F1 2019 - Australian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Ei niin, mutta vähemmän väärä kuin keskinopeudella laskemalla.

Oikea ero on varmaan siinä 10 metrin hujakoilla.
Jos ei tiedetä herrojen matkaeroa ennen tuota suoraa niin on ihan hyödytöntä väittää, että se ero on jotain, lasket sitten mitä tahansa. Määritelmä oli välimatka. Ei siitä vääntämällä oikeaa lukemaa tule kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, mutta sehän on vain nopeus, joka on kiihtynyt siihen asti edellisestä mutkasta, joten mitä sitten?
Siten että auton sijainnissa 0,112 sekuntia sitten vauhti on pari km/h alhaisempi. Koko kiihdytysmatkalla ei ole merkitystä. Vain tuon välin kiihdytyksellä. Ja silläkin vain vähäinen merkitys, koska kiihtyvyys nopeassa vauhdissa on hitaampaa ja toisaalta kiihdytyksen aikaväli niin lyhyt.
 
Jos ei tiedetä herrojen matkaeroa ennen tuota suoraa niin on ihan hyödytöntä väittää, että se ero on jotain, lasket sitten mitä tahansa.
Se matka per 0,112 sekuntia on vauhdin funktiona muuttuva suure, ja täten muuttuu koko kierroksen aikana. Jos haluat eron maalilinjalla matkana, lasket kuten olen kertonut.
 
Tuossa kuva nopeuksista radan eri kohdissa Albert Parkin radalla. Eiköhän se ero ole ollut jossain 9.3m +- 0.5m, jos noin 300km/h vauhtia on maalilinjalla.

Australian-GP-Albert-Park-F1-2018-circuit-map-3-DRS-zones.png
 
Se matka per 0,112 sekuntia on vauhdin funktiona muuttuva suure, ja täten muuttuu koko kierroksen aikana. Jos haluat eron maalilinjalla matkana, lasket kuten olen kertonut.
Sinä perehdyt viimeisen 0,112s:n aikana tapahtuvaan matkaan, vaikka se ero on voinut tulla missä kohtaa tahansa, jolloin tuo ei ole oikea. Kahden auton välinen matka.
 
Sinä perehdyt viimeisen 0,112s:n aikana tapahtuvaan matkaan, vaikka se ero on voinut tulla missä kohtaa tahansa, jolloin tuo ei ole oikea.
No se oli se ero maalilinjalla. Se on voinut olla mitä tahansa muuta aiemmin, joten haluatko nyt laskea tilanteen maalilinjalla vai jossain muualla?

Se ero metreinä on samalle aikaerolle muuttuu koko kierroksen ajan. En tiedä miten monella tapaa enää voin samaa asiaa kertoa.
 
Karkea yksinkertainen kaava:
Ero matkassa maalilinjalla = nopeus maalilinjalla (metreinä sekunnissa) * aikaero sekunteina.

Eli lähtöarvoista riippuen n. 9,5 metriä on ollut ero maalilinjalla. Sitten sillä differentiaaliyhtälöllä päästään n. 1-2 prosenttia korkeampaan lukemaan.
 
No se oli se ero maalilinjalla. Se on voinut olla mitä tahansa muuta aiemmin, joten haluatko nyt laskea tilanteen maalilinjalla vai jossain muualla?

Se ero metreinä on samalle aikaerolle muuttuu koko kierroksen ajan. En tiedä miten monella tapaa enää voin samaa asiaa kertoa.
Muotoilin huonosti, vaikka tietäisit nopeudet niin et tiedä matkaeroa, kun et tiedä kiihtyvyyttä.
 
Koska 0,1 sekuntia on ajallisestikin mitätön aika, on turhaa spekuloida ns. olosuhdemuutoksilla sekunnin kymmenyksen aikana. Edes F1-auto ei kiihdy merkittävästi sellaisen aikamurusen kuluessa. Voidaan siis ottaa Bottaksen nopeus maaliviivalla ja käyttää sitä kuljetun matkan laskemiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se pääasia ole, että ero on sen 0,1 sekuntia eikä esim 0,7 sekuntia kuten viime vuoden Singaporen kisassa. Odotan kyllä todella mielenkiinnolla seuraavaa kisaa, onko Bottaksen vauhti pysynyt. Käsittääkseni seuraava kisa on Bahrain ja viime vuonna Bottas ajoi siellä nopeimman kierroksen.
 
Ihanko tosissasi luulet, että herrat ovat tästä vääntäneet sen vuoksi, että sillä on jotain väliä?
Ongelma on että ku voitto oli näin merkittävä, ja kun kausi kuitekin on toistaiseksi hyvin nuori, niin näin pienistä yksityiskohdista joutuu poimimaan ne pohdinnan ja spekuloinnin aiheet.

Tässä siis pyöriskellään täpinöissämme ja palamme halusta päästä pätemään!
 
Ferrari ilmoittanut että paska tulos oli enemmän olosuhteiden kuin auton syytä. Toivottavasti tämä siis oli vastaava kuin merssun kisa Singaporessa -15.

Sori on pakko kun pyysit. Maaliviivan kohdalla mennään noin 300km/h joten siinä kohtaa 0,112s tekee nopeesti pyöristeltynä vähän reilu 9 metriä. :btooth:
Hupsista saatana. :btooth:
 
En tiennytkään että täällä on matemaattisia neroja paikalla :facepalm:

Kykenit silti pistään toiseksi turhimman viestin ketjuun. Turhin on tämä. Eipä noilla mitää väliä, ku kisakeskustelu käyty jo. Nolon viestistäs teki kuitenki se, että pistit facepalmia antamatta mitään ketjulle. Tuo metreistä jauhaminenkin on 1000 kertaa enemmän.

Olisit nyt edes antanut sen "the vastauksen".
 
Viimeksi muokattu:
Kykenit silti pistään toiseksi turhimman viestin ketjuun. Turhin on tämä. Eipä noilla mitää väliä, ku kisakeskustelu käyty jo. Nolon viestistäs teki kuitenki se, että pistit facepalmia antamatta mitään ketjulle. Tuo metreistä jauhaminenkin on 1000 kertaa enemmän.

Olisit nyt edes antanut sen "the vastauksen".
Pahoittelut siitä ettei ihan joka päivä ehdi notkua täällä. Kommentit voi sitten tulla vähän viiveellä.

Sitten ihan aiheesta. Binotto höpöttää ihan omiaan mm. sää oli erilainen kuin Barcelonassa.
 
Melkoista. Toivottavasti ne Ferrarin moottoriongelmat on saatu nyt sitten korjattua. Jos ne johtuikin vain erilaisesta säästä. :)
Eivät varmaan haluaa vihjata puolella sanallakaan moottoriongelmistaan niin keksitään jotain sää selityksiä.

Kierroksella 31 lähti Vettel floppaamaan.
65A70CCC-947D-45E9-9C73-C0A5A225FEA4.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Eivät varmaan haluaa vihjata puolella sanallakaan moottoriongelmistaan niin keksitään jotain sää selityksiä.
Ihan sama mitä selittävät, jos auto ei kulje. Moottoriongelma on myös siitä aika vaikea selitettävä, kun äänianalyysista voidaan ilmeisesti suoraan vertailla eri tallien tehoerot.
 
Mersun australian analyysivideo ihan mielenkiintoinen. Jossei muuta niin kannattaa katsoa ainakin ensimmäiset 5s :D Propsit PR-tiimille.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Yhtä puuta heinää kuin Mersun jokavuotiset selityksen testikaudella.
 
Eivät varmaan haluaa vihjata puolella sanallakaan moottoriongelmistaan niin keksitään jotain sää selityksiä.

Kierroksella 31 lähti Vettel floppaamaan.
65A70CCC-947D-45E9-9C73-C0A5A225FEA4.jpeg

Fiiun graafista näkyy ykkös- vs kakkoskuski todella selvästi. Hamiltonia rupes 36 kiekalla jännittämään.
 
Täältä lisää käppyröitä ja statseja: 2019 Australian GP interactive data: lap charts, times & tyres - RaceFans

edit: mielestäni aiemmin ollut jotenki selkeämmät nuo graafit...

Kauheaa katsottavaa tuo Kubican touhu (sahalaitainen graafi, kierrosaikoja(!!!)). Russel veteli tasaisia aikoja ja oli nopeampi. Onko Kubicasta ollu paljoa apua testeissä? Toivottavasti Russel pääsee nopeasti parempaan talliin.

Näyttökuva 2019-3-21 kello 21.36.15.png

edit: vertaus Räikköseen, näkyy selkeämmin suora viiva vs sahalaita:
Näyttökuva 2019-3-21 kello 21.42.24.png
 
Viimeksi muokattu:
Kauheaa katsottavaa tuo Kubican touhu (sahalaitainen graafi, kierrosaikoja(!!!)). Russel veteli tasaisia aikoja ja oli nopeampi. Onko Kubicasta ollu paljoa apua testeissä?
Paskoi auton jo alussa joten eipä tuosta vielä voi hirveänä päätellä.
 
Paskoi auton jo alussa joten eipä tuosta vielä voi hirveänä päätellä.

Ja joutui väistelemään kierroksella ohittajia. Tosin niin joutui Russellkin...

Paskoi autonsa jo aiemminkin viikonlopun aikana pariin otteeseen.. mut katsotaan. Ikävä kyllä en usko Kubican paluun pitkään kestävän. Kierroksella ohitettavana toki tulee tollaista, mut heti alusta asti (alle 10 kierrosta)? Kyllähä kuskin pitää kyetä tekeen tasaista jälkeä paskotullakin autolla.. hitaampia kierroksia vain. Emmä nyt keksi mitään hyvää koko viikonlopusta.

Paska munkki kävi ralliauton kanssa, mut ei kädettömyydestä lisäpisteitä saa (pun intended). Raaka vitsi, mut.. :/

edit: Eikä tuo suorituskyky nyt välttämättä vammasta johdu. Hemmetin pitkään oli poissa kuvioista. Eihä Kubicaa nyt todellisuudessa kukaan olisi palkannut enää. Jostain on tullut rahaa paljon + ajateltu nimen tuovan sponsoreita + williamsin epätoivo.
 
Viimeksi muokattu:
edit: jaa ei mitään, nillitin noista graafin värivalinnoista mutta siinä alkuperäisessä graafissa olikin kaikki kuskit
 
Eikä tuo suorituskyky nyt välttämättä vammasta johdu. Hemmetin pitkään oli poissa kuvioista. Eihä Kubicaa nyt todellisuudessa kukaan olisi palkannut enää. Jostain on tullut rahaa paljon + ajateltu nimen tuovan sponsoreita + williamsin epätoivo.
Voi olla, ettei Williams edes löytänyt muita maksukuljettajia. Nykyään FIA:n superlisenssisäännöt ovat sellaiset, ettei edes F2-sarjasta voi nostaa ihan ketä tahansa rahakuljettajaa, koska heillä pitää olla säällistä menestystä muutaman vuoden ajalta.

Kubican paluu muistuttaa paljon Luca Badoerin stinttiä Ferrarin kilpakuljettajana sen jälkeen, kun Felipe Massa loukkaantui kesken kauden 2009.

Badoer nostettiin kisakuskin rooliin siitä huolimatta, että hän oli edellisen kerran ajanut F1-autoa virallisessa sessiossa kymmenen vuotta aiemmin kaudella 1999... Vaikka hän oli ajanut reilusti testiä Ferrarin piikkiin, hän oli niin hukassa, ettei osannut oikein edes hidastaa ajoissa varikon sisääntulossa nopeusrajoituksen kohdalla, sillä (ainakin tuohon aikaan) testipäivien rajoitukset olivat erilaiset ja hän oli tottunut niihin.

Tuo pesti kesti kahden kilpailun verran ja Badoer sijoittui kummassakin kisassa reilulla marginaalilla viimeiseksi, vaikka samaan aikaan tallikaveri Räikkönen voitti toisen kisan ja oli toisessa kolmas...
 
Voi olla, ettei Williams edes löytänyt muita maksukuljettajia. Nykyään FIA:n superlisenssisäännöt ovat sellaiset, ettei edes F2-sarjasta voi nostaa ihan ketä tahansa rahakuljettajaa, koska heillä pitää olla säällistä menestystä muutaman vuoden ajalta.

Kyllä se superlisenssi irtoaa kun on pinkka kunnossa. Esimerkiksi Stroll tuli suoraan F3:sta ja nyt puhuttiin jo Schumi Jr:n tulosta.
 
Kyllä se superlisenssi irtoaa kun on pinkka kunnossa. Esimerkiksi Stroll tuli suoraan F3:sta ja nyt puhuttiin jo Schumi Jr:n tulosta.
No Strollin tapauksessa pinkka auttoi korkeintaan sen verran, että sillä järkättiin hänet kyseisen F3-sarjan mestariksi, minkä jälkeen hän sai superlisenssipisteet kasaan. Samoin pikku-pikku-Schumilla(*) on jo nyt tarvittavat pisteet kerättynä. Siksi olinkin hieman yllättynyt, ettei hänen F1-debyytilään spekuloitu jo kaudeksi 2019.

(*) Alkuperäinen pikku-Schumi on toki Schumaikkelin nuorempi veli Ralf.
 
Käsitin että junnu-Schumacherilla on ihan oma vahva mielipide että 2019 on liian aikaisin. Voisi olettaa että olisi paikka hoitunut tälle kaudelle jos olisi ollut hirveä hinku sisään.
 
No Strollin tapauksessa pinkka auttoi korkeintaan sen verran, että sillä järkättiin hänet kyseisen F3-sarjan mestariksi, minkä jälkeen hän sai superlisenssipisteet kasaan. Samoin pikku-pikku-Schumilla(*) on jo nyt tarvittavat pisteet kerättynä. Siksi olinkin hieman yllättynyt, ettei hänen F1-debyytilään spekuloitu jo kaudeksi 2019.

(*) Alkuperäinen pikku-Schumi on toki Schumaikkelin nuorempi veli Ralf.

Sun puheiden mukaan edes keskinkertainen F2 ei riitä superslisenssiin, nyt F3 riittää. Stroll:lla ja Schumacherilla sekin on european sarja eli pykälää heikkotasoisempi kuin FIA:n F3 luokka.
 
Sun puheiden mukaan edes keskinkertainen F2 ei riitä superslisenssiin, nyt F3 riittää. Stroll:lla ja Schumacherilla sekin on european sarja eli pykälää heikkotasoisempi kuin FIA:n F3 luokka.
Pisteisiin lasketaan kolmen perättäisen vuoden kertymä ja jos voittaa F3-sarjan ja parina edellisenä kautena on ajanut kärkiporukkaan myös pienemmissä sarjoissa, niin se riittää suoraan F1-ylennykseen. En minä näitä taulukoita ole laatinut vaan FIA on.

Joku toinen voi pyöriä saman kolme vuotta F2-sarjassa muttei silti saa oikeutta superlisenssiin, sillä se vaatisi minimissään kahta kuudetta sijaa ja yhtä viidettä sijaa MM-pisteissä.

Viime kauden F2-luokan kolmen kärki nousi nyt F1:iin, joten se karsi pätevien kandidaattien määrää jo itsessään reilusti. (Toki heistä Russell menikin Williamsille muttei tuo ainakaan käteistä rahaa.)

P.S. "Euroopan F3-sarja" oli nimenomaan virallisen Formula 3 -sarjan vanha nimi, älä anna sen hämätä.

Edit: Kaudella 2016 "Formula 2" oli vielä GP2-sarjan nimellä ja jämäsijat saivat siitä vähemmän menestyspisteitä, joten vaatimukset tälle kaudelle olivat vieläkin kovemmat ja sitä myöten kelvollisten kuljettajien joukko entistä pienempi.
 
Viimeksi muokattu:
Hauska huomio muuten noissa pisteissä on että Indycar:sta saat saman verran pisteitä kuin jostain F3:n eurosarjasta.
Näytti kyllä siltä, että Indycar-sarjan mestari saa suoran kelpoisuuden; paikallinen F2-sarja eli "Indy Lights" oli arvotettu alemmas. En tiedä niiden autojen suorituskyvystä mitään mutta se on tosiaan paikallinen pikkuformuloiden sarja eikä pääluokka.
 
No Strollin tapauksessa pinkka auttoi korkeintaan sen verran, että sillä järkättiin hänet kyseisen F3-sarjan mestariksi, minkä jälkeen hän sai superlisenssipisteet kasaan. Samoin pikku-pikku-Schumilla(*) on jo nyt tarvittavat pisteet kerättynä. Siksi olinkin hieman yllättynyt, ettei hänen F1-debyytilään spekuloitu jo kaudeksi 2019.

(*) Alkuperäinen pikku-Schumi on toki Schumaikkelin nuorempi veli Ralf.

Jep. Kyllä sitä joutuu hieman myös sitä rattia (opettelemaan) pyörittämään, eikä sitä ihan pelkällä rahalla pääse vaikka sitä olisi kuinka paljon tahansa.


Joka on vuoden takainen, mutta myös jossa IndyCar-mestari saa samat 40 pistettä kuin GP2- (nykyään F2-) mestari. Tuolla 40 pisteellä pääsee suoraan seuraavana vuonna kisaamaan vaikka ei olisi kahdelta aikaisemmalta vuodelta yhtään noita jämäpisteitä.

Toki F2:ssa myös toinen sija riittää, eli alemmas tuo IndyCar on laitettu. (Mutta, no, toisaalta F2 on paljon samankaltaisempi kuin F1.. samasta syystä esim. rallin maailmanmestari saa vain 20 pistettä, ja LMP1 protoluokasta saa vain 30 pistettä.)
 
Kommentti: ”Ilkeämpi” Valtteri Bottas kosti huutelijoille – vähätellystä kakkoskuskista kasvoi kansan rakastama F1-meemien kuningas

Valtteri Bottas säväytti Melbournessa. Nyt hänet otetaan tosissaan, mutta isoin haaste on edessä, kirjoittaa Tommi Koivunen.

– Niille, joita asia saattaa koskea: haistakaa v****u!

Valtteri Bottaksen tiimiradioviesti Australian GP:n jälkeen ei jättänyt epäselvyyksiä. Vähän myöhemmin Bottas vielä totesi C Morella, että ”kriitikot voivat vetää viikseen”.

Se oli kaikille lällättelijöille, asiantuntijoille ja ”asiantuntijoille”, jotka lyttäsivät hänet viime vuonna.

Yksi kisa ei todista vielä yhtään mitään! :facepalm:

Tuolla huutelulla on varmasti jatkoa ajatellen negatiivinen puoli.

Tämä valtsun uhoaminen pistää tänä päivänä entistä enemmän hymyilyttää :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 311
Viestejä
4 926 448
Jäsenet
79 342
Uusin jäsen
Oskari Karhu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom