F1 2019 - Itävallan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Eivätkö ne tosiaan ole vieläkään, kolme tuntia myöhemmin, saaneet päätettyä tämän tapauksen käsittelyä? :confused:
 
Eivätkö ne tosiaan ole vieläkään, kolme tuntia myöhemmin, saaneet päätettyä tämän tapauksen käsittelyä? :confused:
FIAlla on ongelma: jos he antavat sääntöjen mukaisen rangaistuksen, he pilaavat parhaan kisan miesmuistiin. Jos taas eivät anna rankkua, pilaavat oman maineensa koska eivät noudata omia sääntöjään.

Asiaa ei toki helpota yhtään se, että tämä kisa oli juuri sitä mitä F1 tähän kohtaan epätoivoisesti kaipasi.
 
Nykyisin monelta puuttuu se muiden kuskien kunnioitus, ennen päästiin ohi ihan reilussakin hengessä, vaikka oli niitä tapahtumia silloinkin, mutta ei arvottu monta tuntia päätöksiä. Avattava takasiipi on myös epäreilu keino lisätä ohituksia, pienentäisivät nykyisiä siipiä ja sallisivat maaefektin, sitten olisi oikeaa kilpailua ja vauhti tuskin tippuisi.
 
Ihan hyvä ettei tuomarit ratko tuloksia mutta vähän silti epämääräisen oloista tuo toiminta. Jotenkin sellainen fiilis, että erilaisilla kuskiasetelmilla tuostakin olisi tullut mahdollisesti erilainen päätös. Ja saattoi tietty myös Kanadan episodista nousseella haloolla olla pieni osa, ei haluttu toistamiseen näin lyhyellä välillä tuomaripelillä ratkoa voittajaa (tällainen ei toki saisi vaikuttaa ratkaisuihin). Sama kuin aika-ajoissa Hamilton sai sen mukamas 3 ruutua rankkua ja moni muu olisi varmasti saanut 5. Mutta juu, tässä vaiheessa se 5s rankku olisi kuitenkin ollut hieman tylsä ratkaisu ja jos tuosta olisi jotain antanut niin sijoituksen takaisin heti kisassa ja uutta yritystä perään (myös Vettelin kanssa olisi pitänyt olla ei rankkua tai max sijanvaihto). Ratkaisun oikeuteen sääntöjen osalta en ota kantaa. Imo turhaan Verstappen tuossa kuitenkin työnsi Leclercin radalta ulos, olisi saanut tilaa jättää (ja kait siinä nyt jotain meni pieleen, jos renkaat osuvat ja toinen joutuu ajamaan radalta ulos vaikka on vierellä, joten rankku olisi ollut ymmärrettävä).
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä ettei tuomarit ratko tuloksia mutta vähän silti epämääräisen oloista tuo toiminta. Jotenkin sellainen fiilis, että erilaisilla kuskiasetelmilla olisi tullut mahdollisesti erilainen päätös.
Max alkaa olla uusi Schumi tai Senna näiden osalta.
Kyllähän tuosta olisi kuulunut rankku, mutta FIA ei uskaltanut, koska paskamyrsky Kanadasta ja kultapoika.

Ja tietysti nyt Leclerc saa sen ekan voittonsa ihan ajamalla.
 
En ymmärrä miksi Leclerc ei puolustanut sisälinjaa kun jo edellisellä kierroksella meinasi käydä kylmät (Verstappen oli siinä enemmän edellä ja olisi voinut hyvin jo siinä puristaa Leclercin ulos).

Hyi helvetti. Eli toisen saa ajattaa ulos radalta ilman rankkua. Toivottavasti tää linja pitää sit tulevaisuudessakin.

Tätä tapahtuu käytännössä jokaisessa F1-kisassa.
 
Eipä tuommoisista tilanteista ole ennenkään rankkuja jaeltu, vai löytyykö joltakin arkistoista esimerkkitapaus?

Kimi ja Max Spa, ei tullu Maxsille mitään ja kimi joutui antamaan vieläpä sijoituksen takas

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Eipä tuommoisista tilanteista ole ennenkään rankkuja jaeltu, vai löytyykö joltakin arkistoista esimerkkitapaus?
Saksan GP 2016. Siinä Keken poika teki Maxille saman tempun kuin Max tänään.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


The Dutchman added to Sky Sports News HQ: "He did a good move into the corner but it was already very deep. But he just doesn't turn in or give space on the exit - and that's not fair. I race hard and on the limit but I always give space on the exit - that's the difference."

Nico Rosberg unhappy with German GP penalty for Verstappen clash
 
Eipä tuommoisista tilanteista ole ennenkään rankkuja jaeltu, vai löytyykö joltakin arkistoista esimerkkitapaus?

Kimi ja Max Spa, ei tullu Maxsille mitään ja kimi joutui antamaan vieläpä sijoituksen takas

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Ei tietenkään tullut, koska Verstappen oli asialla. Kun kuka tahansa muu (pl. Hamilton) kikkailee vastaavaa niin rankkua tulee kuten tuo Rosbergin tapaus tai Vettelin (ongelmahan ei siinä Vettelillä ollut sinänsä se radalta tulo vaan tuomariston mukaan sillä oli auto hallinnassa ja pakotti Hamiltonin ulos radalta (seinään))
 
Ihan 100% oikea tulos tohon ohitustilanteeseen.

Sen kerran kun on rata, missä on ohituspaikkoja ja tilanteita niin kauhea ulina kun kisatilanteessa renkaat pusuttaa toisiaan.

Verstappen ei edes "käännä" kohti Leclerciä missään vaiheessa, taistelee vaan oman pitonsa kanssa. Ihan samalla tavalla Leclerc olisi voinut jättää antaa Verstappenin mennä kunnolla ohi, ottaa hyvän ulostulon ja painaa suoralla takasin ohi, mikäli sitä kyytiä olisi löytynyt. Aiempien kierrosten perusteella sitä ei vaan tuntunut löytyvän -> vastusti ääreihin asti ja hävisi nopeammalle. Supper simppel life.
 
Sitä Vettelin tilannetta on ihan turha verrata tähän mutta tuo Rosbergin tilanne on jo aika lähellä, toisin Rosberg jättää kääntämisen todella myöhäiseksi.

Mitä siitä Rosbergin ja Hamiltonin Red Bull Ring kolarista silloin aikoinaan tuli, se oli samassa mutkassa kuin Maxsin tapaus.
 
Mutta Hamiltonhan sai rankkua eilisissä aika-ajoissa esteltyään Kimiä? :confused:

3 ruutua eli aikalailla minimit. Ja tuokin oli lopulta 2 ruutua sakkosysteemien myötä. Jos Hamin tilalla olisi ollut vaikka jompikumpi Haas niin veikkaisin rankun olleen 5 ruutua. Tai olisiko rankkua tullut, jos Kimin sijaan olisi pilattu vaikka Williamsin kierros? Sehän se ongelma on, rangaistuksen herkkyys ja suuruus tuntuu riippuvan siitä kuka rikkoo ja ketä.
 
Ihan 100% oikea tulos tohon ohitustilanteeseen.

Sen kerran kun on rata, missä on ohituspaikkoja ja tilanteita niin kauhea ulina kun kisatilanteessa renkaat pusuttaa toisiaan.

Verstappen ei edes "käännä" kohti Leclerciä missään vaiheessa, taistelee vaan oman pitonsa kanssa. Ihan samalla tavalla Leclerc olisi voinut jättää antaa Verstappenin mennä kunnolla ohi, ottaa hyvän ulostulon ja painaa suoralla takasin ohi, mikäli sitä kyytiä olisi löytynyt. Aiempien kierrosten perusteella sitä ei vaan tuntunut löytyvän -> vastusti ääreihin asti ja hävisi nopeammalle. Supper simppel life.
Sitähän se leclerc yrittääkin mutta kun ei ole tilaa mistä tulla.
 
Hienosti ajettu Maxilta ja Honda toimi erittäin hyvin! Etukäteen vähän pelkäsin, että poksahtaakohan Honda kuumuudessa, mutta se olikin Mersun kone, joka ei toiminut kuumassa ilmassa.
 
Ilman sitä edellisen kierroksen (lopputulosta lukuun ottamatta) identtistä tilannetta, saattaisin ajatella tän kohtuulliseksi ratkaisuksi. Vaan kun Verstappen juuri oli todistanut, että kummatkin autot mahtuvat hyvin mutkasta läpi rinnakkain.
 
Sitähän se leclerc yrittääkin mutta kun ei ole tilaa mistä tulla.
Leclercihän painaa ihan päätyyn asti, ihan hyvin olisi voinut hidastaa ajoissa ja sen jälkeen painaa suoralla ohi.

Verstappen teki samassa mutkassa jokaisella ohituksellaan sen tempun, että suoralla lähelle mutta mutkan luona jyrkkä jarrutus ja hyvällä ulostulolla suoralle ja siellä vasta ohi.
 
Jos kisoista haluaa vähän jännittävämpiä niin pitää pistää Verstappen asialle. Pojalla riittää yritystä eikä ajele kiltisti letkassa. Ei ole ensimmäinen kisa missä muut jää jalkoihin kun Max löytää flow-tilan. :)

Toki pitää toivoa, että löytävät noihin sääntöihin jotain järkeä, tiukka kilvanajo pitää sallia. Edellinen kisaa haukuttiin umpitylsäksi ja nyt kun edes vähän jotain tapahtuu niin menee tuomarin ratkaistavaksi voitto.
 
Ihan hyvä ettei tuomarit ratko tuloksia mutta vähän silti epämääräisen oloista tuo toiminta. Jotenkin sellainen fiilis, että erilaisilla kuskiasetelmilla tuostakin olisi tullut mahdollisesti erilainen päätös. Ja saattoi tietty myös Kanadan episodista nousseella haloolla olla pieni osa, ei haluttu toistamiseen näin lyhyellä välillä tuomaripelillä ratkoa voittajaa (tällainen ei toki saisi vaikuttaa ratkaisuihin). Sama kuin aika-ajoissa Hamilton sai sen mukamas 3 ruutua rankkua ja moni muu olisi varmasti saanut 5. Mutta juu, tässä vaiheessa se 5s rankku olisi kuitenkin ollut hieman tylsä ratkaisu ja jos tuosta olisi jotain antanut niin sijoituksen takaisin heti kisassa ja uutta yritystä perään (sama homma olisi pitänyt olla Vettelin kanssa, ei rankkua tai max sijanvaihto). Ratkaisun oikeuteen sääntöjen osalta en ota kantaa. Imo turhaan Verstappen tuossa kuitenkin työnsi Leclercin radalta ulos, olisi saanut tilaa jättää (ja kait siinä nyt jotain meni pieleen, jos renkaat osuvat ja toinen joutuu ajamaan radalta ulos vaikka on vierellä, joten rankku olisi ollut ymmärrettävä).
Kolme pykälää taitaa olla aika normaali, vaikka eihän se ollu sitäkään. Red Bull ring ja red pulu voittaa, siksi meni monta tuntia aikaa, kilpailutilannekin sallii nykyisin liikaa perseilyä ja sitä hyödynnetään räikeästi. Kimi ja Button ehkä ainoat lähivuosien oikeat ohittajat, ei perseilyä.
 
Leclercihän painaa ihan päätyyn asti, ihan hyvin olisi voinut hidastaa ajoissa ja sen jälkeen painaa suoralla ohi.

Ja ihan hyvin Verstappen olisi myös voinut jättää Leclercille tilaa, kuten edelliselläkin kierroksella teki. Silloin vain Leclerc onnistui painamaan suoralla takaisin kärkeen mitä ei voinut tietenkään nyt tehdä, kun joutui radalta ulos. Mutta siis syyllisen etsiminen tuolla "..ihan hyvin olisi voinut.." mentaliteetilla voidaan toteuttaa molempiin suuntiin.
 
Ihan 100% oikea tulos tohon ohitustilanteeseen.

Sen kerran kun on rata, missä on ohituspaikkoja ja tilanteita niin kauhea ulina kun kisatilanteessa renkaat pusuttaa toisiaan.

Verstappen ei edes "käännä" kohti Leclerciä missään vaiheessa, taistelee vaan oman pitonsa kanssa. Ihan samalla tavalla Leclerc olisi voinut jättää antaa Verstappenin mennä kunnolla ohi, ottaa hyvän ulostulon ja painaa suoralla takasin ohi, mikäli sitä kyytiä olisi löytynyt. Aiempien kierrosten perusteella sitä ei vaan tuntunut löytyvän -> vastusti ääreihin asti ja hävisi nopeammalle. Supper simppel life.
Jep. Usein noin käykin, mutta nyt Ferrari oli aivan saakelin hidas Red Bulliin verrattuna. En tiedä mitä ongelmia Ferrarissa sitten oli, vai oliko Maxilla vain paremmat renkaat kisan lopussa?
 
Leclercihän painaa ihan päätyyn asti, ihan hyvin olisi voinut hidastaa ajoissa ja sen jälkeen painaa suoralla ohi.

Verstappen teki samassa mutkassa jokaisella ohituksellaan sen tempun, että suoralla lähelle mutta mutkan luona jyrkkä jarrutus ja hyvällä ulostulolla suoralle ja siellä vasta ohi.
Jos tätä nyt ajatuksella katsoo niin kyllä punainen auto ihan normaalia linjaa koittaa ajaa, mutta ei voi.

Samapa tuo, ihan hyvä näin mutta toivotaan että linja pitää. Ja kun khse on esim. Kimi vs Hami vastaavasta tilanteesta jossa hami painaa kimim ulos niin hänen puolustelu täällä on yhtä kiihkeää.
 
Ja ihan hyvin Verstappen olisi myös voinut jättää Leclercille tilaa, kuten edelliselläkin kierroksella teki. Silloin vain Leclerc onnistui painamaan suoralla takaisin kärkeen mitä ei voinut tietenkään nyt tehdä, kun joutui radalta ulos. Mutta siis syyllisen etsiminen tuolla "..ihan hyvin olisi voinut.." mentaliteetilla voidaan toteuttaa molempiin suuntiin.
Voihan sitä jossitella, mutta kyllähän hyvän "rattimiehen" pitäisi ymmärtää, että miten ottaa se mutka haltuun. Leclercin olisi pitänyt tajuta, että jos Verstappen on ottanut sen kiinni muutamalla kierroksella usean sekunnin takaa, niin antaa se 3. mutka sille ja ulostulolla napata sija takaisin. Mutta onhan tämä näitä näkemysasioita osaltaan.

Jep. Usein noin käykin, mutta nyt Ferrari oli aivan saakelin hidas Red Bulliin verrattuna. En tiedä mitä ongelmia Ferrarissa sitten oli, vai oliko Maxilla vain paremmat renkaat kisan lopussa?

Renkaat teki ilmeisen paljon tuossa tilanteessa. En ainakaan itse keksi muuta (tai lämmöt koneessa, eli sama ongelma kuin mersulla).
 
Sinänsä minun on kohtuu helppo suhtautua neutraalisti tähän kisan loppuun, kun ei ole merkitystä kumpi kisan voittaa omalta kannaltani, mutta ihan näin kisaamisen kannalta oli hyvä että rankkua ei tullut. Toki aika rajoilla tuo ohitus on, mutta kyllä Rosbergin tyyli vuonna 2016 oli vielä paljon törkeämpi, Max sentään käänsi mutkaan sisälle edes jotenkin ajoissa.

Mutta parasta on että, kerrankin formuloissa tapahtui edes jotain eikä aina ollut sitä jonoajoa. Toki siitä pitäisi keskustella, että onko noissa rangaistuksissa yleensä järkeä, kun sen verran lottoa ne välillä ovat. Esim se Vettelin rangaistus Kanadassa oli täysin turha.

Mutta tässä oikeastaan se formuloiden ongelma on. Joko kisa on todella tylsää tai sitten saadaan upeaa viihdettä, harmi vaan että jos nykyään otetaan 10 kisaa niin niistä 9 on tylsää katsottavaa, onneksi sentään tänään kisa oli todella hyvä.
 
@itarumaa hyvin tiivistetty. Nyt oli onneksi tapahtumarikas kilpailu jossa riitti moneen suuntaan tapahtumia - jotka eivät olleet romuralli+SC arvontoja.
 
Tappi- ja Bottaslasit silmillä; hienosti meni. Onnittelut Bottakselle ensikauden paikasta Mersulla, teki hommansi niinkuin pitikin. Päästi tapin kohtuu helposti Leclersinin kimpuun.

Varmisti ettei Tappi ole kyttäämässä ensikaudella paikkaa ja tallikin on tyytyväinen, kun Ferrarilta vietiin 7-pistettä.

Kimi teki kanssa mitä oli tehtävissä. Tappi teki kisasta hyvän, ansaitsi voittonsa.
 
Oikea tuomio. Leclerc ei sulkenut ovea ja pussitti itsensä.
Juurikin näin, edellisellä kierroksella Leclerc ajoi eritavalla kuin ratkaisevalla kierroksella. Leclerc olisi todellakin voinut ajaa kilpaa eikä väistää ulos. Siis tässä tapauksessa tosiaankin ulos asti, mutta se on sitä nuoren kuljettajan kokemattomuutta se - eikä siitä pidä palkintoa antaa että ajaa kokemattomasti. F1 ajolinjat on takuulla erilaiset kuin hänen aiemman ajokin :geek:
 
No mitähän sääntösovelluksia herran mielestä tässä on kierrelty? :vihellys:
Toista kuskia ei saa ajaa ulos radalta, kuten Verstappen teki.

Ihan yhtä tyhmää on olla sulkematta sitä ovea, ja ihmetellä kun tila loppuu.
Edeltävällä kierroksella Verstappen oli ajanut sääntöjen mukaisesti ja jättänyt tarvittavan tilan Leclercille, mistä kristallipallosta hänen olisi pitänyt tietää että seuraavalla kierroksella Verstappen ei välitäkään enää säännöistä?
 
Toista kuskia ei saa ajaa ulos radalta, kuten Verstappen teki.

Ihan yhtä tyhmää on olla sulkematta sitä ovea, ja ihmetellä kun tila loppuu.

Tässähän tämä jo tulikin.

Meni Leclercillä vaan nyt palapeli sekaisin eikä ymmärtänyt jarruttaa ja suoralla painaa ohi hyvän ulostulon ansiosta. Tuossa tilanteessa ollut mitään tekemistä sääntöjen kanssa.
 
Toi tilanjättämis sääntö koskee lähinnä mutkaan tuloa. Mutkasta ulostulemiseen ei mainintaa ole. Tahallaan ei tietenkään saa ketää ajaa ulos radalta, siitä on jokin maininta. On kyllä vähä siinä ja siinä, kun Verstappen ei ihan suoraan käännä apexiin vaa valuttaa pidemmälle -> ajattaa toista ulos.. toki jarrutuskin saattoi mennä pitkäksi. Ihan sama. Parempi näinpäin kuitenkin. Varsinki, kun eivät taaskaan saaneet päätöksiä heti.

edit: ja siis oma mielipiteeni, että pieni "racing-icindentti". Vaikka tosiaan olen näkevinäni ton pienen ulos-ajattamisen ennen apexia.. olivat kuiten täysin rinnakkain eikä Leclercillä ollu tilanteesta pois pääsyä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
294 590
Viestejä
5 036 416
Jäsenet
80 714
Uusin jäsen
summerbaby

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom