnyt ajovirheen, niin Vettelin olisi ollut helppo kuitata samoin edelle.
 
Aikarangaistus pilasi kilpailun kyllä aivan täysin. Jos olisi pitänyt pakosta joku rangaistus antaa, niin Vettelin olisi pitänyt päästää Hamilton edelle? Sitten Vettel olisi voinut yrittää vielä ohitusta. Ja jos Hamilton olisi myös tehnyt ajovirheen, niin Vettelin olisi ollut helppo kuitata samoin edelle.

Nuo aikarangaistukset on muutenkin vähän skeidaa kuin ne ei tue kilpailua kuskien/tallien kesken vaan ne tukee joko kisan muuttamista b-luokan aika-ajoksi tai sitten erilaisia kikkailuja. Varikon läpiajo/pysähdysrangaistukset ok jos aihetta on.
 
Joo eipä nuo aikarangaistukset ole oikein mistään kotoisin näin TV-katsojan ja kilpailujen viihdearvon kannalta. Usein tuollainen 5s rankkukin saattaa rangaista liikaa tai jopa liian vähän sekä tietysti sitten poistaa sen tarpeen/mahdollisuuden ohitella. Joissain tilanteissa se auto pystyy kuromaan tuon rankun takana olevaan, jolloin ei edes periaatteessa tule rangaistuksi. Toisissa tilanteissa taas häviät usean sijan taaksepäin vaikka rikoit vain suoraan takana olevaa vähän, jos takaa tulevat saavat kurottua välin kiinni. En tosissaan ymmärrä miksei tässä tilanteessa voitu esimerkiksi käskeä tuomariston kautta Vetteliä päästämään Hamilton edelle, kuten aiemmin mainittu. Olisi ollut huomattavasti fiksumpi ratkaisu. Ei tuollaisella aikasakolla voi kovin onnistuneesti paikata tilanteita, joissa radalla olevien sijojen pitäisi olla toisin.
 
Vettel ois pystynyt jättämään Hamiltonille tilaa, mutta ei tehnyt sitä ja sai ihan ansaitun 5 sec sakon.

Vettelillä oli auto hanskassa kun se palasi radalle, mutta painoi riskillä liikaa kaasua ja ajautui Hamiltonin tielle.
Eri mieltä kanssasi ovat mm. Mario Andretti, Nigel Mansell, Jenson Button, Alexander Wurz, Mark Webber ja Allan McNish.
 
Vettel ois pystynyt jättämään Hamiltonille tilaa, mutta ei tehnyt sitä ja sai ihan ansaitun 5 sec sakon.

Vettelillä oli auto hanskassa kun se palasi radalle, mutta painoi riskillä liikaa kaasua ja ajautui Hamiltonin tielle.
JJ myös sanoi, että kaikki tuolla ajaneet tietää, ei väliä kumminpäin se asetelma olisi ollut niin sama lopputulos. On myös entisiä brittikuskeja, jotka olisivat voineet tuon kotiinpäin vetää, mutta eivät sitä tehneet.

Kohta on aika kapea, ei ne renkaat pidä likaisina, eihän noilla tarvi mennä kuin pois ajolinjalta niin luistaa, ei se hyppyri/kanttari myöskään tilannetta parantanut.
 
Bottas oli kisassa kyllä vaisu, olisiko Mersulla pelätty moottorin vauriota niin paljon että Bottakselta laskettiin tehoja jotta ei olisi riskiä että molemmat Mersut hajoaisi.
 
Ei se tarvii ollaku joku keskittymishäiriö tai itseluottamus kateissa ni tulee ties kenelle ongelmia..
 
Tähän se sit menee jos rangaistuksien antamista aletaan miettimään sen perusteella että mitenkä ne mahtaa vaikuttaa loppukilpailun viihdyttävyyteen. Loppukilpailu olisi ollut myös ihan viihdyttävä jos A) Vettel ei olisi tehnyt virhettä tai B) Vettel olisi virheensä jälkeen ajanut kovempaa kuin Hamilton.

Minkä teet jos kaverilla ei pää kestä paineen alla?
 
Bottas oli kisassa kyllä vaisu, olisiko Mersulla pelätty moottorin vauriota niin paljon että Bottakselta laskettiin tehoja jotta ei olisi riskiä että molemmat Mersut hajoaisi.
Eikö se Bottas ajanut kisan lopussa uuden rataennätyksen saalistaen samalla ylimääräisen MM-pisteen, että tuskin oli tehoista kuitenkaan kiinni.
 
Vettel itse mokasi ja sitten aika naurettavaa itkemistä radioon. Kun olisi vain keskittynyt ajamiseen niin tuo 5sek ero olisi ollut vielä mahdollista repiä. Erohan oli jo yli 3sek kun tuo rangaistus tuli.
 
Viimeksi muokattu:
Vettelhän sanoi että joutui lopussa säästämään bensaa, joten siksi ei päässyt karkuun.
 
Tähän se sit menee jos rangaistuksien antamista aletaan miettimään sen perusteella että mitenkä ne mahtaa vaikuttaa loppukilpailun viihdyttävyyteen. Loppukilpailu olisi ollut myös ihan viihdyttävä jos A) Vettel ei olisi tehnyt virhettä tai B) Vettel olisi virheensä jälkeen ajanut kovempaa kuin Hamilton.

Minkä teet jos kaverilla ei pää kestä paineen alla?
Ihan hyvin Hamilton silti ajoi, kun sai painostettua Vettelin virheeseen. Oli ihan kunnon kisaa ennen tuota hölmöä rankkua.
 
Vettelhän sanoi että joutui lopussa säästämään bensaa, joten siksi ei päässyt karkuun.
Ehkä vähän erilaisella taktiikalla olisi Vettel voinut voittaa? Säästellä jo aiemmin polttoainetta ja lopussa sitten kaasu pohjassa?
 
Veikkaanpa että tuomaristo on nähnyt telemetriasta että Vettel ois voinut välttää sen Hamiltonin kylkeen ajautumisen.

Siinä mielessä tuo on typerää että välillä noista ei tule mitään rangaistusta, vaikka säännöissä lukee että auton mentävä rako on jätettävä.
 
Aika selvä tapaus toi oli. Tuomaristo on antanut samanlaisesta tilanteesta rankkua Verstappenillekin 2018 Japanin osakilpailussa, kun hän ajoi shikaanin leveäksi ja palasi radalle kiilaten Räikköstä.

50 sekan kohalla alkaa.
 
Aika selvä tapaus toi oli. Tuomaristo on antanut samanlaisesta tilanteesta rankkua Verstappenillekin 2018 Japanin osakilpailussa, kun hän ajoi shikaanin leveäksi ja palasi radalle kiilaten Räikköstä.

50 sekan kohalla alkaa.



Juuri olin postaamassa samaa tapausta. Kumma ettei Verstappenin rangaistus tuolloin aiheuttanut samanlaista tunteenpurkausta. Vastaava tilanne josta Vertappenille annettiin viiden sekunnin aikarangaistus. Tuossa kyseinen tilanne.

 
^Ei tuo oikein ole verrattavissa. Huomattavasti hitaampi vauhti ja Verstappenilla olisi ollut selkeä mahdollisuus ajaa toisin.
 
Ehkä vähän erilaisella taktiikalla olisi Vettel voinut voittaa? Säästellä jo aiemmin polttoainetta ja lopussa sitten kaasu pohjassa?
Todennäköisesti näin. Hamilton ajoi alun rauhallisemmin ja pääsi siksi lopussa iskemään takaisin.

Vituttaa kyllä tällaiset säästötalkoot. Kisat pitäisi pystyä ajamaan täysillä alusta loppuun, nyt körötellään ja kyttäillään keneltä loppuu renkaat ja tehot ensin. Ei mikään ihme ettei kisoissa tapahdu mitään.
 
^Ei tuo oikein ole verrattavissa. Huomattavasti hitaampi vauhti ja Verstappenilla olisi ollut selkeä mahdollisuus ajaa toisin.

Mitä merkitystä sillä on oliko Vettelillä mahdollisuus tehdä jotain toisin? Vaarallinen radalle tulo on vaarallinen oli se sitten tahallista tai ei. Rangaistus ihan oikein. Toki tuossa Vettelillä oli mahdollisuus tulla radalle muullakin tavalla kuin kaasu pohjassa ja suoraan ajolinjalle.
 
Oli jälleen kohtuullisen tylsä kisa. Vetteliltä oma show radiossa ja kisan jälkeen, mutta joo samaa mieltä, "ei mennyt oikein kenenkään kannalta". Vettelhän oikaisi mutkan => oikeampi tuomio" olisi pitänyt päästää HAM-ohitse". Kaikki olisivat tyytyväisiä, Vettel painostanut HAM:a kisan loppuun ja luultavasti jäänyt toiseksi? Ratkaisu olisi ollut kuitenkin urheilullisempi.

Bottaksesta on tullut prosessori. Analisoi tilanteen, että "koska Ricciardo ei päästä suosiolla, niin körötellään sen perässä, eikä rikota autoa kyllä se siitä lähtee pyörien vaihtoon". Ricciardo tuossa viihteen nimessä pilasi renkaansa. Bottas "laskeskeli?" , että nelos paikka on joka tapauksessa se maksimi. Ymmärrän tuon asenteen, mutta katsojien kannalta ikävää varman päälle pelaamista.
 
Todennäköisesti näin. Hamilton ajoi alun rauhallisemmin ja pääsi siksi lopussa iskemään takaisin.

Vituttaa kyllä tällaiset säästötalkoot. Kisat pitäisi pystyä ajamaan täysillä alusta loppuun, nyt körötellään ja kyttäillään keneltä loppuu renkaat ja tehot ensin. Ei mikään ihme ettei kisoissa tapahdu mitään.

Ei se pystymisestä ole kiinni vaan tavasta ajaa kisa nopeimmin lähdöstä maaliin. Polttoainerajoitusta nostettiin täksi kaudeksi 110 kiloon, mutta ei se tarkoita, että koko määrä kannattaa tankata autoihin. Ihan samaa taktiikkaa on käytetty vuosikausia eikä se liity vain nykyisiin moottoreihin.
 
Mitä merkitystä sillä on oliko Vettelillä mahdollisuus tehdä jotain toisin? Vaarallinen radalle tulo on vaarallinen oli se sitten tahallista tai ei. Rangaistus ihan oikein. Toki tuossa Vettelillä oli mahdollisuus tulla radalle muullakin tavalla kuin kaasu pohjassa ja suoraan ajolinjalle.
Onhan sillä merkitystä. Rangaistavaa sen pitäisi olla vain jos se on tahallista. Verstappenilla oli selvästi auto hallinnassa ja hän teki tietoisen päätöksen ajaa takaisin radalle siinä kohtaa kuin ajoi. Vettelillä ei ollut auto hanskassa radalle paluussa.
 
Ei se pystymisestä ole kiinni vaan tavasta ajaa kisa nopeimmin lähdöstä maaliin. Polttoainerajoitusta nostettiin täksi kaudeksi 110 kiloon, mutta ei se tarkoita, että koko määrä kannattaa tankata autoihin. Ihan samaa taktiikkaa on käytetty vuosikausia eikä se liity vain nykyisiin moottoreihin.
Välitankkaukset takaisin?

Ferrari on muuten tehnyt valituksen tuosta Vettelin rangaistuksesta, saa nähdä meneekö läpi.
 
Onhan sillä merkitystä. Rangaistavaa sen pitäisi olla vain jos se on tahallista.

Miksi? Vaikkapa jalkapallossa jos yrität ottaa palloa pois mutta vahingossa tallaatkin toisen jalan päälle niin ihan yhtä lailla siitä vapaapotku tulee oli se tallaus tahallista tai ei. Samoin se menee kaikissa urheilulajeissa. Ja edelleenkin tuon näkee ihan uusinnoista että tietoisesti Vettel tuonne ajolinjalle Hamiltonin eteen ajoi.

Selitystä Vettelin rangaistukselle:

The stewards examined slow motion footage of Vettel's actions from the moment that he had regained control and started steering his car - and felt the evidence showed that he could have made different choices that would have been within the rules.

The footage clearly captures Vettel correcting an oversteer moment as he rejoins the track - which is shown by a sharp steering wheel movement to the right.

Shortly after that, Vettel has sorted the oversteer and begins steering to the left to follow the direction of the circuit - suggesting he is now under control.

But a split moment later, rather than keeping to the left, Vettel is shown to release the steering wheel - which allows his car to drift to the right, cutting off the route that Hamilton would have taken had he had clear space.


The movement to straighten the wheel, which put the Ferrari into the path of Hamilton's Mercedes, is believed to be key to the unanimous decision by the stewards to punish Vettel.

The stewards also used an extra CCTV camera view of the incident, which was not broadcast on the international television feed, showing Vettel moving his head and looking in the mirrors to see Hamilton was during the moments when he was releasing the wheel to the right.

Precedent for the decision to punish Vettel for both rejoining the track in an unsafe manner and forcing a rival off the track was made last year in Japan when Max Verstappen was hit with a five-second penalty for a collision with Kimi Raikkonen at the chicane.
 
Välitankkaukset takaisin?

Ferrari on muuten tehnyt valituksen tuosta Vettelin rangaistuksesta, saa nähdä meneekö läpi.

Ei taida välitankkaukset enää olla tulossa turvallisuussyistä takaisin.

Valituksella ei ilmeisesti voi enää kisan lopputulosta muuttaa sillä aikasakkoihin ei voi jälkikäteen vaikuttaa. Ainoa muutos voi olla Vettelin virhepisteisiin.
 
Sääntöjen mukaan kisan aikana annetuista rangaistuksista ei voi valittaa, joten tuo Ferrarin nillittäminen asiasta ei muuta mitään.
 
Koska kilvanajossa sattuu ja tapahtuu. Vain selkeästi tahallisista tempuista pitäisi rangaista. Juu, tuomaristo tutki jotain hidastuskuvia ja helppoahan se on sitten vartin mietinnän jälkeen sanoa jotta "joo, tahallinen oli" kun toisella on ollut about sekunti aikaa reagoida tilanteeseen. Tällä hetkellä ei ole tietoa siitä, tutkiko tuomaristo esim. telemetriatietoja ja oliko ohjausliikkeissä kyse puhtaasti likaisten renkaiden sutimiseen reagoimisesta tms. mutta ilmeisesti ei tutkinut.

Rangaistusta ei pitäisi antaa jos mitään todellista vahinkoa kuten törmäystä ei sattunut. Jalkapallovertauksesi ontuu (ehhehe) koska siinä todellinen vahinko tapahtuu, oli varpaille astuminen tahallista tai ei.
 
Rangaistusta ei pitäisi antaa jos mitään todellista vahinkoa kuten törmäystä ei sattunut. Jalkapallovertauksesi ontuu (ehhehe) koska siinä todellinen vahinko tapahtuu, oli varpaille astuminen tahallista tai ei.

Tuo nyt oli vain yksi esimerkki. Ihan samoin vapaapotku vihelletään jos laittaa vahingossa jalan ohi pallosta toisen juoksulinjalle ja toinen joutuu väistämään välttääkseen kaatumisen. Tuossa Hamilton joutui jarruttamaan tai törmäys olisi tapahtunut.

Kaikissa lajeissa sattuu ja tapahtuu ja kaikissa lajeissa rangaistus annetaan oli teko tahallinen tai ei. Se että sinun mielestä pitäisi rangaista vain tahallisista teoista ei tätä faktaa muuta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom